23 Kasım 1935 Tarihli Anadolu Gazetesi Sayfa 3

23 Kasım 1935 tarihli Anadolu Gazetesi Sayfa 3

evire, çevire tıraşa dökmüşler. Bazı dükkân sahipleri ile beş kalfa; — Tatil yapmmıyalım! Diyorlar, diğer taraftan gene bazı dükkân sabipleri ile 36 kalfa; — Bayır -diyorlar. yapalım! Görüyorennuz ya, kalfaların çoğa tatil taraftarı. Bunun ge- bebi. malüm; 1 — Kalfaların çoğu gençtir.. Delikanlılar bir pazar günü, gönüllerinin bavasında dolaşmak İsterler. Çönkü berkesin saçı, başı ile oynıya oynıya, dünyayı saç tellerinden örülmüş bir tu- gek gibi görmeğe başladılar. 2 — Kazanç ve kür, en zi- yade mal eahibinin düşündüğü çeydir. Vergi, rüsum, alât, ede- vat bep ondan — sorulur. Bina: edoleyh pazar tatiline ölfet ot. mesine hakkı da vardır. Ben her Iki tarafın da mana- s8 ble mevza üzerinde dar duklarına kantim.. Asıl mes'ele traş bıçaklarından kopuyor. Bu bıçaklara rağbet, günden güne artmaktadır. Kâfle nesne, hem pratik birşey.. Berberlerimiz, anl mücade: leyi — bununla yapmalıdırlar, Belki kendileri de farkına var. mıştırlar. Jilet bıcağı, bir nevl tank halinde, dağ, taş, kapı " dıvar demiyor, evden eve uza: np gidiyor. Bu böyle devam — ederse, berberlerimiz haftada değil, ay. da 29 gün tatil yapacak ve bir gün de dükkân açarak saç kesecekler sanırım. Bu endişeden, kadın berber- leri belki biraz azaktırlar. Çün kü kadın, muhakkak ondüle sini yaptırtacaktır. Amma, evin erkeği —bir jilet bıçağı ile on defa traş olayormuş; kimin umurunda?.. Odonu, yakan de: Şu berberlerimize şunu ha- tırlatayım: Bir gün, modada bir inkı- OMp> () olar ondülâüyon — kal- Okarsa, İşte o vakit te küçük kıyamet kendi — mağazalarında Möda ve kadın, diyoruz. Bunlar biribirile el ele verince Şeytan — conabları da — karşıdan Bakarak afallıyor. Netlce İtibarile fikrimi söy- İiyeyim: Tatil iyi şeydir ve bir baktır. Amma cepte harçlık Tâzımdır. “Bunun için de çalışmak İster.. Bonun iki ucu birleştirilirse, her iki tarafın da dediği olur. Kendilerine yapacağım akılho- | Calığı bündan İbarettir. Çimdik i ' SEmEkler . Berberler — Bizim berberler, pazar tatilini birtürlü — halledemediler, ml Gü Işçi ve Esnaf Birlik!eri.. —.0 ü— — Hakikaten Muvatfak Olmuş Bir Eserdir ve Değerli Işler Görüyor. İşçi ve esnaf kurumları ge- nel bürosu şefi Osman Şen, yakında Ankura'ya gidecek ve sonra İş mıntakalarında tetkik. ler yapmağa çıkacaktır. Osman Şen; Ankara'da birlikleri alâ- kadar eden mübhim mes'eleler hakkında teşebbüslerde de bu- lunacaktır. Osman Şen'in bu seyabata — çıkmasına — sebeb, İş kanunu üzerinde tetkiklar yap mak için Ekonomi Bakanlı: ğ'nca gönderilmiş olan ve şim- di Adana'da bulunan beyetin gösterdiği lüzumdar. Parti başkanı Avni Doğan da bu seyahati Ekonomi Ba- kanlığı İş büroşu şeflerinden Kasım ve Halük ile mütahasss doktor Velgret şebhrimizde bu- landakları sırada İşçi ve esnaf kurumları bürosunda iki gön süren — tetkiklerinde parti baş: kanımızla büro şefi Osman'ın muvaf fakıyetlerini büyük bir takdirle görmüşler: — Geniş ve mükemmel teş kilât yapmıştınız. Bu, böyük bir müvaffakıyettir. Avrapa'nın birçok yerlerinde henüz bu kadar geniş verimli teşekküller yapılmamıştır. Demiçlerdir. — * Szgbli yardimlarir Birlikler bürosunca hasta bir fşçi sanatoryoma, diğer bir İşçi de Hayderpaka — emrazı tariye bastanesine — gönderilmiş, teda. vileri temin edilmiştir. Hima: yeye mubtaç — azalara muüktelif yardımlarda devam etmektedir, Birlikler bülçesi: Birliğin 936 yılı bütçesinin bazırlanması — için bütçe ihsarı encümeni çalışmaga başlamıştır. Yeni yıl bütçesinin geçen yıl bütçesine göre daha verimli olacağı anlaşılmaktadır. Terfi Edecek - öğretmenler Eylâ! 934 sonunda üç yıllık hizmetleri sırasında muvaffakı- yetleri görülerek birer defa terfi ettirilen öğretmenler hakkında kültür direktörlüğünden bütün mekteplere bir bildirim gönde- rilmiştir. Bunda aylık artımla- mn 1880 Gsayılı kanuna göre Eylâl 935 den muteber olacağı bildirilmiştir. Bildirimde terfi ettirilen öğretmenlerin 935 ön. celik çizelgeslne tekrar geçiri lecekleri vo İşlerini yi başar- dıkları anlaşılırsa, gelecek Eylâl. den itibaren birer derece terfi ettirilecekleri bildirilmektedir. AYYARE SINEMASI BIS5L TELEFON Büyük Fransz edibi Alfons Dode'nin edebiyat âleminde inkılâp yapan ve dünya dille- rine çevrilen şaheser romanından İktibas edilen gözel fillm BI5I Bakanlık Paçal Nasıl Olgcak, Nasıl Bir Ekmek Çıkarı- lacak Ve Fiatlar Düşürülebilecek Mi? Belediyenin Zirast baokası buğdaylarından — satın — alacağı miktarını belediyenla un fab rTikasında öğüderek — piyasaya mevz n çıkaracağını ve İstan- bul'a da - satış yaparak gerek İstanbul'da, gerekso İzmir'de ekmek — flatinin ucuzlamasını temin edeceğini yazmıştık. Belediye; un fabrikası ya. nında günde 3000 - kilo ek. mek çıkaran bir de modern firın yaptırarak ucüz. ekmek satacaktır. Bunun için Ekone. mi ve Ziraat bakanlıklarına başvourulmuş ve Ziraat banka gnn satışa — çıkardığı buğday lardan belediyenin satın alma: Bına müsaade — edilmesi — İsten- Inebolu'nun mağa Çal — İnebolu faclası tahkikati mü- nasebetiyle tetkikler yapmakta olan ehlivukaf; raporunu he. Döz müddelamamiliğe — verme- Kok Kö- mürü Fiatleri Ton Başına iki Li- ra indirilecekmiş.. Maden kömürü fistlerinin ton başına 130 kuruş İndirll. mesl bakkında beklenen tali- matname bugünlerde şehrimiz. deki alâkadarlara — gelecektir. Yerli kok kömörü fiatlerinin de yeniden ucurlatılacağı anla- şılıyor. Taş kömürden yüzde 60 nlsbetinde kok kömürü çı: karıldığından kok - fiatlerinde yapılacak indirimin ton başına İki İlrayı bulacağı ümid edil mektedir. Yanan Yavru Dün öldü Evvelki akşam İkiçeşmelikte Halilefendi sokağında 16 sayılı evde feci bir kaza olmuştur. Ali kızı altı yaşında Şehriban avlude yanmakta olan mangal- Ehlivukuf Raporu Henüz Müd- deiumumiliğe Verilmedi — miştir. Liman relsliği; vaporun nün Şar haberleri Un, Ekmek Işi Acaba Yoluna Girebilecek mi?| Soruyor ! mwiştir ve dün Ekonoml bukan- hğindan belediyeye bir mektab gelmiştir. Banda belediyenin çak önemli olan teşebbüsü hak kında malâümat istenmektedir. Bakanlık; unların — birinci, İkinci ve üçüncü nevi olarak natıl paçal edileceğini ve bu: nun İçla ne şekilde bhareket olanacağını, çıkarılecak ekmek. ne gibi evsafta olacağını, bele- diyenin — bu - teşebbüsü ile an ve ekmek — fiatlerini — ucuzlat. mak mümkün olup — olmıyaca- ğını sormaktadır, Belediye dalmt — encümaeni; Bakanlığın bu sorusanu mu- fassal bir covap hazırlamıştır. Bogünlerde - Bakanlığa " gönde- recektir. Leşini Bul- ışıyorlar battığı yeri tesplt ettirmek ve körleze girecek büyük vapur: ların İnebola — vapura - leşine çarpınalarına mâni olmak İçin kerteriz yaptırmaktadır. Fakat İnebolu vapurundu: küçük bir — nişane — bulunamamıştır. Delgiçla tetkikat yaptırlacağı haber ahınmıştır. İnebola'nan leşi bulunduktan Bonra — vapu- run deniz İçindeki vaziyeti tet. kik edilecek ve Icabederse leşin bulanduğu yere bir şamandıra veya deniz feneri konularak körfeze girip çıkan vapurların Taebola'nun Teşi üzerinden teh- Hkesizce geçmeleri - temin edi lecektir. Bazı deniz — mütahusssları; 1080 ton olan İnebolu vapu: runa en fazla 650 ton yük yük- lenebileceğini, daha fasla yük- Tenmesl doğra - olmadığını söy. lemektedirler. İnebola vapurun. daki yük; bir rivayete göre 650 ton, bir rivayete göre de 1082 tondür. Adliyece yapıla- cak tahkikat ve ehlivakaf ra. porile facla suçluları tesbit edi lecektir. dan enterisi tutuşmuş ve vücu: |'Ripej Na- dünün — mühtelif yerlerinden yanmıştı. Ağır yaralı olarak memleket hastanesine kaldırılan yavrucak, yaralarının acısına deyanamıya- rak ölmüştür. —-& SAFO ö Derin bir aşk « Komedi Foransez tiyat: rosunun bütün artistleri Oynıyanlar: Heyecanlı bir mevzu Ayrıca: B Enfes bir filim En son Foks jarnal “Türkçe l Sözlü» Miki “Canlı resimler | Fiatlerde zam yoktur. 30 m 40 m 50 kuruştur. SEANSLAR: Hergün 15 - 17 - 19- 21,15. tesl 13 -165 seanslarında talebelere tenzllâtlı biler| verilir. Pazar 11 130 - 13 te İlâve Besosr vardır. hiye Müdürlüğü Armatova nabiyesl eski mü- dürü Remzi, Ödemişin — Birgi nahiyesli — müdürlüğünü atan- mıştır. Berberlerin Tatil Mes'elesi. ——— *6—— Kalfaların Reyi Sayı- hr mı, Sayılmaz mı? Berberler cemiyeti kongresi evvelkl akşam İşçi ve esnaf birlikleri salonunda büro şefi Osman — Şen'in — başkanlığında toplanmış, tatll gönlerinde çalış mak veya çalışmamak üzerinde elibirlik hareket mes'elesi gö rüşülmüştür. Cemiyet üyelerin. den bir kısımı pazar — günleri çalışmayı, bir kısmı da tatil yapmayı teklif etmişlerdir. 25 meta İle 32 kalfa Ççalışmamak, 68 usta İle 5 kalfa da — çalış mak lehinde rey vermişlerdir. Ustalar; bu karı kalfala rın reyleri - olmuması Vâzımgel. diğini — söylemişlerdir. Ve ba sebeple tecaret odamı İdare he- yetinden bir karar alınması uy- gun görülmüştür. Bazı alâkadarlar kananu me- deninin bir. maddesinde cemi yellerin bütün üyelerinin rey hakları oldüğunu, bintenaleyh cemiyete dahil kulfaların da reylerinin — müteber — “sayılması lâzımgeldiğini söylemektedirler. Son kararı ticaret odası ve- recektir. Balıkcılığımızın Inkişafı ;Ekonoml Bakanlığı, yabancı memleketlerde bir servet kay- nağı olan ve şçimdiye kudar bizde ihmal edilmiş — vaziyette kalan balıkcılığın İnkişelı için önemli — tedbirler ni oygun görmüştür. Ekonomi Bakanlığının yaptığı — tetkiklere göre Türkiye balık mıntakala rının mertkezl İstanbul olarak kabul edilmiştir. Türkiye balık ibracatı umumiyetle bu mınta- kaya münhasır — kalmaktadır. Diğer balık mıntakalarından da ihracatın artırılması İçin — ted. Seferihisar'daki Cinayetini Faili.. Katil Seferihisarda Oturan Sabıkalı Imiş.. Seferihisar'ın kavaklıdere kö yünde oturan Giritli Hasan oğ la Hasan adında biri tarlasında öldürülmüş olarak - bulanmuştu. Adliyeca yapılan tahkikatta ka- tilin sabıkalı Pala İbrahim oğ: lu İsmall olduğu anlaşılmış ve kendisi - totülmüştür. Ketil su- çonu İtiraf etmiş ve tevkif olunmuştur. Bir Atanma — * Jlbaylık daire müdürü Naci 126 Hra ücretle Trakya böl- gesl genel espekterliği dosya memurluğuna atanmıştır. e Sayfa 8 YNMN Kültür. Bakanlığında: —— 'Tıyinler, Askerlik ve Eski öğretmen Okulu Mezunları Dü, tarih ve coğrafya fakül tesine tayin edilen daçentler: Ankara — Ackara dil, terih ve coğrafya fakültesine doçent olmaları ihtimalini — yazdığımız Dr. Bekir Sukı, Dr. Melühat, Dr. Danyal, Saffet ve Hamld'in tayinleri tasdik olunmuştur. Bunlardan Bekir Sıtkı Fray barg, Dr. Melâhat Berlin, Dr. Danyal Müolih, Saffet Okeford, Hamlid Eocudre ünivereltesinden mezundarlar. Eski öğretmen- okulu. mezune ları: Dört ve beş yıllı eski öğ retmenlerinden — diploma alıış talebelerin beziları Költür Ba kanlığına baş vurarak yeni açı- Tacak olan dil tarih ve coğraf ya fakültesine alınmalarını is temişlerdir. Haber aldığımıza göre Kültür Bakanlığınca bu mes'ele etrafında — incelemeler yapılmaktadır. Bu gibi diplo malı talebelerin imtibanla ünl. vereiteye kabul edilecekleri ve Hse mezunlarının bugünkü mev- cud baklarını iktisab — edecek leri umulmaktadır, Yüksek mekteb — mezunlarının askerliği: Müsteşarlar komisyonu bu- gün İkinci toplantısını yapmış tır. Kormleyon yüksek mekteb mezunlarının mektepten — me- zün ölor öolmaz hiç —bir teclle tâbi totulmekezın aekerlik hiz- metlerini yupmalarını — temin makaadı ile birinel taplantısıın da vermiş olduğu karar - üze rinde son İocemelerini —yapı- rak vazifeslal — bitirmiştir. Ko: misyönca alınan karar — Milli Müdafan Bakanlığınca bildiri. lecek ve Bakanlık lâzimgelen kanun projesini hazırlıyacaktır. İmtihan talimatnamelerin'n de- Bişmesiz Kültür Bakanlığında imtihan talimatnamelerinin — değiştiril. mesi için çalışmakta olan Kül- tör Korulu üyeleri bu mevzu etrafında komlsyon balinde İn- celemelere devam — etmektedir. Haber aldığımıza göre İmtihan talimatnamelerinin kat'i çekli bu ay sonuna kadar tespit edi. lecek ve tusdike gönderilecektir. ? Kanarya Vapuru Batmamış! Düskü sayımızda Kanarya vaporunun ğt bakkında bir telgraf haberi vardı. Düu Van: derze acentesinden — idarehahne- mize telefon ettiler, vapurun batmadığını, Zonguldak'ta bu: londuğunu ve ba hasusta ken- dilerine İstanbul'dan malümat verildiğini söylediler. öbetçi Eczaneler Bu akşam Başdurakta Sıhhat Karantinada Eştef, Kemerde Kemer ve Eşrefpaşada — Eştef. poşa eczaneleri ıçıklıı._ Fevkalâdeliğin fevkinde... Adeta çılgınlık.. 100: 1 barikalı... Dans ve şarkıler filmi.. Amerika'nın en güzel yüzlerce dansözü, gözleri kemaştıran bir güzellik ve zenginlik, emsalsiz ve orijinal musiki arasında geçen moraklı ve heyecanlı bir mevzu 1,1İS Seansından itibaren ELHAMRA İ. MİLLİ KÜTÜPHANE SİNEMASINDA ——— ——— — ——— -2-—— ayrıca : PARAMUNT JURNAL'da en son dünya havadisleri.