5 Şubat 1936 Tarihli Anadolu Gazetesi Sayfa 5

5 Şubat 1936 tarihli Anadolu Gazetesi Sayfa 5

—ŞB UA E A ——— A A — ddi KIZIL SULTAN 25 ABDULHAMİiD Hayatı, Cariyeleri ve Sarayı —— Ben bir çare düşünüyo- rum.,, Amma söylemek biraz güç geliyor. Belki maksadımı yanlış anlarsın diye korkuyo gam., — Söyle.. Söyle,. — Benim havi şu ceki ol şanlım var ya,.. Bu koplli gör mek blle İstemem, Fakat bu kopl! konağa bekçi gibi alımırsa ve berkese karşı gene nişanlım gösterllirse,... Yok mu ya?. Hiç bir kimsenin senin hakkında dedi kodu — yapmasına İmkân kalmaz. Hasan paşa, ba teklifi Ister İstemez kabule lâyik gördü ve bu süretle Aglalya, asıl sevdiği, sevdalısı olan Ruam pelikarya sını kolayca konağa sokmağa muvaflak oldu! Hasan paşa, konağın eşyası- mın sahibi, kirasını veren ken- disi ve her masraf üzerinde olduğu halde Aglayia'nın yanına Bizli olarak girebilirdi! Bununla beraber, Hasan paşa “Damad hazreti padişabi, olduğunu unut müş ve Feride — sultam ihmal eder olmuştu! Hasan paşanın bu macerati müddet gizli — kalamadı!. Pek az zaman sonra Hasan paşa - Ağlayla #kandalini İstan bulda bilmiyen kalmadı. Her- kes, bu maceradan — binbir ye- külde babsedişor, mübalegalarda çe karışıyordu! Maceranın başlangıcında Fe ride gultan kocasında — busüle gelen — tebeddülün sebeplerini bir türlü anlayamamıştı. Fakat veziyetin mübim kalmamcı du müvafık görmediği İçin birgün babası Sultan Hamid'den bu- zsura kabul edilmesini rica etil; ve kabal edilince, konağındaki veziyeti anlattı, ve: — Huşmetli babacığım. Ha seD paşa kulunuz bana ihanet ediyor, buna eminim; fakat kiminle?, Bunu — bilmiyorum. Bu döğümü çözmek sirin kud tetli elinizdedir!. Dedi- Ve bunun üzerine Sultan Hamid, damadı Hasan paşanın her hareketini tetkik etmek üzere bir sürü bafiyeyi takibe Memur etti! yt Takib... Bu hafiye alayı içinde bil. hassa Arnavud Tabir paşa var: dı. Daha doğrusu Hasan — paşa takibine kendisi memur - edil: miİşti. Bötün hafiyeleri de Ta hir paşa seçmişti. Hasan paşanın bundan sonra atacağı her adımın saraya ak- tetmesl kadar tabli bir şey Yoktu. Feride Sultanın — şarayının önünde binbir kıyafette Yeler beklemeğe başladı. Bundan sonra Tabir paşa ba- Tiyelerinden aldığı kucak do Tasa jornalı her akşam padişaha Vermeğe başladı. Birinci günüa jarnallarına RBöre Hasan paşa o göün Tokat hıyan'da oturmuş, öğle yemeği İçin Feride Sultanın — yanına Öştü, akşam da kulübe gitmiş ve gene vaktinde Ortaköy'deki saraya dönmüştü. Bir tesndüf, paşayı — birkaç Bün Ağlayla'nın — yanına — glt- Mekten alakoymuştu. Puşa ba sırada Feride tultanın yanına verilen — yeni Cütlyeyi, Hüsmümlenl'i görmek merakında (di Fakat Feride hafi- sultan çapkınlığından çok şüphe ettiği İçin Hasan paşanın yanına gözel cariyeleri hiç sokmıyorda. Kocasının - ballerinden - sinir Hletine totulan Ferlde sultan, bütün teselilyi Hüsnümlesi'den baluyor, vaktini ekseriya Hüs nümisal'le geçiriyorda. Paşunın barem dülresine girmesi de me- rasime tâbi idi, Bunun İçin, paşa geldiği vakit, Ferlde sul tanın emti mücibince bütün güzel kadınlar - ortadan yok olurlardı. Tahir paşanın baflyeleri, nl hayet Hasan paşanın Taksim'de bir konağa gizliden gizliye gir mekte olduğuna tesbit etiller ve keyfiyet padişaha da usulen baber verlildi. Bu baber üzerine bizzat Ta- konakta “ Beyoğlu bebeği,, de nilen Rum dilberinin oturmakta olduğuna anladı, bunu da Ha mid'e bildirdi. Bu kara baber Ferlde sal tana da - bildirildi. Feride bu haberi alınca çok — fena oldu; bayıldı!. Kevdisloe geldiği vakit, ko casını kendi elile biyanet ha linde tatmoğa karar verdi. Harem uğalarının birinin re fakatile Beyoğlu'nun o zaman çok meşhur. olan kuyamcnsu Vartan'a gitti ve çok kıymetli bir bilezik satın alarak satayına döndü. Saraydan diğer bir. harem ağası vasıtasile bu kıymetli bi leziği Takslm'deki konakta bu- icnan Rum dilberi Ağlayya'ya gönderdi. Harem ağası ba bileziği Ha san paçanın gönderdiğini söy- liyecekti!, Ağlayya bu bhileyi hiç anla- madı; saraydan gelen lalayı bü- yük bir nezaket ve hürmetle karşıladı, Harem Oğası; — Güzel hanımım, buraya Hasan paşa Hazretleri tarafın, dan göndrildim, beni görmesln- ler diye de ne tedbirlere baş vurdüm. Paşa bazretleri bu ak. şem gelemiyeceklerdir. — Fakat bu bediyeyi batıra olarak size gönderdiler; kabolünü rica edi. yorlar!. Dedi ve kiymetli mücevherin mahfazasını açtı. — Sonu var — Karşıyaka- da Hırsızlık. Bir Hırsız Dola- şıb Duruyor.. Dün #ssat dörtte Kaurşıyaka merkez mıntakasını teftişe çıkan üçüncü komlser Nedim; Kurtu- luş sokağında 15 sayılı Hazan oğlu Mehmed'in evinin kapısını açık görerek şüpbhelenmiş ev sabibini çağırmıştır. Birşeyl ça- hnıb çalınmadığı kendisinden sorulunca ev sahibi kapının akşamdan kapatılmasının unu- talmuş oldağunu söylemiş, fakat sabahleyin karakola müracaatla buzı eşyanın çalınınış olduğunu baber vormiştir. Dört gün evvel Rayegün sokağında Ali ustanın evinden çalınan eskl ayakkap- ları Mebmed'in bahçe divarı yanında bulunmuştur. — Tahki- kata devam edilmektedir. Havacılı €e or TELEÇ | Hava Baskınına Karşı ! |Işık söndürme denemeleri nasıl yapılacak,ha- | zırlanan talimatnamede neler var? ——— Geceleyin vaki olacak hava hücumlarından korunmak içla «n başta gelen tedbirin, ışıkların söndürülmesi işl olduğu —mu lümdur. Böüyük gehirlerln ışık Jarı tayyareden 100 kilometre mesafeden — görülebilmektedir. Şehirlerin yarının — müdafassı bakımından — yapılan — işıkların söndürü'mesi tecrübeleri, halkın bu busostakl bilgilerini de er- prmaktadır. Bu İtlbarla İç Ba kanlığı Befer zamanında tenvi ralın veziyetini şöylece tesbite karar vermiştir: 1 — Selerde sokak tenvirat şebeketladen — yalmız gidiş ve Atotürk uçuşları tetkik ediyor..Yİ geliş ve emniyet İşine yarıyan SAT Türk Kuşunun Kış Çalışmaları Uzman B. Anohin Ne Diyor ? Türk kuşunda yetişen gençlerimiz ve uçuşlar.. Araya kış girmesine rağınen görüyorsunuz ki, Türk kuşanun açoşları ve paraşöt atışlarına cekisi gibi hergön eiddiyetle devam ediyoraz. Uçuşların hiç sekteye Oğramaması, talebemi- zin fizyolojik durumu üzerin- de de tesirini göztermiş ve kış ortalarında bile formünü kuy- bedon hiçbir. uçucumuz görül memiştir. Yazın müuayyen kura- Yarı bitirenler şimdi daha bü yük plânörler üzerinde yüksek yelken uçuşlanı yapmaktadır Yaz ve kış gibi tabistin ba ©D ağır çartlarına karşı yapılan uçuşlarda şimdiyo kudar grup: larımızın — hiçbirinde en — ulak bir kaza ve malzememizde en afak bir hasar olmamıştır. Baş ka memleketlerde bu büdiseler Bk sık olur ve devre nihayet- lerinde hasara ağrıyan plânör: lerin sayım önemli bir yekân totar. Bu da gösteriyor ki, Türk kuşu Gyeleri arasında yerde ve bavada olsun sarsıl: maz ve kırılmaz bir disiplin vardır. Bilerek ve şuurla uç: tükları İçin böütün hareketle: rinde muvaffak oluyorlar, Pa- raşötçülükte de öyle oluyor. 6. 9 plânörü ile (1000 ve 1000) metrede yepılan römork uçuşlarına — ve akrobasi — hare- ketlere intisamla —devam - edi- yoruz. Şimdi de Sovyet Rus- ya'dan dönen bayan Sabiha da bü grupta İdmanlarını — urttır- mağa — haşlamıştır. -Sabiha'nın burada aramızda yaptığı birinci römork uçuşu bü eski talebe- mizin bugün yüksek bir uçuş tekniği olduğunu bize göster- miştir. — Uçuşlarına iki — ay- hk bir ara vermesine Tağmen gördüğümüz akrobasi hareket- leri çok güzeldi. Römork uçuşları İle yüksek plotaj uçuşlarında yetişen bi- rinci grub üyeleri yakında mo törlü ile de uçmağa başlıyacak- lardır. Şimdi süzülme uçuşları yapanlar Şabat ortalarına doğru römorka geçeceklerdir. Talebe- lerimizin çoğu (U S 4) plânö ründe yetişerek (P S 2) ye geç- mek üzere bulunuyorlar. Paraşüt grubu: Türk Kuşa'nun paraşüt gru- buada letikbal için büyük ümlt. lerimiz vardır. Atlamalar başla- mazdan evvel üğretilmesi gere- ken teorik bilgiler ve daha sonra atılışlarda tayyareden doğ ru ayrılmak gibi mühim bere- ketler, hepsl öğretilmiştir. Ya- pılan büyük atlayışlar Türk Kuşu'nun paraşât tekoiğini her gün birkat daha artırmaktadır. Hevada pilot yerinden paraşütle atlamak özere çıkmak — güçtür, ve kolay yapılır bir İş değildir. Halbuki talebemizin heptl de bünu otomatik bir surette seri ve mükemmelon başarıyorlar, İnişlerde de ayak burkulması ve kol focinmesi gibi haller görül- mediğini söylemek İsterim. Pa- raşüt grubumoz hemen hemen geç açma ve saniyeli atlayışlara başlamağa bazır bir hale gelmlş- tir. Saniyoli atlayışlar yapacak- lardan büyük bir teknik İstenir. Tayyareden —atlıyan — paraşütçü cantz bir cislm gibi yere dü- şerken İçladen ağır ağır sani- yeleri sayar ve muayyen yere kudar düşünce paraşütün hal- kasını açar. Düşününüz bir kere. Boşlukta bir taş gibi ya- varlanıyorsunuz. Kendinizi bi- lerek ve iradenize hâkim olarak saniyeleri sayıyorsunuz. Para- şütçü bir teraftan gözünü dört açarak bunları yaparkea gittikçe yaklaştığı zemini gözden kaçır: mamalı ve yeri dikketlo gözle- melidir. Ba suretle paraşütünü vaktinde açarak yere çarpımak- tan kendini kurtarır. Tekrar Üa bir miktar lâmba kalır. Diğer leri söndürülmüş bulunur. Fa: kat bu kalan lâömbalar da ziyayı havaya ve yanlara sızdırmıyacak sarette maskelenir ve bu lâm baların aydınlattığı zemin ku- mı da - ziyayı huvaya aksettir miyecek — çekilde - kaya bir renge sokulur. 2 — Işıkların adedi ve kuv veti mümkün olduğa kadar azaltılır. 3 — Mağaza ve dükkânların cumekân ve metbellerinin ışık lstı da en ax haddine iodirilir ve Joabında buuların tamamen kapatılması tertibatı da bezır lanır. 4 — Bül ve ealre gibi yer lerin camekâoları maviye bo yanır. 5 — Bötün meskenlerde &l yanın dışarıya sizmaması içim tertibat alınıkr. 6 — Nakil — vasıtalarındaki lâmba ve fenerler maskelenir. 7 — Fabrikaların bacaları, çıkan alevi kapayacak — surette şopka tertibatile örtülür. 8 — Tenviratla reklâm yap mak; şehlr. — ve — kesabalarda aşıkla haberleşmek yasak edilir. Vekâületin hazırladığı talima ta göre, yapılan ışık söndürme nsnl idare edileceği ve halkın nasıl hareket etmesi lâzımgele- ceği hakkında evvelden halkı haberder etmek mdır, Bu Itlbarla me teribi bir veya birkaç hafta evvelinden, gazete- lerle, radyolarla, el ilâolarile, beyannamelerle halka ilân olun. maktadır. Mekteplerde, balkev- lerinde ve münasip yerlerde talebeye ve halka konferanalar verilmektedir. Emniyet, zabıta, itfalye ve sıhhiye memurlarına deneme cenasında yapacakları vazifeler hakkında talimat ve dersler verilmektedir. Son birbuçuk my zarfında 81 vilüyet ve 52 kaza merke zinde ışık söndürme deceme lerl yapılımıştır. Diğer şehir ve kasabaları- mızda da bu ay içinde dene- melore devam edilecektir. Ba denemelerden azami istifade te- mini maksadile bunlar, gece bayatının en uyanık ve işıkla- rın en fazla olduğu bir zaman da yanl eaat 19 la 21 arasında yapılmaktadır. Ankara'da da martın birinci günü akşamı deneme yapıla- caktır. Şimdiye kadar yapılan bütün denemelerle ışıkların kontrolü için şehir ve kasabalarımız bir çok mıntakalara ayrılmış ve her mıntakada — köntrol - heyetleri denemelerinden evvel buoların | tatdirlerle ödemiş'te Kül, tür HBareketleri, —-. Ödemiş, (özel) — — Halkevl- gla temell kola 2,2,036 geren| *Kazanağla, — piyesini — temsll etmiştir. Ulusal duyuş ve eğl- timsel — düşüncelerle — yaşzılmış olan piyes seyiyellere heyecanli dakikalar yaşatmıştır. Temsilde rol glanların gös: terdikleri başarı ne kadar Tak- dir edilse yeridir. Hela temal: Ho baş kabhramanı — Kozanoğlu Ali, haremağası Beşir, baştan sona kadar sabnenin bütün görkenliğile c masina — hilg: met etmişlerdir. Temsil salta: nat devrinin acıklı düşüklük. lerine karşı; Yürd, özgenlik ve Türklük gekının Glkü kıliktaş stilize edilmiş baykırışlarıdır. Temsli kara günlerin acıklı gerçellerini perde perde — açar: ken; hak, doğraluk, olasal âl. kâü için çırpının kahraman Ka zanoğlunun özveriliklerini gös. termekte, canlandırmaktadır. Temallin her üç perdesini balk çoşkun beyecanlarla takib etmiştir. HBelk dünün acıklı perdesini seyrederken Atatürk gözeyinde kavuştuğu mutla bu- günleri düşünyor, benlikleri dünün kavuracu — üzüntüleri yerine tatlı belirgin —meş'eler sarıyordu. Piyes çok İyi yazılmış artlet- ler çalışmışlar, İyi hazırlanımış lardır. Bu vesile İle evimizin tem #i kolunu, kolun ve evimizin çalışkan başkacı M. Baran'i köydetmeyi — borç bilirlm. Ödemiş — Balkevi - devrimi yaymak İçla ülkü yollarında durmadan çalışmaktadır. Onun için diyebiliriz; Ödemiş Halkevi şuurlu çalışmalarla ödevini ba- şarmaktadır. Müsamere uralığında kültür Iyyarı Halil Daral »Kozunoğlu,, — komusu üzerinde bir süyler vermiştir. Yeni nqn'&- Havacılık ve spor Tayyare cemiyeti tarafından çıkarılmakta olan ba - güzel mecmuanın sön sayısı da ge gin — münderecatla — İntişar et: miştir. Okurlarımıza tavsiyo ederiz. bulundurulmuştur. Bundan maada mivarelerden tent kulelerinden ve salr yüksek yerlerden de kontrol yapılmış- tır. İstanbul gibi mühla şehir: lerdeki denemeler, aynoca ha- vadan da tayyarelerimizle kon- trol edilmiştir. Ba tayyareleri- mize bir kolaylık olmak üzere şehrin birçok yüksek noktasında kırmızı lâmbalar yakılınıştır. Yerden ve bavadan yapılan bu kontrollar — netlcasinde bü- töün denemelerin benüz - İlk tecrübeler olmasına rağmen bü- yük muvaffakıyetle - başarıldığı anlaşılmıştır. ——— etmeliyim ki, hareketlerin oto: matik bir çekilde yapılması öyle sanıldığı gibi kolay de- gildir. Bunun için büyük bir me- leke ve mümarese İster. Bun- lar olsa bile parsşütçü — İrade- sinde zayıf İsc ve — soğukkanlı değilse gene muvaffak - olamaz. Bundan sonra düşüş canasında vücudun muayyen vaziyete -yanl yüzün 60 Gerece zemine mü: tevecelh olması: tutulması — lâ zamdır. Vücud elâstiki, dik ve kanlı değllse gene muvaffak oluşa en elverişli veziyet bu- /dur, Gene pareşütçü vücudu: ü T nu mühtelif — vaziyetlerden çı- karmağa müktedir. olmalıdır. Meselâ luplog ve vrilde — şayet bu vaziyetlerden kendisi kur. taramazıa şuvranü — ve — İntiza- mini kaybeder. İştö bu saydı- ğım sebepler saniyeli atlayışla” rın ebemmiyetini bir kat daha arttırmıştır. Saniyeli atlayışlara