26 Eylül 1935 Tarihli Tan Gazetesi Sayfa 1

26 Eylül 1935 tarihli Tan Gazetesi Sayfa 1

26 EYLUL PERŞEMBE 1935 SAYISI & KURUŞ İSA YI 157 — 8460 On Birinci YIL SAHIP ve BAŞMUHARRİRİ eni SOYD Türk Kadını? a VE 40 Tİ Olma TT Müdür i 24318. Yazı işleri 1 24318. İdare ve Marbaa : 24310, TELEFON | INGİLTERE yi işini sonuca bağlıyamıyan Beşlerin BUGÜN 2 incide ; Peyami Sala'nın Sılcası < “Bir kelime sulistimalir — Orban - Selim'in fıkrası : “Bir kalış — Siz ne dersiniz ? — Nüfus şa yamı hazırlıeları Süntüdea : o Ankara telgrafları — İl kız erkek oluyor — Al Ri- za Erem'in silel yazisi — Felek'in fıkrası : “Saatin kahabati #üncüde: o Memlekette TAN, $ incide $ Son haberler İcmal — Matmazel Doktor. 6 meda; “İpar” in Pireye gidip ge- iş — Sağlık öğüdü — Se- vişmeler, evlenmeler. Bincide: Dünya gazetelerine göre hâdiseler Suncuda* o Faydalı bilgiler — Hikâye. İtalya - Habeş Davasının Halline Doğru Uluslar kurumu kon İtalya - Habeş davasını inceliyen Beşler Komisyonunun raporu neşre- dildi. Korisyonun raporu dava etra- fındaki anlaşamazlığın hiç olmazsa bir safhasını halle, yor demektir: Habeşistan müstakil devletlere teret- tüp eden vecibeleri yapabilecek bir asiye değildir. Yardıma muhtaç- tır. İtalya da dokuz âydanberi bunu iddia edip duruyordu. Binaenaleyh yi namına Beşler Komisyonunun teklifi bu nok- | tadaki İtalya bakımını kab tindedir. Bundan sonra Habe in lâkadar edecek akademik bir mesele- dir: Habeşistan etrafındaki görüşme- ler bize Osmanlı imparatorluğunun inhitat ve inkıraz tarihinin saf? nı hatırlattı. “Padişahın hukukü kümranisi baki kalmak şartile impa- ratorluğun şu ve bu parçası hakkında nekadar karışık arsıulusal vaziyetler ihdas edilmişti. Osmanlı toprağı kal- mak şartile Kıbrıs adasının idaresi İngiltereye verilmişti. Bosna Hersek muvakkat kaydile Avusturyaya ter kedilmişti. Osmanlı İmparatorluğunun bir parçası olan Mısır, Mehmet Ali ailesine bırakılmış, fakat İngilterenin eline geçmişti. Makedonyada ıslahat yapmak behanesile nevi şahsına mün- hasır bir idare sisti kurulmuştu. Bu vaziyetlerden hiçbirinin devletler hukukunda yeri yoktu. Her mesele çıktıkça, şimdiki konseye benziyen Avrupa konseri, devletler hukuku kitabına yeni bir yaprak ilâve ederek, (Arkası 7 incide) A. Şükrü ESMER Yunan ve Türk Manevraları Tekzip Ediliyor Atina, 25 A.A. — Atina ajan 8r, Türkiye ile Yunanistan'ın iş tirakile yakında Çanakkale'de hava ve deniz manevraları yapı- lacağına dair Alman kaynağım- dan çıkan bir haberi yalanla - maktadır. Bu haber, Yunan amirali Sa- son ea bir Bu takdirde konsey dağılacak, hâdise- lere gözcü kalacak Vaziyet (Dün alınan haberlere göre Ital- ya - Habeş meselesinin son vaziye- ti şudur: Beşler Komitesinin, raporunu ve bu rapora bağlı üç mektubu Kon- seye vermesi üzerine herkesin dik- kati şimdi Uluslar Sosyetesi Konse- yine çevrilmiş bulunuyor. Konseyin alacağı kararlar hakkında üç ihti- me ileri sürülmektedir: 1 L istedik. leri zecri tedbirleri tetkik etmek, 2 — Toplantısını ileriye alarak muhasamatın başlamasını bekle. mek, 3 — Yeni bir rapor hazırlaya İ cak dar bir komite kurarak mese- leyi ona havale etmek ve dağılarak hâdiselerin ceteyanını gözetlemek, Cenevre sekreterlik mahafilin- den alınmış haberlere istinaden il ri sürülen bu sonuncu fikir, şimdi lik vaziyetin inkişaf istikametini en iyi gösterenidir. İngilterenin aldığı | kat'i vaziyet ve İngiliz kabinesinin dünkü O toplantısında İngiltere Fransa anlaşmasının hemen kat'i şekle girmesi, İtalyayı gevşetmiş ve anlaşılıyor ki şimdi, yavaş ya- vaş işlerin cereyanı bir İngiltere - şeki Fransa - Italya konferansına doğru sevkedilmeğe başlanmıştır. | Yalmız Üçler konferansının bu Adisababada Habeş imparatorunun yecanlı bir ü ve kolay olmadığı | işindir ki el'an bir toplanma for- Fransa Ve İngiltere Anlaştılar! Ingiliz Kabinesi Alınan Bütün Tedbirleri Yerinde Buldu Kuvvetli bir ingiliz z filosu Yunan sularında Bekliyor Londra, 25. AA, — Reuter ajan- sının bildirdiğine göre dünkü kabine toplantısında, İngilterenin siyasasına karar verilmemiğtir. Hoare Eden tarafm- dan 22 - 8 tarihindeki kabine (top- Jantısındanberi, Cenevrede İtalyan « Habeş buhranı ile ilgili yapılmış olan bütün işler, tasvip edilmiştir. Edenden başka kabinenin bütün ö- yeleri, Bakanlar kurulunun dünkü toplantısına iştirak etmişlerdir. TArkası 5 üncüde) kellariou'nun idaresi altında ya TEVFİK RÜŞTÜARAS. TÜRKİYE "Uluslar Konseyi Şimdi Meseleyi Dar | Bir Komiteye Bırakmıya Çalışıyor ii saray kapısında Habeşlilerin he- toplantısı mülü bulunamamaktadır.) Habeş meseler ait diğer bütün ha- - berler 7 inci sayfamızdadır. ve) Halki, özdil bayramı Atatürkün gösterdiği özdil amacına da varacağız Bugün bütün yurtta Türk ulusuna kendi özdilini veren atılışın bayramı yapılıyor Uç yıl önce kurulduğu gün Türk ulasu için dil bayramı olan Birinci Büyük Kurultayda o Atatürk toplantıdaki diyevleri dinliyorlar Bugün, di Dil bayramı, Türklüğe büt lığını yeniden duyuran en bü | kün, Türke dilini de özleştirme! lunu açtığı gündür Üç yıl önce bugün, Atatürkün ö- nünde, Dolmabahçe sarayında topla- nan Birinci Türk Dili Kurultayı, eylülü bütün dilcilerin bayramı rak seçmişti, Dil bayram: bugün, y dun her bucağında büyük bir sevi: Je kutlulanacaktır. Halkevleri, : kutlulama programı hazırlamışlardır. Bugün, saat 16,30 da şehrimiz hal- kevinde büyük bir toplant: yapılacak» tır, Bu toplantıya bütün yurttaşlar davetlidir. Hazırlanan programa göre, evvelâ mı bir açış sövlevi vere- evi Koro heyetinin ça- ve Kurultay marşları sonra, T A 4 Ğ ba. ğa Hidir cek, bumu lacağı İstikl, takip edecektir D. T.C. genel sekreteri Ibrahim Nec- mi Dilmen Türk dili hakkında bir söylev verecek, Faruk Nafiz ve Or - ban Seyfi tarafından öztürkçe gürler okunacaktır. Daha sonra talebeler ta- rafından söylevler ve konser verile - cektir, gece de Araştırma Kurumu radyoda neşriyat yapacaktır. Gece Dil bayramı münasebetile Univer- itede de bir tören yapılacaktır. Saat 15 te Tıp fakültesinin birinci dersha- nesinde toplanılacak, profesör Ragıp İ Hulüsi Türk dili hakkında bir söylev verecektir. Bunu talebelerin söylevle- ri takip edecektir İ Dil bayramı münasebetile yapıla - cak törenler radyo vâsıtasile yapıla. caktır. İstanbul Halkevinde yapılacak tören 16,30 dan itibaren radyolarda dinlenebilecektir. Ibrahim Necmi Dilmenin söylevi saat 18 de verilecektir. Radyo gece fArkası 7 ir Atatürkün Türk ulusuna dil ve harf devrimlerini verdikleri günde bi- raktıkları bir hatıra Üç Tayyareye Ad Könül Bu Gökler Yalnız Türk Uçaklarının Hür Alanıdır Ve Öyle Kalacaktır ! A. N. Demirağın aldığı üç tayyareye ad konma töreni dün Yeşilköyde yapıldı ve Türk havasına üç uçak armağan €- | ve kurumu mimessilleri uçakçı den Abdürrahman Naci adıma alınan | sübaylar, kesif bir balk bul uçaklara ad konma töreni dün Yeşil- | muş, Abdürrahman Naci ile annesine, köy alanında yapılmıstır. babasma ve eşine de özel bir yer ay- Törende Orgeneral Fahrettin rılmıştır, şehrimiz devlet, parti, şarbaylık, Ha- | TArkası 5 incide)