December 18, 1935 Tarihli Anadolu Gazetesi Sayfa 3

December 18, 1935 tarihli Anadolu Gazetesi Sayfa 3

Köy Osya'da çıkan Dilek mizda bir yazı okudüm. vilâyette, köy kâtiblerinin rilmiş — olmasını — tenkid ör, bu kâtiblerin lüzum ve tmmiyetini aolatıyor. İdesl köyde kütibla meler yapa- eğini İleri sürüyor. Hanl tedeyse, köye, köylüye, mah lözum yok, fakat kâtib, Yün temeltaşıdır; onan yok: köyün yoklı gu demektir. cek, Ben köylü olduğum İçin diliğinden köycüyüm. Bun- başka bizlem — vilöyette de kâtiblikleri kaldırılmış ve herkes tarafından İsabetli gö Hüştür. Şu halde — Dilek” İklmizle bu mevza üzerinde birkaç kelime konnşabl Işleri arka İzmir — vilâyetinde, —Manlsa, ha ve ha de köy kâ- , söylendiği gibi vücuda ti bir — vatandaş değildir. llm köylerin bepsinde, ihtl Zabltleri, muallimler, — orta flkmekteb mezunları vardır. ürlerle — Irtibatları çoktur. fonları keza... Bu çeralt mda, nuhiye ve keza mer- #zleri burunlarının dibindedir. Sonra, arkadaşımızın söyledi. İşler; mühtarlara ve köy lyar heyetine alddir. Kâtib , emir koludur. Köyün ida tleri, başarıcıları muhtarlar , heyetlerdir. İzmir vilâye ide köylerin seviyesi bu ol a İçin, köy kâtibleri kaldı mıştır. Eğer — arkadaşımızın İşar sahasında vaziyet aksine , ge helde muhtarlara İözüm tur. Köy kâtibine - «Köy 9, adı takılır ve kâtib bil- gibi yapar, çatar.. Ya biri, öbürü... Kâüb bu İşleri gö- bilecek olduktan sonra, muh- , İbilyar heyetlerine ne üm var?, Şasa da İlâve edelim ki: Bir kâtibe, hiçolmazsa kırk verllecektir. Yılda şöyle le beşyüz tene İira — tutar. iyüz İlra, bir köy için beşbin demektir. Bunun üstüne z İira daha eklenib de ylü tarafından taş, kereste, Yazım vesalre bulanur, bilflil “birlik çalışılıraa, yılde bir ç, İt mekteb, bir çocuk bahçesi, park, bir köy odası, bir kama odaşı, bir toplanma yeri, İt çeşme, bir su yolu yapılır, hud meselâ, köyün düşkün Scuklarına büyük bir yardım glanmış olur.. Görülüyor ki, N nazariyeden kurtarır, besaba tik bic eisteme uydurarsak, ktice birdenbire — değişiyor... tr yiğitin kendine mehsus yoğurt — yiyişi olduğu mu kuktr. Muhtarları, Idaro heyetlerini, tar gölgeslede çabuk çeklş inler diye seçmedik, Kanan onları tekin yere mes'ul ve izlfedar memurlar — arasına kmamıştır. — Marifet, onları İştirabilmektedir. | Eğer Tosya bavatllüde para hadar bol İse, diyecek yek, tâ İklşer tane köy kâtibi de Ollanabilirler.. Muhtarları, be- leri de Fakat bize gellace; muhtarlar ! kavramışlardır. Okuyub ya- ülar çoktur. O beşyüz İlraları a yerlere harcıyacağız. Ne palım, bizde totum, biraz kidır ve biz. bundan mem SEHİR HABERLERİ |Yoksa Sa- ihipsiz Bir Yermi? Kültürpark Ve Panayır... —ii Yakında Dıvar Inşası ve Ağaç Dikilmesi Başlıyacak. Önümüzdeki yıl panayır Kül- türpark içlade hazırlanacaktır. Yenzli yerde kültürpark'ın top- rak tesviyesi yakında bitecektir. Molozlar — kaldırılmıştır, - etrafı dıvarla çevrilecektir. Ba loşant başlarken bir taraftan da ağaç fidanlerı dikilecek ve yeni ps nayır yeri hazırlanacaktır. Düön slâkadarlar Költürpark'ın | kurualacağı yerde tetkikler yap mışlardır. Yakında İzmir'deki doktor, mübendis ve mlmarlar Ne şehir İşlerile alâkadar olan lar belediyede umumi bir top | lantıya çağırılacak ve kültürpark faşantı - bakkında — mütelesları olınacaktır. Yeni gümrük Başmüdürü Şehrimiz gümrükleri başmü dürlüğüne atanmış olan — İstan bul —gümrükleri — başmüdürü Seyfi dün akşamki Bandırma ekepresile şehrimize gelmiştir. Bugün yeni vazifesine başi coktır. Trabzon gümrük başmü dürlüğüne atanan İzmir baş: müdürü Sadi yarın İzmir'den ayrilarak Trabzona gidecektir. Yeni teşkilât kanunu mucibin ce gümrük — beuşmüdürlükleri İzmit ve İstaenbul'dan başka yerlerde kaldırılmaktadır. - Fa- kat üç sene başmüdürlük un vanı mubafaza edilecektir. Işçi ve Esnaf Birliğinde C.H.P. işci ve esnuf birlik leri federasyonu — daimi heyeti parti başkamı Yozged - saylavı Avni —Doğanın baçkanlığında toplanımış ve federasyonun 936 | yılı büdeesi üzerinde — görüş müştür, Yeni yıl büdcesinde yardım tehslsatı yükseltilecektir. Borsanın Yeni Büdeesi Şebrimiz borsa Iİdaro heyeti düu toplanmış ve borsanın yeni yil büdeesine kat'l şekilnl ver miştir. Büdee; yakında oda meclisi — toplar a — tetkik edildikten sonra issdik için Ekonomi Bakanlığını gönderi lecektir. üzüm İIhracatın Geçen Yıla Göre Mukayesesi. İkinci — teşrinin günü içinde bors ilan ve muhtelif — memleketlere — ihraç edilen üzüm miktarı hakkında Hearet odası tarafından bir ra por haezırlanmıştır. Bu rapora göre, 935 senesi ikinci teşrinin son yarım uyin da İzmir borsasında 7 ve 12 numara Gzümler özerinde ki losu 9.17,50 kuruştan 2682 ton ve 206 torba satış olmuştur. | — Geçen yılm öynt gönlerinde 9,15 28 kuruştan 1772 ton özüm satılmıştı. Ba yılın satış fiatlerinde geçes yıl satış fi atlerine göre kilo başına 1,25 3,81 kuruş kadar düşüklük yardır. Satış miktarlarında ise 910 tön 206 torba gibi bir fazlalık görülmüştür. Ayni müd det zarfiında İzmir !lmanından dış memlekellere 4,548,7 too üzüm ihraç edilmiştir. Geçen sene ayul tarihte 2,324,1 ton üzüm ibreç edilmlişti. Mekteplerdeki Demirbaş Eşya Diğer bir yere tayin edile. rek İşinden ayrılan mekteb baş öğretmenleriyle tek öğretmenli mekteb öğretmenlermlmin demle baş eşyayı kendilerinden tonra gelena — devretmedikleri devrü teslim defteri yapmadık ları götülmüştür. Kühür di rektörlüğünden bütün mektep lere gönderilen bir bildirlmde ba defterlerin behemehal tan: zim edilmesi Tâzımgeldiği bil dicilmiştir. Imebolu Vapurunun Leşi Bulundu son önbeş veya İnebolü — vapurunun — battiği yer liman releliğince tesblt edilmiştir. Vapur 3ö kulaç de- rinlikteki sulaca batmıştır. Bu günlerde vapurun ne vaziyette olduğunu tesbit için araştırınn. ya başlanacaktır. Haritada va purun battığı yere - İşaret kon: muştar. Su Borusu Patladı Karşıyaka'da Yamanlar suyu ana borularından biri dün pat belediyece — derhal lamışta da onanlınıştır. Kızıl Şehrimizde iki Vak'a Görüldü.. Yapılan araştırmada bu husta hğın Ödemiş'ten misafir olarak İzmir'e gelmiş kimselerin bu- londukları evlerde çıktığı anla şılmıştır. Hastalığa karşı lâzim gelen tıbhi tedbirler alınmıştır. Panayır Park Olacaktır. Ulusal — bayramm — günlerinde yapılacak toplantılarda. cumuzl yet alanı dar gelmektedir. Bu nun İçin Atatürk'ün heykell önünpe İki kımmdan mütek kep parkın tamamen kaldırıl- ması ve bu meydanın - geçtit resimleri İçin daha geniş bir çekle sokolması müvafık gö rülmüştür. Bu su:etle meydan umümi toplantılarda daha çok halkı alabllecektir. Heykelin etrafına halkın 36 trabatini temin içla kanepe lerde konacak ve — şimdik! pa nayır yeri de halkın İstirahatl ve istifadesi İçla bir park ola tak kullamlacaktır. Bu perkın bir. kısmında çocük bühçeri yücüde getirllecektir. Azgın Bir Canavar 30 Koyunu Boğdu, 15 Koyunu da Yaraladı. Salibli'den — İzalr'e — getirll evselki gece Pinarbaşi * köyü yakfninde bir. kurt hütum ve atuz - koyunu koyunu da yaralamıştır. Yaralı koyuaların kesilerek satılmasına müsaade İstenilmişse de hay vanlara saldıran kurdun kuduz olmak ihtimall nazanı dikkate alınmış ve yaralı hayvanların müşahede altında tutolması mu- vafık görülmüştür. Sehibi mu- vafakat ederse kadun muciblnce yaralı bayvanlar Mlâf edile- cektir, Kuru Meyve Istiyorlar Paris'in maraf bic firması şebrimiz Türkof İslae müraca- stla külliyetli miktarda kora meyve almak İstediğini ve İşin- de elddi olan, taahhüdünü te- miz bir şekilde ifa eden fir: maların tamtılmasını — rica et- miştir. (TAYYARE SIİNEMAS |)nda BIR AŞK GECESİ temirlilerin şimdiyo kadar görmedikleri gözellikte bir şaheser, Nevyork Metropolitan operasının bütön kadrosunun İştirekile ve bu operanın baş muganniyesi olan billür sesli gözel yıldız GRA CMMRE e beyaz perdenin en çok sevilen büyük san'atkârı TULLIO CARMINTI Tarafından temsil edilen bu san'at bariksannda heyecanlı bir mevzu İle beraber Katmen'den “Laemour est enfand Je Boheme,, ile Travlat'da birincisi ve Madan Butterfly'in 3 ve dcü perdeleri. AYRICA : Foka ( dünya baberleri ) ile Makine - ademın Miki King - Kong ile boks maçı SEANSLAR — Her gün 1517 1921,15. Cumartesi 13-15 talebe, pazar 13 de İlâve seansı, ELHAMR Telefon Sinem UĞÜN Gönül Oyunları En nefls musiki ve çok zerkli, eğlenceli, neş'eli bir movzu gösteren büyük film.. Baş rollerde Almanya'nın en çok sevilen yıldızları: Adolt Vohlbrük Wf Renate Müller WW Georges Aleksandr Ayrıca: Paramunt Jurnal'da Dünya Havadisleri mekte' olun — bir sürü: koyuna | telel etmiş, 15 | —— .—— Sön hofta tçinde şehtimlzde | Belediye de, İki bizil vak'ası görülmüştür. Liman İdaresine Karşı İBir lddiada Bulunuyor! | Pasnport vapur İske'esl kar- gaa düşen İkincikordon kıs mınin İoşası keyfiyetinin uraya ald olduğu bakkında dünkü sayımızda — çıkan — İlman İşleri omum müdürlüğündün mektu- bunda bir yanlışlık olmuş, bu mektobun bazı cümleleri ekalk dizilmiştir. Bu kısmı aynen yazıyoruz: *.... Şehir plâuma göre İkin oikordon 30 metreye genlşle tlerek sski geklini doğiştirmiş ve tamiri bize düşen elti met Feden sonra — yirmli dört met relik yerin — döşemesi uraya kalmış oldağundan halkın ve Taşıma araçlarının bu yoldan geçmekte — zorluk — çekmemesi için urayın bizden daracık yolun;| yapılmasını — beklemesinde bir zarüret olmasa — gerektir. İktncikordonda onarılması bize düşen yerler — döşemesinin, Bi rinelkordoodan çıkan — taşlarla essali — şokilde — yaptırılmasını kararlaştırdık. Bu İş İçin gere kön şeyleri de hazırladık. Şar- baylığa ikt ay Öönce yazdığı mizin cevabini. beklemekteylz. Bu yazımımın gazetenizde yer bulacağını umar, taygılarımı su- parım.» Liman İşleri umum müdürü Haşmet Dülge . .. Belediyenin bir teskeresi: Dün de ayni mevzü üzerinde belediyeden gu mektubu aldık: İ .. Güzetenizin 17 birinci kânan: 935 gün ve 6400 sayılı nüs hasında (Liman İşlevi tarafın- dun yazılan yazıya) karşılık: İkincl — kordonun — genişliği imar plâmna göre 30 metreye çıkscak ve cekleine nisbetle 40 santime kadar yükselecektir. Ba 30 metronun bügün üze rinde vesaltin geçtiği V metre lak — kışmından - ki — burası ta- mamen İlmsa işlerine - alttir B metresini mezkür İdarenin yapması âzımdır. Bu hususta — 10,10,935 gön ve 3949 numara ile Limun işleri İdaresine yazılmış ve biz de plân — gönderilmiştir. Bu plân dalresinde mezkâr - İdare her zaman için İşa başlamakta serbesttir. Şarbary Dr. B. Uz Kütahya Valisi Kütahya — valiliğine — atanan İzmir vali maavini Sedad Eri min atanma emri dün telgrafla vilüyete gelmiştir. Sedad Erim Kütahya valiliği vezifesine baş lamak Özere cuma günü şehri mizden ayrılacaktır. Dön şebri mizdeki ecnebi — konsoloslarını ziyaretle veda etmiştir, Belediye Encümeni Belediye — datmi — encümeni dün akşem - belediyede toplar. mış, biriken İşleri çıkarmıştır. Sarhoşluk Kemer'de Sürmeli sokağında Alt oğlu İzzetle Halkın Sesl g*zetesi idare memuru — Remzl sarboş oldakları bhalde Cavlde vin umuümbhanesinde hizmetçi Hayriye'yi tokatlamışlar ve dev. riye memurlarına da — tecavüz ve hakaret ettiklerinden tutul- muşlardır. Politika Akameti. —— Böütün ozviyetiat kaybetmiş, —| açık blr olaa yirminci asır ei metten akamste, focaattan fe- cssta koşuyor. Hiçbir mevzu üzerinde varlığının bir tevazuu filiz açmıyor. — Gecel — harb, enon — damarlarındaki — bütün küdretini almış, onu — firlavpı atmıştır. Aciz, periçen bir çır- pinma — ile sağdan solu stip darayor. Silâhlar konferansı bu po: — Htikaya damgasıdı vardu: “Akimdir.,, Dörtler " konferansında syni not; Akamel! Roma anlaşmasnııda Suvreza, politikanın rübe lerından birl © da boş çıktı. Bir Parls projesl hazırlandı. Gelen — haberler gösteriyor ki, — bu da akametla mahkümudar. Deociz. konferansı, bundan evel olduğu gibi gene akamet — bayrağını çekiyor. * Cenevro paktı, tam olarak — tatbik edilemiyor. Çâtkü-o da akametle malül görülüyür. hogiltere — kabinesi, dizleri diriye ttriye, Parla, Londra ve Roma arasındu. sürünüyor vea Astifası bekleniyor: Gene ukamsı! Ve görülüyor ki, akametlar zincir helkaları şeklinde yekdi- gerlerine bağlanmış ve devam — edip gidiyor. Hestalığın teştila notu şadar: Bu skamet, bugünkü içtimsi — bönyelerin ve realitenin zorakl ğ tabrikinden doğayor. Tutalen yol, yirminel asrın yaratlığı — yeni âlemin, yeni bâdiselerin, yeni — cereyanların akelmediz. — Çoğlaya çağlaya akan bir neh- —— rin kaynağına doğra — yüzebil. mek artık bogünkü mantığın — ve bugünkü imkânın barlcin: dedir. Akametin - esebeplerini — uzaklarda aramamalıdır. € Orhan Rahmi Gökçe — Fakir Işçilerin Çocukları. Kızılay Kurumu Ta- rafından Giydiriliyor. Mevslmin yağımurla devam etmesi sebeblle işler kesad git — mekte ve bazı mağazalar da —— açılamamaktadır. Bu yüzden — feşilerden bir kisım İşsiz köl- | gı aka- kezal.. son tec. oldu, mi dul kadınlar bayram münaşebe: Üle çocuklarının - giydirilmesi için CH P. işçi ve esnaf bir- — İlkleri genel bürosuna müracsat — etmektedirler. Genel büdcesindeki giydirme tabalaatı tamanen — sarfedilmiş ve — 800 çocak giydirilmiştir. Onon İçle — müracaat eden çocuklar.n giy- dirilmesi İçin genel büro çef liğl tarafından — Kızılaya ricada — bulunulmuştur. Kımlay İzmir kurumu; bokiketen muhtaç va. j ziyette olan İşçi çocuklarının — O giydirllmeslve muvalaket setmiş- — dr. Bunun Özerice genel büro hakikaten faktraolan İşçi atla- lerine mensub . çocakların bir. — Kızılay'a — (P| Heteeloi — hanırlamış, vermiştir. Kızılay; ba yavruları giydirecektir. Çucuk Çalanlar Parls, 17 — Fransa hükü meti; küçük çocuk aşırma cü- rümlerine mahsus yevi ve çok #ğır cezslar koymağa kurar vermiştir. DAĞ tabirle posesı çıkmış — r. Bo işsiz kardeşlerimizle — büronun —|