1 Şubat 1935 Tarihli Anadolu Gazetesi Sayfa 2

1 Şubat 1935 tarihli Anadolu Gazetesi Sayfa 2

Memleket İşleri Ve Aydın Zümre. Bir. memleket için en kıy- metli varlık: Yüksek feragat ve kültür sahibl Aydın bir zümre dir. Böyle insanların elinde her iş bembaşka olur. Hashi olduk. ları için İçtimal hayat düşünce- sİni herşeyin üstünde tuatarlar. En yüksek kültürlü oldukları için her mes'elenin yalarz sat. hını görmekle kalmazlar; derin Hiğini de, Herisini de görürler. Kendi şabıslarını, hesaptan sil- mişlerdir. Yaşamaları millet için- dir. Saadeti, kendi rahatlarında değil, yükselmesinde balurlar. Feragat ve kültür içinde, yalnız semiyeti gittikçe yükselen bir hat üstünde yaşatmak için ya şarlar. Sohbetleri odur, dertleri odur, davaları odur. Bir mem leket için böyle bir zümreye malikiyet, en büyük bir ssadet tir. En doğru, en iyi, en güzel noktalara, kitleyi sürükliyecek ancak böyle bir zümredir. Yükşelmenin lardır. Bir memlekette, cemiyeti be nimsemiş bir Aydın zümre olmadıkça, kitle çöllerde kalmış demekdir. Milletin hakikt başı, foragatlı ve kültürlü, Aydın zümroeeldir. İçtimet işlerin edgücü, dalma böyle bir aydın zümreye malik olma İşldir. Çünkü İş, yalnız (Bilgili) ve (Tekoik)li İnsan yetiştirmek değil, bilgi ve tek- nikin üstüne yüksek foragatı da koyduktan sonra, cemiyeti ken- dinden üstün tutabilen insan yetiştirmektir. Bu da yetmez. Bundan başka bir de mihrak olmak kudretinde, olmalıdır. Yakan töz ve — işi — İle kitleyi — iyiliğe, doğraloğa, gü zelliğe doğru sürükleye bilme idir. İşte (Aydın adam) budar. Fransız filezoflarından (Al fred — Fonlili) Aydın zümreyi tetkik ederken onun yüksek Trolünü eda edemedi ginden yana yakıla bahseder: Fransa'da münevver tabake; çalışkan kitleye, ülküsüz bir hayat, afif olmıyan bir edebi. yat, İnansız bir. matbuat, hay- siyetsiz bir politika örneği ve- rilmektedir. — Kitleyi karanlık. lardan aydınlığa çıkaracak ve idare edecek yerde, şahsi hesab ve menfeatleri — için demagoji yapmakla — münevver — tabaka, kendi yüksek — vazlfesine hiya net etmektedir. Müceseselere adam yok.. Ve adamlara da mücesese — y) Müceseselere mayası, bun- muasır ekseriyetin reyile gelen insan lar, ekseriya, müceseseleri ken di menfeatlerine çeviriyorlar. Diğer taraftan hakiki münev- ver tabakada, ya ekseriyet ta rafından, İş başına getirilmiyor. Veya bizzat kendileri cemiyet işinden uzak düararak — İşlerin akışını — değiştirmemekten mü tovellid yela ve 1stirap İçinde kollarını çaprazlattırıp — seyirci kalıyorlar, Bu İradi veya mec: burt intinkâfın zararından kur- tulmak için yegâne yol, mücs: seşelerde kemiyet kadar keyfi. yete de, yüksek kıymetlere da yer vermektir. Münevver taba- Telyazı Duyumları Meclis Başkanının Beyanatı Bu Meclise 399 Saylav Iştirak Ede- cektir Mecliste Sıralar çoğaltılmıştır İstanbol, 31 (Hususi) — Büyük Ulus Kurultayı Başkanı General Kâzım Özalp bügün şehrimize gelmiştir. Generel Küzım Üzalp'e istasyonda dedi ki: — Bu meclise üçyüz doksan dokuz saylav girecektir. Mecllste yeni mralar yaptırılmıştır. mülâki oldum ve bir beyanat rlca ettim. Bana Eski meclise verilen lâyihaların yeni meclise verilebilmesi içib yenllenmesi lâzımdır. Polis Müdürünün Tavsiyesi kanın vazifesi, yurdda en yük- sek İyiliğin, doğrnluğun güzelliğin hâkim olmasına, hiç aralık vermeksizin, oğraşmaktır. Bu yolda çalışunlar için dalma ümidli olmak, esstlı bir muvaffakıyet âmilidir. Yükselme İşi, aşağıdan yu- karıya doğra değil, yukarıdan açağı doğru olacaktır. Yurdun ıstaral deva böyle bulu- nacaktır, Bu süretle en ağır vazife: Adeden en az olan mü- nevver tabakaya yüklenmekte dir. Münevver tabuka bilmeli dir ki kendi - vazifesi, gittikçe artmaktadır. Vazifesini en iyi yaptıkça — genede artacaktır. Ve vazifesini yaptıkça belki kütleden hiçbir şükran da gör miyecektir. Fakat bu, onun yüksek vazifesinden kaçmasına bir sebeb olabilir mi? Münevver tabake, içtimal işlere kendini bütün can ve gönülden verir ine bu, elbet kendi menfeatleri için değildir. Cemliyetin men- feati onu İstiyor da ondan.. Filezof Fanille, ( Fransa'da siyasal ve soysal demokrasi ) adlı eserinin: “ Demokraside aydın zümreye İhtiyaç ,, fas boda böyle diyor: Her demokrasi, böyle özlü ve feragatli bir münevver taba: kaya muhtaçtır. Öyle bir züm- reki bayatını cemiyetin ölkü. lerini realite yapmıya bağlamış, kendi #adi Tahatını düşünme- Din Östüne yükselmiş, en yük- sek fikle ve duygulara kafası ve kalbi dalma açık, yanan ve yakan bir zümre.. Eski Türk. ler böyle Insanlı altın işık ile temasa gelmiş. derlerdi. Terbiye ve mearif teşkilâtı- ma Halkevlerinin en büyük ereklerladen biri; böyle bir zümre yetiştirmektir. Rahmi Balaban ve Bay Bek'in Söyledikleri Andlaşma karşısında Ma- caristan'ın Düşüncesi Bu_A_nd, Dileklerinizin Hasımlarca Kabulü Demektir, Diyor Budapeşte, 380 (4.A) — Ma carlstan hariciye mazırı Bay Bek Dış İşleri siyasası hakkında Meclisi Meb'usan dışarı — İşleri komlsyonunda ve Maçaristan - Yugoslavya —ihillâfi hakkında İzahat verdikten sonra — demlş- tir kl: — Hararetli münakaşalardan sonra ibtilâfin tekrar münaka şasına avdet edilmemek ve kat'i sürette balledilmek üzere tah- lti bir anlaşma şekli Cenev. ; re'de kabul edilmiştir. Macar hükümetl işin İnkişafını sükü- netle takib etmektedir. Fransız — İtalyan anlaşmasına gelince; bunun takib etdiğimiz dışarı eiyasamız tarafından hiç: bir müşkölâta maruz kulmıya cağı âşikârdır. Anlaşma metnine Fransa'nın Imzasını koymatı bizim — dileklerimizin — hasımla- rımız tarafından tanınması de- mektir. Metin değil, fakat an. laşma zihniyotinin tatbikidir ki Italya He Mes'ele Yapabilecek İIşler- den Tevakki Edilmesini Bildirdi İstanbul 31 (A.A) — Atina'dan İstanbul gazetelerine bildiriliyor: Başbakan bay Çaldarla dün Atina polis müdürünü çağırarak İtalyen mektebinin meydan verenler hakkıada ne yapıldığını sormuştur. Polls müdürü, bunların arandığını ve mektebin dalmi bir mabhafaza altında bulunduğunu söylemiştir. Bir gazete bu havadisi verdikten teşebbüs mahiyettinde olmadığını ve İtalyan elçisinin geçen gün başbakamı görmesinin bir söylediktea sonra diyor ki: «Bu ziyaretten maksat İtalyan mektebi hâdisesile oniki adalarda olan İşler hakkında — verilen haberlerin hakikata tevafak etmediğlel dostane bir surette bildirmekten İbarettir. » Polis müdürü dün Atina'daki oniki adalı gençler derneği relsini davet ederek İtalya ile yeni bir mes'ele Ihdas edebilecek işler yapmaktan çekinilmesi lözamunu tavsiye etmiştir. ——— /0 - $)— G —— Tarife Komisyonu Toplanacak. İstanbol, S1 ( Husust ) Tramvay tarife komlsyonunun toplanması için Bayındırlık Ba kanlığından emir gelmiştir. Edirne'de Nehirler Taştı. İstanbol, 31 (Husust) — Ge len haberlere göre, Edirne ne birleri taşmıştır. Nehirlerin taş matı, gene zararlar vermiştir. Seyyah Gelecek İstanbol 31 (Husust) — Al- man Rezulut vapuru İle bugün | Hmanımıza dörtyüz seyyah gel miştir. Bunların İzmir'e de gideceği söylenmektedir. Gümüş Liralar Basılmaktadır... İstanbal, 31 (ALA)— Gümüş Uraların — basılmasına devam edilmektedir. Şimdiye kader bir buçuk milyoo İira basılmış ve — vilâyetlere gönderilmiştir. Dün, İstanbul piyasasına yüzbin Hra gelmiştir. 50 ve 25 kuruş- lukların da kalıpları hazırlan mıştır. Bir haftaya kadar ba sılmıya başlanacaktır. Bir gazetenin bu paraların askeri fabrikalarda basılacağına dalr neşriyatı yanlıştır. Askeri fabrikalar yalnız Nikel para- ların pullarını kesecektir. Nikel paralar on beşer kuruşluktür. münasebatı âtiyı yardım edecektir. Macar bükümeti, iki lâtin milletin Avrupa sulbuna bâdim aolaşmasını büyük bir sevinçle kaydeyler ve müstakbel İçişlere ademi müdahale — mukavelesi müzakeratına İştirake hazır ol düğunu bildirir. Bu müzakere- ler esnasında komşularımız da B. Laval ve B. Müswolini'nin Roma'da gösterdiği koedar an- lamak - zibniyetini izhar eder. lerse bir mukavele elde etmek kmkdaları mevcuttur. taklşafına nni | | Içeri Işleri Bakanlığı Bu Saylav Seçimi 8 Şubattadır. Hususta Emir Yolladı.. İstunbol, 31 (Bususi) — Saylav seçimine sekiz şubatta baş | lanması hakkında İçeri İşleri Bakanlığından emir gelmiştir. Başbakan General İsmet İnönü ile İçeri İşler Bakanı Şükrü Kaya ve genel kâtib Receb Peker seçim için Ankara'dan şehri mize hareket etmişlerdir. Ayasofya Müzesi Açılıyor.. Müze Tam Şekilde Hazır- landı.Cumartesi Açılacak İstanbul 31 (Hususi) — Ayasofya müzesl yarın açılacaktır. Müze tam şekilde hazırlanmıştır. İstanbul 31 (A.A) — Ayasofya müzesi cumartesi günü açıla caktır. Müzonin methali Şimdilik Nasteksi kapısıdır. Sıva kısım- ları tamir edilince Alemdar caddesindeki büyük kapı medhali yapılacaktır. Ayasofyanın içindeki bütün levhalar Indirilmiştir. Bunlar fevkalâde kıymetli ve en meşhur — hattatların eserleri olduğundan büyük bir. ksamı camilere verilmiş ve en kıymetli leti Türk - İslâm Gsarı müz: kaldırılmıştır. Almanya Misaka Girmezse Fransa, Sm:yet ve Çek- ler'le lttifak Yapacak. İstanbul, 3L (Husust) — Buraya gelen haberlere göre, Alman ya ve Lehlstan Şark misakına girmezlerse, Fransa hükümetl Soy. yet Rusya ve Çekoslovakya ile bir ittifak yapacaktır. ——— — Istanbul Telefon Şirketi . Şirketin Satın Alınması Martta Tamamlanacak.. İstanbul, 31 (A.A) — İstanbul gazeteleri yazıyor: İstanbal telefon şirketinde bir heyet tarafından yapılan tetki- kat neticesini imuhtevi rapor Aakara'ya gönderilmiştir. Rapor, alâkadar vekâletlerin mümessillerinden mürekkeb komlsyonda tetkik edilerek tamamlanmıştır. Şirketin — demirbaş eşyası, ser- mayesi ve şebekesile tesisatı da besab edilmiştir. Şirket umum müdürü Şubat başında Ankara'ya çağrılacaktır. Müdürle Bayın dırlık bakanlığı arasında geçecek müzakerelerin uzun süreceği ve şirketin hükümetçe satın alınması muamelesinin Mart İçinde tamamlanacağı tahmin edilmektedir. Küçük Duyumları Vali G. Kâzım Dün Türkofiste Meşgul Oldu.. Vali General Küzım Dirik dün öğleden sonra Türkofls müdürlüğüne giderek bir müd: det meşgul olmuştur. — Valtola son İhracat vaziyeti etrafında Türkofle müdürü Bay Âkıl Emrullab ile görüştüğü duyul- Mmuşlur. Fazla Gümrük Alın- dığı Için Dava Açıldı Tüccardan Akosman zadeler ve arkadaşları - kondilerinden fazla iİstenildiğini iİddia ettik- lerl gümrük resmi hıikııdıl vilâyet Idare heyetine 1dıı—|W dava açmışlardı. Davaya dün idare beyotl üyesinden Bay Ramt'nin başkanlığında topla: nan idare heyetinde bakılmış, ikl tarafın da müdafaaları din: lanmiştir. Evolce bu şekilde başkaları tarafından açılan davt ile bu dayanın da alâkası - gö: rülmüş ve diğer davalarla bir: leştirilmesine, gümrükten bazı, vetikaların İstenmesine - karı verilmiş, dava 20 şubata bıra: kılmıştır. Kredi-Ko. Işleri Kredi kooperatifi bulanı köyler için köy bürosu tarafın dan 40 ( Karınca ) mcmuıâ tomla edilmiştir. Köy büros işinde — çabşan — memurlardan Bay Taeciddin bir sene müd: dettenberl Türkofla mldılîj günde dosya usulünü öğrenmli ve köy bürosunda ayol usuld tatbika başlamıştır. Mançuko Topraklarında ı Mongullar.. | — Başı 1 inci sahifede — azaldığına göre Deyli Meyl Sl! gapor'un — şarkındaki hüdisele ria İngiltere — İmparatorluğ! için az ehemmiyetli olduğub söyliyerek şunları yazıyor: — Eski sadık müttef ikimi Japonya İle bir. harb ola Singapr çok küsurlü bir Ü bahridir. — Japonya'sın —a kavvetinden mütecesir - olabil cek yegâne devlet Hindiçin'di ki müstemlekeleri münasebetl Fransa'dır. Fakat Fransa u macı müsalları ile korkaci bir devlet değildir. Hankıng 30 (A.A) — Mal cuko ordusu genel karargl! mongol kuvvetlerinin Mancu! topraklarından — çıkmadık! ve ihtllâflı mmotakada kuv' lerini — gittikçe artırmakta |* duklarını bildirmektedir. Hsınkıng 30 (AA) — M çukodan — resmen bildirildiğ göre, Japonlar İle Çinliler W sında sulh müzakereleri 2 batta Jobolde Tatan çehrli başlıyacaktır. Ramt 1381 Arabi 1353 4 2 ci Kânun | 27 Şevval i5 d SÜĞü n e aa a c