21 Haziran 1935 Tarihli Anadolu Gazetesi Sayfa 2

21 Haziran 1935 tarihli Anadolu Gazetesi Sayfa 2

MNN Sahite — 2 MNMN G nudclıi k Avrupa İşleri Zamanımızın en büyük da yalarından bir! budur, Uluşlar sosyetesinin. — paktların, arsıu lusal yükenlerin bir değeri var mıdır, yok mudar? Bunluar birer inanca mıdır değil midir? İogiliz ve İtalyan gazeteleri arasında son aytışmalar bu ba- kımdan oldukça önemli — idi, lagiliz — gazetelerine göre, bü: yük — Britanya İmparatorluğu kurulurken ve genişlerken, şart lar büsbütün- başka idi. Ulus- lar sosyetesi yoktu. Devletler, karşılıklı, barış yökenleri altın: da değildiler, Bir devlet kendi asığlarını, ancak harb ile sağ- layabilirdi. Bu dava Mançurya mes'ele siade de böyle açılmıştır. O zaman japon gazeteleri, bu göünkü — İtalyan gazetelerinin fikirlerini ve hükümlerini öne attılar. Fazla — sıkıştırılımca Ja- ponya — uluslar — sosyetesinden çıktı. Niteklm İngiliz gazete leri yukarıdaki satırları yazar: ken. japon uçakları Pekin ür- tünde dolaşmaktadırlar. Uluslar sosyetesinla - ve on: dan doğan bütün paktların ve yükenlerin berkitesi nedir. İş burada dayanıp kalıyor. Gerçi uluslar sosyetesinin yasasında sosyeto kararlarını dinlemiyen. lere karşı bir takım tedbirler düşünülmemiş değildir. Fakat bu tedbirler hiçbir zaman tap tanmamıştır. Uluslar — sosyetesi — herhangi bir devletin, berhangi bir dev. letten toprak almasına karar veremez. Sosyete, ulusları, bir takım — sömürür, bir takım #ömürülür diye ikiye ayıramaz. Şu halde hakikatte bir devle: tin yeniden toprak — edinebil. mesine hiçbir İmkân olmamak Tâzımgelir. Uluslar sosyetesi, kurulduğu zamandaki coğrafya — şarlarını ve andlaşmaları — kabol — etti. Sosyete, #ömürgeleri kaldırıb bütün dünya uluslarına eçit erkinlik bakları vermek gibi bir ideali 'gerçekleştirmek öde: vİDi üstüne almadı İse de, hiç olmazsa, dünya İstatükosunun olusların tabiiğ hakları sararına bozulmamasına çalışmak adan- cında bulundu. Eğer sosyete bu adancını da tutamazsa, 934 Cenevresl ile 914 Lahisl ara: sında ne ayrım kalır? Bügünkü aytışmaların İç ko nusu budür. Acaba oluslar b01- yetesinin kendliel de kavvetliler arasındaki dengeyi zayıflar za: rarına tutmiya yarıyan — basit bir araçtan başka bir şey değil- midir? Ve bu şüphe devam edecek olarsa, her devlet kendi atığlarını hesab ederek, - gizli hağlaşmalarına tekrar başvur: mazmı? İşte bir yandan silâh yarışı alabildiğine — devem ederken, son ÂAvrupa gezetelerinde ko- nuşulan mes'eleler bunlardır. F. R. ATAY Meshur Uçman Istanbul'da İstanbul, 20 (ALA) — Tae- nınmış Fransz uçmanı Kost İstanbul - Bükreş postu servi. sini yapan uçakla bugün — esat 11-30 da İstanbol'a gelmiştir. İstanbul, 20 (Özel) — Fran: sa'nın ençok tanınmış tayyare: ellerinden (Cast) bogün İstan- ününTelyazı Hab Gü Tecim Andlaşmaları İçin bir Heyetimiz Paris'e Gidiyor. Heyetin Başında Ekonomi Bakanlığı Müsteşarı Kurdoğlu Bay Faik Var. Ankara, 20 (Öxul) — Hükümetimizle Fransa arasında yeni tocim andlaşmaları için — özel bir heyetin Paris'e hareket etmek üzere olduğu öğrenilmiştir. bu heyet, ekonomi bakanlığı müsteşarı Kurdoğlu Bay Faik'in başkanlığı altında bulunacaktır Iran'da Büyük-Dev-' ' rimler Başladı. Iran Şehinşahı, Ulusunu Yük- seltmeğe Çalışıyor. İstanbol, 20 (Özel) — İran Şehinşahı; peçelerin kaldırılmasına, şapka giyilmesine, erkeklerin birden fazla kadın almalarının yasak edilmesine ve İran dilinin, yabancı kellmelerden kurtarı: larak tasfiye edilmesine karar vermiştir. Habeşistan'daki Italyan Yağmur Edirne, 20 (A.A) — — Edir- neye dün ve bugün bereketli yağmurlar — düşmüştür. — Hele Lâlapaşa ve Havsada yağmur pek sürekli olmuştur. İlimizde kışlık ve yazlık ekinler çok işidir. Yeni Iran Kabinesi Tabran, 20 (A .A) — Başba- kan B. Furugi yeni kabineyi esklsl gibi kurmuş ve saylavlar kurulundan güven almıştır. Hava Savgası Ve Izmir'lilerin Ordusunda Kolera Çıktılyuraseverliği.. Amerika'nın Adis-Ababa Elçisi, Şeh- ri Terkediyor. Bir Habeş Tayyare Zabiti Italyan Bayrağını Çiğnedi İstanbal, 20 ( Özel) — Adis - Ababa'da bir Habeş tayyare za.- biti, İtalyan bayrağını çiğnemlitir. Bu hüdise, İtalyanları sonde- rece kızdırmıştır. İstanbal, 20 ( Özel) — Amerika'nın Adis - Ababa'daki olçisi şebhri terketmek üzeredir. Habeşistan'daki İtalyan askerinde kolera bastalığı çıkmıştır. Adis - Ababa, 20 (A.A) — Deyli telgraf aytarının bildirdiğine göre, buradaki İtalya elçiliği Işyarlarından biri geçen baf ta bir hüdiseye karışmıştır. Bu hususta pek kütüm davranılıyor. Diğer tarof tan Deyli Ekspres gazetesinin haber aldığına göre Habeş hava subaylarından birl korısile beraber sinemada bulunan İtalya elçiliği birinci sekreteri B. Mondelli'nin kapıda duran otomobilinin üzerindeki İtalyan bayrağaı » tutup koparmıştır. Bendan sonra gene ayni subay slnamaya girerek bayan Mondel- H'anlin vetiyerde duran mantosunu da parçalamış ve onun üze- rine de yakalanmıştı. Olimpiyad Maçlarında Bulgar'lar Galib İstanbul 20 (Özel) — Sof ya'da yapılmakta olan olimpi- yad müsabakalarının bugünkü maçında; — Bulgar'lar Yugos- lav'ları sıfıra karşı dört — gölle yenmişlerdir. Sofya 20 (A.A) Dün çok gözel bir bavada Balkan kupası için Romsuya ve Bul. garistan olasal takımları kar- şçılaşmışlardır. Elen yargıç Ha- copulos'un — İdaresindeki — bu maçı Bulgar'lar güzel bir tek- nik ile çok atılgan oynamış- Son Dakika: Ingiltere, Almanya ve Ja- ponya Birleşiyorlarmış.. Bu Haber, Bütün Avrupa'da önemli Akisler Yapmıştır.. İstanbul 20 (Özel) — İngiltere, Almanya ve Japonya ara- sında bir İttifak aktedildiği çayınları — çıkmıştır. Ankara Emniyet Direktörü Ankaza, 20 (Özel) — Trakya müfettişliği fekân müçaviri bay Sadreddin, Ankara — emniyet direktörlüğüne tayin edilecektir. Bay Cemil Bilsel Tstanbal 20 (A.A) — Ünl- versise rektörü bay Cemil Bil. sel bu sabah Avrupa'dan — şeh: rimize dönmüş ve doğru Ünli- versiteye giderek Imtibanlarda bulanmuştur. lardır. Romen'lerin güzel tek. nikli hücumları Bulgar müda- Kaasının gözel oyunu karşısında başaramamıştır. Ba çayınlar, bul'a geldi, yarın Ankara'ya | bütün Avropa'da önemli bir tesir yapmıştır. Maıhaza İttifakın SUU — ASN azenkednma tavid adanak hlebir haber çıkmamıştır. —. — — Başı Linci yüzde — Yurd davasının konuşulaçağı bu toplantıda İlbay General Kâzım Dirik ile C. H. partisi başkanımız bay Avni Doğan'ın söylevlerinden sonra İzmir'in temiz yürekli — tecimerlerinin, yürd acısını yakından — tatmış ve onu toz kondurmamağa an- diçmiş cömert çobuklarının ve: recekleri kararların İzmir'lmizin yüzünü güldüreceğine ve bütün yurda örnek olacağına İnanımız vardır. Yurda örnek ve hattâ bütün acuna hamiyet sevbolü olacak ve Türk bavalmrında — tehlike değil 'Türk'ün benliğinin yaşa: dığını gösterecek bu kararı bir birine kardeş sevgisile beğlı İzmir'lilerimizin sevinç ve Ihi barla karşılıyacakları pek tabll. dir. Fakat bu kardeş toplantısı bize gönüllerimizde yer tutun yuürdsevgisinden ve onun heye- canından doğacak bazı tattıra: cağından yulnız özel davetlile rin değil bütün kardeşlerimizin gelmelerini dileriz. .. ' Hava- tehlikesini bilen üye- lğe yazılma devam etmektedir. Bügün birçok yurddaşlarımız tayyare cemiyeti şöbesine uğra- yerak tehlikeyi bilen üyelige yazılmışlardır. Tenvirst ve Tanzitat Re smi Kimden Alınacak Temizlik ve aydınlık (Ten- yirat ve tanzifat) — resimleri hakkında şarbrylıktan mıntaka memurluklarına bir bildirim gönderilmiş, bu resimlerin bi. va sahiblerinden alınması ka- nun İcabından oldoğu bildi. rilmiştir. Kiracılardan — resim istenmiyecektir. Arkeoloğlar Milâs havalisinde bu yıl öntük hafriyatı yaptıracak olan İsveçli arkeoloğ bay Aksel ile arkadaşı; dün şehrimizden MI- lâs'a hareket etmişlerdir. Orada bafriyat yapılacak yeri — tesbit edecekler ve mart ayında haf- riyata başlıyacaklardır. erleri Ruzvelt V’ergg—ika_;â;-ğ(îğal- tılmasını İstedi. —— . — Vaşlagton 20 (A.A) — Bay Ruzveli kongreye — gönderdiği bir. bildiriğle verğilerin çoğal- tılmasını İstemiştir. Ba vergiler arasında — kazanç vergisi ile büyük boğışlık ve miraslardan alınacak vergileri ve korporas- yonlasın kazanç vergileri var. dır. B. Rozveli korporasyonlar için şimdiki yüzde 13-3,4 nle- betl yerine 9 10 3,4 den 16-3,4 kadar değişen bir nlabet içinde vergi alınmasını öne sörmekte ve zenginlik ve mevki mirat- larının — ulusal yaşayış özerine yaptığı bozucu etkilere karşı gelmek üzere çok tutan özel safi kazanç Üzerinden alınan vergilerinde çoğaltılmasını İste mektedir. Acaba Tahtına Dönebilecek Mi? — Başı 1 inci yüzde — gelar kökleştikten ve ülkenin bütün bayati llkeleri (Unsurları) arasında İyl düşünüş ve elbir. liği düşüncesi başat olduktan sonradır ki kralın rolü faydalı ve verimli olabilir. Yoksa bazı larının bağınazlığı (Tasssabu), bazılarının da kaytaklığı (İrticar) ortasında kralın elinden ne ge- lir? Ben hbiçbir. zaman beni kovmuş olan Yunanistan'a kendi malikânem Garzarile bakmamı pdır. Bu malikâneyi yeniden elime geçirmek te hiçbir vakıt biricik kaygım olmadı. Bende böyle bir mal sahibi düşüncesi yoktu. Yunanistan benim yur- dumdu ve beni ancak onun İleri gitmesi İlgiler (Alâkadar eder). Deyli Telgraf'ın Bir Yazısı. Londra, 20 (A.A) — Deyli Telgraf gazetesi yazıyor: Bay Ribbentrob iki üç hafta içerlalnde Fransa-Almanya deniz ilgisini görüşmek üzere Parls'e gidecektir. Diğer turaftan Almunya ya- kında deniz yapılarının birinci kısmını tezgâha — koyacaktır. Yoğgılacak — gemiler. mümkün olduğu kadar az bir zamanda bitirilecektir. Bütün kruvazör- içinde uçaklar — buluna- lerin caktır. Kuzey denizi ile Baltık'taki gözetmer bölgelerinin her biri. ne torpil kovanlarile bombar: dıiman topları konacaktır. Son. ra da Almanya deniz askerinin sayısını — 350,000 & çıkaracak ve tehlike karşısında bu sayıyı daha da artıracaktır. Gümrük Yoklaması Dün sabah Pireden limanı- mıza gelen deniz yoları İşletme Idaresinin İzmir yapurunda ge- nel bir gümrük yoklaması ya- pılmiştir. -Koöntrolde gümrük muhafaza genel kumandanı ge- neral Seyfi ve ilbay General K. Dirik ile emniyet direktörü bay Fayzi Akkor bulunmuş lardır. General Sevfi; aynl vaparla akşam özeri İstenbula gitmiştir. TLUUNN 21 Hasiren Tçar - Küçük Haberler Buğday Satış- (Iarı Hararetlidi | — Düön borsada buğday #4W? ı geçen günlere göre epl | retil olmuştur. — Öğleden * | 30 çuval, öğleden — sonrü çuval olmuk üzere 488 buğday — satılmıştır. — El kuruş 25 santimle 6 kurüi sındadır. Evelki günkâ ft göre buğday f fatlerinde çıkış olmamıştır. Harman Ynng“" Seydiköyünde bay * çiftliğinde Falk oğlu barman — döverken bir yüzünden yangın çıkınıl" tişen halkın — yardımile masına meydan verilmede? dürülmüştür. Yeni Bir Meydt? İmar plânında meydt? rek ayrılan Birinci koft” gümrük önündeki hanf yıktırılmasına başlanmışti” baylık emrine verilen F kors'in kiralamış — oldoğ da yıktırılacaktır. Hatf ve bu binanın — ankazın!f gerl Şarbaylık tarafındaf nans bakanlığına veriledt” Bay Hakkı Balcı0? Şehrimiz tecim ve *7 | (Ticaret ve sanayi) edat! kanı bay Hakkı Balcıo' zar günü Avrupa'da V seyahatine çıkacak, bay bn seyabatinde — Franttı ve Almanya'ya ıldcui“" Fazla Yolcu Y Şehirde — İşliyen — 0107 istlab hadpinden fazlâ ’1 alan eoförlerle Nlııçî"ı:, eli Hira cezaya çarptır” Şarbaylık bana - dalr memurluklarını - bildiri? dermiştir. ’4 Eşrefpaşa'ya - Işli Otobüslerin Yoll Eşrefpaşa'ya İşliyen | ve otobüsler yolun 'ı zetilerek bundan sonrf İkiçeşmelik — caddeti Düşte Değirmendeağı den hareket edecekleri'” Hayvan Ihracat! Evelki gün Ankara V, İlmanımızden Yılll“! bin sekiz yöz kuzü, keçi, 385 şığır, dön h:&" vapurlle Maltaya 350 ve ihraç edilmiştir. ki' Almanya'ya 30;, Almanya'da mer'i © 4 göre yiyecek ve tçecek İ lerinin paketleri ÜStf | teviyatları ve ağırlı mak İâzımdır. Alms9f” | pılacak — sevkiyatta :"! HAZIRAZ Arabi 1354 18 Rabliülevvel Ezani 8444 4, 81