30 Aralık 1940 Tarihli Yeni Sabah Gazetesi Sayfa 1

30 Aralık 1940 tarihli Yeni Sabah Gazetesi Sayfa 1

Pazartesi Mihver devletlerinin vaziyetleri İngilterenin pek yakında Almanlara — teslim - olacağını Almanlar rüyalarında görse- ler rüyada bile buna inanma- maları icabeder. be ei Yazan: Hüseyin Cahid YALÇIN € Mihver Devletlerinin, ne İngilterenin hakiki vazi- yetlerini meğe imkün yoktur. Çünkü her| iki taraf da ne kadar sıkıntı için- | de bulunsalar bunları belli etme- | meğe çalışırlar. — Dünya yalnız!| bazı alâmetlere bakarak bunlar- | dan mâna çıkarmaktân başka | bir şey yapamaz. | | İşte bu uzaktan göze çarpan alâmetler ise Mihver Devletleri-| nin gayet sıkışık bir vaziyette | bulunduğu kanaatini veriyorlar. | serek kendi ahalilerine, gerek y memleketler - halkına | ahval ve.şeraiti 0 kadar lehle- | rinde imiş gibi tasvir ediyorlar | ki bu teminatın asılsız oıu..—,J tahakkuk edince insan bizzarure | şu hükmü veriyar: Demek ha-| kikatte hiç tatmin edici bir va-| ziyette değildirler ki yalan yan- lış teminat Vermek yolunu taki- be Tatcbur oluyorlar. Bu bakımdan, Bükreşte “çı- kan ve Alman taraftarı Demir- muhafızların -organi — bulunan Cuvantul gazetesinin 12.12.1940 tarihli nüshasındaki bir makale gayet mânalıdır. Gazetenin Sof- ya muhabiri Mihver Devletleri- nin vaziyetlerini gülpembe ©0- iarak şu suretle tasvir ediyor: | Gelecek hafta zarfınd? mü-| him hâdissla Hitlerle Ribbentrop, en mütehas/ sıs diplomatlarla beraber Avru panın kat'i şeklini son defa - bir| daha tesbit etmiştir; Laval Ber- | line bir seyahat yapacak; arka- sından Petain gidecek ve yakın- da itilâf edilecek. Berlinde, veç, İsviçre, Yugoslavya - ve Türk siyaset adtimlarının ziya- reti de beklönmektedir. Bulgarlâr kısa bir zaman'için. de Berlinin Yunanistan” müd- | hiş surette tazyik ederek kendi- lerine Adalar Denizinde bir mah- reç verdireceğine emin bulunu - yorlar. Berlin, İngilterenin pek yakında teslim olacağını” ümid ediyor. Tayyarelerin tahrib et- tikleri İngiliz fabrikaları İngil- terenin ihtiyacını artık temin e- demiyorlar. Sofyaya gelen Türk gazetele- ri Mihverin siyasctinden mem- nun olduklarını yazmaktadırlar. Belgrad siyasi mahafili Türki- yenin Rusya ve Almanya tara- fından vuku bulan tazyik neti- cesinde artık İngiltere ile olan dostluğundan vazgeçmek — üze- ve olduğunu gizlemiyorlar. Tür- kiyenin bu yeni hattı hareketi Bülgarları da memnun ediyor. Bulgaristan, Yunanistandan is- fediği seylerde ısrar etse dahi Türkiye vat'iyen harbe karışmı- yacaktır. Bulgar hükümetinin | efkârını neşrede, gazeleye gö re harbin son safhısı Almanya- nin istediği bir şekila. bitecek- Tür Saracoğlu Yunanistan im 1. talya arasında bir anlaşma V, Emini için Atinaya gidecektir. Almanya ılc Yugoslavya ara- sında müzakerelere başlanmış - fır. Bunun mevzuu — Yugoslav - yanın yeni nizamı kabiul etmesi çarelerini bulmaktır. Bulgarla- rın kanaatine göre, Almanya ile Yugoslayya arasındaki münase- betlerin kat'i şekli malüm ol- düktan sonra İngilterenin Bal- kanlardaki müttefikiki Yunanis- tan lamamiyle yalnız kalacaktır. Belgrad siyasi mahfilleri Von Papen'in Ankarada yapmış ol Hüseyin Cahid YALÇIN (Bonu sayfa 5 sü. 1 de) İs- 30 BİRİKCİKÂNIN 1940 — Üçüncü Yıl - No. 958 Fransa Almanya ihtilâfı Mareşal Petain Hükümeti Fasa 1 geçecek mi ? fGeneral de Gaulle'ün bir hitabesi Londra 29 (a. a-) — Reuter ajansının diplomatik muhabiri bildiriyor Vichy'de vaziyet, çok karan- hk olarak kalmakta behdevam dır. Fakat Amerikan kaynakla. rından verilen sansasyonel ha. berlerin telmih ettiği gibi bir buhrana varmışa benzememek- tedir. Fransız nazırları hâlâ müza- kerededirler. Amiral Darlan ve B. de Brinon, Paris ile Vichy a- rasında mekik dokumaktadırlar. Bu da sarih surette gösteriyor (Sonu sayfa 5 sü- 4 te) HARACCI KARDEŞLER fzınir ve Ankarada olduğu gibi Satış mağazası açtılar. Salonları Aöres: Fincancılar, Fuzapaşa yokuşu İZMİR — ANKARA — İSTANBUL Istanbulda da büyük bir MOBİLYE geziniz. Numara 61 Hitlerle Mareşal Pötainin buluşmaları esnasında çekilmiş bir resim Tobruka hava | hücumu ati Bardia'nın mukave- meti gevşemeğe başladı d Kahire, 29 (a.a.) — İngilizler, | Bardianın garbındaki mıntaka- yı temizlemektedir. Bardia ö- nündeki İngiliz kıtaatının ha- T CVE MK TET — 'Tobrukda hazırlıklarda bulun - maktadırlar. İtalyan resmi tebliği İtalyada bir mahal, 29 (a. a) — İtalyan umumi karargâ- hının 205 numaralı tebliği: Bingazi budud mıntakasında Bardia cebhesinde karakol ve şiddetli topçu faaliyeti olmuş - tur. Seri kollarımız, tayyareleri- mizle iş birliği ederek çöl mm- takasında — düşmanın bir kaç zarhlı otomobilini tahrib etmiş- lerdir. Torpilci tayyarelerimiz - den ikisi bir monitor ile bir tor- pido muhribine hücum ederek isabet kaydetmişlerdir. Bir avcı tayyaremiz üssüne dönmemiş - tir. Yunan cebhesinde — mahallf mahiyette hareketler vuku bul- muştur. Düşman — kuvvetli top- (Sonu sayfa 5 sütun 6 da) Haftanın ftan Tt raftan İtal Bursadaki feye- zan devam ediyor M. Kemalpaşa kazasında sular görülmemiş derecede yükseldi B Kemalpasada geçen sene vukubulan Teyezandan — bir görünüş Bursa 29 (A. A.) — Kemal- paşa ve Karacabey seylâb min- Suriye komiseri Beyrutta Beyrut 29 (a. a) — D.N.B. ağfansının husust muhabiri bildi- riyor: barına göre Fransanın yeni Su-| riye ve Lübnan fevkalâde ko- (Bonu sayfa 5 sü. $ te) sSürprizi Beykoz Fenerbahçeyi mağlüb etti Beşiktaş Galatasarayı 5 - O yendi Galatasaray - ( Yazısı Beşiktaş maçından bir intiba 4 ilncü sayfamızda ) takaları halkenın âcil ihtiyaçla- rına sarfedilmek üzere Kızılay umumi merkezi tarfından vilâ- (Sonu sayfa 2 sütun 6 da) Türk - Yunan dostlu gu Yunan matbuat nazırının beyanatı SY Atina, 29 '(a.a.) — Atina a- jansı bildiriyor: Matbuat nazırı Nikoludis Mı- sırda çıkan Elâhram gazetesi- nin muhabirine bir mülâkatta ezcümle şunları söylemiştir : “Yunanistan - tarafından ya- | pilan harbin mânası nedir?,, sı aline cevaben nazır demiştir ki: Bu harb Yunanistan için | bir istiklâl ve memleketin mü dafaası harbidir. Daha umumi bir tarzda denebilir ki, 8 milyon nüfustan mürekkeb olan Yu-| nanistan 45 milyon nüfuslu bir | imparatorluk İtalyasına, aske le işgal altında bulunan ve her| türlü tedhişat altında yaşıyan | bir Avrupanın ortasında yır,, cevabını verdiği vakit ta; hin seyrince parlak deniyetini yaratmış vi kıymetler için harbettiğini herkese isbat etmiştir Şübha yok ki Yun; cesareti galebeleri ve ba: Metaksa. Yunan me- olan mane nlıların sın İtalyan ültimatomuna kar gı gösterdiği celâdet askeri hâ: diselerin cereyan tarzını değiş. tirmiş ve beşeriyetin yeniden (Bonu sayfa 5 sü. 1 de) Yeni Yunan ileri harekâtı Yunanlılar cenubda mü- him terakkiler elde ettiler dalğeik Atina 29 (a. a.) — Yıman hükümeti nâmına beyanatta bu- lunmağa mezün şhsiyet, Şima- Ta'nın şimali gârbisinde Yunan kıtaatının hücum ve ileri hare- ketine muvaffakıyetle devam et- tiğini bildirmiştir. Bu mıntakada Yunanlılar ye- niden harb malzemesi iğtinam Gtmişlerdin Elli İtalyan tayyaresi düşürüldü Atina 29 (a. a.) Yunan hava kuvvetleriyle iş birliği ya- pan İngiliz hava kuvvetlerinin gimdiye kadar Yunanistanda 50 İltalyan tayyaresi düşürdük- leri öğrenilmiştir. İngiliz zayiatı 8 muhâarebe tayyaresiyle 4 avcı tayyaresin- den ibarettir. Bir Yunan tahtelbahirinin muvaffakıyeti Atina 29 (a. a.) — Bahriye Nezareti tebliğ ediyor: 24 İlkkânun günü, kumandan Nitarides'in idaresinde bulunan, “Papanicolis,, ismindeki Yunan denizaltısı, Adriyatik denizinde, Brendiziden Avlonyaya asker ve malzeme nakleden ve bir harb gemisinin kuvvetli himaye- sinde bulunan bir düşman gemi kafilesine hücum etmiştir. De- nizaltı cüretkârane bir manevra yaparak, cem'an 25 ilâ 30 bin ton hacminde, kafileye dahil ülç büyük vapuru tahribe muvaf- fak olmuştur. Düşman gemileri batınca düş man torpido muhribleri denizal-| tının takibine çıkmışlar ve sa- atlerce süren bu takib esnasında bir çok bombalar atmışlardır. Denize dalmış olan Yunan deniz- altısı mahirane manevralarla bu bombalardan kurtulmuş ve üs- siine salimen dönmüştür. Yunan resmi tebliği Atina 29 (a. a.) — Dün ak- onu sayfa 5 sutun 5 de) Parti Müfettişi Reşad Mimaroğlu- nun - konferansı Mimuaroğlu “vaziyeti Parti — müfettişi dün Şişli Halkevinde hazıra,, mevzulu ilmi bir ferans - vermiştir vali ve belediye .reisi doktor et Müdü. kalabalık Lütfi Kırdar, Emniy rü Muzafler A alin Ve hi bir dinleyici k Re nsında € Mevzuu ba ler kimsenin ütlesi hazır bulun muştur fe ki şey- | şeyler ca anlatmak | ceğim bilmediği Roosevelt mühim bir nu- tuk söyliyecek Amerika İngiltereye çok büyük yardım-” larda bulunuyor GK aa Vaşington 29 (a. a.) Ameri- ka Birleşik Devletlerinin her ta- rafından beyaz saraya Reis Ruzvelt'in nutkunda bahis mev- zuu edilecek maddeler hakkın- da tavsiyeleri ihtiva etmek üze-; re binlerce telgraf gelmektedir. Beyaz sarayın telgraf bürosu, hiç bir zaman bu derece çok teb- graf gelmemiş olduğunu bildir- mektedir. B. Ruzvelt, bir çok kimsenin kanaatine göre, bir tarihi dek- lârasyon mahiyetini haiz olacak nutkunu, bu akşam mahalli sa- atle saat 21,30 da - yani Green- wich saatiyle saat 2.30 ve Tür-| kiye yaz saatiyle saat 5.30 da - söyliyecektir. | B. Ruzvelt'in nutku, Ameri-| | kada 500 den fazla radyo istas-| yonu tarafından neşredilecek ve | bundan başka 12 kısa dalga is- tasyonu da Reisin nutkunu Garb yarımküresi ve uzak Şark için Tuhtelif dilde yayacaktır. İnfiratçı grup, gimdiden yarın akşam için radyolarda kendi tez lerini müdafaa bahsinde terti -| bat almıştır. Yarın akşam rad-| yolarda infiratçı grubun tı Ayan âzasından B. Wheeler mi dafaa eyliyecektir. | Rooseveltin söyleyeceği nutuk Vaşington, 29 (a.a) — Hakiki bir siyaset adamı olan Roosevelt “Ocakbaşı - musahabesi,, ismini | verdiği bu akşamki konuşma - gının esası hakkında gazeteci-| lere küçük bir ip ucu vermişse de, fakat gazeteciler bütün A- | merikahların bihaklın tecessü- sünü celbeden bu işaret hakkın- * da kendisinden hiçbir tafsilât. almağa muvaffak olamamışlar- | | r. Filhakika — dünkü matbuat konferansında Reisicümhur - bu akşamki konuşmayı ihata eden | ketumiyeti zorlamak - gayesiyle kendisine tevcih edilen bir çok suallere incelikle cevab vermek- ten imtina etmiştir. Herkesin bildiği yegâne şey bu konuşma- nn İngiltereye yardım tezi ü- zerine olacağıdır. Bundan infi- radcıların ne kadar çekindikleri 170 milyon Mihver Devletlerini yenmek için ne yapmak lâzım gelirse yapılması isteği ile reisi- cümhure gönderdikleri mektu - bu neşretmiş olduğundan — do- layı Roosevelti şiddetle takbih etmelerinden anlaşılmaktadır. İnfiradcıların bu suretle yeni- den ortaya çıkmış olmaları Ro- osevelt tarafından bu akşam söy lenecek nutku harici siyaset hak kında yapılan iddiaların siklet merkezi haline getirmektedir. Amerika efkârı umumiyesinin kanaati Nevyork, 29 (a.a.) — Gallup Sonu sayfa 5 sütün 2 de) Bulgaristan bi- taraf kalıyor Sofya 29 (a. a.) — muhabiri bildiriyor: Bulgaristanın mihver devlet- lerine iltihak etmesi hakkında sabık Başvekil Çankof taralın- dan yapılan teklifi mebusan ha- riciye encümeni reddetmi: Encümen, memleketin kat'i rette bitaraf kalması hakkında bütün parlemento nâmıma ayrı- ta bir temenni izhar eylemistir. Taymis .Belediye ile Evkaf arasında ihtilaf kon: | Konferansta | icab et Bazı noktalarda henüz bir anlaşmaya varılamadı gı rapor. yakın- etine gönderi- İstanbul belediyesi ile Vakıf | yonun hazırla: | lar Umum Müdürlüğü arasında | da Dahiliye Vel | Mevcud . ihtilâfların halli için, | lecektir. | Belediye ile Evkaf mümessille -| — Öğrendiğimize göre, uzun | rinden teşekkül eden bir komis- (Sonu sayfa 2 sütun 4 de) SABAHTAN SABAHA: Fiat mürakabesi Komisyonun ete koyduğu narh - İki günde | tuz muhtekir - Yüz paralık ihtikâr | | ik şükür, büubam artık tekme a ni ayakkubılarını on altı li aya almış. Öt fevkalâde âde tedbiler ittiha: diğini ilerj sürüyor, sı- ahva- kı bir mürakabeye ihtiyaç gö- lin fevk nı| ründüğünü yazıyorduk. Tüccar, (Sonu sayfa 4 sütun 4de)