25 Mart 1936 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 1

25 Mart 1936 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 1

Başvekil dün Afyonka- rahisarda mühim nutuk söyledi bir Sene 18 — No, SL — Fiatı her yerde 5 kuruş ÇARŞAMBA 25 — MART 1936 Lokarno devletleri ara- sında yeniden anlaş- mazlık çıktı Telefon : 24240 ei 24249 ( ilemi 24248 (Matbaa) - 20113 ( er A. YA Almanya muvakkat cevab verdi sm İngiltere, “Alman mukabil teklifinin müzakeresini istiyor Fransa ise, Almanya bütün şartları kabul etmedikçe müzakereye yanaşmıyor Diğer taraftan Italya, zecri tedbirler kaldırılmadıkça anlaşmayı kabul etmiyor, konseyin dağılması isteniyor Küçük devletlerin teşebbüsü Fransız - Alman (kavgasının, bu safhadan sonra Milletler Ce- miyetine mal edilmesi yanlış bir yol olduğunu bir kaç gün önce burada yazmıştık. Görüşümüzde yanılmamışız: (oOLondrdan dün gelen habörlere göre İsveç, Nor veç, Danimarka. Finlândiya, Hol- landa, İsviçre, Portekiz ve İspan- ya murahhasları Almanya ile Lo- kerno devletleri arasındaki pa- zarlığa Milletler Cemiyetinin s0- kulmamaşinı istemişler, hattâ Fransa delegesi nezdinde müşte- rek teşebbüste bulunarak kön- seyin artık vazifesinin bitirdiğini ve dağılması lâzım geldiğini söy- lemişler. Hâdiseyi yanlış bir tefsire uğ- ratmamak için meselehin miahi- yetini iyi anlamak lâzımdır. Devletler arasında çikan, sul- hü bozacak derecede tehlikeli ih- tilâfları halletmek, Milletler Ce- miyetinin en esaslı vazifesidir. Milletler Cemiyeti bu vazifeden kaçarsa kendi varlığını inkâr et- miş, kendi kendini yıkmış olur. Nasıl ki İtalya - Habeş mesele- sinde, İtalyaya dost devletler bi- le, Milletler Cemiyeti prensiple- rine sadık kalmak için bu devlet aleyhine siki tedbriler almaktan çekinmediler. Fakat bugün Londrada devlel- leri meşgul eden mesele büsbü- tün başka şekildedir. Almanya, Lokarno misakıni bozmuş. Bu misakın bir madde- göre, «bozulma» hadisesi olup olmadığına Milletler Cemi- yeti konseyi - bir hakem sıfati- le - karar verir, Almanya, Ren kıyılarını askelerleştirince Fran- sa Milletler Cemiyetine başvur. du «Almanya tarafından Lokar- no ;misakınin bozulduğunu tes- bit ediniz» dedi. Konsey, ittifak- la «evet» dedi. Bu karardan son- ra, gene Lokarno misakı muci- bince. Fransaya yardım etmek (Devamı 4 üncü sahifede) A. $ sine in öldürenlerin muhakemesi Abdullah cinayeti ken- disinin işlediğini itüraf etti Paris 24 (Akşam) — Dünden- beri Londradan gelen haberler Paris mahafilinde endişe uyan- dırmaktadır. Bu haberlerde Al manyaya yapılan tekliflerin İn- giltere tarafından kati telâkki edilmediği ve Almanyanın muka- bil tekliflerinin müzakere edile- ceği bildiriliyor. Fransız mahafili, (Londrada İ dört devlet arasında yapılan en “ laşmanın oOkati olduğu kanas tindedir. Almanya ile müzakere ye girişmek için Almanyanın Rendeki gayri askeri mıntakada bulunan askerini çekmesi ve bu mıntakanın bitaraf kuvvetler ta- (Devami 9 uncu sahifede) Almanyanın | verdiği muvakkat cevap Yazısı sekizinci sahifemizdedir. İ) Ren mıntakasında İ kilmiyecektir. i Rende istihkâm yapılıyor İ «M. Goebbels askerle- rimiz Renden çekilmi- yecektir » diyor Amsterdam 24 (A.A.) — Havas ajansından: İyi bir Ak İman kaynağından haber alın- dığına göre, askeri makamat, tahkimat £ yapmağa başlamışlardır. Berlin 24 (Akşam) — M. Goebbels dün gece Frankfurt- ta söylediği bir nutukta de miştir ki: — Askerlerimiz Renden çe- Çünkü oraya giden askerler sulh zamanı p kadrosunu teşkil ediyor ve da- ima orada kalacaklardır. İ M. Flândin gitmiyor Paristen seçim dairesine gitti, Temps Milletler cemiyeti tehlikededir diyor Fransız Hariciye nazırı ve Fransanın Londra sefiri Konsey toplantısından çıkıyorlar zarı M. Flândinin. geçen sene geçirdiği otomobil kazasında adan ekseriya paltosunun bir kolunu giymemektedir ) Başvekil mühim bir nutuk söy: tedi. “Yeni tehlikelere karşı da muzaffer olacağız.,,, Afyon Zafer ve Tayyare âbideleri merasimle açıldı, şehir bayram yapıyor Afyon Zafer &bidesi Afyonkarahisar 24 (Akşam) — Buradaki deleri ile zafer ve tayyare âbi- Karakuyu hat- | tınn açılış resmini yapacak olan İ başvekil İsmet İnönü ile nafıa, (Devamı yedinci sahifede) Paris 24 (Akşam) — Harici- ve nazırı M, Flandin bugün sa- nezaretine gitmiş ve başvekil M. Sarraut ile bir buçuk saat ka- Dünkü muhakeme tafsilâtı zil m.ö — Çok mu zenginmis?...