26 Eylül 1935 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 1

26 Eylül 1935 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 1

Bugün dil memleketin her yerin bayramı de büyük törenle kutlula- nacak Sene 18 — No. 6085 —- O Fiafı her yerde 5 kuraş Soldan itibaren: Yeni üç tayyaremiz uçuyorlar, tayyareyi satın alan bay Abdürrahman Naci kordelâyı keserken, Yüzbaşı bay Kemal ile bay Abdil PERŞEMBE — 26 Eylâl 1935 işi ha onseyin bugün Habeş ni, yeni bir heyete vale etmesi ihtimali vardır Telefon: 24240 (İdare) - 24249 (Tahrir) » 24248 (Matbaa), «20113 (Küşe)| — rrahman Naci söylevlerini söylüyorlar, sağda : Yeni tayyarelerden biri havada taklak atıyor, ilbay tayyarelerin kordelâsını kestikten sonra . Yeni tayyarelerimize dün törenle ad kondu > agi Ikinci dil bayramı Tarihçilikte «Nomadisme» bik ginin özüdür. Nomadisme, yani «Göçmenlik» insan kurumlarının temeli oldu. Avrupa göçmenliği yukarı Asyadaki ile bir sayılır. Başka türlü tarih kurulamaz, Hint- Avrupa sözünün, Ural-Altay sözü ile kaynaşması kadar mantıklı bir şey yoktur. Tersine düşünmek «korunma işi» olabilir, fakat tarih işi olamaz. Tersine düşünmek çr- kar yol değildir. Ne tarih bilgisi, ne zamanımızın antropolojisi, ne arkeoloji, ne dilcilik, ne de biç hir şey Gobineau, De Lapouge, Günt. her'lerin düşüncelerine uymadı. Tarih tabiat bilgisinden başka bir şey değildir. Selâmet ancak tabiat bilgisindedir. Bu bilginin özü de coğrafyaya uymaktadır. Hepimiz güneşin çocuklarıyız. Irk farkı olur. Fakat iki adama, baş- ka demek için pek temelli şeyler bulmak lâzımdır, Avrupa ile yu- karı Asyada bu esaslı şeyler çok azdır. Avrupa ile Ortaasya arasım- da daha pek çok silik, Önasya ile Avrupa arasında hiç yoktur. Kan karışır, insan ürer, karışmayan Eskimolar gibi batar! Yerin altını kazar isek bu kar- deşlikler daha pek çok yaklaşır- lar, On bin senenin şahidi olan ö- lüler, bu ölülerin eşyaları kardeş- lik bağlarını sıkar ve kızaltırlar. Ortaasya ile Avrupa arasındaki ta» rihi kaynaşma müspet belgeler ü- | Zerine kuruldu. Bu belgeler hem | müspet hem de kutludurlar. Yeni Türk tarihçileri onlara sadık kal: dı. Böyle sanmayanlar, Kafkas, Kühi-Kaf ve Yecuç-Mecuca tarih diyenler kadar bu asra yabancı kalmamak için biraz okumalıdırlar. Nitekim bugünkü Türk dilcileri de eskileri ile hesabı kesmiş, mes- leklerini birkaç asırlık gramer si- nırlarından çıkarmışlardır. Çünkü dil araştırmaları ancak bir tarih bölümüdür. Dilcilikte de bir «Pr&- histoire» kurulmuştur, ona çalış- mak bir zarurettir. Türk dili araştırma kurumu ye ni eserlere dayanır; başkalığı ye- ni âlimler gibi o«Pregrammaire» yapmaktadır. Yeni metodlar ile Hint-Avrupa ve Ural-Altay dil bir, liğini kurmak kadar kolay bir şey yoktur, Bundan başka Ural-Altay dilleri en eski Avrupa dillerine, «Keltik» denilen grupa yaklaş- maktadır, Bu yeni eserler okunur İse dil bilgisinin nekadar arsıulu- sal, ne güzel, nekadar tatlı bir bil- gi olduğu aklaşılır. Dil birliği, kan ve can birliği hemen gözükür. Devamı 5.inci sahifede) Konsey, Habeş işini yeni bir heyete devredecek | Şimdilik İtalyaya karşı zecri tedbirler alınması ihtimali yok Konseyin teneffüsü esnasında M. Lâval çay İçiyor Cenevre 25 (Akşam) — Beşler komitesi dün toplanmış, ve reis M. Madaryaga tarafından İtalyan- Habeş ihtilâfının tetkikinden ko- mitenin vaz geçtiğine dair hazırla- Iki genç kız erkek oluyor Erkek olmağa namzed iki kız yukarıda Cemile, aşağıda Kurtuluş nan raporu tasvip etmiştir, Rapor, konseye verilecektir. Konsey ya- rın toplanarak raporu tetkik ede. cektir. (Devam 4 üncü sahifedeJ Dil bayramımı kutlu olsun Bugün dil bayramını kut- luluyoruz. Dil bayramı, en büyük bayramlarımızdan bi- ridir, Zira öz varlığımızı, öz f düşüncelerimizi yabancı söz- lere baş vurmaksızın öz dili- mizle söylemeği buğün öğren- dik. Büyük Önder, yurdumuzda yapılan bütün devrimlerde ol- duğu gibi dil devriminde de ulusa yürünecek yolu gösterdi ve gösteriyor, Bu yol, dilde, düşüncede ışıklı kurtuluş yo- ludur, Amacımıza varacağı mıza kuşku yoktur, Yurddaş- lar! Bayramımız kutlu olsun. : | Ankarada inşaat | Ankara 25 (Akşam) — Ankara- | da büyük bir inşaat faaliyeti gö- 26 çarpmaktadır. Trenden inen bir yolcu, her şeyden evvel, istasyon binasının yapıldığını görür, Bu- rada kuru ve çimento taşıyan kam. yonları seyrederken, birkaç adım (Devamı 4 üncü sahifede| Törende, general Fahreddin, ilbay ve binlerce halk hazır bulundular Mühendis bay Abdürrahman | Naci Demirağın, Hava kurumuna teberrü ettiği 120 bin lira ile satın alınan yeni üç tayyarenin ad koy- ma töreni dün Yeşilköy tayyare | alanında yapılmıştır. i | Törene tam saat on üçte istiklâl marşı ile başlanmıştır. Törende or- du müfettişi general Fahreddin, ilbay Muhiddin Üstündağ, Erzi- rum saylavı bayan Nakiye, İstan- bul Hava kurumu direktörü B. İs- mail Hakkı Başak, şehir meclisi | | | âzaları ve binlerce davetli bulu- nuyordu, İstiklâl marşından sonra İsten- bul Hava kurumu direktörü bay | İsmail Hakkı Başak adı konacak yeni üç tayyarenin önüne kurulan kürsüye çıkarak bir söylev söyle- di ve mühendis bay Abdürrahman Naci Demirağın yüksek hamiye- tinden bahsederek dedi ki: «— Bu hamiyetli öz Türk evlâ- dı Hava kurumuna 120 bin lira vermek ve bununla üç tayyare alın- makla iktifa etmiyor. Bu tayyare- | leri yaşatmak için geri kalanını de vereceğini bize temin ediyor.. Bay İsmail Hakkı Başak başba- kanın işaret ettiği hava tehlikesi- ne temas ederek de; — Evet, dedi, Türk havasında bir hava tehlikesi işaret edildi. Fa- öyük başbakanımızın işaret ettiği hava tehlikesi şimdiki hal- de hamiyetli vatandaşlar sayesin- de azalmış bulunuyor. Memleketi- miz bu mühim tehlikenin mühim bir kısmını atlatmış bulunuyor.. Çok. alkışlanan bu ( söylevden sonra tayyareci yüzbaşı B. Kemal Çolakoğlu kürsüye çıkarak, mem- leketin birkaç sene evvelisine ka- dar çektiği ıztırabı, elemi hatırlat- tı ve bugün ise Türk ulusunun fe- dakârlık ve hamiyet yolunda yü- rüdüğünü söyledi. Tayyareci mes- lek arkadaşları namına: — Biz tayyareciler, dedi, Tür. kün temiz havasını korumak için hayatımızı feda ediyoruz. Mühendis bay Abdürrahman Naci Demirağa ve Türk havasının korunması için yardımda ölçü aras mıyan Türk ulusuna ebedi teşek- | kürler, Bundan sonra yeni üç tayyare. nin sahibi bay Abdürrahman Na» ci Demirağ tayyareci yüzbaşı B. (Devamı 4 üncü sahifede) in aaa m Bay — ÖF. Bayan — Hayır, yeni değil, evlenmeden evvel seni mesteden Ne fena koku sürünüyormun yahal... Yeni mi aldın?... Kkokulusi