26 Mart 1936 Tarihli Anadolu Gazetesi Sayfa 6

26 Mart 1936 tarihli Anadolu Gazetesi Sayfa 6

Htalya, Habeş Sulh Müzakere- leri Ne Halde? —— . .— — Baştarafı 1 inçi sahifede — Habeşletanda yeptığı tahribet tan şikâyot etmiştir. M. Ma- Adaryaga bu İşler için bir kon: Çerons teklif etmiştir, M. Grandi, Habeş, İtalya va n üçler komitesi marahhasları Hle müzakere teklifini redetmiş ve İtalya'nın Habeşlerle #ayni hukuk .ve mevkide müzakereyi hiç bir vakit kabul Hini bildirmiştir. Bundan sonra, 13 ler koml tetinin Roma'da toplanması dü tünülmüştür" Fakat buna da fokân görülmemektedir. Bazı haberlere göre, Roma'da ve Adis Ababa'da hüküm süren haleti ruhiye #salh cereyanımı kuvvetlendirecek şekilde değll- dir. Bu vuziyet üzerine M. Ma daryaga, nihayet on gün içinde raporunu verecek mevkide bu lanmaktadır. Paskalyadan evvel raporonu sosyete sekreterliğine etmiyece vermiş olacaktır. Okurların Dilekle Bir köy muhtarı Kemolpaşa — kazatının - Aşağı Kızılcalı köyü — balkı eski muhtar İbrahim oğlu Koca Höseyin, İsa zade Cemal, eski mubtarlardan — Mehmed oğlu Kâmll, Mahmud oğlu Ahmed, Hafız Halil oğla Sadık Imzala rile bir mektap aldık. Bu mektup, köylülerden bazı W ©, şimdikl muhtar Ma n aleybine uydurma ve dedi koduya müstenid bazı kâyetleri yazılmıştır. Mektuba imza eden okurlarımız diyorlar ki: — Biz onun çalışmasından memoun ve ona müteşekkirlz. Onun iş başında kalmasını ie- tiyoruz. Çünkü köyümüzün bir. çok İşlerini başardı. Mehmed dağı suyunu fenni boralar için. de köyümüze akıttı, halkın sıh. hatini kurtardı. Şimdi köy içi şebekesl de yapılıyor. Büyük goseden köye kadar olan eeki dar patikayı şose haline getir- miştir. Buradan şimdi her va- sıta — İşlemektedir. - Köylünün bundan iİstifadesi çoktur, Köy içinde iki tuvalet mahalli yap fırmıştır, ziraj aeâyişi tam bir Bürette tesie etmiştir. Hüsnü- niyeti, çalışması ve doğruluğu hepimizce malümduür; Onu ren clde etmemelidir. Zavallı çamlar Bir Karileiz söylüyor: Triyanda ve Mersinli kahvesi nâmına üzerine Fr'ı'ınsa ..Alman Tekliflerini P e- şinen Reddediyor. — .0 a— — Baştarafı lci sayfada — elçlal M. Görbin M. — Eden'i ziyaret ederek Lokarno anlaş mesımın peşri tarzımı ve bü aplaşma bakkında M. Ede'nin yapığı tesiri M, Flânden nd- mına protesto etmiştir. Purle, 25 (Radyo) — Havas ajansı bildiriyor: Lokarno dev- letleri — teklifinia — Almanyaca rededilmesi, Franta'da hüyret oyandırmamıştır. Çünki Fransa, bu tekliflerin hey'eti umuml: yesl İle ya kabal veya rodedit meslol bir çok defalar açıkça anlatmıştı. Ancak — müzakerat akim kalsa bile, Lokarnocular sodlaşma hükmüne binsen er- kânı harbiyeleri arasında temas başlayacak ve İngiltere, İtalya, Fransa, Belçika erkânı harbi. yeleri hazırlıkta bulunacaklardır. Teklifler kabul edilse de ba temas devam edecektir. İyi haber alan mahfellere göre, balihazırda mesele, İngil tere'nin kat'i bir darum almak için Hitler'in 31 Martta yapa: cağı teklifleri bekleyip bekle | miyeceğini bilmektir. Diğer taraftan İtalya mü Göandi'nin — imzaladığı Lokarno ftllâfinı tasvib - edip etmediğini henüz bildirmemiştir. Binaenaleyh resmi çevenler, messlli Alman cevabınin arsalasel ne: ticelerinin bilinmesinin imkân- tız olduğucdu söylemektedirler. Ulaslar 808. yetesi faaliyeti tadil etmiş va Wlâs balindedir ,, demektedir. Masrat karşısında vergi azlığının azameti Londra, 25 (Radyo) — Meli senenin bitmesine bir bafta kala 728,271,283 iralık vergi hüslatı olmuş, 36 milyon 769 bin lirm masraf yapılmıştır. Yasak Tokyo, 25 (Radyo) — Hü- kümet, örfi idarenin dovamı dolayıslle bir mayısta tezahürat asak etmiştir. “ Ten gazetesi, almasını manları, geçen yıl Tırtıl denl- len haşerenin İetllâsına — uğra- mıştı. Alâkadarlar, geç — vaklt ba tırtılların bir. kasmını — top Tattılar. Fakat caaalı bir şokilde tathirat yapılamadı. Bu sene, işe daha erken başlanması )4 zımgeliyordu. Fakat — maalesef bu yapılmamıştır. ve şimdi bu. radaki genç, taze çam fildan- |Konsey, Icahında Cenevre'de Toplanacaktır. —. .. .—— — Başı Birinci sahifede — Fon — Ribeotrop'an — verdiği beoyanat büyük bir hayretle karşılanmıştır. — Müzakerelerin Alman İntihabatından sonraya bırakılması teklif ! mânülı gö rülmektedir. Londra, 25 (A A)— Milletler cemiyeti konasyi Lokarno dev letleri teklifleri hakkında mü zakere cereyan etmekte olduğu yo mrada konseyin bizzat mü dahale ötmesini doğra — olmma: dığına karar vererek Lokarno devletlerini bu müzakerelerin terakkiyatından kendisini haber dar etmeğe davet etmiştir. Kon- sey, Vaziyet yeniden bir İçti ma: İcsp ettirdiği zaman derhal toplanmak kararıvı da vermiştir. Londra, 25 (A.A)— Konsey yeniden davet edildiği — vakıt Cenevre'de toplanacaktır. Mü- zakerelerin uzun sürmesi ihtl mall karşısında konseyl İçtima hatin de Londra'da tatmak doğru olmadığı netlcesine varılmıştır. Murahhaslar memleketlerine ha reket etmektedirler. Londra 25 (Radyo) vas Ajansı bildiriyor: — Ha Milletler cemiyeti konseyinin müözakeratı talikl üzerine, İşçi partlel beyaz kitabın ve Lo- karno mes'elesinin avam kama rasında derbal — müzakeresin! İstemektedir. Milletler cemiyeti ile moşgul olmıyacağından Lort Eden'in perşembe günü topla nacak olan kamarada izabat verebilmesine hiçbir mani yok tur. Kabine bugün toplanarak ağlebi İhtimal perşembe kamarada İzahat vermesi için Eden'e tallmat verecektir. Londra 25 (Radyo) — giliz kabinesi haf talık Içti M. Baldvin'in riyasetinde yap mıştır. Bu içtimada milli müdalan irtibat vekili M. Tomas İste de bazır. bulunmuştur. Kabine, yarın avam kums- rasında gerek beyaz kitap ve gerek Almanya'nın cevabı üze: rine münakaşaya — karar miştir. Yunan İstiklâl Bayramı, Atina, 25 (Radyo) — Yunan fstiklâli senel devriyesi bugün büyük tezahüratla yapılmıştır. Kral ve siyaset ricali ve se: ver ları tırtıllarla boğulmaştar. Bi raz pekmez vebiraz da asid fi nik, toprağımızın ba değ ser- mayesini, bu gözelliğini kurta: firler yapılan âyini rahanide hezır bulunmuşlardır. Bandan sonra askeri resmi geçlt yapılmıştır. Gece - Atlna ve Pire tenvir edilecektir. bahletir. Çar'ın Mavi 5- BZ Bu buyların tehlikeli olabi. gleceğiniz de biliyordu. Katya, büyük payitahtının hayat gir- dapları önüne çok genç olarak düşmüş bulanuyorda İmparatorun Katya'dan çok boşlandığı, mürebbiye içla de meçhul değildi. Bütün Petres burg genç kızın muvaffakıyet lerinden bahsetmekte Idi. Bunlar, imparatoru, menafli bükümet ve aair ananevi beğ lar dolayıslle cldden müşkül mevkle sokmuştu. Katya, şuh ve tabli bir va ziyetle kollarını sabık müreb biyesinin boynuna dolayarak : Küçük ve sevgili kadı g, geç kaldım. — Katyo, küçük Katyacı gim.. Bizi görmek benim İçin ne sandet. Fakat ne kadar sararmıştınız? Bana söyliyecek mübim şeyleriniz. olsa gerek. Hele oturunuz! — Çok mühim, çok mühim. Daha doğrusu huyatım mevzuu Mürebbiye, Katyanın güzel soçlarını okşadı : — Söyleyiniz:. Sizin hayatı herkesten ziyado benim mühimdir, — kıymetlidir! nız için Dedi. — Ben de buraya ancak ba nun için geldim Sizden sakla meoğa lüzum yok, ben Çarı ge- viyoram, o da beni seviyor, Kutya, bu sözleri böyle mah suR göylemiş İdi, fakat bu çok mübim hsberin mürebbiyenin yüzünde ne bir hayret, ne de dehşet eserleri husüle getirme diğini gördü! Madmazel Trepö: — Küçük Katşacığım. Size ve allenize bu kader himaye kâr davranaa büyük bir zatı sevmek kadar tabli birşey ola maz! Esasen hükümdera mu- habbet şart değil midir? Dedi. güsü | Necdet Remzi Konseri. Ankara — Pazar günü Mü zik Öğretmen okalunun konser salonu İçla eşelz san'at günle rinden birl oldu. Değerli artla timiz Necdet Remzl yıllardan: beri hayranı bulanduğumuz İnce çalışımın belki de en gözel ve rimini dinletti. Başka zamanlar onu beğe- nenler arasında beğenmiler de çıkardı.. Fakat pazar günkü çalışında öyle bir İstek vardı ki bu bal her gönlü kaptı ve her meslektaşı kazandı. Çalışı, Türk — musiklellinin bugünkü seviye duramunun da meneli bir. sembolü oldu (Hele şu rda!) Necdet'ten, orkestra eşliği ile Bethoven'in birlcik keman kon sortosunu dioledik. Keman ede- biyatının üç beş en çetin yazı- larından biri. Bectboven'in 1806 da - yanl otuz altı yaşında İken - yazdığı bu eserde, kendine göre bir duyuşun (virtüöluk İncelikleri kadar) yerl var:(Re mejör, Op. 61). Bu yüzdendir ki, anlayışla ba: şarılmış olman İçln çalınan yalnız kılı kırk yaran — tWizlikte bir virtüoz olmaı yetmez; musl- kfellik bakımından — olgunlaş mış bir görüşe de İhtiyacı var- dır. Hele Bethoven'de bu büz bütün böyledir. Onu bütün varlığı ve çığırı İle hezmetme konserlerini alamazlar. Necdet ba cesareti gösterdi, çönkü beş yaşındanber mesleğinin çileleri içinde ya yarlanmış, yeşı gençifakat mes- lek bilgisi ibtiyar olan bir ar: Hatir. — Nitekim bünu bütün coşkunluğu İle gösterdi. Mer- lekdaşlarının takdir. alkışları dakikalarca sürdü. Unutmya | h ki Necdet bu eserini belli yetlerinde iki de — çetinliği ile ünlü kadane çalmışlır, Çalışının ©en başta İntiba uyendırıcılık kudretinde dikkati çekelim: Everi o kudar derinden can" miş olanlar ele Yarı - Siyasal Osmanlı — Tmparatorlüğa - İle | Kemalist Türkiyenin — karşılaş: tirlması ve bu iki politik var. | lk arasındak! kültürel, sosyal, | Tinansal ve ekonomik — farklar üzerinde birincinin aleybhine ve ikincinin lebine hü kümler çıkarılması, bizde bir koç entellektücl noslini — besli yecek kadar zengin bir İştir. Borada, başarıları millete sunmak üzere şöyle | durarak başbakanımızı yeni yola çıkaran — vesileye, bir bakımdan dokunalım: Yeni demiryolu parçalarının | Imparatorluk zamanında yapıl Bu parçaların ekonomik - ve poll tik olabilir. ki, bunları İmparatorluğun yapa mamasına — mukabil, Kemulist Türkiye yapmaktadır?. Osmanlı kalan demiryol malarına İmkân varımı Idi? vasıfları — ne imparatorluğundan şark şartlar — ba: kımından az bir şey — değildir. Yalnız, bunların hiç birinde memleketin — birliğine yardım etmek vasfı yoktur. Herhangi bir imandan herhangi bir zen gln İstlbsal mıntakasına demir- yolü yapmak, içerdeki ham maddeyi yahud ziraat maddesi ni İlmana İndirdikten sonra buradan, içeriye, mamal mad deleri sevketmek, ustalıklı İm: tiyazaamelerle enaz — mes'uliyet ve ençok bakkı bir araya ge iÜcmek ve Avrupa'daki — bamll lere bol bol kâr payı dağıtmak, İşte, Topsratorluktan — kalma demiryollarının hemea hepsin: de, esas vasıflar, bunlardır. “İzmir Kasaba ve temdidi,, “Iz mir-Aydın,, gibi kllşeler altında taklacan demiryol İmtiyazların- da, meselâ, memleketçi bir va- nf yoktur. Aksine bu imtiyazlar da, Ege bölgesinin ayrı ayrı kollardan latlsmarı — şartları — meveuttur. mirası, memleketlerindeki landırdı ki bundan hâsıl olan SUmumi İntiba,, anlıyanların biçbir. zaman zihoninden silin: miyecektir. O kadar sade ve o kadar duüygüla ve cana yakın bir çalış. Keman üzerinde çile çekmiş olanlar İcabında vibra- tosuz çalmanın ne kadar çetin bir iş olduğunu bilirler : Çünkü viberto ayıbları ko: laylıkla örten bir — acemllik maskesldir, bu çok defa böyle- dir. İşte, Neodet, — seslerinin kaydırmasız — temizliğine — olan güveni yöüzünden o kadar düz çalıyor, vibratoyn o kadar yerin de vesz kullanıyor ki bundan do ğen ve ruya gibi akıp — giden manânın tersini kar, a düy- Fakat, küçük kuadın, biz | birbirimizi sizln bildiğiniz gibi | değil, aşk İle İhtirasla seviyoruz. — Küçük Katya? Bunlar pasl sözler? Bu fikri kafaı kim soktu? Sevişmek gene ta bli bir haktır. Ba hususta mü saadeye Ihtiyaç yoktur. — Fakat, — sevdiğim —adam bir imparatordar; ayol zamanda evlidir! — Katya'nın bir fenalık ya pacağına İhtimal vermem, Siz İmparatoru seviyorsunuz, o da sizl seviyor, İşte ikimiz için eblâki salâbet gösterilecek bir fırent.. Maamafih, eskiden olduğu gibi gözlerinizin içine bakayım. Asıl ne demek İstiyorsanuz? P —No söyliyeceğim.. — İşte | hepsini söyliyorum. Ve Katya, Çarnn Petrhofa | deki Niteklm, bu iki ayrı bandıra tapyan İkl ayrı sermayeye alt IXI demiryolu, bemen bir İnsan ömrü kadar yan yana yaşadık ları balde, bir türlü birbirlerile birleşememişlerdir. Nasıl impa ratorluk, şark'a döğrü tren yapmak bakkından — mahraom edildi ise, bu İki şirket de, kendilerini, Türkiya toprakları üzerinde birleşmek külfetinden affotmişlerdir. Bonların — olsa -- gösüz kalınamaz. — Bütün bu başarılarda — biçbir. yepmalık, hiçbir zorlama da yoktur: Te mizliği tutarında rahat ve tabli olan bir çalış. Neodet'in — çalı şında öyle herkeste bulunmıyan Yacelikler var, ziyaretlerini, kardeşi Mişel'in yaptıklarını, resmi suray balosu bâdiselerini ve tafsllâtım, kont Şörvalof'an tahkikata memur edilmesini. umumi bir. bahçe: | mülâkatları, lik boseyi hep anlattı. Mürebbiye : — Sonra, Kat yacığıwı? Diya sorda : — Sonra.. Benl kendi dal resine götürmesini söyledim; bu | | fikri kabul eştirmek İçin ken- disini kocakladım ve birlikte saltanat dalresine gittik. Bu raya kadar vardık; - fakat., Fo lâket bundan sonra başladı. “İmpearator ayaklarıma kapan di ve kapı da açıldı. Madmazel Trepö derin derin iç çekti. Katya devam etti : — Kapı da görünen impa: ratorlçe Idi. Blr ölü gibi sa-ar | bilen bir mıştiı; zavallı kadın, tokerlekli Mart — 26 M * Yapıcı Kemalizm ’ olsu eyni kasada, kürları birleğ miştir. Yol demiryolunun, bi memleketin yüzünü bir damöf ağı gibi koplaması. her noktayf kan ve can götürmesi, demli" yolunun, bir zamanlar ancük Avrapa'da malik olduğu vasıf lardı. Avrupa'dan uzaklaşınc! aynl hortamtı Umanlardaki garlar da- emmt hasma tolümbalara İnkılâb 09* İlyerek, cibazın tamamı, kılb İle gövde uarasında temlz keb taşıyacağına, gövdeden kan oll' miye başlamıştır. Bir insan ömrü kudar ysf yana yaşadıkları halde biribirli? bir türlü bitişemiyen İki hattı bugün ancak Kemallet Türkiyt birbirine — bağlıyabiliyor. Dabt önce de, bu iki hattı satın B mak mecboriyetinde kalıyor. Memleketin en bayındır bİf semtinde, madde ve Insan nak” Hyatının bü kadar İptidai V€ ba kadar sömürgeci bir şekildt yapılması, İmparatorluğu hart” kete getiremezdi. Lausanne'def berl kaç sene geçtiği haldt daha bâlâ İImparatorloğun kö” tü mirasını tasfiye İle meşgi” löz. Bu vasıfta demiryollafı ber — birl bir başka misyonuf görünüşüne göre telkin yaptf mektepler, göllerden bir türlü su getiremiyen şirketler, traff vayı, elektiriği, gazı, telefonf işitilmemiş ücretlerle estan mü” cescscler — bize İmparatorluğu? göyle gözle görülüp — elle tati” lacak — gibi bıraktığı baş beli' larıdır. Fakat Kemalist Türkiye, bi tün hareketlerinde, tasfiye İ beraber yeni inşayı da — ger” rejimdir. — Bakınıf meselâ, bu seferki büyük 16 rende, bir taraftan iki eski bif birbirile birleştiriliyor. Bir 14" raftan da yeni Antalya kol açılıyor. Ve her İşimiz, bizden böy! çifte karar, çifte enerji, çiftt başarı istiyor. Kemallet Töf kiye'nin biliyoruz ki, davt' kolay değildir. Fakat bant” için de, bu dava, bütün Önef ya üzerlan içıiğim yayan — bf devrin bizzat kendieidir. Burhon Belgt Hirota Beyanatta bulunmu? Tökyo, 25 ( Redyo ) — İf ponya başbakanı Hirotu; ecn! gezetecileri kabol etmiş ve J ponya'nın dış siyasası hakkı0” ozun beya bulunmuştur: ve raylar derhal koltuğunda sanki canlı bir ©€ neze İdi. Ba kadının ellerif İmparatora doğru rlcakâr şeklide uzandığını görünce yecan ve izlirsptan öleceğil! sandım. Sadece : “Saşal,, İmparator ona doğra yörürk ben de diz çökerek affını İ dim. İmparatoriçe bana; ” tatlı bir sesle : j — İmparatorla kıııııışıul"l gıun lâzım! Dedi Ağlamağa başladım ve iml” ratoriçenin yüzüne bakmağa * saret edemeden çıktım, gittt Görüyorsunuz ya.. Bütün bahat bende! Umumi bahçede — görüt İstemediğimi çara ben söyl ve bu hususta 1srar ettim. bi g ".I A çe üşüyordum. Kont Şövalol bu bahçe mülükatlarındaki (Sonu v