4 Eylül 1940 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

4 Eylül 1940 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

> EŞ ÇE Emme A ŞE ŞT Zn pa A A EŞ İŞ a yi gm İYİ Reisicümhur Dün Boğazda bir gezinti yapti / Relslcümhur İsmet İnönü dün ak- saat on dokuz buçukta otamo- bir gezinti yapmış, bu arada Boğazın Rumeli sahilin! ci Bişr. Relsietimhur, Tarabyada Tokatli- Alsas Alman olacak Fransizların buradan , Şıkarılacaklari anlaşılıyor —— Berlin 3 (AA) — D.NB bildiriyor: Alsasta sivil idare şefi Gavleiter, Robert Wagner Volkis- Fırtına durdu | Balkaya motörü Şile açıklarında battı Pendik “vapuru da Yalovaya gidemiyerek geri döndü, dalgalardan hafif hasara uğradı Üç gün öüren fırtına dün sükön ve saat an bire doğru Dolmabah-|cherBeobachter gazetesi muhabirine | bulmuş, hava açmış © ve ısınmışlır. otelinde bir müddet istirabat et- pi. avdet eylemiştir. Ingiltereye muhakkak taarruz edilecek Göbbels nutkunda: «Kati hesap görme saati yaklaşıyor» diyor Katoriç 3(AA) — D.N. B. bi- diriyor: Alman Propâğanda Nazırı Göbbels dün Katoriçe gelmiş ve ev- geler Polonyanın İdaresi altında bu- Mutlan yukarı Silezyanın kurtuluşunun Yıldönümü münasebetile bir nutuk Böylemiştir. Nazır, Polonyada akıtı- an kanların heder olmadığını, bu toprağın ietikbalde Alman toprağı ka- Macağın! İngilt bundan kaçınılmaz. Hit âdeti tey #amanında hareket etmektir. Bazı İngilizler bu Ao sübıfsızlıklı beklediklerinden bahsediyorlar mani gelioce Alman ordusu bu saır- sız baylara cevap verecektir. Kati #nati Hitler tayin edecektir.» İngiltere hazır bekliyor Londra 3 (A.A) Revter ajansının cenüp mıntakalarını gezen muhabiri anlatıyor: «İngiltereyi isti- lâya kalkışacakları gizli kaynaklar- dan dökülecek ateş yağmuru bekli- yor. Denizden bakılınca sahilin B.arızarası eskisi gibidir. Fakat her tsrufta yollar mütemerkiz ateş ai.) tındadır. Usta biniciler geceleri te- pelerde ve ovalarda devriye , gezi-| yorlar.> Ingiliz - Amerikan anlaşması B. Roosevelt 50 torpido- nun İngiltereye verilece- beyanatta bulunarak odemiştirki: «Bir Alsas meselesi mevcut değil- | dir. Bu meseleyi Fransa zorla yarat- mıştır. Alsas halkı Fransaya karşı tedafüi mücadelede bulunmayı asır- | lardanberi kendisine tarihi bir vazife bilmiştir. Umumi harpten sonra nefyedilen veyahut hicret eden on binlerce Alsas'lı şimdi vatanlarına dönebilecektir. Diğer taraftan 1871 de zaaf neti- cesi olarak geri bırakılmış olan tas- fiyeyi yapmak lâzımdır. Etnik ba-| kımdan yabancı olan ve Alsas hal- kını ayırmağa çalışmış bulunan wn-| sur! kaldırılmalıdır. ! Fikrimce amadilirin yani almanca- man bütün umumi hayata mutlak | olarak yeniden konulması en mühim | vazifelerden birini teşkil etmektedir. ! Sovyet Rusyada manevralar Moskovu 3 (A.A.) — Krassna- ya Swjesda gazetesinin bildirdiği ne göre, son zamanlarda Moskova ve garp askeri mıntakalarında ol- duğu gibi, Siber ve Odesa mıntaka- atında manevralar icra edilecektir. tir. —— Almanyava büyük hava akınları Yolcuların ifadesine göre Hamburg harap olmuş, Berlinde zarar çok Bükreş 3 (A.A) — (Reuter): Almanyadan Köstenceye gelen yol- calar, Hamburg Kmanınm her ba- kımdan tahrip edilmiş olduğunu ve Berlin civarındaki bölgelere büyük hasarlar yapılmış bulunduğunu söy- İemektedirler. Berlin 3 (A.A.) — Alman or duları başkumandanlığının tebliği ne göre, gece, İngiliz tayyareleri, Almanyanın garbinde ve cenubu | garbisinde bir çok noktalara bom- balar atmışlardır. Bir çiflik harap olmuştur. Hiçbir ölü yoktur. İki tarafın zayıatı Londra 3 (A.A.) — Ağustos ayı iinde İngiiareye kaep yapan hü- cumlar esnasında düşürülen düşman tayyareleri adedi 1097 ye varmak» jHalkevinin dilekleri arasında ihassa köprü altında yatan serseri ğini kongreye bildirdi EE tadır. Son haftanın yani 25 #lâ 31 Vaşington 3 (A.A) — Bugün |ağustosa kadar olan müddet zar- Amerika Cümhurreisi B. Roosevelt |fındaki Alman zayiatı ise 293 tay- Amerika Birleşik devletlerile İngil- | yazeye baliğ olur ki takriben 700 tere arasında bir anlaşma yapıldığı: İpilotun ziyaı demektir. Ayni müd- Bi, bu anlaşma mucibince Atlantikİdet zarfında İngiltere sahillerini Okyanusunun — şimalinde ve cenu- İmüdafaa ederken 113 avcı ve Al bunda bulunan İngiliz müstemleke-İmanyaya karşı hücumlarda da lerinin deniz ve hava üslerinin Bir-!bombardıman tayyaresi kaybetmiş- leşik Amerikaya kiralandığını ve!tir. 69 avcı pilotu sağ ve zalimdir. buna mukabil hizmet müddetinil Bombardımancı tayyarelerin mü doldurmuş 50 torpido muhribinin İrettebatı da dahil olmak üzere İn- İngiltereye | verileceğini kongreye | gilizlerin insanca zayiatı 110 kişi- bildirmiştir. dir. Esrarlı Yüzük Tefrika No, 88 — Efendi hazretleri... Bütün bil- diklerimi dinlemenizi dilerim... İs- tinadgâhlarım var... — Canım bu iş kapandı esasen. — Mahkemelerce, — Sade mahkemelerce olsa gli... Raif bey, mebus da seçildi... İyice denemelciden geçti... Filigran me- selesi mizah o gözetelerinin mevzuu oldu: Öyle bir mektup ki, üzerind: ki tarih, küğıdindan daha eski... Ba, katiyetle isbat olundu... İftira © derece meydana çıktı ki, artık Raif beyi. itham etmek kimsenin aklından geçmiyor... Düşmanları bile sustular. — Buna rağmen... Şeyh: — Palandarh Mahir bile, iddia- mından vazgeçtiğini mahkeme hu- züurunda bildirdikten onra... ei «. Size ne oluyor?2 diye- Nakleden; (Vâ - Kü) — Allah allah... - diyerek göz- Jerini açtı, - Ver: iz bu son taf- isilâtı bilmiyordum... Emin misiniz? Şeyh: — Hattâ dedikodulu bir de yaz! okudum. Feriha Palandarlı bir ga- zetecile bir mülâkat yapmış: «Bu hâdise üzerine artık evlenmekten, modern bir hayat yaşamaktan vaz- geçtim... Köylere gideceğim, Ora- da öğretmenlik yapacağım... Bam- başka bir hayat tarzı süreceğimiş diyor, — Çok sey... Çok şer... — Görüyorsunuz ki, bu mevzua dair sizden bile fazla var. 3u sözleri «öyliyen İbrahim mu-| hatabına bakıyordu. Demek karşı-! tındaki bu mühteşem hantmefendi böyle bir işle yakından alâkadar. muş ve Raif beyin düşmanları tara-| fındaymış... Üzerinde böyle bir in- malümatım Evvelki gün termometre 16 derece- deh yukari çıkmamışken dün 24 de- receye kadar yükselmiştir. Pardö- süler, kalır. elbiseler yeniden çıka- rilmaştır. Fırtına bazı kazalara sebep ol muştur. Evvelki akşam Şile açıkla- rında imdat istiyen motörün Bal: kaya isimli 500 tonluk bir motör olduğu ve battığı anlaşılmıştır. Dün sabah kaza mahalline gönderilen Alemdar tahlisiyesi, motörü yüz- dürmeğe çalışmışsa da muvaffak olamamıştır. Mürettebat kâmilen kurtarılmış Bu motörün mazot- suzluk yüzünden ilerliyemiyerek dal. gaların tesiri ile kayalara çarpıp su aldığı tahmin edilmektedir. Evvelki akşam Yalovaya gitmek üzere köprüden ayrılan Pendik va: belindaya sığınmıştır. Yalova yolcuları içinde olduğu halde vapur geceyi Heybeli önlerin« İe geçirmiştir. Gemi dalgaların te- siri ile bazı hasara uğradığı için dün ( sabuh Yalovaya gitmiyerek köprü" ye gelmiş, yolcularını Memleket müdaf İstanbul mebusları dün sabah Şişli Halkevine giderek Halkevinin dilek ve ihtiyaçlarını reis Halid Ba- şaroğlundan odinlemişlerdir. . Şişli toplattırııp — barındırıl- bir sana- çocukların ması, veremliler için de toryom tesisi vardır. Bundan sonra mebuslar Beyoğlu Halkevine gelmişlerdir. Burada pılan toplantıya Vali ve Bel, Reisi B. Lâtfi Kırdar, Vali muavin- leri, emniyet müdürü, elektrik ve tramvay müdürü, Beyoğlu kayma- kamı iştirak etmiştir. Mebuslarımızdan B. Ziyaeddin Karamürsel, Beyoğlu Halkevine ait dileklerden yüzde ellisinin tahak- kuk ettirildiğini söylemiştir. Ev reisi B. Ekrem Tur, evin baş” hea ihtiyacım teşkil eden bina me- selesini Vali B. Lâtfi Kırdarın ele aldığımı, diğer ihtiyaçlar paraya ve| malzemeye lüzum gösterdiğinden bu fevkalâde zamanda bunları ile ri sürmeği doğru bulmadıklarını söylemiş ve dün toplanan Halkevi idare heyetinin verdiği şu kararı okumuştur: «Sayın mebuslarımıza: Memleket ve milletin mukadderatı hakkında verecekleri yüksek kararın Fiktimiz- de, kanımızda, vicdanımızda makes onunkinden fazla azab çekenler de var... » Yüzünde öyle bir hüzün vardı ki, Şeyh efendi büşbütün alâkadar ol- du. Ondan fenalık şübhe ettiği için müteessir bile oldu. “gi işize us Yavrum, « dedi. - Şayed benden bir manevi! istinadgâh umuyorsanız, âzicane ne! yapmam mümkünse, hay hay, ya- parım.,. Beni biraderiniz, pederiniz sayımı Haydi, açılın, dökülün... Belli birlikte manevi derdinize bir| are bulabiliriz... Zira hakikaten işkencede olduğunuzu farkediyo- rum. Bir an ikisi sustular. Galibe bir şeyler söylemek isti- yordu. Susuyordu. Şeyh: «-— Sırı ne kadar müthiş ola- cak...» diye düşündü. Artık fevkalâde merak ediyordu. — Efendi hazretleri... Ben vak tile Sarıvasıf paşazade Raif beyi sevmiştim... Onun sebebile zevco- lik vazifelerimi unutmuştum... tiba hasıl olmuştu. — O zat, oğlumun babasıdır. —ı Şeyh efendi, gene siyah sakalını puru fırtnalı hava karşısında İğ çıkarmıştır, İnin beşte birinden fazladır. Beyoğlu Halkevi gençliğinin kararı Baş tarafındaki tahtalari ve demir çemberleri parçalanan. Pendik va- puru tamir edilecektir. Bundan baş- ka Bartından dün gelmesi beklenen Mersin vapuru da bugün limanımı- za gelecektir. Yağmurdan bazi yollar kum ve molozlarla doldu Evvelki geceki yağmur ve fırtına dolayısile şehrin muhtelif yerlerin- dek: yollardan bir kısmı yüksek yerlerden inen küm ve meolozlarla kapanmıştır. Bill assa Tophane, Dolmabahçe ve Eminönünde yollar kapanmış, geceleyin tramvaylar son sefetleri- ni yapamamışlardır. Yollar ancak dün sabah açılabilmiştir. Yağmurdan zarar gören üzüm 53 bin çuval İzmir 3 (Telefonla) — Yağmur- Renin çaya > Katasnda 30,000 çuval, Salihlide 10,000, Manisada 3000, Turgutluda 10.000 çuval olmak üzere Ege üzlim böl- gesinde 53,000 çuval yani 5300000 kilo üzüm sergilerde mlanarak 7a- rar görmüştür. Bu miktar, rekolte- aası uğrunda her fedakârlığa hazır olduklarını Istanbul mebuslarına bildirdiler bulücağını ve memleket müdafasir- nın icap ettirdiği bütün fedakâzlık- ları hayatımız bahasına ifaya heye- canla hazır olduğumuzu teyiden bil-jarz ve iblâğ ederiz.» Mebuslar namına B. Ziyacddin gençliğin bu necip hissiyatına teşek- kür etmiştir. Bundan sonra davetli- ler, hazırlanan büfede özaz edilmiş- lerdir. Mebuslar buzün Şile, yarın Çatalca ve cuma günü de Adalar. da halk dileklerini dinliyeceklerdir. Rumen - Bulgar müzakeresi Sofya 3 (A.A) — (DNB): Kıajovadan müzakereler hakkında alınan haberler yeniden çok nikbin- dir. İki baş delegenin pazartesi mı yaptıkları görüşme, mah bir yaklaşma getirmiştir. Utro gazetesinin bildirdiğine gö- re, mali tazminat hakkında Ru: menlerin yaptığı yeni teklif, belki de hakeme müracaata lüzum kal- madan bir anlaşmayn varılmasını mümkün kılacaktır. — Rumen heyeti işgal tarihi meselesinde de bazı İe- dakâirlıklar, yaprmştm. “Bulgar heye- &, Sofyadan yeni talimat beklemek”) tedi.. Bulgar Başvekili B. Filof, dün kral Böris © tarfından * kabul edilmiştir. karıştırdı. Bazı Ingiliz şehirleri bombalandı —— Dün 23 Alman tayyaresi düşürüldü İngiliz nazırlarının bazi- lari alarm esnasında kilisede hüsusi âyinde bulunuyorlardı —— Londra 3 (A.A.) — Dün gece ve bu sabah münferit Alman tayya- | releri İngilterenin muhtelif mıntaka- ları üzerinde uçmuşlar, bombalar atmışlardır. Nüfusca zayiat azdır hasar ehemmiyetsizdir. Londra ci varında bir nahiyeye iki sesli bom- ba düşmüştür. Londra civarında ehemmiyetsiz bazı yangınlar çik- mıştır. Cenap sahilinde kâin bir şe- hirde dükkânlar ve evler hasara uğramıştır. Lenüra 3 (A.A) — Hava Nezareti. | nin tebliği: İ Bugün 23 düşman 1 döşü-| zülmüş olduğu sabit olmuştur. 15 tay-| yaremiz kayıptır. Bu tayyarelerden! sekizinin pilotları sağ ve salimdir. | Alman tebliği Berlin 3 (A.A.) — Alman hava kuvvetleri başkumandanlığının teb- liği: Bugün de, muharebe ve avcı gruplarımız, İngilterenin (o ecenubu şarkisinde hava meydanlarına hü- cum etmişlerdir. Alman tayyareleri, bombalarla hangarları ve kışlaları tahrip. eylemiştir. - Büyük yangınlar | çıkmıştır. Birçok hava muharebele- ri olmuş ve bu müharebeler esma- sında Alman avcı tayyareleri 93 düşman tayyaresi düşürmüştür. 23 Alman tayyaresi kayıptır. Fasta » vaziyet de Gaulle'a taraftar Madrid $ (AA) — (Reuter): Gaze- telerin Tancadan aldıkları haberlere güre Fransiz Fasında da bazı kiyam- lar olmuştur. Birçok sabitler general de Gavlle'a taraftar olduklarını söy- temişterdir. Martinikteki Fransızlar; İngiltere ile birlikte harbe taraftar Port - Ot - Spaln -Trindad- 3 (A, A) — Revter ajansından: Martinik'in Fransız ehalisinin yüzde 90 mından fazlası, buraya gelen bir seyyahın ifa- desine nazaran, Büyük Britanya'nın yanı başında harbetmek armısunda ulunmaktadır. Bununla beraber ara- etti, j Birçok zabitler general Alman zayiatı Polonyadaki zayiata d sından: Harbin yıldönümü münase“ betile Times gazetesi, Polonya Bas” ili dı mektedir. Başvekil der iradelerine muti bir hükümet ihdas etmeğe çalışmışları da muvaffak olamamışlardır. böyle bir şeyi asla kabul etmiye- cektir. Millet karşı itimadını muhafaza ediyarıris* Şoför: «Yol böyle mi kapatılır?» diyor —— Belediyenin çok ceza kesti ğinden şikâyet eden bir şoföre sordum: — Belediyenin hakkı yok mu? Onun vazifesi halkın menfaatini korumaktır, — Evet amma halkın men- İnati yalnız (bizden, esnaftan ceza kesmekle mi korunur? Biz vazifelerimizi ihmal edince belediye tarafından cezalandı- nbyoruz. Fakat belediye vazi fesini lâyıkile yapmadığı zan man ne diyelim? Meselâ bize vaktinde muayeneye gitmedin, diyor, ceza kesiyor. Yol üs- fazla durdun, seyrüsefe- ikâl ettin, diyor, ceza kesi: yor, Hızlı gittin, soldan geçtin, diyor, ceza kesiyor. Güzel, fa- kat biç yolların haline dikkat ediyor müsunuz? #*Meselâ o Taksim (bahçesi önünden geçen cadde kanali. zaayon tesisatı için açılmıştı. İş bitince açılan yerler tekrar kapatıldı. o Amma öyle üstün körü, öyle derme çatma “bir gekilde kapatıldı ki, toptak kaldırımın kenarından itibaren yarım metre çökmüş. Oradan geçen otomobiller her gün bir yere saplanıyor, bir tarafı kırı- iyor. Seyrüsefer faaliyeti bu kadar Fazla bir cadde böyle mi kapatılır? Halkın menfaa- $ | tini korumak için bizi cezalan: dıran belediyeyi, mühim bir yolun tamirinde gösterdiği şu lâkaydiden dolayı kim ceza: İar.dırsın?3 Bu kısa konuşma. sonunda şoföre de hak vermek icap #kk neşredilen rakamlar Londra 3 (A. A.) — Pat ajan general — Almanlar Polonyada kendi Polonya | milleti meşru hükümetine viçre Kızılhaç cemiyeti Polonyada“ ki Alman zayiatını şu suretle tesbit ve neşretmiştir: 100 bin maktul, 290 bin yarak, 1000 tayyare ve 1000 tank tahrip edilmistir. Norveç ve Fransada Polonyalılar tarafın” dan esir edilen Almanlar muhare* benir. Polonyada hakiki bir. harp olduğum. söylemişlerdir. Polonya ordusu İngiliz ordusile bilikte harbe devam edecektir. İn gilizlerin ve Polonyalıların nihat zaferlerinden emin bulunuyoruz. 4 sahiplerinden, memurlardan ve â8- kerlerden müteşekkil ufak bir ekall-| yet, adada İngiltere lehinde her türlü nümayiş ierasını menetmektedir. — e—— Rumen Başvekilinin millete beyannamesi Bükreş $ (A A) — Rador ajansı bil- diriyor: Başvekil B. Gigurtu, Transli- vanyanın terkin! protesto eden ve memleketin obudutlarnı omüdafaa azimlerini izhar eyliyen Rumenlere hitaben, bunları süküna, makuliyete, vekara ve çalışmaya davet eden bir beyanı 6 neşretmiştir. 7 İngilizler Buna karakol Biran düşünceye eld verm — Arzedeyim... Şimdi yirmi beş yaşındadır. Ben Raif beyi on zedi yaşımdayken sevmiştim... Onun da yaşi o zaman yirmi idi. Kadın biran, teessüre kapıldık- tan sonrat — Vahim bir takım hâdiseler cereyan etti, Kocam kazara kör ol du. Ben de bu vaziyetteki bir ada“ mı yüz üstü bırakamadım. Sevgi- limden feragat etmek mecburiye- tivde kaldın. O da yeise düşüp #e- yahate çıktı. İraka giti Ve artık © tarihten itbaren Raifi göremedi- gim: sanıyorum. — Göremediğinizi mi? Evet, di kiz gilisile nihayet karşılaşmak, onu yetirden değil, bebi ne olabilir? — Bir takim tafsilât bilmiyorsu- nuz. Çok feci sahneler var. Galibe, hatıralarını canlandırmak — Efendi hazretleri... sevdiğim gibi sevdikten ve iftirak- lara o katlandıktan sonra, o sev- evlenmiş bulmak... Lâkayıdlığına maruz kalmak... «Onun3, o derece #değiştiğini» görmek... Ve şübhe- lenmek... Hayır, hakiki mevcudi- wi mevcudiye- ibhelenmiştim £ doğrusunu « O bedenden © ruh çık- mış, başkası girmiş sanıyordum... tinden Londrada resmen göre, İngiliz kıtaları, Kenya” budu” istiyormuş gibi gözlerini kapadı. İdu civarında bulunan ve İtalyanlaf Anlattı, her şeyi anlattı, Sonra de-| tarafından dün alındığı söylenen Bur.a karakol mevkünin o cenubuna Benim | çekilmişlerdir. tertip ikinci bkeşidesine ait tam biletler (2) ve yarım bi- etler (1) liraya satılmakta» dır. mir Enterasyonal fuarında On beş senedir sükât R EM > edip de birdenbire bu dava patlak | | mevkiinincenubuna — Sizi Raif beyin düşmanları) verir vermez ortaya çıkmamızın. se arasında sanmıştırı. Demek bu tah- minimde oğlum çekildiler Londra 3 (A.A.) — (Router) teyid edildiğine MİLLİ PİYANGO Mili Piyangonun üçüncü Bu Piyango 7 Eylülde İz iz ad a mindenberi bahsetiği-| Eskiden ben evliydim, şimdi de o)j çekilecektir. liydi. Aramızda gene mani var. (En büyük İkramiye olan — Onu, son on beş sene zarfın-İği * Ben serberken nh büy yi & > >. İdi... seri için başkası: İl 40,000 1 belki i ea or emadiyie. sördüm. Zevcesi) nı almiş? Aldıktan sonra niçin ai Me in ahbabı öldüm. Çocuklarımız) mehitmizden — uzaklaşmamış, bo:İj © p DA ege nimle bir nevi ahbablık tesis etmiş. || ZİLİZ bilelin numarası kazans: Ey Dikkat .. İt?... Pek iyi tanıdığım bir insanın |) caktır. Biletlerinizi şimdiden 0 N Pre iğ bütün bu hareketleri yapmaması! | değiştiriniz.) kin gili fena hislerin tesirine düşür) 4x0” gelirdi. (Arkası var) |