16 Temmuz 1940 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 3

16 Temmuz 1940 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 3

AKŞAM i AKSAMA Dükkâncı çıraklarına, usta başılara göre teşkilât Belediye rels muavinlerinden B. Lütfi Aksoy'un bu pazar, içkili içki. siz gazino ve bahçeleri tedkik etmek Üzere Boğasiçinde bir dolaşmaya çık. tığım, flat listelerini gözden geçirdi- ğini gazetelerde okudum. Bu alâkaya memnun olmamak kabil değildir. Ayni gün zarfında, heyat, — hem de ayni semtte — bende gezinmiş- tim. Yanımda bir arkadaşım vardi. Bebek civarında yeni açılan, müte- vazı kılıklı ve sazsız bir lokantaya girdik, Niyetimiz şöyle bir, yahut haydi haydi iki kadeh birşey içmek, pek az yemek yemekti. Listede: «Patlıcan kızartması — 49 kuruş.» «Böbrek — 40 kuruş» — Getirin bakalım. Geldi amma, ne geliş! Acaba bu kadar küçük kuzu böbreğini de ne- rede bulmuşlar? Rejans pıvlantası Şüphesiz bundan iridir. Bir tek böbrek! (Çift değil, tek) ortasmdan bölmüşler. Yağlarını da yanmda bi- Takmışlar, Gayet kötü kızartılmış beş Altı karı patatesle civarını süslemiş- *r.. Buyurun size 40 kuruşluk por siyon?! Patlıcan kızartması da ayni böl Muktaydı. Orta iştihalı bir adamın, bu iki cins yemekle doyabilmek için Meselâ beherinden altışar porsiyon Yemesi icab eder. (Bahşişsiz, ekmek- Siz vesair konsomasyonlar olmaksızın 480 kuruş eder; düşünün!) Demek mesele, fiat Tistelerinin teğ- Kiki ile porsiyonların da gözden g€ Şiritmesindedir; bir ölçünün kabul edilmesindedir. — Bu cihetleri serbes bıraktık... Re- kabet yoluyla halledilsin! «Rekabet yoluyla halledilsin!» düs- turunu kullanacaksak, bütün iktisa- diyatı niçin serbes bırakmamalı? Nİ çin ihtikâr oluyor diye yırtınmalı? Ne sebeble şunu bumu yakalıyarak mahkemeye vermeli; yeni kanunla muhakeme ederek şuraya buraya Sürmeli?... Demek yukarıki düstur kâfi değil MİŞ. İhtikâr olabiliyor. Cemiyetin mürakabesi lâzımdır. Bilhassa bu İbi lokantalarda, gazinolarda, gıdı- ya taallük eden işlerde Belediyenin bir elde miskal, öbür elde pertevsiz dolaşması icab ediyor. Eyvelee de bu sütunlarda yazmıştık: Madem ki Yu- nan belediyeleri gramaja kadar tes- bit edebiliyor; bizimkiler de bunda muvaffak olabilirler. ... İstanbulda ne sempatik . bir orta sınıfın doğduğunu, efendi gibi giyi, merek, efendi gibi dolaşmağa obaşla- dığı geçen gün tasvir etmiştim. Tezgâhtarlardan, ustabaşılardan, kü- sük müstahdemlerden, yahut küçük dükkân sahiplerinden mürekkep olan sınıfın İstifade edebileceği tarzda bir içtimai teşkilât istiyoruz. İstan- bulda hani bazı yollar var: İki yanına Apartımanlar yükselmiş de kaldırım- ları henüz yapılmamış... Bizim orta swf da buna benziyor: Kendi kendi- ne teşekkül etmiş; takat ona bir içti- mai himmet sarfedilmemiş. — Bir defa gidilir! Pahalı ise bir daha gidilmez! O lokanta da iflâs ©der! - düşüncesine meydan yoktur. ile gezen bir esnaf çırağı, bir defa bile bu tarzda aldatılma Malıdır. Ve ağın Boğazın, Adanm, Modanın manzaralı bir yerinde ku- “Halk ekmeği yakında çıkacak Bu ekmek muayyen fırınlarda yarımşar kilo olarak pe Ticaret Vekületi tarafından hazirlar nan Yeni halk ekmeği tipi Belediyeye gelmiştir. Bu ekmek yüzde elli sert, yüz” de elli yumuşak buğday unundan yapıla- cak ve yakında çıkarılacaktır. Şimdiye kadar tatbik edilen usule 100 kile buğdaydan 80 kilo un çıkarıldığı halde bu yeni çeşmi ile 82 kilo çıkarılacaktır. Ayni zamanda bir çuval undan 94 ek- mek yerine 98 ekmek çıkacaktır. Hükümet, köylüye yardım maksadile bu yeni tip buğday için evvelki fintten elli para fazla vermektedir. Bu yeni ek- mekle fintlere zam yapılmasına meydan verilmiyecektir. Ancak belediye bu yeni halk ekmeğini muayyen fırınlarda ve ya- rımşar kilo olarak pişirlecektir. Beledi- yenin Ba yeni tip üzerinde yapacağı tec- rübenin neticesi yakında Vekâlete bil- dirilecektir. Sovyet konsolosu Vali muavinini ziyaret etti Şehrimiz Sovyet konsolosu dün Vali mu- avini B. Hüdal Karafabanı ziyaret etmiiş- vir, Et, odun Belediye âzami fiat koymağı Belediye, son zamanlarda odun, odun kömürü ve et fiatlerinin yükseldiğini na- zarı dikkate alarak pahalılığa mani ol- mak üzere bu ihtiyaç maddelerine aza- mi fiat koymak üzere tetkikler yapmağı muvafık görmüştür. Bu tetkiklerin vere- ceği neticeye göre bir karar verilecektir. Yugoslav sefiri Belgraddan döndü Bundan bir müddet evvel merunen mem- lsretine gitmiş olan Yugoslavyanın Anka- ra elçisi B, Sumenkoviç dün sabahk! eks- presle Yugoslayyadan şehrimize gelmiş ve akşam Ankaraya hareket etmiştir. Romanya ile tiftik anlaşması dün imza edildi Rumenlerle yapılan tiftik - yapağı satış anlaşmasının son ve kati şekli, dün İmza- lanmıştır. İhracat kontrol dalres tarafın- dan vaktinde alınan tedbirlerle 150 ton tiftik, derhini standardizesyon kontrolun- dan geçirilerek Sullna vapuruna. yüklen- miştir. Yükleme smeliyesi devam etmekte- dir. Bundan #onra yapağı satışına başia- naçaktır. Rumenler, aldıkları mal muka- bilinde bize may! mahrukat vereceklerdir. Belediye, Floryada bedavâ plâj açacak Belediye, Floryada meğcnni bir halk plâ- Ji açmağa karar vermiştir. Bu homusta Ba- karköy kaymakamını tahsisat verilmiştir. Kaymakamlık hazırlığını ikmal ettikten sonra plâJ halka açılacaktır. urmanasamanasanaunanvussssunneas ranlar, orta sınıf mensuplarından pek çoklarını birer defa aldatarak ke- selerini doldurmağı usul ittihaz ede- memelidirler. O tergâhtarın, o ustabaşının, o kü- çük müstahdemin, küçük dükkân sahibinin devam edebileceği ; temiz, makü, lâtif eğlence yerlerini yaptı- ğımız gün, belediyecilikte, demokrat belediyecilikte bir adım daha attığı muza İnanmalıyız. Kaldı ki, hayatiyet gösteren bu zümre için daha pek çok şeyler yap- malı. Yalnız eğlence bahsinde değil Hayatın her türlü ihtiyaçlarına teka- bül eden kısımlarda... (vâ - Nü) ... Yulardanböri rüyasını gördüğü- müz... Haklı şikâyetler Tramvay rayınin gürültü ile taşınmasının sebebi 12/1/9417 tarihli gazetenizda (Böyle mi ray taşmır?) serlâvhalı bir mektap| çıkmıştır; ve Çemberlitaş elyarında müihiş gürültü He bir tramvayın bir rayı sürüklemesinden ş'kâyet edilmig- tir. Vaka gecesi Çemberlitaşta Ani ola- rak kırılma alâmeti gösteren bir ra- Münakaleyi inkıtaa (o uğratasamak kaygısı ile sabahın erken saatinde bu tarzda pakle #ehep olan memur, o ga- aile depoda icab edere vasıtaları bula- mıyacağı için kısmen mazur olmakla beraher âmirine müracaat etmiyerek kendi reyile hareket ettiğinden do- layı tevbiha müstahak görülmüştür. 'Bu gibi ahvalin tekerrür etmemesi içini icab eden tedbirlerin hemen alınmış olduğunu itizarla beyan ederiz. İstanbul Belediyesi (o Elektrik, Tramvay ve Tünel U. Müdürlüğü KÜÇÜK HABERLER: & İbrahim Hakkı Konyak Cumh riyet davasının nakzen rüyetinde ehli vukuf tayin edilen muharrir B. Selim Ragıp Emeç, dünkü muhakeme celse- i cihetle ihzaren celbine tir. # Hüseyin adında biri kendisini be- kür gösterip Hatice isminde bir kadınla evlenmeğe kalkışmıştır. Fakat bu sırada kadın, Hüseyinin evli ve dört çocuk sahibi olduğunu anlayınca'ondan yüz çevirmiş- tir, Hüseyin, bu sefer kadından yaplığı 15 lira kadar masrafı geri istemiş, bu arada hakarette de bulunmuştur.” Dün sulh hâkimliğiride muhakeme edilen Hü- seyin İ gün hapse, bir lira para cezasına mahküm olmuştur. # Tahtakalede Orhan, Unkapanında Mümtaz, Üsküdarda Ragıp, Feriköyde Yaşar, Fethiye, Nişantaşında Ali ve Mehmed isimlerindeki şabıslor esrar sat- tıklarından emniyet müdürlüğü kaçakçı lık bürosu memurları tarafından yakar lanmışlar ve haklarında tahkikata - baş- lanmıştır. # Balatta oturan Ahmed isminde bi- ri, Osman ve Haydar isimlerinde diğer iki arkadaşla bir para meselesinden kav- ga etmişler, Ahmed bıçakla iki arkadaşı birden yaralamıştır: Polis carihi yakala- mış, yaralıları tedavi altına aldırmıştır. X Demiryolları amelesinden Memiş, dün trenle Derinceden İstanbula gelmek- te iken muvazenesini kaybederek tren- den aşağı düşmüş, muhtelif yerlerinden yaralandığından polis tarafından hasta- neye kaldırılmıştır. * Nişantaşında oturan Orhan ömin- de bir çöcuk çöp iskelesinde balık tu- tarken müvazenesini kaybederek kaya- lıklar üzerine düşmüş, tehlikeli surette yaralanmıştır. Polis, yaralıyı Beyoğlu hastanesine kaldırmıştır. * Şoför Bayramın idaresindeki oto- mobille şoför | Murtazanın kullandığı taksi, Ankara cadesinde birbirlerile çar- pışmış, her ikisi de hasara uğramıştır. * Makinist Ahmed isminde biri, Be- yanıtta Veğzneciletden geçerken bir oto- mobilin sadmesine uğramış, muhtelif yerlerinden yaralanmıştır. Polis, yaralıyı tedavi altına aldırmıştır. Otomobilin ş0- Börü aranmaktadır. # Erenköylü Yaşar isminde birl, ida- zesindeki araba ile Kızıltopraktan Bos- tancıya gelmekte iken vatman Gelibin idaresindeki tramvay, arabasile çarpı mış, araba hasara uğradığı gibi, tear- vayın da camları kırılmıştır. Polis vat- manla arabacıyı yakalayarak tahkikata belamıştır Bay Amcaya göre ... ... Münakaşa ettiğimiz bir tiyatro binasına kavuşmak kimbilir ne heye- canlı olacaktırl.. Manifaturacılar hakkında bir karar Toptanci ve perakendeci, mallarının mevcudunu bildirecek Fiat murakabe komisyonu, dün de mıntaka tenret müdürlüğünde toplan- mıştır. Dünkü toplantıda komisyon tek- rar manifatura fintleri üzerinde meşgul olmuştur. Komisyonun hazırladığı kati fintler bugünlerde alâkadarlara | tebliğ olunacaktır. Murakabe komisyonu, yal- nız toptancı manifatura tacirlerinin değil, terziler de dahil bütün perakende mani- faturacıların mıntaka ticaret müdürlüğü- ne birer beyanname vererek ellerindeki mal miktarını bildirmelerini karar altına almıştır. Manifaturacılar, 20 güne kadar beyanname vereceklerdir. - Diğer taraftan fiat murakabe komis- yonu, dün, tuvalet sabunları fintleri üze- rinde de meşgul olmuştur. tuvalet sar bunlarının pahalıya satıldığı iddin edil mektedir. Sabunculardan, maliyet -fint- lerini bildiren birer fatura istenmiştir. Komisyon, persembe günü tekrar topla- narak çay fintlerini müzakere edecektir. Ondan sonra da tel ve demir çubuklar, cam ve züccaciye eşyası fiatleri görüşü- lecektir, Mühim bir sirkat 10'bin liralık mücevherat çalan hırsız yakalandı Nişantaşında Kuyulubahçe sokağında oturan madam Hermine, sokakta iken evine hırsız girmiştir. Hırsız on bin lira” lık mücevherat ve bir miktar para çal- mıştır. Yapılan tahkikat neticesinde Şa- ban isminde biri emniyet müdürlüğü ikinci şube memurlarmca o yakalanmış, ve çaldığı mücevherat ve paralar Gü- müşsuyunda bir apartıman kapıcım Os- manda bulunarak müsadere edilmiştir. Sabıkakalrdan Fahreddin adında biri de Fatihte B. Celâl; Küçükpazarda B. Hilminin evlerinden kıymetli eşya çal- muş, yapılan takibat neticesinde eşya ile birlikte yakalanmıştır. Bisikletle giden bir çocuk iken kan bir adama çarpmamak için kırmış, fakat bu sırada vatman Hüseyinin idaresinde 162 numaralı Maçka - Beyamt tramrayıns çarparak yaralanmıştır. Ya» #ahı çocuk derhal Etfal hastanesine kaldı- rimış, vaka yerinde bir keşi! yapılarak vafmanın bir suçu görülmediğinden ser- bes birakılmıştır. Bir kamyon tramvaya çarptı Dün öğleden sonra Dolmabahçe sarayı önünde Maarif matbaasına alt bir kam- yon, Fındıklıdan gelen Ortaköy - Aksaray tramvayına şiddetle çarpmış, tramvsyın da kısmının bir farafı ezilmiş, merdiveni kopmuş, kamyonun sol ön çamurluğu ile tekerleği parça parça olmuştur. Şoför ha- ff yaralanmıştır. Tramvay yolcularından kimseye bir şey olmamıştır. Şoför ve vaf- man hakkinda tahkikat yapılmaktadır. Buz ihtikârına meydan verilmiyecek Bon günlerde Belediye, bazı şikâyet mek- tupları almaktadır, Bu mektuplarda Bele- diyece tesbit edilen semt bayilerinin henüiş açılmadığı ve buz satan bası dükkânlarda da yüz paraya satılması lâzemgelen buzun .. Paknt Allah vere de pilin geniş tutul- #a .. Beyirei yerleri aktörlerin makyaj hatâ- Jarı görülmiyecek kadar sahneden Uzak b Yeni bir tip Vaktile meşhuz bir mizahçı züppeliği on İki sınıfa ayırmış,bunları birer birer saymış, İsimlerini söylemişti. Yeryii- xündeki on Iki türlü xüppe tiplerin. den birer nümune göstermişti. Nete kim sarboşları da dokuz sınıfa ayr ranlar olduğunu işitir dururum, Lâkin yıllaron evvel on İki sınıfa ayrılan züppelik son seneler içinde çok fazla tekâmül etmiş olacak. Çün. kü orlaya bu sınıfların haricinde yeni yeni züppe bpleri çıkıyor, Bak- sanıza «Bob Stil, eHalifax» İsimleri ile ortaya atılan yeni yeni züppe tip- lerine raslanıyormuş. Böyle Bob Stil, Halifax gibi isimlerle meydana çi kanlar züppelikie yeni bir ekol yap» muş oluyorlar. Ben bu iki tipi bir tarafa bırakıyo- rum. Bu yakınlarda, bilhassa pazar günleri gözüme ilişen bir cins İnsan- dan bahsedeceğim. Bir pazar günü İstanbulun sahilde o eğlenilen, deniz kıyısında bahçeli gazinoları bulunan bir semtine gidiniz, Meselâ en demek- rat tarafından Yenikapıya inin. Mu- hakkak ki son senelerde 'yeniden ha- yat bularak bülün İstanbulun eğlen. ce yerlerine taş çıkartan bir semt varsa o da Yenikapıdır. Pazarları on binlerce kişi bu sahili doldurur, Tek- mil kıyı kira ile garinocular tarafın. dan tutulmuştur. Hattâ birçok yerler denizden doldurularak, yahut su üre rine kazıklar çakılarak gazino haline sokulmuştur. İşte hu garinoların önünde bir sandal kalabalığı dolaşır, durur, Bu sandalların İçinde dalma ya mayolu yahut sileceğe sarılmış genç- ler kürek çekerler. Amma bunlar sa» bahm en erken santinde kayığa böy- le binerler, tâ gece geç vakte kada? ayni tarzda dolaşırlar, Çok defa ka- yıklarını garinoların tam yanma yak- laştırırlar, Saatlerce bu tarzda mu- siki dinlerler Mayolarin gayinolara çıkanlar da yok değildir. İşin en ge» ribl onların denize girdiği hiç görük mez, Zaten o kıyılarda ve açıkta de nize girmek de memnudur. Oranm yerlilerinden biri anlattı. Pazar gün- leri bu kılıkta kayığa binip, akşam gene ayni tarzrda evine dönenlerin he men hepsi pazar tatilini çorap bile giymeden geçiriyorlarmış... Sahilleri. nin ve plâjlarının güzelliği ve kala- balığı ile meşhur olan California'da bie böyle aylarca kara elbisesi, çorap, giymiyen, kravat takmıyan, ef. bise giymiyen günlerini hattâ haf. talarını yalnız mayo İle geçiren genç- ler vardır. Bunlara Amerikada «açık hava gençleri, hazan da böyle vakti. ni. denizde bir mayo ile geçiren delik kanlılara «Sea boy» da derler, Münş- sı deniz çocuğu, deniz oğlu gibi bir şey... İstanbulda dn pazardan pazar Sen boy'lar meydana çıkıyor. Fakat yeni dünyadaki Sea boy'lar bütün za- manlarım mayo İle beraber denizin her türlü sporunu yaparak geçirirler. Bizde yalnız İşin manzarası ve göste- riş tarafı ile iktifa olumuyor. Hikmet Feridun Es vesrssoeoooussusesurrusanpaoses Buğday ve arpa ihracatının kontrolü 15 temmuzdan itibaren buğday ve arpa #hracatının kontrola tahi tutulacağı yazl» muşta, Bu hususta İenb eden tedbirler alın- mıştır. Fakat hükümet, kontrolu gimdilik geri bırakmıştır, Dün bü hususta Ticaret Vekâletinden alâkadar makamları emir gelmiştir. B. A — Bilâkis ben sahneye yakın ol- mayı tercih ederimli... —ı B. A — Aktörler böyük görünüyeri...