22 Haziran 1935 Tarihli Anadolu Gazetesi Sayfa 4

22 Haziran 1935 tarihli Anadolu Gazetesi Sayfa 4

J HAMBĞNNDDEAI Sankve Ataturk, Âcun Barışı veAÂme- ÜOKNADOLU| rika Hakkında Ne Dedi? Başı 1 inci yüzde muşlardır. Kontrolları altındaki milletleri, milliyetçiliği ve ana nayı yanlış bir şekilde göste- rerek ve datmışlardır. Bo buhranlı esat lerde, hercümerce mani olmak için kütlelerin kendileri karar vermeleri ve mes'uliyet mevki inl! yüksek karekterli ve yük sek moralli, vicdanlı insanların eline tevdi gelmiştir. pılmalıdır. etmeleri zamanı Bn gecikmeden ya Bundan sonra reslist Atatürk dünyasın en küvvetli — dikta törlüğüne çıkmak için hiçbir sullatlmal ederek al. | | | | | cek derecede zekidir. O tetiktir, cevabı ha Nazarı dikkatl celbede gösterir sırdır. çıktığı bitaraflık — Harp Amerika siyasetini | muhufuza edebilir mi? manlaya müsamaba göstermiyen | Çanakkalenin ve çok uzak bir geçmişte olmıyan Türk İstiklâl harbının dedi kl: — Eğer barb bir bomba in Çilâki gibi birden bire çıkarsa, milletler harba olmak İçin müsellâh mukavemetlerini küdretlerini — mütear. mıza karşı birleştirmekte tered düt etmemelidirler €n mücssle tedbir. müuhtemel bir mütearrize, askeri — kahramanı mani ve mali En seri ve taarrazün ya mıra kâr kalmıyacağını açıkça galatacak arsınlusal kurulmasıdır. teşkilâtın Atatörk mıntakavi rın nibsi misakla kıymetinin, bütün milletlere şemil olacak umnmi | bir paktın kanidir. Maamefih, dedi. Haliha zırda en müstacel ihtiyaç, go memleketlerin uktinde olduğuna kom birbirlerinin hususi İhtiyaçlarını ve mes'ele lerini — görüşmekdir. başka mıntakavi bun muhafazası İçin kiymetle rini şimdiden İspat etmişlerdir. İnsanı teslim alıcı gözlerinde Atatürk'ün fevkalâde Önderlik küvvetl vardır. Kalın kaşları sakia durmaz; yüksek, entellek tüel zirvelere kalkar ve şayanı bayret derecede geniş alaında derin çizgiler oyscak bir şekil de çatılır. Derisi açık — venkli ve güneşten yaunmıştır. değildir. Saçı sarımtırak kahve renginde ve kül Ağzının temiz kesllmiş battı ve çeneel Bundan misaklar sul rengindedir. kararlarının kıymetini Esmer | | etmekle Birleşik Dedim. — Tmkânı yok dedi. İmkâm yok, eğer harb çıkarsa Ameri ka'nın milletler camlasında İş ettiği yüksek balde müteessir olacaktır. mevki her Coğ rafi veziyetleri ne olursu olsun, milletler birbirine birçok rabı talarla bağlıdırlar, Atatörk dünyadaki milletleri bir apartmanın sâkinleri telâkki ediyor, Bir'eşik Amerika camu bu lüks daliresinde Eğer apartman, bazıları gal riyetleri apartmanın en oturmaktadır. tâkinlerinden tarafından uteşe veri lirse, diğerlerinin yangının te sirinden kurtulmasına imkân yoktur. Harb için de ayni şey Birleşik Amerika cu mürlyetlerinin — bundan kalması gayri kabildir. Atatörk ga sözleri İlâve etti: başka Amerika bü vu. ve kuvvetli, dünyanın her yerinde alâkası olan bir devlet kendisinin siyaset ve iktısadiyat cihetinden ikinei variddir. uzak »— Baodan olduğundan, derecede bir mevkle düşmesine | müsande edemez ,, — Fikrinizce, Amerika ada let divanına — iltihek — etmeli miydi?. sordum, dedi ki: iltibak Amerika ca ualini — Adalet divanına muriyetleri şöphesiz umumi sulbun İdamesine yardım etmiş Nüfusu ve insant ide- alleri o kadar büyük olan bir miltetin beynelmilel ihtilâf ların müslihane halli faslında aktif bir. hlisse almağı doğru değildir. Öyle ise milletler olacaktı. cemi yetinin salhun muhafazası için | mücsair — bir zannediyor musunuz? Dedim. — Milletler cemiyotl henüz kat'i mücssle — bir olduğunu — ispat — etmemiştir, dedi, taraftan milletler cemiyeti bugün bütün — millet vasıta — olduğunu ve vasıta Diğer Gardenparti Geri Kaldı Verem mücadele cemiyetinin 22 haziran cumartesi günü akşamı vereceği gardenparti İstanbol'dan gellrilecek olan bü yük oörkestranın İstanbul'dan ançak haziran sonunda ayrıla- bileceği İçin 6 teramuz camartesi günü akşamına bırakılmıştır. ,x.— kıymet ve husüsiyet boşkaydı Nazımı Bey.. — Ellerim titriyor, dudaklarım titriyor, covab veremlyorum. Zavallı ben bir derla ve bolanık T göl suyuna düşmüşüm de ha- berim yok., Oturmıyacağım " derhal gidiyorum. Şimdi sükün bulmuşa ben. WDtdu. Tatlı bir — bakışla Çok yalınızım -dedi- bu K lik içinde çok yalınızım. dedi. tamamen | i | ÖL LERSER BĞ E $ ARASINDA A are z ArTYRar TI Yazan: Orhııı hahmı Gökçe Bu ıLuım unl bekliyeceğim Nazım Bey.. Ben gidiyornm. Mağlüb verdim: ve perişan — cevab Goleceğim... Herşeye rağ men geleceğim.. Dedim. — Ben de öyle “dedi. herşeye rağmen gelmeli- sİniz!. Kapıdan — çıkarken, yeşil bir alev dalgan srcak sıcak İçime aktı. bu cereyana kıpılmııxım' İstlyorum gözleri halinde Artık | takdirde, reddetmesi | | lerin müşterek gayenin tahak küka için çalışabilecekleri ye güâne teşkilârtır. Öndört milyon Türk fından vatanlarının — kurtarıcını Ideallst — Ata tara olmakla tanman türk devam etti: Şuna da kanlim ki, eğer kütle vaziyetlerini iyileştirecek devamlı sulh İsteniyorsa, lerin beynelmilel tedbirler —alınma hıdır. yeslnin refahı; acılık ve tazyikla yerine geçmelidir. Dünya açgözlülük ve şekilde Tasanlığın hayatı amuml- va tandaşları haset, kinden terbiye edilmelidir. uzaklaşacak Atatörk bu sözlerini Hhassaa ellerile ekseriya yaptığı kavvetli jestlerle tebarüz Türkiye'de de yayılmasından sounuz? Dedim. Şu cevabı. verdi: Türkiye'de — bolşeviklik olmıyacaktır. Çönkü Türk hü kümetinin — ilk balka hürriyet ve saadet vermek, a& kerlerimize olduğu kadar sivll halkımıza da iyi hakmaktır. Türkiye'de işsizlik yoktur. Mil letimiz efradı boş zamanlarında ettirmişti, bolşevikliğin korkayor — mu gayesl sıbhbi dinlenme İmkânalarına ma- liktir, — Türkiye neden boğazları tahkim etmek İstiyor? Sualini sordam, — Türkiye'nin boğazları açık bırakmıya olduğu Lozan müahedesindenberi dünya - va: ziyetl ve bazı şeralt değişmiştir. Türk arasisini iki kısma ayırır. Bundan — dolayı deniz geçidinin tahkimi, Törki ye'nia emnlyeti ve müdafaası için çok ehemmiyetlidir. O ayni zamanda beynelmilel münaseba bir unsurudur. Anahtar vaziyetinde böyle mü him herhangi — sergü zeştçi bir mütearrızın keyfine ve merhametine — bırakılamaz. Türkiye, mahtemel salh bozu- cularının birbirlerile harbetmek için boğazlardan geçmesine mani razı Boğazlar tn can alıcı bir yer olmıya mecburdur. Kusursuz simokinla altında geniş emuzları doğraldu; — Türkiye buna asla müsa ade etmiyecektir, Dedi. Kemâl Atatürk'e; neden dik. tatör diye çağırılmaktan — hoş lanmadığını sordum. “Ben diktatör değilim, -dedi- benim kuvvetim olduğunu söy- lüyorlar. Evet, bu doğrudur, Benim arzu edip te yapamıya- Ben onu seviyordum., Akşam saat yedide ona gittim. Şimdiye kadar sırtında taşıdığı siyah tuvaletlerden - sıyrılmıştı. Alıkatta salonda ayakta duru yordu. Bir yaprak gibi titredi- gimin farkındaydım: Tamamen Haşmet'in zevklle giylamişti. — Sadeydi, — zarifu, güzeldi. Munls, yakın bir sesle: — Heyecan içindeydim -dedi. belki gelmezsiniz. diye — düşü nüyordum. Çöünkü sizin anla- şılmaz bir ruhunuz ver Nezım Bey.. Bu ruhu . tesbit etmek kolay d Koluma ..ııdı yakarı çıktık, Balkonda küçük bir içki sası bazırlanmıştı. Mazi zihoimi tatbik ediyor. Terih bakiketen bir tekerrürden ml ibaret?., Ben Haşmet'le böyle bir Buua l)(ı Tarife Sebebdir. Bakan- | lığa Başvurulmuştur. ——— ve | rım, üçüncü şattan Üçte bir ve odası Hman İşleri yeni Türkofla, tecim diğer alâkadarlar; direktörlüğünün tatbika başladığı tarifede mem leketten Ihraç edllen bayvan lardan alınmakta olan yükleme genel fücretinin fazla olduğunu ldadla | bir limanımızdan Ba sonra etmişlerdir. yüzden müddet hayvan Ihracatının keşilmesi ve küçük bazı iskelelerden yapıl- | başlanması çok mühte meldir. Ba takdirde İzmir li manı önemli bir gelir kaybe decektir. tetkiklere göre İlmanımızdan ihraç olanan eanlı hayvanların evelki tarife ye göre büyüklerinden 35 ko. keçiden 7,5, kuzu ve oğlaktan 5 kuruş ücret alın makta idi. Yenl tarlefeye mağa Yapılan yun ve göre büyük hayvanlarla sığır ve mandalar- | dan 50 kuruş, hayvın — yavru larından 25 kurüş, koyun ve keçiden 10 kuruş, küçük hay- van yavrularından beş kuüruş abomaktadır. Bundan başka bu bayvanlar birinci mıntaka dışında, yani mendirek açığında yüklendiği ne göre ayrıca her şat İçin de beşer İlra ücret Şata — yüklenen herbirinden ret alınmakta tan da verilmektedir. huyvanların tarileye göre üc iken bir teraf romorkörün — urkasına bağlanacak ve esasen ayni teci ald, ayni” İş için her şattan — beş İlra alınması çok ağır bir masraf teşkil — etmek- tedir. Evelki tarifelerde romorköre bağlı — birincl — şata ücrete nlsbetle ikinel şattan ya mere cağım hiçbirşey yoktur. Çünkü | ben zorakl ve İnsafsızca hars- ket etmek bilmem, bence dik- tatör, diğerlerini kendis'ne ra medendir. Ben kaibleri kırarak değil, kalbleri kazanarak hük- metmek İsterim.,, O, (Gazi), yani muzeffer ol müş, Govanını da sevmez, ona halk tarafından verilen ve Türk. lerin babası demek olan — Ata: türk diye çağrılmağı tercih eder. İstirahatte iken yözü sert dudakları ve trajiktir. — Noş'eli olduğu zaman bile gözleri çe- Hk pırıldamasını muhafaza eder, Mes'at olüb olmadığını - gör- düm. “— Evet, dedi. vaffak oldam. ,, Çünkü mu- içki öleminden sonra ve malik olmuştum.. Başımı — ellkiyor, — gözlerimi kepıyor, bu hatıraları yorum. Oturdu: — Sizinle -dedi- birkaç tane Ondan sonra çıkarız sevişmİş — Nasıl isterseniz madam!, Dedim.. Ben, ateşe yaklaşı yordum.. İşte, vücudum yordu. Yakın, — rühaşisa — bir bali vardı. Tamamile — samimi idi. İlk kadehleri doldururken: — Nazım Bey «dedi. birşey teklif etsem? — Büyurunuz madam.. — Bundan sonra bana sa dece Suzi deseniz, ben de size Nezm, diye çağırsam. arasında ben bunun — böyle ol doğunu İstiyorum. Benim asıl | dığ | çıkan (Perşembe) yi değerli bir verilen | kovulı- | | İçiyorduk. Likör Dek sık boşaltıyorduk. Bİize | Ben — öyle | hatırlıyorum. - Baba Ööyle der: l İkimiz | daha az ücret alınmak süretile | tenzilât yapılmakta (di. Dış illerde, rlstan, dan Ihraç heyvanların rekabeti karşısında — tutonabil mek zorluğundu kulan Türkiye hayvanlarından ağır ücret alın takdirde — ihracı müşküölleşecektir. Diğer taraf: tan çok ağır gelen llman mas: Romanya, Bulga Yugoslavya ve Polonya: edilen ve sa rafları dolayısile İzmir lima nindan — cavlı hayvan — İbracatı yapılmıyarak Kuşadası vesaire gibi küçük İakelelerden yapıl- Mmıya başlanacak ve Liman İda resi bu geliri tamamen kaybet- miş olacaktır. Ekonomi bakanlığı nezdinde yapılan teşebbüslerde Umam mızdan edilecek — canlı hayvanlardan gene eski tarile ye göre ücret alınmasının ka- bulü İstenmiştir, ihrac Yeni neşriyat Perşembe Türk denizcileri ve onları muhakkak — ki sevenler son hatıra olurak - saklıyacaklardır. Ba sayıda ayrıca son sadrazam Tevfik paşa Bismarkla olan arkadaşlığını ve Kayser Vilkel mi anlatıyor. Farak — Nafiz, Nizamettin Nazif, İbrahlın Alâettin, Mah- mud Yesari, A. Cemalettin; Cahit Uçak, Kan Demir'in en gözel yazıları (Perşembe) dedir. (Nasrettin hoca sinemada) ya zısını — öokürken — kahkahalarla güleceksiniz. Sinema, spor, mizah, meraklı dünya — haberleri, müsabakalar güzelliğinde renkli reslmlerle — çıkan Perşembenlin 1D aei sayısımı okurlarımıza hüreretle tavsiye ederiz. Müze Hır- v ç sızlığı Tahkikatı Şehrimiz öntükler müzesinde yapılan harsızlık sebebile mü- zede bulunan bütün eserlerin kültür. direktörü bay Hikmet Türk'ün başkanlığında bir he yet tarafından tetkikine baş- laomıştı. Tetkikat bitmek üze- redir. Şimdiye kadar yapılan tesnlfe göre müzede (150) Bizana, Venedik ve osmanlı öntük altınından başka çalın- miş birşey olmudığı — unlaşıl ve tablo mıştır. İsmie — Süzan'dır. lerdi.. — Kim derdi Suzif. Biraz çaşırır. gibi olda: — Çocuklağumda!. Dedi ve kadehibvi yuvarladı kudehlerini Arada O müte Ben gözlerine bakmaktan korkuyor düm, Biraralık: — Her nedense -dedi- Türk'leri benim şark memleketi sanki Nüveyro ekelk.. madiyen konuşuyordu. ben şarkı — severim.. nazarımda ve bir olmaktan çok Mizir | uzaktır. Orası artık pisleşmiştir. Hüviyeti yoktur. Eski nizam, eski ab'ane, eski zevk arasında | hiçbir şey ilfade edememeğe mahküm vaziyettedir. Ben ço- DU 22 Haziran (i Izmir Limanından Hay- Habeşistan van İhracı Da Zorlaştı Italya'yı Yenidet Protesto Etti.. —— . e ——— — Baştarafı 1 inci yüzde — masyon gazetesinin mıııırdıı"' göre, Habeş İmparatoru eldek andlaşmalar İcebından — ol! İtalya'nın — etgerliği — (Nüfostl altında bolunan Jenina salti? | lığını İlbak etmiye karar *& miştir. Habeşistan Harar flipi” saker yığmağa devam ediydt Londra, 21 (A.A) — Mf ning Post — güzetesi Eritredei gelen İtalyan Senatosu rinden — Kastellani — ile müştür. Kastellaninin diyeve göre; İngiliz gazeteleri tarafınd? yayılan baberlerin tersine rak İtalyan İşçi ve askerlerl sağlık durumları gayet iyidif Cenevre 21 (A.A) — Eıı.J hükümeti ulaslar kurumu g sekreterine yenl bir nota dermiştir. İtalya'nın durum! protesto eden bu nota bölgelerini — gözdem — geçireti gerçek dürümü Hle ayai V manda gerçek veya uy.ıurıı"ı bütün hâdiscler hakkında £ yapacak nota bir komlt stanmasını — (Tayini) — istetf tedir. Habeş hükümeti, bu kon' ye işini — İyice başarması HDN gerektiği kadar yardımda Tunmayı adadıktan başka b“' “ masraflarını da yüklenecti” | & söylemektedir. Bu önerge (fj Uf) Habeşletan'ın barışsevef yetlerini İsbat etmek ge! yapılmıştır. İstanbal 21 (Özel) — Pf kü telgrafiımda, bir Hebi tayyare zabitinin Adis Ababi halyan — bayrağımı çıgnnd p bildirmiştim, İtalya, bu seden dolayı Habeşlstan'a 51' detli bir nota vermiştir. Şaşal suyu — kaynaklari Öegü içine alınmış girlş vef erkek öğretmen mehfhlll"( pi gibi güzel bir kapı ? rılmıştır. Şaşal — kaynaklüfi' geceleri lüks Tâmbaları yf? caktır. Park çok güzel YÜ A rilmiştir. İçine kanapeler K muştar. Duş yerlerinin İ nlmamna yakında başlan Türk -Ingiliz Tecim | "' Anlaşması Tatbiktt" | Türk - İngiliz tecim ması kânunu dünden İt tetbik mevktine girmiştir. rük ve İnhisarlar a.kı-" dan şehrimiz —gümrük ", rektörlüğüne kanan !nl Toğlliz malları gümrükt? karılmağa başlanmıştır. cukluğamdan beri şarki rim. Her nedense görmek — İstiyordum. Z' öldükten sonra derhal kö) buraya geldim. Ben büf havayı çok tabit olarak füs ediyorum. Buradaki ların yüzünde bana hüviyet, bir aaalet vaf- Ben onu lezzetle dinli)” Ara sıra; o — İçmiyorsun ya *"'r Diyor.. — İçiyorum Suzl!. Dukikalar - geçiyar.. rikleri yaktık. — İhtiyaf hizmetçisi var ki, o dâ dan — getirilmiş. konuşuyor. Fakat lngll"'d anlıyor. Suzl'nin — göz manlanıyordu. Elile elti " 4 — Sonu ©