25 Eylül 1935 Tarihli Tan Gazetesi Sayfa 1

25 Eylül 1935 tarihli Tan Gazetesi Sayfa 1

25 ÇARŞAMBA hi 1935 sayısı 5 » KURUŞ BUGUN 1 2 SAYFA ISTANBUL TELEFON | Ç Siyaset Barometrosu Gene Son Hızıyle: Harp Gösteriyor! Cenevredeki Son Uzlaşma Umitleri de Suya Düştü. Pariste Yeni Görüşmeler Bekleniyor BUGÜN | 3 incide « $ Ankara haberleri — Nira $ üncüde : meddin Nari'in yazısı pa gösteririm”. Memlekette TAN, Son haberler Doktor. İpar yolcuları — Sağlık ö- ğüdü — Sevişmeler, evlen- meler Güzel şanatlar. Dünya gazetelerine hâdiseler, Kazan Hanlığınn son gün leri Faydalı bilgiler — Hikâye. 4 üncüde * $ incide £ Mütmazel göre Saturnia vapurile Habeşistana gönderilen İtalyân askerleri Tehlike Geçti mi ? Her zaman ve her vesile ile anlatmak istiyoruz ki, havala - rımız tehlike ile doludur. Hava- larımız o kadar tehlike ile dolu dur ki, nekadar tehlike ile dolu olduğunu bilsek, gündüzleri ça- ışamayız. Geceleri uyuyama - yız. Akıllı ile gafilin farkı, her - hangibir tehlikeyi gelmeden ev- vel görenle geldiği zaman gö - ren: arasındaki farktan başka ne- Tehlike, gözle görüldüğü an- da tekemmül etmiş demektir. Artık, kar- şısında yapılacak bir şey yok - tur. Marifet, onu, kafa ile ve daha belirmekte bulunduğu an- da görüp karşılayacak tedbiri | alabilmektedir, © Muvaffakiyetli devlet adam - lığınm en karakteristik vasfı büyük ulusal tehlikeleri vaktin de sezmek ve çaresini de vak - tinde düşünüp tatbik etmek o - lan sayın Başbakanımızın 1935 Türk Hava Kurumu kurultayı- nı açış söylevinde, çok canlı bir kaç fırça dokunuşu ile gözleri. mizin önünde çizdiği korkunç tablo şu idi: “Hiç olmazsa 500 tayyaremiz ol- malıdır ki, Türkiyenin varlığını müdafaa etmek için az çok yeter bir kuvvetimiz olduğunu sanabile- siniz.,, Ve Başbakan ilâve etti: “Türkiyeye ait olarak her Tür- kün, her Türk vatandaşınm benim ağzımdan işiterek ve acı olarak bil. tehlikesi vardır. Türkiye havadan bir taarruza maruz kalır ve bu t arruz memleketi harap edebilir. | Tatlı şeyler söylemiyorum ama ha- kikat bundan ibaretlir.,, Ve tehlikeyi daha iyi, daha açık anlatmak için dedi ki: “Hava tehlikesini bütün dağları- mız, çok mamur olmıyan geniş sa- halarımız kolaylıkla zannı ham ve yanlış bir zandan iba- rettir. Bugün tayyarenin üstünden ii eceği bir dağ, yeryüzünde Zi hir köse kalmamıst Mem emleketin yu ve bü yesim yaptığımız fabrikalar, mektepler, müesseseler ve yetiştirmeğe çalıştı. ğımız çocuklar o havadan gelecek taarruzlara karşı açıktırlar!,, Ve bu müthis hakikati bir re- sim gibi ip gözlerimizin önü- ne koyduktan sonra, bu işin yal nız devlet bütçesile başarılamı - yacağını, hal ve vakti yetinde her ailenin senede hiç olmazsa yirmi lira vererek tayyare cemi yetine muntazam bir varidat te- min edilmesini, memleketi ko - rumak için 500 tayyareye ve 500 tayyareyi alabilmek senede otuz milyon liraya ihti - yaç olduğunu söyledi ve halkın yardımını istedi. . Büyük tehlikeyi gösteren nut kun üzerinden bir sene geçme - miştir. Nutuktanberi havaları - mızda tehlikenin azaldığı da id- dia olunamaz. Belki tam tersi, arsrulusal durumun günden gü- İ ne karışık safhalara girip çık - ması gözlerimizi dört açmak za Ali Naci KARACAN LArkası 3 üncüde) lâzımdır ki, Türkiye için hava Atatürkün Ankaraya varışlarından bir görü önliyebilir | Konsey Hâlâ Son Sözünü Söyliyemedi İtalya ve Habeşistan anlaşama- mazlığı hakkında dün yelen haber» ler Cenevrede iki hükümeti anlaş- tırmak hususunda sarfedi retlerin kâmilen boşa çıktığını gös- termektedir. Gazetelere göre, bü- tün ümitler kesilmiş harbin başla - ması bir gün meselesi haline gel - miğtir. yele aka EE yüzüm leri kesin olorak veddetmesidir. İtalyanin tekliflere karşı oldığı durum hakkında verilen haberler Habeş imparatorunun Son bir resmi de biribirine uymamaktadır. Konse yin tekliflerine Italyanın mukabil bazı tekliflerde bulunduğu bildiril- diği halde bu haber Romadan tek- zip edilmiştir. Adisababadan veri- len bir habere göre, Habeşistan da bu teklifleri kabul etmiyecektir. Cenevrede Uluslur Sosyetesi kon seyinin ihi tarafı uzlaşma ödevinin tamame: ittiği kanaati vardır. | Konsey bundan sonra yeni pazarlık ve müzakere hapısını açık bırak - muş olmak için devresine son ver » miyecek, fakat toplanmıyacaktır. Konseyin Cenevrede müşahitler bırakması muhtemeldir. Bu takdi de lüzum görülünce Konsey yeni - den toplanacaktır. Bununla beraber, diplomatlar — sözü söylemiş ve işi silâhlara bı ukmış değillerdir. Italya » Fransa se larin arasında, Cenevre ha- '€ yeni müzakere mevzuları bulunacağı ümit edilmektedir. Meselenin memnuniyeti mucip bir safhası da ingiltere ile italya- nın biribirlerine verdikleri inanca » lardan sonra, iki hükümet arasın. e gerginliğin “hafiflemiş olması. er. Londra, 24 A.A, — Uçler görüş. mesinin akamete uğradığı tarih olan 22 ağustostanberi ilk defa olarak İn» giliz kabinesi bütün üyelerile bir top- lantı yapacaktır. TArkasr 7 incide) yetlerini 1- İtalyanın Hazırlık Merkezi! Uçaklar ve malzeme hep Leros adasında toplanıyor (Özel aytarımız bildiriyor) Atina, 24, (Özel aytarımızdan) İtalyanlar On iki adada harp fas itikçe arttırmaktadırlar.Bu raya gelen haberlere göre Leros ada- sı son iki haftadanberi İtalyan hava kuvvetleri ve malzemesinin merk olmuştur. İtalyanlar Eritre ve Soma- liye göndermek istedikleri tayyare- leri tüccar gemileri ile Leros adasına parça parça getirmekte orada merkez İerinde kurup teçhiz ederek Afrika- ya sevkketmektedir. Rodos adasma bitilerce asker, top ve mühimmat sevkedilmiştir. Rodosa Eritre ve Somalide hastalanan İtal- yan askerleri de getirilmektedir. Birkaç gün evvel Leros adasına İ- esi göndermişlerdir. Deniz tay yareleri için hava üssü yapılan Leros Adasının Lakki isimli İlmanmı İtah yanlar tel örgüler ve torpillerle çe- virmişlerdir. Akşam saat yediden son ra limandan iki mil uzakta geçmek | kabildir. Daha yak: lere ateş açılmakta mikyasta petrol, benzin, kömür depo edilmektedir. Leros, Kalimnos, Kos, Patmos 2- daları mütemadi surette İtalyan tay- yareleri, denizaltı gemileri ve torpito muhriplerinin nezareti altında bulun- durulmaktadır. İtalyanlar askerlerini yerleştirmek için bü adalarda yerli ahalinin evlerini yl etmişlerdir. Bundan başka İtalyanlar yerli &- haliyi, yani ada Rumlarmı Eritre ve Somalide amele olarak çalıştırmak ü- zere toplamaya çalışıyorlar. Birçok Yunan kaptanları İtalyan limanlarına sefere çıkmaktan imtina etmektedirler. Çünkü haber verildi- gine göre İtalyan mem n- Tarına uğrayan o Yunan kaptanlarn- dan İngiliz gemilerinin taatiyetleri hakkında malümat (istemektedirler, Yu kaptanları bu hareketi usulsuz bulduklarından ve bir nevi casusluk saydıklarından İtalyan limanlarına sefer yapmak istemiyorlar.—F. A. dan geçen g Adi Bir Romen deniz Uçağı parçalandı Bükreş, 24 A.A. — Köstence yanında bir göle inmekte olan bir sücl deniz uçağı parçalan - mış ve uçakta bulunan üç kişi ölmüştü Suriye, Irak, yi EL EN İSAYI156 — 3459 On Birinci YIL SAHIP ve BAŞMUHARRİRİ Mahmut - SOYDAN Müdür : 24318. Yarı işleri 5 24319. İdare ve Matbaa : 24310 Çetinkaya Söylüyor Doğuyu çelik tellerle Batıya bağlıyacağız Yenicami Salaşlardan Kurtuluyor! Doğu gezisinden dönen Bayındır. lık Bakanı Ali Çetinkaya, Ankaradan İ şehrimize gelmiştir. Ali Çetinkayanın telefon idaresinde ilgili şeflerle yap- tığı görüşmeler sonucunda yeni ve çok önemli kararlar alınmıştır. Dün bir muharririmizi evinde kabul eden Ali Çetinkaya bu yeni kararlar ve diğer bayındırlık işleri hakkında beyanatta bulunmuştur: Telefon idaresinde yeni teşkilât “— Telefon müessesesinin men posta, telgraf ve telefon mize geçtiğini biliyorsunuz, “Tesi şimdiki halde elimize geçen teşkil la idare olunmaktadır. Fakat, bu kilât bir ecnebi sosyetenin teşkilâtı olduğu İçin, devlet idaresi mahiyerin- de tadil edilmesine lüzum vardır. Bu- nun için telefon idare öraya koyduğumuz yeni arkadaşlarla birlikte, yeni teşkilâtı nasıl kuracağı” mızı gözden geçirdi kilâtı sade bir tarzda Şubelere ayır - mak kararındayız. tama Telefon meselesi memleketin menfaatine uygun bir surette ve daha geniş bir mikyasta başarılması için elimizden geldiği kadar çalışacağız. İlk dört senelik telefon varidatını, ye; Şrak,-İran-ve Sovyet Rusya isti: kametinde ana telefon hatları tesisine basretmek azmindeyiz. Şarktan yapı- lacak bütün telefon muhaberelerini memleketimizden geçirmek istiyoruz. Bunun için İstanbuldaki tesisata ge - rek memleketimizin ihtiyacını temin etmek, gerek harici muhabereye geniş yol vermek üzere kuvvetli couran- porteur koyacağız. Bunun için kizim gelen teşebbüsle- re girişilmiştir. Couranporteur'lerden bir iki tanesi yakında gelecek ve te- lefon mücssesine konacaktır. Tesisat, yukarda söylediğimiz şekilde ted- ricen. tekemmül ettirileçektir., Şark memleketlerinin telefon mu- haberelerini memleketimizden geçire- Bugünkü teş- | bütün memlekette şarka doğru, Suri- | iran, Sovyet Rusya istika- de ana telefon hatlarına başlıyoruz ALİ ÇETİNKAYA rek Avrupaya bağlamanın mühim bie varidat temin edeceğine de işâret & den Ali Çetinkaya, telefon Geretleri- nin indirilmesi hakkında da şunları söylemiştir: Telefon ücretleri inecek “— Yukarda anlattı, teşkilâtla beraber yeni hatlar tesisi de bazi tedbirler almacaktır. Telefon ücretle Şi tenzil edileceği gibi, telefon makie nesi alacak abonelere özami kolağlık gösterilmesi bütün teşkilâun esast o lacaktır.., İstanbul Radyosu Bayındır lık Bakanlığına geciyor Aldığım malümata göre Bayındır. lık Bakanlığı İstanbul radyosunu da kat'i surette ıslaha karar vermiştir. Şirket imtiyazının Hollandalı bir grup tarafından alınmak İstendiği hakkm- da yapıldığı söylenen teklif henüz Ba yındırlık Bakanlığına gelmemiştir. Fakat, Istanbul radyosunu, sl etmek üzere İngiliz ve Amerikan şir- ketlerinden birçok teklifler yapılmış- (Arkası $ incide) Ev Kadınlığı ve' Ev Kraliçeliği Müsabaka- mız Yakında Başlıyor . Müsabakamız, şu mev- zular üzerinde cereyan | kâfi gö kraliçesi müsa x san'at mekteplerini fikirler 2- bul değerli mütehassısların resinde cereyan edecekti bu sosyal aile müsabakam dımlarını ve fili hizmetlerini zuda ki rın hepsine girerek i ünvanını kazana - okuyucunuzla, kendi. takip edecek ikinci, üçüncü | Mükâfatlar: 4- Müsabakamıza girecek olanlarm fotoğrafları gazetemizde neşredile- cektir, Imtihanlar, kız san'at mektepleri muallimlerinden seçilmiş bir heyet tax Ü | rafından ve herkesin gözü önünde kâfatlar verilecektir. ŞARTLAR: yapılacaktır, 5 - Müsabakaya girme şartlarını dağıtı- lacak mükâfatları ve müsabakanın ne zaman başlıyacağını yakında ilân