24 Aralık 1935 Tarihli Anadolu Gazetesi Sayfa 2

24 Aralık 1935 tarihli Anadolu Gazetesi Sayfa 2

ll K İlr M Sayfa 2 | Öölen Paris Projesi || Fransız - İngiliz Barış Bir Manevra Mı Idi? | n | — Paris'to Laval'la sör birliği edip sulb formülü bazırlıyan ve bunu 1 İtalya'ya, Habeşistan'a ve Milletler cemiyetine bildiren Samuel Hoar, İlllngiliz dış bakanlığından çekilmek zorunda kaldı. öCeklifleri Çünkü formül, Millet. ler cemiyeti dışında hazırlanmıştı ve şimdiye kadar güdülen kollektif teme ve Milletler cemiyeti paktına uygun düşmüyordu. İngiltere parlamentosu, bu busustaki - düşüncelerini bildirmiş ve bu mütalealar birkaç gün evvel gazetemizde çıkmıştır. Şimdi bir Fransız ga zetesinde bu teklifler hakkında ortaya atılmış olan tenkidleri kaydedi. oruz. Bu tenkid, ihtiyacın acele bir sulha kavuşmak olmayıp, saldırgan önüne geçmek ve dünyaya bozulması güç bir barış getirmek oldu. | — Ayni Fransız gazetesinde Piyer Dominik, sömürge siyaseti hakkında “yazdığı bir makalede Hindi Çini'nin ve Çin'in vaziyetini incelemekte, bu büyük memleketi parçalamaya kalkışarak silâhlanmasıda yol açıma: ! Ş Milletler arası politikasında | biribirini — kovalıyan — şiddetli | değişiklikler — karşısında çoğun İ İki satbi hüküm yürütüldüğünü görürüz. | Bir yandan — denliliyor ki: İ “Nihayet Italya'ya kabul edile- ( cek teklifler yapıldı. M. Mus ! bunları görüşmelere esas ılııık kabul ederse zecri ted- birler terkedilsin ve Fransa kendlsi için tehlikeli bulunan f ve hiçbir fayden — olmıyan bir — anlaşmazlıkla alâkalanmakten | vazgeçsln!,, f Öte yandan da şöyle deviyor: | “Saldırana mükâlut veren ( we bu yözden devamlı salhü t teşkilâtlamek — İçin bütün gay | zetleri mahveden, yarın dönya l salbünü bozacak — olanlara Ön- ! ceden cezalanmıyacakları em- | miyetini veren — tekliflerde bu- | ünüldo! Kavretl - taçlandıran i hul şekline yozıkler olsun!,, Mes'eleyi tahlile çalışalım: | Fransız ve İngiliz hükümet | deri, kendilerine göre, sulba | esas olacak tekliflerde bulun- | dular. Bu teklifler kimlere | bildirildi? Üç alâkadar tarafa: Ni Mületler cemiyetine, — Habeşls- | tan'a ve İtalya'ya. | Bu tekliflerden bir netice çıkabilmesi için her üç tarafın | kabüle yanaşmaları şarttı. | Parletekliflerinin gayesi ha — kikaten sılhun tesisi olsaydı, | onları kararlaştıranlarca her üç taraf tarafından kabol edileceği | kaensatinin beslenmesi gerekirdi. — Halbuki, Sir Samuel Hoar'la Piyor Laval'ın, — Habeş'lerin reddetmesini bir. İhtimal ve milletler cemiyetinin kabul et “memesini de bir katiyet halinde düşünmüş — oldukları mubak- O kaktır. Bn — çartlar içinde iki | bakamın bir plân tesbit etmek | ve onu göndermek hususunda | bu kadar acele uzlaşmış olma- — latı, bir netlceye varmak kat'i yetinden — fezla, — tehlikell bir ( mühleti yani petrol zecri ted birleri — hakkında — görüşmeyi geciktirmek arzasunu gizlediği | batıra gelmez mi? — Fakat iki devlet adamı salh —çu teşebbüslerinin ealh müce — gescsine müthiş bir darbe İndi | ; tebileceğini nasıl farketmediler? Ba enal ceasen başka bir — suslin daba - sorulmasını icab | ettiriyor: İki devlet adamı Mil. letler cemiyetinin zayıflemamı we battâ dağılması - ihtimalini — Batırlarına getirmediler mi? | İngilir mubafazakârları ara | Bsındâ Milletler cemiyetinin can . Müşmanı olan — İosaaclar - vardır. İ ki bugünkü —mes'elenln cemi. | — yetin Iktidarsızlığım — veya bü | | yük mabzarlarımı İzpat etme- — Bİni İsterler. M. Eden bunun gksl olan tezi kuvvetle müda- pi N — Ina eder. Fakat ya Sir Samuel . — Hoar? 1 Eransa'da da, Milletler cemt- ae di (ÜÇ min teblikeli olacağıcı anlatmaktadır: c ——aa 0 a— yetinin olyasetl dar — görüşlü bir demagojl tarafından her zamandan ziyade bhücuma uğ ramaktadır. M., Piyer Laval bu propagandayı İdare edenin kendisi — olmadığını — anlatmak için birşey yapıyor veya söy- löyor mu? Çünkü artık bu — sarahatsiz Hğe bir nibayet vermek lâmımn dır! Birçok taraflardan “Laval- Hoar plânı bir sulh — plânıdır. Ve ona kürgi — gelenler barb mev'ülleri aratına gireceklerdir., dendiğini Işitiyorum, Cevab ola- rak "diyeceğim ki — acele ve devamlı bir. salhe — ihtiyacımz ne kadar büyükse, geçen haf'ta Parle'te kabul — edilmiş — olanğ vsüle karşı ayaklanmamız da o kadar lâzımdır. Acele sulh! Fakat buna arka çevriliyor; çünkü önceden ka- bal edilmiyen bir hal çekli İlerl sürülüyor ve — Milletler Cemiyetinin kendilerine büyük bir vazile yüklemiş olduğu Iki büyük devletin hakemlik kudreti zayıflatılıyor ve ilibardan düşü. rülüyor. Devamlı salh, fakat milletler " bir. kanan etrafında teş kilâtlanımış olen bir dünyada saldıradın — saldırımasını — haklı gösterecek bir mükâfat alabi. leceğini göstermek süretlle bu- nun İstikbali tehlikeye düşü- rülüyor. Daba ileri gidiyorum. Kabul edilen usul Fransa'nın emnlye- tinl — tehliyeye — koymaktadır. Şüphesiz, Fransa'nın ve sömür- gelerinin emniyeti Afrika har- binin sür'atle bitmesini fonbet: trir, fakat — milletler cemiyeti Hin selâmetini de İcabettirir. Sarih olmak lüzımdır. Fran va önbeş senedenberi ne arı- yor? Her hangi bir saldırı ciya — karşı, onü — cesaretsiz lendirmek veya mağlüb etmek için bir himayo, Milletlerarası — teşkilâtın ba tün pratik, adli ve manevi va- sıtalariyle mücadeleye girişilmiş olan bir saldırışa Fransa — yar. dim eder veya sadece taham. mül ederse, bu himayeyi bul- masına İmkân kalır mı? Bu kat'i mlsalden — cesaret alarak Avrupa'da yeni saldırı- cılar meydana çıkarsa — bu hi- maye nerede bulynacaktır? Böylece, hiç şüphesiz, bir mahalli sulhun bile temin edil meden — Milletlerarası — sulhun csaaları foda edilmiştir. La Repüblik gazetesinden M. Baldvin Saylfiyeye Çekildi Londre, 23 (Radyo) — M. Baldvin, bugün dairel İatiha biyesi olan Astley Homr'a git- miştir. M. Baldvia — yılbaşı — yortü larını buruda geçirecek ve yıl- başına kadar kalacaktır. ÇCANALEĞSLE| Günün Telyazı Haberleri Dış Bakanımız M. Laval'la Konuştu. TE aa el ee Si NS Konuşmalar Esnvasında Paris Elçimiz de Hazır Bulundu Parla, 23 (Radyo) — Fransız başbakam M. Laval, bugün Türkiye dış işleri bakanı Teyfik Rüştü Aras'ı kabul ederek nzun müddet konuşmuştur. Tovfik Rüştü Paris elçisi Sund da vardı. Bau konuşmalara önem verilmektedir. Parla 28 (A.A) — elçisi Saad'ı ve Yunan elçisi Hukuk Fak Birliğinde Hâdise Çıkmış Başbakan M. Laval İtalyan büyük elçisi M. Politis't kabul etmiştir. ... . — — Kültür Bâkanlıgı Bu Mes'ele Hak- kında Tahkikat Yapmağa Başladı.. İstanbul, 23 (Özel) — Dün yapılan Hakuk fakültesi talebe cemiyeti — latibabatında çıkmıştır. işe hile karışmış ve bazı hüdiseler Zabıta müdahaleye mecbar kalmıştır. Kültür bakanlığı tahki- kat yapılmasını emretmiştir. Ingiltere ——— ——— Almanya Barış Yolunu Da İFırsattan İsti- Bırakmıyacak |fade Edecekmiş. Londra 23 (Radyo) — İn giliz elyasal çevenleri, zecri tedbirlerln — tatbikini — tekibet mekle beraber barış — yolunda da çalışmaktan bali kalmiyor lar. Söylendiğine göre, İngilte- re hükümeti, Mmevcud — Ihtilâf larin barış yölüyle ballinden Gınldi kestiklen sonra tedbir Terin şiddetlendirilmesini temla edecektir. Maahera, bu durü- mup, iİkincikânunun 14 öncü gününe kadar devam edecektir. Manş Kıyıla- rında Tecrübeler. Parle 23 (Radyo) — Yakın da Manş kıyılarında büyük posta Fişekleri denemesi ya pılacaktır. Şebirler — arasındaki postaları — uçaklar, — şehirlerle köyler arasında postaları İse bu fişekler taşıyacaktır. Bucun için Çişeklerin yere inmelerini teminen busust sa- halar — hezırlanacak — ve İstenl: len yerde basit bir saat müka nizması ile kendi kendine açı' lacak — paraşütlerle — fişeklerin 50 kilometrelik blr. muhlt da. hilinde şaşmadan yere maları mümkün olacaktır. kon- Ihtiyat Zabitleri- ni Bırakmıyorlar. Londra 28 (Radyo) — Ka bireden bildirildiğine göre, sü bakanı, ihtiyat mefer ve zabit- lorinin daha altı ay orduda kalmaları İçin emir vermiştir. Parla, 23 (Radyo) — Parle'te çıkan (Ekler de Deloat) gazetesi, İtelyasHabeş İhtilâfile uğraşır keb, Almanya'nın fırânt bularak (Ren) üzerindekl — metalibatını kabul ettirebllecek bir duruma girmeğe — muvaffak — olacağım yazmaktadır. Ispanya Ka- binesi Toplandı.. Madrid 23 ( Radyo ) — İa- paoya kabinesi, bugün başba- kan — (Portella Valladares) la başkanlığında — toplanmış — ve Fraosa İspanya — ticaret muahe- deslol tasdik eylemiştir. M. Laval Izahat Verecek Parla 23 (Radyo) — Fransız meclisine, M. İaval'ın Fransız Bsıyasası etrafında İzahat vermesi içla takrirler vekilmiştir. Laval ayıh 27 sinde söz söyliyecektir. O gün fevkalâde müvakanalı bekleniyor. Posta ve Telgraf bukanı, kabinenin seğlam ve M. Laval'ın küvvetli olduğunu söylemiştir. Belgrad 23 (Radyo) — Ba yandırlık ve içtimat yardım ba kanlarının İstifası — beklenmek tedir. Leon Troçki Oslu 23 (Redyo) — Leou Troçki'nin ikamet müddeti 18 haziran 936 ya kadar — uzatıl mıştır. Aras'ın refakstinde Türkiye'nin M, Cerrüti, Türkiye büyük ültesi Talebelltalya'nın 78 Numaralı Resmiğ Tebliği -—-— 0 Roms, 28 (Radyo) — Mu reşal Badoglla 78 — namaralı resmiğ tebliğinde diyor ki; 5 bin kişilik bir Habeş ku'ası, Adlayi mevklinde şimal cephemizde ilerlemek — İstemlş ktede, küvvetlerimizin muakave metine uğramış ve göğüs.göğüse vukaa gelen bir mubarebeden sonra gayri muntazam bit va rette ric'ata mecbur edilmiştir. Gerek — bizim ve gerek düş manın zaylatı, henüz lâyıklle tesbit edilmemiştir. Tayyare Cilolarımız, cephesini ve — Asangl bömbardıman etmiştir. Silâh Fabrikaları Bu Yıl Yüzde 55 Kâr Tevzi Edeceklermiş Roma 23 (Radyo) — İngiliz silâh fabrikalarının busene bis sedarlarına yözde 56 - temettü dağıtacaklarını vo bu kazavcın, Habeş'lere gönderiNn — silühlar dan hüsüle — geldiğini İtalyan gezeteleri yazıyorlar, Ba fabrikaların — hlesedarları arasında protostan başplekoposu Hle meşbur Zabarof'un da bu lunduğu - söylenmektedir. Mahküm * Sosyalistler.. Roma, 23 (Radyo) — İtalya dış İşleri bakanlığı müsteşarlığı, yarın 1934 yılında İtmiya'da mehküm olan sosyalistlerin affı hakkında bir beyanname neş redecektir. Italya'da Vaziyet Normülmış Ro va 283 (Radyo) — İtalyan gözetesi zecri tedbirlerin — tat- Varam gölünü bikine rağmen İtalya'da normal bir dürün tievcad oldüğunu yazmaktadır. Roma gezeteleri, ulış verişlerin de muntazam bir durumda ol- duğanu ve İtalya'nın neticeye kadar dayanacağını — yazıyorlar. ELHAMRA Halkımızın en çok sevdiği ve ber filimde alkışladığı 3 üByük Artist Zevkine, neşesine, güzelliğine doyum olmıyan büyük bir filmde tekrar buluştular, Fransızca sözlü büyük komedi AYRICA: Paramunt jurnalda en son dünya haberleri ve Berlin senfonik örkestrası tarafından MAVI TUNA Birinci kânun24 lll japonya Rusya'yı Proteste Etmiş.. —— . — 'Tokyo 23 (Radyo) — Japon: yanın Moskova elçlel, Sovyet hükümetine bir nota — vermli ve Kiyaroski hudutlarında Ja ponya aleyhine yapılan propa: gaadaları protesto - etmiştir. Dün de Altın Toplamışlar. Roma, 23 (Radyo) — Dün, İtalya'nın hertarafında yüzük, eltın ve gümüş toplama faaliya: #ae devam olunmuştur. Sovyet Gazeteleri Memnun Istanbal 28 (özel) — Soryet gezeteleri, Togiltere"nin Italya'ya karşı aldığı sön — vaziyetten memnuniyetle — baliseylemektö ve ozan makaleler yeğmakta- dırlar, Çinli Talebe- : bca nin Nümayişi. Nankin 28 (Radyo) — Te lebe caddelerde büyük müma:- yiş yapmış, Şimali Çin'la muh- teriyet taraftarlarına karşı a4- ker gönderilmesini istemletir. Trablus'a Asker Göndermişler. Katanbul 23 Çözel) — İtalya hükümeti, Trablasgarba yenlden bir fırka maker göndermiştir. Celâl Bayar Kütahya'ya Gidecek. Ankera, 23 (özel) — Ekono: mi bakanı Belâl Buyar yakın- da Kütabya'ya gidecek ve Lin- yit madenleri etrafında — tetkl- kat yapacaktır. İstanbul Valisi Geliyor İstanbul, 23 (özel) - Karde: şoln rabatsızlığı dolayısile va- limiz Muhiddin Üstündağ İr mir'e büreket etmiştir. Yunan Krali M. Laval'a Nişan Gönderdi Paris 23 (Radyo) — Yuana: nistan kralı, Jorj, Yanetiletan'ıri Paris elçisi M. Politi vamıtasiyle M. Laval'a balâskâr — nlşanını göndermiştir. 95 Italyan Karıs 650 Çocuk Yetiştirmi Roma, 23 (Radyo) — Mut solini 1926 yılında evlenen ve şimdiye kadar 650 — çocuk yer tiştirmiş olan 95 anayı kabul etmiş ve onlara prim — veormilş. Mossolioi, — kendilerini — takdit eylemek üzere bu kadınlari papaya göndermiştir. M. Laval İtalya Seliri İle Konuştu Parla, 23 (Redyo) — M Lav.l, bogün İtalya'nın Rom4 sefiri — Kont Çerutiyi kabul etmiş ve bu mülükat oldukct ozu0 bir zaman sürmüştür. Yortu Postası Asmara 23 (Radya) — Ital: yadan Asmara'an gelen İtalyal posta tayyareleri, yortu. posti” gnı getirmiştir.