27 Temmuz 1940 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 4

27 Temmuz 1940 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 4

— e e e Milyonlar saklıyan küçük bir ada Büyük Okyanusta. Panamanın 550 mil ce- nubu garbisinde Kokoş (Cocos) adını taşı- yan dalma alçak bulutların içinde bir ada vardır. Mesnhası ancak 20 mil murabba olan bu ada asırlarca meşhur deniz korsanları- Da yatak olmuştur. Bunlar soydukları tüc- car gemilerinden aldıkları altınları ve di- ğer kiymettar eşyayı, başka seferlere çıktık- Yarı zaman, bu adada yalnız kendilerine malüm olan muayyen yerlere gömmekte Mdiler. Adaya dönemiyen korsanların hazi- neleri yerleri malâm olmadığından kimss- Bin eline düşmemekte tdi, in edilmektedir. Geçen son- baharda bu hazineleri aramak için İngilte- reden bir heyet gönderilmişti. Heyet mak- mdınn muvaffak olamıyarak dönmüştür. Fakat bu muvaffakıyeisizlik müteşebbis deniz kurdlarının cesaretini kırmamıştır. Cenubi kutup havalisinde keşfiyalı Ile meşhur İngiliz daniz binbaşılarından Prank Worsley, Cocos adasında yeniden hafriyat yapmak için Nöracliy ismindeki yüz tonluk bir yelkenli ile İngilterenin Lowestoft İima- mından hareket etmiştir. Bu münasebetle İngiliz mubarrirlerinden Harris, C0c08 ada- m hakkında şu yazıyı yazmıştır; «Cocos adasını haritada bulamazanız Ancak pek mufassal haritalarda iğne veu kudar bir nokta olarak gösterilir. Bu ada alelâde de- mizyolları harleindedir. Ancak yüz sene ev- vel tüccar gemileri bu adaya uğramağa başlamıştır. Daha evvel bu ada korsanların yavası idi. Bunların gömdükleri hazineleri koyu ve ormanlarla çalılıklar Kayalar arasında dinamitle açılan bir yol bulmak için amira! Pallicer ve Lord Piiz Willam gibi meşhur dehizeiler adayı tadkik etmişlerdir. Meşhur moterbot ve otomobil yarışçısı sir Maleoln Campbelli de 1925 se- mesinde bü adayı gezmiştir. Cocos adasının haritası ilk defa İngiliz bir ei yeniden çalışmağa başladı Daima bulutlar içinde Bulunan Kokos adasının sakinin görünüşü, aşağıda adanın kazığa çıkmaya müsait yezüne bahriye nezareti tarafından 1897 senesinde Beşredilmiştir. Fakat bu haritada yalnız sa- biller gösterilmiştir. Adanın dahli ölçülme- miştir. Esasen dahilinin haritasının alın- masına İmkân yoktur. Evvelâ arazi gayet Aanzalıdır. Tepeleri denizin sathından 2800 Xadem irtifamı buluyor. Sönmüş volkanla- rının ağızları müthiş uçurumlar teşki! eder. Gayet sik ormanlar ve çalüar bu sarp daf- Jarı ve oçurumları örümektedir. Adanın da- hilinde gezmeğe ve yol açmağa İmkün yok- tur, Kayalar bıçak gibi keskindir. Sahille- Hi de 300 DA 6000 ayak İrtifaında dik üçu- rumdur. Yekpare duvar gibi uzanan bu uçu- rumlardan hesapsız gelileer denize akar, Adadaki ormanlarda besapsız Hindistanes izi ağacı vardır. Adanın adı da bu ağaç- lara izafe edilmiştir. Adanın dahiline an- cak dar derelerden girilmektedir. Bam yer- eri o kadar dardır ki, hazine arayanlar bunları dinamit ile berhava ederek kendi- lerine yol açabilmişlerdir. Lâkin sonradan bu dinamit yerlerini ağaçlar ve çalılar kap- Jamıştır. Kuyu gibi derin çukurların üzeri otlarla kaplıdır. Üzerine basan minare boyunda derin kuyuya düşer. Kurtulmak imkânı yoktur, Sarmaşık nevinden çabuk büyüyeri nebatlar ağaçları biribirine bağla” mış olduğundan ormanlara girmek imkün- mızdır. Sahilleri hesapaz köpek balığı ile doludur, Bu yüzden denize girmek tehlike- Ydir. Lâkin bu kadar tehi'kelere rağmen milyonlarca altına kavuşmak ümidi birçok müteşebbisler ve maceraperestleri bu ada- ya sevkediyor. Avrupada yeni nizam (Bas taraf; 1 inci sahifede) Muhtelif devletler aramnda muntazam bir mal mübadelesi temin eden bir te- diye rejimi garanti edilecektir. Avrupa ıilletleri arasında bir ekono- mi tesanüdü zihniyeti vücuda getirile- cektir. Bu tesenüd, dünyanın diğer eko- nomik gruplarına karşı Avrupanın eke- nomik menfaatlerini daha iyi temsil ede cektir. Bu müttehid Avrupa, Avrupa harici herhangi bir teşekkülden artık ekonomik veyahut politik şartlar kabul etmiyecektir. Bu Avrupa, kıtanın bütün ekonomik hacmine dayanarak diğer kı talarla hukuk müsavati esası üzerinden ticaret yapacaktır. Amerikanın cevabı Washington 28 (AA) — Hükümet er. kânindan biri, LA Havanede toplanan Amerika devletleri konferansının, Alman mili Iklisad nazırı B. Punkun dün radyo Me verdiği nutukta tayin ettiği Alman Ktisadi Hideflerine Amerikanın cevabi olduğunu beyan etmiştir. B. Punk, Almanyanın Avrupayı teşkilât. , Yandırarak dünyanın Kalan kismile saruri maddelerin mübadelesi esasına istinaden münasebatta bulunacağım beyan etmişti. Tekirdağında bir maç Tekirağ (Akşam) — Babasski fut bolcularından otuz kişikk bir kafile bu haha Tekirdağına gelerek sporcularımız tarafından samimiyetle karşılanmıştır. Babaeski sporcuları, tekirdağ Halkspor klübile yaptıkları maçı 2 - 4 kazanmış- lardır, Sigala yağı rekoltesi Muğla 20 (A.A) — Bu sene sigala yağı re“ Költesinin 1,800 - 2000 ton kadar olacağı tahmin edilmektedir. | Bir günde 31 Alman tayyaresi düşürüldü (Baş tarafı 1 inci sabifede) ki, denize düşerek derhal batmıştır. Hiç silâh atılmamıştır. Sahil boyunca bir teftiş gezintisi yap- makta olan kral George, bu akınların birisi esnasında birkaç dakika sipere gir- meğe mecbur kalmıştır. Berlin 26 (A.A) — Alman yüksek ku- mandanlığı tebliği: Hava kuvvetleri İn- güterenin merkezinde tayyare meydanla- rına ve Donvreş telsiz istasyonu tesisatına hücum etmişlerdir. Fena hava gerültine rağmen hava kuvvetlerimiz ve bombardi- man tayyarelerimiz Mana üzerinde büyük bir muvaffakiyet elde elmişlerdir. 23 ge- miden mürekkep ve kuvvetli himaye edi- Jen bir nakliye kolundan ceman 43 bin tonluk 11 ticaret gemisi İngiliz deniz ve hava kuvvetlerinin o himayesine rağmen batırılmıştır. Ceman 13 bin ton haçminde diğer &ç ticaret gemisi de yakılmış veya o derece basura uğramıştır ki bunlara da zayi ol- muş nazerile bakılabilir. Bunlardan başta bir torpido yakmaya ve diğer birini de eliddi hasara uğratmaya muvaffak olduk. Wight adası cenubunda #00 tonlek bir ti- caret gemisi batırılmıştır. Bu suretin Al- man bava kuvvetleri bir günde 83 bin ton- Yuk düşman gemisi batırmıslardır. İngiliş deniz makliyalına karşı tevcih edilen bu hücumlarda bir çok hava muha- yebeleri olmuştur. Adedee üstün İrigiliz avci tayyarelerinden müteşekkil bir filo Manş denizi üzerinde Alman tayyarelerine hücum etmiştir. Cereyan eden muharebe- de İngilizler Spitfires tipinde sekiz, Hur- rieane tipinde de bir tayyare zayi etmiş- lerdir. Almanlar yalnız iki teyyare kay- betmişlerdir. İngiliz hava kurretleri 25/28 gecesi şi- mali Almanya üzerindeki hücumlarına de- vam etmişlerdir. Askeri hasar yoktur, Gayri askeri hasar da azdır. Gece tayyare dafi bataryaların ateşle dört, bir gece Avcu tâyyaremiz tarafından bir tayyare düşürülmüştür. Dün düşmanın tayyarece saylatı 73 ü bulmuştur. Bünlerdan 19 u hava muharebelerinde geri kalanı da tay- yare daf! bataryaları ateşile düşürülmüş- erdir. Dokuz Alman tayyaresi Gslerine dünmemişlerdir. Salzburg mülâkatı (Baş tarafı 1 inci sahifede) te, B. Şişmanof ve B. Balan ve matbuat Ea mümessiki Dr. Penakof da var- Dobruca meselesi Londra 26 (A.A.) — Sofyada salâ- biyettar Bulgar mahfillerinden öğrenildi- | ğine göre, Bulgarların cenubi Dobruca | üzerindeki taleplerinin (Bulgaristan ile | a arasında dostane bir hal su- retine varmasını İngilterenin müsait bir tarzda telâkki edeceği hakkında Bulga- ristan İD yolla haberdar edil- miş #ve olunduğuna göre, bu bilvasıta haber, İngiltere tarafırıdan herhangi bir prensip değişmesini teşkil etmemektedir. Ayni mabfillere göre, İngiliz hattı ha- reketinin bu tezehürü, ancak Romanya hükümetinin Roma - Berlin mihverine doğru sarih temayülünden ve İngiliz ga- rantisinden © vazgeçilmesinden © sonra mümkün olmuştur, Ayni zamanda öğrenildiğine göre, bu İngiliz hattı hareketi, Almanların Ru- men ve Bulgar devlet adamlarına Salz- bourga gelmek için yaptıkları davetle hiçbir suretle slâkadar değildir. Reuterin diplomatik muhamifinin bil- dirdiğine göre, iyi haber alan Londra mahfilleri, İngilterenin cenubi Dobruca hakkındaki Balfar taleplerini daima sempati ile karşıladığını ve Balkanlarda müstekar bir eulka doğru yolu açacak olan bir sulheu hal suretini iyi telâkki eyliyeceğini tebarüz ettirmektedirler. Konyada hasad vaziyeti Konya (Akşam) — Konyaya gelen orak, harman, biçer, döğer makinelerile traktör- ler hemen faaliyete sevkedilmiştir. Hasat işi sona ermek Üzeredir. Biçer, döğerler çok iyi neticeler vermek- te; hasat ve harman İşini ayni günde yap- makta Ye bunu gören köylü derin bir mem- muniyet içinde kalmaktadır. Ziraat İşleri nin zamanında başarılması için sk sik mütehastıslar gelmekle ve İşleri fani bir gekle sokmaktadız. Haftalık piyasa Korsanların definelerini bulmak için | Bağdad yolu hakkında tedkikler « İhracat mallarımızın vaziyeti Bu hafta neler sattık, neler aldık? Bu- gün piyasa vaziyetini izah etmeden evvel, dış ticaretimizde görülen tahavvüllere te- maş etmeği daha faydalı buluyoruz. Bu haf- ta içinde piyasayı en ziyade alikadar eden mevzu Almanya ile yaptığımız 21 milyon U- ralık muvakkat ilcaret anlaşmasıdır. Anlaş- ma, piyasada alâka uyandırmakla barabe daha ziyade devlet sermayesile işleyen mü- esseseleri alâkadar etmektedir. Harpten ev- vel memleketimizin muhtelif yerlerinde ku- Balan endürtri müesseselerinin makineleri Almanyadan getirtildiği için bu gibi fab- tikaların yedek âletleri azalmıştı. Harp baş- Iadığı için bazı tesisat yarım kalmıştı. $)- vas demiryolu atelyesi, İzmitteki sellüler fabrikası tesisatı buna kâfı derecede misal teşkil eder. Anlaşma mucibince, Almahya- den gelecek olan 21 milyon liralık malın yüzde yetmiş beşi devlet sermayosile işleyen mütşseselere aittir. Diğer geriya kalan kı- sım da piyasayı asikadar etmektedir, Ye- Bİ anlaşmanın hükümleri tamamlle ilân edilmediği için, piyasadaki kanaatleri öğ- renmek de kabil olamamıştır. Bu hafta içinde bazı güzeteler, Sovyet Rusya ie yeni bir ticaret anlaşması yapıla- sağından bafiselmişlerdi. Bu haber, İstan- bulda bulunan Sovyet ticaret mümesellinin İstanbul tearet müdürü ile görüşmeleri Üzerine ortaya çıkmıştır. Bu görüşmelerde vaktile Sovyet Rusyadan tedarik edilen do- kuma fabrikalarının bedellerini tiftik me ödemek için Kararlar ittihaz edilmiştir. Esa- sen fabrikaların taksit zamanları gelince Du saretle mutad görüşmeler yapılmaktadır. Dış ticaretimizde en büyük inkişaf, Ro- manya ve Macaristanla olan münasebet- lerde görülmektedir. Türkiye « Romanya t- cari münasebetleri hakkında yabancı gaze- telar tarafından uydurulan haberleri Tica- yet vekâleti tekzip ettiği için, burada ayni mevzuu tekrar etmiyeceğiz. Yalnız şunu söylemek lazımdır ki, bugünkü şartlar ai- anda Romanya İle dış Ücaretimiz de birinci plânda gelmektedir. İkinel dereesde Ma- caristanı sayabiliriz. Netekim Macaristan memleketimizle olan ticaretini arttırmak bien ke e bir tlezret mümessili gönder- miştir. Asya ile ticaretimiz Geçen hafta Bağdad yolunun ehemmiye- inden bahsetmiştik. Şimdiye kadar yapılan tedkiklerde Bağdad ile Basra arasındaki de- miryolu dar hat olduğu için aktarma müş- külâtı yüzünden ticari oşya nakliyabının pahalıya mal olacağı anlaşılmıştır. Alâka- dar nakliye şirketleri, ve tacirler, Basta We Bağdat arasındaki nehir nakliyatındas İ tifade etmek için tedbirler ittihaz etmijlef” dir. Şehrimizdek! nakliye müesseselerin diğ biri Basra le Bağdad arasında motör İşl mek için teşebbüslere girişmiştir. Bu yoli gelebilecek eşya şunlardır: Çuval, kabi kakao, Hindistancevizi. baharat, kalay, uçuk, bam deri ve saire... Şimdilik bizi de bu yol vasıtas!s satacağımız ©şys başında fıstık bulunmaktadır. Dış ti müdür muavin! B.'Tür! 1 bu tse lerjbakkında bedkikl lummak üzeri Hihdistana hareket etmiştir. Turban Gel yaktile Hombayda ticaret ataşesi |di, AKİS” nizde ticari emniyet olmadığı için Güveff Kanalı vantasile Asya memleketlerinden İğ balât yapamadığımız malüridur. Bn yazi Karşısında Bağdad yolu dış ticaretim'7e $ açılan yeni bir kapı olacaktır. İhracat maddelerimizin vaziyeti * İhracat mevsimi olmadığı için haram (hracati pek azdır. Yalnız İstanbu! Mat nından yapılan ihracat hakkında bir fikİf vermek lâzım gelirse; bunun da yüz bin Jif9€ dan leri geçmediğini söylemek kâfidir. Taç edilen malların başında tütün, fd” dık, kendir, #ft9k, yöpağı, tozlh balık bü” Tunmaktağdır. Yukarda yazdığımız gibi, bu moddejeriii en ziyade satıldığı memleket Romanyadifi İkinci derecede Macaristan gelmektedir. Koslovakyaya yapılan ham kendir, fındık Ahracatı 40-50 bin lira derecesinde bir YE kün tutabilir. İsviçreye pek az miktardö yumurta, barsak satılmıştır. Barsak İsveçten de talebler vardır. Geçenlerde İ veçe gönderilen bir parti barsak eek beğ?” nilmiştir. Maamafih Almanya ile yaptığı” min yeni ticaret anlaşması Üzerine, be Ihracatınım Ikisaf edeceğine süphe yoktu İthalâ: maddeleri İthalat maddeleri üzerinde fazla duraca değiliz. Çünkü normal ticaret yolları kapali olduğu için ancak komsu memleketlerdö mal alabiliyoruz. Meselâ: Yunanistarda şimdiye kadar satın almadığımın kim! maddeler gibi. Bundan başka Romanya alınan 30da, ve ilâç bu haflanın ithalii maddeleri arasında bir mevki işgal edebilir. İskenderiyede kontrol müşkülâtı yüzün” den bekleyen kalay, kahve, ve çap gibi mad” delerin ithalâtı temin edildipi için piya” saya bir ferahlık vermiştir. Manifatura, KÜ” maş ithalâlı azalmıştır. İthalâç taetrle kışlık mallar üzerinde hazırlıkları başla” mışlardır. Bağdat yolu vasıtazile Japonyâ”, dan pamuklu, yünlü kumaş getirmeği & nenler de vardır. Hüseyin AV 77 Müessif bir ölüm Türkiye İş Bankası müf! Flame re etiişi Bay Firuz müessislerinden Bay Gelip ve Kudret San- e hemşireleri ve Nazilli Yerli Mallar tışevi direktörü Bay Cezmi Kutsayın il Bayan Münlre Suntekin duçar ol- duğu hastalıktan ri e rahmeti Cenazesi bugün saat on dörtte Teşvikiye camli karşısındaki Dilek apartımanından kaldınlarak namazı Teşvikiye eamlinde kılındıktan sonra Üsküdardaki elle kab- Histanına nakil ve defnedilecektir. KÜÇÜK İLÂN okuyucularımız arasında EN SERİ, EN EMİN EN UCUZ vasıtadır. Alım satım, kira işlerin- de iş ve işçi bulmak için istifade ediniz! STÜDYOLARIMIZ FAALİYETTE Yeni Binema mevsimi için Stüdyolarımı8 hararetle çalışmaktadır. İPEKFİLM Stüd” yosu Mahmut Yesarinin AKASYA P# Aslmli komedisini tamamlamış ve KAMYE” Gİ GÜZELİ filmini çevirmeğe başlamıştı Bu filmde en büyük rolleri memleketimi” gin kiymetli san'atkârları MÜNİR NURET” TTİN ve HAZIM üzerlerine almışlardır... KIZILAY YAZLIK BALOSU Her sene verilmesi mutad olan Hızlaf yazlık balosunun bü sene de 3/8/9040 cum3f” tesi akşamı Anadolu kulübü Büyükada Şö” besinde verilmesi tekarrür etmiştir. Kız” ay balosunun mezahet ve intizamı herkese? malâm olduğundan bu sene heyeti tertibi” yenin balonun mükemmeliyeti hakkınd vaki olan himmet ve gayretlerinden bah“ #e lüzum görülmemiştir. Yalnız davetle” rin hoş bir gece geçirmeleri için ameti gençlerimiz tarafından muzik parçaları çi“ nacak Rus ve İspanyol dansları gibi Di” maralar gösterilecek ve İstanbulun en mi kemmel İki cazı sabaha kadar çalacaktif. Bugün LÂLE Sinemasında 1 — HURMALAR R ALTINDA CEMİLE 2-MILYONE MADLENN CAROLL » « RLER BARI FRED MAC MURAYI Emlâk ve Eytam Bankasından Mühim Fırsat İstanbulun en mutena yerinde satılık irat getirir Haf Cumhuriyet meydanında abide karşısında «Kristal; gazinosunun bulunduğu marif İ T. E g, Hanı peşin para ile satılsesktır. ni ne Nevi 6 dükkün müştemil ban ve arsa Depar! 50.000.— Bezi Faal gla alaz mah Camry mean ei IE AL ME 22, 23, 24 ada 407, parsel 11 han ile BEZ, hit Muhtar mah. Tazlabaşı sokak sel 10 No. ha arsa, eski 5, yeni 15, 16/2 No, ada 407P” «Bu kısımda 4 metre arzında 10,20 metre derinliğinde 7 No. lu par” Yin aleyhine ve 4,5, 6, 8, bir irtifak hakkı tesis 9, 10 parsellerin lehine olarak geçmek içi edilmiştir. 10 No. lu kısımda bina yapılmı” yacaktır. Mevkii yukarıda yazılı gayri menkul peşin pars ile ve kapal zarf usulle satılncağ” 1040 çapşamba gözü tat on dörtte bankamız İstan gubesie, ge Müş Yamlıyonu hamuru de Taplscek ve #n yüksek teklif edilen bedel idare Tkekti ölanlaşın Mala merkecile İstan ye İzmir gübelerimizden birer im gz Kabilinde bir şartname edinerek bu şartnsme ahkâmı datresinde tanzim hi makta talat an £ für AŞ pure günü sn on Görde ds tanbul şubemiz müdürlüğüne tevdi etmeleri bul şubemiz emlik servisine müracaatları, banıtm edecekleri te ye fazla İzhat almak isteyenlerin İstâ9” 44180)