3 Şubat 1935 Tarihli Anadolu Gazetesi Sayfa 2

3 Şubat 1935 tarihli Anadolu Gazetesi Sayfa 2

AÇ e * p toplayıp, üç Nİ Sehifs —- 2 DNU Bir Köyde Köye yaklaşınca zeytin ağaç larına ilâç atan üç İnsan gör- düm, Biri; — Dikkat edin, biç kalma:- Ban ba,.. Diyordu. Yanlarına — vardım. — Konuş- mağa — başladık. Biri, köyün muallimi imiş. Öteki ikisi de, seki — talebeleri, şimdi köyün e0 çalışkan çiftçisi. Kırk yaşlarında olan mual- Him, onsekiz senedir bu köyde imiş, Köyün fosanlarının hepsi seki talebe imiş. Bu muallim, yalnız. mekte: bin dört davarı içinde çocuk okutan bir varlık değil. Sonra anladım ki, köyün ökonomisi, sağlığı, ziramti, zeytinleri, sığır- ları, beygirleri, tavakları, ba sılı nebat, hayvan, İnsan ne- varın hepsi bü muallim saye- tinde bam-başka olmuaş. Kat kat ıstıfaya uğramış uğramış. Muallimin konuşması — öyle candan idi. Her mevzu onun ağzında bam-başka oluyordu. Muallime kargı, içimde derin bir hürriyet duydum. Şâlr Vik- tor- Hügo'nun: — “ Muzllimin önüne varınca iğilirim!, Dediği muallimlerden biri, olsa olsa, bu idi. Yolum uzaktı, Geceyi bü köyde geçirmekliğim lâzımdı. Hele böyle bir muallim bul- düktan sonra bilhassa kalmak, benim için pek faydalı olacaktı. Muallime dedim ki: — Arkadaş, ben de eeki bir muallimim,. Ben de kırk sene çalıştım. Sizinle daha çok gö- Tüşmek (üzere bu akşam köyü- nüzde misafir olmak İaterim. — Başımız üstünde yeriniz var. Buyorun. Hem bu akşam köyümüzde köylüler ile haftalık konuşmam var; onu de görür- sünüz. . Zeytinlikten çıktıktan sonra “dört kişi yola koyulduk. Köy- lülerden biri, moallime: — Hocam, kara çoban sizi Gölcükbaşı'nda koyunlarile bek- Hyecek. Size koyun sürüsünü bulduracağımı ben ona söz ver- dim. Dedi. Bana da; yorulmuzsa niz beraberce gideriz, dediler. Hep beraber Gölcükbaşı'na vardık, Karaçoban, eski bir ke- . peneğin arasında koyunlarının başında idi. Köpeklerden zor sokuldük. Muallim, karaçobana sordu: — Ne var ne yok karaçoban? — Keedim iyiyim amma ko- yunlarda bastalık var. Yirmi kadar öldü. — Ne acaba? — Kelebek! — Ben sana kelebeğin ilâ. cını, mektebde daba yumruk kadar çocuk İken öğretmedim mi?f Hattâ Hâcın tatbikatımı, ço: ban Efenin koyunlarında yap: madık mıydı? — Unuttum... — Öyle ise yenlden öğren; Türkiye cümhuriyet hüküme- tinin Ankara lâboratuvarlarında yapılan kelebek İlâçları var, birer kapsol içindedir. Yarın gider, şehirden; baytar müdür. lüğünden alırsın, Koyunların ağzını açıp bunlardan yutturur: sun, birşey kalmaz. Eğer Soan- baharda çobanlarla — yaptığım konuşmaya gelmiş olaydın bunu öğrenmiş olacaktın ve telef olan Koyunların da - telef - olmazdı. Rütubetli meralardan alınan bu hastalık için köyün çobanlarını Ay evel bir konuş- GÜ eeti B aA eee A Mill3. ŞUBAT ım UnTelyazuluvumları Günün Küçük Duyumları İ Atatürk'ün Başkanlığında Şakir Kadın Tirede Halbevi Dolmabahçc’de Toplantı Yapıldı. Na- mzedler ve Beyanname İşi Konuşuldu. İstanbul, 2 (Husust) — Bugün öğleden sonra Dolmabahçe sarayında Atatürk'ün başkanlığı al: tında Cümhuriyet Halk fırkan vmumi Başkanlık divanı, Kurultay grubu ve İcra Vekilleri heyeti toplanmıştır. Bu toplantıda Saylav konuşulduğu zannolunuyor. Damzedlerile bu hususta neşrolunacak beyanname hakkında Toplantı, balâ devam ediyor. Saylav namzedlerinin noşrolunacağı söyleniyor. İstanbul, 2 (Hususi) — İcra Vekilleri heyetinin, burada yapacağı toplantılarda hazır bulunmak üzere Sıhhat ve İçtimsi Muavenet Bakanı Bay Refik ile Zirsat Bakanı Bay Mubhlis bogün An- kera'dan geldiler. ——— --- 44 Gamem— — Yunanistanla Askeri Anlaşma Mı? Aydın Hattının Satın Al-Elen Gazeteleri Müzake- vteler Bitmek üzere Diyor İstanbal, 2 (Hususi) — Elen gazeteleri, hükümetimizle Yuna- nistan arasında askeri bir anlaşma hakkında cereyan eden ko muşmaların bitmek üzere olduğunu yazıyorlar. ————————-— — Tekaüd Edilecek Memur- ma İşi Durdu Mu. Ankara 2 (Hususi) din şimendifer — battının ııııı alma işi, kompanya mümeesil- lerinin istedikleri paranın çok- lağundan — şimdilik — durmuş gibidir. Avusturya Tebaası Al- manya Lehine Tezahürat Yaptı. İstanbul, 2 (Hususi) — İs- tanbul'daki Avusturya kolonlel tarafından Tokatlıyan otelinde verilen mükellef bir ziyafette Alman kolonisinin de hazır bu- Tanmasından Avusturyalılar AlL. manya lehine tezshürat yopmış- lardır. Ankara Otobüs Getirtiyor Ankara, 2 (Hususi) — Anka: ra belediyesi, Rusya'dan 100 otobüs getirmiye karar vermiş ve siperiş vermiştir. Bu otobüs- ler, Ankara'da kullanılacaktır. Dosyalar Mahkemeden Çalınmış.. İstanbul 2 (Husust) — Eski Elen Başbakanı Bay Venizelos aleyhine yapılan eviksed dava- sına dair dosyaların mahkeme- den çalındığı Atina'dan haber veriliyor. ma yapmıştım. — Seni sordum gelmedi dediler, böyle olurmu yar. Kara çoban, utandı, önüne baktı. Hiçbirşey demedi. Sadece sağol hocam, dedi. * . Gölçük — başından — döndük. Köye girerken sığırlar da yay- lLmmdan dönüyorlardı. Sığırlara şgöyle bir baktım; hepsi sarı montafon cinsi, boyla poslu hayvanlar.. Muallim, o kadar keyfli Idi ki, bu sığırların he- men hepsini de, okuttuğu ta- lebeler gibi, birer birer bili. yordu. Köylünün biri bana: — Bu bizim — muallim gel mezden evel köyde cins sığır yoktu. Şimdi yoz sığır kalmadı, dedi. Mektebin önüne vardık. On dönüm kadar büyük bir bahçe içinde idi. -Öreden küheylan abul edilmektedir. 12, 13, 15, 18, 22, Vaşington, 2 (ALA) — İyi malümat ulan mahafilde söylen- diğine göre, Sovyetlerle birleşik Amerika hükümetleri arasın. daki müzakeratın taliki asgari yirmi senelik uzun vadeli bir kredi veya İstikrez elde etmek istiyen Sovyetlerin bu taleble- rindeki uyuşamamazlıktan ileri gelmiştir. Amerika bükümetinin müza- bir at üstünde bir delikanlı geldi. Attan indi. Muallimin elini öptü: — Akşamki konuşmanız için geldim. Dedi, Bu, komşu köylerde bir delikanlı Imiş. Mualllmin eski talebesi İmiş.. .. Akşam, yemekten sonra, köy: Iüler, mektebin temiz selonunda toplandılar. Mektebin son sınıf çocukları da vardı. Bu çocük- lar, anlonu, ellerinde birer demet çiçek ile geliyor ve bunları kürsünün üstüne bıra. kıyorlardı. Kürel, — çiçeklerle doldu. Müuallim, kürsiye çıktı. Karşısındakilerin — çoğu, eski talebesi olduğu iİçin eski ço cukluk hallerini hatırlıyorlar ve dere — rahlelerinde — oturür gibi oturüyorlardı. Muallim, en yüksek bir he ların Alacağı Maaşlar.. Ankara, 2 (Hususi) — Mayıs ayından sonra tekaüd edilecek memurlara — verilecek tekaüd maaşı hukkında Memurlar baremdeki derecelerine göre aşağı- daki nisbetlerde tekaüd maaşı alacaklardır. 26, 2, 33, 36, 38, 4d0, 44, SI, 55, 61, 74, 89, 98, 113, 133, 161, 184 lira, Lehistan, Şark Misakını Iyi Bulmuyor.. İstanbul, 2 (Hususi) — Varşova'dan haber veriliyor: misakı ile Roma andlaşması hakkında muhtelif mütalcalar ortaya atılmaktadır. Lehistan Harlciye Nazırı bir nutkunda şark — misa: kını iyi bulmadığını — söylemiştir. Sovyet Rusya Amerika- dan ödünç Para Alacak.., Amerika Hükümeti Para Vermek Için Ne Şartlar Koşuyor? yeni bir nisbet Şark kerat başladığı zaman bir Idha- lât ve ilıracat bankası vasıtasile beş senelik bir ticari kredi açmak bosusundaki noktal na zavından vezgeçtiği malümdur. Fikirlerdeki ihtilâfa rağınen mu- tabakat husulü muhtemoldir. Fakat Sovyet sefirinin 1srar etmemek husuaunda Moskova. dan talimat aldığı söylenmek. tedir. yecan iİle, bir saat söz söyledi. Mevzu (İş sevgisi) İdi. — İşe, tanasır bilgi ve teknik İle sa- rılmanın lüzumundan, bildik. | lerimizi birbirimize öğretmeden, maddi ve manevi kudretleri- mizl birleştirmeden öyle ken- dinden geçerek bahsetti ki bu mukaddes ateşli adamın — sözle- rini dinleyip te tesiri altında kalmamak — imkânsızdı. — Bir saatın nasıl geçtiğini bilmedim. Konferansı müteakıb, çocuklar etki köy türkülerini çağırdılar. Nihayet herkes dağıldı. Maal- Hm İle İki kişi kaldık. Sordum: — Arkadaş nereden — me- zunsun? — Cümhuriyet köy — mual- Hm mektebinin lik — moszunla- rındanım, Bizim muallim mek. tebi, bir zirast — mektebinin içindedir. Hocalarımız, — terbl. Saylav Namzedi Ankara 2 (Husnsi) — An.: kara'dan çıkacak olan kadın saylavlar arasında, kocası harp te yaralanmış, Ankara'nın Bi Açılacak.. — Haber aldığımıza ;ün Tire kazasında da Halkevi açılacak- tır. Evin şimdilik üç şubesi olacak ve diğer şubeler yavaş tik köyü muhtarı Şakir kadın İyavaş açılacaktır. Bu suretle İzmir da vardır. Çevirmen Müdür Olarak Kabul Edildi.. Ankara, 2 (Hususi) — Yeni Türk lügati, müdür kellmesini Çevirmen olarak kabul etmiştir. Ayasofya Müzesi Dün Açılmıştır. İstanbul, 2 (Hususi) — Aya: sofya müzesi bugün merasimle açılmıştır. Pekçok kimse mü: zeyi gezmiştir. Ankara inkılâb müzesl hazır- bıkları da bitmektedir. Nisanda çok zengin olarak açılacaktır. Atatürk Tarihi Gecesi. Zouguldak'ta Çok Gü- zel Bir Gece Yaşandı.. Zonguldak, 1 (A.A) — Ata: türk'ün Türk taribinin ana yol- ları hakkındaki araştırmalarının Bolu saylavı Bay Cevad Abbas tarafından ilk önce Zonguldakta konferane - verilmiş olduğunun yıldönümü olen bu gece Halk evinde Atatörk tarihi gecesi yapılmış ve bütün memleket münevverleri ve kalabalık bir halk kitlesi hazır bulunmuştar, Verilen beyecanlı konferanalar. da Atatörk'ün tarih tedkikleri anlatılmış ve halkevi güzel san- atlır gübesl tarafından konser: ler verilmiştir. Güöndüz bütün mekteblerden telebeye Atatürk'ün Türk tarl. bi üzerindeki araştırmalar bak- | kımda konuşmalar yapılmıştır. Romanya'nın Malt Politikası Nedir? Bükreş, 2 (A.A) — Hükümet mehafili Romen mali politika- sının para İstikrarının muhafa: zası ceasına dayanmakta devam edeceğini temin etmektedir. Ge- ne bu mehafile göre, bükümet ecnebi memleketlerle eşya mü- badelesinde cari usulleri daha mülâyim bir şekle koymayı der. plş etmektedir. Bay Slevcsko bu mes'elede tamamen — ma- sırdır. yan muallim, yarı çifiçi yetiş- tirirler. Her sene mektebimizde kurs yaparlar. Bizleri — sağlık, baytarlık ve sliraat — İşlerinde köye yetecek kadar pratik ma: haret sabibi yapmağa özenirler, Terbiyeci hocalarımız|da mes- lek cebhemiz ile uğraşırlar, Mektebimizin beşrettiği baftalık (Yeni Köy) mecmuamız, oldu- ğümuz yere muntazaman gelir. Köycülük üzerine her sene ikl- şer üçer cild de kitab gönde- rirler. Hocalarımızdan biri, mü temadiyen bu —köyleri dolaşır; bizim noksanlarımızı tamamlar. Bizi İrşat eder. Moallim, bana bunları tatlı tatlı anlatıyordu, ben de derin bir sevinç içinde dinleyordum. Zorla, pençere kanadının vur- masile uyandım; meğer hepsl rüya İmiş, Rılımi Balaban vilâyetindeki Halkevlerinin sa- yızı beş olacaktır. Polis Komiserle- rinin Terfi imtihanı.. Birinci ve ikinci komlserlik terfi İmtihbanı 16 şubat 935 cumartesi günü aaat ondörtte yapılacaktır. İmtihan üç saat türecek ve üç ssst sonunda imtihan suallerine yapılan ce- vablar tamamlanmış olsa bile imtihan — kâğıdları toplanacak, mühürlenecektir. Polis atektebi mezanu — olmuyanlar İmtihana giremiyeceklerdir. Maaş Verildi Resmi dalreler memurlarına dün defterdarlıkça şubat peşin maaşları dağıtılmıştır. İstanbul- dan mllli darbhaneden gönde- rileceğini evelce yazdığımız 250 bin Hralık gümüş para gelme- miş olduğu için bau ay memur- lara gümüş para verilememiştir. Bunanla baraber bügünlerde gümüş para geldiği takdirde bankalara — verilerek piyasaya sürülecektir. Balo Hazırlığı Hilâllahmer — cemiyetinla T Şubat Perşembe akşamı hükü- met konağı salonlarında verile- cek büyük balosu için hazırlık: lar yapılmaktadır. Balo gecesl fevkalâde tenvirat — yapılacağı için bhükümet konağı salonlarında yeniden enetillâs- yon yaptırılmıştır. Yakında sa- fonların süslenmesine — başlana- caktır. Türkofis Raportörü Şebrimiz Türkofis raportörü Bay Baha Ankara Türkofis umumi müdürlüğünde bir vazi- feye tayin edilmiştir. Rapor- törlüğe; umum müdürlük mey- ve raportörü Bay Nejad tayin edilmiştir. Bay Nejad birkaç gün içlade şehrimize gelerek yeni vazifesine başlıyacaktır. Bay Ahmed Enver Bir bastasını tedavi ettirmek üzere geçenlerde İstanbul'a git- miş olan avukatlarımızdan Bay Ahmed Enver şehrimize gel miştir. Tevkif Edildiler Değirmendere — nahiyeslade vezlle gören jandarmayı dövı mekle suçla Hâmid, Hüsnü, Fehml ve Şaban şehrimiz üçüncü sorgu bâkimliğine verilmişler: dir. Dün isticvab edilen suçlu- lardan Fehmi ile Hüsnü tevkif edilmiştir. Arabi 1353 Rumi 1350 29 Şovval 12,02