25 Eylül 1935 Tarihli Anadolu Gazetesi Sayfa 4

25 Eylül 1935 tarihli Anadolu Gazetesi Sayfa 4

Sayfa 4 Komite, Kararını Neşretti. Konseyden yor. İngiltere'nin Harp Hazırlığı Büyüktür Konuşma Caçık: Roma 23 (A.A) Royter — ajansının bir aytarı ile Ce nevredekl — durum bakkında bir. ko nuşma yapan yet- $ kili bir. hükümet adamı demiştir ki: ! — Uzlaşına ka- pi heaüz açıktır. Ulaslar s#osyetesin den asgari bir. gö Tüşme esası teşkil | edebilecek — yenl teklifler beklemek. teyiz. Mukabil tek. Hflerde bulunma: dik. Ce nevre 23 (A.A) Habeşistan tarafı dan kabal ve İtul. ya tarafından Ted- dedilmiş olan beşler koml tesl Önergelerinin metni neş redilmiştir. Komlte — onsekiz tasrih notasında dürümu — tas- rib etmiş ve sonuç olarak uluslar sosyetesinin arsnlusal etasa dayanarak Habeşistan'a bir teşrikl mesal ve yardım teklifinde bulunulmasının ödevleri cümlesinden olduğunu bildirmiştir. Bu nota Habeşlatan tarafın- dan kabul edilmiş olan ve Ha beşistan'ın finensal ve idartf İşlerinin yeni baştan - tensik edilmesine ve ekonomik bakım- dan bu memleketten İstifade olunmasına ve bunun için Ne casioin uluslar sosyetesi İle mu- tabık kalarak bir takım ecnebi mütehassısları tayla etmetine dalr bir protokol vücuda getl- rilmesini derplş etmektedir. Bu plâa beş sene sonra tek rar gözden geçirilebilecektir. İngiltere ve Fran- sa'nın Fedakârlıkları: kapısı ygre Cenevre, 25 (A.A) — Fransa | ve İogiltere, İtalya için Habe- şletan'da ve İcabeylediği takdirde somali sahilinde arazi tadilâtı yapmıya bezır olduklarını be- yan etmektedirler. İngiltere ve Fransa kendi hak- larına ve menfaatlarına rlayet ve hürmet edilmek şartile İtal ya'nın Habeşistan'ın gelişiminde özel bir ilgisl olduğuna kabule amade bolunmaktadırlar. Cenevre, 23 (A.A) — Ulus- lar sosyetesi genel sekreterliği bu akşam beşler komltesi tara fından yopılmış olan önergele, rİn tam metnini beşretmiştir. Komitenin noktasında — denlli- yor ki: Yalbız. Habeş ulusunun da rumunu yeğirtmek için değli, ayoi zamanda Habeşletamın ta bil kaynaklarını açmak — için zaerori olen çalışmalara — başla- ması bususunda Habeş —hükü- metine uluslar sosyetesl — tura- findan teşrikl mesal ve yardım önergestinde bulunulması, bu sosyetenin ödevleri cümlesin den bulunmaktadır. Böylece Habeş imparatorla. günün komşuları İle İyi müna- sebetlerde bulunması fimkânı da bânl olacaktır. Uluslar sosyetesinin — bütün üyeleri İçin sosyetenin — diğer #yesinin erkinliğine rlayet et- mek bir ödevdir. Bu sebebden dolayı her türlü yardım plâ mıne Habeş hükümetinla mu yafakat göstermesi İcabeder, İdari wlâhata gelince; Habe- gistan'a yabancı mütahassıslar gönderilecek ve bunlar bir polis ve jendarma kuvveti vücuda getireceklerdir. Ba kuvvet her şeyden evvel aşağıdaki hizmet lerl gösterecektir: 1 — Esaret yasak edilecek salt'ten — bildirildiğine göre 20 | Eylülden beri Süveyş kanalın dan 6095 İtalyan askeri, 4221 ton barb gereçi ve Bâ1B ton mahrakat geçmiştir: ve etİr tecimi — İle cezalandırılacak, 2 — Ordüya ve polise men- s#up olmuyan kimselerin etlâb taşımaları sıkı bir kontrola tabi tutulacaktır. Tensik edilecek polis eenebi. lerin yerleşmiş oldukları mem leketlerin, yani —Adis - Ababa, Dicedana ve Harrar'ın himaye- sini — sağlıyacaktır. — Polfa, eyni zamanda yabancıların daha ka- labalık bir halde yaşamakta oldukları tarım bölgelerinde de himayesini — sağlıya: uğraşanlar bunların caktır. Bundan başka sınırlarda em- niyetl sağlamak ve esirciliğe ve kaçakçılığa engel olmak - için İcap eden tedbirler alınacaktır. Memleketin ekonomik geliş mesl için de şa noktalar derplş edilmiştir: Yabancılar memleketin eko nomik gelişmesi İşine — İştirak edebileceklerdir. Dış tecime gelince; Müteka- biliyet esasına uygun — olarak müsavata rlayet olunacaktır, Bundan sonra — bayındırlık işlerine — girişilecek ve yoller yapılacaktır. Habeşlstan'da modern posta, telgraf ve telefon teşkilâtı vü- cuda getirilecektir. Finensel alanda bir büdee ve finana sisteml vücuda ge- trilmesi derpiş olunmakta ve bunun İçin bir devlet monopo la ihdası düşünülmektedir. Bundan sonra memleketin gelişimini ve düşünülen yeğrl timlerin tatbiki için zarur! olen bir İstikrazın akdi imkânları tetkik edilecektir. Yabancı mütahasaısların Idari bir takım imtiyazlara malik olmaları veyabut onlara Habeş memurlarının teşriki mesalleri nin — temin ödilmesi derpiş olunmaktadır. Merkezi bir orgat Ihdas edi- lecek ve dört beşlıca müşavir yani polla şefi, jandarma şefi ekonomik İşleri şefi bu organa nmerbot olacaktır. Yabancı İşyarlar uluslar s08- yetesi İle necaşi arasında İtilâf bâsnl olduktan sonra tayin edilecektir. Yapılmış olan tecrübelerin kıyafet itibara alınıp alınmıyacağı an laşılmak üzere plân beş sene sonra uloslar sosyetesi tarafın tetkike tabi tu Birinci Yüzden Artan Yazılar lâhiyet Isti- Re b düzüyorlar dan — yeniden tulacaktırr. Beşler komitesinin önergeleri sonunda İtalya'nın hususi men faatlarından bahsetmektedir. Notada İngiltere ve Fransa- nın komiteye bazı arazl tevzlalı e mes'elenin muzlihane bir surette halline medar olmıya amade olduklarını bildirdikleri beyan edilmektedir. Bu arazi tevzlatı bilhasan 0: mali sahillerinde — yapılacaktır. İngiliz ve Fransız murahhasları bundan başka kendi hükümle- rinin Habeşletan'ın ekonomik Inkişafi mes'olesinde İtalya'ya hususi bir takım menfaatlar te minine amade olduklarını da bildirmişlerdir. Yalaız bheriki tarafça İngiliz ve Fransız tebaasının — mevcud haklarına ve muabedelerle Fran- B ve İngiltere lehine tesbit edilmiş olan haklara riayet edil mesl şartını İleri sörmüşlerdir. Bir Tayyare Düştü: Cebelüttarık, 23 (A.A) — Mabella'dan gelen bir babere göre tebliyeti meçhül bir tay: yare denize düşmüştür. Komitenin bildiriği. Cenevre, 23 (AA) — Kıta bir toplantıdan — sonra yaptığı bir bildirikte beşler komitesi Habeşlstan'ın müsbet cevabım kaydettiğini ve İtalya'nın ceva- bi ve düşüncelerini İncelo- diğini ve elinde bulünan vesl. kalarla muhtelif baberlerden çıkan dürüm — bakkında — bir rapor yazmak kuararında oldu- ğgunu bildirmiştir. M. De Madarlağa bugün öğ- leden soora İtalyan ve Habeş delegeleri İlo görüşecektir. Cenevre, 23 (A.A) — Beşler koditesi uluslar sosyetesi kon- seyine verilecek raporu tanzim etmek üzere yarın bir toplantı yapacaktır. Konsey durauman bütün hakkında malümat al- mak Özere yarın veyahuat öbür- Beşler komltesi İtalyan — ve babeş hükümetlerinin vermiş oldukları cevablar — karşısında ve İşte angaja olan menfaatlerin büyük öneml dolayısile vazile sine deyam edemiyeceği ve konseyden yeniden — salâhiyet alması Tâzım geleceği mütalen: sında bulunmaktadır, İtalya - gazeteleri: Roma, 23 (A.A) — Yenli bir kararname özel tedbirleri yasak etmekte ve gasetelerin boylarını küçültmektedir. İzmi Ihtiyacı ve Köy Hizmetleri. Komite yeniden selâhiyet alacak! Mekteb —-0 Genel (Umumi) ve kerin (Kat'i) eürette köy hizmetleri durmuş değildir — İsmle'de İlk ve örtemek. tep İhtiyacının masıl karşılana cağını Tötfen söyler misluiz? — Kültür bakanlığının yük sek buyruüklarına uyarak orta ve İlk okullar için başvuranla rın hiçbirinin mektepsiz kalma ması, çalışmamızın esasıdır. Orta mektep ihtiyacı halledilmiştir. Mevcud mekteplere sığdırmak yolundan buşka Monllim mek tebinin tatbikat sınıflarındakl çocuklar diğer İlk mekteplere alınacak ve burada yeni orta mektep şubeleri açılarak ibtiyaç karşılanacaktır. İlkmektepler için yapmakta olduğumuz tetkikatın geniş 0 Bocunu (Kat'i neticesini) yarın akşam (Bu akşam) alacağız. Orta tahsile başvuranları mah rum etmiyeceğimliz gibi İlk tah #İl mecburiyetini yapacaklara da çare bulacağımızı yüzde yöz omüyorum.. BEr 15 Parasız Konser Saygıdeğer — müşterilerimiz soana sözulerini beklerken iyi bir vakit geçitmek ve güzel şarkılarla radyo — havadisleri dinlemek için idaremiz büyük fedakârlıklar yaparak istirahat salonuna bir (Telefanken) mar: ka son sİstem radyo gramofon vazettiğini müjdeler. Elhamra Idaresi B R n Resimli Dün Di sahne — yıldızlarından Diyana Nagi Avusturya'lı te nor Tober'le evlendi. |Talebe Reşad öğretmen Hay- dar'ı Vurdu. —.. —— tehln talebe yardım sandığından Mersin'e kadar yol purası ola- rak 3,5 lira para da verilmiştir. Mektepte — bütün öğretmen ler ve talebe arkadaşlarıla veda: laşan Reşad'ı, mektep direktör- löğü düokü vapurla Mersin'e hareket etmiş biliyordu. Reşat mektepten ayrıldıktan — sonra yol parası diye kendisine verilen popura ile çarşıdan bir tabanca tedarik etmiş ve akşam üzeri mektebin önüne giderek Karan Un catll İle kahvehane sındaki dar sokakta beklemeğe başlamıştır. Saat tam ondokuz da mektebin resiim — öğretmeni Haydar mektebe geliyordu. Reşad; yolanu keserek taban- casını Haydar'ın başına iki defa ateş etmiştir. Kurşunun — birlel albından, birisi de yanağından girmiştir. Kurşanlar — kafasının içinde — kalaştır. — Öğretmen Haydar yaralanınca yere düş müştür. Reşad; bundan sonra yere düşmüş ve ölmüştür. — Silâh setlerine koşuşan — halk — ve polisler yerde yaralarından kan fışkıran Haydar'ı görmüştür. Sıhbi imdad otomobili lle he mea memleket hastanesine kal dırılan Haydar bakım altına alınmıştır. Hastaneden öğrendiğimize gö- re öğretmen Haydar sayıkla maktadır, Doktorlar; bu sebeble mermllerin dimağa dokunma- | dığını söylemekte ve kendisinin kurtulmasından bahsetmektedir. ler. Reşad'ın cesedi do — hasta neye kaldırılmıştır. Vak'a tahkikatınu yar genel sarererırım. ü Bazı Habeş kabilelerinde alacaklılar borçluları bu zencire vurmak hakkını haizdirler, Eski gu gibil.. Hamilton'da yüksek atlayış kalesinden moto- | , Macaristan'da bağ bozumu zamanında,*” sikletle kendisini aşağıya) atan sporcu, bu at- layışta ayağından incinmiştir. | tine ağırceza hakyerinde V savaman (Müddelumumi ya Havadisleri orijinal danslar yaparlar. Bunlardenet resimde görülen Macar kızlarının şişe & Eylâl 25 ! Mahkümiyetlet | | Mıncmcıîu_îre Ki Mehmed kızı Naciye'yi V| ve ellâhla kaçırarak kift” Ömer oğla Ömer uğırcett T| yerinde on yıl ve — keni yardım eden arkadaşı Sül oğlu Mastafa beş yıl ağıf se mahkâm edilmişterdir. $ — Karşıyaka'da Bedi seyinler — İstesyonunda Şaban'ı bıçakla - ensesinde? ralıyan bakkal Ali'nin zada duruşması bitmiş v* balile bu suçu işlediği #0 dığından bir yıl ağır karar verilmiştir. $ — Menemen'de Hatf Tit Safinaz'ın evine $ zorla kirletmeğe teşebbüt © Halil oğlu deveci Mah teza hakyerinde önce duruşmasında — beraet temyiz hakyerinin nakız W Gzerine tekrar duruşm! miş ve süçüu sabit olarak İj yıl uğır hapsine kerar mişti.. $ Camsoran — nabiyet muhtar Hüseyin'in karıst ile kardeşi İşmet'i döven FOP oğla İbrahim — ve İbrabli P birer ay onbeşer gün verilmiştir. vini) Âll Akkaya tarafi devam — edilmektedir. teessürle karşılanmıştır. Ü men Baydar iyi kalbli, b' tarafından sevilmiş bir Reşad'ın ona Iğblrarı fakat tecssür ve hiddet rini karartmış olduğu İçiü Hİ çısına İlk çıkan - öğretmett || bancasının — kurşuolarını makta — tereddüd etmemli | öğretmen Haydar; bu haft | tia kürbanı olmuştar. ? kurtular, Roma'lılarda