25 Mart 1936 Tarihli Haber Gazetesi Sayfa 1

25 Mart 1936 tarihli Haber Gazetesi Sayfa 1

HABER 5 Kuruş . Telefon: 29572 KÖR OLMAK TEHLİKESİNDE KALAN DEVLET REİSİ Boulogne - Sur - Mer, 25 (A.A.) — Serbest İrlanda hükümeti reisi B. de Valera, gözlerini kaybetmek tehlikesine maruz bulunduğu için, bir göz müte- hassısına muayene olunmak üzere Zürih'e hareket etmiş ve Boulogne'dan geçmiştir. 25 Mart 1536 Çarşamba 36 Çarşamba Almanya menfi cevap verdi Fransa küstü Ingiltere aranın büsbütün açılmaması için çalışıyor: Almanya kendi tabasından o!- mıyan Danziglileri askere alıyor Belçika, askerlerini terhis etmiyor Londra, 25(A.A) — Man- chester Guardian gazetesi Dam tzig şehrinde gençlerin, Alman or dusu için askere alınmağa baş- ladıklarını haber vermekte ve bu- nun Dantzig kanunu esasisini te- keffül eden milletler cemiyetine karşı şimdiye ka'ar görülmemiş bir meydan okuma te'ikki edildi- ğini söylemektedir. Bu gazetenin | iddia ettiğine göre, | den 20 yaşı. na kadar olan her hangi Dantzigli askerlik şubesine müracaata da vet edilecektir. Bu emre muhalefet edenler 150 Dantzig Florini para cezasına çarpılacaktır. Bundan başka, bu emre karşı gelenler işlerinden çr karılacak ve başka işe de alınm. yacaktır. Be'çika 2skerleriri terhis etmiyor Brüksel, 25 (A.A.) — Harbiye nazırı Bay Deveze, Ren mmtaka- sının Almanya Miratinden ke giliz, Belçika ek ebeni arasmdaki temaslar neticesinde Belçika askeri kanunlarında tadi- lât yapılmasının zaruret kesbet « tiğini meclis milli müdafaa encü- menine bildirmiştir. Bay Deveze; yakında terhis e Yüzbaşı Sene 5 » Sayı: 1515 Türk ihtiyat zabitieri Her iki senede bir, bir buçuk ay Kurun refikimiz bir kaç gün evvel ihtiyat zabitlerinin her sene (omuayyen müddet ve zamanlarda orduda hizmet göreceklerini ve ehliyet gösteremiyen memurların vazifelerinde terli edemiye”| ceklerini yazmıştı. Milli omüdafaa Ba kanlığı erkânından bir zat bu hususta demiştir ki “İhtiyat zabitlerinin iki senede bir, bir buçuk ay kıtada hizmet etmeleri hakkında ihtiyat zabitleri kanununda | bir hüküm vardır. Bu hüküm bugüne kadar bütçe vaziyeti o dölayısile tatbik i Türkiye ile Fransa arasında Mali ve iktısadi! bir anlaşma Hitler son yarım düzine nutukla- rından birini söylerken... dilecek efradm silâh altında mu - hafazası için derhal 'bir kanun kabul olunmasını teklif etmiştir. (Diğer telgraflar 4 üncüde) Ankarada plânörle düşüp ölen Kâmilin cenazesi Bugün büyük merasimle kaldırılıyor Pânörün düşmesi Kâmilin birdenbire hava oyunlarına başlaması yüzündendir Türk Kuşu öğretmenlerinden mü- tekait Yüzbaşı Kâmil dün Ankara üzerinde plânörle bir uçuş yaptığı sırada düşüp ağır surette yaralan- mış ve kaldırıldığı hastahanede ölmüştür. Bugün Ankara muha- birimiz Yüzbaşı Kâmilin cenaze- sinin merasimle kaldırıldığın. bil- dirmiş ve düşme hâdisesinin tetki- kile meşgul olunduğunu da sözle- rine ilâve etmiştir. Hâdise şöyle olmuştur: i Öğleden sonra Yüzbaşı Kâmil, mütehassısın kullandığı tayyareye Kadıköy tarafında cankurtaran otomobili Kadıköy ve Ü Xüdar mıntaka- sında şimdiye kadar sıhhi imdat teşekkülü mevcut değildi. Bunu nazarı dikkate alan be- lediye bir tane yeni can kurtaran otomobili satın alınmasına ve bu mıntakaya tahsisine karar'ver » miştir. Bu otomobilin $0för ve hademe ücreti de verilmiştir. bağlanan bir kişilik plânöre bine- rek hayalanmış ve Ankara üzerin- de bir turdan sonra uçuş meydanı üzerinde plânörü tayyareden çöz- müş ve birkaç dakika sonrada Paristen gelen haberler Tür- kiye ve Fransa arasındaki mali kıt'a hizmeti müzakerelerin müsait bir şekil- de cereyan ederek itilâfla neti- celendiğini bildirmektedir. Anlaşma neticesinde Türki- yenin Fransaya vaadesi gelmi: olan borçlarını müsait bir şekil- de ödemesi severseelare vu mıştır. Fransa hükümeti, ayrıca memleketimizde çıkan ai i ler için kontenjan listesinde munzam fasıllar ayırmağa da karar vermiştir. 9 aylık tahsilât 150 milyon lirayı buldu 35 mali senesi 9 aylık tahsisat yekünunun 150 milyon liraya yaklaştığı maliyece tutulan son statistiklerden anlaşılmıştır. Büt çenin tanziminden sonra tuz ve şeker gibi bazı maddeler resimle- rinin indirilmiş olmasına rağmen, bu neticenin elde edilmesi maliye- mizin sağlamlığını gösteren bir de- hil sayılmaktadır. plânörün kapaklanarak baş aşağı|Fenerler meseles! görüşülüyor hızla yere düştüğü görülmüştür. Kapaklanmanın neden ileri geldi- ği hakkında yapılan araştırma şu neticeyi vermiştir: Kâmil, plânörü tayyareden çöz- dükten sonra plânörü havada bir müddet kendi haline bırakarak ondan sonra harekete geçmesi lâ- zım gelirken bunu yapmamış ve hemen hava oyunlarına başlamak istemiştir. Bu yüzden plânörün müvazenesi bozulmuş, sukut hâdi- sesi olmuştur. Tecrübeli ve eski bir tayyareci olan, senelerce Eskişehir tayyare mektebinde muallimlik etmiş olan Kâmilin dimaği bir buhrana tutu. larak böyle tehlikeli bir harekete gecmesi çok muhtemel görülmek: tedir. Tayyare Cemiyeti tarafımdan merhumun ailesine münasip mik | tarda tazmirat verilecektir. Fenerlerin devletçe idaresinin kararlaştırılması üzerine Ankara- ya giden şirket mümessilleriyle maliye arasında müzakere devam etmektedir. Müzakerelerin bataat- le ilerilemesine rağmen yakında anlaşma olması ihtimali çok kuv- vetlidir. 2000 liralık edilemiyordu. Vekâlet o bütçesinin bu günkü vaziyeti, bazı kayıt ve şartlarla bu hükmün tatbikini yerine getirebile cek bir şekildedir. Bu sene ihtiyat 2 bitlerimizi bu kanuni (vazifeye davet etmek ihtimal dahilindedir. Kanunf mü eyyidelerin temini gecikirse davet gele cek seneye kalacaktır. Davet zamanları daha ziyade mekteplerin tatil zamanlar» na tesadüf ettirilecektir. Bu bir buçuk aylık müddet zarfında ehliyet göstere miyenlerin bulundukları memuriyetlerde terli edemiyecekleri doğru değildir. vapacaklar İhtiyat zabitlerinin & iki senede bir kıtada geçirecekleri bir buçuk aylık hiz metleri esnasında alacakları maaşlar için maaş kanununun bazı maddelerinin de Biştirilmesi hakkında bir Kanun lâyiha» sı hazırlamış bulunuyoruz.,, Maaş kanununun ihtiyat zabitlerine ait maddelerinde ibtiyat ozabitlerinin rütbe maaşlarının Müdafaa Bakanlığı blltçesinden verilmesi ve bunlardan me mur olanların memuriyet maaşları git olduğu vekâlet bütçesinden tediye edil mesi yazılıdır. Ismet Inönü Afyon b. anıtını açlı Ve söylediği nutukta dünya durumu karşı- sında Türk düşüncesini “anlatti: “İnsanlığın düşünüş ve geçim tarzına yakın zamanda yeni bir istikamet bulunmazsa insanlığın talii yaman olacaktır. İnsani ideallerimize rağmen Türk vatanı yeniden tehlikeye uğrarsa Türk istilâsınin ilk günlerinde olduğu gibi vatan müdafaasını kadm ve çocuk üzerine alacak tır.,, İ zırlandığını bildirmiştir. Musolini muvaffak oluyor Ankara tekzib ediyor Türkiyede casus yakalanmamış Bu sabahki Cumhuriyet refikimizde şöyle bir telgraf vardı: “Ankara zabıtası ahvali şüpheli bir ecnebiyi tevkif etmiştir. Bu adam Litvanyalı bir doktor olduğunu söylemiş, diğer bütün suallere cevap vermemekte israr ( etmiştir. bir devlet hesabına casusluk etme si muhtemel olmakla berabe: iş heniz tahkikat safhasında bulunuyor. Alâkadarlardan tahki- katın mahiyetine dair malümat al mak henüz mümkün değildir. Bu adam açlık grevine de başlamış olduğundan bugün kendisine doktorlar tarafından şırınga ile gıda verilmiştir.,, Meseleyi tahkik etmesini bil dirdiğimiz Ankara muhabiri- miz, saat (13,30) da telefon ederek, böyle bir vakanın olmadığı- nı ve Ankara polis müdürlüğünün işi resmen tekzip etmiye ha- (Yazısı ? incide) Kendisinin yabancı ——— Italyan kuvvetleri süratle ilerliyor müsabakamız Büyük eyaletler ve mıntakalar Müsabakamızda kâzananla- rın numaraları 9 uncu sayfamız. dadır. Bu liste ile kazananlar bit- miş değildir. Liste devam ede- cektir. Büyük hediyelerimiz de bu arada her gün neşredilecettir. İ a m m YN zaptedip Asmara, 25 — İtalyan tayyare- leri büyük bir faaliyet göstermek- te, Habeşlere yalnız geceleyin hareket etmek imkânını vermek- tedirler. Böylelikle, düşmana güç- lükle hareket etmek imkânı ver- mektedirler. Tzembella ve Adit eyaletleri duruyor tamamiyle İtalyanların eline geç- miş bulunuyor. Erkânıharbiye ta- rafından inşa ettirilen köprü saye- sinde Takazenin öte yanına geç- miş olan İtalyan kuvvetleri, Tzel- lemti havalisinde süratle İlerle- mektedirler, Diğer Habeş yazıları dördüncü sayfamızdadır.