5 Şubat 1935 Tarihli Anadolu Gazetesi Sayfa 6

5 Şubat 1935 tarihli Anadolu Gazetesi Sayfa 6

- Demokrasi B de Aristokrasi- nin Yeri Olamaz! — Buşı 3 üncü yüzde — leri buna şahiddir. Vazife ba şında bulunan ve vazifesi umu- mun mevleatini gözeten nokta polislerinin, devlet relsi, hükü met relsi, millet meclisi — relsi gibi önderlerimizden her han: gisine olursa olsun selâm res minde (bulunmamaları —tamim edilmiştir. Demekki — vezifenin yüksekliği anleşılan bu memle kette, büyüklerimizin — vazile uğrunda tevazu ve feragat gös terdikleri — görülmektedir. Bu İse, en yüksek fazilet ders ve demokrasinin en perlak misa- lidir. Vatandaşların baksız ola- rak birbirlerine tahakküm et- miye hakları yoktar. Hep ayni hukuküu taşıyan bir yurdun evlâdlarıyız. Bu hak, fazileti Bertaç etmiş yüksek bir devle- tin vatandaşlara verdiği musa- vatın bir nümuneeldir. Beyin, Efendinin ağaya ta bakkümü, bu memlekette tatihe karışauş mazinin karanlık ve mo: hatırasından başka — birşey değildir. Türkiye Cümhnriye- tinde vatandaş bakkı ne olursa olsun aynl ve müsavidir. Dere: beylik yoktur. Ağanın Baye- Yendiler hesabına feda edildiği devrin sahifeleri tarihinde çok. tan çevrilmiştir. Şimdi tarihin en parlak ve en demokratik devirlerini yaşıyoroz. —Manma- fih sex İle söyliyorum. İnkılâb fırkasının yüksek uümdeleri me- deniyet dünyamnın — gözlerini kamaştırdığı bu devirde, mazl- nin saplanmış ve fersudeleşmiş köbne itiyadlarından benüz ya- kamızı kurtaramadığımızı İtiraf etmeliyiz. Bu köhneleşmiş arla- tokrat an'anelerini bugün bazı resmi dairelerimlede görmekle mütecssir olmaktayız. Bazı dairelerde odacı, mukay- yid gibi hizmetlerde kullanılan vatandaşlar, kendilerine tevdi edilmiş devlet dalresi hizmetin- dea başka bazı hizmetinden başka bazı âmirlerin şabsi hiz metlerine ve hattâ evlerinin İşlerinde çalıştırıldıkları görül. mektedir. Bu gibi haller demok rat bir devletin düsturlarına tamamile aykırıdır. Bir dalrenin günlük iİşlerini görmekle vazi- felenmiş ve bu İş için ancak o nisbette Ücret alan bir vatan. daşa diğer bir vatandaşın -Va- zifcel haricinde- hosust hizmet- leri için acır gibi zoraki hiz:- metçilik ettirmesi doğru olmasa gerektir. Dedik ya... Bu mem lekette haksız olarak kimsenin kimseye tahakküm etmiye bakkı yoktur. Resmen vazifesi bir devlet dairesinde bulunan bu gibi madun bizmetlerdeki vatan daşların fuzulen husüsi İşlerde kullanılmaları, o devlet dalresi | Işinin tamamen görülmesine im kl;_lqargkqu: Binsenaleyh me nafil umumiyenin de bu suretle mutazarrır olduğu görülür. Ken- di şahsi ve husust menfestlerini menafli umamiyenin — üstünde totan ve içtimal abengin bozul masına meydan veren bu gibi âmirlerin bu tarzda barekette bakları olmadığı İhtar edilme: lidir. Bir odacı ne kadar ma- dün vazifede olursu olsun bir devlet delrcsinin movazzaf ada- mıdır, beyeti umumiyenin ada- mıdır. Bü itibarla bir daire memurunun br âmire hususi hizmetçi olması mevzuatı bazı- ramıza, devletin demokratik düsturları! milli ve içtimai terbiyeye aykırıdır. Türk ve- tandanı her zaman demokrat olmalıdır. Bunun gibi bir de, şehirlerin gece asayişlerini ko- raümak için heyeti umumiyenin pakdi iİştirakile İdame ettirilen bekçi teşkilâtimnda çalışan — va- tandaşların da şahsi ve hususi hizmetlerde istihdam edildikleri görülmektedir. Umumi menfe- atine taallük eden bir hizmetle tavzif edilen bir vatandaşın her hanzi bir âmirin hususi hizmetlerine tâbi tutulması iç timaei shengin bozulmasına mey- dan vermiş olür. Herkes emnl- yet ve huzurunun temin!i için devlet kuvvetleri baricinde bir inrsibat teşkilâtının Idamesi çar- tle nakdev mükellefiyetini eda ederken, verdiği paranın bezı şabısların evlerine bususl hiz- metçi temin etmeleri için de- ğil, mevfesti umumiyeye taal- lük eden bir emalyet İşine sar- fedildiğini görmek İster. Böyle yüksek bir gaye için kurnlan bekçi teşkilâtımın şahei aristok- rüzilere ve heyeti umumiyeye hizmet eden bir vatandaşın bu sust hizmetlerde kullanılmasına yol vermek kadar — içtimai ter. biyeyi sarsan kötü bir hereket tasavvur etmiyorum. En büyü- gümüz ve bütün büyüklerimiz yazife başında bulunan bir po- lis memurunun selâm resminde bulunmaması hususunda tevazu ve ferağat gösterdikleri gibi, resmi vazifelerle mükellef bu- lunan madun — hizmetteki me- murlarını resmi İşlerinden alı- koyarak bususi — hizmetlerinde lstihdam etmek istiyen bazi âmirlerin demokrat — lusanlara yaraşan aybi şeklideki feragat- larına şahid olmak isterdik. Vatandaş bakkı, yaşadığımız | yüksek devrin yüksek ülküsüne göre sıyanet etmek mecburiye- tindeyiz. Heyetl — içtimaiyenin günlük işlerini ve emniyet hiz metlerini bihakkın — görmekle ğünden: mükellef bir vatandaş, kanuni mevzuata — aykırı olarak her bangi bir çahsın, hususi: hiz- metlerde kullanmıya — hakkı yoktur. — Vatandaş — vatandaşa haksız olarak bizmetçi ve mah- küm gibi bir veziyete sokan bu hale bir nihayet vermek inkı- lâba ve demokrasiye karşı en büyük hizmet olur. Dr. M. Süleyman Izmir Ithalât Gümrüğü Müdürlü- Alman itilâfına bağlı kontenjan listelerine giren nesnelere ait beyannamelerden sahipleri ellerinde olanlarının ba günü akşamına kadar mutlaka gümrük İdarı Hm etmeleri uksl takdirde kontenjan sralarının doğacak mes'uliyetin sahiplerİne ait olacağı ilân 366 6:2 935 çarşam €e getirip tes gecikmesinden olunur. 5 6 Izmir Muhasebei Hususiye Müdür- lüğünden: No, 13 eski Cinal Mevkll Dükkân 15 yeni Eski Batpazarı Kâğıtçılar Kıymeti L 400 İdarel bususiyel vilâyete ait yakarıda yerleri yazılı dükkünın mülkiyeti satılıp bedeli defaten verilmek üzere 20 gün için mü zayedeye konulmaştur. İsteklilerin 9 dan 12 ye kadar encümenl vilâyete gelmeleri, 24.2.935 Pazar günü sast (870) | 6DT DKKUT YGD O00 O OLUŞI 0 OŞD0 OUU UKUAT YUT Doktor Zekâi Tarakçı Dabiliye Mütehassısı İkinci Beyler sokak No. 45 Beyler Hamamı karşısında.. Öğleden sonra 3 — 6 ya kadar bastalarını kabul eder. TELEFON : 3806 a Aydın demiryola ummum mü dürlüğünden 1089 — numaralı tarifesidir. 8-2-935 tarihinden 30 6 935 hususi süt terihine kadar muteber olmak GÂzere — Cellât ve kozpınardan izmire taşınacak südün beher tonuudan 900 — kuruüş Gcreti nakliye alımucaktır. 202 2. könenmek; 3. kutanmak, 4. kutatmak, 5. kuvanmak, 6. on- mak, 7. sevinmek. Meş'ale, — 1. çekli, 2. çırak. ma, 3. çırakınan. *Meşakkat, — 1. ar (armakyo- rzulmak gevşemek) 2. bun, 3. emek, 4. ermeç, 5. güçlük, 6. kıyın 7. kıyınlık, 8. sıkılcım, 9. sıkıntı. Meşakkat çekmek, — 1. armak 2. emeklenmek, 3. sıkılmak, Meşakkatlı, — 1. ağdık, 2. ağır, 3. güç, 4. sıkıntılı. Meoşbu, — 1. dola, dolmuş, 2. doymuş, 8. tok. Meşbu olmak, — 1. dolmak, 2. doymak, 3. kanıksamak. Meşcer, meşcere, — 1. ağaç: hbk, 2. bük, 3. koru, 4. orman. Meşgale, — 1. dümük (endişe mon. da) İş, 3. İş güç. Meşgül, — 1. işle uğraşan, işte bulanan, 2. iş görmekte olan, 3. oğraşan. Meşgal etmek, — 1, oyalamak, 2. savsalatmak, 3. uğraştırmak. Meşgol olmak, — 1. kınık: mak (girişmek, — teşebbür etmek man.) 2. koyalmak, 3. kuracan- mak, kurcunmak, 4. uğraşmak, Meşguliyet, 1. dümük, 2. iş, 8. İşgüç, 4. kılık, 5. ağraş. Meşguliyetsiz, — 1. aylak, 2. böş, 3. eli boş, 4. İşsiz. Meşhur, — sergi. Meşbun — 1. dola, 2. tumluk, 3. yüklü Meşhur — 1. adanır, 2. adı düyalmuş, adı yayılmış, 3. adlı, osanlı, 5. apgıli, 6. anılır, Türkçe Karşılıklar T” çavlı, 8. sanlı, 9. ünlü Meşbur olmak — 1. adı anıl- mak, 2. adıkmak, 8. çavalanmak, 4. duyulma, 5. Işitilmek, 6. san- lanmak, 7. ün almak Meşhad — görülen, görülmüş Meşime — 1. atan, 2. atana, 8. catın, 4. döl yatağı, 5. eş, döl eşl, (doğam çocuktan #onra düşen et parçası man.) Ğ. eten, 7. etene, etenet, B, oğlan yatağı, Y. oğul- can, (0. oğulduruk, 11. son (ço: cuktan sonra düşen et parçası man.) Meşk — 1. örnek, 2, karalama Meşketmek — 1. düşürmek, 2. el alışlırmak, 3. karalamak. Meşkük — 1. belirsiz, 2. belli değli, 3, bolirsiz, 4. küşümlü, Meşkükiyet — 1. — belirsizlik, belirsizlik, 2. ikincirik. Meşteb — gidiş. Meşrebince — suyunca. Meşra — yusunluğ (asale, ni- zama, kaldeye aygan man.) Meşrubat — 1. İçecek, 2. Içiğ- lik, içilecek, 3. içle, 4, Iiçki, 5. susun. Meşruh — 1. açılmış, 2. anla- tılmış, 3, aydınlatılmış. Meşruhat çıkınu, 2, çıkma, Meşşeta — 1. bezekçi, 2. telel 3. yüz yazıcı Meş'an — 1. düztaban (uğur- soz sayılan İnsan hakkında) 2. erçel (ard ayakları ak olan at man, ki meş'um — sayılırmış) — 8. ertük, &. etemli, 5. kutsuz, 6. sakar, 7. uğursuz, 8. yatlı Meşveret — 1, cankı, çankı, çi B ah t : -. Türkçe karşılıklar 2. danışık, 3. danışma, 4. geneş- me, ö. oylama, 6. öğüt, T. söy- leşme, 8. tanış, 9. tanışık, 10, tanışma Meoşverot etmek — 1. danış- mak, 2. kengeşmek, 3. söyleşmek Meşy — yürüme, yürüyüş. Met (Medd) — 1. çekme (sa- dalı harfi uzatma man.) Z. ka barma (suların met hali man.) 8. kargın (sular hakkında) 4. kar- ma (denizin meddi, kubarık ol ması man.) 7. uzanma, uzatma, Meddi basar — uzaktan görme (presbytle man.) Meddi nazar — 1. göz alımı (afka mer'i man.) 2. göz erimi, 8. göz İcimi. Metâ (matah) — 1. bul, 2. bu yun, 3. gönenel nesne, Metaip — yorgunluklar. Metanet — 1. berklik, 2, bulum, 3. dayanık, dayanıklık, 4. dayan- ma, 5. döğüm, 6. döğümlük, dü- gümlük, 7. erk, 8. soğlamlık, Metanet göstermek — 1. dayan- meak, 2. direnmek, 3. direşmek. Metanet kesbetmek — sağlam. laşmak. Metbu — Tapgaç. Meteris — 1., Murçal, 2. sencer. Metfen — 1. Meçin, 2. sin, 3. teşik, 4. tüğe, 5. tüke, Metfun — 1. gömülmüş, gömü- lâ, 2. gömüntü. Methal — 1. ağız, 2. başlangıç, (kitap methali man,) 3. girecek yer, 4. girek, 5. girilecek, 6. gir- meç, 7. kapı, kapa, 8. karışma (müdahale man.) Methaldar — Z Kasm 1L ayaktaş, 2. 2038 karışmış, 3. ortak, d. parmağı olan (mec.) Methuş — 1. belinlemiş, 2, çeğzenmiş, çevzenmiş, 3. kendin: den geçmiş, 4. korkmuş, 5. şaş- kın, 6. ürkmüş. Metbuş olmak — 1. belinle: mek, 2. bunalmak, 3. kendinden geçmiş, 4. korkmuş, 5. şaşkın, 5. örkmüş. Methuş olmak — 1. belinle- mek, 2, bunalmak, 3. kendinden geçmek, 4. korkmak, 5. sankılan- mak, 6. seme olmak, 7, şaşala- mak, şaşırmak, 8. ürkmek. Metin — 1. bazık, 2. bekem, 3. berik, 4. berk, 5. dayangan, 6. dayanıklı, 7. doğru (fikir bak- kında: “revi metin — doğra dü- şünce) 8. perk, 9. sağlam, 10. sarsılmaz, 11. sözünden dönmez, 12. ürk. türük, 13. ülgen, 14. ye- rinden oynumuz. Metin olmak — beklenmek, peklenmek, Metot — , al, 2. oran, 3. yol, 4. yoldam, yordam. Metrea — 1. kapatma, 2, oda- bk (cski zamanda para İle satın alınmış cariyelerden sahibinin ia: tdiraş ettiklerine erilen isimdir. Nikâhsız olduğundan bir nevi metret - hükmündedir.) d. oyoaş (amumi olarak sevişilen demektir. Metrese tahslsi maruf değildir. Motrok — 1. atılmış, 2, bıra: kılmış, 3. bırakıntı, 4. bör. (top: rak hakkında) 5. kalan, kalmış, 6. kullanılmaz, 7. salma (bayvan hakkında) 8. yöz üstü. Metrukât — V. kalan, SAD kalmış, İzmir belediyesinden: 1 — 3300 1Ilra bedeli mu- hammineli yeni açılan generel İsmet bulyarı üzerinde 165 metre müurabbandaki arsanın mülkiyeti. — belediya — encümen kaleminde meycat şartpamesi veçhile ve açık artırma ile 9. 2935 cumartesi günü sant 16 belediye dalmi encümeninde ihale edilecektir. Bu satışa İş- tirak için 248 İlra mavakkat teminatla söylenen gün ve sa ate kadar belediye encümenine müracaat olunuar. 2 -151,25 lira bedeli muham- menli mühendis Forruh apart: manı arkasında 53 numaralı adanın 16 sayılı aursasına ilâve olunan 121 metre murabbaın- daki kızmın satışı belediye en- cümen kaleminde mevcüt şart- namesi veçhile ve açık artırma ile 9.2:935 cumartesi günü sa- at 16 da belediye dalmt encü- mebinde ibale edilecektir. Bu satışa — İştirak için 12 lira mu- vakkat teminatla söylenen gün ve sante kadar belediye encü- menine müracast olunur. B — 784 lira bedeli muham- menli yenl açılan general İsmet bulvarı üzerinde 38,20 metre murabbamdaki — köşe ursanın mülkiyeti belediye encümen keleminde mevcut — şartnamesi veçhile ve açık artırma İle 9. 2-935 cumertesi günü saat 16 da belediye dalmi encümeninde ibale edilecektir. Bu satışa İş- tirak için 59 Ura müvakket teminatla söylenen gün ve sa- ate kadar belediye encümenine müraceat olunur. 4 — 1847,10 llra bedeli mühammenli Gazi bulvarı üze: rinde 12 numaralı adanın 184 TL metre murzebbamdaki 11 Bayılı ursa mülkiyeti belediya encümen — kaleminde mevcud şertdamesi veçhile ve açık ar- tırma İle 92935 cumartesi gü Dü sant 16 da belediye dalmi encümeninde ibale edilecektir. Bu satışa: İştirak için 189 lira muvakkat teminatla söylenen gün ve sünte kadar belediye encümenine müracsat olunur. B — 192 lira bedeli mu- bammenli Çayırlıbahçe kapılar elvarında 83 numaralı adanın 128 metre murabbamda 20 va- yılı arsa miülkiyeti belediye encümen — kaleminde mevcud şertosmesi veçbile ve açık ar- tırma ile 9,2.935 cumartesi günü saat 16 da belediye dal- mi encümeninde ihale edile- cektir. Bu satışa — iştirak için 16 lira muvakkat teminatla söylenen gün ve sante kadar belediye encümenine müracast oluunur. 218 22 25 30 5 18 tnci Tertipti TAYYARE PIYANGOSU Dördüncü keşide 11 Şubat 935 ADET LİRA 1 Mükâfat 2)000 1 İkramlye 25000 10000 4000 3000 (2000) — 4000 (1000) 4000 (500) 15000 (150) 7500 (100) 10000 (50) 15000 (80) 15800 132800 500 Amorti (20) 10000 1500 adet 142800 —