14 Temmuz 1940 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

14 Temmuz 1940 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

İngiltereye 9 güne kadar taarruz edilecekmiş Almanyanın, Fransada yapılan değişik- liğin samimiliğinden şüphesi varmış Zürih 13 (A.A.) — Basler Nechrich- tenin Roma muhabiri yazı; Mihver memleketlerinin İçi giltereye ve Britanya imparatorluğuna taarruzlarının dört beş gün zarfında başlıyacağı Zanne- dilmektedir. Almanyanın yeni Fransız kanumuesa” ösi hakkındaki hattı hareketine gelince, muhabir Almanyanm Fransada yapılan değişikliğin samimiliğinden şüphesi ol- duğunu bildi: Relazioni İntermazionali | gazetesinde çıkan uzun bir makalede bir kaç bafta içinde İngiltere ile hesapların görüleceği bildirilmektedir. Londra 13 (A.A.) — Reuter ajansının havacılık muhabiri yazıyor! Almanyanın İngiltereyi hava yola ile sbloka etmek için geçen hafta kati bir surette yaptığı teşebbüs hem semeresiz kalmış, hem de Alman zayiat 74 tayya- reye yükselmiştir. Bilhassa Manş deni zinde İngiliz deniz kervanlarına taarruz- lar yapılmış, fakat bunların seferlesine ciddi bir zorluk çıkarılamamıştır. Bu yeni Alman hava stratejisinin Almanyanın he- müz tayyare adedi itibarile faik olan va- ziyetine, - mezkür faikiyetin - bu yüzden tehlikeye “düşmesi ihtimali mevcut ol makla beraber, uygun görülmüş olmasi muhtemeldir. Bazı havacılık mütehasaıs- Tarı, Almanların İngiltereye karşı hava gayrejlerini artırmalarının ve ayni zâ- manda denizaltı muharebesini şiddetlen- dirmelerisin o muhtemel bulunduğunu zanuetmektedirler. Bu mütehasamlara göre, İngilterenin btilâm hakkındaki plânın tatbikine inti- zaren bu iki usül kullanılacaktır. Bununla beraber, mütehassıslara göre “böyle bir ihtimal Feroe rile, İzlanda ve İr- Tandaya veyahut bunların her üçüne kar- m birbiri arkasından bir Alman hareketi ihtimalini müsteb'ad kılamaz. Ticaret vekilinin beyanatı B, Nazmi, ihtikârla mücadele teşkilâtının alacağı yeni şekil hakkında direktifler verdi Bir hafta evvel buradan Ege mıntakasi- na giden Ticaret Vekili B. Nazmi Topçuoğ- İm, tekrar şehrimize dönerek İstanbuldaki başlamıştır. Vekil bütün gün Abid bhanındaki teşkilâtlandırma müdürlüğünde meşgul olmuştur. Vekil, dün ibtikâr Se mücadele teşkilâ- ının yakında alacağı şekil hakkında tica- bet müdürlüğü orkânma yeni direklifleğ yermiş ve fiat mürakabe komisyonunun İasliyeti etrafında izahat almıştır. Bundan sonri toprak mahsulleri ofisi farafından İstanbul değirmeneilerine ve- rilen buğday meselesi, manifâtura ve di- ger iMthalât eşyasının yeni flatleri, Rumen- krle yapılacak yeni ticari anlaşmânm esasları hakkında Ticaret Vekiline izahat vermiştir. B. Nazmi TTopçuoğlunun bu akşam ol- mazsa önümüzdeki haftanın ilk günlerin. de Ankaraya dönmesi muhtemeldir. Vekil, dün, bir arkadaşımıza kısaca çü izahatı vermiştir: 4— İzmir, Manisa, Aydın mwntakasında (Devamı 4 üncü sahifede) Bir İtalyan muhribi battı İtalyanlar, üç ingiliz hara gemisine bomba isabet ettirdiklerini iddia ediyorlar İtalyada bir mahni 13 (AA) — İtalyan Bmumi R Üç grupa ayrılmış İdi. Bu gruplar, beli€ süretlerie şark istikametinde Merlemekte jaher, 'Tayyarelerimiz 12 Temmuz gününln ük #natlerinde deniz keşif vantalarınuzın fas aliyeti sayesinde düşmanla tektar temsa ei Üç grup, Cenubi İtalya, Ulbya ve Akdeniz üslerinden havalanan Say» tarafından takib ve şiddetle edilmiştir. asgari iki kruvazörle bir saffıharp gezek. Düşmanın bombardımanı esnasındâ muhriplerimizden biri batmıştır. Mürette- batı sağır. Şarki Afrikada Moyale civarında bir İn- giliz kasabası işgal edilmiştir. Düşmanın bir mukabil taarruzu ağır zaylatda geri Püskürtülmüştür. Ayni mıntakada cereyan eden bir hava muhatebesi esnasında 4 İnpiliz ave tay- yarssi düşürülmüştür. Düşman Ohisimaya, Dildiipa ve Massa- erkin bava akınlar! yapmağa teşebbüs ise da hiçbir hasar Ika sdememiştir. Avcı tayyarelerimiz ve tayyâre dafi ba- birer tayyare düşürmüzlerdir. Bütün tayyarelerimiz talimen fislerine dön- müşlerdir. Evvelki gün kaybölduğu bildirilen tayya- şelerimizden biri dün Gssüne dönmüştür. Hood ve Arc Royale bomba isabet etmedi Londra 13 — Londra salâhiyettar mahafili, Hood ve Are Royale, 9 tem- muzda İtalyan tayyarelerile vuku bu- Jan müsademede hiç bir bomba isa- bet etmediğini bildirmektedirler. Ingiliz gemileri |Polonya ordusu İngiltere sahillerindeki bazi gemiler istimal edilemez hale getirilecek Londra 13 (A.A) — Amirelliğiri peşretmiş olduğu bir emimame, İngiliş sahillerinde, içinde geminin nezaretini emin edebilecek kadar mürettebatı ok istimale gayri salih ri tale #tmektedir. Berwickin şark ve cenub sahillerinde, Dorst ve Devon kontlarının hududlerı- nü kadar, küçük yolcu vapurları, ve bü #ün bususi ve tenezzüh tekneleri imkân olduğu takdirde batınlacak ve yahut dahilden uzak muayyen bir mesafeye 'nakledileceklerdir. Ayni mıntakada, di- bütün gemiler ya parçalanacak veya- icabında gayri kabili istimal bir bale getirilmek üzere, bir cihazla techiz edi- İeceklerdir. Bu tedbirler, İngilterenin di- ğer sahillerinde bulunan > boş kalmış Ma amazdar Sikorski İngi- ığına bir mesaj gönderdi. Yonâra 13 (MA — Pp — Polonya ordulari general Bikorski, İngiliz amirallığına çu merajı göndermiştir: “Fransada hsrbe devam edebilmek im- kânsız olduğu bir zamanda, Polonya ordu- su pek tehilkeli bir vaziyete girmiş bulun- makta idi, En büyük arzusu savaşa devam etmek olan bu ordunun teslim olmak meç- buriyetinde kalacağından O korkuluyordu. Bu kritik zamanda, İngiliz filosu kendisine mükemmel bir yardımda bulundu. Hükü- met, askeri makamat, ve binleree Polonyah asker, bir çok aile efrndile biriikte emni- yetle İngiitere sahillerine gidebildiler. Bu harekâtın heyeti umumiyesinde hâ- kim olan cüretkârlik, azimkirhk ve büyük hissiyatının, Polonya ordusu ile donanması arasında pek kuvvetli tabıtalar tesis etmiş olduğunu beyan et-- mekle babtiyarım. Harbin bidayetindenberi Polonya ve Büyük donanmaları 4 elaman basrldenna tılalam Milli Şefle B. Roosevelt arasında Amerika istiklâl bayrami münasebetile teati edilen telgrafnameler Ankara 13 (A.A.) — Amerika istik-” Hlinin gpldönümü o münasebetile reisi- elimhuz İsmet İnönü ile Amerika Birleşik devletleri reisi B. Franklin D. Roosevelt arasında aşağıdaki telgraflar teati olun- muştur: i Ekselâns Fra-klin D. Roosevelt i Amerika Birleşik derletleri reisi © Washington Amerika Birleşik devletleri istiklâlinini yıldönümü münasebetile, hararetli teb- riklerimi ve şahsi saadetiniz ile dost Ame- rikan milletinin refahı hakkındaki çok saminii temenniletimi size bildirmekle bilhassa isemnuniyet duymaktâyım, bay reis, İsmet İnönü Eksel&x3 İsmet İnönü Türkiye reisicümhunu Ankara Amerikan istiklâl günü münasebetile ekselânslarının gönderdiği dostane mesaj- dan derin surette mütehassin bulunuyo- ram. Ekselânsmızın bana yüksek selefi- nizden mazhar olduğum ayni samimi dostluğu göstermesinden dolayı bahtiya- nm ve size Amerikan milleti adına Türk milletirin refahı hakkındaki en samimi temenmilerimi bildiririm. Franklin D, Roosevelt Başvekilin nutku ve İzmir matbuatı İzmir 13 (A.A) — Başvekilin mutku- nu radyolar başında büyük bir hassasi- yet e dinliyen İzmir halkımın daygula” rm aksettiren bu sabahki gazeteler, Tür- kiyede ancak Türk milletinin iradesi ve Türkiye Büyük Millet Meclisinin karan bâkim olduğunu tebarüz ettirmekte ve "Türk milletinin Büyük Sefinin etrafında sımsıkı toplanmış olarak dörüst ve açık siyasetini takibe devam etmekte olduğu- nu kaydeylemektedir. Sümerbank ve Etibank mü- dürleri arasında değişiklik Sümerbank ve Hikler yapılmıştır. Bu arada Kayseri fabri- kas müdürü B. Sedık Sümerbank teknik müfettişliğine, Sümerbank muhaberat mü- dürü Hasan Lülfi tereöme işleri müdürlü- Hüne, B. Affan Ataç Sümerbank muame- rlüğüne, Etibank tisaret şubeli müdürü B. Refi umum müdür muavinliği vekiletine tayin edilmişlerdir. Murgul iş- Jelmesi müdürü B, All Nadir Etibank tef- tiş beyeti müdürlüğüne naki) ve tayin edil. mişlerdir. Etibank umum müdür muavini B. Yakub Ziraat bankasi muhasebe müdür- Tüğüne getirilmiştir. Fransız milli bayramı General de Gaulle dür akşam radyoda bir nutuk söyledi Losdra 13 — Yannki Fransz milli Bayramının ajifesi münasebetile radyoda bir nutuk söyliyen general de Gaulle, Fransız milletinin bugünkü vaziyetinden mesul olanların tecziye edileceklerini söyliyerek: — Fransa, taksim edilmiş, teslim edil- müş olmasına rağmen kozunu oynama- mış, kaybetmemişti Dedikten sonra sözlerine şöyle devam etmiştir: — Emrimde mühim miktarda ve ber an karada, denizde ve havalarda dövü- şebilecek balde askeri bir Fransız kuv- veti mevcuttur. Bu kuvvet her gün daha ziyade büyümektedir, Fransızlar, hâlâ bir muharebe silâhına malik olduğunuzu biliniz. Zafer kazanılacak ve temin ede- rim ki Fransız silâhlarının iştirakile kaza- mlacaktır. Kondra 13 (A.A) — Yarin Londralılar, genera! de Gavlle'ün İngilterede teşkil et- mek Üzere olduğu Fransız lejyonuna men- sup gönüllüleri alkışlamak fırsatını bula- caklardır. Tank, tayyare, bahriye ve ordu teşekküllerine mensup Fransız Askerleri geçen harpte ölen İngiliz askerleri âbide- sine bir çelenk koyacaklar sonra tekrat yollardan geçerek mareşal Foeh'un Victo- rla garı yakınındaki heykeline bir çelenk koyacaklardır. Gönüllüler yarın Fransız mii bayramı olan 14 Temmuzu tes'id edeceklerdir. Bu münasebetle Londraya yüzlerce deniz, hava ve kara askeri gelecektir. Bugün Vichyde merasim yapılacak Cenevre 13 (A.A) — Yarın Fransız milli bayramıdır. Bu münasebetle Vi. chyde Fransız ölülerinin hatıralarını taziz için birmerasim yapılacaktır. Devlet relsi Pdtaln, Nazırlar, sefirler ve yüksek memurlar bu merasimde 14 Temmuz 1940 İngiliz ve Alman tayyare- lerinin akınları Dün de 35 Alman tavyaresi düşürüldü, Alman tayyarelerinin ingiltereye yeni akınları Londra 13 (A.A) — Hâva Nezaretinin tebliği: Dün gece İngiliz bombardıman tay- yateleri havanın muhalefeline rağmen Almanyada hedefler üzerine taarruzlara devam etmişlerdir. Emden ve Kiel'de de- niz üsleri tekrar bombardıman edilmiş ha- sarat ve birçok yanşımlar vukua getiril- miştir. Bugün bombardıman tayyarelerimiz Brüksclde bir tayyare meydanını, Morheim ve Rende barı hedefleri ve Ostend » Bru- ges kanalı üzerinde marna grupların! bom bardıman etmişlerdi. Bütün tayyareleri. miz salimen dönmüşlerdir. Bu sabah Marş üzerinde tahrib edilen bir düşman bombardiyesinden başka diğer bir bombardiye ile üç avcı tayyaresi de bu akşam cenup sahili açıklarında düşürül- müştür. Avcılarımızdan biri kayıptır. Londra 13 (AA) — Hava Nezaretinin dün akşamki tebliği: Dün gece İngiliz hava kuvyetleri düşmanın Hollandadaki tayyare meydanlariyie Almanyada mühimmat fab- rikalarnnı, yüksek fırınları ve diğer höğef- leri bombardıman etmişlerdir. Üç tayyare- miz dönmemiştir. Dün Bowlorne üzerinde yapılan istik- saflar esnasında sahil müdafaa tayyare- leri mavna grupları İle limanda demirli deniz tayyarelerin! bombardıman etmiş ve ekiürleri hazara uğratmışlardır. Bu sabah doğu - cenup sahili açıkların- da bir kafileye yapılan taarruz esnasında avcılarımız 6 düşman tayyaresini tahrip etmiş ve döğer bazı tayyareleri de hasara uğratınışlardır. Öğleden & biri bir Skoçya Ilmant yas kınlarmda ve ikisi doğu - cenup sahih açıklarında olmak üzere diğer Üç bombar- &iman tayyaresi düşürürmüştür. Bu tayya- relerden ikisi aycılarımız tarafından, üçün- cüsü daf! topları tarafından tahrip edil- p edilen düşman bombardı- rinin yekünu, deni faa - kuvvetlerine mı Anson tayyaresi, tarafından di MHeinkel de dahli olmak Üzere ona sr. İki aveimiz Ki ; iretle dün eereyan cemân 23 li diği teeyyüd eylemiştir. sahili Alman resmi tebliği Berlin 13 (AA) Gecikimiştir: Ordu başkumandanl&ı teblig ediyor: 31 Tem- max tarihinde, bombardıman teşekkülleri ve pike halinde hareket eden bombardı- man teyyareleri İngilterenin cenubunda ve merketinde bahri tesisatin mühimmat fabrikalarını, şirk ve eonup sahillerinde de mütcaddid gem'leri bombardıman eimişler- dir. Plymouth ve Portsmonth'da ve Burton Upon Nent'de de sınai tesisat üterine bom- balar atılarak büyük yangınlar çıkarılmış- tir. Manş denizinde, 15.000 bonluk bir pet- rol gemisile, ceman 15.000 tona baliğ olan dört tüccar gemisi batırılmıştır. Sair tüe- car gemileri bombalarla ciddi hasara uğra» talmıştar. Yapılmış olan diğer hücumlar esnasında, Alman bombardıman tayyareleriyle pike halinde uçan bombardımane'lar, mütead- dit düşman avcısı düşürmüştür. Bu hücum- lara Alman avcılarile muharebe tayyarele- ri de iştirak etmiştir. Düşman Garbi Almanya Üzerine pek az bomba atmıştır: Hafif hasarat kaydedil- miştir. Evyeli günkü düşman zaylatınn mecmuu 13 tayyareye baliğ olmaktadır. Bunların yedisi hava müdafaa batarynları Romanyade yiyecek sıkıntısı Romanya ihtiyat sınıflarıni terhis ediyor Sofya 13 (A.A.) — Tass ajansından: Zora gazetesi, Rumen halkının zaruri ihtiyaç maddeleri tedarik etmesinin her- gün biraz daha zorlaştığını yazmaktadır. Fiatler her gün daha yükselmektedir. Gene mezkür güzeteye nararan Tran- silvanyada keşmekeş vardır. Romanya ordusundan firarlar çoğalmaktadır. Ro- manya hükümetinin alın O mevcudunu Transilvanya ve Dobrucadan Bükreşe naklettiği baberi Bulgar erkârı umumi- yesinde büyük bir intiba hasıl etmiştir. Romanya ihtiyat sınıflarını terhis ediyor Bükreş 13 (A.A.) — Rumen genel kurmayının bir tebliğine göre, pazartesi günü muhtelif ihtiyat sınıflarının terhisine başlanacaktır. Berlin 13 — Neşredilen bir tebliğde Al- man bahriyesine mensup kuvvetlerin bir müddettenberi uzak denizlerde hareketler- de bulunduğu yakalanan birkaç geminin Alman Ilmanlarına getirildiği bildirilmekte ve 2000 tonluk bir ticaret Say va vapurun basara uğratıldığı ınmmak” erinde | tarafından düşürdimüştür. Yedi Alman | İnyyaresi avdet etmemiştir. Alman harp bahriyesile hava ordusunun carl gemiler muharebesindeki muvaffakis Yetleri, İngilizler için çok zarar verlei bif mertebeye varmışlar, 8 Temmuz 940 tari- hine kadar Alman torpli ve maynlerile büz tarılan düşman tonajı . 1.920.430 tona baliğ olmuştur. Alman gemileri tarafından batırtlanların miktarı 13662451 tona varmaktadır. Ha“ va kuvvetleri 1046319 tonluk gemi batır- muştir. Almanyada tahrip edilen evler Berlin 13 -—- Alman tebliğinde bildirii- yor: İngiliz tayyareleri 12 - 13 Temmuz gecesi şimal Almanyasını bombanlıman ethişlerdir. Bazi evler tahrib edilmiş ve bazi sivi ölmüştür. 12 Temmuzda bil- dirilen düşman zaylalına gece dafi top- Yarı tarafından düşürülen 4 tayyarenin de Hâvesi İcab eder. Bunr binaen düşmanın yekün zaylatı 4 ü hava muharebeleri esna“ sında düşürülmüş olmak üzere 13 dür. 5 Alman tayyaresi Ee: İtalyan İğ akli yapıla baskınlar Kahire 13 (A A.) — İngiliz kuvvetlerine mensup tayyareler yalnız düşman tayya- relerinin hünumlarına karşı koymakla kal- mamakta, ayni zamanda adetçe faik İtal- yan kuvvetlerine ağır zaylat da verdirmek- tedir. İngiliz tayyareler! İtalyan toprakla” rı üzerine muvaftakıyetli baskınlar yapı yorlar. Çölün sakin hatası düşmanı uzak mesafeden görmek imkânını verdiğinden iki taraf için de müdafaası kolaylaştır- maktadır. Buna binaen İtalyan ve İngilis tayyareleri ekseriya hedeflerine yaklaşı» cakları deki kadar deniz yolunu ta» ilar baskınlar iebir panik ema resi görülmüyor. Bununla beraber İtalyı lara karşı gındanberi &: larına g£6ldi 2 mektedir. gbir mfia! 1 gösterilme” İngiliz tebliği Kahire 13 (A.A) — Harp tebliği: Ken- ya'um şimal hududu bölgesinde Mayale Üzerine taarruzlaı devam etmektedir. Kü- çük İngiliz garnizonu adetçe pek dün o)- ğmen tutunmakta ve düşmann ağır zaylat, verdirmekte berdevamdır. Garp çölü cephesinde, Kapuzzo kalesine yaklaşan iki düşman kolu İle dün de filen temas edilmiştir. Diğer cephelerde kayde değer olmamıştır. Alman tayyare bayıbı hak- kında Londranın verdiği malümat Londra 13 (A.A) — Bugünkü Alman res mi tebliği hakkında tefsimita bulunan ealâhiyeti! Londra mahfitleri şöyle diyorlar? Bu tebliğde Alman hava kayıbı olarak gösterilen 5 rakamı dün gündüz İngiliz sa- hillerinde düşürülen tayyare adedinin ya sıdır. İngilizler yalnız 2 avcı kaybetmiş” lerdir. “Tebliği İngiliz kayıbı olarak 13 rakami- ni vermekle yepyeni bir rakam icad ediyor fakat 4 İngiliz avcısına mukabil bir mu- harebe esnasında düşürülen 23 tayyareden biç hahsetmiyor. birşey İngiliz - Japon itilâfı Londra ile Tokyo, Çine sil sevkıyatı meselesinde uzlaşıyorlar Tokyo 13 (A.A.) — Birmanya tsi kile Çinlilere yapılan silâh teslimatı hak” kındaki Japon talebinin, İngilizler tara” 7 kabul edileceği zannolunmakta ER Shimbun» gazetesine nazaran, İngiliz sefiri Sir Robert Craigienin Hari” ciye Nazırı B. Aritaya, müzakerata €sa9 olmak üzere İngiliz hükümetinin, teslimatından sarfınazar edilmesi hakkın” bir itilâfa talimat istediği de yazılmaktadır. Tokyo 13 (A.A.) — (Stefani): «Ar sahis gazetesi, aşağıdaki noktalar hak” kında pazartesi günü İngiltere ile Japon” ya arasında bir itilâf akdedileceğini he” ber vermektedir. İngiltere Birmanya yolu ile Çang © Kay - Çeke silâh gönderilmesini mene decek ve hinihacette aki Je” pon konsolosluğunun kontröllük vazife"