27 Temmuz 1940 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

27 Temmuz 1940 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

Dün Geceki ve Bu Sahahki Haberler Floryaya rağbet Yugoslav ve Rumanlerle | Manş denizinde | Salzburg müli her seneden fazla Ingilizlerin Afrikada mühim bir tayyare akını Derne tayyare meyda- nındaki tayyareler tahrip edildi, 5 Italyan tayyaresi düşürüldü Kahire 26 (A.A:) — İngiliz umum! Karargâhımın tebliği: Dün İngiliz Blen- heim bombardıman tayyareleri Libyada Derneye muvaffakiyetle tetevvüç eden bir hücum yapmışlardır. Derne'de tay- yare meydanında elliden fazla avcı ve bombardıman tayyareleri bulunuyordu. m hepsi.bu tayyarelerin arası- üş ve çok mühim hasar Yap- ömbardıman tayyareletimizi muha- faza eden Gladiator & yyarelerimiz, işte yedi düşman avcı tayyaresine ışlar ye beşini denize düşürmüş- lerdir. Bu hareketten bütün tayyareleri- miz salimen dönmüşlerdir. Dün sabahki tebliğde kaybolduğu bil- dirilen Gladiator tayyareni bulunmuştur. Bu tayyarenin pilotu sağ ve salimdir. Demek oluyor ki altı İngiliz avcı tayya- resi 18 düşman avcı tayyaresine hücum etmiş beşini düşürmüş ve kendisi hiçbir kayıp kaydeylermemiştir. İtalyan tebliği Halyada bir mahal 26 (A.A.) — İt yan umumi karargâhının -47 nu: tebliği: Bombardıman — tayyarelerimiz- den müteşekkil bir filomuz, uzun bir gece uçuşundar sonra, Cebelüttank de- dıman etmiştir. Bütün tayyarelerimiz, üslerine dönmüşlerdir. Şimali Afrikada Derne üzerinde bir hava akını yapılmıştır. Bu akın telefata sebebiyet vermemişse de, ehemmiyetsiz bazı basarata bals olmuştur. Avcı tayya- relerimiz, Gloucester sisteminde bir İn- giliz tayyaresi düşürmüştür. Hayfadaki petrol tesisatının bombar- dın.anı neticesinde vukua gelen hasarat, 'düşmanin da itirafı vechile pek mühim- dir. Çıkan yangının sirayet dairesi ancak birkaç saat sonra tahdit edilmiştir. Marsa Matruh bombardı- man edildi Kahire 26 (A.A) — İngiliz tebliği: Mi- sr sohilinde Marsa Mafruh bögün altı defa İtalyan tayyareleri tarafından bom- bardıman edilmiştir. Bir atölyede az ha- sar olmuştur. Küç Kahire 26 (A.A) — İngiliz hava kuvvetleri tebliğine göre, dün Eritrede Manazvada bir levazım deposuna hücum edilmiştir. Macaaca mintakasında bombardıman tayyarelerimiz dört münferit hücum yapmışlardır. Şafakla, bir tayyare rüey- dam ve bir hangar, öğleyin Assab bah- Tiye kışlası bombardıman edilmiştir. Meknes vapuru nasıl battı? Kurtarılanlardan 950 kişi bir İngiliz limanına çıkarıldı Londra 26 (A.A.) — Almanlar ta- rafından torpillenen o«Meknesr gemi- sinden kurtulan 950 kişi dün cenup sa- hilinde bir imana çıkarılmıştır. Bunlar- dan ağır yaralı olan 15 kişi derhal has- taneye yatırılmıştır. Diğerleri otobüş- slerle istirahat o merkezlerine gönderi miştir. Torpillenmenin hikâyesini yapan bir zabit unları söylemektedir: «Baştan nihayete kadar aydınlatıl- miş olan gemiyi, Alman hücum botları evvelâ mitralyöz steşine tuttular. Bir torpil gemiye isabet ederek bir infi husule getirdi. Derhal bir kaç kişi öldi Gemi beş on dakika zürfında battı, Yüz- lerce kişi denize atlamağa mecbur kaldı. fakat bilâhare İngiliz gemileri tarafından kurtarıldı.» Zannedildiğine göre, «Meknes> vapu- runa, yolda tehlikeye maruz kalmıyaca- ğına dair teminat verilmişti, 6217 ton gelen «Meknes> gemisi, Compagnie Genermle o Trönsatlantiğue © şirketine mensup bulunuyordu. Hollandada bulunan müstemleke memurlarından bir kaç yüzü tecrid kampına gönderildi Hayeden aldığı bir telgrafa nazara landada mezunen bulunmakta etkek birkaç yüz Hollanda müstemleke m Muru teerid kamplarına sevkedilmişletdi Bu tedbirin, Hollanda müztemlekelerinde bulunan Almanlara yapilmiş olan fena mu- Ametelerdön dolayı alındığı ilâve edilmek- Geçen pazar Floryaya 38 bin kişi gitti Bir gazete Sirkeci « Çekmece banliyö hattında bu esne geçen senelerden daha az yolcu taşındığını, hatta pazar günle- ri kaldırılan ilâve katarlarının boş gidip geldiğini yazmıştı. Alâkadarlardan aldığımız malâmata göre, Çekmece hattında bilâkis bu sene geçen senelerden fazla yolcu taşınmak» tadır. Sıcaklar bastırdığı halde bir tür- lü kiraya verilmediği için bir müddet bedava plâj haline gelen Florya plâjla- rına bu sene rağbet çok fazladır. Hatta trenlerde izdihamın önüne geçmek için bazı tedbirler almak zarureti hasıl ol- muştur. Floryada para ile deniz banyosu baş- ladıktan sonra da kalabalığın azalmadı. jı görülmüştür, Geçen pazar gönü Kü- çük Çekmece banliyösü 38 bin kişi ta- girmiştir. Ayni günün avdet yolcusu 39 bin kadardır. Bu rakam, bundan evvel- ki pazar günü 37 bindi. Sıcaklar devam ettiği: müddet zarfında yolcu adedinin daha da artması muhtemeldir. İdare, herhangi bir izdihama mani olmak için pazarları altı çift ilâve treni kaldırmak- tadır. Sirkeci - Çekmece banl katarında, bazı kimselerin 15 günlük aboniman karneleri alarak yolcu sıfatı ila trenlere bindikleri, mesleğine göre, gazete, çiko- Hata, fındık, fıstık, sizara ve hatta & su bile sattıkları görülmektedir. Bu hal, Haydarpaşa - Pendik banliyösünde de görülmeğe başlamıştır. o Vaziyet demir- yolları umum müdürlüğüne yazılarak talimat istenmiştir. Yugoslav Kral Naibi iki Nazırı kabul etti Belgrad 26 (A.A.) — Naib prens Paul, Brdo şatosunda Başvekil muavini Maçek ile Nazır Konstantinoviçin ziya- Tetini kabul etmiştir. Havana konferansı Arjantin heyeti mukabil tekliflerde bulundu Mavana 26 (AA) — Dün Panameriken konferansında Iktisad! meseleler, Amerika- bilar arası bir donanma vülcude getirilmesi Istikrazlar görüşülmüştür. Amerikadaki Av- rupa müslemlekeleri hakkında da görüş- me olmuş, #akat bir karar verilmemiştir. Nevyork 26 (A A.) — New-York Times ga- #etesinin Havana mühabirinin bildirdiğine göre Arjantin heyeti Amerikadaki Avrupa müstemlekeleri için müşterek vesayet ih- dası hakkında ihtirazi kayıdlar ileri sürmüş- tör, Heyet mukabil tekliflerde. bulunmuş, alâkadar halkın reylerine müracaat edil. mesinde İsrar etmiştir. Ru teklifin btyük muhalefete maruz kalacağı muhakkaktır, Fransız gemileri İngiltere bu gemilete mü- rettebat yetiştiriyor Londra 26 (A.A.) (Reuter): Bahriye nezaretinin bir tebliğinde denil- diğine göre, mütarekenin Uimzasından evvel İngiltereye gelen Fransız harp ge- milerine mürettebat yetiştirmek (o busu- sunda büyük terakkilör olmuştur, Bu gemilerin bir kısmının mürettebatı mün- hasıran amiral Muslierinin kumandasın- | da bulunan hür Fransız deniz kuvvet. lerine mensup zabit ve efrattan olacak. tar, Bir Fransız cüzütamı şimdiden den ze açılarak harekâta iştirak etmektedir. Diğer gemilere Fransız bahrirelilerinin de yardım edeceği İngiliz mürettebat kullanacaktır. Cebelüttarık'a tâyyare hücumu Cebelüttarık 26 (A.A.) — (Rewter) Bu sabah erkenden düşman tayyarele nin tekrar Cebelüttarıka yarım saat si ren bir hücum yaptıkları resmen bildi- rilmektedir. Kayanın muhtelif kısımlarına balar düşmüşse de Hasar dâ azdır. bom- zayiat olmamıştır. Lüksemburg Grandüşesinin kocası ve çocuklari Amerikada ,, Vaşington 26 (A.A) — 15 temmuz da Lizbondan hareket etmiş olan prens Felix de Luxemburg ve altı ço- cuğu, €Trenton> Amerikan kruvazörü | ile buraya gelmişlerdir. Prens Felix, ço- cukları ile beraber, Amerikanın Belçika ve Lüxemburg sabık elçisi B. Daviesin misafiri olacaklardır. ticari münasebatımız Yakinda iki devletten de birer heyet memleketimize gelecek Ankara 29 (Telefonla) — Yugoslavya De aramızda mevcud tlcaret anlaşmasının tat- bikatında bazı sorluklara tesadüf eğilmek- tedir. Bu zorlukların izalesi ve Iki memle- ket arasındaki tlenaret münasebetleririin bugünün ihtiyaçlarına uygun biz şeklide genişletilmesi etrafında müzakefede bu- Tanmak Üzere bir Yugoslav ticaret beyeti önümüzdeki hafta içinde buraya gelecek- tir. Bundan başka geçenlerde Bükreşte imza edilen 'Türk - Rumen ticaret anlaşmasının tatbikatından alınan ilk neticeleri gözden geçirmek ve iki memleket arasındaki tica- Bet münasebetlerine, bu anlaşmaya hâkim olan dostluk zihniyeti içinde yeni inkişaf imkânları temini için müzakere ve te- masama bulunmak Özere bir Rumen tentet heyetinin de yine bugünlerde şeh- #imize gelmesi beklenmekte > Türk - Japon ticaret anlaşması Ankara 26 (Telefonla) Japonlariş. aramızda mevcud ticaret ve tediye anlaş- maları yerine kalm olmak üzere Yeni bir tcaret anlaşması aktedilecektir. Bu mak- satin Ticaret Vekâletile Japon elçiliği arasmda müzakerelere başlanılmıştır. Ye- nl anlaşma ile bugzünkü anlaşma tamamen tadil ve iki memleket arasındaki eşya mü- Badan ln Sirbenani â9 artması temin edilecektir. Ticaret Vekili Adanada Fabrikatör, ihtacatci, tüccar ve çifçi ile bir konuşma yapti Adana 24 (Akşam) Ticaret Vekin B. Nazmi Topçuoğlu, refakatlerinde Gey- ban pamuk müstahsillerinden Bilecik me- busu B. Kasım, Ziraat bankam umum müdür muavini B, Hulki ve Ticaret Vekâ- leti teşkilAtlandırma umum müdür muavi- ni B. Mahmud Sayda olduğu halde bugün tayyare ile Adanaya gelmiştir. Ticaret Vekili ihracateilar birliğinde gitçiler ve töccarliriz konuştu. B. Nazmi Topçuoğlu bu konuşma Arasında, M0 re- Köllesine devredilmemesi için müstaheilin ve tüccarın elinde bulunan bütün ların Ticaret Vektleti tarafından iyi fistle satın alınacağını müfdelemiştir. İ vekil, yarın (bugün) fabrikatör, ihra- enter ve çifçi ie bir konuşma yapacak pa- zar sabahı Mersine “giderek akşam Ada- paya dönecektir. B. Nezmi Topçuoğlu pa- zartesi sabahi buradan yinp tayyare ile Ankarıya dönecektir. Vekli şerefine bugün Seyhan parkta bir ziyafet verilmiştir Ziraat Vekili Çoruma gidiyor Ankara 16 (Telefonla) — Ziraat" Vekil | B. Muhlis Erkmen hasad ve mahsul vazi- yetini tedkik etmek üzere yarın Çoruma gidecektir. B, Muhlis Eri Çorumdan Konyaya geçecek ve o bavalide de tedkik- lerde bulunacaktır, Edebiyat Liselerde tedrisat sisteminin değiştirilmesine karar verildi| Ankara 26 (Telefonla) — Maarif Wekâ- ei Mselerde edebiya, tedrisatı sistemini | değiştirmeğe karar vermiştir. Yeni sistem, edebiyatın metinler üzerinden tedrisi esa- mına dayanmaktadır. Bunun için salâhiyet | sahibi zevata edebiyat antolojileri hazır- latılmaktadır. o Edebiyat antolojilerinde edebiyatımızın mebdeliden buyüne kadar takib. ettiği istikamet ve cereyanlar me- tinlerle gösterilec Vekâlet, ayrıca bir gramer kitabi da ba- zırlamıştır, Bu kitap gerek muaülmlerin, gerekse minevverlerimizin tedkik ve ten- kidlerine arzedilecek ve icab ederse yeni- den bastırılacaktır. Vekâlet, Jandinin gremerini de tezeüme ettirmiştir. Burun da yakında fisikül ha- Unde neşrine başlanscaklır. Darı ve mısırın fiatleri yükseldi Ankara 28 (Telefonla) — Darı ve misrın nsa tâbi maddeler arasına slin- ındaki kararname piyasada dir- hal tesirini pöstermim, dari ve misir fiat- lerinde memnun müuc'b bir yükseliş kaydedilmiştir. Elânk - Van hattından 22 kilometrelik kısmın inşasına talib çıkmadı | Ankara 26 (Telefonla) — Elâzik - Van hattının bugün ihalesi mukarrer olan ve 22 kilometreden ibaret bulunan birinci kısım inşaatına talib çıkmamıştır. İnşaat yeniden münakasıva konulacaktır. Elektrik cereyanına kapılarak öldü Dün Pendikte feci bir kaza ol savaih bir gencin ölümle netieelenmişi Pendikte Gazipaşa caddesinde sekerci B. Abdürrahmaniın da Mithat oğlu Hulüat, saat 1430 da g8- keret dükkânı içindek! mutfakta elektrik lâmbasını düzeltirken cereyana Kağpılarak ölmüştür. muharebe İngiliz Bahriye Nezareti, Alman tebliğinin mübalâ- gali olduğunu bildiriyor Beş İngiliz gemisi batti, beşi de hasara uğrada Londra 24 (A.A) — Bahriye Nezareti tebliği: Dün Manş denininde bir deniz nakliye koluna yapılan hava hücumunda esman 43 bin tonluk 11 İngiliz gemisinin battığını ve 12 bin tonluk başka gemüerin de basara uğradığını iddia eden Alman tebliği büyük bir mübalâğadır. Hadiseler aşağıdaki gibidir: Balıkçı gemilerinin muhafazası altında 21 küçük gemidön müteşekkii biz kafile, ber biri 30 tayyareden mürekkep ve biri- biri arkasından gelen Alman baya filola- rm şiddetli hücumuna uğramışlardır. Beş küçük gemi batmıştır. Batan gemile- rin mecmuu bacmi $10$ tondur: Ceman 5133 ton hacminde beş diğer gemi de ba- mra uğramıştır. Bunlardan 554 tonluk ufak bir geminin karaya düştüğü zanne- dilmektedir. Bu hava hücumlarından az sonra top- pille mücehhez dokuz düşman motorbo- funun kafileye hücuma harrlandığı gös rülmüştür. Destroyerlerimizden ikisi ve #ki torpili motorbolamuz derbal bu mü- dahalenin önüne geçmişler ve düşman kuvvetlerine hücum etmişlerdir. Kuvvetle rimizi görür görmez düşman totpllli mo- torbotları bir duman perdesi arkasına çe- kilmişlerse de takib edilmişler ve hücumu- muya maruz Kâlmışlardır. Müsademe 1$ dakika kadar sürmüştür. Duman dolayı- gla düşmanın uğradığı hâsar görüleme- miştir. Destroyerlerimix dönerken Alman bom- bardıman. tayyarelerinin pike uçuşile hü- cumuna (uğramıştır. Destroyerlerimsde bazı hasar olmuştur. Bunlardan Borcasda telefat vardır. Hara Nezareti tarafından dün düşürül. düğü evvelce bildirilen düşman tayyare- leri bu hava muharebesinde imha eğilen- Jetdir. Romanyada Demirmuhafızlar Krala bir muhtıra verdiler Bükreş 26 (A.A.) — Kral Karol dün, İ başlarında B. Horia Sina olmak üzere demir muhafızların şeflerini kabul etmiş- tir. Murahhasların krala verdikleri muh» tırada birlik partisinin idare meselesi mevzu bahsedildiği zannolunmaktadır. Besarabya ve Bukovinalı yahudiler Remanyadan çıkacaklar Bükreş 26 (A.A) — Besarabya ve Bukovinalı yahudilere polis marifetiyle yapılan bir tebliğle beş gün zarfında memleketi terketmeleri emri verilmiştir. Bükreş'te bu emir, yalnız altı yüz kişiye şâmil olmaktadır. Bundan maada, Ro- manyaya kalmış olan cenubi Bukovinalı olüp zan #ltnda bulunan müteddid ya- hudiler Rumen mekamiatı tarafından tev- kif edilerek Transilvanya'da Miercurea Cinculu kampında tecrid edilmişlerdir. Bu suretle tevkif edilenlerin adedi 112 kişiyi bulmuştur. 20 Fransız Romanyadan ibraç edildi Bükreş 26 (A.A.) — Bükreş radyo- suna ngzereh, petrol sanayiinde istihdamı edilmekte olan yirmi Fransız, Roman- ya'dan ihraç edilmiştir. Spikerin ifade- sine nazaran, ihraç edilen bu kimseler, Fransız - Belçika Columhia kumpanya sınm müdür ve mühendisleri idiler. Estonyanın Londra elçisi yazifesinden affedildi 'Tailin 26 (A.A) — Burada haber alındi- Bina göre, Estonyanın Londra elçisi vazife- in iyi malimat b) mezkür elçinin vazifesiyle erde bulandu- Besarabya ve Bukovinadan tahliye edilecek Almanlar Maskova 95 (A.A) — Reuter: Almanya» ya dönmek arzusunda bulunan Alman ve- ya aslı Alman kimselerin Besarabya ve Bukovinadan tahliyeler! hakkında Mosko- veda mürakereler cereyan etmiştir. Disürt Anf Deufschland gayrtesine na- iman bu tahliyeden Bizim İngiliz ge gemileri Hondra 28 (AA) — Reyter: Bahriyi Nezareti tebliği: ing balıkçı gemlisi- gsmimizle pike hücum bombardıman tayyaresi arasinda ctreyan & ademede bat- tığını amirallık toessüfle haber verir, Portsaidde veba Mısirm Portsnid İimanında Obüben şeklinde bir veba vakan görülmüş ol- duğundan bu liman muvaredatına karşı vebaya maheüz tedbirler er konulmuştur. Kİ ana katı hakkındi tefsirler Reuter erazi değişikliği yapılmasını varid görmüş Londra 26 (A.A.) — Router ajar nın diplomatik muhabiti diyor ki: « man radyosu Salzbourgda iktısadi n selelerin görüşüleceğini bildirmiştir. baber doğru gibi görünüyor, Almas; nın fırsattan İstifade ederek büyük & i değişiklikleri yapacağına dair ol celer, gerek umumi vetiyet m tasındân, gerekse Balkan husi gelebilecek hâdisat bakımından pek * rid görünmemektedir. Nazart bakimd bir taraftan Macaristanı, diğer taraft Bulgaristanı memnun etmek için R manyayı parçalamak kole . Fak şunu unutmamak İâzımdır ki Roman? politikasını mihver devletlerinin poli kasına uydurmağa çalışmakta ve tami me. Berline tabi gibi görünmekted Elinden en verimli vilâyetlerini Romanyanın bu vaziyetine karşi pek İ na bir hareket olur. Diğer taraftan Salzbourgda verilect kararlar üzerine çok müessir olan b unsur vardır ki o da Sovyet Rusyadi Balkanlarda yapılacak keyfi tadili hakkında Rusyanın ne düşündüğün der hiçbir emare yoktur. Fakat Rusüi nın bu işlerle doğrudan doğruya elâki dar olduğunu düşünmek lâzımdır. Fakat şurası da tabiidir ki, Macaril tan ve Bulgaristanın bazı taabhüdatl yatıştırılması lâzım gelir. Belki de bi Alman garantisi verilmesi icap edecek tir, Yugoslavyanın şimdiye kadar kenâf da bırakılmış olması da şayanı hayret tir. Bu memleketin nazırlarının da yö kında Almanyaya davet edilmesi uh temel bulunmaktadır. alemi Bulgaristan mason locaları! lâğvediyor Solya 26 (A.A.) — D.N.B. bildir yor: Bulgar mason locası mağrıkıkzal umumi kongresi Bulgaristandaki bütü! mason İocalarını lâğvetmeğe karar ve miştir. Bundan böyle Bulgaristanda m8 son İocası bulunmıyacaktır. Fin - Sovyet anlaşması Harpte inşa edilen istihkâmlar yıkılacak Üç muhtelif teli hakkınd bir anlaşma imza edildi Moskova 26 (A.A.) — D.NB. bil diriyor: İyi haber alan mahfillerden Fin lândiya ve Sovyetler hükümetleri ar sında akdedilen son-anlaşma hakkınd aşağıdaki tafsilit öğrenilmiştir: Finlândiyanın Moskova sefiri B. Paxl sikivi ile Hariciye komiseri B. Melotol arasında son günlerde üç muhteli le hakkında bir anlaşma imza edi | — Anland adalarının gayri askeri bir halde kalmaları karar altına alin" tır. Fin - Sovyet harbi csnasında inşas*” Da başlanan istihkâmlar yıkılncaklardıf Finlândiya Aaland adalarının üçü cü bir devlete terkedilmiyeceğini taah” bür etmektedir. Sovyetler, bundan “başka munt man bir muzahhas gösdererek li adalarındaki askeri vaziyet hakkınd” malümat almak hakkını Bu meseleyi halletmek in iki teklif yaptığı ağgi adaları ya gay ularak mevcut inle iri edilirler, yahut istihkâmların inşasın" devam edilir. Bu takdirde Sovyetler len bu ameliyeye iştirak ederler. Fil lândiya hükümeti bu şıkkı tercih etmişli 2 — Finlândiya - Sovyetler anlaşma” #ınin ikinci meselesi, yiyecekleri ve 8) keri techizatlarile mahdut Sovyet kıt#” atının Hangoe Rus deniz üssüne Finlâ" diyadan kara tarikile ve transit sure! geçmeleri hakkıdır. Kışm Finlândiya körfezi donduğu pi Bu mevsimde Hangoe ila Sovyetler ar*” sında deniz münakalâtı münkati oldöl cihetle kara tarikile transit bir nizam” tabi olarak yapflacaktır. 3 — Sulh münhedesinin hükümleri"© mugayir olarak, Sovyet - Fin harbi 99” nunda Sovyeiler tarafından işgal ediler topraklardan Finlerin naklettikleri #* kine, âlet ve fabrika tesisatlarının ye lândiyallar tarafından Sovyetlere ind hakkır.da da nihayet bir anlaşmaya