1 Ocak 1935 Tarihli Anadolu Gazetesi Sayfa 4

1 Ocak 1935 tarihli Anadolu Gazetesi Sayfa 4

; | | ğ'îe Spor- 'Vuıyed Altay İçin En İyisi, Li | MaçlarındanÇekilmektir İ Gözlepe’de De Fevkalâdelik Yoktur. O Da Çalışmağa Mecburdur. — 2-— Bu eekidenberi böyledir. Al- — tınordu ve İzmirtpor'un - diğer tekımlara karşı aldıkları iyi neticelerin çoğanu tetkik ediniz, kümilen bu enerjinin — tesirini balacaksınız.. — Altay bir 'defa, üç defa, beş, on defa da yenil. se, ga makssttır ki, diğerlerine — mlsbetle daha yüksek bir tek Dİğİ vardır. Takımın dofansındaki bazı — Goyüncular müstesna, ferd htiba- rile de, teşekkül itibarile de bu > böyledir. Ve bu takım, nihayet ,hendlnı mahsus bir. oyun sir 4 kıııi yapabilmiştir.. Ancak şu /— yar ki; bu takım her cibetten Adare edilememektedir. e Ekııııılın_ artık antrenmanı, disiplini terketmişlerdir. ve bu ğer takımda oybamak İçin aranan Ş evsaf, fatbol tekniği ile ölçül. — memektedir. - Bunnn — yakın misali İsmail Hakkı'nın — oymatılmasıdır. — Takdir. ederim ki, — lemail Hakkı, İyi bir oyancudur. Tec- rübesi verdir, — bazan oyunu mükemmel açar ve tehlikeli — gşutları da inkâr olunamaz. Fakat şu da mubakkaktır ki, hıııll Hakkı, epice zamandan- “berl sahadan ayrılmış, hiç an- drenman yapmamış ve yerini “de değiştirdiği için, bugün ta- — kıma faydalı bir unsar olmak- —O tan ozaklaşmıştır. Son iİki haf danın maçları ve İsmail Hak- kı'nin kaçırdığı mükemmel fır. ıillır koşamaması, topa kap- ırması bu fiktimin yakın bir elilidir. * — İsmall Hakkı'nın — yerinde — kim oynatılabilirdi? İkinel ta- hi hüıı bugünkü vaziyetini ve elemanlarımı — iyi bilmiyorum. — Fakat küçük Mehmed, en İyi ıııqlııdı İmtibun geçirmiş bir îqçıcndnı Gözel — kesişleri, u&n toyzlatı, yerinde kafa pçhn İsabetli şatları, — çıkış: Tarı vesaliresi vardır. Ba çocuk k' nlaı totülmiyor, — niçin oyna- “bılmıyor, bangi — noktal — nazar Altay takımına bu fena yan- 'lıdığı yapıyor, anlamıyorum. | Bir kere, takımı — gencleştir. H —ıgı Bn şekilde bir sisteme j bağlamak esas — şartlardandır. — Altay'da ise sanki eski —hatıra Ş ve döstlük sistemi ile iş yürü- lüyor. — Burada bir snal. daha vardır. o — Peki, İsmail Hakkı'nın ine Küçük Mehmed oyna- takım — galip gelecek $ A ge , : İki evet, belki hayır. Fa- benim azil maksadım, &e- ' hatalardır. Takım esas 'a gelinde onu da gör. yarı yarıya - kaybetmiş., yorgun bir- bal almış, R İbtiyarlamış ” bir genç e Küçük Hakkı, kale ya: irına kadar geldiği halde, vadiyen — falsolu — vuruşla dişarıya atıyordu. İçin, muvaffak — oldu olmadı denilemez. Bekler 'ldl._ Vahab'a gelince, için en | yokta. İkinci devrede de mü- esir olamadı. Hai o çutlar, hani ©o ceki sevk ve idare nerede?.. Zaman oluyordu ki, Yahab gene yücüyerek — oymuyordu. — Vabab ikinci — devrede gol çıkarır, korkmayın! Diyorlar. Garib - zibuiyet... Altay takıtnı birtek oyuncudan mı İbarettir. ve bu oyuncunun ikinci devrede gol çıkaracağını kim temin etmiştir? Futbol ikinci devrenin son dakikala: rında mı oynanır? İşte, eser meydandadır. ve herşey, temamen aksine çıkmıştır. Bunlar antre: mansızliğin, idaresizliğin, ken- dini fazla beyenmekliğin — ve yanlış zihniyetin — çok tabit netlceleridir. Başka türlü ola- mazdı ve olmadı a.. Göztepe'ye gelince, teknik | noktamından — Altay'a — nlsbetle geri.. Defansta yeni iki oyuncu ver, Bunlar ümitli oyuncular. dır. Hem enerjiktirler, hem seri.. Yavaş yavaş — oyun tarz- ları da açılabilir. Çönkü İstided ve — kubiliyetleri — var.. Yalnız favallü — oynuyorlar. — Zannedi- yorumki bu da asabiyettendir. Kendilerine — tavsiye ederim; oyunda sinirlenmeslcler, vazi- yete daha iyi hâükim olur ve neticeyi kendi lehlerine temin ederler. Hakkı elinden geleni yapmıştır. ve ikinci devrede bozuk — forvet hattını, geriden tazyikle hücuma sevketmiştir, zoru zoruna hücum.. Fakat eski Hakkı değil vesselâm, Fuad'a dünkü yazımda no- tumu — verdim, O da Vahab'ın yanındadır. Birkaç dripling - ki hugünkü fadbolda onun da kıy- meti — yoktür - İstlena — edilirse bize eski günlerini bastetle aratıyor. Muzaffer, gene eeki halindedir. Ne ileri, ne geri?.. Abbas İse sür'atini kaybetmiş, eski kavraklığı ve ortalayışla- rından mahrum bulunuyor. Ne- tice itibarile Göztepe takımıda bozuktur, O da aşağı - yukarı, Altay takımının — şçartları altın. dadır. Bugün ikincilikte bulanuyorsa bunu birincisi şansına, ikincisi idaresine, üçüncüsü karşı takım: ların idare ve — şanasızlığına medyunduür. Fakat bu demek, Göztepe kıymetsiz. demek de- gildir. Takım çalıştırılırsa çok İyi netice alabilir. Altay'a gelince puvantajda çok geri kalmıştır. Bu netice, Altay gibi çok elemanı ve ka- labalık azası bulunan bir kulüb için cidden çok ucıdır. Sporda yükselmek zaman iİşidir, zordur, birçok şartlara vabestedir. Kay- betmeğe gelince; bir takım bü: tün — varlığı ve meziyetlerini onbeş gün, biray içinde sıfırına kadar tüketir,. Fikrimce, Altay liklere de- vam edecek olarsa daha birçok mağlübiyetilere namzeddir. Bu takımı — kisn bir zaman İçinde derleyip toparlamak imkânı da bhemen hemen yok gibidir, Bi naenaleyh Altay İçin yapılacak iş, Hiklerden çekilerek bir müd- det, hattâ antrenör getirterek, muntazaman çalışmaktır. Kulüb GUN SADA LA l MİİİL. N Künunusani 1 l Türkofis Rus Mütefekkirleri Türk İn kılâbını Takdirle Anıyorlar Iç Ve Dış Piyasa Duyumlarını Bildiriyor 29-12-934 tarihinde Londra borsasında üzüm, İncir - ve yu: murta Nevyork borsasında incir Hamburg borsasında üzüm, tü. tün ve zeytinyağı Berlin bor- sosında yumurta ve Marsllya borsasında locir, yamurta, zey tinyağı ve yün fiatlerinde bir gün önceye göre bir değişiklik olmamıştır. Pamuk Liverpol — borsasında Amerlkan psmuğu iktuci kânun teslimi 687 mert 6.86 mayın 6.84 temmuz 6.83 aynl borsa da Maşir pamukları Sakalaridi. einsleri ikinci kânun — teslimi 8.68 mart 8.65 mayıs 868 temmurz 8071 birinci teşrin teslimi 8.71 Upper cinsleri ikin. c kânan teslimi 7.62 mart 7.63 mayıs 7.68 temmuz 7,58 birlnci teşrin teslimi 7.55 pe nidir. Fiatler bir Üübre içindir. Nevyork boraasında ilkkânun teslimi 12.569 ikinci kânun 12.63 —12.64 senttir. Fiatler bir libre içindir. ILskenderiye borsasında Mısır pamuaklarının | g £f Sakalaridis clnsi iklnel kânun teslimi 15,85 mart 15.95 mayis 16.10 tem: muz 16.20 eylül 16.27 f g f Ashmon! cinsleri ilkkânun tes- Hmi 13.83 şubat 13.80 nisan 13.80 temmuz 13.63 Tallariz tir. Fistler 99.05 libre içindir. Buğday Şikago borsası birin- eikânun teslimi 88 3.4 mayız 93 5.8 temmuz 94 1.4 Vinanu- peg borşasında - birincikânın 108108 ,.8 mart 109 5.8 109 3.4 mayıs 113 1.4 ilâ 113 3.8 senttir. Fiatler busel başı- nadır. Liverpol borsasında bi rincikânan terlimi 4.80 7.8 mart 5.00 1.2 mayıs 5.02 1.2 temmuz 5.03 7.8 şilindir. FI- atler 100 Hibre içindir. Misır Liverpol borsasında ikinelteşrin teslimi 30.09 ilk kânun 31.06 sonkânun 32 gilindir. Fiatler cif plata 480 libre içindir. Şi. kago borsasında yulaf ilkkânun teslimi 561.4 mayıs 562 5.8 temmuz 47 1.4 senttir. Fiatler 82 libre içindir. Ayni borsada arpa ilkkânun teslimi 77 1.4 mayıs 70 1.4 senttir. Viatler 48 libre içindir. Fındık Marsilya borsasında €«f Marsilya teslimi kabuksoz şark 590 Gireson 600 Napoli 620 — Tragon 560 — kabuklu şark 265 Napoll. krible 260 karışık 235 Sicilya krible 265 karışık 235 taragon krible 240 franktır. Mersin Borsasında: Bogün Merslu — borsusında 1750 kile iame birinci 47 ku. ruştan, 210.000 kilo Çukurova buğdayı sert 2.85-925 karaştan, bugün Adana borsasında 9.500 kilo kepımalı 46 — kuruştan 142,66 kilo parlak 43,5 45,5 koruştan, 6.898 kilo temiz 4243 kuruştan, 120.000 kilo koza 7.876 8,5 küruştan 50,000 kilo elgit 2,125 kuruştan a tılmıştır. Türkofis ve hiç de izzeti nefis mes'elcsl yapmadan bunu başarmağa bak- malıdırlar. Eğer — tekimlardaki oyuncuların hususl — vaziyetleri muntazam — mesaiye, disipline, antremana uymıyorsa, ya banu temin, yahud da onları feda et. melidir. Ben başka çere göre- miyorum ve en İyi yolun bu olduğadu kuanlim., Ve tehmin Pediyorum ki, böyle bir şekil, yalnız Altay için değil, İzmir epor hayatı için müsbet bir kalkınma olacaktır. — Başı 1 incl sahifede — anasının ayazmasını bulama dıkları — zaman — böyle — ba: yırlamırlar. — Görki — gebrinde töccarları ile, kabaraları ile mütabasbıs lokanta garsonları ve az çok gönülü —yumuşatan batıra satıcıları ile bir nijni panayırı yerine Rus stiline hiç uymuyan ve Avrapa ile Ame rika'nın en büyük müesacaela rioe aşağı yakarı benziyen bir atomobil febrikası gördüğü za man bazı ccnebi — seyyahlarda gene böyle kederlenirler. Fakat her bazı bati politikacıları — ve Claude Farrer biçimlndeki ede Yeni Türkiye'den memnon — değillerse bu tifir akzotizme kalbden âşık olduk- ları içindir. Zevnetmeyelim ki, bunun daba pekçok derin ve- bebleri vordır. 1924 yilinda Avropa matbu atının büyük bir kısm asırdide hbilâfetin ilgasından dolayı nef ret vaçıyordu. Biraz sonra em peryallatler şerfatın mükaddes kanunlarını unatan Ankara hü- kümetine karşı İsyan halindeki Kürt Şeyh Said'i tuttular. Ve nihayet yakın — bir mazide Al- man faşizminin mümeesili Lond- ra evrensel ökonomi konleran- sında Türkiye'nin sanayileşme- sini — “Delilik ve felâket diyo,, tavsif otti. Nihayetinde bütün bunlar bir tek arzunun tecel: Nleridir. Türkiye'nin —ulusal inkılâh terakkilerini — silip yok etmek ve bu memleketi evelce osmanlı imparatorluğunun — bulunduğu metbu vaziyete yeniden sokmak, Yeni bir devlet kuran Türk ulusal hükümeti Clande Farrer ve benzerlerinin bu kadar ho şuna giden bu mazinin gizlediği tehlikelere göz yumamazdı. Ve din — saltanatı ile derebeyliğin hayatta kalan hatıralarına kargı derin bir mücadele açmadan daramazdı. Ulusal fatiklâl herbında ga: Hb geldikten sonrüa Türkiye mütecaddit mübim — inkılâblar yaptı. Padişahlığı ve halifeliği Uga etti. Din ile dünyayı bir- birinden ayırdı. Yeni bir ka: nunu medeni tedvin etti ve daha birçok inkılâblar vücude getirdi. Türk hükümeti şimdi de he- defe cekl rejimin sağ kalan bakiyolerini yok etmek ve cüm- huriyetin ulusal — kuvvetlerini sağlamlaştırmak olan yeni İnki. lâblara başladı. Kurultay tara: fından geçen haftalar zerfiında kabul olunan inkılâbların bir- kaçı İşte şunlardır: Kadınlara şeçmek va - seçil: mek hekkı verilmesi, Müslüman ve hırlstiyan bütün mezhebler ruhanilerinin dini — elbiselerini üyin saatleri haricinde — giyme- leri yasağı, askert madalya- lar haricinde bütün nlşanların takılması memnuülyeti, bütün tlus için soyadı almak mecbu- riyeti, paşa, bey, ağa, efendi, bacı, molla vesalr — gibi anifat ve rütbelerin iİlgası vesalre. Bu fakılâbların kıymeti çok büyüktür. Ve bu inkılâblar ulusal büyük lakılâbı halk küt. kosinin âdetleri içine sokmak tadır. Bandan sonra cemiyetin mubtelif tabakaları mensubla- rına hitab etmek İçin ayrı ayrı kelimeler yoktur.. Yüksek ta: biyatçıları | geçilmiştir. Efendi) ve oku (Ağa) orta tabal ma bilmiyen köylüye denilmiyecektir. Bundan sonra — tokaklarda sarıklı hocalar, -&iyah kaftanlı papazlar — ve yüksek — serpuşlü ordodoks ruhanileri görülmiye cektir. Soyadı alma âdeti dola yrlle artık ufak adların müça- hebetindeh dolayı Türkiye'de çok defe vükı olan — şaşırmular tekerrâr etmiyecektir. Ecvebi Dişayları da dahil olmuak üyxere bütün nişanları/ takmanın me nedilmesi ise bası uçları kırık haç renkli gömlek meraklıları giyinerek göstere önüne nin bunlüri takımıb İstanbul sokaklarında göstere — gezmelerinin Dil ve maarif ulanlarında ?erin değlşiklikler vücude ge- tirilmiştir. Kurultayın Atatürk soyadını. verdiği — Reislcümhu- rün önderliği ile Arabca ve Acemce sözler Türk dilinden atılmış ve yörine öz Türkce sözler konulmuştur. Ba hakiki dil inkılâbınıa ehemmiyetini kavrıyabilmek için şunu hatırlatmak lâzımdır ki, Türkiye'de şimdiye kadar kul- lamlan edebiyat dili baştan aşağı balk kütlelerine tamamen yabancı ve İrancılık İle dolü idi, Doğrasumu söylemek lâzım gelirse, ona Türkçea denemezdi. Boügünün dilemenleri bu dile çok doğru olarak (Osmanlıca) diyorlar, Türkiye'de yapılan bu gönkü İokılâb ilk defa olarak yalmız münevver tarafından de- Bil, fakat bütün aluş tarafından kullamılacak bakiki bir ulusal dil yaratmaktadır. Diğer taraftan gene Atatürk'ün — önderliği ile Türkiye'de bir musiki Inkılâbı başladı. Hüzünlü, ekzotik ala- turka musiki yerine halk melo- dilerine dayanan fakat musiki nin modern metod ve kanun- larına göre tanzim olunan yeni bir musiki konacakür. Ve nihayet umumi ve hu susf mahiyette veya beden ter- biyesi veya diğer başka esaslar güden kültür müesseselerinin adedi gittikçe mahsus surette artacak ve Ankara'da bir üni- verşite bir musiki akademisi ve hususi dalresi tesis olunacaktır. Yeni Türkiye'nin öz dostları Türki- ye'nin siyasal ve kültürel inkı- lâblar yolundaki bü torakki- lerini büyük bir memnuniyetle takib etmektedirler. Sovyet genel efkârı beylik bakıyelerinin yok edil. mesinin ve ulusal terakki ha: reketleğinin İnkişaf etimesinin dost cümhuriyetin mübim su- rette tarsinine yaramakta oldu- ğüna kanidir. Sovyet genel efkârı Türkiye'yi bütün bu yeni İnkılâbları tahakkıuk etti. rerek bütün bir maziyi yeni devletin ökonomik ve kültürel kurulmasına engel olan - bir moziyi red ve inkâr etmekle kat'? surette azmetmiş olduğunu görmekle candan — bahtiyarlık duymaktadır. Musiki inkılâbı: Moskova 31 (A.A; — Sovyet Rusya muziksel #acuna bagün Türkiye'de — yepılmakta olan muslki iokılâbımı büyük bir dikkat ve alâka ile takibet- mektedir. Radyo — gazetesi bu inkılâba tahsls ettiği bir ma: bir beden terbiyesi dere- | Ulosul Türk kültürü iökılâ bından bir. parça olan musliki fokılâbı. savaşına — Türkiye'nin ulusal kurtülüş savaşı yaptığı 1914.1924 — yıllarında başlan mıştır. Türkiyo'de musiki in- kılâbı. Ankuara ve İstanbul kon: Türk halk danslarımı derleme işi büyük neticesinde — kabil olabilmiştir. Türk ulasunun ya- servatuvarlarının şerki ve ratıcılık kuvvetletinin ayanması seyesinde Türkiye'de fen, Ban'at | ve kültür alanlarında değerlerin yeviden ölçülmesi kabi! olabil. miştir. Bu ölçülme neticesinde Tüörkiye şimdiye kadar Türk tarih, edebiyat, dil ve san'atı- nın tekâmülü yollarını tayin eden birçok otoriteleri tanımak- tan vazgeçmiştir. Gazete asıl müsiki inkılâbı hareketi bir taraftan islâm kül- türü ile beraber Türk ulustuna kabul ettirilen dinli hazin me- lodilere karşı bir aksülâmel ve diğer taraftan rejimin diğer ananeleri yanında Avrupalı sey- yahlar için kullamılan adi ek. zotizme ve sözde Türk şark musikisine bir vedadır. Gazete muüsiki — inkılâbında Atatürk'ün büyük rolünü te- baröz ettirdikten sonra Türki: ye'de Ros müsiki mektebine ve Sovyet kompozitörlerinin eserlerine karşı düyülan alâ- kadan bahisle diyor ki: Türk musikişinasları tarafın- dan gösterilen arzuya covaben radyo ile musiki neşriyatı da- icesl Türkiye için bir konferana konser eileilesl açmıya karar vermiştir. Bu konserlerin prog- ramları Türkiye'deki —musiki Ainkılâbını alâkadar edecek mu- siki parçalarım ibtiva edecek ve eserlerinde şark melodileri kullanan Rüs mezktebi kompo, zitörlerinin esterleri ile Sovyet Rousya uluslarının ulusal muzi- kisini tetkik İle uğraşan Sovyet kompoziltörlerinin eserlerinden terekküp edecek ve ayni za. manda Sovyet — muzlkisinin te- rakkisini de gösterecektir. Te Mustafa Necati. M d — Başı 1 Inci sahilede — rim ötküncünün değerli, iyi yürekli yurd ve nlussever bir çocuğudur. — İzmir'in — İşgali üzerine iç Anadolu'ya geçe- rek kürtülüş savaşıma katıl. mış, girlştiği, üstüne aldığı her işten alin aklığile çık- mıiş ve kendisini Lüyüğüne, küçüğüne sevdirmiş bir Türk geneldir. Bunun içindir ki, Maarif Vekili Mustafa Necatl öldü- ğü zaman, yalmız İzmir'liler değil, bütün bir Türk ulusu ağlamıştı. — Mustafa — Necatl öleli altaı yıl olduğu halde, onun adı hiçbir gün unatul: müumiştir ve anutulmuyacaktır. Bu aziz İzmir çocuğunun öldüğü günün yıldönümünü yüreğimiz sızlıyarak ve acı duyarak yazarken onun ma- nevi varlığı önünde saygı ile eğilmeyi bir vazife biliriz.'!