12 Mayıs 1935 Tarihli Anadolu Gazetesi Sayfa 3

12 Mayıs 1935 tarihli Anadolu Gazetesi Sayfa 3

Pıu-tı Kurültayı Şenlikleti 9Mayıs, Yurdun Hertara- fında Kutlulandı. ualk Ulu öndere Vi barsılmaz Baglılıklarmı Bildirdi. |Açılma Şenliklerinde Binlerce Köylü Bulundu, Ilbay Eçrefpaşa Selimiye ocağı .:lkın 10 (A.A) — Yurdun tarafından — gelen tolyazıla. Wde CH, Partlsi 4 cü bü İt kurultayının — açıldığı 9 "'—sııııı. büyüök bir bay: Tt Rünü olarak kutlulandığı ’——hı toplantılarda — partinin ' Önder Atatürk'ün ulu: S mliktan aydınlığa çıka- —'lllllwle başarılan İşlerin _uı döküldüğü yer yer kon. ve müsameroler ve. =İ| bildirilmekte ve bu ve: İle halkın Ulu' Önder'e ve “"u'flıkı kargı dayduakları — ve saralmaz bağlılığın % lıkxıı etmiş olunduğu Mektedir. Dün — birçok :Nl yapı, müze, okula, yol Anıt açılma şevliği yapıl- Satr, ra büyük bir foner alayı yapıl: dı, fener alayı Önce vilâyeti sonra bütün mahalle parti ocak- larını dolaşarak söylevler ver: diler. Fişenkler atıldı, bando çaldı, balk geç vakite kadar eğlendi. Gönderdiğim fotoğraf lar dön parti alanındaki toplantı ve te- zahörü gösteriyor, Germencikte Germencik (Hususi) — C. H. P. dördüncü büyük kurul tayının toplantısı burada parlak bir surette katlalandı ve ka: rultay başkanlığile — başbakan General İsmet İnönüne aşağı- daki telgraf çekildi: Egenin Partllileri ve inelr yetiştirlelleri büyük kurultayın açılışımı coğgunlukla katlalarken Aydın'da yapılan şenlikten bir görünüş. (Hususi) — Partiml- N—ülcı büyük kurultayı: — dolayısile bugün Ay- xbi'lm yapıyor. Bütün bayraklarile do N Parti kurağlarına parti &İıı. alanlara ve büyük Sübeşte Halkevi enlo- kurultay açma ! Ginlenecek ve partl lan halk kürsüsün. tvler verilecektir. İçin büyük foner ulay: olandu. Partli ve Tümlarile bütün ku- Ttüyy g Eİyazılarla büyük ku —,.u.lıdılır liğın her yerinde köylere .'“l bayram yapılıyor. N (llıııı.ı) — Partimi büyük kurultayı- şenlikleri hakkında ’—'lııı Gece şenlikleri görülmemiş bir ve parlak oldu. Yapılar elektirik fener ı_l balarile donatılmış: Alanındakl halk kür: Btce de birçok hatipler dövizler (vecize) asıldı. ber yıl incir almak — suüretile İncir — piyasasına — düzgünlük veren İnhisarlar — bakanlığının bu yıl da şimdiden bize müj: deler vermesine önder olmanızı saygılarımızla dileriz. Germencik CEHP. ve belediye başkanı Tevfik Pazarçeviren Eşrefpaşa'da Parti Kurultayının Açılma Şenliği Çok Güzel ve Parlak Oldu. C. H. partisi büyük — karul- tayının — uçılışı — münasebetile perşembe şehrimizde yupılan çok — güzel olmuş ve geceyarısından sovraya kadar devam etmiştir. Yukarı mahalleler bu arada Eşrefpaşa balkı, feneralayları — tertib et- mişler ve büyük kurultayın açılışımı candan kutlulamışlardır. Eştefpaşa'lılar, davullarla cad. delerde gezimişler ve sevinç te: zahuratı yaparak: — “Yaşacın Atatürk, yaşasın Cumuriyet,, Ayvazelerile — ortalığı — çınlat- mışlardır. Perşembe günkü şem- likler, simdiye kadar nadır gö- akşamı şenlikler e Büyüklerimize ödemiş öylerinde. » C. H. Partisi Kuruhayının Parti Kurultayı Şenliğinde Andaçlar, Astısı. Spor Kurumları Açıldı. Köylülere Bir Söylev Verdi. İlbây General Kâziüm I)Irlk Cumurlyet Halk Partisinin bü yük kurultayının açılma şenli ğini Adagüme köyünde onbin: lerce köylü yurddaşlar arasında kutluladı. Adagümede yapılan şenliklere Boydağ, Kirar; Birgi, Kaymakçı, Yenlceköy, Adagüme Adaşlde ve Bademiye — #por kurumluarı, birlik sporcuları da bulundular. Ödemiş'e gelen — bundo ba şenliğe kurışıış, alusal havalar çalmış, halkı coşturmuştur. Cumurlyet Halk - Partisinin dördüncü kurultayının — açılmın şenliğinden ötürü Mehmetçik andacının karşısında köy genç lerinden Bay Ömer Ata bir töylev vermiş ve demiştir ki: — Arkadaşlar: Cumuriyet Halk Partisinin dördüncü açıl ma çenliğini bütün gücümüzle, bütün İnancımızla kutlulıyoruz. Sözü uzatımyacağım. Size ol. muş şeyleri anlatacağım, Onun eu cumuriyet bayramının kat: lulanma - çenliğinde bütün İz mir köylüleri İzmir'de Ata: türk'ün heykell karşısında top Tanmıştık. Orada tayın Geheral Kâzım Dirik bepimiz! canlandıran, inandıran söylevinde “Ben Ata. türk'ün devrim — envuşlarında bir onbaçıtıyım,, demişti. Arkadaşlar: Savaşlarda eser. lTerin arasına karışan komutan- Tar savapı kizışırımış ve nasıl amaca ulaştırımş bügün ara- miza karışan sayın — Genöral Kâzım Dirik te bizl öyle can landırmış, devrimel - partimizin Glküsüne bizi inandırmış — ve İlerletmeye başlamıştır. Ben bütün Türk köylüler! namma söz veriyorum kt: Biz | dünyeda yaşadıkça ve bu top- raklar üzerinde diri kaldıkça Atatürk'ün ve onun — devrimci partisinin — ülküsünü amacına ulaştıracağız. Ve bugün açıl- masını saygı İle —anacağınız Mehmetçik andacının angısını yüreğimizde tutuşturarak yaşa: tacağız. Köy gençliği adına töz töyliyen bay Ömer Atay: tan sonra İzmir İlbayı Ceneral Közun Dirik çok heyecanlı ve çok coşkun bir hızla söylevine başladı ve &ık sık - alkışlandı. General Dirik'in söylevi şadur: — Büyük gün kutla olsun bayanlar, baylar ve çocuklarım! Size şimdi büyük gün kutlu olsun dedim. Bu sözlerim ger- çektir. Bugün Türk ulusunun ve Türk devriminin en büyük günlerinden biridir. — Çönkü bütün ulusun ve bu - verimli toprakların güçlü, gövenli dev: letin taribi devrim — partisinin bügü — toplandığı — kuruültayda kurulauyor. Evet bugün ulu bir göndür, çünkü dovrimlu Ka z ei rülmüş, şekilde samlmi ve Bo vinçli olmuştur. C. H. P. Eştofpaşa — mahiye: sine beğli Değirmendağı - oca gtadada büyük şenlik yapılmış ve kurultayın açılışı - kutlulan- mış, muallim — mektebl — mual. Hmlerinden bay — Reşid'in söy- levi dinlenmiştir. Eşcefpaşa parti nahiye heyeti bay Reşid'e te- şekkür etmiştir. bütün İzerleri bugünde hazır- İanmaştır. Yurdun, — ulüsün — gidişine, İlerleyişino, amacına yol — ver- miş'le. Hergşey ve herşey - bu günde karar ultna — ulınır ve Kamutaya sunulur. Atatârk'ün gece gündüz. yurdün — İyiliği, ulusun gönenci İçin işliyen di mağı bugün yeniden parıldar ve yaltırık —aşıklarını - yurdun dört yanına saçar, Sayın baylar, sayın analar, babaler, kardeşler, sevgili ço cuklar... Cumurlyet çağına va rıncaya kadar yurda şöylece bir göz gezdirelim, sorarım size ve en yaşlılara cumürlyet çağına gelinciye kadar mal ve can gü- vediniz. ver mıydı?. Hep bir oğızdan “ Yokdu, general * Şimdi Atatürk rejiminin ilk kuralı nedir. - biliyormusunuz? Köylünün, siz can kaynakları- mın rahatı, malının canının güvenli bulunmasıdır. Ben hergün yanınızda döla şıyoram, Hiç çekinmeden söy- Hyebilirim ki köylümüz Cumu- riyet çağında çok rahat ve re fablar içindedir. Cumuriyetten önce bu yavaz dağlarda, bu verlimli — ovalarda tam önbeş çete — dölüştiğimi bi- liyorum. Oyçak Camuriyetten sonra bu yüce dağlarda tek bir çapulctı - kalmamıştır. Çünkü Comurluğun en birinci yardımı can ve mal güvenini kurmak ve korumaktır, Bu devlet: işini görmek için en büyük hızı sizden alır. Bu devletin temeli £ &z köşlülersiniz, sizia vazlıklı omuzlarınız. — ve — gönülleriniz özerinde kurolmuş ve yük.- selmiştir. Buntna İçla Türk köylüşünün dirik vücudu çok sevilir. Türk köylüsünüa küvvetli varlığına İaamırıma, (Köylüler coşkunluk. la alkışlıyarak “Yaşasın Atatürk ve cumurlyet,, diye bağrıştılar. Çocuklarım nedir bunlar? Bu coşkunluklar nedir? Bu kıvrıla kıyrıla dağlara tırmanan yollar nodir, bu kırmızı çatılar altın: da bol havası, parlak güneşi, temizliği ile köylüye gülen ışık Baçan, onu sevindiren okulalar nedir? Bu karşınızda gördüğü: nüz çelik yapılı sporcu köy gençleri.. Vo nedir bu arunç kayoağı andaçlar? Bunlar hep Atatürk'ün, yerine — gelirilmiş öz dilekleridir. Okulalar kuru- lacak, karanlıklar aydınlatacak çocaklarımız İyi yetişecek, öko nomik soysal İşleri hazırlana- cak, yurda esenlik getirilecek, bu sağlam gençler çoğulacak, yurd şenlenecek, horşey artacuk, #İzl baştan başa varlıklı kılacak, İşte arkadaşlar bu. yapılanlar hep alzin içladir. Eskiden te fecl, örtenci, sülükler gibi sizin kanımızı emer, oturduğu yerde sizin sırtınızdan geçinir ve elzi ezerdi. Ben bütün köylülerin kara günlerini pek İyl bilirim. Çünkü ben sizla aranızda do- laşan, tasanıza, kaygunuza ortak olan ve yuvamzın gönençine çalışan bir urkadaşınız ve baba- nızim, Bakınız şarada bir kredi kooperatifi kurdunuz. Bugün kasabanızda altmış bin İiranız var. Hangi bir banka sizin kö yücüzün başkası kadar zengin- dir. Siz kendi paranızı kullana- miıyorsunuz. Yukında satış koo poratiflmiz d» açılacaktır. Bu durumda bulunan Türk köylüsü elbette dim dik kalacaktır. (Sa zekli alkışlar) Arkadaşlar! Sizinle kısaca ökonomi yö nünden bir görüşme yapalım: Bugün acunda bizim için (Dört beyaz) diye unılan bir ökonoml siyasetl vardır. Yalnın bu dört beyaz yakın çağlara kadar yur- dinuzun — 130 milyon İlrasını Amerika, İogiltere ve — bunlar gibi ülkeler çekerdi bunlar: Pamuk, uo, pirinç ve şekerdir bunlar yediğimiz, giydiğimiz, şeylerdir. Cümnrliyetin bugün ise Türk yurdunda (Dört beyez) sıkıntısı kökünden kaldırılmıştır. Bo o demektir ki arkadaşlar 130 milyon Hira artık yardda kalıyor, Yuşasın — Türkler! — Yaşasın cumuriyet! Yaşasın — Atatörk.. (Sürekli alkışlar) Arkadaşlar! Türkiyede şahlanan bir genç: lik vardır. Cumuriyet — denilen bu kutlu verlik onların elin dedir. Bunu yetişecek —daha küçüklerin eline vereceğimiz gamana kadar — kuskanacağız. Cumüriyerin ve yurdumuzun içinde deprenecek ufacık — bir hortlağı boğacağız, yere serece- ğiz. Buna, Atatürk rejimine aot İçiyor. musunuz? (Binlerce oğız tekbir. söz gibi “And içi. yoruz Generul, Yaşasın Atatörk sesleri ve sürekli alkışlar) dagüme andacını açarken Çocuklarım bugün vilâyeti- mizde tem elll beşbin köyün gençlik ve spor korumunu özen: le, tekniğe hazırlanımış alanla- Timın açılımaı çenliği y pıliyor, 60 köyde Atatürk, Mehmetçik, devrlin andacı açılıyor. Andaç: lar içlek varlığımızı gece gün- düz şablandıracak — canlı belge. leridi.. Buoları gördükçe Ata- türk'ü devrimi, Mehmetçiği dü- şüneceksiniz. Baplar hiçbir za- man sırlınızın. yere gelmiyece. glal batırlatan İnanç kaynakları olacaktır. Sıkıldığınız da gene bunlar vize ferah, avunç kaynağı ola- caklardır. Çocuklar İnanc herşeyden öncedir. İnanun sever ve İaan- dırir, İoanılmıyan şeyler İğre: tidir. Biz Atatürk'ün davasına ve Partisine kökten, gövüldev, gerçekten, İnanmış sevdalılarız. (Sürekli alkışlar) Yaşasın — Atatürk ve onun devrimci partisi! Yaşasın büyük ordu ve sevgili köylümüz. Burada K. Dirik bütün köy- lü ve genclik İçin bir eporcu gencinin alnından öptü sürekli alkışlar içinde söylev alenin- dan ayrıldı. Ödemiş'in Birgi nabiyesinde Hızır. Ali namına dikilen andac ve bunun açılma çenliği mü- nasebetile İlbay General Dirik tarafından — açağıdaki — telgraf çokilmIştir. Sıhbat ve İçtimai Muavenet Bakanı Bay Rofik Saydam; Beş buçuk asır önce Mışır- da ( Meristai Mısır ) adındaki Hila yurdünun Üünlü hekimi Ödemiş'in Birgi köyünden Türk AA CNK AA GN GN SNĞNF GA E G K CA R RİVAR SAA ge şamma— Karşıyaka'da da Parlak Bir Şekilde Kutlulandı Cümurlyet Halk Partlel ku- Tultayının açılışı, Karşıyaka na- hiyesinin — bütün ocaklarında parlak bir surette kutlulanmış ve ocak başkanları birer söylev yapmıştır. Parti nahiye başkanı B. Tabir ile vahiye İdare heyetl üyeleri bütün ocaklerı ziyaret etmişlerdir. Bay Tahir Bostunlı ocağında bir söylev yaparak büyük devrim partimizin ba- şardığı büyük İşleri anlatmıştır. — Büyük devrim partimizin dördüncü büyük kmllıyıııı açılıı münasebetlle, C. H. P. Karşıyaka Sogukkııyı ve Ba. bariye mahfelinde yapılan şen- lik o kadar güzel olmuştur ki, timdiye kadar o mıntaka, bö le bir tezabürata şehit olmadık. larını söylemektedirler. Davul ve Zurnslarla İzmir. den gelen İki yüz kadar Kara- devizli yurddaşlarımız kemen- çelerle oyunlar — yapımışlardır. Bir taraftan da radyo İşliyordu. Erkek ve kadın olmak üzere binden fazla halk — gelmişti. Evvelâ ocak başkanı şdir Bay Hlüseyin Avnl Ozan bir söylev yaptı, Atatürk parilsinin mem- leketi düşmanlardan nasıl kur: tardığını ye bu yurdu ve Türk ulusuna nasıl yükseltiğini an- lattı ve yapılan büyük devrim: leri birer birer izah etti. Bay Hüseyin — Avnt sözlerini şo cümlelerle bitirdi: — Bütün bu devrimleri ya- pan cümuriyet hükümeti — vo yaplıran da Atatürk'ün yorat: tğı Cümuriyet BHalk Tartisinin yüksek — ümdeleridir. Yaşasın — Türk ulasa, Yaşasın Atatürk — ve devrim adamları.. Bay Avnl'nin alkışlanan ba söylevinden sonra Devlet de- miryolları İşl tme müfettişi bay Hasan — Yakup demiryollarımın faydalarından — şimdiye kudar yapılan — yollardan, sanayileşme hareketinden bubhsetti. Fevzipa: şa okulü talebesinden bir ço. cukta ble söylev verdi ve Iki çocuük ta manzumeler okudular. Karçıyaka — örlamekteb - İzclleri tezahüratla ve nabhiye ocağı heyeti ve üyelerile mahfele geldiler, — karşılandılar, Şenlik, gtce yarısına kadar coşkun bir şekllde devam etil. Şehrimizin — bayraklarla süz- lenmesine ve geceoleri elektirik- le aydınlatılmasına kurultayın devamı müddetince devam edi- lecektir. ——— —— doktorü Hızır Ali'nin — bugün çok Iyf bazırlanımış mermer andacı — karşısında büyük bir kolabalık. Ve etibba odasından gönderilen üç bayan, iki bay doktor bütün Ödemiş doktor- — ları önünde açılma çenliği ya- pildi. Yöüksek adinıza — güzel bir çelenk konuldu. Bayan Dr. Handan ve Manlsa'dan gelen Dr. Necdet Arunçla — söyley yaptılar, — Cumurliyet — cuğunda büyük Türk bilgininin özlüğü tarihinla karanlığından çıkarı- he ve bunuuv Büyük Kurultay gününe rastlayışı mutlu bir İş sayılmıştır. İstiklâl savaşında — yıllarca yordüu ve — dalgalarını — tutan ve uzun asırlar — kahraman- lar yetiştiren bilgililer tarihin- de büyük Türk hekiminin gö- rünüşü balkın minnetinl ka- zandırmışlır. İzmir Vallel K. Dirik