29 Ocak 1935 Tarihli Anadolu Gazetesi Sayfa 6

29 Ocak 1935 tarihli Anadolu Gazetesi Sayfa 6

ae Ankara’dakı Sehitler Ih- tifali Çok Parlak Oldu. Kadınlarımıza Siyasal Hakları Verilmesinden Türkiye'nin Diğer Yerlerinde De Şehidler Saygı Ile Anıldılar. -. Ankara, 27 (A AŞ — Bugün |Kastamoni'de: esat 11 de Hacıbayram'da Şe hidlik mevklinde Tayyare şe- hidleri ihtifali yapılmıştır. Me rasime kaleden atılan üç atım topla başlanmış, bir dakika «sü- ren bir. ihtiram vaziyetinden sonra hava kuvyetleri nâmına yüzbuşı Bey Rabmi Türk tay- yare cemiyeti Ankara şubesi namına Doktor. Bay — Ragıb, C. H. F. nümına Kütahya Say- lavı Bay Üzşid Hakkı tarafın- dan sözler söylenmiştir. Merasimde Kurultay başkanı Közim Özalp, Baş Bakan İs. met İaönü, şehrimizde bulunan Bakanlar ve Saylavlar, Büyük Erkâmıharbiye ikinci Başkanı General Asım ve Bakanlıklar ileri gelenlerile Türk Tayyare cemiyeti, bolediye ve diğer te- şekküller mümessilleri, kara, deniz, hava kuvvetlerine men: sub birçok zabitler hazır bu- Tanmuş ve askeri kıt'ular, polis müfrezesi, mektebliler de me- rasime İştirak otmiştir. Şehld- Terimizin mezarlarına Milli Mü- dafan Bakanlığı, Türk tayyare cemiyeti, Ankara — belediyesi, Türkiye İdman cemiyetleri lt- Ufakı, Halkevi ve birçok teşek- küller nâmına çelenkler konul: muştur. Ankara, 27 (A.A) — Bugün yurdun ber tarafında tayyare şehidlerimiz için ibtifaller ya- pilmiş, şehidlerimizin aziz bü- tıraları saygı İle amılmış ve mezarlarına — çelenkler konul- muştur. 152 tasalanmak, 6. özelmek. Mağınum hava — I. boğaak, Z. bülkuluk, 3. bulatlu, 4. pün: gülük, Mağtib — 1. batı, 2. batışığ, 3. geçtan (mükabili: ertan), 4. gün batan, 5. gün batar. Madelet — yartı (hüküm, adli) Mağruk — 1. batmış, 2. bo gulmüş, 3. karmış. Mağtur — 1. azgın, 2. azmış, 3. başı yakarıda (mec.) 4. çalımlı, 5. dikbaş, 6. dikköz, 7. kendini beğenmiş, 8. kofalak, 9. kuduruk, 10, kurumlu, 11. gişik, 12. şiş kln, 183. kurumlu, kurumsuz. Mağrur olmak — 1. kurulmak, 2. azmak, 8. bübürlenmek, 4. ça: hm satmak, Ö, çoksunmak, 6. kabarmak, 7. kanırkamak, 8. ko- falmak, — kotalmak, 9. kurum satmak. Mağras — dikili, dikilmiş Mağşaş — 1 artız. (temiz ol mıyan man.) 2. çepel, 3. karışık, 4. katıklı Mağa — 1. beyin, 2. iç, 3. İlik, 4. öz (lüp, cevher, iç man.) Mah — ay Mahru — ay yüzlü Mahbomah — aydan aya Mahiye — aylık Mahabet — 1, aybar, 2. gör teriş, 3. korkuuçluk, 4. parlak görünüş Mahal — 1. budal, 2. kent (kasaba, şehir man.) 3. oran, d. yer, Ö, yöre — Mahalli İkamet — 1, ev, 2. BT ete ı Eir e l Kastamoni, 28 (A .A ) — Düa Cümburiyet alanında bü- yük bir kalabalık önünde hava şebidleri ihtilali yapılmış ve yürd uğrunda ölen şehidlerin rubu saygı İle anılmıştır. Samsun'da: Samsun, 28 ( A.A) — Hava şehidlerimiz için dün Cümhur- lük alanında bütün Samsun.- luların ortak olduğa büyük bir Ahtifal yapıldı, söylevler — söy- lendi, bayrağımızın — önünde geçidresmi yap İdı. Konya'da: Konya, 28 ( A. A ) — Dün Cümhuriyet meydanında tayyare şehidleri İhtifali kalabalık bir halk önünde yapıldı, ihtifal bir geçidresmile nihayetlendi, tay- yare cemiyeti ve halk nâmına nutuklar söylendi" Niğde'de: Niğde, 28 (A.A) — Havanın yağışlı olmasına rağmen büyük bir kalabalığın İştiraklle Cüm- huriyet — meydanında — tayyare şehidleri ihtifali yapılmıştır. Sinob, 28 ( A. A ) — Dün Cümhuriyet meydanında hava şehidleri ihtifali büyük teza- hüratla yapılmış ve nutuklar söylenmiştir. Merasim yerinde tekmil helk, asker ve memurin hazır bulunmuştur. Gümüşhane, 28 (ALA) — Tayyare çehitleri ibtifali Cüm- huriyet meydanında mektepliler, cemiyetler ve bil'amum halk ve memorlo, jandarma kıt'ası- Mısır Kadınlar Bırlm Memnun Olmuşlardır.. Kahire 28 (AA) — Mitzır kadınlar birliğinin kurucasu ve başkanı Hoda Hanım Sarani karultayın kadınlarımıza ver. diği #siyasal haklar hakkında Kahire husüsi muhabirimize şu sözleri söylemiştir: — Ne motludür ki Atatür- kün sayesinde doğu tarafındaki kadınların — peşinde yürüyen Türk kadındları artık batı tara- fındak! kadınları bile geçerek tekmil kadınlığa yol açıb gös- termeğe başladılar. En ceki çağlardanberi Türk kız kardeş- lerine birçok bağlarla bitişik ve kardeşlikle sıkı s&ıkı — bağlı olan Mısiır. — kadınları Türk Ulusal — Kurultayın kadınlara siyasal haklar — bağışlanmasını sonsaz sevinç ve övünçle kar. şıladılar. Övünç İle- kutluladı- gemız bu büyük kazancın öğü- nü bem ileri yürüyüşündeki çabukluktan, onbir senedenberi acunu bayret içinde bırakan ,Türk ülkesinin bir yeni sezimi oluşundan, bem de bu kararın bütün doğu tarafı ülkelerin tarihinde edalet ve hürriyet Türkiye'de erkekle kadınlar arasında böylece kurulan yeni birlik çalışmasının bu birliğe daha kavuşmuş olmiıyan doğü ve batı ülkelerine bir model olacağına Mısır kadınları güven İle İnamyorlar. Bundan ötürü: dür ki Misir kadınlar . birliği erdemli Türk kadınlarını en meak du;gülarile kutlulıyorlar. Boundan dolayıdır. ki Mit ka- dınlar — birliği —Atatürk'e ve alusal kurultayına bütön acu- nun saygılı hayranına kaynak olan bu asil kararlarından ötü- rü derin ve duygulu teşekkür- lerini gönderiyorlar. Borsa Borsada döünkü özüm ve za- hire astışları aşağıdaki — şekil- dedir, üzüm Satışları Ç. Abıcı R. GOK 223 S. Süleyma. 14 50 18 140 Müski. inbi. 10 — 11 50 50 Alyotl bira. 17 18 35 P. pacl 14 25 16 20 G. Abdullab 11 12 için yeni bir gün doğumu açı- |468 gındandır. nın İştirakile yapılmış aziz şe- hitlerimizin batırası anılmıştır. Çanakkale, 28 (A.A) — Dün tayyare şehitleri ihtifali yapıldı. (209 Arpa Havanın çok - fırtinalı ve yağ: murlu olmasına rağmen ihtifale bütün halk Iştirak etmiş, mera- simde aziz çehltlerin hatıram |200 ken. pala, anılmıştır. Zahire Satışları Ç. Cinsli K.S. K.S. 50 ton Boğday —4 30 4 25 81 * 430 4 50 410 4 25 82 Fasulyo 8 8 25 80 Susam n 75 li 75 8 Nohut 6 50 6 50 210 410 75 B.pamuk 53 — 55 Anunusan! 29 Aydın’da Sürekli Yağınurlar Hamidiye Mahallesinde 17 Evi Su Aydın (Hususi) — Dün Ay dın'a ve vilâyetin her yerine çok şiddetli ve sürekli yağ- murlar yağdı, İkiudiye doğru Aydın İçlae çok şiddetli sağ naklar yağdı, saat 16 da çar şıyı ve İstasyon alanını seller kapladı. Belediye Itfaiyosi lâ gımları açarak geliş — geçlşi te- min ediyorlardı. Aydın içinden geçen tabak- bane çayı da çok büyük sel getirdi, sel gece yarısına kadar devam etti. Bugün de yorıya iamekle beraber devam etmek tedir. Cay bir buzağı ve bir çok ağaç ve dağ köylülerinin eşyalarını gelirmiştir. Buzağıyı jandarmalar kurtarmıştır. Sel Hamidiye — mahalleslnde 17 ve Güzelhisar mahalleslude de 2-3 evi bir bahçevanlığı bastı. Nüfusca telelat — yoktur. Yalmız eşyalar — saslanmış — ve bozulmuştur. Belediye İtfaiyesi sababa kadar buralarda çalışarak sellerin da, ba çok yer basmasının ve zarar vermesinin önüne geçmiştir. Aydın Çine yolu bozulmuş ve kamyonlar geçemiyerek gerl gelmişlerdir. Aydın Karapınar — arasında Ekizdere ve Kızılçayda iki kamyon kumlamışlardır. Halen kamyonlardan eser görünme- mektedir. Bugün Menderesin taşması ve ovayı keplaması bekleniyor. Menderes taşınca ovaya büyük fayda ve bereket getirir. Bun. ——HHH————————— 3, mkınmak, 4, somurtmak, 5.f Türkçe Karşılıklar Mahslli — yerli Mahalle — 1. tarmak, 2. uram, 3. yöre, Mahalleli — Kondaş. Maharet — Atiklik, 2. becorik- Hlik, 8, düleklik, 4. irvem, 5. dtiklik (çabukluk, temizlik man.) 6. ustalık, 7. uzluk, 8. ordum. Maharetli — 1. atik, 2. bece: rikli, 3. dülek, d. eli ux, 5. uata. Maharetsiz — beceriksiz. Maburet kazanmak — I. ustac: mak, 2. ustalaşmak, 3, uzlanmak. Maharetle idare etmok — öküt.- mek. Maharetli rehber — Yurcu, Mahasin — 1. görklükler, 2. güzellikler, 3. Iyilikler. Mahbub, mahbabe — 1. keleş, 2. oynaş, 8. severçe, 4. sevgili, 5. sevilen, 6. sevük. Mahcub — 1. erincik, 2. lsmık, 3. kıstık, 4. oyatlığ, 5. sıkılgan, 6, singin, 7. tımsık, tutuk, 8. utanan, 9. utangaç, 10. utangan, 11. utanmış. Mahcub etmek, — 1. bozmak, 2. utandırmak, 3. yüzün — düşür- mek, Mabcub olmak, — 1, ayman- mek, 2. bozulmak, 3. küçük düş- mek, 4. oyalamak, 5. sıkılmak, 6. atanmak. Mahenbiyet, — utanç, 3. utangaçlık. 1. ir, İr, 2. Mahcubiyetli mucib, — utana- cak, Mahcuz, — 1. tığılmış, 2. tu- tok, tatulmuş. Mahdad, — 1. az, 2. çevril. -u.s.—w.a.wı.s kus, Türkçe karşılıklar 188 6. sınırlanmış. Mahlük — 1. çayan, 3. deb: Mahfaza — 1. belik (ok mah- fazası man.) 2. giz, 3. göknek, 4. kap, 5. kutu, 6. saklak (bir şe- yin saklandığı yer) T. öztük. Mahfi — 1. gizli, 2. saklı, 3. yaşık. Mahfiyen — 1. el altından, 2. gizlice. Mahfil — 1. cerge, 2. dernek, 3. toplantı. Mahfoz — 1. barık (mahfuz yer man, Yk : barınmak) 8. bellen- miş (cihinde mahfuz, ezberlenmiş man.) 3. gözetlik, 4. gözetilen, 5. kuytak (kuytu yer man.) 6. kuy- tu (mahfaz yer man.) 7. öğrenli- miş (zihinde mahfuz, ezberlenmiş man.) 8. saklı, 9, suklanmış. Mahir — 1. atik, 2, becerikli, 8. cirik, çirık, çerik, 4. eli eğlimli, &. eli uz, G, tetik, 7. usta, Ü. uz, Mahiyet, — 1. iç yüz, 2. ken- dilik, 3. nelik, 4. nitelik (kıya: fet man.) 5. özlük, kendüzlük, 6. tın (ruh man.) Mahkeme, — 1. savilik, 2. sorav — (şikâyet, dava man.) 3. yarguç, 4. yargu yeri. Mahkeme kararı, — 1. törü, 2. yargu. Mahkük, — 1. kazılmış, 2. kazınmış (yazıldıktan sonra çakı ile bakkedilmiş man.) 3. kaznaklı, 4. oyulmuş. Mahküm, — polun, Mahküm etmek, — 1. bellemek (teczlye etmek man.) 2. yargur- mak. Mahkümiyet — çığlış. renik (müteharrik man.) 3. türük, &. yaradılmış, yaratılmış. Mablâl — 1. andır. (sahipsiz kalan mülk man,) 2. boş (sahip- sİz man.) 8. çözülmüş (balledilmiş man.) 4. dağılmış, - (balledilmiş man.) 5. erimiş (halledilmiş man.) Mahlüt — 1. alaşman, 2. arı- &13 (gayri safi man.) 3, çandır (buğdayın urpa ve çavdar ile ka- rışığı meles man.) 4. çaynaşık, 5. çepelli " Ç(arpanın, buğdayın — taş toprakla karışmışı man.) 6. çıtrık (seçilmiyecek — derecede — karışık yazı v. &. man.) 8. karıklı (buğ- day ile arpanın karışmışı - man.) 9. karışık, karışmış, karıştırılmış. 10, katığ, karık, 11, katıklı Mahmul — 1. yüklenmiş, yük- letllen, 2. yüklü Mahmum — sıtmalı, sıtmalan- mış Mahmur — 1. sargın. 2. süz.- gün, süzük (bakış hakkında) 3. uyku şaşkını Mahmuoz — 1. tepki, 2. tepgiç, 3. tepkeç, tepgeç Hahpes — 1. dam, 2. zından Mabpus — 1, bulgün — (tutsak man.) 2. bulun (tutsak man.) 3. peklik — (bağlı, kapalı man.) 4. tutkun, 5. tutsak Mahreç — 1. çıkacak, 2. çı- kak, 3. çıkılacak yer, 4, çığıt Mahrek — 1. döngül, düngül, 2. yürence Mahrem — 1, elhiri, 2. gizli, 3, Açli daşlı, d, İçre, 5. söylenmez (söz hakkında) Mahremi bas, inal, Basmıştır. dan — ötürü çiftçilerimiz sevin- mekte ve bayram etmektedirler. Macaristan'da Büyük Bir Dava.. — Başı 1 inci sahifede — uyandırmaktadır. Suçlu aleyhine hergün mahkemeye yeni yeni ilibarlar yapılmaktadır. Görü: nüşe ve suçların mahiyetine na- zaran Mateo, Idam edilecektir. Çünkü sırtında vatana hiyanet damgası vardır. 1933 teki Ma- car komünist ihtilâlini bu ba- zırlamıştır. Gizli mahkemrler kurarak tedhiş usalü ile bir çok kimselerin İdamına karar vermiştir. Suçlu, vaktile Rus- ya'ya kaçmış ve 1926 da Ma- carlstan'a döndükten sonra ko- münlst propagandası — yaptığı için 8 sene hapis yimiştir. Bu cezasını da - bitirmiştir. Şimdi vatana biyanet suçlarile muba- keme edilmektedir. Ayandan Fırtınasındayız. Barometre elân çıkmaktadır. Yağmurun devam — edeceğl an- laşılmaktadır. Ara-sıra fırtına da esmektedir. Takvimlerde görül- düğüne göre bu fırtına Ayandan fırtınasıdır. ve bir bafta — süre- cektir. Mücadele Sivrisinek, Karasinek Müca- delesi Hazırlığı Var. İzmir'de yapılacak sıtına, siv- rislnek ve karasinek mücadelesi için hazırlıklara — başlanmıştır. Belediye başkanlığı; - belediye baş hekimliğinden yapılacak mü- cadele sistemi hakkında bir repor hazırlanmasını İstemlştir. Mücadele rapor ve plâmı ha: zırlandıktan sonra — İzmir'deki doktorlar da bir toplantıya çeğ- rılarak mütalenları sorulacaktır. Gümrük Beyannamele- ri Etrafında Bir Ziyaret Şehrimiz Türkolfis müdürü Bay Âkil Emrullab; dün öğle- den sonra gümrük başmüdür- lüğüne giderek Ankara'dan şeh- rimize gelmiş olan başmüdür Bay Sami Pank'ı ziyaret et- miş, yeni boyanmameler İşinin son şekli etrafında konuşmuştur. ödemiş'te Halkevi Iyi Çalışıyor.. Ödemiş, (Hususi) — 10.1.35 gecesi Ödemiş muallimleri Ulus- evinde bir toplantı yapmışlar: dır. Toplantıda İcönü okulası okutarlarından Bay Sadık “Ter- biyecilikte nazari — bilginin ge- rekliği,, mevzuu — üzerinde bir söylev söylemiştir. 16.1.935 gecesl Ulüsevi bir halk gecesi yaşatmıştır. Bu münasebetle H. F. başkenı İ. Yayla «Muaşeret adabı>. üze- rinde bir konferans vermiştir. Şlirler okunmuş, seçme muzik parçaları çalınmış, halk nezib, unutulmaz dakikalar yaşamıştır. Ödemiş Budunevi yeni bir düzenle işe koyulmuştur. Bu- — dunevinde halk gecelerinin her —— yedi günde bir yaşatılacağı söylenmektedir.