23 Kasım 1935 Tarihli Anadolu Gazetesi Sayfa 5

23 Kasım 1935 tarihli Anadolu Gazetesi Sayfa 5

) Altıncı Artırma ve Yerli İlskân I Nihayet, onun Fransa'ya doğru ura. mızdan — ayrılacağı karagün geldi, çattı. Ondan — ayrılırken, son kucaklaşma, son puse arasında, son ricamı da kuülağına fısıldadım: —« Bana mektub yaz! > de- dim, O da ağzım ağızın. da:! ÇEvet Korma'c. ğin! Küçük Kora tığım sana tık- sık mektab yazacağım!,, vandımı verdi. Ve... sandala at ladı, vapüra — son selâmlarım bana göndererek - vardı. Biraz sonra vapur, İrl bir köpek balığı gibi ve haykıra haykıra adadan — ayrıldı. Vopur, yaşlı gözlerimin önün. de uzaklajpıyor, onu — benden Ayırad yollar — uzadıkça bü vapar daha — küçülüyor, git gide bir moktacık haline geli- yorda ve böylöce, artık gözle- rimla önünde geniş, boş bir deniz kaldı. Artık bündan — sonre; ne Piyer, 'ne âaşk, üo de hayatın zevk ve lezzeti kalmadı. Za Yallı küçük Kora'cık, yalnız, bü yer yüzünde artık — sevecek bir kimsesl kalmıyan bir “Ya: hmiz,, dan ibatet kalmıştı! Bir taraftan da kendi ken. dime: — Tekrar — gelecektir!.. Yahud: — Elbet anntacağım.. Dün yada unutulmamış sanki ne vardır?. Diyor ve kendime teselli ve ziyordum. Fakat günler geçi Yor, baftalar, aylar olayor ne ANADOLU Şermeir ea Günlük Siyasal Gazete Sahip ve Başyazganı Haydar Rüşdü ÖKTEM Umumt neşriyat ve yazı işleri Mlsiüleeli TTT . neba İzmir İkinci Beyler sok: C, Halk Partisi .:ı’ııı iç'.:'dı Telgraf: İzmir « ANADOLU Telefon: 2776 - Posta kutusu 405 ABONE ŞERAİTİ: Yıllığı 1200, Altı aylığı 700, Üç aylığı 500 kuruştar, Yabancı memleketler için senelik Aböne ücreti 27 liradır. Heryerde 5_ Kuruştur. nüsbalar 25 kuruştar. KODN A MN T DAN « Casus Romanı: No, 64 2 — Fakat ben donuyorum! — Kaldırımları 1sitimiyorlar h. Herifler kâfi Gderecede Bazik ve kibar değiller! Fakat, Yüzbaşım, — biz 'noreyo gidecek- — Canım, siz benim için TBerak etmeyiniz! — Oldur. Fakat öğrensem bir var mı?, — Aman Allahım, ne mü- adamsınız, buyurunuz İN hâlde: Bizlm dostlardan sa- bik komünlet ve balen Bitlerci Y bir arkadaşın misafiriyim. Jöl Koreti'den ——— — Böylece artık gözlerimin önünde geniş, boş bir denit kaldı ben onu unutabiliyordum, ne de o bana tekrar geliyordu! Benim için artık biçbir şey- den zevk bulmak mümkün değildi. Bende derin bir iç sıkıntışı, derin bir. elem ve istırab hüküm sürüyordu. Birkaç döfalar ölmeği dü- şündüm, Çübkü oosuz yaşa: mak bence mümkün değildi. Nibayet kafama bit fikir, delice bir fikir girdi: Madam ki, © Fransa'da idi, ben de Fransa'ya — gidemez — miydim? Elimden geldiği kadar çalıştım, beş parayı beş para üzerine köydam, — Marellya'ya varacak kadar bir vapür navlunu teda- rik ettim. Fakat birinci ve İkloci mevki değil, yükler ve plelikler arasında bir mevki bedeli!.. Haydi canım... Bün. dan bana ne güret — gelebilir- di kız., * * Görüyorsunuz değil mi, M, Jorj*. Ben: “Parla'te bahriyo silâhendaz kışlasında onu her: balde bulucağım.,, kanusatinde idim. Parle'l bizlm köy gibi sanıyordum ve “Onu büyük meydanda elbette göreceğim.,, diyordum, Vaporda, “Ben Parls'e gidi. yorum, orada böyük moydanda M. Piyer'l bulacağım.,, — dedi. glm vakıt bana herkes - gölü- yordu. Şaka ettiğimi sanavlar da çoktu. Fakat ben onlar gibi düşünmüyordum. Fikrimde 8e bat ediyer ve onu bayalimde, Paris büyük köyünün meyda: vında kılıncını beline asılmış güzel elbiselerile dolaşırken ta- savvur ediyordum. İşte, bu suretle Parls'e gel dim; Marsilya'da bir. gün bile dumradım, Parls'te otelciye be men sordam: — Rica ederim, büyük mey N D 3 İkinciteşrin 935 Bu elbiseleri de o temin etti! — Yüzbaşım, sizi Cumartesi gününden evvel bir daha göre- cek miyim?. — Hayır! — Fakat olaraa? — Mümkbn olduğu kadar bana ihtiyaç basıl etmemeğe çalışmak lâzımdır. Eğer burada olmasaydım ne yapacaktınız? Artık ayrılalım. İki arkadaş birbirinin elle- zin! sıktılar ve ayrıldılar, Ayrı- hrken Bonua; size — ihtiyacım Malı Haftası.. ranslar Verilecek, Müsamereler Hazırlanacak. Ö ST ÜT SinE EREPDEÜ Birincikânunun 12 sinde baş- byacak olan altıncı artırma ve yerli mal baftesı hakkında kültür bakanlığından şehrimiz kültür direktörlüğüne bir bil dirim gelmiştir. Bunda artırma ve yerli malı haftasında mek- teplere düşen ödev hakkında aşağıdaki — malümat verilmek- tedir: Önümüzdeki Birincikânunun onikisinde başlıyacak olun al. tıncı artırma ve yerli malı haf tasında her derecedeki okulla rımızda geçen yılların artırma ve yerli malı baftaları için ya- pılan genelgöler de gözönünde bulundurularak aşağıda bildiri. len yolda çalışması uygün gö rülmüştür 1 — İlk okullarda bu haf tanın öğretim ünltesi “Artırma ve yerli malı,, konusa olacaktır. 2 — Orta okullarla Hselerde Sanat ve Ticaret ve Öğretmen okullarında haftanın uygun saat- lerinde öğretmenler tarafından bü konu üzerinde konferanslar verilöcektir. 8 — Bu genelgeye bağlı dö. vizler göüzel yazılı levhalarla okul dıvarlarına asılacaktır. 4 — Artırmu ve yörli malı haftasında üözüm, incir, findık, fistik, portekal, kuyakı, ölme, armut yeneceği için bu yemiş dan, buranın büyük merededir? ” Şimdi alz, otelei veya — otel gersönlariğin bu — süalim karşı- sında görlerini nafil ve “hay- NS açtıklarını — düşünürsünüz değil mi? Fakat İşlar 'akslne Bükinız, butada birgok mey. danlar var; Konfordiyü, Madlen; Cömuriyet ve daha — “Birçok meğjdenlar.. Tabif, “bu Kddor çok eve, Du kadar çok meydan lâğım.. Bu kocaman şehir beni ürkünü, Paris'e ne diye ge miştim? Böyük, âdeta bir el- ban demek olan bu - şehirde bir Piyer nasıl bulanarda? * Oraya, Bburaya — başvurayor, s#örüyor ve onu het yerde arı- yordum. Bakanlıktan — bana: “Siz bu Piyer'in dile adımı, rötbe ve memariyetlal bilmi- yor musunuz?,, diye sordular, Ben İse bunlardan hiçbirini bilmiyordum. Bir kışlaya da müracast etilm, fakat burade © kadar bir kabule, bilmem ki ne olarak telâkkiyo uğradım ki bir daha buraya gitmeğe cesa- retim kalmadı. — Sonu Var — meydanı — İhtiyatkâr olunuz! Tavst- yesinde bulündü ve seri adım- larla komiserden ayrıldı. Komiser, huyret içinde Idi ve kendi kendisine: Muvaffakıyet siade bile bulunmadı! Dedi. -i — Bravo Nikol! Generalin oğlü Make, genç kadına yaklaştı ve elinden hür- metle öptü. Nocl, bu vaziyeti tatlı bir bakışla seyrediyordu. Maka, de- rin bir aşk ve cezbe ile: — Sesiniz baştan başa güzel bir abenktir; güzel bir mağ bi Dedi. Fakat genç kadın bir bahane Yend ederek kalktı, uzakta bu- lanan kardeşinin yanına gitti. .a lerimizin — faydaları — çocukları- mıza atlatılacaktır. B — Artırma ve yerli malı haftasının başlangıcı - olan 12 birinci kânun 1935 perşembe günü, — öğretmenler — haftayı törenle açacak ve artırma ve yerli mallara rağbetin lüzüm ve önemini talebelerine kısaca anlatacaktır. 8 — Hafta içinde okullarda birer müsamere verilecek ve bü —müsamerelere — çocukların ana ve bebuları çağrılacaktır. 7 — Ârtirma ve yerli malı baftası içindeki pazar” gönü hbava müsald ölarem - telebeler açık Bavada bir geçid töreni yapacaklardır. Bu * geçid töre- ninde çocukların - öllerinde bu genelgenin 3 ncü maddesinde bildirilen vecizeler yazılı lev. halar bulandurulucaktır. Yalnız çocukların — yorolmamaları —ve terlememeleri — için gidilecek yolun çok kısa olması lâzımdır. 8 — Bu hbafta içinde yatı okullarındaki taleboye , yerli yemiş verilecektir. Gönelgede — yazılı şunlardır: Yurddaş, Paranı yabana atma: Yerli mali küllan Yerli malı kullamıyan yurddaş Bozgunculuk Türke yakışır u? Yerli malı kullanmak, Türk #ekonomisine karşı borcumuzdur. HBer Türk, Türkiye malı kul: Tanmalı Yurddaş Artırma bir anlaşma İşldir. Çocuğunu küçük yaştan art: tırmağa Aalıştır. * KK Onu yapacağın iyilik budur. Bankalara vermeyip te para: larını evlerinde Saklıyan yürd daşlar, şimdiye kadar kaybet. tkleri falzleri blr hesaplasalar; başlarını taştantaşa vururlar. Bankaya yatırılan p&ı.'ur Taya atilan tokvmi 'zibldik; örer. Son pişmanlık para etmez. Genç yaşında ımıı'—ıı.ı alış. Türk arttırıcılarının — sayıtı yıldan yıla “Çoğülıyor. ” Sen de onlara katıl, Bankada bir arttırma hesabı açtr, SA - Bankada bir arttırma hosabı olan adam, kara ıdıfm karşı apılanmıştır. z Banka olmayan zamanlarda stalarımız: Ç “Akakça, kara gün dostudur,, demişler. 1 vecizeler en büyük Biraz sonra, Make da kendi-' lerine katıldı. Bu sırada aat yediyi çaldı. Makı: — Size bizzat ben hizmet edeceğim. Malüm ya bizim Metr d'otel bu enatta bulanmaz!, Dedi, Noel: — Evet.. Bunu - evvelce de söylemiş idiniz! Bu metrd'otel, sast gibi ça- hşan gerip bir adamdır! Dedi. — Tuhaf bir adamdır. Fakat babamın cski adamı olduğu için biz de ona uymak mecbu. riyetinde kalıyoruz.Ne yapalım?. Müeyü, saat yedi dedimi, oda- gana çıkar, kıiymetli vücüudunu dinlendirir! Bötün çamaşırlarını değiştirmeden İnmez. Bu İş, tami 45 da türer, me 44 ne de 46 dakika olmaz! şleri Hakkın da | baylığa Emir Geldi. —— |Mekteblerde Taleheye Yerli Yemiş ve Konte-'Türk Kültürüne Bağlı Olanlarla O mıyanlar Hakkında Yapılacak Iskâ Muameleleri Bildirildi. Dün sağlık ve Sosyal Yardım Rakanlığından Jibaylığa gelen bir telgraftaj; Kamutayca — ona- nan kanunla İskân İçleri bu Bakanlıga devredildiğinden bun- dan sonra İskân İşleri İçin doğrudan doğruya Sağlık ve Sosyal Yurdım Bakanlığına mü- racaat edilmesi bildirilmiştir. Ayrıca İsklda İşlerinin Sağlık ve Sosyal Yardım Bakanlığına devri bakkındaki 2849 numa- ralı kanan bakkında İç Bakan: hktan İlbaylığa bir telgraf gel- miş ve dünkü resmi guzete İle kanunun — neşredilmiş — olduğu bildirilmiştir. Neşri tarihinden muteber olen bu kanuna ve 2510 sayılı dakân kanununun bezı — maddelerini — değiştiren 2843 sayılı kanun hükümlerine göre lekân İşleri şa - eüretle çevrilecektir: 1 — 2510, 3502, 1771, 716 ve 438 sayılı kanunlar ve bu kanunların zeyl ve ta- dilleriyle İç Bakaolığına verli. miş olan vazife ve eslâhiyetler Sıhhat ve İçtimat Munvenet Bakanlığına devredilmiştir. 2 — Yalmız Türkiye'de yer Jeşmek maksadile dışardan mün.- ferinden gelmek İstiyen Türk soyundan meskün veya göçebe ferdler &ıbhat ve İçtimsi mua- venet bakanlığının — mütalcası alınmak — suüretile İç bakanlıkça kabul edilecektir. ——— Türkiye yemiş memleketidir. Yemiş en faydalı gıdadır. Sen de Türk yemişlerini - bol bol ye, faydalan. Şimdi biz, — Bankalardaki artırma he sapları kara gün dostudur, di yorüuz. Kara günlerinde dosteuz kalma. Kış - gecelerinde 1mlsa- firlerine kuru üzüm, incir, fodik İkram et. İlim, küra yemişlerin fayda larını yeni anlamağa başlıyor. Hâlbuki eceki Türk'ler, uzun kış gecelerinde hep karu yemlş yirlermiş. Atalarımızın bu adetini ye niden evlerimize sokalım. Az para İle çok gida: Bü sir, kuru yemişlerim!zde var. Böyük — şehirlerimizdeki kuru yemlı çarçıları, atalarımı- zın kuru yemişlere — verdikleri değeri anlatır. Sen de kuru yemişlerimizi sev yi ve yldir. 'S'ı“ıi llıldele(ılıu çok rüayet: kârdır. Komlser Rokur santa bak: b vet — Müsaade eder mitiniz, Meakef. Dedi. Ve kalkarak ka- piya döğrü ilerledi. Maks, genç kadınla bir müd- dot “yalnız -kalmak için bandan iyi fırsat bulamazdı. — Bunun için Rokur'a kalması için 1srâra Tözum görmedi. Rokur, salondan geçerek defi hacet yerine gider gibi Hlerledi, sonra, daha ileri geçerek bir kapının tokmağını tuttu, çevirdi ve açılan kapıdan İçeri girdi. “Burası, Valter'in odası İdi. Herifin elbiseleri karyola üze- rinde durüyordu. Rokur, Val- ter'in pantolonunun cebinden tabancasını 'aldı, şarjarunu aldı n,ıll.ıı eynl şekilde İkinci 3 — Türk kültürüne bağ olmıyan göçebelerin millf sını lar dışına çıkarılması, Tür költürüne bağlı olmıyan vey Türkçeden başka dil konuşar Tar hakkında hirel, askerti, &! yasl, içtimat ve İnzibaıl sebeb lere lüzüum görülen tedbirleri doğrudan doğruya İç bakanlığ ait olacaktır. & — Türk tebamadan olupt Türk kültürüne bağlı olmıya göçebe ve aşiretler ferdlerinti Kcaba göre buduüd dışına çıka mlmasına Sıhbat Bakanlığın malümat verilmek suretile İ Bakanlığı sesâhiyettar olacaktır B — Türk — tabliyetindek gezginci çingenelerin ve Türl kültütüne bağlı olmıyan göçe belerin toplu olmamak — üzer kasabalara ve Türk kültürünı bağlı köylere dağıtılıp yerleşti rilmeleri ve casuslukları sezi lenlerin smnır boylarından uzak laştırılmaları ve evvelce eşiret lere relslik, beylik ve — ağalık yapmış olanların veya yapmalı İstiyenlerin ve sınır baylarındı. oturmalarında emniyet ve asa yiş bakımından mahzurlu bu- honunların — âllelerile — birliku münesip yerlere — nakilleri İ Bakanlığın teklifi ve İcra Ve killeri heyeti kacarile yapıla caktır. Bo — kışımlara — taalluk, eden İşlerin ecakisi gibi Iç Ba kanlığına ve bunlardan mün bala hasuslar Sıhhat we İçilme: Muavenet Bakanlığına — bildiri. lecektir. M. Grandi Tekrar Paris'e Gidecek. Londra 22 (A.A) Ktal ya'nın büyük elçisi Grandi Pa rle'ten avdet etmiştir. Grandi gazetecilere diyevde bulunaraki yakında tekrar Parls'e gitmesi alo muhtemel olduğanu — söy lemiştir. Teşekkür Kalnpederim Pasakzade Mus tafanın ani ölümünden duydu gomuz acılara İştirak ile tazi. yet Iütfunda bulunan ve cena- ze merasimine gelen arkadaş lara ve belediye gabıta işyarla- rınş allece borçla olduğumu teşekkör ve mianet dayguları mızin müteber — gazetendizle ib- lâğını yalvarırım. Dr. Osman Behçet Öman bir şarjur ve tabancayı da genel koydu. Rokur'un işi burada buka- dardı. ve hiçbir. görültü yap madan odadan çıktı. Ve birkaçd dakika sonra, Maks'ın bususi delresine girdi. Maks ile Noel belki de öpü şüyorlardı. Kendilerini topladı- lar, ve genç kadın, Rokur'a göz İşaretinden , İşin bittiğini' anladı. Noel Hle Rokur sekizbuçuk! Mokse'tan ayrıldılar. Maka, kendilerini yarın ak: şam İçin yemeğe davet etti; bu teklifi, gelecek Pazar Aslon. da akşam yemeğine —Maks'ı: gelmesi Şartile kabul ettiler. . Yolda llokıı.r.. genç kadına: — Bu Maks cidden İşe ya — Sonu Var —