5 Şubat 1935 Tarihli Anadolu Gazetesi Sayfa 2

5 Şubat 1935 tarihli Anadolu Gazetesi Sayfa 2

KUN Sabite —— — 22 OANMAMUNNNU Beyannamesi.. — Başı 1 inci sahifede Şiddetli ve sert tasarraf ted. birlerile müvazeneel temin olu nan devlet büdcesi, 1931 den sonra her yıl müvazene İçinde artmaya başlamıştır. Bir çok vergiler 1elâh edilmiş ve hattâ Indirilmiş olduğu halde tahsilâtta ve büdce yekününde artına kabi liyeti görülmesi, sağlam — bir mali bünyenin ve ökonomik ahvalin ber yıl daha ziyade Iyileşmesinin, en müsbet belge- sidir. Uluslararası, güvensizlik ve küskü devrinde, biz, Büyük Türk ulusunun yüce menfaat- lerine en uygun tedbirleri bü yük bassasiyetle takib ettik. Barışı saven ve onu ber türlü taarruz biyetlerinden uzak bir sürette kurumlandırmak İstiyen temiz bir zihoiyetle evrensel tertiblerin meydana gelmesine çalıştık. Bugün barışı ve ulüs İararasında İyi geçinmeyi amaç tatan ülkelerde birleşik siyasa mız ve karşılıklı türlü andlaş malarımız vardır. Ba yönden de ulasal korunma vasıtalarına özel bir değer verdik. Bugün Türk ulusu iki köklü vasıfla uluslararası münascbetlerde ken dini göstermektedir. Bunlardan biri, ulusumuzun kendini mü- dafan için saralmaz bir azim sahibi olarak bürmet edilmiye lâyık bir. kudrette olması ve diğeri ulusumuzun dostluklarına ve İttifaklarına, ahval ne olursa olsun, değişmez bir sadakatle rla- yetkâr olacağına İoanılmasıdır. Türk vatanı, ulasun bu yüksek va sıfları güvencine dayanarakiler- emektedir. Sevgili yurddaşlarım! Türk vatanını mütemadiyen vükselten ve İlerleted ana eiya- sada devam etmek kararında- yız. Eğer yüce itimadımızı üze rimden ve önderi bulunduğum Cümhuriyet Halk Fırkasınden esirgemezseniz, gelecek — dönt yıl içinde ortaya koyacağımız eserlerin de geçenlerden daha çok ve daha verimli olacağına kat'i ve samimi İmanımız var- dır.. Ökonomide, maliyede, na: fıada, kültürde ve milli müdafan ile iç ve dış siyasada doğruluğa denenmiş gidiş yollarında azim Hle yürüyeceğiz. Ökonomlde sa- | neyileşme programımızı tahak. kuk — ettirmek, ürünlerimizin nefasetlerini — ve standardlarını tenzim ve muhafaza etmek, her törlü deviz ökonomisini genlş- Tetmek, hertürlü maden ökono: ralsini büyültmek, küçük kredi müesseselerini vücude getirmek kararındayız, Sanaylleşime dev. rinde ihtikâr suretinde bir fiat bahalılığına mahal - vermemek için ciddi kontrol - tedbirleri genişlettirilecek ve pekleştirile- cektir. Maliyede “vergi wlâha- tına devam olunucaktır. Bu selâhat, yurddaşın mali yüküm- lerini yersiz sıkıntılara ön ver. miyecek surette düzeninde öde mesini temine matuftur, — Ted. rlcl ve iktsadi gelişmeğe uy. gun bir terakki ile devletin hazinesini çok — kudretll hale getirmek, bir um demizdir. Nafın programımızı durmadan takib edeceğiz. Asırlardanberi — ibhmal - edil. bir ziyade dikkat ve sebat İlo ta- kib edeceğiz 1935 Senesl nihayotlne kadar demiryolları Diyarıbekir'e var mış, kömür havzasına ve Antal. ya'ya doğru uzanmış olacaktır, Ersurum hatları faaliyetle iler liyor ve İlerliyecektir. Sağlık ve voysal yardım faaliyetimiz, önü- müözdeki yıllarda daha ziyade genişliyecektir. Büyük Türk ulusunun kadın ve erkek seçmenleri! Bir yurdun en değerli varlı- ı yurddaşlar arasında — ulusal birlik, iyi geçinme ve çalış- kanlık, duygu ve kabiliyetlerin olgunluğudur. Ulus — varlığını ve yurd erginliğini korumak için bütün yurddaşların, canını ve herşeyini derhal ortaya koy- mağa karar yermiş olmak, bir ulusun en yenilmes silâhı ve koruma vamtasıdır. Bu sebeble Türk ulusunun İdaresinde — ve korumasında ulusal birlik, ulu: sal düygü, ulüsal - kültür, en yüksekte göz diktiğimiz ideal dir. Yüksek ve inkılâbei bir kültür. seviyesine varmak İçin önümüzdeki yıllarda daha çok emek vereceğiz. Müabet bilgi- lerin temellerine dayanan, gü: zel san'atları seven, fikir tar. biyesinde olduğa kadar beden terbiyesinde kabiliyeti artmış yükselmiş olan erdemli, küdretli bir mesil yetiştirmek, ana siyasamızın açık dileğidir. Yüce Türk ulusundan itimad fsterim. Yeniden deruhde ede- ceğlmiz ağır vazifeleri, yüzakile başarmak ve ulosumuza müebet hesablarını verebilmek, samimi kaygımızdır. Bu onurlu ve ağır vazifeli yolda birlikte çabşa- bileceğim —arkadaşlarımı, yüce seçiminize sunuyorum. Seçim ve kararımızdan sonra da muvaf fa- kıyetimizin güvenci ve vasıtam, aocak yurddaşlarımın âranınız yardımları ve Hhamları olacaktır. Kamal Atatürk Alatürk:(-ıln öz ÂAdı.. İstanbul 4 (Lususi) — Atıe- kendi İsmine, kale, ordu ma gelen (Kamal) keli. mesini kullanmağa başlamıştır. CH.F. An- kara Kongresi.. Evelki Gün Toplandı ve İşine Devamdadır.. Anakara, 8 (AA) — C. H, Fırkası Ankara vilâyet kongresi bugün saat onda çocuk esirgeme kurumu umuümi merkez şala- nunda toplanmıştır. Bütün kaza mümessilleri hazır bulunmuşlar- dır. Kongre vilâyet idare heyeti relsi Bay Rifat Börekcl tarafın dan açılmış birinci relsliğe Bay Rifat Börekci, ikinci reisliğe Mümtaz Okmen, - kâtipliklere avakat Ekrem ve Bayan Samiye seçilmişlerdir. Kongre vilâyet idare heyeti. nin iki yıllık faaliyet raporu hesab blânçoları İttifakla kabul edilmiş ve kongre Atatürk'e, İşmet İnönüne, Kâzım Özalp'a miş olan bayındırlığı şimdiye kadar - büyük zorluk ları yenerek üaml takib ede- kte, bundün sonra daha ve Bay Receb Peker'e vilâyet kongresinin saygı ve sevgilerinin sunulmasına kongre alyasetini memür etiniştir. Kongre müza- kerelerine de! mektor Almanya, Fı'ansa ve İngilte- re'nin Teklifine Yanaşmıyor Yakında Bay Hitler'le Bay Pilsudeski Arasında Bir Mülâkat ta Vukubulacak İstanbal, 4 (Husasi) — Gelen haberlere göre Fransa ve İngiltere mazırları arasında Londra'da geçen müzakerelerde Almanya ile bir anlaşma yapmak için (Hukuk müsavatı, Versay muahedesi- nin beşinel maddesinla kaldırılması, silâhlar) mes'elesi üzerlnde bir teklif yapılması kararlaştırılmıştır. Bu suretle Alman dileklerinin çoğu kabul edilmiş olayor. Fakat Almanya bu teklife yanaşmıya- caktır. Her ihtimale karşı, milletler arasında son zamunlarda görülen siyast teşekkül ve kombine- zonlara girmiyecektir. Asıl şayanı dikkat olan, Bay Hitler'le Lehistan cümhur relsi yapllmasının kararlaştırılmasıdır. Lehletan, Almuaya'nın diplomatik arasında yakında bir mülâkat teşebbüsleri üzerine Şark misakına girmemek kararını vermiş gibldir. Ve bunu ihsaa etmiştir. Kalimnos'da Son Vâği.yet Halk Korku,içinde,Tehdit Altındadır. Torpitolar Dolaşıyor, Asker Taşınıyor İstanbu), 4 (Hususi) — Ati na'dan bildiriliyor: Kalimnos adasından — gelen yolcular, İtalyan'ların mezkür adada ilân etmiş oldukları örft idarevin bütün şiddetile deva mıbi haber vermektedirler. Ay- ni kaynaktan gelen haberlere göre, camartesi günü yerli ahali ile Karabinierler aresında bir arbede olmuş ve her İki taraf: tan yaralananlar görülmüştür. Arbede neticesinde — İtalyan karabinlerleri, rsstgeldikleri ev- lere dalmışlar ve buldukları erkekleri alıp bapisaneye sürük- lemişlerdir. 1 Kalimnos'daki Ortodokea kili- seleri, kargaşalıkların başlangı cındanberi kapalıdıdır. Papaslar, gönılerlıdv fstavrozlar olduğu balde övlere gitmekte ve ayrı ayrı âyin yapmaktadırlar. Kalimnos'tan başka yere git: mek istiyenlere müşkülâtla mü. sande — edilmektedir. Pasaport alan yolculara; gidecekleri yer. lerde adaların ahvali bakkında Heaatta bulanmamaları ve akıl takdirde avdetlerinde — şiddetle cezalandırılacakları söylenmekte ve kendilerine sıkı — tenbibatta bulunulmaktadır. İtalya hükümetinin emrile Kalimnos'da birçok koyun sü- rüleri müsadere edilmiştir. Mahalli hökümet; Kalimnos adasında Yunan anarşistleri bu. londuğunu İleri sürerek bütün evleri araştırmakta ve av tü- feklerine varıncaya — kadar bu. nulabilen bütün sllâhları mtü- sadere etmektedir. 12 adaya mütemadiyen asker çıkarılmakta ve adaların açık- larındı İtalyan torpitoları do- laşarak gelen geçen yelkenlileri araştırmaktadırlar, Kalimnos hbükümet dalresin- de mitralyözler ikame edilmiştir. Londra'daki Ingiliz - Fransız Müzakereleri Bitti Almanya'ya bir Teklit Yapı- lacak. Anlaşma Düşünülüyor Hukuk Müsavatı Başka Şekilde Kuru- lacaktır. Hava Mukavelesi de Yapıldı. Londra, 3 (A. A) — İngiliz, Fransız konuşmaları bugün saat 17,50 de bitmiştir. Dışarı işleri Bakanlığınca neş- redilen tebliğe göre İngiltere, Fransa, Almanya, Belçika ve İtalya arasında müşterek bir hava mukavelesi akdine — dair teklefi ihtiva etmektedir. mukavele imza edenlerden ber- hangi birisi tarafından tecavüz- de bulunmasının — önüne geçlil- | mesini istihdaf etmektedir. Tabliğde denlliyor ki, İngil- tere hükümeli Fransız— İtalyan dostluğunu fokfyaf ettirmek hu- sutunda Fransa ve İtalya tara: fından Roma'da yapılan beya: Müstakil Namzedlerden Bu | f | i natı samimiyetle karşılar. İn- giltere açıkça bildirmiştir. ki, şayed Avasturya'nın — fstiklâli ve tamamlığı tehdid altında ka- brsa Roma anlaşmasını — imz: eden diğer — devletlerle m kerede bulunmıya âmâüdedir. İogiltero ile Fransa, no Al- manya'nın, ve do ellâhları sulh muahedesile tayin edilmiş olan diğer devletlerin bir taraflı bir hareket ile mezkür vecl- beleri değiştirmek hakkına ma- Hik olmadıkları bususunda mu- tabık kalmışlardır. Fakat İngil: tere ve Fransa çu hususta da mutabık kalmışlardır ki, sulban tesisine eh iyi yardım etmek Hangileri Kazanacak? İstanbol, 4 (Basasi) — Saylav seçimi münasebetile cuma gü- nü için İstanbul'da ve vatanın diğer çebirlerinde hararetli teza. | hürat ve şenlikler hazırlanılmaktadır. Müstakil olarak dünkü bildirdiklerimden başka, yenlden bazı zevat müstaklil olarak namzedliklerini koymuşlardır. Fakat bu günkü vaziyet ve halkın izhar ettigi düşünceye bakılacak olursa azlıklardan doktor Bay Faptas ile Bey Keresteciyan ve İzmir'li doktor. Abravay seçileceklerdir. « ve Eskişehir'den avakat Bay İstamat Zihni A çaresl Almanya ile diğer dev- letler arasında umumt! bir an- Taşma yapılmasını, böyle umu- mt bir anlaşma İle Avrupa'da emnlyetin kurulmasını derpiş edecektir. Ve buda bilhasan bütün elâkadarlar arasında ver bestçe müzakere olunacak mi; sakların akdile elde — edilecek ve eyai zamanda çark Avrupa sında — mütekabli - yardımı ve orta Avrupa İçinde Roma and. laşmasında derpiş edilen sistemi temin eyliyecektir. Ayni samanda bukuk müsa: vatının embiyet sistemi içinde temiaine dalr olak 11-12 932 boyanatının hükümlerine tev. fikan bu anlaşma umumiyetle silâblar bakkında bir uzlaş: mayı da ibtiva edecektir. Mer- kür uzlaşma Almanya hakkın- da Versay muzhedesinin beşinci maddesi hükümleri yerine kalm olacaktır. Londra, 3 (A.A) — Havas Ajansı muhabiri bildiriyor: İngiliz ve Fransız nazırları dün akşam Almanya'yı gıda yazılı teklifleri arzetmek huşu- sunda mutabık kalmışlardır. Bu tekliflerin bütün sksamı yekdi — Sonu 7 ııd yuıdr - YHUN 4, - SUBAST UNUN Gütiün: - Küçük Dıâ'mmlun Mekteblerde Ne kadar Hasta Var? Şehrimiz mekteblerindeki ta- lebenin yüzde 30— 40 arasında miktarının mevslm bastalıkları yüzünden hasta yatınakta ol. dukları ve mekteblere edemedikleri anlaşılmıştır. Hilâliahmer Balo Hazırlıkları. Hilâllahmer balosu için hü: kümet salonları çok sarif bir şekilde süslenmektedir. Salon- ların her çevresi küçük renkli elektirik ampüllerile ten. vir edilecektir. Salonların dı- varlarında Hilâliahmer'| tanzir edecek süsler bulunacaktır. Geçen Ay Içinde Evlenenler. İkincikânun ayı içinde bele: diye evlenme — dalresinde 114 evlenme muamelesi yapılmıştır. Geçen yıl ayni ayda 104 ©y lenme muamelesi yapılmıştı. Mezuniyet Adliyo Bakanlığınca lcra relei bay İsmall Hakkı'ya yirmi gün isin verilmiştir. Memurlar Kooperatifi İzmir memurları İstihlâk ko- operatifi idare beyeti dün ak- şam şehrimiz emniyet müdür- Hüğünde toplanmıştır. B. Rauf Birkaç gündenberi basta olan Müddeinmum! — muavini — Bay Ranf iyileşmiş, dün — vazifesine başlamıştır. B. Nejad Türkofls İzmir şubesl rapor- törlüğüne tayin edilmiş olan Bay Nejad yarın şehrimize gelecektir. Yeni Bir Komisyon Artlırma ve eksiltme ihale komisyonu — belediyede - teşkil edilmiş ve dün ilk toplantısını yapmış, vazlfeye başlamıştır. devam ve Komisyon; kananda yazılı olduğu gibi belediye başkamı Doktor Bay Behçet Uz'un baş- kanlığında muhasebset, başkâtip ve bir mütahassıs veya fen ada- mından mürekkeptir. Gümülcene - Komotini Gümülcüne konsolosluğumu za gönderilen birçok evrakın zarfları üzeriae (Komotloi) ye- rine (Gümülcüne) yazılmakta oldağunu ve bu yüzden Yunan postasının bu 'mektubları - gerl göndermek tehlikesi baş göster: diğl vilâyete bildirilmiştir. VE- lâyetçe bütün alâkader daire çevirgenlerine bir bildirin gön: derilmiş, (Gümülcüne) yerine (Komotlni) yazılması - bildiril- miytir. 10935 1935 Kasım Gün 90 29 SALI Arabi 1358 Rumi 1350 BI Şevval 2 ci Künun 283 Ezani 1,41 6,68 9,43 12 1,33 12,00 SÖĞ