31 Ocak 1935 Tarihli Anadolu Gazetesi Sayfa 5

31 Ocak 1935 tarihli Anadolu Gazetesi Sayfa 5

Yazan: Arnold Galopen Kadın resmini de — üzerinde bıraktım — ve uzun müddet bu yüzsüz cesed, daha doğrusu bir kan halini alan yüz karşısında uzun müddet kalmak istemiye- zek sür'atle oradan uzaklaştım. Dönerken evvelee takıb ettiğim yoldan geliyordum. Havadaki &la, şimdi yavaş yavaş dağılıyordu. Bicaz evvel gözümün önünde duran fecl bıraktığı - mütbiş tesire rağmen — vaziyeti daha nikbinane bir gözle görmeğe başlamıştım. Az zamanda buşka bir adam baline geldiğimi zan: nediyordum. Kendi enatimi Skot'an üze- rinde — birakmış, onün . altın kronometresini de — yeleğimin cebine indirmiştim. Vakıfa ne kadar İlerlemiş olduğunu anla- mak için bu sante şöyle bir göz attım. Sast dokuz buçuktu. Kendi kendime Dover ile Kole arasında işliyen — gemilerden birinin öğleyin hareket edece zini, ba gemiye atlıyabildiğim takdirde o akşam Tahat rabat bir Fransız otelinde yatabile- ceğimi — düşünüyordum. — Bir defa Paris'ten sonra miralay Broks vasıtasile Edit'i haberdar edebilirdim. Skot'un cüzdanında bulduğum — banknotlarla — bir müddet — geçinib gider, bu müddet zarfında kendime bir iş arayıb bulardam. Düşündüğüm gibi — bareket ettim ve rıhtımdan bir bilet alarak vapura girdim. Bu sırada hareketimi eplce zamandanberi tarassud eden tanımadığım bir adam yanıma yaklaştı: gidiyorsu Manzaranın — Frsnsaya mı suz Mösyb? Evet.. Nereden geliyorsunuz? Londra'dan. Hüvilyet evrakınız ver mı? Biraz evvel Ceymis Skot'un enbinden almış olduğum cüz. dam çıkararak: — Buyurun! Dedim. Memur kâüğıtları al dıktan sonra: — Lütfen beni takıb ediniz. Dedi. Memurla beraber ka- pının üzerinde “Rıihtim iozibat komiserliği* Tevhası “bolunan bir odaya girdim. Kepının iki tarafında iki polis memura dürüyordu. — İçeriye - girerken birisi askeri bir selâmla derbal kapıyı açtı. İçeri girdiğim - oda- da bir masanın önünde yolcu- ları İeticvab eden İki memur yardı. Benden evvel gelen yol- cuların iİşi bittikten sonra sıra bana geldi. Mutad sosllere Londradan geldiğimi, Fransa'ya — Günlük Siyasal Gazete Sahip ve Başyazgamı Haydar Rüşdü ÖKTEM Umumi neşriyat ve yazı işleri müdürü: Kemal Talüt KARACA İdarehanesi: ” İzmir İkinci Beyler sokağı C. Halk Fırkası binası içinde Telgraf: İzmirt - ANADOLU Telefon: 2776 .- Posta kutusu 405 ABONE ŞERAİTİ: Yıllığı 1200, aylığı 700, Üç ğ m'?"h kuruştur. abancı memleketler içi: b sbone Berei 7 p Heryerde 5 Kuruştur. ümü geçmiş nüsbalar 25 kuruştur. öi Oi ae ANADOLU BASILMIŞTIR Alu S00 MATBAASINDA ğ — 31 Kânunusani 935 gittiğimi söyledim. Bunlardan birl adımı eordu: — Ceymis Skol.. dedim. — Evrakınız ? Gene evvelce yaptığım — gibi bana âid olmıyan cüzdanı uza- tarak: — Buyurun.. Dedim. Heriki memur dik: katli bir muayeneden sonra tekrar sordu: — Demek siz bay Ceymls Skolsunuz? Hoş, zaten elinizde- ki evrak bu bususta herbangi bir teredde yer — bırakmamak | tadır, Artık kurtulduğuma — zabib olarak küğatlarımı almak üzere iken bunların âmiri vaziyetinde bolunan: — Biraz bekleyiniz. Dedi. Bu memor masasının üzerindeki kutudan bir parça kâğıd alarak bir kalemle bera ber uzattı; — Lüötfen bu küğıdı layınız, Hiç beklemediğim bu bâdise doğrusu garibime gitti. İsteni len şeyi yapmak zor — değildi. Şöyle bir kalem darbesile hü viyetini aldığım ölünün İmza sını stabilirdim. Fakat öteden beri kendi atmağa alışmış olduğam için — yezımı değiştirmek — eplce — zahmetli olda. İşte bu endişecin sevki ledir ki, büyük bir itidal Caymla Skol adım — yazdım ve (8) harfından itibaren imzamın altına k_uıveıli bir hat çektim. Memur; bu kâğıdı alarak ya mındaki arkudaşına gösterdi. Ara larında — gizli bir oldu, imza:- imzamı ile muhavere - Sonu var — —L0uukALA—— Ingiltere'de Günün Hâdisesi.. — Başı 1 incl sahifede — attığı ökonomik plâv sabık başvekilin — yeniden — iktider mevkline geçmesini mevzoubahis ettirecek kadar tesir yapmıştır. Dün ve bugün Londra gazete leri demokratlar — önderinin şimdiki ulasal kabineyle bir- Hkte — çalışması — ihtimalinden bahsetmektedir. Bu busustaki baberler ve tahminler mevalm sizdir. Zira ulusal sohada uy günlük varsa da kunsat fark ları ve şahsi rekabet düygusu e İki tarafın birleşib de iş gör melerini Gnçlmıiıccokılr. Loyd Corç Nevllle Çamber- lelnin malf metotlarımı takbih ve Sir Con Simon'ın temayül. lerine Bücum etmiş olduğu gibi Makdonald 'ile aralarında şahsi istirkap mevcuddar. Loyd Corcun girmiş olduğu mücadele saylav seçimine tesir edecek bir mabiyet aldığı tak. dirde elbirliği ile çalışmak hu- susunda kendisine teklifie bu Tanalması İhtimali vardır. Fubuşa Teşvik Tepecikte Mürüvvet ve Penbe adlı. 21 yaşında küçük iki kızla bazı genç kadınları men faat mukabilinde fahişeliğe teş yik etmekle ançla - Dada'nün Asliyeceza mahkemesinde du. raşması bitmiş, dört ay hapis ve onallı lira para cezasına mahküm edilmiştir. Acun Karşısında Rusya'nın Gütmekte Old“ğu Siyasa! ya'dan Geçerken..j — Başı 1 inel sahifede — tulmak için oldu. Daha son za- manda — Vaşingtov — muabedesi feshedi'miye, bu; — Vaşington muahedesinin onu İmza eden lerden bazıları için deniz silâh lanma yarışıma ve büyük okya nosun fethi için yeni bir harbe genel teşklil ermesindendir. Ka pitalist memleketlerin dış siya sası zayıf ülkelerin zararına olarak acavun yeni bir takstmi için müttefik seçmekle meşgul olanlara âlet olmaktadır. Rusya - Milletler cemiyeti: Sövyetler - birliğinin uluslar derneğile müneasebetleri bhak kında bir zamanlar bu kuru muo Sovyetler birliğine karşı bir silâh olarak kullanmak - İs- tenildiğini hatırlatmalıyım. O zamandanberi uluslar kurumu Bun dürümünda mübim deği şikler «İmüştür. Ençok harb arayanlar bu dernekten çıkmış lar ve şimdiki mensublarımın ekserisi bir harb Hlânında doğ: rudan doğruya ulükadar mülâ hazalar lehinde değildir. Henüz bugibi kurumların rollerine lâ zumundan fozla eheminiyet ver miye mütemayil olmamakla be raber Sövyetler birliği barışın teminat altına alınması mes'cla- sinde uluslar derneğile iş be: raberliğindeki faydayı tumma- mazlık yapamazdı. Öbür taraf tan Sovyetler birliği karşılıklı mözaheret hakkında hir doğu anlaşması akdi için Franea ta- rafından yapılan teklifi hara retle müdafaaya bazırdır. Bu undlaşmanın — şumulü — Avrupa barışının bütün taraftarları için açıktır. Bonun içindir ki, yu karıda isimleri geçen memle ketlerin engelliklerine ve mu- halefetlerine rağınen — Soryet hükümeti mes'ele hakkındaki hattı bareketi değişmez addet mekte ve mülâhazamız bu ese rin muvaflakıyeti Avrapa barı: şının teminat altına alınmasın: da ileri bir adım teşkil edeceği merkezindedir, Rusya ve Bazı Devletler: Herşeyden evvel Amerika Çin Ispanya-Macaristan Roman: ya Çekoslovakya Bulgaristan ve Arnavutluk'la diplomasi müca sebetlerinin teessüsünü bildir: meğe lüzum görürüm, Avrupa pin bazı taraflarında Sovyetler birliğile henüz normal münase- betler tesis etmemiş ülkeler vardır: Uluslar arası işlerindekl rolleri ve kader küçük olursa olsun, bu memleketleri herhalde sükütle geçmemek lâzımdır. Ho: landa, Portekiz, İsviçre ve Sov yetler birliğinin uluslar derne- gine girmesi aleyhinde rey ver: mişler ve bu suretle kapitalist Dizamıdın Sovyet tehlikesine karşı müdafaası prensiblerine göre hareket etiklerini bildir: mişlerdir. Geçen devre zarfında Franaa İle münasebetlerimizin fevkalâde salâh bulduğunu burada zikret- mek muvafıktır. Bütün Uluslar arası durumu ve bilbassa Avru: pa'da vukubulan değişiklikler, Avropa barış ve cemiyetinin zaman altına alınması hakkında olan ve Fransa ile Sovyetler birliği tarafından hususi bir ehemmiyet atfedilen mes'elenin ilk safa geçmesine hadim olmuş lardır. Bu mes'ele yakın bir gerçekte ebemmiyetini kaybede- cek mahiyette değildir. Bu yak: laşına alâkadar taraf ların çizilen yolu takibe devamlarına - bağlı olacaktır. Rusya-Lehistan Lehistan ile müna'ebetlerimizi inkişaf ettirmek arzumuzua açıkça tezahür ettirdik. Banunla bera ber şimdiye kadar elde edilen neticelerden dolayı sevincimiz- den bahaedemeyiz. Bizim tara Türkiye - Rusya Münasebatı. Kongrede,.Sovyeller Tarihinde Emsali Görülmiyen Bir Te- zahürde BFulunuldu. Bay Molotof'un nutkunun en sonunda memlekelimize — taallük eden kisim şöyledir : «Türkiye ile olan münasebet: lerimizde ıscarla durmalıyım. Bu münasebetler dostlük münasebet- lerinin en iyi inkişalı için örnek alabilir. Son seneler yalnız ökona: mik ve kültürel münasebetlerin inkişafı devresi olmakla aygi zamanda Türk - Soryı Tuğunun parlak bir sayasal teza- hürü devresi olmuştur. Daha ya- kında Sovyet inkılâbından evvel Türkiye, İstanbul ve boğazlarile Rus emperyalist ve mürtecil.rinin ve tüccar ve fabrikatörler Rusya: gını temsil eden herkesin hede- fiydi. O tarihle Sovyet iktidarı devresi arasında şimdi yayılmaktadır. Sovyet ikti le ve köylü iktidarı sıfatile başka bir myatadan mülhem oluyordu ve dajma olmuktadır. Ba sıyasa her türlü tecavüz plânından uzak durmakta ve yeni Türkiye'nin kal. kınma eserini derin bir sempati ile karşılamaktadır. İşte Türk-Sov- yet dostlağu bu sağlam temel üze- rinde pekişmektedir.. Tas ojansının notu : Bay Molotof'un Türk-Sovyet dostluğu hakkındaki boyanatı, şevx ve heyecanlı alkışlarla karşılan- mıştır. Bötün murahhaslar ve ri: yaset divam azası ayağa kalkarak diplomatlar locasında hazır bulu- nan Türkiye büyük elçisi Bay Vâ- mf Çınar'ı uzun alkışlatla selâm- lamışlardır. Bunun üzerine Bay Vönf Çınar ayağa kalkarak mec- Tisi selâmlamış ve teşekkürlerini bildirmiştir. Türk -Sovyet dostluğunun bu tezahürü fevkalâde kuvvetli bir intiba kâml etmiştir. Bir ccnebi elçisi hakkında böyle bir tezahü- tün Söovyetler tarihinde emeali yoktur. e— 4 fimızdan Sövyot-Leh iyl kom- şuluk münasebetlerinin iaklşa fına devam arzusunda olduğu- muzu kat'i süretle - teyit cde- biliriz. Rusya-Almanya Uluslar sosyalizminin iktider mevkiine geçmesiadenberi Sov- yet Alman münasabetlerinde vu. kubulan değişikliğe karçı göz lerimizi kapamak - imkânsızdır, Almanya ile ancak işi müna. sebetlerin tekrar tesisini urzu ediyoruz. Bananla beraber bu son zamanlarda iki ülke mü- nasebetlerinde elddi — zorlaklar başgöstermiştir. Bay Hitler'in Kitabı: Bay Hitler ( Msyn Kumpt ) tamindeki kitabında Almanya: da daima yenlleştirilen tabıla rında bir toprak fütuhatı siya- sasına geçmekten bahsetmekte ve ulusal sosyalfetler Avrapa'da yeni topraklardan bahsettikleri vakit İlk merhale olarak ancak Rosya'yı ve kendi — iktidarına SADAT TE SN e CI konolmuş muhit devlerleri is tihdaf — edebileceklerini — teyid eylemektedir. Bu beyanat dai- ma mer'iyette midir? Rer balde evet! Çünkü Alman bükümeti- nin Sovyetler birliği il> — olan şimdiki münasebetlerinde vuku bulan müteaddid hâdiseler ve ba hükümetin doğu andlaşması projesl önündeki durumu an cak bu takdirde aydınlığa çıka: bilir. Be vakıayı nazarı İtibura alacağız. Ve bundan lüzamu olan neticeleri çıkaracağız. Rusya-Japonya Japonşa ile olan münasebet lerimizde iki ülke münasebet leriade bhertürlü — vahimleşmeği izale arzasile hudadsuz - bir sabır ve fedakârlık Tuhü - gös | terdik. Ba battı hareketi Japoo yarddaşlarının Sovyet sularında avlaa bakkına — dair- olan Yhtllâf ları mes'elelerinin hallinde olduğu gibi Sabalindeki Japor imtiyazları hakkındaki ihtilâfta de mühafaza ettik. Keza Savyet hükümetl her: kesin bildiği gibi Çin dağa şimendiferinin Japonya'ya — ve Mancukoya satılması — teklifini de borış siyaşasından — mülbem olarak yapmış ve öbür taraf ancak kabulü isakânı olmiyan ilk — tekliflerinden — vazgeçtiği halde kendisi bütün, fedakâr hklarda bulunmuştur. Şimdi bu İşe dulr olan — görüşmeler bir. veliceye erişmek — yoluna girmiş gibidir. Sovyet Japon münasebatımın salâbına — dsir uzak — doğüda barışın teminine matuf — olaa gayrotlerimizin iyi bir netice vereceğial ümld ediyoruz. Bu. munla beraber bundan emin olabilmekliğimiz —için — hiçbir sebeb yoktur, Japonya'nın harbei ve mü tecaviz uosurları — ellâblarını barakmıyorlar, Uzün zamandan berl japonya'da açıktan açığa Sövyetler bişliğine karşı harb den baheçdilmekte ve bu nevi Sovyet aleyhdarlıklarının bafif- lemesi hakkında hiçbir emare görülmemektedir. Bükümet organ ları üzerinde mübhim nüfozları olan bazı japon mabafili yalaız Çin doğu şimendiferlerinin mü saderesini değil, ayni zamanda | uzak doğu — topraklarımızın ve llk iş olarak büyük Okyanos sahillerimizin ilhakını de — iati. yorlar. Buoları gözönünde tut madan yapamayız. Bilbussa ki, japonların müdahaleci sıfatile topraklarımızı, en sön terket. miş olduklarımı da unutmuyo. roz. Bütün bunlar bu mes'e: ledeki #iyasamızı ve uzak do ğuda elzem — müdafanmızı izah eder. Bu tedbirler — evrensel barış menfestine uygundur. —— Mahkümiyet Kemalpaşa kazasının Çambel köyünde karısı Bayan Emineyi bizmetkârı — Mehmed'le gayel meştu münasebette bulanduğun- dan bıçakla müteaddit yerlerin. den yaralamak ve öldürmekle suçlu Mebmed'in ağırcezada da- ruşması bitmiş ve suçlunun ha- reketinde cezayı - Bafifletecek ağır tahrik eseri kabul adile- rek onsekiz yıl kestirilen ceza sının doküz yıla — İndirilmesi onanmıştır. Sağlık işleri Vilâyet genel Hıfzıssıkha mec- lisi; bugün toplanacaktır. izüaeillüİli « 2 Bay Tevfik Rüşdü Aras Sof- ı ı — Başı 1 inci sahifede — bura mahafilinde iyi tesirler yapmıştır. Sofya 29 (A.A) — Bulgar Ajansı bildiriyor: Bötün —matbuat bükümet değişikliğininin ehemmiyeti hak- kında tefsicı devam — ede- rzek bu değişikliğin 19 mayısta devlet — teşkilâtının — tensiklae tevessül eden mahaf ilin İttifu- klle ve Georgiyef hükümetinin — siyasasının — idemesi — şeklinde yapıldığını kaydetmektedir. Bu idame yalnız yeni kabi- neye eski — hükümetten — dört azanın İştirakile değli, ayni zamanda — başbakan — general Zlatef'in İç> ve diş slyasada kendinden eyvelki bükümetin takib ettiği siyasayı; takib ede- ceği bakkındaki — beyanatlle de tezahür etmektedir. Sivil ve aekeri İdarede — hemden' biçbir değişiklik yapılmamıştır. Bu da hükümet değişikliğini berhangi bir grabun”- devlet şeklini de giştirmek veyahur iktidar mev- kilol küvvet — kolinnsrak — elde etmek arzüsile izaha çalışan bütün gayıaların asılsız oldu: ğunu gösterm k İçin en iyi delildir. Yeni Neşriyat Havacılık isv g Ve Spor Her sayıda biraz daba güzek leşen ve olgun'aşan — Havacılık ve Sporun 135400i sayısı tarlı bir kapla — söslü — olatak Çik- miştir. Sörver Ziya Gürevin'in (Türk kuşu) yazısı, Beliçet Ke- mal Çağlar'ın (Beyaz Ankara) gilti, Âbidin Daver'in -hava hüki- miyetine dalr görüşleri, Vaşing- ton - konferansı raporu, epor tetkikleri, hikâye, çocuk masalı bu sayinin herkesi alâkalandı. racak münderecatını teşkll et- mektedir. Mecmüa 27 sön kânun için Bir gököşehitleri sayim bazırla- makladır. Tayyare cemiyetinin değerli organıhı — bütün yııı'd- daşlarımız okumalıdır. Kültür Otozuncu sayımı — zengin ble içle çıktı. Doktor N, Kip'in “Dinimiz inkılâb dividir,, Dr. Bilginer'in *Takılâb ve adam,, Asım Kültür'ün ilâb ne- dir,, Sıdkı Şükrü'nüc “Görün- ,miyen — miktublar,, — Aytekiu Kültür'ün “Almanya'da mımrif,, Stefan — Savelg'in “ Frend'ün dirim ve çalışması ,, — başlıklı yazılarla İrlei Bazar'ın “Vazl- feler,, Asın Kültür'ün * İki dofa güzel ,, — * Bit koralınm dirimi ,, adlı bikâyeleri vardır. Okuyucularımıza — sunarıt, Hırsızlık İkinel kordonda 24 nurnarali üzüm mağazası sabibit — Galib oğlu bay Abdüllahin — mağaza: sından 30 lira değörinde bir şapka — çülınmıştır. Müğüzada çalışan Faik ve Mişoüdan şap: he edilmektedir. Tabancalı Tepecikte sivil elblse İle de laşan gümrük — mubafezr — me. muüru İlyas oğlu bay — Yunua Nadi'nin özerinde bir parabel. Tam tabancası bulünarek alın: mıştır. u. .. eekdilitlikeki ee