7 Aralık 1935 Tarihli Anadolu Gazetesi Sayfa 2

7 Aralık 1935 tarihli Anadolu Gazetesi Sayfa 2

umllmlı Sayfa 2 ; En Son Fennit Hâdıseler Yapma Radyo aktivite (La Radioactivite Artificielles) San'lis <olarak. elde” edilen radlo activitenin uranlam, ra diam, turlum “(Tüorlum)- gibi cisimlerin kendiliklerinden ver. dikleri radlo actıvite İle — tabli radio activcs — âlleye — mensub eisimlerin mütemadi tekâmülleri esnasında doğurdukları birkaç düzine unsurların hep birbir- lerinin aynl olduklarında şüpbe yoktur. Radlosctivos — bir — unsurun esaslı husüsiyeti yaşı İlerledikçe faaliyetinin azalmasıdır. Radiam kitlesinin faaliyeti 1775 senede uranlamunki! we bir milyar senede yarıya düşer. Ba (iş nqılııdı (Yabud radon) — üç bi gönde oluyor. Bau müd mütalea olunan unsur. devri (Derlode) — denilir. Curle'nin —yarattı radle devresi 14 — dakikadır. 3, Hle senedenberi bu tecrübeler (* büyük bir değişik radlo İlemanlar yapıldı. Magnezyum- “an başlıyarak - Jollot Cürle'nin radlo alamintam İtal. Fermi tarafından alami. başlanarak — tekrar- yolda tecrübeler — şimdi rika ve İngiltere'de de ya adır. Radlo alaminlumun resi üç dakikadır. Radio phoreunkf onyedi gündür. makalenin — yazılması — İle H arasında geçen onbeş yeni on aded radlo yaratıldı. Bunların ara: tablatın radloactives ola. Arzettiği bir efsim olan im — Tborlum) da — vardır. İlyetten mahrum halde olan ! az cisimler henüz kendi. © uğraşılmamış — olanlardır. İr zaman bü kadar — yenl prensib tecrübe — plânında kadar çabuk — büyümemlştl. defadır ki, bilgin, maddeoin samimi hassasına — sahib Plerre Curle'nin hük. gibi akışları yıldızların rinden daha muntazam muhtemel olan - humsi tlerini (Darse) anlıyor. a Radioactivitenin arta kalan unsurları f soracaksınız: den — başlıyarak — yapılan azoteon 14 dakikada ınma devresi tamam olan- ride ne kalır? Atome nü- 6 dönerek bunu anlıya- tiz. Bir neutrone kaybede- t açık saçan halde bıraktığı bu nüvede yani azote nü- T mnentrone — ve Ğ pro- kalıyor. Ba işık saçıma mement) electrone İnti- oluyor. Bu electrone. *Bu da yapma radlosctvlite- 4 yeniliklerindendir- bu za- kadar bilinen elcetronlar mfi elektirikli olmayıb er ve bunlarıu teçşek. üve içinde bir protonun dönmesile izah olu- Proton müsbet elektirikle dür. Ba balini müsbet ktirik şeklinde ışık saçarak iken nevtrone olur. Ba bir kere daha nüveyi Herşeyini harcadığıanda, ve da nüvede 6 proton 7 neatrone kalır. Unsurla: t genel sıralanmasında - bü fılar carbonen vasıflandırır. |ki, radlam, torlum, âra- perçalanarak kurşun olu- Fransızca'dan dilimize çeviren Dr. -Esad. Ratiboğlu yorsa - öylece — Jollot.Carle'nin radlo azotcu da karbon İnert (Carbone Inerte) oluyor. Jollot- " Cürle tecrübesinin - curboneun ecdadından birine fâni bir ha- yat verdiği zannolunur ve bu- göüne kadar her İnerte unsurla: tın birçok zaman evvel ölmüş radioncetizes cisimlerin cesedle- rinden ibaret olduğuna dalr patlak faraziyenla bir bakikat olduğunu teyid eder. Bugün fen, bu ölüleri diriltmeğe ken- dinde cesaret buluyor. Keşfin amelt istikbali Fen böyle mühim blr pro: sedeye elini koydumu mutlaka onu derinleştirir. ve ondan pratik İstifadeye kalkar. Bagü ne kadar sun'i radto elemanlar çok ez yapılabiliyor. Bu yapış şimdilik milyonlarla atomeumla ölçülüyor ki, hiçbirşey değildir. Maamafih —yapılan miktarlar hakik! kimya miyarlariyle Isbat edilebildikleri için az — saml- mazler da.. Ve maedenlerin de gişmesi (Transmatatlon) yolun: da büyük bir adımdır. 1922 de Ruterford da mtom- ları değiştirmişti. Fakat bunlar o kadar ebemimniyotsizdi ki an- cak bhesabla bulunuyor ve kimya tahlillerile — anlaşılamıyorlardı. Bu dakikadan itibaren ba san'i radlo elemanların kimyaların kıymetli ve en İncesi olan ve canlı uzviyetlerde aksülamelini gösteren hayat kimyasına hizmet edeceği görülüyor. Curithersple radlam emlâhı veya ıçık saçan tüplerle tedavi gibi zahmetli ve güç tatbikata münhasır — kalacağına — hasta nesclere çırınga bulinde, tedavi Harinta İstediği incelik ve doğ. rulukla, faal müddeti önceden iyl ölçülmüş radla elemanlar konulacaktır. Radlo elemanlar nasıl — olap ta çokça yaj Hlecektir, Herşey alpha şunlarına ve onün — şld detine — bağlıdır. — Jollot Curle tecrübesi muvaffakıyeti polo olamun tabii olarak — yerdiği alpha işık saçımına borçludar. Eğer buruda kalınacaksa atome değişmesinin fetikbali pek mah- dud kalacaktır. Çünkü polo olum pek nadirdir. Fakat (1 zikçiler bu zorlağu yendiler. Çok yüksek tanalyonla hususi elektirik — cihazları — sayesinde helyumdan İşe başlıyarak aipha cisimcikleri yaratılıyor ve bun. lara radloaetives — Intişarlarla yarış edebilecek büyük hızlar veriliyor. Kurulmak üözere olan Jollot- Carie âletleri İşlemeğe — başla- yınca bu hususta da malümat vereceğiz. Bu âletlerde alpha elalmcikleri — saniyede — birkaç kilometre hiz ve üç milyon volt tansiyona erişeceklerdir. Ba sür'at, hız polonlum cor- puscalelerlain ından — çok aşağıdır. Fakat bu mukabil akış şiddetleri kıyas edilemi- yecek kadar şiddetlidir. Modern slmyacıların — lâborataarlarının pasık teknik bir yolda İlerle- diklerini anlamak için bu ka darı kâfi.. Onların Lavalsler. den Bertbelot'ya kadar cedleri ni hayretlere düşürecek — olan gayretleri bundan böyle, evvelce oldağu gibi zerto — (Malecule) değil, atome nüveleri yaratmağa çalışıyor. Ba lâboratuyarlarda Vapur Kaptanı Poli mize Müracaat Etmiş, Bunun üzerine Asi Mürettebat, Nezaret Altına Alınmış'ır Istanbal 6 (Özel) — Köstenceden Hlmanımıza gelen Federa adında bir İtalyan vapurunun bü ltün mürettebatı, kaptana karşı syan etmişlerdir. Vapur kaptanı, polisimize müracaat etmek — mec: buriyetinde kaldığından zabıtamız, dsl mürettebatı mezaret altına ulmıştır. —— 4 : 4 güü ——— Başbakanımız Ankara'ya Hareket Ettiler.. ———LKHUKAA—————— İstanbol 6 (özel) — Başbakan General İamst İnönü bugün refakatinde Dış İşleri Bakanı Tevfik Rüşdü —Aras ve İç İşleri Bakanı Şükrü Kaya oldukları halde ssat 19 da kalkan eksprese bağlı hususi bir vagonla Ankara'ya hareket etmiştir. Başbakan iİstaayonda, Ekonomi Bakanı Colâl Bayar, kamutay başkan vekillerinden Nurl Conker; şehrimizde bulunan saylavlar ve dabu bazı zevat tarafından uğurlanmıştır. Amerika, Çin Hâdiseleri- ni Dikkatle Takib Ediyor Vaşington 6 — Amerika Çin İşleri bakanı M. Hull, bir söy: levinde Şimalt Çin'de censlı siyasal değlşiklikleri Istihdaf eden bher türlü müşevvikler aleyhinde bulunmuş ve bu teşebbüslerin açık kapı prensibi bakımından arsıulasal anlaşmalarla Amerika- nn ve diğer devletlerin menfeatlerine muğeyir olduğanu söyli- yerek demlştir ki: — Amerika bükümeti, diğer devletlerden aşağı kalmıyarak Çin'in mukadderatı ile bilbassa alâkadar olmakta ve orada cere- yan eden beyscanlı vakuati hosusi blr dikkatle takib etmek. tedir. —.. .—— Sinop'ta Akşama Kadar Süren Bir Yangın Oldu. Yangın, Az Zamanda Bütün Bir Ma- halleyi Sardı. 30 Ev, 2 Çocuk Yandı. İstanbul, 6 (Özel) — Sinobun yeni mahallesinde bu sabah bir yangın çıkmıştır. Hava çok rüzgürlı olduğu için yengın, az bir zaman İçinde dalresini genişletmiş ve civara sirayet etmiştir. Mabhalle halkı, büyük bir korku ve telâş geçirmiştir. Yangın, akçşema kadar devam etmiş ve güç balle sündürülebilmiştir. yangın neticesinde otuz evle, ateşler içinde kaldıklarından dolayı kurtarılamıyan iki çocuk yanmıştır. Zarar büyüktür, —— Italyan'ların 64 Numaralı Resmi Tebliği ——— . ...—— Roma 6 (Rudyo) — Italyan karargâhı Gd mumaralı - resmi tebliği neşreylemiştir. Mareşal Bıdogllo bu tebliğde diyor ki: Eritre'li kavvetlerimizin bu- landoğa cephede düşman İleri karakollarile çarpışmalar olmuş ve askerlerimiz düşmamı — tar: deylemiştir. Çarpışma alanında Habeş'lerin 24 ölü bıraktıkları tesbit — edilmiştir. Zaylatımız, yorli aakerden öç ölüden iba rettir. Tayyarelerimiz, Gondan diyavda bir Habeş kolunu bom bardıman etmiştir. yalmız — nüve (Resetlon mucle'alre) bahsolu- nuyor. Öyle yeni bir kimya kuruldu ki, burada en büyük rolü elektirik oynıyacaktır. Cornueslerile İnsan - san'atle. rinde devrimler yapmağa yet. miş olan ceki kimyada hara- retin oynadığı rol, yeni kim- yanın oynıyacağı rol - yanında pek sönük kalacaktır. Doktor Esad Hatiboğlu temamülünden Yunan Hükümetinin Bir Beyannamesi. —.. .—— Parle, 6 (Radyo) — Atina dan baber veriliyor: Yunan hükümeti; Deşrettiği Mareşal Debono Mussolini İle Kucaklaşmış.. —— Roma 6 (Radyo) — Mareşal Debono, Termine istasyonunda hararetli bir surette karşılan- mıştır. — Mareşalla — Mussolini srasnında kucaklaşmalar — olmuş- tur. Karşılama töreninden son ra Mareşal, birçok generalleri kabal etmiş ve wua müddet konuşmuştur. Halk, Mareşal Deböno'yu alkışlamıştır. Italyan Prensi Kızıldeniz Filosunun Kumandasını Aldı Roma 6 (Redyo) — Emoçe: disavviya, (Pantore) - torpltosu- nun — kümandasını — almıştır. Prens, ayal zamanda İtalyamnın Kızıl Deniz filosu kumandanı olmuştar. Antalya Kadın'arı Antalya 6 (Özel) — Türk kadınlarına slyasal haklarının verilmesinin yıldönümü müna: sebatiyle Antalya kadınları Hal- Blılıclnıııı ||| (Günün TelyazıHaberleri Istanbul Limanında Bir Italyan Vapu-| Amerika Altın runun Mürettebatı İsyan Etti Sütunları —-0 Vaşington, 6 (Radyo) — Son tetkikler, Amerika altın sütan: larının halen 10 mllyarı geç mekte olduğunu göstermekte- dir. Bu şimdiye kadar kayde- dilmemiş olan en yüksek ra kamdır. Plastıras Atina'ya Dönüyo Istanbul, 6 (özel) — 1 Mart layanından dolayı İdama mah- küm edilmişken aftan istifade: eden general Plastıres, İtalya"- dan Atina'ya dönüyor. Belçika Eski Muhariplerinin Bir Muhtırası Brüksel, 6 (Redyo) - Belçika eeki moharipleri, başbakan Van- zeland'a bic muhura günder: mişler ve zecri tedbirler hak: kındaki noktalnazarlarını — bil- dirmişlerdir. Bugün Moskova Radyosunda Karmen Operasını Dinliyeceğiz Moskova 6 (A.A) — Yarın 7 künunuevvel akşamı (bugün) Moskova operasında oynanacak olan Karmen operası - 1500 metre uzun dalgalı ve 26 ve 50 metre kısa dalgali Moskova radyo — İstasyonları — tarafından yeyılacaktır. Bu yayın bilhasan Türkiye için olaktır. Perde aralarında Karmen bakkında kevinde bir — topla yapmış: lardır. Bir Bulgar Kadını 300 Bin Leva Kaçırırken Yakalandı. İstanbul 6 (özel) — Sofya zabıtası, Sofya troninde 300 bin leva kaçıran yüksek Bul. gar allelerinden birine mensab blr kadını yakalamıştır. Alman'lar Bir Hava Mukavelesini Imzalamağa Hazırmış Berlla, 6 (Radyo) — Alman fstihbarat bürosu bildiriyor: Sir Samuel Hoarın nutkunda söylediği bava taelimatına delr yeni Alman Tuagiliz görüşmeleri baberi burada çok İyl karşı- lanmıştır. Gazeteler, Almanya". bir beyannamede; 28 İkinelteş- rinden evvel İtalya'ya siparlş edilmiş olub gümrüğe gelmiş veyahad da - İtalya'ya gönderll: mek üzere gümrüğe gelmiş olan malların, biran evvel gümrük lerden çıkarılmaşını bildirmek. tedir. Sömikok Fah- rikası Açılıyor. Tstanbul 6 (Özel) — Eka: nomi! Bakanımız Celâl Böyar, Sinob'taki Sömlkok fabrikannı açımak üzere pazar günü (Ya. tın) Sinob'a gidecektir. Mısır Sosyeteye Girmiyor Kabire 6 (Radyo) — Roma: dan gelen ve Masir'in Milletler Cemiyetine girmek teşebbüsün. de bulunduğunu bildiren ha: berler borada — yalanlanmak. nın bir hava mukavrlenamesini Jmzaya her zaman — İçla hazır olduğunu yuzmakta ve M. Hit lerin 20 Mayısta vermiş olduğu soylevin yedinci — maddesinin bava misakından bahsettiğini, sekizinci maddesinin İse, allâh. ları azaltmağa — Almanya'nın r olduğunu — bildirdiğini hatırlatmaktadır, Norveç Kralı Cenaze Marasi- minde Bulunmak Için Londra'ya Gitti. Londra, 6 ( Radyo) — Nor- veç Kralı bugür Nevkastl'e va Bl olmuş ve biç durmadan Londra'ya bareket etmiştir. Kral; İngiliz kralının hemşl reti prenses Viklorya'nın cenaze meratimine İştirak edecektir. Bir aydanberi — İngiltere'da bulunan Norveç Vellahtı tayyare ile Norveç'e gitmiştir. Türkçe İzahat verilecektir. Japon Generalı Neler Söylemiş?.. Pekin, 6 ( AA ) — Çin'in şimalindeki üç vilâyetin muh- tariyetini tehakkuk — ettirmek için faal bir rol oynamakta olan japon generalı Dolhara'nın dün Nankin hükümetine, japön- ya'yı ancak bu üç vilâyetin muhtariyeti tatmle edebileceğini bildirmiş olduğuna dalr — bir şayla deveran etmektedir. Şimealdeki başlıca Çin ku- mandanı general Sung Ehehyu- una'nın hareketl hakkında ma- lümat — yoktur. Mumatlleyhiin dün birdenbire Pekinden ha- reketi kev İsinin japon tazyikine mukavemet etmek ümidinden vazgeçmiş — olduğu süretinde tefsir - edilmektedir. C. H. P. Genyön Kurul Müzakereleri ve Türkocağı Borçları. Ankara, 5 (A.A) — Bügün toplanan C. H. P. genyön ku- rala, ceki Türkocaklarının par: tiye devredilmiş hesaplarını la- celiyerek şabıslarla şirketlerden zaten toplaamış - olan — alacak İşlerinin tamam — olarak — öden: mesine karar vermiştir. Bundan başka parti ilyönku. rollarından bazılarının daramu üzerinde İnceleme yapmıştır. Yurdan her köşesinde kış konferansları için vezife alacak arkadaşlarla çalışmıya — başlan- mıştır, Italya ve Demir İstanbül 6 — (özel) — Birle: şik Amerika'dan — Italya'ya ya- pılan demir İhracatı iki misli olmuştur. — Yalcız — teşrinlevel ayındaki demir sevkiyatı 44,301 toadur. Geçen renenin ayni aydakl demir sevkiyatı 19,021 ton idi.