24 Temmuz 1935 Tarihli Anadolu Gazetesi Sayfa 2

24 Temmuz 1935 tarihli Anadolu Gazetesi Sayfa 2

p Ğ P TUT L —T SKM € M ŞN Saktbe — 2 ANTLURN UNU * M — Bayındırlık Bakanımız "GüNnün TelyazıHaberler önemli Bir Diyev Verdi. —— .. .— — Başı 1 inci yüzde — rimiz dün öğleden evel Bayın- dırlık Bakanımızı konukladığı Aydın demiryolları eski genel direktörlüğüne — tahslş — edilen evde görmüştür. Evelce bu eve girebilmek çok güç bir İşti. Şimdi kapıdaki zili çalıp içeri girmek ve bhükümetin önemli bir makamını İşgel ve İdare eden zatı görerek onunla ko- nuşmak, ona derdini anlatmak ve çok kolaydır. Resmiyetten uzak, demokratik ruha tama- men uygündor. Ve ayrı ayrı dalreleri ihtiva eden bu güzel binanın bahçe kısmında İstira- hat eden Bayındırlık Bakanı muharririmizi büyük nezaketle “kabul etmiş, mühtelif mes'ele. ler hakkındaki suallerine cevab vermek lâtfanda bulunmuştur. Diyevini yazmağa başlamadan evel söyliyebiliriz ki, çok sem- pstik bir Çevre yaratan ve memleket İşlerinde önemli mu: vaffakıyetler gösteren Çetinka- ya, bayındırlık İşlerine ait en küçük mes'eleler bile esa'lı bir şekilde ve İnceden İnceye meşgul olmaş, en küçük nok- talarına kadar hepsine nüfaz etmiştir. Bakanımızla muherri- Timiz aralında geçen konuşmayı ve Çetinkaya'nın diysvini ya- zıyoruz: — İzmir'de ne kadar kala' cak ve nelerle meşgül olacak. snız?. — İzmir'de negari bir haf ta tedkikatla meşgul — olacağım, Yeni, önemli iki hattın devlete İntikali — dolayıslle kurumunu ne suretle birleştirmek müm- kün olacağını yakından tedkik edib bir fikir edinmek ve duha sonra bu işl mütahasms bir heyete tedkik ettirmek niye- tindeyim. Diğer taraf tan, bilhassa Ay din hattının şabolerile beraber vaziyetini yakından görerek az zamanda — devlet demiryolları hatlarına İntibak - ettirebilmek imkânı bakkında bir - fikir edinmek İsterim, Bunlardan başka Bayındırlık (Nafıa) işlerine ald bizi yakın- dan meşgul eden beazı teşeb- büsler ile alâkadar olacagım. Bilhassa Küçük Menderes hav. zasında başlanan Cellâdgölü'nün - kurutulması ve Menderes yatar ğinin islâbi ameliyesinin inki- şafını ve buradaki mesaf - tar- zını anlamak - İstiyorum. Yeni yapılmış olan beton Gediz köp- rüsünü de göreceğim. Hülâsa bu gibi bir takım İşleri gör- mekle beraber biraz da din lenmek niyetindeyim. Aydın hattının terife işlerile birez meşgül oldum, — derhal tatbikine Imkân olan şeyler için, yani bu hatta her şeyin dovlet demir yolları tarifelerine unya- bilmesi için lâzimgelen tedki: katı da >yaptırdım. Bazı maddeler — üzerinde ve yolcu tarifesinde indirim (Ten- zilât) yapılmak özeredir. Devlet Demiryollarının bu husustaki kararını hareketimiz sırasında Imzalamıştım. Bagün yarın tat: bikine başlanır. — Aydın hattında bir bu: #üsiyet arzeden İncir nakliyatı İçin tarifede ne derecede ten- zilât yapılacaktır? — Ürünlerimizi korumak İçin Kasaba — hattında — tatbi eai çi sanda halk için, yürd İçin ko- Taylık olabilecek olan herşeyli yapmak azmindeyim. — Aydın hattımnda ne gibi değişiklikler yapılacaktır? — Aydın hattı üzerinde dev- let demiryollarına intibak ede- bilmek için icabeden - tadilâtı mümkün olduğu kadar çabuk yaparak Comariyet idaresinin eli ne geçmiş olan bu battın feyiz- lerinden ammenin, devletin ve ordunun — fetifadesl — İmkânımı biran evvel vermek niyetin- deyiz. — Antalya demiryola yapı- lmca batı Anadolu ürünlerinin önemli bir kısımının Aotalya Hmanından ihraca başlanecağı ve böylece İzmir llmanında İşin daha azalacağı — endişesi izhar edilmektedir. Ba hususta ne buyaruyorsunuz? — İzmir; Akdeniz'in en ta- bi ve gözel bir llmanıdır, An- talya hattının yapılmasile İzmir Hmanının bu kıymetini kaybe- deceğini zannatmiyorum. Fazla olarak bugün İzmir Ulmanında hertürlü kolaylık da nisbeten vardır. — Yeni Hmanın - Halkapı: nar koyunda modern — olarak yaptırılması bakanlıkça düşü: nülüyor mu? — İzml.'in yeni — ilmam, devletçe Öönem verilen — bir mes'eledir ve bu tetkik — edil. mektedir. — İzmir elektirik ve tram- vay şirketi kordonda ve bas mahane kemer arasında — elek. tirikli tramvay İşletmek için bakanlığa müracast etmişti. Ba mes'elenin son şekli hakkında malümat Jütfeder misiniz? — Yeni elektirikli tramvay hatları için şirketin yeniden .teşebbüste bulunduğunu — bili- yorsunuz. Mahallinde bir fikir edinmek — ve icab edenlerle görüşerek bu — teklifin âmme hizmetine ne dereceye kadar uygun — bulunduğu bakkında malümat — alacağım. İzmir'de elektirikli tramvay yaptırılmak İstenen kısımda otobüsler İşle- mektedir. Küçük te olsa ulusal sermaye İçin do müsald şartlar düşünmek, temin etmek fik. riodeyiz. — Şehirlerarası telefana İle Avropa çehirleri ve Balıkesir, Bursa ve Manisa ara İstasyon- larla İzmir arasında görüşme yapılamamaktadır. Bu ne vakit mümkün olacaktır? — Bunun için kuranporter denilen bir makineyi posta, telgraf ve telefon genel direk. törlüğü tedarikle meşgal bulun- maktadır. Bunun İiçin — bir münakasa açılmıştır. Ku makine ile sekiz kişi biranda konuşa- bilecektir. Bu yapıldıktan sonra İzmir'in telefon işi bir adım daha İakişaf etmiş olacaktır. Bununla beraber şunu da söyliyeyiim ki, 1936 senesinde posta, telgraf ve telefon ideresi yeni bir hayata girecektir. Bu meyanda telefon İşi üzerinde eheminiyetle dikkatimizi toplı- yacağımız şüphesizdir. Memle- ketin - mühim — merkezlerini telefonla — birbirine bağlamak modern devlet idaresinin zara- retlerindendir. İstaebal telefon şirketi tesl- satının satın alınması bütün bu işlerin biran evvel Inkişa.- fında âmll olacaktır. Tesisatın Atatürk Fransız Cumur Ankara, 23 (A.A) — Fran- sız ulüsal bayramı müvasebe- tile camur başkanımızla Fransa camur başkanı arasında çu telgraflar çekilmiştir: Ekselans M. Albert Löbrün Camur başkanı Porle Ulusal bayram — münasebe: tle ekselansınıza en İyl teb. rikleri sunar (ve asil Fransız alnsanun gönenç ve genliği için baslediğim dileklerin ka- bulünü dilerim. Kamâl Atatürk Ekselans Kamâl — Atatörk Türkiye cumu başkanı Ankara Ekselansınışın — tebrik ve dileklerinden ziyadesile müte- hasala olarak bütün teşekkür- lerimle ibirlikte kendilerinin gönenci ve Türkiye'nla gen- lği için beslediğim içten di leklerimin — kabulünü — rica ederlm. Albert Löbrün bul telefon — şirketile hemen hemen mütabakat hasıl olmuş gibidir. Tesisat için yirmi yıl devam etmek üzere senede 46 bin İngiliz Miram — vereceğiz, Tekrar edeyim ki telefon İşini memleket için bir köl halinde tetkik ediyoruz. Çünkü biri diğerine bağlıdır. Bunun üze- rinde uğraşıyoruz. — Yeni posta, telgraf ve telefon kanuncu (hakkında biraz malümat lütfedermisiniz? — Posta, telgraf ve telefon kanununun rubunu — yüksek tahsil görmüöş İdare elemanları- nin İşe hâkim olması ve İşi idare etmesi teşkil etmektedir. Memurların maaş ve İstikballe- ri de bu noktai nazardan ku rulmuştur. Yüksek — mühendis mektebinde posta, telgraf ve telefon ihtiyacını temin etmek üzere ayrıca bir sınıf — ayrıl- mıştır. Ve Avrapadan ba bu- sasun temini içla bir. iki mü- tehassıs öğretmen (Muallim) de getirilmiştir. b .. Muharririmiz, bu konuşma- dan sonra Bakanımızın göster- dikleri nezaket ve ilgiye teşek- kür ederek ayrılmıştır. . .. Bayındırlık bakanı Ali Çetin- kaya akşam üzeri yanında Vev- let Demiryolları gencl direktörü İbrahim Kemal Bora ve özel kalem direktörü İbrahim Sürurt olduğa halde otomobille ilbay- bğa gelerek İlbay General K. Dirik'i göretlemiştir. (Ziyaret otmiştir) İlbay; bayındırlık ba- kanımızı köy bürosuna götür: müş ve büroda yapılan İşler, köy kalkınma hareketi bak- kında İzahat vermiştir. Ali Çe- tukaya; bundan sonra komu- tanlığa, şarbaylığa ve C.H.P, ilyönkuruluna güret (Ziyaret) lade — etmiştir. Şarbaylıkta bir eaat kadar oturmuş, şehrin bayındırlık İş- leri, şimendifer, iman mes'e- leleri etrafında konuşmuştur. çeşme Ilıcaları İlânı 8 inci Sahifededir. | Sıcak dün 3 ; U 24 Temmus Ingililiz Kabinesi Habeşistan'a Sili Satılması İçin Karar Verdi Bu Haber Roma'da önemli Akisler Yapmıştl!! İstanbol 24 (Özel) — İogiliz kabincsi, son toplantısında Habeşisten'a silâh satılmasına vermiş ve bu kararını silâh fabrikatörlerine bildirmiştir. Bu kurar, Roma siyasal çevel önemli akisler yapmıştır. ———j --- 44 ga— — Lozan Günü Parlak Bir Surette Kutlulanacak. Kültür Bakani' üniversitede Lozanı Yapanlar Say- gi Tle Anılacak. İstanbul, 24 (Özel) — Yarın (bugün) Lozan günü olmak mü- navebetile burada büyük tören yapılacak ve üniversitede Lozan #iyasal müvaffakıyetinin sonuçları anılacak ve Lozanı yapanlara karşı ulusumuzun beslediği saygılar, birkez daha gonulacaktır. ş e Mussolini Ağız Değiştir- meğe Başladı!. Avrupa'da Daha üç Yıl için Harb Olmıyacağını Söylüyor.. İstanbol, 24 (Özel) — İtalya başbakanı Sinyor Mussolini, son bir diyevinde çunları söylemiştir: — «Duaha üç yıl için Avrapa'da harb yoktur. Ben, müstem- lekelerimize Habeşistan tecavüz etmesin diye Afrika'ya asker gönderiyorum.* Japonya'nın Kararı, Ro- ma'da Nasıl Kaşılandı.. Italyan'lar: Sarı Irk, Beyazlara Kar- şı Siyahlarla Birlesti, Diyorlar. İstanbul 24 (Özel) — Japonyanın, Habeşletana yardım etmeğe karar verdiği haberi Roma'da telaşla karşılanmıştır. İtalyan'lar Japonyanın bu hareketini, beyazlara karşı, çarı ırkın — siyahlarla birleşmesi şeklinde tefsir etmektedirler. Atatürk Kabul Ettiler. İstanbal, 24 (Özel) — tür Bakanı Saffot Arıkâli gün Atatürk tarafından edilmiİş ve arzı tazimatl lunmuştur. Mareşal Fevzi Istan- bul'a Geldiler- İstanbul, 24 (Özel) — reşal Fevzi bügün Anl buraya geldi ve törenle landı Ismet Inöl Seyahat Yolu Değiştirdile İstanbul 24 (Özel) — vilâyetlerinde tetkikat yap olan başbakan İsmet seyahat yolunu - değişti Başbakan, tetkikatını ten sonra İstanbul'a ge doğu vilâyotlerinden d Ankara'ya dönecektir. — Sübakan Izmir'den üzü! Almanyada Yahudi Aley-ve Incir Alaca htarlığı Devam Ediyor.. Birçok Mağazaların Camları Kırıl- mış, Hakaret Yaftaları Yapıştırılmış Berlin, 23 (A.A) — Havas Ajansından: Almanya'da Yahudilere karşı hareketler dovam — etmektedir. İhüikümeti Nüf Berlin'de bazı Yahüdi mağazalarının camları — kırılmış, birçok mağazalar üzerine bakaret yazıları olak kâğıtlar yapıştırılmıştır. Leipzig'de Yahadilerta şarbaylık banyolarına girmeleri yasak edilmiştir. Nordbanzen'de adt kadınlarla münasebatta bulunduğu söylenen Iki Yahadi tecimene karşı halk düşmanlık göstermiş ve bunun sonunda Yahudiler pollsçe yakalanmıştır. Kolonya'da bir Yahudi şapkacıya karşı düşmanlık — gösteril- miştir. Vezormunda da kendislle münasebatını keşmek — İstiyon bir ari kadınla yeniden münasebata girişmek için bazı çarelere başvuran bir Yabud şantaj yapmakla suçlu sanılmıştır. İstanbal, 24 (Özel) — Almanya'da Yahudilere karşı yenlden hücomlar başladı. Alman'ların, besledikleri kinden korkan Ya- budiler, banyolare sokulamıyorlar. Ankara Avukatları Aralarında Bir üc- ret Taritesi Yaptılar. Ankara, 24 (Özel) — Bu- radaki avukatlar, — aralarında bir tarife yapmışlar ve #alacak ları Öcreti tesbit eylemişlerdir. Avukatlar' bu tarifeyi baro- lara da bildirmişlerdir. Denizli'de Sıcaklar Denizli, 23 (A.A) — İki üç göndür Denizli ve yöresinde tıcaklar — şiddetini artırmıştır. 881 bul- Yunan ve lspanya Hükümetleri Izmir Panayırına Iştirak Ediyorlar. Ankara, 24 (Özel) bs. panya ve Yanan hükümetleri, İzmir arsıulusal panayırına işti rak edeceklerini hükümetimize bildirmişlerdir. Göring Katolik Kurulunun Dağıtılmasını Emretti. Berlin, 25 (A.A) — M. Gö: 'ring, eski mubaribler — katolik E Ankara, 24 (Özel) — bakanlığı, geçen yıllarda tığı gibi ba yıl da önemli mikdarda kuru ve iIncir almağa karar ve! Yunan yişleri Yasak P İstanbul, 24 (Özel) — * na'dan haber veriliyor : — Yanan — bükümetl, | bangi bir sebeple olarst nümayle yapılmasını miştir. Teftiş Defterdarlık - varidat kuk direktörü Âkif Paroi | İzmir'deki finans tahsll © lerinden — bazılarını - teftii — miştir. 4 z 24 ğ 22 Rablülahar 11 Teti Ezani K Güneş 9, f Evkat