25 Mart 1936 Tarihli Haber Gazetesi Sayfa 3

25 Mart 1936 tarihli Haber Gazetesi Sayfa 3

. ep takvimi şairi İmanın yamiye cevap gün, Peyami a, yazısının levhasını: takvimi şa- * i,, koymuş. şöyle başlı” “Mes'ut bir si- 7 i olan bu — ik şiir kitabı eden heves irdan galat o. bütün bir inç “edebiyat Mesline bu isim eriliyor: o Cep Woimi şairleri.,, Peyami, bu “galatı,, pi irmek istiyor: “Daha evvelki nesiller içinde şartları Bir “cep takvimi şairi,, damarlarındaki delikanlılık ateşini sanat istidadı sanır ve hemen bir gecede karaladığı nefis eser! İeri mini mini bir kitapçık halinde bastırarak devrin Sultanüş, şuarası kesilir. ! rak, yirmi, otuz lira para edine- rek bergüzide asarı bastırmak! İşte, cep takvimi şaheserleri le cep takvimi şairleri vardı!,, di-| böyle halkolur. İp, tarife girişiyor: Yaşı elliyi geçtiği halde şiirleri kir cep takvimi kıtasını zar zor İolduran bir şair, belki de ağız opagandasiyle kazandığı şöhre- mevkie, maaşa, payeye ilyakat- İzlikle maznundur; yaşı yirmiye tarmıyan cep takvimi şairi ise kü- ücük bir şiir kitabı neşredebilmek in, korıp sararak bulduğu virmi İva ile bütün bir memleketin tak- İirü i satın almak istiyen cür'etli EMA A kd AAA Ve mes'uliyetleri arayıp şu s noktaya dökunuyor: Kücük yaştakilere örnek olmak in, ilk önce büyük yaştaki cep kkvimi şairlerinin sigaya çekilme. N lâzımdır. ... “Cep takvimi şairleri,, nin vaf- İz babası olmak sıfatiyle onları ir de ben tarif edeyim: Velev az miktarda şiir yazmış lsunlar — bilâtefrik genç ve ih- İyar — hakiki san'atkârlar bu isileye dahil değildirler. Mese- i Yahya Kemalin de eseri azdır. "akat ayni zamanda büyük bir es. *t ve hoca olan bu sairin eserleri- İn basıldığı yer Takvimi Ragıb üyüklüğünde betbaht bir risale ğildir: Bütün milletin hafızası- ! Cep takvimi şairleri, Peyaminin İediği gibi, eskiden de zuhur et- iş olabilir. Fakat, onların fur- ast asıl şimdidir! Ay geçmiyor ki bu kötü risale- **den üç beş, hattâ daha fazla ikmasm... Onun için, bu “edebi *treyan!?,, hececilerden sonra arlanmıştır. Öylece tarihe geçe- ektir, Cep takvimi şairi ded'ğimiz tip, ark yahut Garp tarzında bir kül. ire sahip olmak şöyle dursun, tutavassıt bir bilgiden. orta kırat İr zevk terbiyesinden bile mah- imdur, Maalesef mekteplerimiz. * edebiyat tedrisi “şiir zevkimizi an sözdür!,, nazariyesine is- hat ettiği için bir takım orta tah- İ çocukları, damarlarında duy- vkları delikanlı!rk ateşini san'at Midadı sanmıslar. sairliklerine naat getirerek tahsili de — hev- At — bırakmışlardır. Artık şöh- * tahtına çıkmak. deha (acma hin olmak için bir tek sey kalı- Ordu: Annesinin salkım künesini mniyet Sandığma rehine koya- Nadir Nadiye cevap Gene bugün, Cumhuriyet gaze- tesinde Nadir Nadi, dün kendisi hakkında yaptığım bir tenkide ce- vap veriyor. Ben, onu edebiyatı- mızın şimdiki vaziyeti karşısında “hamdüsena,, ile meşgul diye it- ham etmistim. O da bana diyor ki: “Eyvah yapamadık.. Olmadı... diye ümitsizliğe düşmekte ne ma- na var? Halimize dizimizi döve- ceğimiz e ba geri katısımızın sebeplerini arıyalım, ona bir care bulalım ve çalısan genelere ümit bağlıyalım; daha iyi ederiz. 3” Fikrimce, bedbin'ik kadar Tü- zumsuz ve yerinde olmıvan nik- binlik de muzmdır. Belki ikinei hal, birinciden bile zararlılır. Çönkü fertlerden k'yas edin: “Ev. vah yapamadım! Olmadı!,. diyen bir san'atkârdan daima ümit var- İ dir. Halbuki, bütün milletin naza- rında bir hiç, hattâ hiçten de aşa- ğı olduğu halde, kendini Sultamus- şuera sayan müteşa'rlerden ulusal kültürümüze hayır mı velir? Acem şairinin dediği gibi: An kes ki neda'ned ve nedened ki neda ned. Der cehli mürekkeb ebesiddekr| bemaned En âlâsr, ne bedbinliğe düşüp “çalışan,, gençlerden ümidi kes- mek, ne de gülünç bir n'kbinlikle müteşairlerimizi şiir yazıyor san- maktır. İyisi mi, hakikati, olduğu gibi, şöylece görürüz: Edebiyat cephesinde sükünet var. Yalnız arada sırada ufak te- fek saçmalar atılryorsa da artık kendi lâhuti kanatlariyle değil as- ri bir tayyare ile uçmağa baslrvan şiir perisi bunlardah tamamiyle masun kalıyor! Ona nüfuz edebi- len yok... Bu hal karşısımda da na- zeninim, asağrlara bak'p: — Bu bilgi ve bu makine dev- rinde beni, o pesterkerani okları- nızla zor avlarsımız! . diyor. Hakkı da var: Peyaminin söylediği gibi “a- dını,, ve “kadını, kelimelerini yanyana getirmekle siir yazdım sa nan cep takvimi şairlerinin istih- kakı, hizce va'lnrz istihzader! Ne istiyoruz ? Maksadım, hiç kimseye hücum değildir. “Cep takvimi şairleri, Zavallı yazmacwlar ve tülbeniçiler kooperatifi iftiraya uğramış Yüzlerce azası olan ve şimdiye kadar çok faydalı işler yapan yazma ve tülbendeiler kooperatifi aleyhine son zamanlarda muhtelif makamlara bazı ihbarlar yapıl - mıştır, Bu ihbarlar hakkında yapılan tehkikat ikmal ed'ldiğ'nden şimdi bu ihbarların mahiyetini yazıyo - TUZ, Kooperatif aleyhinde ilk ihbar- lar İktisat vekâletine yazılmıştır. Bunun üzerine Vekâlet derhal İs- tanbula iki müfettiş göndermiş ve kooperatife verilen (o köntenjan tahsisatını da kesmiştir. Bu sıralarda Maliye vekâleti- ne de kooperatifte vergi kaçaker lığı yapılmakta olduğuna dair iki ihbar yapılmış ve Maliye Vekâleti de kooperatifin hesaplarının tefti. şi için müfettişler göndermiş ve kooperatifin defter'eri de mühür lenmiştir. Bu suretle kooperatif faaliyetine devam edemez bir ha- le gelmiştir. İktisat ve Maliye müfettişleri nin kooperatifte- yaptıkları teftiş- ler üç ay sürmüştür. Bunun neti- cesinde yapılan ihbarların tama- men yersiz olduğu anlaşıldığın dan İktısat veköleti eskisi gibi ko- Fazla toplanan Telefon paraları Hastane işlerine sarfolunacak Telefon şirketinin abonelerine iade ile mükellef bulunduğu fazle alınmış mükâleme ücretlerinin a- boneler tarafından belediye has tahanelerinin tevsii için teberrü edilebileceği hakkında geçen sene Heyeti vekile kararı çıkarılmış ve buna istinaden şehir halkının te- berrü edeceği abone ücretlerinin toplanmasma başlanmıştı. Bu iş henüz ikmal edilmiş değildir. Fakat geri kalanlar şimdi ad- reslerini değiştirmiş olan ve yeni yerleri bulunamıyan birkaç abo- nedir, Bunlar da fazla bir ehemmiyeti baiz olmadığından belediye bu yıl bu paranın almması muamele- sini (yaptırarak işe başlamıştır. Yapılan son tahmin bu paranm 105.000 lira olacağımı göstermiş- tir. Bu 105.000 lira ile Cerrahpaşe ve Haseki kadın hastahanelerin- de birer pavyon inşasma ve be pavyonların tesis ve sair masraf - larma sarfına karar verilmiştir. Bunun içinde karşılıklı ola- rak belediyenin gelir ve gider büt çelerinde birer fasıl açılmıştır. operatife tülbend kontenjanı ver.|Hava hücumlarından miş ve defterlerdeki mühürler kal drees. Bir balıkçı kayığı battı Rumeli kavağında oturan ba- lıkçı Ömer, yanına aldığı on bir balıkçı ile beş çifte kavığına bin- miş, balık tutmak üzere Kartal şa- hillerine gitmiştir. Gece saat dörtte kayık Sedef adasına doğru giderken karanlık- ta İstanbul istikametinden sürat - le gelen bir motörle çarpışmış kayık ortasından parçalanarak batmıştır. Ömerle on bir tayfa denize düşmüşlerse de motör tarafından kurtarılmışlardır. Motör Antalya ambarına aittir. Kaptan İbrahim tevkif olunmuştur. EA a MY de, bence, fert fert mesul sayıla- maz. Kötü bir edebiyat tedrisi ne- ticesinde zavallıların zevki böyle tereddi etmiştir. Maarifimizin ya- pacağı şey, medreselerin “kale, ve “Tiyle,, inceliğiyle eski nesle İstanbulu korumak için İstanbul şehrini bâva tehlike sinden korumak üzere tamamen idari mahiyette olan tedbirlerin alınması için hazırlıklar yapan Vali muavini Hüdainin başkanlığı altındaki komisyon tedbirleri tes- bit etmiştir. Yalnız geçen yıl Başbakanımız İsmet İnönünün hava tehlikesi ol duğunu bildiren nutkundan sonra baş'ıyan bu faaliyet elde tahsisat bulunmadığı için müsbet sahada lâzım gelen neticeleri vermemiş - tir, > ş Bu yıl İstanbul vilâyeti hava tehlikesinden korunma işi için bir tahsisat verilmiştir. Tahsisat vilâyet hududu için- deki bütün kaza ve köylere taksim edilecektir. Ayrıca şehir hudutle- rı dahilinde sarfedilmek üzere 25.000 liralık bir tahsisat daha verilmiştir. Komisyon bu paralar. la ilk plânda yapılması icap eder Şark kültürünü tedris ettikleri gi.) işleri tesbit etmektedir. bi, şimdi de Yunan klâsiklerinden Alman romantiklerine kadar bü - tün beynelmilel kültürü çocukları- mıza telkin eylemektir. Arabi ve Farisi bilmiven bu- günün lise talebesine, edebiyat ter. biyesi namma Vasıfı Enderuni ile! Gurebahanei Lâklakan arasında- ki dar saha gösterilirse netice işte böyle olur. Biz, öyle bir edebiyat nesli iş. tiyoruz ki, eline geçirdiği yirmi o- tuz lira ile saçma sapan bir şiir ki. tabı değil, kendi tarafından yapıl. mış bir Homer tercümesi neşri için calışsm. Kültüre müstenit edeb'yat... Gençliğin şiarı bu olmalıdır... 4,33 1220 16.40 18,28 1957 415 1006 654 9231200 132 948 GEÇEN SENE BUGÜN NE OLDU? Bitler Con Sayman ile siyasi gtürüşme, Buna varmak için de ilk mücade | lerde bulunmuştur. le, cep takvimi şairleri aleyhine açılmadıdır 1vaâ-N0) Harbinde 6 saat süren bir infilâk olmuş, cephane depoları patlamıştır. Halk şehirden kaçmaktadır. Çinde nehirlerin taşmasından 20 bin ki boğulmuştur. Mi emlâk arasında Kıymet biçile- miyen binalar Bundan bir müddet evvel millt emlâk idaresinin Ankaradan veri- len bir emir üzerine milli emlâk - tan olan mektepler, kışlalar. mü zeler ve saraylarla diğer binalara kıymet takdir ettiğini ve maliye vekâletinin bu emlâkin bugünkü emlâk kıymetine göre bu emlâkin hakiki kıymetini öğrenmek istedi- ğini yazmıştık. Bu iş için teşkil edilen komis- yon mesaisini bitirmiştir. Yalnız komisyon yüksek taribi veya ma- nevi kıymetleri itibarile bazı bi - nalara kıymet takdir edememiş veya bunlara kıymet takdirini va- zife ve salâhiyeti haricinde gör « müştür. Bu binalar meyanında yüksek tarihi kıymetleri bulunan Topkapı Sarayı müzesi, Çinik ve Bağdat köşkleri, müzelere devre - dilmiş olan bazı türbelerle Dolma bahçe ve Yıldız sarayları bulun » maktadır. Bu husustaki noktai na- zar maliye vekâletine bildirilmiş. tir. Vekâletin vereceği direktife göre hareket edilecektir. Gülhane müsamereleri Gülhane kliniğinin senelik 10 uncu tıbbi müsameresi bu aym 27 inci cuma günü saat 16,30 dan 18,30 a kadar de vas4 edecektir. Arzu eden meslektaşların | ei rica olunur, - me oliydah 5 Arapçaya yeniden mi başlıyacağız? M. Turhan Tan yazıyor; Dün bir dostumu ziyarete (gittim, Konuşurken söz, mekteplerde okutulan kitaplara intikal etti. Dostum, dertli dertli içini çekti; — Bizim oğlana, dedi, bir arapça hocası tutacağım. Eline © verilen ders kitaplarından bir kısmını başka türlü anlıyamıyacak! Ve sonra iddiasmı haklı göstermek için “Eşya dersleri, adını (taşıyan bir kitap getirdi. Gelişigüzel sayfaları çe virdim. Şu tabirleri gördüm; — Bittesir, elektriklenme, şerare, savt, suların tas fiyesi, mesamatlı kap, humzu sanli man“ ganez?.. Simli ben de soruyorum: Türkçenin alabildiğine sadeleştiği bir ( sırada ille mektep çocuklarına bu kelimeleri keke etmenin ne lüzumu var? Küçük devletler veLokarnocular Necmeddin Sadık, bugünkü Akşam” da yaziyor? ' Almanyaya teklif edilen şartlardan Milletler Cemiyeti mes'ul (değildir ve onları benimsiyemez. Bazı devletler ta rafından hazırlanmış şartların müdafaa” sını Milletler Cemiyetinden beklemek, bu müesseseyi şu veya bu devletin, şu veya bu devletler (o zümresinin bususl politikasma âlet etmek demektir. Böyle bir hal, Milletler Cemiyeti için vazifesk ni hiç yapmamaktan daha (tehlikeli o lur, Bunun içindir ki Milletler Cemiyeti dışında hazırlanmış tekliflerin kabul & dilmemesinden doğabilecek ihtilâfa kon» sevin nasıl müdahale edeceğini hukukt bakımdan anlamak O püctür. Bahusus, kendi höleimiveti altındaki vatan toprak ların ecnebi orduları işmali altına âlim masmı Milleer Cemiveti bir devletten nasıl İstivehilir? Miletakil o bir milet hörle hir teklifi kabul etmedi dive, Mik letler Crmiveti ne hella onun aleyhine zecri tedbirler alabilir?