23 Temmuz 1940 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 4

23 Temmuz 1940 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 4

Fırında dondurma Ankarada Leman isimli bir okuyucu- uzun sürdüğü için burada cevap verme- ği münasip gördük. Bir kilo sütü bir kalem vanilya ve 300 gram toz şekerle kaynatmah, Bir tencere içerisine yedi yumurtanın yalnız sansını koyarak telle vurup köpürtmeli, Sıcak sütü azar azar yumurtanın Üzerine akıtlmalı ve telle karıştırmakta devam etmeli, Sonra tencereyi hafif ateşe koya- zak karıştıra karıştıra pişirmeil, Süt krema haline gelince ateşten . dirmeli, içine (evvelce hazırlanan, kabukları da ayıklanmış, dövülmüş) 250 gram tuzsuz Şam fıstığını ilâve et- meli, soğumağa bırakmah. Soğuyunca buz dolabının dondurma yapan kutusu- na koyarak yerine yerleştimneli. Ahi yi en son numaraya çevirerek dondur- mayı yapmalı, Üç çeyrek saatte bir don- durmayı kaşıkla alt üst ederek karıştır. malı, Dondurma çok sert olmalıdır. Diğer taraftan 200 gram toz şekeri az su ile koyu bir şerbet oluncaya ka- dar kaynatmalı. Dört yumurta akını | telle vurarak köpürtmeli, sertleştirme, Şeker şerbetini mcak iken yumurta ak» İanna karıştıra karıştıra ilâve etmeli, Se:t olan dondurmayı derince bir ta- bak içine sıkı olarak istif etmeli ve bu tabağı, içinde tuzla karışık buz parça la bulunan diğer bir kap içine iyice yerleştirmeli. Dondurma tabağı buz içi- ne görülmeli, Şekerli yumurta akını bu dondurma- pm üzerine dökmeli ve bunları evvel- den hazırlanan kızgın fırına sokmalıdır. Yumurta akları hafif pembe olunca fı- rından almalı, hemen sofraya çıkarma- hıdır. Dondurma buz içinde fırında dur- duğu için erimez. Evde fırın yoksa yumurta akı üzerine kızgın ütü konursa nklar pembeleşir ve diğerine yakın bir manzara alır. Bu dondurmanın içi buz gibi üstü ise çok seak olur. Pire ve hamam böceklerine karşi lâvanta çiçeği Sıcak memleketlerde Bivanta “çiçeği bizim bilmediğimiz bir surette ilâç diye kullanılmaktadır. Pire ve haram bö- ceklerini öldürmek için kullanılan bu ilâcı, tertibi şudur: Bir litre petrol içerisine birer avuç ce- wiz yaprağı, taze nane yaprağı ve İâvan- | ta çiçeği atmalı, Şişenin ağzımı kapa- mah, yismi dört saat durduktan sonra iyice “çalkalamalı; FHt sıkmağa kullanı: lan tulumba ile böceklerin bulunduğu yere mimalı. Pencere ve kapıları dört beş saat kapamalı; sonra açarak hava- lanrirr sah. Petrel kokusu O tamamiyle kaydolur, yerine nane, ceviz yaprağı ve livanta çiçeği kokusu kaim olur. Pire hamam böceklerinden eser kalmaz | 1230: Program, 1235: Muhtelif şarkılar | (plâk), 1250: Haberler, 13.05: Muhtelif şarkılar (plâk), 13,20: Müzik (pit), 18,05; | Cazband (plâk), 1830: Çocuk saati, 18: Çocuklar için müzik (plâk), 1915: Pasl heyeti, 1945: Haberler, 20: Müzik, 9015: Konuşma ( Çifçinin saati), 2030 Küme ses ve saz heyeti, 2145: Berbes saat, 2130: Radyo gazetesi, 2145: Balon örkestrası, 22,30: Ajans ve borsa ha- Derleri, 2245: Salon orkestrası, 23: Caz- ba sabahı 120: Program, 735: Müzik (plâk), 8: Ha- berler, 8,10: Ev kadını, 820: Müzik (plâk). Bu gece nöbetçi eczaneler Beyoğlu mıntakasında: Merkerde (Dellaşvda), (Vingepulo), Taksimde (Liaoner), (Ertuğrul), Şişlide (Maç- ka), (Kurtuluş), Galatada (Mustafa Nah), Kasımpaşada (Turan), Hasköy- de (Hasköy), Fatih mıntakasında: Şeh zadebaşında (İbrahim Halli), “Şehre- mininde (Nazım), (Ke mal), Fenerde (Vitali), Bamatyada (Teofilos), Aksarayda (Şeref, Eminö- nü munlakasında: Merkezde (Beşir , Küçükpasarda (O (Bensason), Alemdarda (Esad), Kumkapida (Hay- dar). Diğer mıntakalarda; Kadıköyde (Halk), (Osman Hulüs), Üsküdarda (İstihad), Beşiktaşta (Nall Hard), Bü- yükadada (Şinasi Riza), Heybelide (Hak), Sarıyerde (Asaf), Eyüyte (Hik- met) “eczaneleri, (Ortaköy, Arnavutköy, Bebek ecza- releri her gece nöbetcidirler.) Ölüm Cümhuriyet Merkez bankası idare meclisi azasından Şefik Başman ile kar- deşleri Abdülkadir, Şükrü ve Ulvi Baş- manın yeğenleri ve Ticaret Vekâleti iç ticaret umum müdürü Cahid Zamangi- İin eniştesi Trabzon inbisarlar başmü- | kutu sardalyasını İ evvelce hazırlanan salat: Emprime ile düz renk kumaş karıştırılarak yapılan elbiseler Fanprime ile düz renk ipekli kumaşları karıştırarak gayet zarif elbiseler yap- mak mümkündü: I — Ma omuz kısımları düz lâcivert ipeklidendi 2. muştur. erine lâcivert çiçekli emprimeden yapılan bu elbisenin bel ve Kırmızı, beyaz, lâcivert çizgili emprime elbise. Blüzüm üst kısmı ve kol- İan kırmazı ipeklidendir. Yakası beyazdır. Ayni beyaz ipekli eteğin aşağısına kon- 3 — Yeşil ipekli elbise. Blözun ve kolların üst kısmı enli, kemeri ve eteğinin aşağım beyaz üzerine yeşil emprime kumaştan yapılı Yakası beyazdır. 4 — Beyaz zemin üzerine rengârenk çiçekli emprimeden elbise. Eteğine, blüzuna koyu mavi ipekliden biyeler konmuştur. Yakası beyaz ipeklidendir. Mayonezli dom?tes | MÜŞKÜLLERE CEVAP | Yuvarlak, kırmızı, fakat az olgun sert domates seçmeli. Yarısından yuka- | ri olan kısmından domatesleri kesmeli, bir küçük kaşıkla içinden fazla etlerini, çekirdekletini ayıklama. İnce tuz ser- perek iki saat başaşağı kapamalı. Bu su- zetle domateslerin suyu tamamile akar. Diğer taraftan haşlanmış yeşil çalı fu- sulyesi, havuç, pancar, pataten gibi | sebzeleri ince ince doğryarak sirke veya | limon içinde bırakmalı. Körpe hıyar parçalarını, dereotu, maydanoz ve'bir ayıklıyarak (etlerini ya karıştırmalı, biraz tuz, biber, hardal ilâve etmeli İki yumurta sarisile mayonez ha- zrlamalı, yansın salataya karıştırmalı. | Bomateslerin içini mayonezli salata ile doldurmalı ve kesilen parçasını üzerine | kapamalı, | Yuvarlak bir tabak içerisine yıkayıp | | kurulanmış asma yaprağı yerleştirmeli, üzerine domatesleri dizmeli, aralarına | ince uzun parçalara kesilmiş hıyar koy- | malı, Tabuğın ortasına siyah ve yeşil zeytin doldurmalı. Domateslerin her iki tara- fına, yani domatesle zeytinler arasına | bir sıra, tabağın kenarı ile domatesler ürasına diğer bir sira yuvarlak kesilmiş hazirlop yumurta dizerek soğuk bir yerds veya buz üstünde bir iki saat tu- tulduktan sonra sofraya çıkarmalı. Ma- yonezin diğer yansını ayrı bir tabakla ikram etmeli. Yeşil yapraklar üzerinde domatesle- rin kırmızı, yumurtaların beyaz ve #m- rwı, zeytinlerin siyah ve yeşili bu ye- meğin manzarasını da güzelleştirir. — istanbul Belediyesi “wâyet hududu da! Jefon malzemesi 2490 numaralı Kemeri . mavi podösilettendir. Ekşi meyvalardan nasıl reçel yapılır? Erenköy, Hatice Mersi: ! Olgunlaş- mamiış, ekşi meyralardan az şekerle reçel yapabilmek için bunları soyunuz, küçük parçalara doğradıktan sonra üzerlerine az mikdar. kaynar su atarık haşlayınız. Meyvaların ekşiliğine göre bu-suda 12 ve- ya 74 saat 'birakımr. Bu suyu boşaltarık âz şeker ve su İle meyvaları pişirebilirsiniz. Yarım kahve kaşığı bikarbonat dö sut İlâ- ve ederseniz, ekşiliğ! daha azalır. 2 — Tenekeden olan kek kalıplarınızın pasını çıkartmak “İçin “küle Ovalayınız. Elekten geçirlimiş odun veya odun kömü- rü külünü zeytinyağı ile karıştırarak bir pomat yapınız." Bunu kalıpların üzerine sü- rünüz, sonra bir bezle owalıyarak siliniz, nihayet bir fanilâ parçası ile parlatınız. Tımak kırılmasına karşı Kadıköy, M. N: Tırnaklarınızın çabuk kırılması sürdüğünüz ollâdan ve cilâyı çı- kartmak için kullandığımız asetondan İleri gelebilir, çünkü aseton tırnağı kurutur. Buna çare yağlı aseton kullanmaktır. Yağlı aseton”hem cilâyı çıkartır, hem tır- mağı besler. Bunu evde hazırlamak müm- kündür. “Terkibi: Aseton, zeytinyağı ve eteri ka- rıştırmaktır. Bir kaşık zeytinyağı içine bir Kaşık eter ve iki kaşık aseton sira ile ka- rıştırılmalıdır. Gayet iyi çalkalamal. Demir lekeleri nasıl çıkartılır? Çamaşırlarda hasıl olan demir İeke- lerini çıkarmak için lekeyi ortadan ke- silmiş bir domates ile ovalamalı. Doma- tes suyu mkmalı ve üzerine tuz ekmeli. Beş dakika bıraktıktan sonra yıkamalı, leke tamamiyle çıkar. * de mevcut Telefon şebekeleri Için lüzumu olan muhtelif te- kanunun 46 inci maddesinin L fıkrasına tevfikan pa- zarbıkla satın alınacaktır. Mecmuunun tahmin bedeli 6552 lira 90 kuruş ve teminstı 982 ira 94 kuruştur, Şartname sabit ve muamelât müdürlüğü kaleminde görülecektir. İha- Je M/1/940 çarşamtıa günü saat 14 de dalmi encümende yapılacaktır. Taliplerin ilk te- minat makbuz veya inektuplarile ihale günü muayyen saatte ii encümende bulun- ( maları. Iktisat Vekâletinden: 1 — İktisat vekâleti merkez ve vilâyetlerdeki teşkilâtında 100 Uradan 210 Wraya kadar #ylik Öcretli varifelere aşağıdaki şartları haiz olanlar tayin edilecektir. A) Yüksek tahsili bulunmak «Hukuk ve iktismt fakültelere mülkiye veya yüksek iktisat ve tiearet mekteplerinden miegun clanlar terelh olunur.» B) Yaşı 50 den farla olmamak. C) Resmi daire veya müessese nezdinde çalışıyorsa alâkadar makamca infikâkine müsmade edilmek 3 — Bu şartları haz olup ta vekâlete intisap etmek isteyenler 10 ağustos 940 cu- mârtesi günü sant 12 ye kadar kendi el yazılarile yazılmış bir arzuhal İle müracaat ede- rek buna halen başka yerde yalıştıkları takdirde almakta olduklarını ve İkametgâh ad- reslerini dereceler ve tahsil ve aile vaziyetlerile hizmet hayatlarmı gösterir kisa bir hal tereimesin! ve son sene Yarfında çıkardığı vfak birer fotoğraflarını. bağlarlar. 3 — Talipler şahisları ve kabiliyetleri hakkında vekfleiço İcra edilecek tetkikat ve tahkikat neticesinde ve icabında açılacak imtihanda gösterecekleri muvaffakıyele ve 1058 sayılı kanun hükümlerine göre tesbit edilecek ücretle münhal yerlere tayin edile- eeklerdir, 18400 - 2084) Hukuk Fakültesi Dekanlığından : i MEŞRUTİYETTE SARAY ve BABIALİ Yarin; SÜLEYMAN KÂNİ İRTEM — Tercüme, iktibas hakkı mahfuzdur. 'Tefrika No, 200 Göben ve Breslav'a Osmanli bayrağı çekildi, fakat amiral, alman amiral bayrağını indirmedi Sabahın saat dördünde Berlirin (ami- ral Suşonun Osmanlı bizmeti askeriyesi- ne kabul edilmesi şartile iki geminin Os- manl: devletine satılmış olduğunun ilâ- mna hükümetin salâhiyettar olduğu) ce- yab: geldi. Tabit, bu satış zahiri olacak- bı; çünkü Almanya imparatoru Alman, harp donanmasına aid gemileri Rayhş- tağın muvafakatını almadan satmak sa- lâhiyetini haiz değildi. Cevapta Tİ satışın harpten sonra Kayi nacak karara talik edilmesi zaruri le &u bildiriliyordu. İşin teferrüau Bahriye Nezaretince it mam olunmak üzere sabahın beşinde en- cümen dağıldı. Hükümet İslâf hükümetlerini iki AL man gemisi devletçe satın ilân etmek, sonra bunlara birer Osmanlı bayrağı çekilmek suretile avutmak yolu- nu tutacaktı. Ertesi günü Bahriye Nezareti Göben ve Breslavın Osmanlı hükümetince Al- manyadan satin alınmış ve bu gemilerin bir gün evvel Çanakkaleye muvasalat eylemiş olduğunu resmi bir beyannıme ile gazetelerle ilân etti. İştira bedeli ga- zetelerde seksen milyon mark olarak gösteriliyordu. Bahriye Nazırı Cemal paşa matbuata Sultan Osman ve Reşadiyenin İngilizler tarafından müsaderesine mukabil devle- tn bu suretle iki harp gemisi elde etmiş olduğuna dai- pek hararetli makaleler ya- zılması hakkında hususi tavsiyelerde bu- | Tundu. IRus sefareti baş tercümanı Mandelş- tam Türkiyeye aid eserinde Almanya Hariciye Nazırı Yagowün Yunanistanın Berlin elçisine: — Hakikatte bu satış asla vaki olma- miştir) tebliğini tekzip eylediğini yazar. Cemal paşanın 1917 senesinde Berli- ne seyahati esnasında Göben ile Bresla- vın Osmanlı hükümetine satılması key- fiyeti Raylıştağ O meclisince Okatiyet keskiptmiş, ancak gemilerin devir mu melesihin icrası sonraya talik edileniştir.) Sadrâzam Said Halim paşa bu gemi- ler Boğaza girmeden evvel sefaretlerce bir teşebbüs vaki olmadığını, fakat Har- biye ve Bahriye Nazırlarının buna belki vakıf bulunduklarını mebusan beşinci şube- sinde yapılan tahkikat esnanında söylemiş- tir, Ancak Rusya hükümeti tarafından neşredilen (Portakal kitapta) İİ numaralı vesikada Sazanof imzasile . İstanbuldaki Rus elçisine yazılmış şu sözler vardır: (Gölen ve Breslavın (Mataban) bar- nunu geçip Çanakkaleye doğru tevec- eüh ettikleri bildiriliyor. Bu gemilerin Çanakkaleden geçmelerine müsaade et meki: kendisine terettüp edecek mesu- Hiyet hakkında Fransız ve İngiliz elçileri- le birlikte Babıâli sezdinde gayet ciddi teşebbüslerde Meselenin mü- nasebetlerin inkitar ile neticelenmeme- si için gemilerin ya Çanakkaeyi terk et- mesi yahut slâhlarının alınması husu- sunda rar ediniz.) Gene bu kitabın 12 numaralı vesika sında temmuzun sadrâzam paşanın Göben ve Breslavın len ine katiyen mü- sande olunmıyacağını söylediği bildiril miştir. Elçilerin o bükümetlerinden (aldıkları emirleri derhal infaz eylememiş olmala- rına hiç ihtimal verilemez. Buna göre Said Halim paşımın mebusan tahkikatı esnasında bu teşebbüsü unutmuş oldur ğuna hükmetmek lâzımgeliyor! Yapılan muamelenin ve bunu makul, meşru göstermek üzere serdedilen mü- dafanların birer ve avutma olduğunu tamamen müdrik olan İtilâf el- gileri bu gemilerin Alman efraddan tah- liyesini istediler. Bu talep de biraz sav- saklandı. Sadrâzam iptida elçilere gemi- lerin Alman gemicilerden tahliye edile- ceği ümidini verdi. Fransa elçisi sarih bir cevap İstedi: — Burnda mı kalacaklar? Almanyaya gönderilmiyecekler mi? Said Halim paşa bir an tereddüdden sonra: — Gönderilecekler! Dedi. Sonra da ciddiyetini hiç boz mayarık bü esâtın almaz müamelesinin Osmanlı devletinin takip ettiği bitraf- kk sfrasetini değiştirmiyeceğini temin eti. (1) Almanyadan bir askeri beyetin celbi Bu Akşam: Gedikpaşa'd Azak Sineması Bahçesinde İtilâf bükümetlerince kuvvetli ve büyük bir hoşnudsuzluğu bâdi olmuş iken şimdi Göben ile Breslavın gelişi ve bu iki harp gemisinin Osmanlı donanmasına iltihakı arada yeni ve pek mühim bir ihtilâf un- suru ihdas eylemişti. Osmanlı donanmasınde İngiliz, O manlı ordusunda Alman tensikatçıları Bin bulunması ve Osmanlı jandarması tensikatının bir Fransız generaline tevdi edilmesi suretile Osmanlı ülkesinde nü- fuz rekabeti bakımından iki büyük dev- letler zümresi arasında bir «müvazene» hasıl olmuş gibi telâkki edilirken bu son hadise bı #müvazeneyi> ihlâl eder mar hiyette görülüyordu! Bununla beraber İtilâf hükümetleri bu ihülâfı Osmanlı devletile müsellâh bir cidal haline kalbettirmemek üzere ortar ya atılmış olan #satin almaz keyfiyetine inanır gibi davranmağı tercih ediyor. dardı. Fakat Osmanlı hükümeti şimdi başka bir müşkül karsısında kalmıştı. Bu yeni harp kuvvetinin"başında bir Alman amirali, gemilerin içinde Alman mürettebatı vardı. Bunların Osmanlı do- nanmam kumandanı sıfatım haiz bulu. nan İngiliz amirali Limposun emri altı- na verilmesine imkân olamıyacaktı, Buna çare bulunmak icap ediyordu. Bu çare de ancak amiral Limpos ile İn- giliz zahitlerini donanmadan gürültüsüz- ce çekmekten başka şey olamazdı. Bu nazik bir mesele idi. Bahriye Nazırı Ce- mal paşa buna çıkar bir yol aradı. Satım alma ilâmnin ertayi günü amiral Limpo: Bahriye Nezaretine gönderdiği bir raporda (böyle son sistem iki yeni gemi elde ettiğinden dolayı hükümeti tebrik ederek bunlar kendi kumandası | altına verildiği halde donanmadan tef” Diye temin ve bu suretle Babıâlinin rik edeceği zabitlerle mürettebatı nihayet bir ay içinde bu gemileri idareye muk- tedir bir hale petirebileceğini) bildirmiş- ti. Cemal paşa amiral İimposu davet ederek Alman ami ile Alman müret tebat pek yorgur olduklarından gemile- ri ne Lâmân tahliye edebilecekleri ma- İ Müm olmadığını, şimdilik bü gemilere ve- İ silecek Türk mürettebat ve zabitlerin Binteleripi tanzina ile iştiğal eylemesi icap edeceğini söyledi. Birkaç gün sonra amiral Limpoa, ne- zarete gönderdiği bir mektoptat (Doğrudan doğruya #ndrüzam paşaya takdim ettiği İngilizce raporun bir sure. tini görderdiğiri) beyan eylemiş, Tapor- da da: Osmanlı donanmasile ordusunun halinden, yeni gemilerin idaresinde me leke iktisap için Osmanlı zabitenile deniz efradını uzun müddet talim ve terbiye- ye muhtaç bulunduklarından, Osmanlı hükümetinin kati bir bitaraflık muhafa- 7â etmesi lâzımgeleceğinden) bahseyle- mişti, Cemal prsa bundan fırsat bularak amirala: (Kendi: bahriye “ümurunun ıslahına memur olmak itibarile doğrudan doğum ya Osmanlı Bahriye Nazırının maiyetin- de bulunduğunu, raporların da ancak Bahriye Nezaretine takdim edebileceği" ni, bunlarrı da bahriye mslahatına inhisar etmesi şart bulunduğunu, ihtiyar edile gek siyaset hakkında Osmanlı hüküme- tine yol gösizrmeğe salâhiyeti bulunma» dığım) bildirdi. Nazırın meramını an- hyan amiralden ertesi günü kısa bir ce vap geldi: (Emivramehizden © hakiki | vaziyefi keşfettim. Bundan sonra gösterilen hattı hareketten inhiraf etmiyeceğim. Ancak bu sırada pek ziyade yorulmuş bulunu- yorum. Rahatsızlığından dalayı Tarab- yada oturmak: olan kızımın yanında bir müddet istirahat etmekliğime müsaade- nizi rica ederim.) Cemil paşu İngiliz amiralinin bu rice- sını hemen is'af etti. Ancak (kendisi dö- nanmaja bulunmadığı halde diğer İngiliz zabitlerinin ve mürettebatının donanmada kalmalrıı Osmarlı mürettebatile arala- rında ihtilâflar çıkmasına meydan vere bilec»ğiuden bunların Tersahece istih- dam olunmak üzere Bahriye Nezaretine gön Jerümelerini) tebliğ etti. Amiral bu- nu da kabul etti, Bu suretle Osmanlı do- nanmasında İngiliz zabitan ve müretteba- andan kimse kalmadı. (2) 4 Donanma kumardanlığına bahriye er- kfin: harbiye birinci reisi Arif bey tayin edilmişti. ÇArkası var) (0) Polücarâ: Linvasibn. (2) Cemal paşanın hatıratı, Münir Nurettin Konseri Topçu Okulundan: j Oğula ehliyetli 60 lira ile 80 Ura Geretli bir elektrikçi alınacaktır, İsteklilerin ehli- yetnameleri ve diğer vesikalarile birlikte Hahçınğlunda, İopçu Okulu komutanlığına mü” arcanarı, 46362) dürlüğü muhakemat şubesi masa âmir Mahmud Salmamın bir müddettenberi tedavi edilmekte olduğu Şişli Çocuk hasianesinde pazar günü vefat ettiği te- eesürle haber alınmıştır. Merhume rahmet diler ve kederdide ailesine beyam taziyet eyleriz. 24 Temmuz çarşamba günü Ian sh muahedesinin imzası yildönümü münasebe- tile sant «15» de Üniyersite konferans salonunda merasim yapılacaktır. İstiklâz sonra Rektir Cenjl Bilsel bir nutuk söyliyecek sonra Doçent Ya- » vuz Abadan bir #onferans verecektir. Müteskiben mezun talebeden Haydar Çeçen, son sınıf talebesinden Semiha Eğriboz, Orhan Kutbay ve diğer bir talebe süz tlacaktır, «Hukukçular bayrami olarak kabul edilen buzünde bütün hukuk talebesi hazır bu- lanacaklardır. Arzu edenler merasime iştirak edebilirler. (6431) .