25 Eylül 1935 Tarihli Anadolu Gazetesi Sayfa 5

25 Eylül 1935 tarihli Anadolu Gazetesi Sayfa 5

Eylâl 265 Yunan'lılara Göre: LANASUILU | w Anadolu Hezimetinin Gizli Safhaları.. General Papulas'ın İstifası üzerine Başkumandanlığa Hacıanesti Getiril- Tika Numarası 25 9 935 di; Gunaris Kabinesi De Değişti Orduda madan ve mafevk, Mertebe ellsilesi — kalmamıştı. _"ıı krala kadar istida veya İslgraf çekebiliyordu. Yüksek makamlara werilmiş Taporlardan birisinde: », Bügünkü vaziyet çok feci Ür. Fakat bo vaziyet bilhasın Mkbsbarda, — çubet ve mart AYlarında ea feci bir. dereceyi aktır. Asker, İlkbabarda kunç bir Türk taarruzunun ı kanaatinde ve büyük t korku ” içindedir. - General 'ın orduya verdiği panik sİ, korkunç âkibetler fracaktır. Denilmekte idi. Bu rapor da beklenen netl. | Ölerden — biçbirisini — vermedi. L.ı"îlı lüks ve güzel bir Tnada — merki tatmüş — olan İkününden Ve örküa barbl, bu vaziyetleri hiçbir — su- hazarı İtibara almamakta, —qn geyri kabil olan cep- düzetlmek veya gerlde İllncl bir müdafaa battı “tosis Hnek gibi hayati — mes'eleleri büe ihmal etmekte İdi. 1922 gencel Iptidasında Yu: Ordusa esir olmak — tehli: Ben ’ h ıdıq. idi. Yanan uıdıı.ı; arasında ko *ıaı lk ve partlcilik — hieleri üzerine — Rumeli'den Jtümek mes'elcsile bir derece &ha genişledi ve dolmaz bir urum mahiyetini aldı. vaziyet — beri taraftan .—mhnı azami İstifadesini İtaln ediyordu; Gazi, 1922 Macilne taze, manevlyatı ye: klıvıııu bir. ordu İle girmiş bulunayordu. l.hı ise, İzmir'de askerlerin İsyan hazırladığı, harp İste: :"I': Papulas'ın beşbin kişi- Bizli bir cemiyet teşkil Mti ve bir darbel hükümete y “Handığı çaylaları dolaşmakta —Yinıı amaümi maneviyatı Saylalarla büsbütün sarsıl- Sakta tal, V022 senesinde — hükümet aa bğım — Hacı- —.rhlk andanlığı cr Ye vermeğe mecbur Bazarı — İtibara alalım : N'—'M kilometrede — Bugatti y , Vt tepetakla bir hamle Tüyor. Bu otonun içinde Bir de volanda bulanan Firyder var, Mersedes ar- , ÇÖ ve bizzat Siramer var- h Birden Bugatti'nin arkasına 3 durmağa mecbur kaldı, Gönmek ve kaçmak İçin ve uzun şasili Merse- , P#nevra yapamadı ve Fon elimize döüştü. Buuun Aldığı tallmatın 2 numu: hı'—lııı tatbiki imkânını Ve Papulas devresi bu kadar elim şartlar altında nihayet buldu. gelmesi umumi — bir panik doğurmakta idi. Bu Tfeol — vaziyetin Öönüne yele ve Genel taarruzdan evvel Atatürk ku'alarımızı teftiş ediyor Şimdi, Yunan sskeri — ve siyasi mehafili “İstanbul — öze: rlae yürüyüş,, earabından ümld ve kurtuluş umuyordu. Ikinci Kısım Hacianesti devrinde Âsyayı Suğra seferi Yanan ordusünun Ankara'ya yürürken bhezlmetle geri dön. mesini, gerek asker ve gerek balk arasında çok büyük bir tecssür ve heyecan — uyandır- muştu Aklı eren kadar, — ermi- yen de Asyayı Suğra seferinin iflâs ettiğini kabul ediyordu. Bu kansat, bütün Yunanlı: tan'da hiçbir. kimsenin ve bilbassa siyaset İplerinin uçla rını ellerinde bulunduaranların boşuna gidecek bir kansat değildi. Asyayı Soğra seferi, alelâde bir barp değildi. Bu sefer, Yunun siyast emellerinin hep tinin birden ve en müsald bir zamanda ve bir hamlede tabakkak — ettirllebileceği üml- dile açılmıştı. Muhalif ve mu- vafık herkes bu büyük günün doğmasını beklerken ve Yunan ordusu Ankara yanlarına var- | vaziyetlerin husule tamamile kaybedince 1 numa- zabı fıkraya göre bareket etil. Zavallı Ernayı tabanca İlo ora- cıkta gözümüzün önünde kat- letil Tabli herifl hemen sorguya çektik. Ağzından bir kelime bile alamadık! Hiç şüphesiz *“Yakalandığın zaman bir keli me hile söylemiyeceksin!,, Em Tinl almıştır. Ve bir aeker ol- duğu İçin de hiçbir kelime söy- lemiyeceğine sizi şimdiden te- min ederlim, İşte bandan sonrası bize ald. Bu çıkmazdan bu İşi geçmek İçin — ciddi - tedbirler İttibaz etmek lâzünkev, ©en büyük bir bata daha İrtikâp edildi. İstanbol'un — İşgali — ma: cerası da böylece — meydana çıktı. Bo macerayı da — anla- talım: İ0Za Gsüeül apayımıı . Tik günleri bütün Yunabistan bü. yük bir heyecan ve korku içinde.. — Herhangi noktadan ele alınsa İzmiz'in elden çıka- cağı göze çarpıyor ve Asyayı Suğradak! Yunan — ordusunun bu kadar emeklerle elde edilen yerlerin ve İzmir'in müdafaa ve muhafazasından âciz olduğu uşikâr surette görülüyor. Her taraftan fena haberler geliyor. Yunan büyük ümldi, hele en büyük Yunanistan hülyası, tamamen çökmek, kı: rılmak üzere.. Başkumandan İzmir'den mü- temadiyon pare İstemekte, tel: graflar birbiri üzerine Atina'ya yağıyor: “Orduda Jsyan çıkacak efrad ve zabitan aç, çabuk para,, “Cephelerde bazı kıtalar mühlmmatsız, arkolarda cephane Ihtiyatları $ çıkaracağız! — Evet.. Şerikl cürmünü ve ya şeriki cürümlerini urayaca- ğiz! Fon Siramer'in yalsız ba- reket etmeğiği muhakkak. Fon- tenlilö'de 1ki oto, bir Bugatti bir de Mersedos elde edildiğine göre hiçolmazsa mutlaka bir. yardımcınm var demektir. Birkaç şerikl cürmü olması da muhtemeldir. — Bence bir yardımcı mu: bakkak ve kabul -ediyorum. Fakat birkaç yardımcıya gelin- ee Kabil değli!, Alman'ların bir darbı mesell vardır: “Çok aşçı, yemeklerin tadını bozar!,, Derler. Bunun için bizim dor- tamuzun — yardımcısı — birden fazla olmasa gerektir ve İş için de fazlasına lüzüm yoktnr ki., — Hakkınız var, yüzbaşım! ve Spor İşleri Takım Oyuncuları Ve Kadroları Altınordu Solaçığı Hamdi Yakında mıntaka — kongresi Din toplanması ve yeni heyet lerin seçilmeci, arkasından da liklerin başlanması baklenmek tedir. Büsene İzmir — takımları srasında değişiklik pekaz olacak — gibidir. İzmir spor'dan Sabri'yi, belkide Altay kadrosunda göreceğiz. Duydu gamuza göre, Altınordu ol açığı Hamdi'de meğe kerar — vermiş bünden ayrılmıştır. Bnnu bize de bir teskere ile haber verdi. oyuncuları sporu terket ve kulü Hamdi, müstald, seri kendisinden çok şeyler bekle- ve nen bir oyuncu İdi. Bize yaz dıiğı mektabanda - İşlerinin faz- lalığını sebeb olarak — göster- mektedir. Haber — aldığımıza göre bu bafta Göztepe - Altey takımları arasında revanş maçı vardır. efrad kalmadı; cephedeki boş lukları doldurmak âzım, çabuk yeni asker!,, zimninde — olan bu telgraflar vaziyeti büsbütün karıştırıyor. İşin en büyük folâketi şa: Banvekli İngiliz iktısad mazırı ile birletikraz akdine muvaf fak olmuştu. İngilizler Yunanlstan'a barp — masraflarına — karşılık olmak üzere onbeş mllyon İngiliz Hralık bir borç para vereceklerdi. Londra'dan gelen kara bir haber, İngiliz hükü metinin bu parayı vermekten vazgeçtiğini bildirdi. Bötün ba bubranlı vaziyet. lerin — bülâsaten meticesi şu oldu: Gunaris hükümeti İatifa etti ve yerine Proto Papadaki başkanlığında bir — temerküz kabinesi, — Müstafa — Kemal'e nihai darbeyli vurmak maksadı İle tecssös enil. u- var — — Şu halde, fon Stramer'in bir yardımcısı var. Şimdi bu nun kim olduğunu anlamak mecburiyetindeyiz. — Fakat balli kolay olmı: yan bir İş. Kosaman Paris'te bu bir kişinin izini bulmak, hem de hakkında en küçük bir malümatımız olmadığı halde. Cidden büyük bir İş!.. — Merak etmeyiniz, sandı- ğiniz kadar güç bir İş değil!. Yüzbaşı Benaa, — komlsere manalı bir gülüşle bakıyordu. Komiser, biraz alınmış fakat kendine hâklin olmağa çalışa- rak: — Evet.. Bon de emin olu- yorum amma... Bu şeriki cü: rüm de bir ecnebidir, — hiç şüphesiz bir Alman olacaktır. Bu bir iz demektir. Ayni za- AYYYAYAAYATYRTTYUTN » Burnava Haberleri.. Burnava, (Özel) — Burnava kamunbayı Edib; atandığı Trak- ya cepekterliği İakân müşevlir liği kalemindeki vazifesine baş İnmak özere Sakarya vapurile gitmiş ve arkadaşları tarafından uğurlanmıştır. Kamunabaylık İşini vekâleten şarbay Fehmi görmektedir. Yeni kamabaylığa vilâyet malyet me murlarıadan ve bâlen mektap: çuluk vekâletinde bulunan Şef ik alanmıştır. Tarım okulası: Buraava'da tatım büsene girmek İçin başvuran 80 çifiçi Ççocuğandan encak 18 1 alınabilmiştir. Buna sebeb te kedronun dar- bğı İleri sürülüyor. Büyük bir mektep binası ve tam muallim kadrosusa malik bulunan tarım okulonun tahslsatının biraz ar ulrılarak kadronun genişletilmesi ve müracaa! eden çif çi çocuk. larının mektebe alınarsk geri döndürülmemesi hakikaten te menniye şayandır. okuluna Şar işleri: Şar illeri yolunda — gidiyor. Şarbay Fehmi; her sabah kasap- ları, dükkâoları, çarşıyı me- murla doluşurak — yiyecek, İçe: cek şeylerin temizliğine ve iyi Üğine bakmakta ve şacın bütün işlerinin gözden geçirerek ihti yaçların yapılması için emirler vermektedir. Bosene Ankara'da taplana cak olan belediyeler kongresine şarbayımızda İştirak edecek ve şarın ihtiyacı olan İşlerin hal: Hoi dileyecektir. Momlekette iyi sevgi kazanan Fehmi'ye ba: şarıklıklar dileriz. Balgaristan ve Ihracatımız 10 temmuz 1935 - tarihinde mer'iyete girmiş olan Türkiye, Bulgarlstan baytari mukavelesi mucibince bayvanlarla bayvan maddeleri için verilecek şaha: detnameler hakkında — Tarım Bakanlığından — İlbaylığa bir emir gelmiştir. Bunda Bulga- ristan'a İbraç edilecek hayvan- lara ve huyvan maddelerine yeni şeklide şahadetname verl: leceği bildirilmektedir. Üniversitede Döçent, (Muavin Profosör) Dr. A. Safittin Ağız ve Diş Hekimi Hastalara hergün öğleden sonra bakar, İstiklâl caddesi No, 99 Ankara apartmam 2 inci kal Telgraf » .STANBUL Telefon : 49250 manda bu adamın nihayet 3 4 gün evvel geldiği muhakkaktır. Polls, bu hususta ciddi bir teftiş yaparsa, —Paris'e yeni gelenler arasında... — Faldesiz dostum, faldesiz! Hiçbir kimteyi böyle faldesiz bir İş İçin yozmayınız. Çünkü bu adam ne bir. ötele, ne de bir mobileli kiralık bir inmiş - değildir. Ben eminim! — Emin misiniz? Bu kadar emniyeti hangi esaslara İstina den gösterebiliyorsuz? — Azizim, &z bu iİşte he- nüz yenlelolz; bu nevi işlerde İlk tecrübeyi yapmaktasınız, ben, casusluk İşlerinin içyüzü- nü çok iyi bilirim. Karşımızda Malottayin bir adam yoktur. Meselâ en mahir bir. hıraz eve buna Fransız | Sü Bakanı Manevrala: rın Cereyan Ettiği Bölgeye Gitti. İstanbul, 24 (Özel) — Fran. vz Sü bakanı, büyük aekeri menevralarının devsm etimekte olduğu Mah bölgesine gitmiğ ve orada bazır bulunan ecnebi steşemilizlerini kabul eylemiştir. Peyami Safa N. Hikmet Kavgası. maoda beni münakaşa seven bir Insan — olarakta tanır. Bu itibarla tarizi belki bana değil- dir. Fakat ben de itiraz eden ler arasında bulunduğum içlin, © yazımın özünü tekrarlamak İsterim: Hiçbir fikir bareketinin dut- gan göl suları gibi, yukarıdan aşağıya kendi dibine doğru ya: şadığını İstemem. Münakaşası yepılmamış ideolojilerin, hayatı ve kıiymeti kendi kabında kal- mış san'at eserlerinin tama ran: diman — verebileceklerine hiç emniyetlim yoktur. Ber sen'akâr, her mütefekkir konuşacek, ya- zacak ve münskaşa edecektir. Fakat meyzuun çerçivesini parçalıyarak — çahsl ölçüleri ile ve politika gürültülerine ayak kaydırıldığı dakikada, bher iki san'atkârın kıymet ve şahslyet: lerini korumak İstemek Vâzım değil mi?. Ben: — Gazetelerin sütunları, biz: zat kendi manevi — varlığımızın mezarı oluyor. Bu sütunlarda biribirimize en ağır en çirkin puyeleri veriyoruz!. Demiştim ve bu Iddlamda da değişmiş hiçbir. cihet yoktur. Zanvnedişorum ki, Kadir Cun da Işin bu çekli Gzerinde benimla beraberdir. Yalnız Kadir Cen değil, hatıt Peyaml ve Nazım Hikmet tel... Orhan Rahmi Gökçe ANADOLU — Günlük Siyasal Gazete Sahip ve Başyazganı Haydar Rüşdü ÖKTEM Umumi nveşriyat ve yazı işleri müdürü: Hamdi Nüzhet — İdarehanesi: İzmir İkinci Beyler sokağı C. Halk Partisi — binası içinde Telgraf: İzmir « ANADOLU Telefon: 2716 » Posta kutusu 405 ABONE ŞERAİTİ: Yıllığı 1200, Altı aylığı 700, Üç aylığı S00 kuruştur. Yabancı memleketler için senelik abone ücreti 27 liradır. Heryerde .5_ Kuruştur. İGünü geçmiş nüsbalar 25 kuruştur. ANADOLU MATBAASINDA BASILMIŞTIR farzedinle; bu adsm ne zaman olsa — elzin kurscsğiniz — bir muadele Üzerinde duracaktır. Fakat bir casus öyle değildir. Onun kendine mahsus usulleri, formülleri vardır. Hattâ casus- lar, en mazbnt bir mektepte yetiştirilirler. Bu mektebe, bu işte en büyük istidad gösteren- ler gider. Ru mektepte fatih barat zabitleri ders - verirler. Biz, bu üsüllere, farmüllere vükıfız. Bunun içia aramak — mecbu.: riyetinde olduğumuz — cesusun bir otele veya malüm bir yere Inecek kadar akılsız. ve görgü- süz olmadığını kabul zarurldir. Herhalde bir üçüncü nezdinde gene bu İş için hazırlanmış ve çok tamuskâr bir cephesl olan — Sonu Var —