12 Aralık 1935 Tarihli Anadolu Gazetesi Sayfa 5

12 Aralık 1935 tarihli Anadolu Gazetesi Sayfa 5

| | ! | | | i İ ııiı İ İN Birincikânan 12 — Başı Tinci yüzde — hepsl de Perls mukarreratının hakikt şeklini öğrenmeğe — ma- taftur. Günün en büyük sorgusu, bu mukarreratın Roma tarafın: dan kabal - edilib edilmiyece Bldir. Ttalya müuvalık - bir Yerdiği takdirde uluslar sosye tesl mes'eleye — vaz'iyed edecek ve nihat hal şekli 0 zaman bulunacaktır, Roma, 11 (â.A) — Royter Ajansı —aytarının bildirdiğine Böre Roma siyasal çevenlerinde M. Laval ile Sir Samuel Ho ar'ın teklifinla benöz Roma'ca alınmamış olduğu beyan edil Mektedir. Reamiğ Ttalyan mehaflli bu teklifler hakkında büyük bir ketümiyet göstermektedir. Parla, 11 (AA) — İngiliz Üıç işleri bakanlığı dalmi genel tekreteri M. Van Sittard Frun: tiz deş İşleri bakanlığından çı karken, “Mütabıkıx, demiştir. Loodre, 11 (AA) — P8 Minyonlar fevkalâde komlser- leri anat 16 da dişişleri bakan hğında toplanmıştır. Sanıldı; Böre bu toplantıda Hosr * a Yal barış projesl görüşülmüştür. M. Eden Dömlinyonlar dele gelerini kabul - etmiştir. Gene tapıldığına göre bü toplantıda Parls — projesi görüşülmüştür. Hükümey nihat sarette kararını Yermeden evvel Dominyorların fikrini almak arzasandadır. Paris, 11 (AA) — Parle beklifleri hakkında - kat'i bir ANADOLU Gazlük Siyasal Garete Sahip ve Başyazganı Haydar Rüşdü ÖKTEM cevab | Umumi neşriyat ve yanı işleri müdürü: Hamdi Nüzhet İüarehaneşi: İzmir İkinci Beyler sokağı C. Halk Partisi binası içinde İzmir « ANADOLU İ Tolgr: Telefon: 2776 - Posta kutusu 405 ABONE ŞERAİTİ: Yulğı 1200, Altı aylığı 700 Üs aylığı 500 kuruştur. Yabancı memleketler için senelik abone ücreti 27 liradır. Heryerde 5 Kuruştur. - 25 kuruştor| Ş ü geçmiş nüsbalar AÂNADOLU MATBAASINDA BASILMIŞTIR ir Türk Genci *ND FAKIR LERİ ARASINDA 10 Faik Şemseddin Benlioğlu En caki, ihtiyacın çok dü: İhda bir kot elbise İle gezdi: ve her fakirin böyle gel mecburiyetinde olduğunu tarlamağa — bilmem, lüzüm t? Garb — kıyafotinden — böylece ütün mzaklaştıktan sonra, ores'i terkettim, Artık gü- gördüğü yere gidecek, tllet urzedecek, para toplıya k ve mabed haşrobanleire *cektim! gi Bir fakir, ne yatacak yer, ! Yiyecek düşünmez; bir yer Paris projesi Nihayet Dün Italya ve habeşistan'a Tebliğ Edildi. Ingiliz Kabinesi Projeyi Tadilâtla Kabul Etmiştir. M. Mussolini'nin Muvafakati Umuluyor.. anlaşma hasıl olduğu — teyid olanmaktadır. Teklifler akşam üstü —Adis-Ababa ve Romu'ya gönderilmiştir. Londra 11 (A.A) — Evvelki haberlerin tersine olarak Laval Boar barış projeeinin dün ak: şamki — kabine — toplantısında taşyib edilmediği, — toplantıda bazı tadilât teklif leri yapıldığı ve müteakiben ba - teklif lerin derbal Purls'te İngilin büyük elçisiyle Van Sittarda — bildiril diği anlaşılmıştır. Bu — tadi'lât Perşembe günü için tesplt edil miş olan 18 ler toplantısını geciktirmiyecektir. Royter ajansı, Parls gazete lerinin ba projede M. Musso Hoiye teklif edilen — tavizlerin ehemmiyetini mübalâğa ile bil dirdiklerini zannetmektedir. Parls 11 (A.A) — Ba sa bahki — Parla gazeteleri Laval- Hoar projesinin yapılması müm kün olan fodakârlıkların en son haddini teşkil eylediği mü tulcasındadırlar. Bü gazetelere göre — İtalya bunu müzakereye etes olmak Özere kabul, fakat Habeşistan reddedecektir. Londra 11 (A.A) — Royter ajansının bildirdiğine göre M. Hoar ve Laval tarafından ha zırlanan barış — projesinin buzı noktaları hakkında İngiliz ve Fransız hükümetleri arasında tabit diplometik yolla müzake relere devam edilmekte olduğu söylenmektedir. Ba bal şunun- lada teeyyüd etmektedir ki İngl Hz kabinesi son ikl - toplantı- sında projenin bazı yerlerinin tadilâta ihtiyaç gösterdiği ne- tocsine varmıştır. Bununla be raber resmi mebhafil gayet ke- tum davranmakta ve hattâ ka binenin — projeyi prensip itiba rile kabal edip etmediğini bile s#öylemekten imtina etmektedir. Roma, 11 (özel) — Journale d'ltalya gazetesi, barış - teklif- leri münasebetlle yazdığı bir makalede, İtalya'nın bak İste- diğini ve ne oluraa olgun ya şayabilmesi için bu hakkı ken: di küvvetile almağa mecbur olduğunu —yazmaktadır. Ayoi gazete, İtalyan milletinin, Du- çe'yi takip etmeğe karar — ver. miş olduğunu İlâve etmektedir. Roma 11 (Radyo) Bu sabah, hogiltere'nin Roma elçisi Sir Deomon ve Fransız elçlel gösterirlerse yatarlar, birşey ve- rilirse yerler! Benores'den çıktıktan sonra, her şebir. ve köye uğradımsı, orada bir, iki ve bazı da daha fazla meslektaşa rastgeldim. Doğ. rudan doğruya Hint'li olmudı- ğim İçin, bu fakirlere karşı ra kip vaziyete düşmekten çok korkoyordum! Bonların rekabe tine ve düşmanlığına maruz kalmak cidden teblikelidir! Bu tebeple, aç olarak epeyce yol aldım. Yolda her — rastgeldiğim çeşmeden — birkaç yüdüm sü içmekle açlığımı mümkün mer- tebe gidermeğe çalışıyordum. Yatacak yer de bulamıyor. dum. Yağmurdan adam akıllı sslandığım balde, bütüm gece yaş elbise içinde kaldım. Bir fakir, kendisine arz ve teklif edilmeyince ıslanmış elbisesini sakökikı Kont de Şambrun, paris müza kereleri netlcesinde — takarrür eden formülü ulmışlar ve der: bal birbirlerine telefon ederek mutabık kaldıktan sonra Mus- solininin sarayına giderek no- tayı kendisine vermişlerdir. İtalyan — başbakamı, — notayı tetkika başlamıştır. Gazeteler, notu bukkında uzan müteleslar yürütmektedirler. Muaolini'nin, Habeş İmparatorunun ne diye. ceğiol anladıktan sonra cevap vereceği söyleniyor. Habeşistan'ın Parle elçisi, bu okşam Paris — gazetelerile meşr eylediği bir. tebliğde, Habeşis tan'ın tecavüze maruz kaldığını ve İtalyan'ın — mütecaviz - vaz iyette bulunduğuna - bildirmiş, hükümet metbüasının, biçbir güretle fedakârlık — yapmıyaca. ımı ve netlceye kadar yur danu müdafaa edeceğini İlâve eylemiştir. Alâkadar — siyasal çevenler, Habeş İmparstorünüun — notaya vereceği cevabın, elçinin tebli. Eine benziyeceğini iddin etmek. tedirler Cenevre'de toplanacak - olan 18 ler komitesine gelince, pet- rol! satanlardan yalnız 10 der. let cevab vermişlerdir. Fransız, Togiliz ve Kanada hükümetleri henüz ne menfii ve ne de müs. bet cevab vermişlerdir. Yarın (Bugün) toplanacak olan komlte, devletlerden eevab gelin- ceye kadar müzakerelerini talik etmesl — mahtemeldir. Yarınki toplantıda, Laval ile Eden, bü kümetlerinin noktal nazarlarını izah edeceklerdir. Komlte baş: kanı M. (Vas Konseles), müte- akiben diğer delegelerden İsti- yenlere söz verecektir. Söylen. diğine göre; gerek Laval ve gerekse Eden, muhariblere ve: rilen sulb teklifleri hakkında cevab gelmeden bir karar ver. miyeceği kanaatinde bulunduk. larını söyliyeceklerdir. Istanbul'da Bir Vapur Kazası İstanbul, L1 (özel) — Akay idaresinin — (Bağdad) — vapuru; bugün manevra yaperken köp rüye şiddetle çarpmış ve eplyco hasara uğramıştır. Vapurun bu hasar yüzünden bir daha sefer yapamıyacak bir hale geldiği söyleniyor. herbangi — bir ateş karşısında kurutamaz; güneşin doğmasını bekler! — 31 — Mezar başında üç fakir... Bir akşam, bir köşede bü- zülmüş uyuyorken, ble gürültü ile uyandım; bu gürültü garib bir aslıktı, diyebilirim. Hemen kulak kabarttım, etrafi — dinle dim. Fakat bu alık eei bir yılan sest değildi;. bir İmsan mdan çalınan — bir atlıktı! dikkatle bukınca, iki insan göl- gesl farkettim; bunlar yavaş, yavaş bana yaklaşmakta idiler, Her ihtimale karşı bazırlıklı bulunmak maksadile yere uzan: dim, gizlenmeğe çalışlım, Gece - hâdiselerinden kaçın- mak en İbtiyatlı bir yoldur! Bu gece yolcuları, büyük bir Antrasit Fabı-ilıııııı'z Açılırken Ekonomi Bakanımız Bir Söylev Verdi. —Baştarafı Ici sayfada— ki memleketin bazı taraflarında odundan daha fena maddeler yakılıyor. Türk kömürü Türk evine ayni zamanda ucuz be: delle girmelidir. Bauna temin ettiğimiz zamandır ki memleke- timize karşı vazifemizi yapmış sayılacağız. Bazı memleketlerde kömür sanayfine ehemmiyet ver- mek 18 İncl asırda başlar, Biz fse kömür sanaylinde daha İik kademedeyiz. Kömür için Cu- muriyet rejiminin, 80 senelik hayatı olan havzada yaptığımız İşler söylenmeğe değer, Cumuriyet havzayı tesellüm ettiği zaman İstihsal 500,000 tondu, Cumüriyetin kaç sene- Hk olduğunu biliyorsunuz. Bu müddet zarfında — istibsslât iki milyona varmıştır. Kömür mes. elesini sareti katiyede Türk milletinin umum! menfeatlerine göre halledeceğiz. Ve Türk milletinin içtimaf ve medeni seviyerini daha ziyade yükgelt. mek içla bunu yapmağa moec- buroz. Fabrika bize çok büyük ümlüler veriyor. Buna dayana rak İstihsalâtın artırılması ve bu- Doün İçinde İnşaatın büyütülmesi bakkında görüşerek karar al- mış bulanayoruz. Gelecek scne fabrikanın 60,000 tonluk kapa- Gİstesi 120 bin tona çıkarıla caktır. Buna memleketlo ihtiyacı bakımından ne kadar lüzutn varsa ucoz kömür politikamız bakımından da o kadar İhtiya- cımız vardır. Bu fabrikoyı bize İş bankası yapmıştır. Ve hâ- kümet İş bankasına bu İşi bir vazife olarak vermiştir. İş ban- katı Büyük Atatürk'ün yüksek küdretinden ilham alarak daj. ma sistematik hareketlerde bu. lanmak süretile kendi sahasın da millete rebber olmuştur. Bu onun yüksek şlarıdır. İş bankasının bu şları Türk mil letine karşı hizmet etmek mü- kellef iyetini tam yapmak sure tinde tearif — olunabilir. Bize verdiği bu moderm ve yüksek eserden dolayı bankanın çahel. yetl maneviyesini ve millf müâ esşesemizi — yükse kıyasetlerle Adare eden arkadaşlarımın isim lerini hüranetle yadederim, İş bankası Havzaya ayak attığı zaman önündeki müceseselerin Tatihsalâtı 100,000 - tondu. Ba mıktar bügün 400,000 — tona varmıştır. Bonu kıymetli maddi bir rekum olduğu için değil millli tekniğin değerlerine ör- nek olacak — üstünlüğü — ifade İçin söylüyorum, Ve onon İçin ibulyatla, biri, diğerinin arka- tından, ara sıra bir, İki söz söy: lemek şertile yanımdan geçtiler. Her iktsl de Hint'li idiler; ar kadaki öndeklne çok büyük bir bhürmet gösteriyor ve < Mahatıma> diye bitab ediyordu. Tam yanımdan geçerlerken heriklalinin de tam — manasile eFakir* olduklarımı kat'i surette tesbit edebildim. Bazı sözlerinden bu Ikl fakt rin “Fenalık,, maksadile meçbül bir semte doğru gittiklerln! an Tadim, çünkü birisi diğerine: — Ben yerl kazarken, sen etrafiım — dikkatle tetkik «de ceksin! Demişti. Tecessüs damarlarım kabardı; bu iki fakir acabu nereye gidi- yorlar ve ne yapacaklardı?. | Ve, bir fakir — namzedinin bunun üÜzerinde durmak İsti yonııı. Havzanın 80 — senelik hayatı maziyeil üzerinde bize en mü- kemmel örneği veren şçüphe yoktar ki — milli bakımdan İş bankası oldoğa — gibi — İstikbal için de en çok ümld veren de gene onun faaliyetidir. Bugün rasyonel kömür — istihsaldtını büyük muvaffakıyot saymıyo- rnz. Asıl şimdi çizdiğimiz, gözettiğimiz hedef kömür sa- nayil üzerindedir. Bunun ilk müjdeclsi de şu gördüğünüz fabrikadır. Vekâletin müoha: srat memleket — madenlerile İştigeli için kurduğu maden arama enstitüsü bu cıvarda dahil! olduğu halde memleketle tetkikat yapıyor. Bazı mınta kalarda jeolojik tetkikler bir. miştir. Şimdi sondajlara baş lanacaktır. Sondajlar müsbet netice verdiği takdirde kıymetli buluşların Türk milletine mal olduğunu tebşir — edebileceğim. Şimdilik daha ziyade tafallâta girişmeksizin Türk mühendis. lerile arkadaşlarımın — mesatle rinde —muvaffak — olduklarını tebşir ediyorum, Bizim — sanayi kurmaktaki kuvvetlmizi teşkil eden — una- sırdan biri de milliyetperver a melemizdir. Amelenin zekâsı, aweleniu dikkati, amelenin iş üözerindeki ibtlansı muvaflakiyet için en birinci âmildir. lemizin zekâsına güveniyoruz. Dikkatine İnanmak istiyoruz. Törk milletinla umüumi men fantine hadim olmaktun boşka gayecsl olmıyacağını kabul edi: yoruz. Memleketimiz iptidat madde yetiştiren bir. memlekettir. Bu gördüğümüz kömürlerle istedi- gimiz kadar enerji yetiştirebi liriz. Yüksek mühbendislerimiz vardır. Ve halkımızın İatihlâk kapasitesi vardır. O halde bu kadar anasır bir araya gelince #sanayi bareketimizin muvaffak olacağında şöphe etmek, zalı kalpten başka bir şey olamaz. Memleket kurtaran, bepimi ze saadet, refabh, İş bahşeden Büyük Önderimiz ba İşleri bü yük bir alâka İle takib etmek- tedir. Cumuriyet Halk partisi nin 4 öncü kongresinde ikinci beş senelik sanayi alanı - için Büyük Önderden ve İsmet İnö Dü'den emir aldığımı söylerken arkadaşlarımın yüzlerinde gör- düğüm sevinç, milletln sevinel Jdl. Benim nazaerımda — endüstri müsavi medeniyet, müsavl en- yapmaması İâzımgelea bir hare- kette bulundum ve bunları nzaktan, görünmemeğe, hiç gü: rültü etmemeğe çalışarak takibe başladım. Birez sonra, bu iki fakir, bir dıvar kenarına vardılar, bi. raz oturarak İstirahat ettiler ve sonra dıvardan atladılar. Ben de divara yaklaştım, Hayretle anladım ki, bürası bir köyün Müslüman mozarlığı idi. Ve iki fakir, toprağı, taze bir mezarı kazmakta idiler! Hayretim cidden büyüktü.. Bu adamlar bu mezarı neden kazıyorlardı? Bunların bu bareketine hır- sızlık manası verilemezdi. Bir defa mezarlık çok küçük va fakirlere mahsus İdİ; sonra... Müslümanların ölülerini mücev İle gö ri YU Ame” Sayin 5 Vi Tasarruf Bayrat —t 4 —— - Baştarafı 1 inci sahifede tnden artırarek veyabud bull tasarrufana beşvurarak mıştır. Bötün bu mucizeleri vüci getiren ve bize düoyanın | büyük, mucizeli — kuwy nefeimize İdwad kuvvetini » ren tadece tasarruflur, — | On tene baokalar milli tasarraf namına on p mız yoktü. İş bınhııııııı diğer milli bankalarımısın & şebbüs ve — fedakârlıklsrile gön milli bankalardakt tasar şekünu yetimiş milyon en evvel ralkti mutlaka üçyöz milyonu bulin, hdır. ve bulacaktır. Çünkü ba ka türlü yaşamak — İmldi yoktuar, Biz Türk'ler istiyoruz. Urasımı aşmaktadır. On sene sonra buü ise ya . Zabıtada Araba Kazası Bavraklı'da Salhane ALI oğla üzerin l tinde arabacı İdaresindeki müvazenesivi kaybederek yeri düşmüş ve yüklü olan arabu nn tekerleği oltinda — kal karmındar ve — kolundan sörette — yaralanmıştır. — Yi memleket haltanesine - kaldırıl. mıştır. ' Havaya silâh atmak: apı caddesinde eebepslz olarak havaya silâh utan j leyman oğlu Hasan — tutalm l tür . Hırsızlık: $ Tepecikte Zeytinli sokağında oturan Süleyman oğla Musta: fanın — yenl yaptırdığı — binada asılı daran ceketi cebinden Uran ameleden Hüseyla Haytciddin tarafındad — çi miştır. ZI soruşturula sına başlanmıştır. Memel Meclisi Berlin 11 (Radyo) — M mel direktaar meclisi — toplar mış ve Ö meb'usun obetrüksyo. muna mukabil 21 reyle Sekmnl reyi almıştır. srabu döstel demektir. Içtimak bayat seviyesini yükseltmek için mu laka endüstri sahasında çok ileri adımlar atmak mecburiyeti var: | dır. Biz bu sahada küçük birşey yapabilmiş isek bununla ebedi ifilhar doyacağız. — Bize bu (f tiharı veren Büyük Relelmizı bükümet rolsimize ve Cumurl- yet rejlmlmize — şükranlarımızı söylemeğe sizl davet ederim. — Yaşasın büyük Törk millel yaşasın onun Büyük Relsi, yar — şasın Camuriyet, | değildi. Bir Müşslüman — ölüsü, en nihayet bir kefenle birlik gömülür. Üç, beş arşın bez İçi gece yarısı bir mezara el uzat — mak ta doğru ve yerinde bir olmaz! ) Şu halde, bu iki fakirin bu fi ğ hareketlerinin sebeb ve saiki —© herhalde başka birşeydi! # — 22 K, Örü Kti Yiyenler,. $i Fakirler, benim kendilerini — gözetlemekte olduğumdan ha- berleri olmadığı balde, mezarı * | kazınağa devam ettiler. Bıu*k' üzere bulunan ayın işiği saye: alnde — fakirlerin hareketli n mükemmel sürette görebiliyor — dum. | | Faklelerden - birisi, eğilerek —| çalıştığı zaman — görülmiyecek — derecede mezarı kazmış bqlnnıı: î ——— ——