25 Mart 1936 Tarihli Haber Gazetesi Sayfa 4

25 Mart 1936 tarihli Haber Gazetesi Sayfa 4

HABER — Akşam postast Almanya menfi cevap verdi Fransa küstü Ingiltere aranın büsbütün açılmamasına çalışıyor Londra, 24 — Fon Ribbentrop bugün saat 17 de Londraya gel- miştir. Ve Londraya varır varmaz derhal hariciye nezaretine gide-' rek Edani ziyaret etmiş ve Berlin- den getirdiği cevabı vermiştir. . | Haber verildiğine göre bu ce- vap, Almanyanın yapılmak üzere | olan intihabattan sonra Lokarno- cuların tekliflerini tetkik edeceği şeklindedir. Ribbentrop ayrıca Edene 1500 kelimelik bir de muhtıra vermiş- tir. Bu muhtıra Almanyanın mü- savat prensiplerine aykırı olan her | türlü teklifleri reddedeceğini ve Renin tahliyesini kabul etmiyece- ğini bildirmektedir. Alman murahhas heyeti Lon- "drada dört beş gün kalacaktır. İngiliz.Fransız noktalnazarı Mevsuk menbalardan alınan haberlere göre, İngiliz efkân u - mumiyesinde Almanyaya karşı yapılan tekliflerin hafifletilmesi aleyhinde kuvvetli bir cereyan ol- duğu halde Fransızlar buna kat'- iyyen yanaşmamaktadır. Ve bu- "gün sondefa olarak toplanan konseye Fransızlar iştirak etme - mişler, konsey de hiç bir karar vermeden dağılmıştır. Gene söylendiğine göre. Lokar- nocular tarafından yapılan teklif- Ter Almanya tarafından kabul e- dilmedikçe Fransa konseyin top- lantılarına iştirak etmiyecektir, Şaht yumuşaklık tavsiye ediyor Flandin, dün akşam Londrada| Paul Boncour'la görüşerek Fran- sa hükümeti için dört Lokarno devleti mukarreratının bir kül teş- kil ettiğini bildirmiştir. Edenin Fransızlardan, Alman- ya ile girişilen müzarekeleri dur-| durmamalarını israrla rica etmesi muhtemeldir. Ingiliz efkârımmumiyesi kıyal İngiliz i gön- İ deri ine. Fransız-ingiliz | erkânıharbiyelzri konuş- malarına muhalif Londra, 24 (A.A.) — Daily! Expres gazetesinin hususi muha- biri yazıyor: Parlâmento mahafilinde, Re-| ne İngifiz kıtaatı gönderilmesi tek- lifinden artık bahsedilmiyeceği bildirilmektedir. Bu sembolik iş- galden vazgeçileceği muhakkak - tır. Ve bu hal, İngiltereyi bir sı -| kıntı menbamdan kurtaracaktır. Bundan sonra İngiliz ve Fransız! erkânıharbiyeleri arasıda müzake- reye başlanması meselesi geliyor. B. Baldvinin yakmları, dün ak- şam bu fikrinde terkedilmesi müm kün olduğunu söylüyorlardı. Haf- ta tatilinde intihap dairelerindeki şahsiyetlerle temas eden parlâ - mento azası, İngiltereyi bir sava - şa sürükliyebilecek olan teklifin, memlekette maruz kaldığı muha- lefetten dolayı hayrete odüşmüş-! lerdir. Fransanın hareketi beğenlimiyor Londra, 24 — Fransanın Al- Hitler israr- ediyor Berlin, 24 — Dr: Şaht'ın Hit. leri siyasi gerginliği izale edecek tedbirler alması için iknaa çalıştı- ğı haber verilmektedir. Şabt son siyasi hâdiselerin Alman ticareti! ve iktisadiyatı üzerinde fena te sirler yaptığını, bundan dolayı i- şin bir an evvel düzeltilmesin! tav siye etmiştir. Hitler, intihabat münasebetiyle söylediği bir nutkunda şu sözleri söylemiştir: “Almanya verdiği kararlardan dönmiyecektir. Yabancı devlet a. damları benden yeni bir jest bekli- yorlar. Halbuki ben 25 senelik wwahedeler aktini teklif ederek kâfi derecede jest yaptım. Bunun haricinde her hangi bir yeni jest yapamam.,, Hitler bundan sonra pazar günü yapılan intihabat netiessinde halk kendisiyle beraber olduğunu gös tördiği takdirde yen! bir program çizeceğini söyliyerek su sözleri i- Tâve elmiştir: “Millet benimle beraber oldu- ğunu isbat ettikten sonra onun na- mına yeni bir harekette bulunaca- ğım, Almanyanın haysiyeti ve hâkimiyeti için çalısmalarıma de- vam edeceğim Nutuk bütün Almanyada radyo vaş'tısiyle ve büyük bir heyecan- "3 dinlenmiştir manya İle her türlü münükaşa ve müzakereden çekinmesi İngiltere- de ve milletler cemiyeti mahafilin- de fena karşılanmıştır. Göbels na diyor ? Berlin, 24 — Göbels söylediği bir nutukta: — Askerlerimiz Rende kala- caktır. Rendeki Alman askerleri sulh kuvvetidirler ve ebediyyen sradan ayrılmıyacaklardır.,, Sözlerini söylemiştir. Fransa konsey celsesine iştirak etmedi Milletler cemiyeti konseyi dün öğleden sonra Londrada son top- lantısını yapmiş ise de Fransız murahhasları bima iştirak oetme- mişlerdir. Bu hareket Almanya- ya karşı takip edilecek vaziyette Parisle, Londra arasındaki bariz i Lebrun'un riyasetinde ihtilâfa bir delil olarak eee mektedir. Konseyi Avusturya murahhas Stanley Bruce açmış ve alâkadar devletler tarafından yeni hiç bir müracaat vuku bulmadığı için! konseyin tatil edildiğini tebliğ et-| miştir. Fransız kabinesi Alman Ren İtekliflerini müzakere elmemiye karar verdi Paris, 25 — Reisi Cumhur M. toplanan Fransız kabinesi uzun bir müzake- i reden sonra, kendisine yapılan tek lifleri kabul etmedikçe Almanya İ ile hiç bir müzakereye girmemeğe karar vermiştir. Toplantıda verilen en mühim kararlar arasında, Londra görüş- melerinde verilen kararların an- cak bir kısmının şayanı kabul ol- duğu, İngiliz ve Fransız erkânıhar biyelerinin evvelce yapılan anlaş- malara istinaden almması lâzım gelen tedbirleri konusmak için toplanmaları ve Lokarno devletle- ri arasında yapılan görüşmelerin Londrada değil, diplomasi tariki- İe yapılması vardır. Ialyanın noktal nazarı Londra, 25 —“İtalya hükümeti Lokarno devletleri tarafından Al- manyaya bildirilen karara ancak prensip itibariyle taraftar olduğu" nu bildirmiştir. Londradaki salâhiyettar maha- fil, İtalya aleyhindeki zecri ted- hirlera Almanımez .. Yiateyie sw memesi için, Musolini'nin bu ka- rarı verdiğini söylemektedir. İtalya hükümeti ayni zamanda Renin beynelmilel kuvvetler tara- fından işgaline de aleyhtardır. Tahriksiz tecavüz olursa Londra, 25 (A.A) — Havas ajansı muhabirinin bildirdiğine göre, Edenin dört devletin tavsi- yesi mucibince başlıyacağr, müza» kerat devam ettiği müddetçe Fran- sız — Belçika — İngiliz anlaşma- ları mer'i kalacaktır. Eerkânı har- biye heyetleri tabriksiz tecevüz vukuunda alımması münasip teknik şartları hazırlamak üzere temasa geçeceklerdir. Aynı muhabir İtalyanm iştirak- ten kati surette imtinar halinde bile mutasavver tedbirlerin tatbik edileceğini ilâve etmektedir. Fransa red odecrk Londra, 24 (A.A.) — Röyterin Parisden bildirdiğine göre, iyi ha- ber alan mahafi!, İngiliz ve Alman devlet adamları arasında yapıla - cak konuşmalardan sonra Alman- yanın vermesi muhtemel her türlü mukabil tekliflerin müzakeresinin Fransa tarafmdan reddedileceği- ni teyit eylemektedir. Eden müzakerelerin durdu- rulmaması için çalışıyor Paris, 24 (A.A.) — Petit Pari- sien gazetesinin öğrendiğine göre, | birkaç gün evvel Alman başmurahhası Ri bentrop'un Milletler konseyinde verdiği nutkun i ve Sevyet Dış komiseri Litvinof yoldaşın ise rahat rahat gaze an başmurahhasınm nutku ne de olsa, Milletler cemiyeti konse" » pek dikkate değer hali ve Fransız, Sovyet devlet adamlarının Fransız Dışbakanı Flandenin mütemad tesini okuduğunu telgraf haberi olarak yinde helecanlı bir hava yaratmıştı. Y hususi vaziyetlerini gösteriyor, Numaralı şabıslar sıra ile (Fransa), 4 Brus (Avusturalya, konsey reisi), 5 Avenol (Fransa, kâtibi umumi), 6 Eden (İngiltere), 7 Litvinot (Sovyet Rusya), 8 Kölonel Bek (Lehistan). 9 Montero (Portekiz), 10 Edvard (Şili), | iyen not ald vermiştik. Aİ ıkardaki fotoğ, şunlardır: 1 Barika 4 25 MART — 1936 Ciciganın adını haritadan silmiye karar ördüler | Atılan bombalarla bir benzin deposu tutuştu General Graziyani ya yağmurlar diner dinme! gene taarruza mı geçecek ? Uçuş yaparken bir Italyan tayyaresi düştü dört kişi öldü Gensral Graziyan! yağmurlar diner dinmez taarruza mı geçecek ? Londra, 24 (A.A.) — Şimal cephesinde İtalyanların cenahları- na karşi İmparator, Ras Seyyum| ve Ras kassa tarafından hücumlar| yapılmakta olduğunu teyit eden yeni hiç bir haber gelmemiştir. Mamatih böyle bir hücum olsa da bunun büyük bir mikyasta bir ha- reket olabileceğine ihtimal miyor. Şimdi umumi alâka Ciciga ve Harrar üzerinde toplanmaktadır. Çünkü öyle anlaşılıyor ki, yağmak ta olan yağmurlar diner dinmez bu şehirler General Graziani or- dusunun taarruzuna uğrıyacaktır. Adisababada da bu taarruz bek- lenmektedir. Gene Habeş hükü - met merkezinden resmen bildiril - diğine göre, Ciciganın dünkü bom. bardımanda 19 kişi ölmüş ve 100 kişi yaralanmıştır, Yaralıların ara- smda İngiliz tabaasından birçok Araplar vardır. Büyük bir Ingi- nl : ni on Hintli ancak mağazanın Yek tinde tahliye edilebilmiş olması yesinde kurtulmuşlardır. Çünkü bu mağaza binlerce sterlin kıyme- tindeki mallar ile tamamen harap olmuştur. İçinde bulunan bir Ha- beş memur mitralyöz ateşiyle ya ralanmıştır. Bombalardan 30 ka-| dar ev yıkılmıstır. Bu sabah ak) yan tayyareleri tekrar Cicigayı| bombardıman etmişler ve bir bom ba benzin deposuna düşerek yan- gın çıkarmıştır ve civardaki ba- rakalara sirayet etmiştir. Bu bom- bardımanda ancak altı kişinin yaralandığı bildiriliyor. Maama-! fih son bombardımanlardan son- ra Cicigaya tamamiyle harap ol muş bir şehir nazariyle bakılabi- lir. Habeşlerin söylediğine göre, Cicigadan bir kilometre mesafede veril- Venizelos bulunan Mısır kızılhaçına ait ami liyat çadırı da İtalyan tayyarel tarafından mitralyöz ateşine tutul! muştur. Birçok bina yıkılmış ve ya mühim hasara uğramıştır. İtalyan tayyarelerinin Harrar'i da yakında bombardıman di leri zannedildiğinden bütün sivf halk şehirden çıkarılmıştır. Bir lalyan fayyaresi düşmüş Roma, 24 (A.A.) — 163 nu ralıresmi tebliğ: Cephelerde : şiklik yoktur. Bir tayyaremiz çuşa başlarken düşmüş, parçala mış ve içinde bulunan dört kişi ö müştür, Ciciya bombardımanında ölen'er Berbera, 24 (A.A.) — Dün pazar günü Ciciga üzerinde ya; lan iki hava hücumu kurbanlar 103 ölü ve 140 yaralıya baliğ oh maktadır. Mafyanlar Cic'gayı harltar'an silmiye niyet etmişler i Adisababa, 24 (A.A.) — Cidf FM Voribardimnan Edildiği söyler)! mektedir. ——..—— aleyhtarları - Hükümeti devirmek | için çalışıyorlar Atina, 24 — Çaldarisin teşel büsiyle Venizelos aleyhtarları, hür kümeti devirmek için aralarınd? konuşmaktadırlar. | İddia edildiğine göre Çaldariti ile Teodokis Demircis kabinesin! parlâmentonun önüne çıkmadaf| evel düşürerek yerine bir temer küz kabinesi kurmak fikrindedir * ler. Fakat bu teşebbüsün muvaf “ fak olacağına ekseriyet inanma * maktadır. Atina, 24 — Madam Veniz€ losun müracaatı üzerine Venizeler sun cesedinin doğrudan doğruyfi Giride nakledilmesi kararlaştırıl mıştır. Bu suretle her hangi bifi İ muhtemel karışıklığın da önü alım İngilizce metni ookünürken (İspanya): 2 Grandi (İtalya), 3 Flanden mış olacaktır. Amerika silâhlanmak istiyor Vaşington, 24 — Dışişleri er cümeni reisi radyo ile verdiği bif nutukta şu sözleri söylemiştir: “.— Avrupa tarihinin en mü hiş harbine sebep olacak olan bif “büdise,, beklenmektedir. Binaem' aleyh, Birleşik Amerikanın sulh: İ temini için, bitaraflık kanunl mız, hiç olmazsa dünyanm e kuvvetli bahriyesine ve hava fil suna müsavi bir bahriye ve bir ha” va filosu ile takviye edilmelidir. Milletler cemiyetinin işi tamamiy” le âkim kalmıştır. Milletler cemi” yeti büyük devletlere karşı karar” larmı tatbikten âcizdir.,,