23 Ekim 1935 Tarihli Anadolu Gazetesi Sayfa 5

23 Ekim 1935 tarihli Anadolu Gazetesi Sayfa 5

: Birinciteşrin 28 İzmir Rum, Ermeni v Yunan'lılara (5öre: Anadolu'da Yunan Bozgunluğunun Gizli Sebebleri.. e Bazı Hain Müslümanlarındaj?iı p, Peci Neden Bu Kadar Büyük Bir Korku Var Anadolunun — 'harp — sahası İçinde, 18z yollarda — birçok edir sürüleri, Türk süvarisinin Muhalazanı altında — sevkedili. Yorlar, Bunlar esir değil, yollardan toplanmış, devşirilmiş İnsanlar.. Ürdü ile krçamıyan, orduya İltlca ederek kalan, hasta as- kerler ve yerli — Rumlardan mürekkeb. Harab olmuş bir kuvvetin, yakılmiş bir ordunun bakayesi. İzmir yanıyor. İzmirde dört, beş, on semt: ten birden ateşler fışkırıyor. 4 Ateş evvelâ Ermeni — mahal: lelerinden görünüyor. Nerede Ertmeni, Rum varsa, İşaret ve emir alınmış gibi yangın gö- Tünüyor. İzmir, tarihte görülmemiş bir halleye sahne oluyor. İzmiri kim veya kimler yakıyor!. Şöphe yok ki alükadarlar, mağlüblar değilse bile mücrim- ler yakıyor. Ermeniler Türk: lere mal bırakmamak, — Türk. lerin eline mamur bir. İzmir vermemek için bu yangınları çıkarıyorlar. En kavvetli zan bul. Yanmıyan kısımlarda — bhâlâ Binlerce Ramı ve Ermeni var. Banlar evlerin ve mağazaların zemin katlarında, bodrum ve İzbelerde — saklanmış — neticeyi bekliyorlar. Vapurlar — dolüsüu — muhacir Yünanlstana - götürülüyor. Mu- ANADOLU üeü eeei Günlük Siyasal Gazete Sahip ve Başyaaganı Haydar Rüşdü ÖKTEM Umumi neşriyat ve yazı işleri müdürü: Hamdi Nüzhet Tânrebanesi: ” İzmir İkinci C. Halk Partisi Tiyk e 'Telgraf: İzmir « ANADOLU z - Lİ Telefon: 2776 « Posta kutusu 405 ABONE ŞERAİTİ:; Yallığı 1200, Altı aylığı 700, Üç aylığı 500 kuruştur. Yabancı memleketler için senelik abone ücreti 27 liradır. Casus Romanı: No, 28 ————”. Ben eizi muhakkak bir felâ kete sevkedemem. Bir çef vıla: tle ben kendimi adamların ha- Yatından da mes'al görürüm. — Miralay bunları söylerken dâlre içinde, İrl ve sert adım- larla bir baştan bir başa gidip Beliyor; yüzbaşı da bu sözleri *Ökünetle dinliyorda. NW: — Affınısı rlca ederim, mi- Tülayım, Diyebildi. — Azizim... Size karşı olan Yüksek sevgi ve teveccühümü Belki teklifinizi red- KURDLAR KENDİ ARALARINDA. hacirler için vapur bu'tunmu. yor, Fransa'dan bile muhacir almak üzere vupurlar geliyor. Genç ve güzel bir kız. Şu halde bu balk — neden korkuyorlar? Korkanların evvelden yapıl mış veancak bu mahşeri günde viodanlarını — gızlatan — İşleri Saçları darma dağınık. Göz- | vardı. leri korkudan yerinden fırlı- mış. Yangınlar arasından - fir- hyor: — Babam.,.. Babami. Kar: deşim.. Nerede?. Diye bağırıyor. Bir ecnebi zabit kendisine yaklaşıyor: — Babanı, kardeşini burada uramak doğru değili. Diyor. — Kardeşim gönüllü gitmiş W. Amma babaum burada, evi mizde Idi, — Sen nerede idin?. — Üç gün evrel — evlen- miştim. Kocam kaçtı, babamı arıyorum. Zabit düşünüyor, kendi ken- dine: — Kardeşi gönüllü — gitmiş, herhalde âkıbetini görmüştür. Babası,.. - Kocası.. — Onlar da kimbilir. bangi vapurda — ve Yunandistan'ın bangi şebhrinde!.. Diyor, sonra kıza: — Gel seni vapura götüre yim, Yunanlstan'da kaybettik. lerini balarsun!. Diyor, fakat kız dinlemiyor, “Babam, — kardeşim* — diyerek yangınlar içine atılıyor! Kimbilir? Baba ve kardeşinin bangi güönebimı — hayatile hem de feci surette ödüyor, Noden Koörküyorlar? İzmir boşaliyor. Ne Rum, ne Ermeni ve hattâ birçok — müslümanlar darma- yorlar. Neden? Korkuyorlar! Kimden? İzmirde Türk idaresi tecssüs İ| etmiş, barp mücrimleri toplan- | makta fakat umumi korkayu || mucib bir sebeb ve hareket görünmemekte idi. İzmirde bir düzineye yakın konsolos ve ecnebi siyasi me- murlar vardı. Körfezde ccnebi harp geml: lerl görülüyordu. Ne Türkler, ne de Türkle: rin yerinde başka bir devlet böyle bir veziyette bir katllam 23 Birinciteşrin 935 dederken biraz İlerl gitmiş ola- bilirle, Maamafih böyle bir vazileyi cidden — İstiyor musu- nuz?, — İstemek haddim değil, İtaat — vazifemdir! " Manmafih, kalbim bhâlâ bu vazifeyi İstiye: rek İtaat ediyorüm! — Ya?. Ben sizden dalma açık olarak beyanat isterim, Bu talebinizden evvel bana, vaziye: toizl Izah etmelisiniz.. Yüzbaşı, gayet sakin ve so- güukkanlılıkla birkaç — gönlük hâdiseleri bütün — çıplaklığile Ermeniler, milli bir davaları olmadığı balde, Çerkesler Türk. lerle ayni dinde bolunmalarına rağmen bislerile hareket ederek pekçok fenalıklar yapmıştılar. Yerli Ramlar, hiç şüphesiz iki Türkün veya birkaç Giridli Türkün düşmanlığını kazana. cak sözler sarfetmişler, hare ketler yapmışlardı. İşte bunan için korkuyorlar, işte bunun içla kaçıyorlardı, Mücrim müslümanlardan bir kısınının harb - kaldeleri mu: cibince İdamı, — vicdanlarında kara bir hatıra besliyenleri korkutuyor. Bunlar, ya — ateşlerde — kalıb yanıyorlar, ya da, bir vapura can atıyorlar. İhtiyar, mutaaasıb kadınlar, kaçacak kuvveti — kendilerinde bulamıyorlar. Oğul ve torun. ları bunları kurtarmaya — çalı giyor. Yangın her tarafı kaplamakta, Birçok semtlerden yeni yeni kandaklar konuyor, — yangın sahalarından kaçmak bunun için pek güç!, Yangın sahasında yanmıyan adacıklar halinde bazı binalar kalıyor. Bunların oiçin yan madıkları meydanda, berbirinin üzerinde bir ecnebi — bayrak var. Banların sakinleri evlerini kondaklamak zarüretlüde - de gildirler: Buralara iltica edenler ken dilerfvi kurtarmışlardır. Kemalpaşa'da - Dört Yaşında Bir Ço- cuk Yandı. Evelki gece saat yirmi İki raddelerinde Kemalpaşa - ilçe- #lode Tahtacı mahallesinde bir yangın çıkmış ve Mehmed'in evi tamamile yandmıştır. Meh. med; yapgın — sırasında. evden kaçmışsa da — dört — yaşındaki oğla evde kalarak feci bir çe kilde yanmıştır. Yangın; etraf- taki evlere slrayet etmeden güçlükle söndürülebilmietir. anlattı. Metresi, Alman kazı Dorote'nin, Alman caşasu Şit tarafınden — aasl — kaçırıldığımı da söylemekten çekinmedi. Ve: — Benl Dorote'yo bağlıyan rabıtanın şiddetini biliyorsunuz, miralayım. Almanya'daki son vazifemden döndüğüm zaman size: “Bu son vazife bayatıma büyük ve ağır bir yük daha yükledi!,, Demiştim. Bugün de, kalbimin bu kadına tamamen bağlandığını söyliyebilirim. Şu itirafıma göre, ıstırabımın de- recesini takdir buyurursunuz! Hayat, bana artık tahammülü mümkün olmıyan bir yüktür. Şa halde.. Bo vaziyete geldik- ten sonra, bu hayatı vetanıma feda ederek nihayete erdirsem, ne olür?. Faket, emir, her va- kit emirdir ve İtaat lâzımdır! Benua bunları söyledi başını Üzüm satışları Ç. Aba . 1545 Alyoti bira. $ 25 805 $, Riza halef. 6 S0 12 50 678 K. A Kâz. 775 10 870 Vitel 725 13 S0 726 13 238 Koope. ittiba, 12 138 75 211 Manli. b. koo, 9 12 50 205 j. Taran. mah. 5 60 — 9 75 191 H. x. Ahmet S 25 6 188 8. Süleymano. 8 25 11 187 8. Gomel 6ö0 8 187 D, Arditi , 10 25 174 T. Debbas 6 75 11 50 158 H. Alyoti U ae | 186 Y. 1. Testt 725 11 25 SI $. Remzi — 675 7 25 61 Sap. Emin —7 76 13 59 P. Klark 650 8 50 43 Ş. &. Galip 725 750 27 M. Sipahi bir. 8 ıl 23 R. Kohen Ss60 T 26 17 Y. Abdullah 6 25 6 25 16 Kadı 0. Ah. 8 25 — 8 25 138 Meh. Nurl ma, 6 6 11 Tabsin Piyale 7 25 — 7 25 8:Ç. Taranto 550 6 25 6873 340396 346269 İncir satışları Ç. Alıcı KS KS 8740 Müh alıc — 6 16 Zeytinyağı satışları Kila Alıcı KS KE 1000 Mühte, ahıcı 25 26 50 Zahire satışları Ç. Cinel Bd — KA 120 Ton Buğday 7 7 50 100 « Bakla & 5 13 Kamdarı 6725 8 500 P. çekirdek 2 85 2 35 162 B. Pamuk 40 41 50 M ll * 40 41 50 Üğözn — Üzüm hbafta ipti- dasında — kazanmış olduüğu — te: reffüü kaybettikten başka bir derece daha düşmüştür. Dün Üzüm kurumu mübaycatta bu- lanmamış ve borsmda ancak 6878 .çuval 5,26 - 18,76Ö ten satılmıştır. İncir — 6-16 dan 3740 Ççuval muamele kaytedilmiştir. Zeytlayağı — 1000 kilo yemeklik 2 dan satılmıştır. Boğday — 120 ton 7 - 7,5 tan satılmıştır. Fiatte cüz'i bir lga Italyan lireti Tsviçre frangı Florla Kr.Çekoslovak Avastur. Şilini Önüne eğdi vs sostu. Gözlerinde yaş vardı. Miralay, son derecede müte esir olda ve: Zavallı dostum! Dedi. Benus, son bir kararla: — Miralayım. Dedi, Bu İşi İyi tetkik etmek İçin müsaade- nizi rlca ederim. Bana birez mühbhlet veriniz; bem — mes'eleyi Inceliyeyim, hem de — daha so- gukkanlılıkla bir karar vereyim! Sizden müsaade almadan hiçbir barekette bulunmıyacağıma söz veririm. Tabli Bu işi olduğu gibi bırakacak - değiliz! — Tabli! — Şa balde.. Müsande buyu rüyorsunuz, değil mi? Miralay, Benun'ye dikkatle baktı, kelimeleri, ağır, ağır söy- Hyerek: » | Görüle |Almanya Mektubları Bayfa 5 1936 Olimpiyadı Cidden cek Bir Eserdir. Olimpiyaddan bir parça Oabirinci olimpiyad için Ber. | lin'de büyük hazırlıklar yrpıl maktadır. Almanlar sarflettikleri milyonları fazlası İle kazanmak için memleket- lerine seyyah getirme — propa- gandatına çok önem — vermek- tedirler. Olimpiyad reklâmı maksadı HNe Berlin — üniversitesinin do çentler korulu “Berlin üöniver- sitesinde — stej ve tetkik yapan ecnebilere mahsus,, bir okekür #yon tertip etti. Çok enteressan olun bu ge- zintide Sovyet Rusya, Japon ve Çin büyük elçileri ile Üniver site direktörü ve — profesörleri ve otüz. mühtelif millete men sap (180) kişi bulunda. Önce özel pminibüslerle Berlinin ke marında yeni kurulan — (Olim piyad köyüne) gittik. Burada bizi karşılıyanların — içerisinde ber ulüsüun dilini konuşan bi rer Alman sübayı vardı. Güzel tertip edilmiş olan bu sürpriz çok hoşa gitil. Türk — kolonlal çağrıldığı zaman biz de güzel türkçe konuşan mihmandar sü bayımızın yanına gittik ve altı kişilik grubumuzla - olimpiyad köyünü gezmeğe başladık. Or: man İçinde beş milyon markla kurulmuş olan bu köy küçük, fakat tam konforlu binaları ile çok gözel bir etirahat yeri ol moş, Olimpiyada girecek olan sporcular da burada kalacaktarı için köy halkı özel bir prog- rama uymak ve alkollâ içkileri kullanmamak — mecburiyetinde- dir. Köyde iki saat kadar kal dıktan sonra öğle yemeği için hazırlanan yere gittik. Yemek ecanasında mutad söy levler dinlendikten sonra Olim piyad alanına bareket — ettik, Barada yüzbin kişilik büyük Olimpiyad stadyomunu, on se kizbin — kişilik yüzme — stadyo- — İstediğiniz gibi — olean! Dedi. Sizi resmen bu İşe me: mur ediyorum. Yalnız, benden habersiz hiçbir harekette bulun- mamak - çartile! — Teşekkür ederim, mirala- im! H n kurtarmış — olu; ;m-ıııııu-ı"u Harekete, fasaliyete, heyecana ihtiyscım var, Şu an dan İtibaren — fasliyete geçiyo- rüm. Lüzün olen adam veya adamları da bulacağım.. — Tahmin edebiliyor mu- sunuz?. — Kuvvetle ümld ediyorum. Yalnız... Olabilir ya... — Anladım.. Anladım. Cid- den Loren llsiniz! Nasl?, Man mafih.. O zaman düşünürüz! — Teşekkür ederim mira- layım. — Fakat birşey vadetmiş de- gilim.. <O zaman düşünürüz.» bu lçc' munu, orman kenarında yapıl: miş olan yirmi bia kişilik açık hava tiyatrosunu, atlı spor ala- nını, büyük bir — san'at eserl olen mütalea ve oyun salonunu gezdik. Akşama doğru; Alman hükümetinin büyük bir prog- ramla yapmağa başladığı meş- hor otomobil yollarını görmeğe gittik. Yirmidört metre geniş Hğinde, tamamen betonla ya- pılan bu yollar Almanyanın büyük — çebirlerini Berline va yekdiğerine bağlıyacaktır. Yeni otomobil yollarının en büyük hususlyeti; —erki — çoselerde ve demiryolları İle karçılaştığı yer- lerde birer köprü İile alttan geçirilmesi ve bu — sayede oto- mobillerin hiçbir nakil vasıta: #Sıda Veosrızaya tesadüf etmeden azami sür'atle beton yol üze- rinde bareket &debilmesidir. Ba ekekürsiyon münasebetlle 936 Olimpiyadı hakkında biraz Izehat vermeyi faydalı gördüm: Olimpiyad (131) hektarlık yeri doldurmaktadır. — Ağustos iptidasına kadar Olimpiyad he- zırlıklarım — bitirebilmek — İçin hergün (2500) amele çalışmak- tadır. Yapılan tahminlere göre Alman hükümetinin Olimpiyad işleri için sarfetmekte olduğu para (20 30) milyon markı bu- lacaktır. Şimdi (4,56) milyon nüfasa olan Berlinin Olimpl. yad zamanındaki nüfosu (yalaız Almanyanın diğer çehirlerinden gelenlerle,, (8-10) milyona çıka. saktır. Olimplyadı görmek için Berline yüzbin ecnebi gelse ve her biri burada on gün kala- - rak yüz mark sarfetse Alman- yaya on milyon marklık ecnebi parası girmiş olacaktır. Yalnız duhuliye biletlerinden temla edilecek paranın beş mll- yon markı — bulacağı tebala edilmektedir. 936 Olimpiyadına (49) mil. — Lütfen çeviriniz — Dedim, — Hiç merak etmeyiniz. Beni elde edemiyeceklerdir. — Haydi öyle olsun, Maa- maf'ih siz, plânınızı bazırlayımız da görelim.. Benus, teşekkür ederek ço- kildi. Fakat henüz eşikte İken miralay: — İştel Dedi. Şefler bazı adamlarının garip arzularına da hizmet ederler. -iğ- Bu muhaverenin geçtiği gü Dün ertesi günü, öğleden sonra dörde doağra komlser Rokur, yüzbaşı Benus'yı ziyaret et Ü ve: — Boojur! Dedi. Bizim di. rektörün söylediği veçhile ben artık sizin malınız mi oldum?. — Bonjur dostum. Evet, — Sonu var—