1 Şubat 1935 Tarihli Anadolu Gazetesi Sayfa 4

1 Şubat 1935 tarihli Anadolu Gazetesi Sayfa 4

- AU Meslek Araştırmaları Italya'da Mektebcilik Durumu Nasıldır? Yazan: Eyib H. Akman - ÖdemisİBay Görgief, Iki Taraf Arasında Mü: vazene Kuramıyarak Düştü. —- — Bulgaristan'daki siyasal buh- | taraf arasında bir müvazene Okuv çağları: Hukuk, felsefe, edebiyat, ri yaziye, fizik ve tabliyeden ll sensiye olmak için & yıl; Tababet ve cerrahiden lisan- siye olmak için 6 yıl; Kimya ve ecsacılıktan Hsan- tiye olmak için 5 yıl; Yalnız eczacılıktan İlsanelye olmak için 4 yıl; Mühendis, erdem kimyager- Hi ve mimarilikten olmak için 5 yıl rektir. Yukarıda imlediğim üniver- site ve kurumlardan başka yük sek ağrıkültür ve ahtacı (Bay- tar) tababeti enstitüler (N) de vardır. Bunlardan başta... Ünlversttelerden bazı — özlen ayırtsanlıklarile ayrılan (9) yük- sek ökonomi ve argış - enatitü. lerlle, 8 bağaz, erkli — yüksek enetitüleri de - belgilemetiyim (Notetmek) (Devam edecek) Acarıları yetiştirme işi (H 1. H 2. H 3. M.) İlkokulu bititenler — İnstitati magletirali açarıckullarına alı nırlar, Açarıokulları altüst bö lüme ayrılır. Alt bölümde (H1) okuvçağı dört yıl, üst bölümde (H 2) üç yıldır. Köylerde yumuş olmak İeti. yenler, ayrıca bir yıl özlen öğ- rence görmiye — borçludurlar. Ansokullarında açarlık — etmek İstiyenler — Senole di Metodo (B 3) larda 3 yıl okurlar. Mon- tossorl yördemini — göstermek için özlen bir okul vardır. Or- taokuv açarıları üniversite (O) ve İnstitati saperlori di maglı- teri yüksek açarı — okullarında (M) yetişirler. Bu kurumların ilk Ikf yıl okuvanda İlkokal. ların çetirgen ve — müfettişleri yetişir. (M) harfiyle imlediğin üniversite kertesinin güttüğü ereller: A — Açarokullurmu felsefe ve pedagoji açarılarile ortaokul- lara edebiyat açarları yetiştir. mek; Hsansiye okumak ge- B — İlk okullara çevirgen ve müfettiş yetiştirmek. Orta okullara açarılar sınak- la - alımır, üç yıl çalışmalarda, muvaffakıyeti — görülürse anl ıç:nlıgı onanır, * Yolak Okulları (E. F. G. ). I. K. L) .Yolak (Meslek) okulları 5 bölüme ayrılır 1 ekim, 2. san at, 3 Hearet, 4 maden, 5. de nizcilik. 1 ekim okullarının (L) Aki kertesi vardır. 1 Tatbi. ki ekim öğrenecekleri okulu (L1) 3 yıllık, 2 yüksek ekim okula (L2) 3 yıllık. San'at okulu (D) iki bölüme ayrılır. 1 Çırak okulü (1 1), 2 san. at enetitüleri (T 2) banların yanı başında atölye lâboratavar ostalar kursu; özlen öğrenme- ler de bulunduğunu bengile. meliyim. Orta ticaret okulları; ticaret (Fi) ve ticaret enstitüleri (F2) namile iki bölüme ayrılır. Bi. rinci bölüm kendi hesablarına çalışacak tüccarlar, yabut tica- ret kurumları hezabına çalışa, cak kumusyoncu ve acanlar yetiştirir. Bu bölümde okuy çağı 2 yıl dır. Ticsret enetitülerinde okuv çağı beş yıldır; burada öğren- cöklere tearet İşlerinin incelik- leri nazari ve ameli olarak gös- terilmektedir. Bu bölüm tcaret kurumlarına, ticari girişmelere çevirgen yetiştirir. Heriki bölüme, orta okulan ilk Güç yılını okumuş olanlar alınmaktadır. Denizcilik okulları (E), orta okuvun ikinel kertesinden sayıl. maktadır. Denizcilik bir, iki, hafta üç bölüme ayrı: hr. Her bölümde okuv çağı 4 yıldır: İki ilk, iki yüksek okuv. 1923 yasasiyle bir de artletik lise ÇE) açılmıştır. Gözel san'at lar akademisinde okuv çağı dört, yüksek mimarilik okullarınınk! de 5 yıldır. Bunlardan başka 2 yıllık ikmal okulları (K) da- vardır. Bu kurumlara ilkokulu bitiren okulları ler alınmakta, öğrenceler ameli kılıkta gösterilmektedir. Sınaklar: İlk okullarda yıldan yıla ge- çiş sinaksız olüur. Orta okülün ilk ve yüksek bölümüne öğren- cekler sınakla alınırlar, Yüksek okuvlara girebilmek için ortaokuv diploması —aran- maktadır. Özlen okuv görmüş olanlar özlen komlisyonlar önünde - Dak vermiye çağırılırlar. Üniversiteler, yüksek, kurum- ları. Üniversite #amağı: profto, ahin ve diploma denilen üç türlü belgeye önen (Hab) ka- zanır. l Halkın Dilekleri ıj Karantina'da Oturanların Belediye Baş- kanından Dilekleri.. Biz Karantina'da ve civarında oturan, ve muhtelif mücesese- lerde çalışan kadınlarız. Eskiden Karantina'ya iİşliyen kaptıkaçtı- lar vardı. Bir zamandır. halktı şimdi atobüslerde İşlemiyor. Ya- ni Gözelyalı'ya kadar gidip ora- dan dönüyorlar. Sabahları tam iş vaktinde bizler bundan İsti- fade edemiyoruz. Bunun için muhterem bele- diye refsimizi sabuhları Karan- tina'dan birkaç otobüsün dön- mesini temin ederse kend hal- kına tam bir iş görmüş olurlar. Bü halk için ihtiyacı kendisine düyarmanızı saygılarla — yalva: rırız. Karantina'da ve civarında oturan hayatlarını kazan- mak mecbüriyetinde olan kadınlar namına Halide ANADOLU — Belediye baş: kanımızın ba İşe bir çare bu- lacağını umuyoruz. Bir Spor Filmi Getirildi.. Parasız Gösterilecek.. Türkiye İdman Cemiyetleri Attifakı umumi merkezi tarafın- dan hazırlanan sporculuğa aid filim Ankara'dan atletizm an- trenörü tarafından — şehrimize getirilmiştir. Yarın Tayyare slnemasında eaat onikide halka, mekteblilere Rmen Gazetelerine .Göre Yeni Bulgar Kabinesinin Durumu ram İndependace Roumaine gazetcsl de şöyle tahlil etmek- tedir; «Georglef kabinesinin istifa- tını vermesi üzerine Krel Borla derhal caki kabinede Bakanı Ceneral Ziatef'i kabinenin teşkilina memur etti. Ve ayni gün akşamı — teşekkül eden yeni hükümet ye mekle beraber - ayni 10 Mayıs 934 siplerine zamanda Tokılâbı sadık — kalacağını ve pren memleketin ulusal -kalkınması #İyasasına devam edeceğini bil dirdi. Başbakan dış — siyasada hiçbir değişiklik olmadığını da bilhasan tasrih etti. Görünüşte — Bulgarlatan'daki bu siyasal tahavvülüa sebebioi mali sıkıntılar teşkil etmektedir. Bulgaristan'ın Cenevrede ku ponlacrın ödenmesl İçin — döviz nokli —meş'elesinde muvaffek olmasnı Georglef — kabinesinin düşmesinde çok müecssle olmuş tar. Fakat Georglef — rejiminin malf vaziyet hakkındaki bu müuvaf fakıyetsizliği — hakikatte büyük —bir — muvaffakıyettir. Çünkü, uluslararası — eksperleri olan uluslar korumunun — Bul- garistan'daki kom'seri bay Chey- sson ve Bulgar ulusal bankası müşaviri bay Köstener Bulgar talebinin reddedilmesi netice sine Bulgarlatan'da — ökonomik vaziyetin gayet iyi olmasından dolayı varmışlardır. 1938 — yılının ilk yedi ayı zarfındaki bütçe tahallâtı ancak 3,485,2 milyon leva iken bu- gün ayni müddet zarfında 286,6 yani yüzde sekiz fazlaslle 3,775,8 milyona varmıştır. Genel duruşu bakkında İse raporda aynen göyle denilmektedir: Bir taraf. tan vergileri toplamakta diğer taraftan masrafları — kısmakta gösterilen gayretler neticesinde san bütçenin vaziyeti korkul- mıyacak bir hale gelmiştir. Ulaslar kurumu murahhasla- rının bu görüşü Georglef hü- kümetinin lcraatı — hakkında bilâkis senakâr bir mahiyettedir. Vakıâ, bu tahvil mes'elesi memleketin dabili, mali vazi: yetinden ziyade ticari münase: betlerle alâkadardır. ve bunu alaraktır ki, B. Batalof, mali komite buzurunda Bulge- ristan'ın ecnebt hemillere karşı olan mecburiyetlerini ifa ede- miyeceğini müdafaa etti ve mali komitenin hakiki — vaziyeti gö- rememesinden dolayı tecesürünü Izhar eyledikten sonra Bolga- ristan'ın yapamıyacağı mecbu riyetleri üzerine alamıyacağını söyledi. Fakat malf komite bun- ların biçbirini nazarı dikkate almadı. Yukarda dediğimiz gibi bu hal siyasal buhranı yarat- meğa kâfi bir sebeb teşkil et mekte idi, Fakat bu buhranın bundan başka sebebleri de var- dir. Hükümeti elinde tutan grubun içtade birkaç zamandan- beri açıkça — krallık — aleyhtarı B. Valçof taraftarları ile Bul. garletan'dakl pârlâmenter rejime sadık General Zlatel taraf tar- ları arasında gizll bir. müca- dele hüküm sürüyordu. Eski Başbakan B. Georglef bu iki Harbiye | yeni | Nasıldır? bulmağa çalıştı. Fakat muvaf. fak olamadı. Hükümelin Gene: Fal Ziatef'e verilmesi, generalın ve düşündüğü nizam ve letikrar siyaşasının muvaf fakıyetini gös termektedir. Bununla beraber Bulgar devlet adamları arasın daki dahili mücadelenin bu sebeble — diadiğini — zannetmek zZemanaz olur. Yeni Bulgar Bakan- larının Hüvi Yeni Bulgar kabinesinde üç yeni bakan vatdır. Bünlar, da hiliye bakanı miralay Krom >v, kültür bakamı general Teodor Radev ve adliye buka di Mihsil Kalenderov'dur. Miralay Kolev 1890 yılmda Tırnova'da doğmuş 1910 da berbiye — mektebini bitirerek zabit olmuş, Balkan barbına yüzbaşı olarak ve genel harbe binbaşı olarak iştirak etmiştir. Kabineye biye mektebi nuyordu. 188? de doğan göneral Te odor Radev 1906 da bharbiye mektebinden zabit olarak çık miş. ve 1912 de Petersburg erkâmberbiye mektebinden me zün olmaştur. Balkan barbına yüzbaşı olarak — İştirak etmiş, genel harpta ise dağ fırkası erkâmharbiyesinde ve genel er- kânıharbiye dafresi hareket ya- besinde mühim vazifelerde bu- lonmuştur. Harpten sonra har biye mektebinde — muallimlik etmiş, kumandanlıklarda — bu- labmuş ordu. erkânıharbiyesin: de şube müdürlüğü yapmış, Berlin'de — ateşemliter — olarak kalmış ve en son Filibe merkez, kumandanlığında bulunmuştur. 1984 uğustosunda generalliğe terfi etmiştir. B. Kalenderov 1887 de doğ- müş, İsviçre'de hukuk tahsilini bitirmiş ve 1918 yılındanberi Sofya'da avukatlık yapmakta bulunmuştur. B. Kulenderov elyasal hayata karışmış radikal demokrat partileri anlaşmasının icra komitesl azalığımı yapmış ve bu sıfatla 1933 deki kon- grenin toplanmasına sebeb ol- muştor. Malüm olduğu üzere bu koöngreye B. Heriyo da tş- tirak etmişti, girmeden evel har müdürü bulu Poyracık Haberleri.. Poracık, (Hususi) — Köyü- müsün avcılar cemiyeti bir sürekayı tertib etti, 100 aycı ava çıktı, netjcede ancak iki domuz — öldürülebildi. Çünkü domuzlar henüz ovaya İnme- diler. Kınık nahiyesi de Poy.acık- tan örnek alarak bir avcılar cemiyeti kurmak teşebbüsün. dedir. Cemiyet nizamnamesinin bir kopyası köyümüzden İstenmiş ve gönderilmiştir. &$ — Busene köyümüz çocuk. larının fitre olarak mektebe getirdikleri 1260 karuş, mekteb yardımcı yordlar kolu tarafın. dan Bergama Tayyare cemiye- tine — gönderilmiş yavrularımıza teşekkürle muka- bele etmiştir. ve cemiyet Son yirmi dör saat içinde Bayan ve Baylardan soyadlarını nüfus kütüğüne yazdıranların soyadlarını yazıyoruz: Muhtar hasan sokağında 30 numarada Mustafa — purlakses, Ayvakat Osman — Nuri Demir Ali — porteçin, Burnava'da 16 numarada Receb peke, Glen tütün kumpanyasın- da eksper Mehmed pusat, Til- kilik Maliye memuru Ali Rıza portakal, Göztepe apartmanında Asım pelin, Tahmil ve tahliye Ai Riıza Uzanyol'da- 72 tüccarı manifesto pekgüven, marada Cemaleddin ve İsmall pekb ğgukkuya'da İ numa rada Fehml pars, Birinci Ka- rabtina'da 470 numarada Ha san Feyzi poray, İnhisar baş müdürlüğünde Mehmed pamuk: ço, Aydıy demiryollarında ka- vas Hüseyin — pllvonk, Eckek muallim mektebinde muallim Hakkı Baha parsoğlu, Bostanlı. da mekteb sokağında 11 numa rada Mehmed pöze, Göztepe tramyay caddesinde 693 nama rada Reşid palanduz, Şehidler mahallesinde 12 numarada Eyâb pal, Gaziler mahallesinde 20 Damarada Hüseyin pekmezli, Hapisbane karşımnda bakkal Mustafa parkgülle, Batcımescid Yeldeğirmeni sokuğında 64 nu- marada Mustafa parlak, Karan- tina'da — Muradiye — sokağında 3 numurada Sabri pekten, Ga- xiler'de 210 numarada Kemal parsak, Berberzade sokağında 33 numarada Niyazi oğlu, Maliye- memurlarından Hayri pulatyar, Devlet demir- yollarında ateşçi Turşun pugey, Karşıyaka'da Kemalpaşa cadde sinde 157 numarada Hüseyin paşkun, Bahariye mabhallesinde 26 numarada Zeynel pekiz, Maliye memurlarından M. Be- kic parmir, Şehidler'de 33 mu: marada Sami payaz, Tepecik'te 55 nümarada Abidin perçin- bilge, İkiçeşmelik'te Gedikli vo. kağında 27 numarada — Hasan Tacikut, Karşıyaka'da hat bo: yanda 70 numarada Ahmed iyleon, Göztepe'de 16 numarada Ahmed ilginer, Molla sokağında 50 numarada Ali Kemal İşeri, Enveriye sokağında 119 numa- rada Süleyman Idız, Mehmed oğlu Hasan iltutunş, — Gerl tü tün şirketinde Halil ilteriş, Kahramanlar'da Selim — incesu, Kınık müsllimi Halide - iyen, Medineyokuşunda 49 numarada Kâmil Inceoğlu, Fettah soka- ğında 24 numarada Gemal ve Ahmed İzmiri, Keresteciler'de Kızlarağası hanı yanında 29 numarada Ahmed İşbilen, İnhi- sarlar'da tötün ustası —Hilmi iyigün, Turgudla orman me- muru Şevki yurhan, Burnava- da Naltdöken köyünde — İsmail oğlu All gülperi, Azisiye'de Mescid sokağında 14 numarada Süleyman görgülüler, Karşıya- ka'da Celâlbey sokağında 104 numarada Salim güngelen, Dev- let demiryollrında Rifat gürsü, İnhisarlar fabrikasında Mehmed güler, Gümrük muhafaza ala- yında Hüseyin Basri varan, Miralay Rasim vudina, Bayrak. hda A Galib var, Tepecik Kâğıthane caddesinde 142 nu- marada Hacı Atlye venüz, İcra memura — M. Niyazi — voysal, Geri şirketinde İbrahim varış, Posta memurlarından Mehmed üsküdarlı, Alsancak'ta Mehmed memurn pomuk perçin, | | yol, Sinekli'de ' 10alrını tüğ - dıran Yurddaslarımız. All öğ, Karakapı “caddesinde Hacı Osman ünüz, Turen gişe memura Rühsar ürkmiyen, Er: kek muallim mektebi riyaziye musllimi Ahmed üner, Ticaret M. reksl Necati ünlügel, Birinci kordonda 1—4 numarada Ha- san üntürk, 270 numaralı polls Hasan ürgüb, Hestane sokağın- da 20 numarada Ahmed ünlü- 137 num Ahmed üzgan, —Karşıya Meşçrüatiyet sokağında 9 numa rada Nuri uğursay, Yapıcıoğ: lunda — Yusufdede — caddesinde 86 numarada Ali uymaz, Ka rantina'da Tepe sokağında 1 nu: marada Hasan Basri uğurola, Revnak sokağında 9 numarada Mehmed Ziya urguç, Alirein mahallesinde 92 — numarada Şükrü ulubayrak, Karşıya Kurtuluş sokağında 57 numa: rada Nuri urul, İkinci Osma- niye'de 9 numarada İbrahim oytan, 16 numaralı belediye memuru Hasan uşkay, Türk- bilgi M. tabibi Mustafa uraz, Karaman sokağında 55 numa- rada Bedri uludağ, Kestanepa- zarında urgancı Hakkı urgancı, Doktor. Osman Yünüs — ura, | Karşıyaka'da Yemişcipaşa soka- fonda 66 numarada A. Rüşdü uyargün, Vali Küâzımpaşa cad: deslade 12 numarada Müstafa uygan, Mirali mahallesinde 6 numarada Fazlı uzulan, Aydın demiryollarında veznedar Nurl oya, Kalafat maballesinde 75 numarada kassp Ali ulukaya, Dellâlbaşı sokağında 98 numa- rada Mazlum ulubaş, Belediye makine mühendisi Hurşid Uz- çağlan soyadımı almışlardır. Altay- Izmirspor Revanş Maçı —| Geçen cuma günü Halkevi sahasında karşılaşan İzmirapor- Altay takımları araşındaki maç 5:2 Altay lehine bitmişti. İki takım bugün saat onbeşte Halkevi top alanında bu oyu- nun revanşını — yapacaklardır. Alsancak — stadyomunda maç yapılmıyacağına —göre bütün spor meraklıları Halk sahasında toplanacaklardır. Vilâyet Köy- lerinde Faaliyet.. 15 şubata kadar köy bütçe- leri hazırlanımış olacektır. Büt- çelerde ehemmiyetli İşlere para konmaktadır. Bütçelerin hazır: lanmasında örnek köyleri csan tatalmaktadır. Köylerde ağaç dikme faaliyeti devam etmek- tedir. Köylerde umumi harpte ve İstiklâl savaşında şehit dü- şenlerin — namlarına abnmak üzere vücude getirilecek (Şehlt andacı- kurumları) — için hazır: hklara devam etmektedir. Urle ve Kizilbahçeye — gitmiş olas Vali General Kâzım Dirik; buradaki köylerde (Şehit andac! kurumları) nın yerlerini bizsat tesbit etmiştir. Yeni Neşriyat Havacılık " Ve Spor Bü gözcl ve milli everi gök şehidleri içta çıkardığı v0f sayısı çok zengindir. Güzel çfif* ler, değerli yazlar, — hatiralif | ve resimlerle dölüdür. Karllert mize tavsiye ederiz.