12 Aralık 1935 Tarihli Anadolu Gazetesi Sayfa 8

12 Aralık 1935 tarihli Anadolu Gazetesi Sayfa 8

5. BARŞTAŞN A ? Yirmi beşinci yıl | No. 6396 | Perşembe 12 Birincikâaan 1936 Başvekil, Bulunan Şeklin Kabulünün Ihtiyari Olduğunu, Ingiltere'nin Sosyeteye Uydugunu Söyledi, Fazla Izahat Vermedi. ANADOLU Dün öğleden İngiliz dışbakanı Samuel Hoar bir söylev verirken Londra, 11 (Radyo) — M. Baldvin'in M. Eden'den sonra İeadettiği anutuk, “Muhaleletin Parls mukarreratının mütecavizi teşvik ve teşci, batta mükü fatlandırmak demek — olduğuna dalr Iddlasına ve — mübalefetin 4 liderine cevaptır. 4 ilderine cevaptır. Demiş ve tözüne şöyle devam etmlştlr: — Ulaslar assyetesine men sub 60 devletin verdiği selâhi yet üzerine yaptığımız müzu kere ve nıetlce, doğrudan doğ roya kendi kalamızın cwerl de- gildir, vmumi arzu ve temayül lerin bakiki bir eseridir. M. Eden yarın Cenevrede izahat verecek ve uluslar sas- yetesi bu hususta kararını tes- bit edecektir. Bizim bulduğu muz süreti tesviyenin kabulü ihtiyaridir; bunları kabul için hiçbir. devlet veya müessese nezdinde Tebarda bolunmıyoruz Kamarada gösterilen bu iklilik, veziyeti eşkâl etmektedir. Ulus- har sosyetesi, petrol ve kömür özerlae ambargoyu kabul ederse biz de cihaoa uyarak bu mu karreratı kabule mecburuz. »Buna rağmen bugün muha lelete bu hususlarda izahat ve recek vaziyette değilim; vaklt gelince, gene burada — uluslar sosyeteslein — yaptıklarımı | slze izab edeceğlim. — İngiltere her zaman ulaslar sosyetesile hem- übenk olacak ve başka - bir vi yaset takib etmiyecektir.“ Demiştir. M. Eden ve M. — Baldvin'in İzabhatı efkârı umumiyede ve matbustta İyi bir tesir bırak- mıştır. -s1010101:010101010101010101019101010101010.01010101010101ee1Are AAA ALALALAIM * Muhalifler, Bu Teklifleri, Bomba Ve Gaz Tehdidi Altındz Yapılma- dığı Takdirde Habeş lıııpıntoru Nasıl Kabul Eder, Diyorlar? LT n AŞ SA İ gee ez, | î -M.Eden, Pro_ıenın Mahiyeti Etrafında Muhaliflere Cevab Verdi. Londra, 11 (ALA) — Avam kamarasında ççi — partisinden M. Lecs Salth İagiltere ile Fransa'nın — Parle'te — özerinde uyuşmuş oldakları barış teklif. lerile Ügili olurak İtalyan - Ha: beş anlaşmazlığı bakkında bir münakaşa açarak demiştir ki: Teklifler hakkında Parls'ten gelen haberlerin ne dereceye kadar doğru olduğunu - bilmi: yorus. Fakat eğer bunlacın yarısı dahi doğru olsa bu mlil- letler cemiyeti paktına — muba lifür ve hükümetin son seçimde memleket karşısında aldığı va ziyetin terkedilmesi — demektir. Büyük Britanya dünya paza ıııb küçük düşmeden bunların ni Özerine alamaz. Bombalar ve — gezlarin — tehdidi altında — yapılmadığı — takdirde Necaşinin ba taredaki teklifleri masıl kabal — edilebileceğini bi- lemlyorum. M. Eden bunu cevab vere rek bu tekliflerin Parls'te ne gibi — şeralt altında hezırlandı gını batırlatmış ve demiştir. ki: — Ba teklifler alâkadar üç taraf içinde kabili kabul olu Babilir. Bunlar daha ihtllâf halindeki teraflara gönderil memiştir. bile. Bu tekliflerin dayandığı üç büyük prensib şunlardır: 1 — Her iki tarafa muay yen menfeatler temin eden bir arazi mübadeleei, 2 — Habeşistan'ın sosyal, ekonomik ve Idari Inkiçafı için — milletler cemiyetinin bu memlekete yardımı, 8 — Ba ekonomik inkişafı için halyan muhacirlerile İtal. yan sosyetelerine hasusli kolay lıklar iracel, S ASA .&,* M. Eden Gazeteler bu teklifler bak kında birçok yanlış şeyler yez mışlardır. Fakat Pnris'te müza kere edilmiş olan teklifleri bu. günkü veziyette maalesef açığa vuramam, — Müzakerelere — esar teşkil edeceğlni Ümld ettiğimiz teklifleri asıl ulâkadarlar oku- madan neşretmek şimdiye kadar hiçbir kerre vaki olmamış bir bâüdise olur. Bu takdirde müza- kerelerin akamete uğrıyacağı da muhakkaktır. Bu teklifleri alâ kadar tonzzuv olen milletler cemiyeti tetkik etmeden bunlar hakkında ne gibi bir muamele yapacağını kararlaştırımadan neş tedemeyiz. Paris'te kabul edilen teklifler, No bilhasra, Fransa'nın ve ne de bilhasıa İngiltere"nin noktal nazarını temell etmektedir. Bu teklifler müzakerelere İştirak edenlerla fikrinde alâkadarları münasebete — getirebilecek — bir takım telkinlerdir. Bu teklifle- rin İstihdaf ettiği şey de yalmız budur. Üçüncü şabınlar için ba tek Nfleri ittila peyda etmeden reddetmek berhalde doğru bir şey değildir. Bunları reddetmek asıl alâkadarların ne diyecek lerinl beklemeden bunlar bak Şkında fiklir yürütmek demektir.| Eğer — İtalya, —Habeşistan ve Milletler cemiyeti — Parla - tek- Hifleri esası üzerine münaka- şayı kabol ederlerse bu teklif. lerden bazıları, — hüsaten zev. kimize gitmese dabi burada kimse hayır deyemez. Eğer bugün İogiliz hükümetinin yap- tğı iş milletler cemiyetinin paktına mubalif ise bunu söy- Temek milletler cemiyetine dü şer. Eğer milletler cemiyetl banu söylerse onun hükmücü kabüle hazırız. Bugünkü vaz iyette töyliyebileceklerimin hep- sini söyledim. Yurın Cenevre'ye gidiyorum. —Orada — müteaddit memleketlere mensub meslek daşlarımın (fikirlerini — öğrene- cek ye onlarla bu karışık veziyetin muhtelif safbalarını muhafaza edeceğim Avam — kamarasından — bana daha evvelden angajıman a'dır- maya teşebbüs etmemesini rica ederim, Zor vazilemde bava itimad edilmesini ve salâhiyet verilmesini isterim, Ümld ede zim ki buvazifemde muvaf fak olmam için herkes bana yar- dim edecektir. Mohalefet te, bazı — İhlirazi kayıtlarla Izabatı kâfi — bul. muştur: Taymis gazetesi Muhalefetin bareketl ve iza bat talebi hekkında fikir der. meyen etmedeo üeşriyat yap maktadır. Deyli Telgraf: “Hükümetin yaptıkları, ulus. lar — soayetesinin — yaptıklarına mutabıktır.,, Demekte. Deyll Meyl — ve Morolog Post, — vaziyotl — alkış- lamakta ve Parla mukarreratı nın İhtilâh halledeceği kansa — tinl göstermektedir. e M. Buldvin Loadra 11 (Radyo) — Dün avam kamarasında mühim bir hâdise olmuştar. Müubalefet li- deri M. Aili'ye M, Baldvin'ln verdiği cevapta, başvekil “He Düz veziyetinde tabakkak et miş bir şekil yoktur; kararın etrafında müsbet bir netlce elde edileceği henöz şüphelidir; bünun için — mubalefete şimdi. den İzahat — vermeğe müktedir değiliz, Çünkü İtalya, Habeşla tan ve olüslar sosyetesinin ka- rarı herşeyden uktem ve mü- bimdir.,, Demilştir. M. Atli, bükümetin hbattı bareketini tenkit etmiş ve hü- kümetin yaptığı müzakere ve ihtilâflar da uluslar sosyeteslle anlaşmamış — bulanualması mü him bir noksan addetmiştir. Ve: — Bu vaziyet küçük hükü- metlerin İtimadını tarsacak ma hiyettedir. İagiltere'yo İnanmış olan davletlere. — gizli siyaset usulânün bâlâ baki olduğa ka naati — verilmemelidir. Banın için Parls mukarreratı hakkın- da hükümet alenen İzahat ver- melidir.,, Demiştir. M. Baldvin, vakıl gelince fetenilen İzahatın — verileceğini söylemiştir. Londra, D1 (AA)—M, Baldvin avam kamarasında bir sasle cevap — vererek — ezcümle demiştir. ki: — İtalyan—Habeş anlaşmaz hığının helli için hiçbir csas İtalya'ya veya Habeşletan'a şim dilik teklif edilmiş değildir. Ba hususta şimdi beyanatta bulun mak mevsimslz olacaktır. Bizzat ben geazete baberlerini — tetkik ettim ve Fransa'da — eensında Büâzik ve zor olan bir mes'eleyi çok daha nazik ve zor bir hale koyabilecek bir sızma vakubul düğü — üşikâr — bulunmaktadır. zamanda matboat — baberlerini tetkik eden kimseler bana baş hca mes'elelerde mühim farkler Mısır Kabinesi Istifasını Musaali kampında Sonra Krala Verdi İtalyan askerleri mevcad olduğünu söylemeki dirler. M. Baldvin müzakereler üç tarafın tasvibi meşrat ol gundü tekrar etmiştir. Londıa, 11 (Radyo) — A kamarasının bugönkü topl Prai tıtında, İı“llluo İle arasında Âkdeniz mistakı kında ne gibi bir akor mevd Tekliflerin asllarını ve ayni (Joldoğanda dalr bir saylav tarafı: kendisine tevcih olanan sorgi M. Baldvin cevap w çekinmiştir. Laval, Eden'le Berabe Cenevre'ye Hareket Fi Iki Bakan Yolda -Knnuşacaklardı (18) ler Komitesi de Toplanıyo Parle, 11 (Radyo) — İyi haber alan siyesi mebhafilden öğrenildiğine göre, M. Laval, Fransa lugiltere arasında tam bir anlaşmaya varıldığını söyle- miştir. Cenevre, El (Radyo) — On- sekizler komitesinin İçtimaı are- fesinde, petrol, kömür iptidei maddeler üzerlne zecri tedbir. ler vaziyetine balen on devletin muvafakat cevabı gelmiştir. Bu devletler urasında ekseriyet pet. rolla yakından alâkadar, Arjan- Ho, İrak, Romanya, Çekoslo- vakya, Sovyetler gibi hükümet- ler vardır. Parle, 11 (Radyo) — Ba akşam M. Laval Cenevre'ye bareket etmiştir. Azimetinden evvel M, Eden ile bir mülâket yapacaktır. M. Eden bu sabah Londra'dan Parlse — hareket et miştir. Ba mülâkatta noktalnazar tanti edilecek ve Leman gölüne kadar — birlikte —ayol trende gideceklerdir. M. Laval yarın 18 ler komltesinin — Içtimaında hazır bulunacaktır. 18 ler komitesi; M. — Vas Kensollils'in rtiyasetinde toplana- cak ve petrol ambargosunu müzakere edecektir. 18 ler ko: mitesinin toplanmasına kadar Roma'dan muvafık bir - cevap alınırsa zecri tedbirlerin teşdidi mevzu bahla olmıyacak, 18 kömltesi yorine M. M riyasetindeki — beşler toplanacaktır. Vaziyet, şimdi en müsbet sahadadır. Roma'nın cevabı rine müzakerat ve vaziyet kiki şeklini bulacaktır. kom M. Laval Italya ve habeş Elçilerile Konuştu. Parle 11 (Radyo) — Laval bogün İtalya'nın seliri Kont Çeroti'yi ve beş sefiri M. Ben Mi kabal etmiştir. Cebhelerde hiçbir bareket yoktur. Puris 11 (Redyo) — Afrika'dan gelen haberlere bugün cebhelerde biçbir ket olmamıştır. — Mareşal dogllo gönderdiği telgrafta dirilecek biçbir haber diğini İçaret etmiştir. Kömür Kaçakçı Roma 11 (Radyo) — |: tebsasından kömür tüccarı zef Mataçi isminde birtei yaya kömür kaçakçılığı için İngiliz'ler — tarafından çük adalarden birisine karar - verilmiştir, ayr t