26 Mart 1936 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 1

26 Mart 1936 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 1

Lokarno devletleri konuş- mMmalara ancak mayısta arasında yeni başlanacak m Sene 18 — No. 6962 — Fistı her yerde 5 kuruş İngilizler Fransadaki yersiz g AKŞAM PERŞEMBE 26 — MART 1936 Telefon: 24240 (İdare) - 24249 (Tahrir) - 24248 (Ma o. sinirliliği örüyorlar Lokarno devletleri arasında görüşme- lere mayısta başlanacağı anlaşılıyor Ra akı, Milletler cemiyeti konseyinin dağılması üzerine delegeler birer ikişer Londradan ayrılıyorlar Başvekilin nutku ve Dünya vaziyeti Başvekil İsmet İnönü dünya ah- Valini pek aydınlık görmüy yonda zafer anıtı önündeki söyle- Vinde diyor ki: «Dünyanın ufuk- | ları yeniden çok bulutlu olmuştur. Bu karanlıklar içinde hiç olmazsa bu nesil hayatı için barış ve iyi geçim ümidi çıkacak mı?» Başvekil Obu görüşünde haklı- ii lik kökeiileri göre çıkı” maza saptı, Almanya - her aklı başında olan insanın daha önce- den tahmin ettiği gibi - Lokarno devletlerinin tekliflerini reddetti, Ne Lahey adelet divanına gitme- ye razı oluyor ne de kendi toprak- larını hudut o boyunca İngiliz ve İtalyan askerlerinin işgal etmesi» Bi kabul ediyor. Bunlara karşı 31 martta yeni sulh teklifleri yapa- cağını bildiriyor. Milletler cemiyetince - evvelce de söylediğimiz gibi - yapılacak bir iş olmadığı için konsey dağıl dı, Londra müzakereleri bitti, Al- Manyanın yeni teklifleri belli o- luncıya kadar netice hakinda tahminlerde bulunmak imkânzız- dır. Fakat şimdiden belli olan bir i ar: İlk günler sıkılaşır gi- örünen İngiliz . Fransız mü- nasebetlerinin soğuması, İtalya- nın aldığı bitaraf vaziyetle - Fran- sızların o kadar canlandırmak is- tedikleri - Stresa büyük devletler birliğinin gene suya düşmesi... İngilizler, Hitlerin sulh teklifle- Tini makul buluyorlar ve Alman- ya ile konuşarak Avrupa sulhunu kuvvetlendirmek istiyorlar, Folik ise Alsinya EŞE ni sulh şartlarını konuşmak için, Almanyanın son teklifleri kabul etmesinde ısrar ediyorlar. İtalya, zecri tedbirler kalkma- dıkça, Fransa ve İngiltere ile bir likte hareket edemiyeceğini bil diriyor. (Devamı onuncu sahifede) N. S. Solda Sovyet Hariciye komiseri ve Londra sefiri, sağda Hariciye Vekilimiz Tevfik Rüştü Aras, Londra sefiri Fethi, Bern sefiri Cemal Hüsnü Konsey toplantısından çıkarlarken Londra 25 (Akşam) — Son günlerin hararetli (faaliyetinden sonra burada sükünet başlamış- tır. Milletler Cemiyeti konseyi- nin toplantısında bulunmak üze- re gelen delegeler birer ikişer Londradan ayrılıyorlar. Fransız delegesi M, Paul Bon- cour bugün saat on altıda Parise hareket etmiştir. Diğer delege- ler de yarın yola çıkacaklardır, Londra mahafili ay başına ka- dar bir bekleme devri geçirilece- ği kanaatindedir. Ay başında Al. manya mukabil tekliflerini bil dirdikten sonra Lokarno devlet- leri arasında konuşmalara başla- nacaktır. (Devamı onuncu sahifede) Avam kamarasında bugün mühim müzakereler olacak Bir İngiliz mebusu; “Fransanın emni- | yet hakkında endişe duymasını anlamıyorum,. diyor Londra 25 (Akşam) — Yarın | Avam kamarasında Lokarno dev- letleri arasındaki müzakerler ve | son vaziyet hakında görüşülecek- | tir. Müzakerenin çok hararetli olacağı tahmin ediliyor. Londra 25 (A.A.) — Avam ka- marasında söz alan Lord Rankeil, Fransanın her zamankinden kuv. vetli olduğu kanaatini beslediğini söylemiş ve şunları ilâve etmi; «Fransanın sağında Ren nehri ve müdhiş istihkâmat, solunda da Belçika bulunmaktadır. Bunla; İngilterenin teahhüdleri de ilâve edilirse, Fransanın emniyeti hak kında endişe duymasını anlamı- yorum. Bu şartlar dahilinde tehlikenin Garbi Avrupada değil, Şarkta bu- Tunduğuna kaniim. Başka bir mem. (Devamı onuncu sahifede) İngiliz hariciye nazırı bugün avam kamara- sında mühim bir nutuk söyliyecek tbaa) - 20113 ( Klişe) Başvekil iki yeni | hattı daha açtı “Burada, ilerleyen, yapan, hergün yeni eserler vücuda getiren Türkiyenin ufak bir modelini canlandırıyoruz,, Karakuyu 25 (Akşam) — Af- yonkarahisar Zafer abidesinin açılma merasimi yapıldıktan son- ra trenler bu sabah Karakuyuya hareket etti. Afyon - Karakuyu arasındaki bütün istasyonlar bay- raklarla süslenmişti, Civardan a- kın, akın gelip istasyonlarda top- lanan halk trenleri karşılyor, da- vullar çalınıyor. Milli oyunlar oy- | nayorlar, demiryoluna kavuşan halk sevinçli bir bayram günü ya- şıyordu. Trenler üstünde «Var ol Ata- türk» «Hoş geldin büyük başve- kilimiz bize saadet getirdiniz» cümleleri yazılı takların altından geçe. geçe saat 13 de Karakuyuya | vardı. Başvekil halkın coşkun te- | zahüratı ve alkışları arasında | trenden indi. Merasime nafıa inşaat reisinin hat hakında verdiği izahatı ile baş- | landı. Afyon - Antalya hattının Uyuşturucu mad- deler inhisarı Iş bankası ikinci müdürü| B. Hamza Osman umumi müdür oldu Uyuşturucu maddeler inhi- sarında oepice zamandan be ri söylenilen des İ ğişiklikler dün yapılmıştır. İn- hisar oOumumi müdürü bay A« li Saminin ye- rine İş-banka- “© sı İstanbul şu- besi ikinci mü- dürlerind en © umumi müdürü Hamza Osman OB. Hamza Osman Erkan tayin edilmiştir, Yeni umumi müdür iktisad ve- Uyuşturucu maddeler inhisar yeni kâletinin tebliğatı üzerine (işleri devralmak için inhisar idaresine giderek bay Ali Sami ile görüş müş ve inhisar depolarını gezerek afyon mevcudunu gözden geçir- miştir, (Devamı onuncu sahifede) Politika haberleri!.. «Lokarno paktının 24 üncü, | Sireza konleranı akkâmis | mmm Ve Milletler Cemiyeti paktı-. | On üçler komitesi mukarre- başlangıcını teşkil eden Afyon - Karakuyu hattı 114 kilometredir. Aydın demiryolu ile kısa bir irti- bat temin etmesi ve Antalyaya vardığı zaman Akdenize yeni bir kapı açılması dolayısile büyük bir ehemmiyeti haizdir, Hattın 14 ay gibi kısa bir zaman içinde başarılması çalışma kudre- tini gösteren bir hız rekorudur. Teşrinievvelde tamamlanan bu haltın Afyondan itibaren 33 üncü kilometrede arazinin heyelâna uğ- raması yüzünden açılması dört ay geçikmiştir. Hat takriben 4 mik yon liraya mal olmuştur. Bundan sonra Afyon valisi ve Afyon lisesi müdürü birer nutuk söylediler, Başvekilin Karakuyudaki nutku Müteakiben başvekilimiz kür (Devamı sekizinci sehifede) Italyan gazetele- rinin İskandinav devletlerine hücumu Prensip müdafaa etmiyor- lar, menfaatlerine göre hareket ediyorlarmış Roma 25 (Akşam) — İtalyan gazeteleri yazdıkları makalelerde şiddetli bücumlarda bulunuyorlar, Gaze- teler diyorlar ki: İskandinav devletlerine «İtalyaya karşı zecri tedbirler alınması ortaya çıktığı zaman en ziyade bu devletler zecri tedbirle- re karar verilmesinde ısrar etmiş- lerdi. Halbuki şimdi gene bu dev- letler toplanarak muahedeyi boz- ! duğundan dolayı Almanyaya kar- şı zecri tedbirler alınması hakkın- da görüşmenin önüne geçmek is- tamişlerdir.» Gazeteler bu iki türlü harekete hücum ederek İskandinav devlet- lerinin prensibe riayet etmedik- lerini, menfaatlerine göre hareket ettiklerini söylüyorlar, Londra ve beşler komisyo-