16 Temmuz 1935 Tarihli Anadolu Gazetesi Sayfa 6

16 Temmuz 1935 tarihli Anadolu Gazetesi Sayfa 6

| Naldöken Köyün-(Genel Direktör de Iki Kişiyi öldürdüler. — Başı 1 inci yözde — kayınbiraderi Azizdir. Katiller de ayni köyden Hıdır. oğlu Kâmm ve kördeşi İbrahimdir. Ciuayeti mavzer ve tabanca İle İşlemişlerdir. sebebi kadın ve alacak — mes'elealdir. Cinayet hakkında öğrendikle Fimizi yazıyoruz: Bizir. oğlu Kâzıw; bundan bir kaç ay evvel kardeşi İbra- vak'anın him- için bakkal — Fevzi'nin kızını almak — İstemişti. Fakat kızın babası: — Ben kızıma karışmıyorum. İzmir'de dayısı Karaoğlan oğlu Müstafa ve bir de akrabamız dan Zeyael vardır. Onlar razı olaran ben de veririm. Demiştir. Kız İbrahim'e — verilmeyince Ibrahim'in cunı sıkılmış ve İki taraf birbirine düşman dura.au almıştır. Köyün kırbekçisinle; Küzı- ma on İlra borcu varmış. Ayni bekçinin köy odasından da bek: Çi ücretl olurak bir mikder alacağı vermış. Küzim bekçiden Parayı İstoyince bekçi ona: — Köy sundığından alaca- ğem var, Asmuhtar — Zöynel'e başvar, oradan al. Demiştir. Bunun Kâzın — gidib köy Zeynel'i görmüş, miştede Zeynel: — Köyün parası yoktur, fakat üzüm zamanı yaklaştığı için yakında ba parayı ala cokan. Demiştir. Fakat Zeynel: — Ben parayı şimdi Isterim. Vermezsen ciğerini söserim. Diye bir. tehdid — savurarak odadan çıkıb gitmiştir. Rakkal Fevzinin de Zeynel'de üzerine odasında parayı İste 47 lira kireç parası alacağı yarmış Zeyanel; Fevzi'ye —47 lira yerine 37 lira vermiş, Fevzi haber göndererek daha on İlra vermesini bildirmiştir. Zeynel de: — Ben borcumu bilirim, on ira borcumu da vereceğim Demiştir. — Dükâna — gelen Zeynel; bakkal Fevzi ile hesab görmüş, kürdeşi Aziz de ayni yere gelmiş ve sonra birlikte dükündan çıkmışlardır. O gırada İbrabim, kardaşı Kâzım, babaları Hıdır ve Kâ zım'ın kız. kardaşı Zeliha yol üstünde, evlerinin önünde otur- muşlarmış.. Zeynel ve Aziz oradan geçerlerken kız verme- mek meselesinden bunlara düş man olap Kâzım ve İbrahlm: — Ne dürüyorsunuz! — Diye Bağırmışlar ve yerlerinden sıç yayarak Közım'da bir mavzer, İbrahlm'de bir tabanca, baba- latı Hıdır'da bir sopa, Kâzım'ın karım Zeliha'nın — elinde bir sendalya olduğu balde hep bir- den Aziz ve Zeynel'e çullan: mışlardıc. — İbrahim tabancayı mteş ederek Azizl sol memesil altından ağır sarette yaralamış ve kurşun belkemiğinde kul mıştır. — Sonradan — hastaneye kaldırılan Aziz orada ölmüştür. Kâzım da mavzeri ateş etmiş, Zeynel'i — göğsünden mermi sağ — memcal girmiş, sol memesi çıkmıştır. Yaralı Zeynel yera yıkılmış, ayağa — kalkmış, altı yedi metre uzakta Cafer çavu şun evinin açık bolunan kapı- smdan girib düşmüş, — orada ölmüştür. Tahkikata göre suçlular cina- yeli İşlemeği Önceden — tasarla- vürmuş, altından altından buğday & K. Za — Başı 1 inel yüzde — Tarım (Ziramt) bankası genel direktörü Kemsl Zalm geh rimize dönmüştür. Kulakla: rından biraz rahatsız bulunan Kemal Zalm dün Tarım ban: kasını ve çiftçi borçlarını ilgi lendiren — muhtelif — mes'eleler hakkında kendisinden mülâkat istiyen bir mubarrimizi rahat- sızlığına — rağmen büyük — bir nezaketle kabul etmiş, sorula rına aşağıdaki beyanatta — bü lanmuştar: — Hükümete ald ve Tarım benkası tarafından Idare edilen boğdayların satışı İçin ne dü şünülöyor. Satış — yapılması hakkında Tarım bakanlığından emir gel diği halde — İzmir'de banka neden büğday — satışı yapma maktadır? — Buğday İşi için yeni bir kararname — çıkmıştır. Bu ka rarnamede — eskiden — mevcud buğday abın merkezlerine daba bir takım merkezler — ilâve edilmekte, buğday komlsyonu- nun — salâhiyetleri — genilşletil. mektedir. Kemal Zalm'in — bahsettiği komlsyon — Tarım — bakanının başkanlığı altında Tarım müz- teşarı) İla Finana, İç, Eko- noml bakanlıkları yönetkerleri, Tarım bankası yönetim kurulu başkanı, Deylet demiryolları ve Tarım bankasmı genel direktö- ründen teşekkül etmektedir.| Büğday alım satım İşleri doğ rudan doğruya bu komlsyon tarafından verilen — direktif ler dalresinde yapılır, bu İşde Ta: rım bankası sadece mütavassıt bir vaziyette çalışmaktadır. Ge- rek buğday mübayaası ve gerek satışı hükümet besabına ve hü. kümetin direktifine göre ya: pılmaktadır. Buğday kanununun İki he- defi vardır. Bunlardan - biri mübayan vasıtasile — müstabelli, diğeri de satış — vasıtasile müs- tehliki korumak, Bu suretle banka bağday pl yasası üzerinde nâzımlık rolünü görmektedir. Mevzanbahis bu olunca de- mek olüyorki memleket İçinde İstihlâk — pazarlarında — buğday fiatleri çok yükselince buna mani olmak icabedecek, banka buğday satışı yaparak fistlerin yükselmesibdin önüne geçecek, flatler çok düşüncede tedbir alarak değer flatle mübayea yapacak ve daha fazla düşme- sini önliyecektir. — İzmir'de bankanın buğ day satışı için emir verildiği halde banka eatığ yapmıyor? — Verilmiş olan emirlerde çok yüksek İse ekmek - flati mışlar, memek ve on İlra borç mes'ele- sinden ikf kardeşi öldürmüş- lerdir. Hasan adlı bir. tanık (Şabid) evvelâ Azla'le Zeynol'in orada oturanlara hücum ettik. lerini söylemişlerelr, İbrahim'in —evinde — yapılan oraştırmada kapı eşiği — altında Kâzım'ın mavzeri gömülü ola- rak bulanmuştuar. Vak'a yerinde boş bir tabanca kovanı bulun.- müştür. İbrahim — Burnava'da yakalanmıştır. Közen — İzmir merkez bölüğüne teslim olmuş- tur. Yargenel Savaman Şevki Süner tahkikata devam etmek- tedir. / tışında sahiplerinin başka rada ekmek flati çok yüksek bir vaziyette olmadığı içiadirki satış yapılmamıştır. Fazla yük- selme olsydi malı satışa arze decektik. — Ziraat bankasında yenl bazı teşkilât yapılması da düşü nülüyor mu? — Birşey — yoktur. mücmeseleri — teşkilâtile oynamak haddı zatında doğru değildiz. — Çifiçi borçlarının onbeş yıllık, — kredi — kooperatifleri ortakları borçlarının da beşer yıllık — taksitlere — bağlanması hakkındaki kanunların tatbikatı be şekilde olacaktır? Kenun- lardaki müsaadelerden müstah. tillerimiz ne derece faydalana caklardır. — Bunun için lik yapılacak işler hakkında bütün şube ve sandıklara tebligat yapılmıştır. Bilbassa gayri menkullerin sa, bir borçları bulanub bulunmadığı ZArsat bankasından — sorulmak Tâzımgeliyor. kanna mucibiİnce yurddaşların gayri — menkülleri üzerindeki tasarrufların ve bil. bössa bankaya berçla olmlyan: ların tasarraflarını kayd altına almamak için kanunun Ziraat bankasına vermiş — bulunduğu üç aylık mühletin sovunu bek. lemeksizin derhal borçluların Hateleri tapa ve lera — dalrele- rine verilmiş bolanmaktadır. Hattâ bazı yerlerde kanaunun neşri tarihinde gişelerde verll- miş bulunmakta İdi. Bu su- retle bankaya borçla olmuyan: ların ferağ ve İntikal mnaame- leleri Tarım bankasına borçlua olub olmadıklarının — sorülma: sma ve bu süretle az dahi olsa muamelelerinin gecikmesine meydan verilmemiş olacaktır. Boreların yeni senetlere bağ. lsnması kanununun neşri tari- hindeb itibaren altı uy zarfın da bitirilecektir. Bunun İçin takib edilecek usulleri — ve tat- bikat — şekillerini — göstermek özere bazırlanmakta bulunan talimatname bugünlerde şube ve sandıklara — tebliğ — edilmiş olacaktır. Kanun 1931 senesi sonunu kadar yapılmış bulunan borç: ların yüzde üç falzli takslte bağlanmasını — emretmektedir. Huzırlanmış bülunan kredi ko- operatiflerilâyihası heyeti umu- miye rüznametsine gidecek va- ziyette bulunmasına — rağımen vaktin darlığından kamutayca müzekereleri yapılamamış — ve kanun — hallal alamcanştır. Bu kananda kredi kooperatifleri ortaklarının 1934 sencal sonu- Du kadar olan borçlarının beş taksite bağlanması esas kabul edilmiş bulunmaktadır. Banka kamutay evcümenlerintn tasvip- lerine İktiran etmiş bulunan lâylibadak! bu estasları gözönü. nDe alarak şimdiden bu borç ları boş müsavi takeltte tahsll etmeği kabül etmiş ve teşkl. lâtina o yolda tebliğat yap- muştır. Kooperatif ortaklarının borç: larının faiz baddi yüzde 9 olarak mubafaza edilmiştir. Bunun se bebi kooperatif — ortaklerının ayni! zamanda kendi teşekkül. lerine karşı da — borçla bulun: maları ve teşekküllerin yaşaya- bilmeleri için falz — badlerinin memleketimiz için ıo_nıııl te. lâkki — edilebilecek hadlerden Kredi fazla H Ehra 25 Haziran 1935 tarihli El. , Ahram gazetesinden: Son zamanlarda bütün acun devletleri kara, deniz ve hava sllâbhlanmasında büyük bir fan liyet göstermektedirler. Acunun birkaç mıntakasında harb zu- bur edeceği sanılmaktadır. İtal- yan Habeş İhtilâfi İngiltere'nin Sadan'ı Mısır'ı da büyük faall yette bulanması İcabettirmek- tedir. Misin yakın zamanda bir herb meydanı olacağı moh temeldir. Mısır'a komşu bir devletin harbe sahne olacağımı gösteren alâmetler çoktur, Mi sır'ın harbe karışmusı da muh temeldir. Misir"in — müzlde — müsazzam ordusu var idi. Bidivi — İsmall Paşa zamanında — Misir ördüsü 120 bin sskerden mürekkeb idi. Bu yüzyirmi bin askerin otuz binl Sudan'a tahsls edil- mişti. Mısır'ın nüfüsu, o zaman ancak beş milyon idi. Bogün aşağı İnmemesl zaruretidin ba- lanmasıdır. Esasen kooperatif ortaklarının — borçları — isthsal için kredi alma mahiyetinde bulunduğa içla ortakların ken- di İstihsalleri fevkinde ancak uzün vadelerle — ödenebilecek büyük borçlar yapmamış bulun. maları İcab eder. Bu beş taksitte ödeme ko laylığı aadece buhran sarsıntısının ortakları fazla mütecesir ettiği senelerin — biriktirmiş — olduğu borçların ödenmesinde kolaylık temin edilmesi gayesine ma: tuftur. Ortakların kooperatife girme den ve 931 senesinden evvel Zirast Bankasından zeucirleme letle alıb da kooperatil lere dev. redilmiş bulunan borçları umu- mi kanun bükümlerine tâbi totolacaktır. Bu kanunlarla bil- hassa banka fevkalâde ihtiyatına Hâve edilmek üzere devletçe senede bir milyon liranın ve- rilmesinin kabal edilmesi, gerek çifiçi ve gerek banka için mem- lekette — misli görülmemiş - bir fedakârlık teşkil etmoektedir. Comuriyet hükümetinin çif t- ç yurddaşlarına almış olduğu birçok tedbirlere iozlmum eden | bu' büyük tedbiri burada şük- ranla antnadan geçemiyeceğim. Çiftçi yarddaşlarımızın büyük rejimimizin ve onu yürütmekte bulanan — hükümetimizin — her gün daha ziyade İnkişaf etmekte bulunan iktisadi tedbirleri ara sında bunn dahi lâyik oldu gü — ehemmiyetle — karşılıya caklarına ve kendilerine düşen abeşistan Vaziyeti, im Söylüyor.sırlıları Kuşkulandırıyor Ordu Kuvv;eılendiiilmelî;vBir Harb Filosu Yapılmalıdır, Diyorlar. mlar isa Mısır'da yalnız onbir bin mevcuddur. Buna korşı Mısır'in | nüfasa onaltı milyonu bul: müştur. Misr'in bügünkü ahval İçin: de küvvetli bir ordudan mah- rüm kalmasının manası yoktar. İngiltere mahut 92 — şubat taribinde İlân — ettiği Ihtiraz kayltleri (Reservler) dolayısHe Misır'ın müdafaasını uhdesina almıştır. Bununla beraber Mı: sr ordusunün takviyesi — İngil- tere'nin — menfasti — iktizasın- dandır. Togiltere İmparatorloğu ga- yöt geniş yardımlara muhtaç tır, Misir'in coğrafi — meykdil, sahillerinin genlişliği, —tabli İs tihkâmlardan mahramiyetl ka- ra, deniz ve havada — kuüvvetli olması icab eder. Evet - İagil: tere'nin deniz kuvvetleri mu- azzamdır. Miısir. müdafassına da kâfi gelir, Bununla beru ber Mısır. bir barb - filosuna muhtaçtır. Ordu, ulüsün — hayati bakı- mından en faal bir unsurdur. Bir devlet ileri olsun geri ol sün, asri olsan vahşi - olsun ordusuz yaşayamaz. Banu tarih İsbat etmiştir. Binaenaleyh Mısır hükümetli ordunun — takviyesi için önem versin. Bu hükümetin vatan perver ve İnsani bir ödevdir. Ordünün — takviyesi — gerektir. Tulebimiz doğrudur ve yerine gelinciye kadar bu talebi tek. rarlıyacağız. Bötün Misir olu- sunün arzusüu büdür. - Misir ulusu bayatta güvenlik İçinde yaşamak istiyor. ,Yezileleri dabi seve seve yapu- caklarına eminim. Mı- | 2 Adalarda Sül Tedbirler — Başı 1 inci yüzde — rar vermİştir. Roma, 16 (A.A) — İtalyan” Habeş anlaşmazlığının barıtf | şekilde kotarılması için yaband ülkelerde ortaya çıkarılan kotf binezonları çözeleyen — Stampt| gezetesi diyor ki: — İtalya'nın her hangi bif siyasal veya buüküki ale oluren — olsun — Habeşlatan —it karşı rılması İtalya için met” far ve kabül - edilmez bir dW rumdür. Habeş irkı İçin lüzutf olmadığı zamanda bile kuyvetlf ve yalnız kuvvetlin değeri vardıf İstanbul 16 (Özel) — H8 beşlstan'ın Niyork elçisi bugüt İtalya - Mabeşlatan — İşleri etri finda bir diyevde boluri şunları söylemiştir: — Kat'iyyen ccnebi kumat' dası altında kalmıyacağız. Ölüt' ceye kadar elimizde silâblar" mızla, topraklarımızı koruy# cağız. Hangi Fırınlar Kapatılacak.. İzmir'de 143 firından 73 Ö bamar yoğurma makinesi koy" muştur. İzmir'in ekmek ihtt yacını 70 fırın temin edebilir: Bir ay sonra İzmir'deki makl' nesiz fırınlar — şarbaylıkca kö> pattırılacaktır. Bu müdiet tır. Fırıncılar cemiyeti ekmek taşınıb — satılmamanınf karar vermiştir. Cemiyot b kararı tatbike çalışacaktır. Urla Cinayeti Davası Urla eski hükümeni lhııı;' Ziya'yı öldürmekle suçlu avo * kat Sabrl ve arkadaşları — hak- ’ kında ilçe soru hükümenliğince yapılmakta olan tahkikat bit miş ve genel savaman suçlulaf hakkındaki iddiasını serdetmiş" tir. İddianın — enretl — suçlalark tebliğ edilecek ve üç gün sonrs karar hükümenliği — kararıd! verecektir. Denizli'de (re- nel Sayım Denizil (Özel) — Başbakan: lık İstatfatik genel direktörlüğü 6 ancı şube direktörü Mehmed Alt Atkün dünkü gün şarımızd gtlerek bu yıl yapılacak genel | nüfas sayımına temel - olarak | belediyece yeniden yapılan nu” marataj işini gözden geçirmiş ve beğenmiştir. ozatılmıyacak' eşekle ——— TF