18 Şubat 1935 Tarihli Anadolu Gazetesi Sayfa 3

18 Şubat 1935 tarihli Anadolu Gazetesi Sayfa 3

Kurullay Başkanı Kâzım Öözalp'ın Söylevi.. —. .— — Bağı 1 inci sahifede — bir sevgi İle karşılıyan balka, İsÇE ve eanaf ve tüccarlarla ayrı ayrı görüştüm. Bu konuşmalar. dan anladım ki işlerine vicdani bir şevkle sarılmışlardır. Devle tin ökonomlik ilerleyiş tedbirle- Fine verimli bir şekilde iltihak ttinişlerdir. C, H. Fırkası ile Halkevinin Şalışmaları takdire değer. Bu teşekküllerdeki arkadaşlar İşle- Tİnde muvaflak olmuşlardır, de- hilebilir. Belediye, şehrin gözel, mun- tazam ve temiz olmasına çok özenmektedir. Yeni yapılan park tehre aymı bir güzellik — ver: mektedir. Belediyenizi tukdir ederim, İsparta'da talebe çokluğu gö: Rüme — çarplı. OÖrtamektebin 362 talebesi olduğuna öğren- dim. — Vilâyette ilk tahsil de İleri derecededir. Buolar İ- Parta halkının kültüre, müsbet ilme verdiği yüksek değeri gös- terir. İsparta'da memlekete iyi hiz metler yapmış büyük şahsiyet- ler yetişmiştir. Bugün kendile: rile genişce temas ettiğim uya nık ve çalışkan gencler arasın” da yüce şahsiyetler çıkacaktır. Cümhuriyetin — büyük eseri olan İsparta yün iplik fabrika- “nı gezdim. Şöhreti olan Te parta balılarının güzel ve da- yanıklı — olmasında — ve — genliş ölçüde — yapılışımda fabrikanın büyük yardımı vardır, Isparta gülyağı fabrikasını da gezdim. Bu fabrika ile Türki ye'ye teknik gülyağcılık giriyor. Gül yetiştirlciler bama devletin bu fabrika ile aldığı koruyucu todbirden minnet ve şükranla bahsettiler. Fabrikanın kuru- laşile birlikte gül alanı şimdi- den — genişlemiye — başlamıştır. Şehrin kıyılarına kadar bütön evlerde — toprak — çalışmasının kesif olduğunu gördüm. Halk, huzur ve emniyet içinde fazla İstihsal gayretindedir. Dün Keçiborlu'dan geçerken artık İşlemeğe — başlamış — olan kükürt fabrikasının — çıkardığı kükürtleri gördüm. Bu fabri- kanın kurulması boraların bal- kına geniş bir geçim alanı aç makla kalmıyacaktır. - Biliyor- Sunuz ki Ege — mintakesinda bağlarımızı kükürtlemek — için her yıl dışarıya birkaç yüz bin İlra veriyoruz. Keçiborlu fabri: kası artık bu parayı yurd içinde bırakacaktır. İsparta'nın milli ” mücadele- deki yararlıkları büyüktür, İz- Parta'da halk içinde biraz ya- tamakla bunun sırri anlaşılıyor. Bunda sıkı bir samimiyet ve birlik gördüm. Berkes birbirine sevgi ve saygı İla bağlı, En güç zamanlarda büyük İşler bu tesanüd duüygüsü Cümhüriyettenberi kültür ve Skonom! alanında büyük fakl- taflar doğurmuştur. Bunon ber| Y artacağı ve bugünkü refah Ve amranı artıracağı şöphesİzdir. hparın'da birlik ve samimiyet havası olmağa örnek olmağa değer bir. kıiymettedir. Bötün toplantılarda ve bususi hasbi- hallerde halk yüce — şefimize minnet ve şükran duy- Baları İzhar etmiştir. Kurtalüş ve — ilerleyişlerinin Yüce yaratıcımı Atatürk için e- yürde GüÜü nün Şar duyumları Almanya'dan Gelen Rapor Almanya'ya Idhal Edilecek Mahsulle- rimiz İçin Ne Düşünülüyor? Berlin Türk ticaret odasının son hazırladığı ve şehrimiz tl- caret odasnına gönderdiği bir reporda mühtelif mabsullerimiz bakkında aşağıdaki — malümat vardır: 2 gubat: Bu haftanın genel durumunda görülen en büyük değişiklik; alâkalı Alman dajre- lerinin ülkemizden ithalât için müsaade verilmesi İşinde eski sine karşı biraz daba çekingen davranmalarıdır. Gerçekten ön ceden kolaylıkla müssade veren bazı dalreler kendilerine yapı- Mma müracaatleri yerine getire- memişlerdir. Bunun hemen tek sebebi, son dört ay içinde ülkemizden Almanya'ya yapılan ve bir sene önceşine karşı pek yüksek bu lunan idhalâd neticesinde Tür- kiye Cümhuriyet Merkez ban- kasının Raylış bank yapındaki hesabının hayli kabarmış bu lanması, yani Türkiye - Alman ya kliringinde —Almanya için büyükce bir Passvite doğma- sdır. Dikkate alınmalıdır. ki, ülkemizden İthalâd için İete men müsaadelerin elınmasında başgösteren gecikme geçlei olup heriki ülke makamları arasında yaplacak görüşmeler - bitince eski durum gene dönecek, mü sandeler kolaylıkla alınacaktır. Herhangi bir asabiyete düşmiye lüzum yoktur. Son hafta piya sası bakkında da şu haberler vardır: Karuüzüm: Piyasa durgun geçmiş, yalnız az miktarda iş- ler yapılmıştır. Piyasadaki dur- gönlüğün — bir neticesi olmak üzere fiatler de haf ifçe indi- rilmiştir. Fiatlerdeki gerileme orta he- sapla yüz kilo başına 0,50 florin kadardır. Flatlerin düşmesinde diğer bir sebeb de daba evvel ucuza mal edilmiş olan stoklardan hemen hemen İzmir'den İste- nilen Fiatlere satış yapılama- masıdır. Haf ta sonunda İzmir den 100 kilo başına sif Ham- burg hesabilo aşağıdaki fiatler üzerinden teklif yapılmakta idi: 7 numara 20,50 florin, 8 numara küp Kaeraburun 21,50 florin, 9 numara — osles Kara burun 22,50, 10 namara Nec plas oltra 24,50, I1 numara ekselsiyor küp 27,50 florindir. İncir: İncir piyasası da dur. gön — geçmiştir. Şa kadar ki Ancir piyasasındakl durgunlak, İzmir'de pekaz mal kalmanın: dan yanl teklif ve taleb yapıl- mamasından İleri gelmektedir. Hamburg'ta — bulunan — stoklar gün geçtikçe satılıb azalmakta dır. Eksirlssima Gönulne İzmir paturelleri çavalda 100 kilo başına BC Hambürg 10 flo- rin Üzerinden muamele gör- mektedir. — * Yümurta: Şubat 1935 yu- murta kontenjanından Türkiye- —— birlikte büyük ülküye doğru atıldıklarım göstermektedir. Güzel Tsparta'dan ayrılırken intibalarımı şöyle bulâsa — ede. bilirim, lsparta - duyarak, bile. çalışıyoı rliyor. — ye ayrılan hisse bugüne kadar henüz kat'i olurak anlaşılama- mıştır. Şimdilik bilinen konten- jantımız 209 kental olup bu mikdar bize genel dağıtma ara- sında düşmektedir. Şubat ayına aid munzam ve büyük konten. jantımızın — önümüzdeki hafta içinde kat'i olarak tesbit edile ceği anlaşılmıştır. Pamuk: Son hafta içinde pa muklarımız üzerinde muamele görüldüğü — İşldilmemiştir. Şu kadarki bu maddede dahi fist mes'elesi göze çarpmaktadır. Ya ni memleketimizden — İstenen fiatler alâkadar Alman dalre since yüksek görülmektedir. Zeytinyoğı: Acun zeytinyağı plyasası ikinci kânun 935 ayı içinde çok iyi gitmiştir. Alâka. darlar yapılan işler bakkında memouniyet — göstermişlerdir. İkinci kânun içinde bukadar çok muamele yapıldığı — yıllar danberi ilk kez olarak — görül Müştür. Bütün yetiştirme mıntakala rında kezanılan yağlar bemen ve İyi fiatlerle satılmıştır. Dik kate değer ki İstenildiği kadar tonl bulaonmadığı da haber ve riliyor. Seyyah Celbi Için.. — Türkofis Reisliği Malâmat Istiyor... : Ankara Türkofls merkezinde memlekete seyyah celbi için çalışmak ve buna karşı tedbir. ler almak üzere bir (Seyyahlar bürosu) tesle edilmiştir. Şehri- miz Türkofis müdürlüğüne ge- len bir emirde İzmir'e bir yıl içinde gelen seyyah ve İzmir- deki otellerin miktarı, bunlar- daki yatak mevcudü, — yatak fiatleri, asârıatika, gezilecek ve görülecek yerler, seyyah celbi için yapılacak kolaylıklar hak- kında — malümat — İstenmiştir. Türkoflfa müdürü Bay Âkil Emrullah sorulan şeyler va İste- nen mülümat bakkında rapor hazırlamış, Türkofls relaliğine göndermişti: 935 Yıh Yol Parası.. Defterlerin Hazır- lanmasına Başlandı. Şota ve köprüler kanunu nun tatbikina ald - talimatna- meye göre umumi ve mülhak büdeelerle, belediye, — devlete ald müessese, İmtiyazlı ve ruh- satlı şirketler — büdcelerinden maaş, tahsisat — ve ücret alan ların 935 yılı yol parası borç- ları şimdiden tahakkuk - ettiril- meğe — başlanacaktır. Bu gibi lerin birer defteci alâkadar dalre ve şirket tarafından mu- hasebel hususiye müdürlüğüne verilecektir. Talimatname — macibince en fazla nisan ayına kadar bü defterlerin hezırlanıb verilmesi “yilâyetten bir bildirimle bötün alâkadar daire ve şirketler müdürlüklerine — ve iye Ba İyi gidişin neticesi olarak zeştinyağı fiatleri 100 — kila başına 25 30 Hret kadar art- mıştır. Tütün: İkloci kânun 935 ayında — Hamburg'a — 222,680 balya gark tütünü ithal edil miştir. Bunun 211,000 balyası Türkiye, Yucanistan ve Bul | garistan'dan, — 11,680 — balyası Pise Rusya'dan gelmiştir. Partilerin hemen hepsi mua melesi bitmiş mallar olub bü yük fabrikalara aid bolunu yordu. İkinci kânan içinde Ham burg'la mevcud ve Türkiye, Yanunistan, Bulgarls an'ın 933 yılı mahsülünden ibaret bulu. pan stoklar da satış olmuş ve elde edilen flatler yete değer sayılmıştır. Gerçekten 934 yılı rekolte. lerinin küçüklüğü — dolayısile ba yıl mabanilerin — fiatleri de gerek istibsal, gerekse dış mem leketlerde bemen — devamlı bir süretle yükselmişlerdir. Alıcı- lar bir yandan ihtiyaçlarımı şimdilik kapatmış oldukların dav İhtiyatlı bir durüm almış lardır. memnuni Tütün İşevi Açıldı. —a e. a— (400) den Fazla Işçiye Iş verildi.. İnbisarlar idaresinin Alsan- cak'ta sigara fabrikası yanındaki Şark tütün deposu binası ima lâthane haline konmuş ve tütün İşlenmesine başlanmıştır. Burası (Tütün İşevi) mamı altında açıl. mıştir. İlk olarak Tütün işevine (400) den fuzla iİşçi alınmış ve çalıştırılmağa başlanmıstır. Ya kında İşçi mikdarı (1000) e çıkarılacak ve tütün imalâtı on ay sürecektir. Zengin Bir Müsamere.. C.H.F. Buca nahiyesi tarafın dan Buca'da açılan müsikı kolu menfaatine Elhamra sinemasında bir müsamere verileceğini — ev- velce de yazmıştık, CELF. vilâyet heyetl başkanı Yozgad saylavı bay Avni — Do gan'ın himuyesinde bu ayın yirminel çarşamba günü akşamı Elbamra sinemasında verilecek fovkalâde müsamerenin — bazır: Lıkları ikmal edilmiştir. Kibar ecnebi dllelerinden müteşekkil amatör bir balet heyeti tara: fından verilecek olan bu mü samerenin çok güzel olacağı tabildir. Biletler yalnız Elhamra sineması gişesinde satılmaktadır. Boş yer pekâz kalmıştır. Odada Toplantı Ticaret odası mecllsi dün öğleden sonra oda salonur da toplanacaktı. Toplantı bugün saat 16,30 a bırakıldı. Bagün toplanacak olan oda meclisi, oda ve borsanın yeni yıl büd. çelerini taadik edecektir. Ayni zamanda oda riyaset divanı ve oda idare heyeti seçimi yapı- Hastalık Grib Hafifledi Grlb salgını devam — ettiği için mekteblerin -bir müddet daha kaputılacağı hakkında bir şayla vardı. Yaptığımız — tahki kata göre böyle birşey mevyzuu bahte — değildir. - Grib — salğını bafiflemiştir. Sıhbat müdürlü ğgünce umumi — müesseselerin tekrar kapatılması için ortada bir sebeb görülmemektedir. Türk Tay- yareciliği... Dostumuz Sovyet Rusya'nın Tebrikleri. Ankara, 16 ( AA) — Tay- yare cemiyetinin teşekkülünün yıldönümü münasebetile Sov- yetler “Osso Avyahim * relsli ginden Türk tayyare cemiye. tine gelen tebrik — telgrafi İle tayyare cemiyeti başkanı Bay Faad'ın verdiği karşılık — aşa- gıdadır: Türk tayyare cemiyetine h Ankara Tayyare cemlyetinln onuncu yıldönümü münasebetile samimi #elâmlarımı ve cemiyetin seme redar faaliyeti ve dost Türkiye tümhuriyeti tayyareciliğinin mu vaf fakıyetl İçin — bülisane te mennilerimi lütfen kabol bu- yurunuz, Sovyetler Osso Avyahim başkanı: Aydeman Öste Avyahim boşkanı B. Aydeman Moskova Türk tayyare — cemiyetinin onuncu “yılını bltirmesi müna- sebetile göndermek — lütfünde bulunduğunuz tebrik telgrafına yürekten teşekkür eder, dost milletin yükselmesi ve cihana ün salan Sovyet bavacılığının küvvetlenmesi yolundaki candan dileklerimle derin saygılarımı sunarım. Türk Tayyare cemiyeti başkanı: Fuad Aydın Vilâyet Meclisi Aydın, 16 (A A) — Vilâyet umuni meclisi bugün —mera #imle açılarak çalışmalara baş lamıştır. Muğla'da Tasarruf ve Koo- peratif Işleri, Muğla, 16 (A.A) — Halkı mızda tasarruf kaygusu gün geçtikçe artıyor. — Benkadaki mevcud sevinç verecek bir hal. dedir. Çocukları tasarrafa alış tırmak için ihdas edilen kum bara tevdiatı çok büyük ragbet görmektedir. Dörtbeş yıl ev. velki mevcadia. bugünkü mev cud arasında hayrete çayan bir kabarıklık yardır. Yalnız Muğ lada üçyüzden fazla kumbara hesabı vardır. Bu tayı git kabarmaktadır. KSS Muğla, 16 (A A) — Vilüye- timiz zirai kredi kooperatifleri ortaklarının kredi ihtiyaçlarını gidermiye başlamıştır. Geçen yılın İşleri tetkik — edilmiş ve blânçolar yapılmıya başlanımş- tır. Kooperatiflerin tütün İşle- <inde gözle görülür bir şekilde ilerleme vardır. Mart ayında umumi beyet toplantıya çağırı- lacak ve 4934 yılı hesabları aedik “ve Öyeni “yil İçin &e direktif alınaca, Iç Yüzümüz Bazı memleketlerde televliz. yön şebekeleri - kuruluyormuş. Bu süretle bir mabhallede otu- ranlar, yokdiğerlerinin evinin içini görebileceklermiş.. Mede- niyet ve teknik insanları bir- birini düşürmek ve — gırtlaklaş tırmak için ne İâzımsa yapıyor. Tasavyur edio: Bir fakir aile efradı yanı başındak! evde nefis yemekler bazırlandığını; mükemmel soba- ların lâle gibi kızardığımı, ço- cukların — çeşlili — oyuncaklarla #ıçrayıp göülüştüklerini görecek.. Bir hırsız, üç adım ötedeki bir evde zengin bir adamın şiekin cüzdanı çarak karısına biner liralık paralar saymakta olduğunu görecek ve zivanadan çıkacak. Bir. mekteb talebesi, ayni semtteki — hocasnın, — geceler! Pijamasız, enterisiz, don, göm- lek dolaştığını görecek, Gevç bir delikanlı sokakta, kapıda, pençerede sık sık vast. ladığı komşu genç kimi yarı dekolte, fakat ayaklarının tır- nakları — büyümüş, bacakları tozlu — ve kirli olarak görüve- recek, Bir. hamım, çekemediği bir komşusunun kocası - tarafından hırpalandığını görerek fikir fi- kır gülecek, Genç kızlar, masıl tüvalet yapıyor, diye birbirlerini müte- mudiyen krltik edecekler. Sokakta ince belli görünen bir kadının korsası çıkınca iri gübekli olduğu meydana çıkacak. Hulâse, öyle şeyler olacak ve Öyle gşeyler meydana çıka: cak ki, herkes hayretten, 1sti- raptan, kıskavçlıktan, sevinçten, dedi-.kodudan şaşıp kulacı.. Ve birgün korkarım ki, a. sanların düşünce — ve ruhlarımı tesbit eden bir ülette icad edi. — lince üstünde bir takım kurun: talar, iyi niyetler ve teselliler- le yaşadığımız. ba dünya bire zından gibi gelecek. Çünkü görülecektir ki, 4 Politikacının — söylediği düşündüğgü kadın veya kizin çöz yaşları — yeminleri arkasında bir yalan — ile YÜ sinde dağlar ka — dar fark- vardır. Herbangi bir —— saklıdır. Ğ Güvendiğimiz ve yüzünüze — gülen dost, içinden eli — düş- — mandır., İyilik ettiğiniz adam, sizla içir, budaleyı kandırdim, — diye döşünmektedir. faziletkâr tanılan korkunç bir. müraldir, Münev: ver ve yatanperser sanılan İn- san; hüklkatte — menfcatpercst — ve zekl bir cahildir. bir. adam, kuromz ve — Ve bütün bunların arasında — ikincdi yüzümüzün — meydana çıkmaması olacaktır. Ba ikinci —— yüzümüz İse malümdür. Yalaoçılığımız... 4 Çünkü okurlarım, iasanları — oyalayan, aldatan, batid mes'ul eden yegüne şey, — yalandır.. Yalan, yalan, yalan!.. Orhan Rahmi Gökçe Bir Isyancı Ispanya'da ölüm Ce- zasına Mahkâm Oldu. Madrid 16 (A -A) — Avustur. yada geçen birinci teşrinde çıkan lsyan relel sosyalist say- lavlardan bay Remon — Gönza: — İcs iduma ve 200 milyon pe- a