30 Aralık 1940 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 1

30 Aralık 1940 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 1

) başlıyor Fiat kontrolu ay başından sonra esaslı surette Sene 23 — No. 7973 — Fiati her yerde 5 kuruş Sahibi: Necmeddin Sadak — Neşriyat müdürü: Hikmet Feridun Es — Beykoz Fenerbahçeyi, Beşiktaş Galatasarayı yendi Tafsilât spor sülunlarımızda Akşam matbaası . Bilmece Eski devirlerde kâhinler vardı. Zamanın büyükleri, mühim ah- Wal karşısında, gidip onların fi- kirlerini sorarlar, onlar da gaip- ten haber verirlerdi. Fakat-kâ- hinlerin cevapları daima iki mâ- mâya da gelir tarzda, kaçamaklı Dlurdu. Bu suretle, kehanet, zu» hurata göre, müspet veya menfi, bep doğru çıkmış sayılırdı. Bugünkü ahval karşısında da, meraktan rahatsız olan insanla- rın .kehanete ihtiyaçları arttı. Büyük ızarap ve ümitsizlik an- larında İnsanlar ekseriya müsbet ilim düşüncesini bir tarafa bıra- kırlar, olacağı keşfetmek ve iyi- iiğe inanmak ihliyacını duyar lar, hâdiselerin gidişini müşahe- deden ziyade hâtiften gelecek Bese kıymet verirler. Şimdi böyle bir zamandayız. Bu deyrin de büyük kâhinleri | var. Bunlar, eski zamanların zd- dıma olarak, mabedin karanlı- ğnda oturmuyorlar, bizzat hâ.! diselere hükmediyorlar. Meselâ Yunan * İtalyan harbi hakkında kehanette bulunan M Mussolini, kâhinlerin omeşkük lisanını kullandı: «Yunanistanı mağlüp edeceğiz, dedi Amma bu. iki ayda mıolur, beş ayda m, voksa on iki ayda mı, bile- mem...» Alnan orduları başkumanda- nida Noel günü bir kehanette bulundu, dedi ki: «Manş denizi, İngiltereyi, Almanyanın müsaa- de edeceği dakikaya kadar hi maye edecektir.» zaman gelecektir, orası belli de- EW, Başkumandan, kadim kâhin- lerin hör mânâya gelen beyan tarzını kullanmış «Bu deniz sed- di, İngiltereyi himaye edemiye- Cektir. demekten çekinmiştir. Kehanette bulunan, bir de baş- kumandan olursa, kısa zamanda yanılmış görünmek ihtimalini büsbütün berfaraf etmek zaruri- dir. Bunun içindir ki alman ge-| neralinin bu sözlerinden Alman-| yanın, yakında İngiltereyi istiy- lâya girişeceği neticesini çıka- Tanlar biraz acele ediyorlar, Zira bizzat general, bu şekilde kati söz söylememiş olmaya çok dik- kat etmiştir. Almanya, İngiltereyi istiylâya teşebbüs edecek mi? Bu sual, günün bilmecesi hâlinde ağızlar- da dolaşıp duruyor. Hakikaten, halli zor bir bilmece, Evvelâ, denizi üşmak için de- Tizlere hâkim olmak şarttır. De- nize de İngiltere hâkimdir. İngif- terede, iyi talim görmüş iki mil yona yakın âsker bekliyor. Buna karşı İngiltereye hic olmazsa bir miyon alman askeri çıkarmak lâzım, Havadan mı, denizden mi? Böyle bir orduyu, ağır silâh- Yarı ve levazımı ile nakletmek için binlerce vapur ve tayyarenin harekete geçmesi icab eder. Bu, ancak, boş ve 155iz adaların işga- linde mümkündür. Yahut, ani bir baskin şeklinde, Her ân işgal tehlikesini bekleyen İngiltereye karşı baskın harbi ihtimali orta. dan kalkmıştır. Nihayet, dışardan bir eve gir. mek isteyenlerin maruz kaldın tehlike, içerde kendilerini müda- İsaya hazırlananlardan daima daha büyüktür. Tecavüz bekle. Bu dakika ne) * Adriyatik denizinde $ İtalyan nakliye. vapurunu" batıran Papâniooliş tahtelbahizi rıhtıma yanaşmış şamar ida vr kl şe şe gf yere 516 tondur. Uzunluğu 63, 4, suyun içinde 9,5 mildir. Mürettebatı 39 kişidir. Silâhları bir koranıdır. Bu tahtelbahir Fransızların 40 metredir. Sürati genişliği 5.4 suyun yüzünde 14, tane 10 luk, biz tane & Jük t0p Ve 8 tane F5Ş Jak torpido telbahirleri sistemindedir.) beuf taht Bardia topa tutuluyor İtalyan garnizonunun mukabelesi hafif oldu İngiliz kıtaatının hazır- lıkları devam ediyor, Tobrukta da İtalyanlar hazırlanmakta Kahire 29 (A.A) — Orta Şark giliz umumi karargâhının tebliği: beten & olmuştur. Sudandâ Kassala'nın cenubu şarki- sinde ve Gallabat'ın şarkında topçu Ifarafından himaye edilen devriyeleri miz düşmanı muvatfakıyetie İzaç et- mişlerdir. Kahire 29 (A.A) — İngilizler, Bar- dia'nın garbindeki muntakayı temiz- lemektedir. Diğer taraftan İtalyanlar da Tobruk'da hazırlıklarda bulun- maktadırlar. İngiliz tayyarelerinin faaliyeti Kahire 29) (AA) — İngiliz hava kuvvetlerinin tebliği: 28/27 kânunu- evvel gecesi, İngiliz hava kuvvetlerine mehsup tayyareler Toleruk üzerine bir hücum yapımışlardır. Toleruk'da yangınlar çıkarılmış, fakat hasarın bütün genişliğini müşahede etmek mümkün olmamıştır. Avci tayyarelerimiz, taarruz! keşif hareketlerini devam ( etsirmişlerdir. Bu hareketlerden birinde, avcı hima- yesinde söyreden büyük bir düğman bombardıman grupuna (Paslanmışlar. Vukun gelen muharebeğe iki İtalyan tayyaresi düşürülmüş, biri muhtemel olarak tahrib edilmiş, dördü hasara uğra! tır. Bunların üslerine dö- nebildikleri zannolunmamtaktadır. Sollum, düsman tarafından bom- bardıman edilmiştir, fakat hasar pek azdır. Cenubi Arnavutlukia, Avlonya sa- hillerinde düşman gemileri ve askeri hedefler muraffakıyetle bombardıman edilmiştir. Ağır bir bombanın büyük bir vapurun 50 metre kâdar yakının- da imfilâk ettiği görülmüş, fakat di- ğer neticeler, fevkalâde fena hava şartları sebebile müşahede olunama- muştar. Bütün bu harekâta iştirak eden tayyarelerimizin hepsi salimen üsleri- ne dönmüştür. İtalyan tebliği İtalyada bir mahal 29 (AA) — İtal- yan umumi karargâhının 205 numa- ralı tebliği: Bingayi hudud mıntaka- sında, Bardla csphesinde karakol ve! ddetli topçu fatliyeti olmuştur. Seri kollarımız tayyarelerimizie / işbirliği | ederek çöl mıntakasında düşmanın bir kaç zırtılı otomobilin! tahzib etmiş lerdir, * a8) Yunan cephesinde mahalli mahiyet» te hareketler yuzubulmuştur. Düşman kuvveti topgumuz tarafından dağıtıl muştır. Tayyarelerimiz de düşmanın Aenizdeki müh taze. merkezlerini yen bir ev İçi, meçhul ve mühlik kapanlarla doludur. Taarruz ede. nin cesareti hayatına mal olabi-! Ur. Bu düşünceler, şimdiye kadar bilinen ilmin, tecrübenin, tekni- ğin husule getirdiği bugünkü vasati insan muhakemesi tarzı. net o kadar zordur ki dır. Bunun aksi zuhur edebilmek man kâhinleri arasında buna için bütün bu asır tecrübe ve temas etmek edeh icatlar, venler bile yoktur. altüst karşısında kalmamız, bilgilerini bârikalar bombardıman eti ...... > | Uluabad ki lâzımdır, Almanya, İngiltereyi işgal et! miyecekse, edemiyecekse harbi nasl bitirecek? İkinci muam- ma da budur. Bu bahiste keha- yeni za- cesaretini göste- Necmeddin Sadak | Behnelder Lau- Manisa ovasında sular inmeğe başladı Karacabey ve Kemalpaşa kazalarındaki seylâp hakkında gelen yeni malümat Feyezan mıntakasında nüfusça zayiat yoktur, bir kamyon yolcuları sandalla kurtarıldı İrmir 30 (Akşam) — Manlsn ovasın- da sular tedricen inmeğe Sular ile kaplı ovalarda sundallar ile kurtarma ameliyesine devam olumü- yor, Menemen, Bergama, Torbalı, Ba- yındır oraları su altındadır. Muhtelif ey yollar harap olmuştur. Zarar ühimdir. Felâketzedeler hükümetçe | m. yerleştirilmiş ve'iaşeleri temin edil. miştir. Urla - Çeşme şosesinde suların sürüklediği kamyonun yolcuları san- dalla , Beylâp mıntaka- sinda nüfusça zayiat yoktur. Ege mın. uya takasında senelerdenberi böyle büyük bir fepezan kaydedilmemiştir. Gördes- te &enişce bir sahada heyelân başladı. mahallinden bildiriliyor. Kemalpaşada seylâp geçen seneden fazla Bursa 29 (AA) — Kemalpaşa ve Karacabey'deki seylâp geçen o seheki haddini bulmuş ve Karacabeyde bu haddi de aşmıştır. Dün akşama ka- dar vilâyete gelen malümata göre öprüsünden Karacabeye ka- dar olan şose ve iki taraf tamâmen su altındadır. Karacabey ile Bursa ara- sında münakalAt durmuşsa da telefon Nİ muhaberatı devam etmek- tedir. Kemalpdşa ile telefon . irtibatı ke- Yeni tarihi tefrikamız Orduları durduran kadın Yazan: İskender F. Sertelli Osmanlı tarihinin en heye- canlı devirlerinden biri olan, Yıldırım Beyazıdın oğlu Çele- bi Sultan Mehmed devrinde Edime sarayında geçen çok hazin bir aşk macerası — Ve- nediklilerle Türklerin ilk de- niz muharebesi — Akdeniz- den dönen Türk denizeilerinin |! Edirneye getirdiği (Dişi kap- | lan) kimdi? — Şeyh Bedred- dini Simavinin o Serezde ida- mı — Bizans İmparatoru Ma- noeli tehdid! — Edirne sara- yında bir kadının uçurduğu kelleler... Düzme Mustafa va- kası — Şehzade Muradı nasıl iğfal ettiler? İlh. Yeni tefrikamıza perşembe günü başlıyoruz silmiştir. Bu kaza merkezindeki vazi- lâyetee çok osaali tedbirler aldırılmış| surette beyan ederim ki, yaiyet old eld. bulunduğundan şimdiya kadar insan ve hayvan zâylaı olmadığı anlaşıl- Sular Kemalpaşanın bir kaç mahal- lesini istilâ etmiş bulunmaktadır. Su sular nün üst kısmındaki korkuluklar bile sulara gömülmüştür. Vilâyet Jandar- ma alay komutanile nafla müdürü Kemalpaşada bulunmaktadır. Balıke- sir valiliğinin vilâyetimize gönderdiği bir telgrafta Değirmencik ve Kille de. relerinin de taşmakta olduğu bildiri- mektedir. Kızılayın yardımı Bursa 29 (AA) — Kemalpaşa vel letlerin yaptıkları hareketler için hiç Karacabey seylâp mıntakaları balki- nın âclli ihtiyaçlarına sarfedilmek üzere Kızılay umumi merkezi tarafın. dan vilâyet emrine 2000 lira gönderil- miştir, Viâyet bu paranın 1200 Jira- sını Kemalpaşaya ve 800 firasını da Karaenbeye göndermiştir. Dikkatle r; Yılbaşı gecesi otomobiller Yılbaşı gecesi bütün ahalinin 40- Yunan - İtalyan harbine tekaddüm eden vakaları aydınlatan vesikalar Bugünden itibaren neşretmeğe başladık. Beşinci sahifemizde okuyunuz BU SABAHKİ TELGRAFLAR Roosevelt'in dün geceki mühim nutku Mihver devletleri bu harbi kazanamıyacaklar Amerika, demokra- silerin mühimmat fabrikası olacaktır İngiltereye yardımımız devam edecektir. Bu az- mimizden bizi hiç bir | kuvvet döndüremez Mihver devletleri dünya- ya tahakküm emelinden vazgeçmedikçe Amerika sulhten bakı bahsedemez Vaşingten 30 — ay eliz B. Roosevelt, heyecan ve merakla bekle- nen nulkunu dün gece radyoda irad etmiştir. B. Roosevelt ezcümle demiştir. ki; — Almanya, harbi kazanırsa, Karşı- tehlike muazzam olacak- tır, Büyük Britanya harbi kaybeders bütün dürya için en feci bir devir baş- layacaktır. Mihver devletleri, Amerika- dan başka bütün dünyayı kontrolleri altına alarak askeri ve bahri kuvvet- lerinden istifade edeceklerdir. Samimi didir, fakat yataklarımıza uzanarak başımızı yorgan ile örtmekle tehlikeyi alalatamayız. Müteikiben B. Roosevelt, Nazizmi giddetle tenkid ederek demiştir ki: — İnsan bomba ile müzakere ede- mez, Milletler, ancak tamamen boyun eğerlerse onlarin uyuşabilirler, İtal- yan milleti, nazizme şeriki cürüm ol- mağa iobar edilmiştir. Düşündükleri yeni nizam, dünyanın en eski ve en müstetid rejimidir. Bu rejimde ne hürriyet ve ne de din vardır. Mütecaviz devletlerin boyunduruğu altma giren milletlerin misali bize de ayni usullerin tatbik o edileceğini göstermeğe kâfidir. Mütacaviz dev- bir mazeretleri yoktur. Amerika şimdiye kadar İngütereye muazzam maddi yardımlarda bulun muştur, İstikbalde daha büyük yar- dımlarda bulunacaktır. Amerikanın bu yardımı, bitaraflığını bormıyacaklır. Nasi İsveç ve diğer komşu milletler Almanyaya hergün mühimmat vesaire gönderdikleri hal- de bitaraflıkları bozulmuyor. İngilte- reye yardım etmemiz, bir hissiyat me. Italyanlar merkezde ricat ediyorlar Yunanlılar birçok esirler ve harp malzemesi aldılar Himaranın şimalinde mühim tepeler Yunanlı- ların eline geçti Atina 30 (AA) — BBC: Resnı! Yunan sözcüsü, Himaranm şimalirde “askeri ehemmiyeti haiz tepelerin Yunan kıtaatı tarafından işgal edildiğini beyan etmiştir. Dahilde, Tepedelene ve Klisura- ya giden yol üzerinde İtalyan kıtaatı ricatlerine devam ediyorlar. Yu- nanlılar mühim köyler işgal etmiş lerdir. Birçok esirler ve harp mal zemesi alınmıştır. İtalyanların mukabil taarruzları her taraftan püskürtülmüştür. Cephe muharebelerin (şiddeti ir, Soğuk artık o kadar şid- ğildir. Rüzgâr daha az şid- . Kar fırtınaları szalmıştır. Son Yunan tebliği Atina 30 — Yunan resmi tebiiğldir. Cephede mahdud devriye kolları ve topçu faaliyeti olmuştur. Bulgar Başvekilinin beyannamesi Sofya 30 (A.A) — BBC. Dün kral Borla Başvekil B. Filofu huzuruna Kabul etmiştir, Öğrenlidiğine göre Bul. gar Başvekil yılbaşı münasebetile Bülgar milletine bir beyanname noş- Tederek geçen senenin mühim hâdise. lerinden bahsedecektir. una smanssnsesasassasasessserirasesesam selesi deği, askeri mütehassıslarımızın tavsiye ettikleri basiretkârane bir as- keri siyasettir. Hiç bir diktatör veya diktatörlük kombinezonu, bizi bu yardımdan men- edemiyecektir Mühimmat imaline san- ki kendimiz harpte imişiz gibi ayni sürat ve azimle devam etmeliyiz. Ame. rika, demokrasilerin büyük bi? mü- himmat fabrikası olmalıdır. Hürriyet ve emniyetleri için harp eden Avrupa millesleri bizden silâh ve mühimmat istiyorlar. Onlara istedik. lerini süratle ve yaktinde göndermeli. yiz ki, biz ve çosuklarımız, onların çek. tikleri ıztırap ve acıları çekmiyelim. Reisicğmhur sıfatile sizden bu gay- reti, istiyorum. Müşterek gayemizin tam bir muvaffakıyelle neticelenece- &inden eminim. Bozgunculuk için hiç bir sebep yoktur. Eminim ki, mihrer devletleri bü harbi kazanamıyacaklar- dır. Bu sözüm, en son ve en mevsuk istihbarata dayaniyor. B. Roosevelt, nutkunu şu sözlerle bi- tirmiştir. «Mihver devletleri dünyaya tahak- küm -emeilerinden vaz göçmedikça, Armerika sulhtarı bahsedemez» Yakın tarihten çizgiler!,..