25 Mart 1936 Tarihli Ulus Gazetesi Sayfa 1

25 Mart 1936 tarihli Ulus Gazetesi Sayfa 1

ON YEDİNCİ YIL. No. 5263 ADIMIZ, ANDIMIZDIR 25 HART 1936 ÇARŞAMI görersemeşsenarenaeencne ! Son haberler üvsüncü sayfamızdadır İsmet İnönü Afyon zafer anıtını önemli bir nutukla açtı «Yeni Türkiye doğduğu gündenberi milletlerin barışı için çalıştı. Dün kahramanca vuruştuğu milletlerle bugün yakın ve samimi dostlukları kurdu.? “Eğer bu insani ideallerimize rağmen bu geniş türk vatanı yeniden bir tehlikeye uğrarsa, türk kurtuluşu nun ilk günlerinde olduğu gibi vatan müdafaasını, kadın ve çocuk; bütün millete ait bir va'zife olarak kabul edeceğiz.., Afyon, 24 (A.A.) — Anadolu ajan- *| sanımm hususi muhabiri bildiriyor: Başbakan İsmet İnönü, yanlarında Bayındırlık bakanr B. Ali Çetinkaya, Ekonomi bakanı B. Celâl Bayar, Finans bakanı B. Fuad Ağralı, C. H. Partisi gencl sekreteri B. Recep Peker, kamu tay asbaşkanı B. Nuri Conker, Saylav- lar, Devlet şürası ve Sayışkur reisleri, yerli ve yabancı bütün basın delegeleri bulunduğu halde bugün saat 13.30 da hususi bir trenle Afyona gelmiştir. Sant 12.30 da diğer bir trenle de bakanlıklar ve diğer devlet kurumları ileri gelenleri buraya varmış bulunuyorlardı. Başbakanımızı getiren tren istasyo. Birerken istasyonda bulunmakta olan halkın ve mekteblilerin sürekli alkışla- riyle karşılanmıştır. İsmet İnönü tronden * inerken genç — mektebliler — tarafından kendilerine birçok buketler verilmiştri. Başta muzika olmak üzere saygı resmi yapan azkeri kıtaları, izcileri ve mekteb. lileri teftiş ettikten sonra otomobille istasyondan ayrılan başbakanımız şehre giden yol üzerinde birikmiş olan halkın ve mekteblilerin alkışları ve yaşa sesleri arasında urayı şereflendirmişlerdir . Uray ve valilik önünde kesif bir balk kalabalığı vardı. Başbakaihımiz, otomo- bildon indikten sonra yanlarında BB, Ali ÇetinKaya, Fuad Ağralı, Celâl Ba- yar, Recep Peker ve vali bulunduğu hal. de, meydanın dört yanını dolduran hal- kın ve mekteblilerin önünden geçerek selâmlanmış ve yaşa, varol sesleriyle kar- şılanmıştır. Uray binasında kısa bir dinlenmeden sonra Atatürk zafer anıtını bir söylevle #çan İsmet İnönü valilik ve kolordu bi. nalarını ziyaret eylemiş, şehidlikle asri mezarlığın açılışını yapmış ve yapılmak- ta olan hali gezmiştir. S hdi detan ğ ile e. Baştetke YENİ YOLLAR VE ANITLARIMIZ. F.R. ATAY Evveli gece Başbakan İsmet İnö- Mü, yanında Ekonomi, Bayındır- lık, Finans Bakanları, Cumuriyet Halk Partisi Genel Sekreteri ve birçok davetlilerle Ankaradan ha- reket etti: Türk demiryollarının yeni uğraklarını ve Afyonkarahi- sarda layyare ve zafer anıtlarını açacaktır. Umumi kalkınma ve müdafaa menfaatlerini ilgilendiren herhangi bir açış töreni, bizim için, zaferin tamamlanmakta olması demektir. Çünkü Atatürk'ün hedefi muayyen hiç bir nokta ve mütdeti, musyyen hiç bir zaman olmayaa bir kurtuluş davası vardır ki o, durmiaksızın, gev- şemeksizin, sarsılmaksızm devam e- decek, ve asla bitmiyecektir. Eski madeniyet enkazlarına bakınız: İşlerini bitirmiş olduklarını — san- dıklarından dolayı, boyunlarına eski şereflerinin mükâfatı olarak, altın, gümüş veya bakır, fakat bir zencir takılmaktadır. Kemalizm, durmak, uyuşmak ve donmak bilmiyen bir ileri - hareket idealidir. İmdi hiç bir. vakit, da- ha ileri gitmek ihtiyacından uzak- lasamayız. Afyonkarahisar zafer anıtının Yüksek manâsı nde durmak is- temeyiz. Aydınlık ve sıcağını hcnülı Yohumuz üstünde hissetiğimiz gü- Neş, oranım yatcını kayaları uılünğğn BÖ Stü. Burada şumu işaret etmeliyiz /Sanı 2, inci sayfada) Almanya, yeni Afyon, 24 (A.A.) — Anadolu Ajansının hususi muhabiri bildiriyor: İsmet İnönü, Atatürk zaler anıtını açarken şu nulku söylemiştiri- — - 5 “— Aziz vatandaşlar, önünde taplandığımız anıt özel manalı yüksek bir belgedir. Bununla beraber büyük türk ulusunun bir lahza kendisini -toplıyarak düşünmesini dilerim. Karşınızdaki timsal, her hangi bir harbın zaferini ebediyete götürmekten daha yük- sek ehemiyeti haizdir. Bu, bir askeri seferin netice- sinden başka bir şey ilade eder. Bu, türk kurtuluşu- nan hakiki remzidir. Türk kurtuluşu büyük ulusumuz aleyhinde her hududtan koca bir dünyanın hücumu- na karşı türk milleti ile ilgisini kaybetmiş ve - harici müstevlilerle beraber olmuş bir idareye karşı, türk milletinin fikirlerini kalın dıvarlar içinde hapseden kurunuvusta zindanlarına karşı istiklâl sonucu ola rak tahakkuk etmiştir. Milletin asırlar süren istirap- ları burada durmuş, harici âlemin bitip tükenmez zulüm ve istilâları Kocatepeyi aşarak Alfyon ovasına indiğimiz gündenberi devrilip yıkılmıştır. Türklerin Afyon ovasına inmek hamleleri ergenekon elsanesi :;ı' 20 inci asırda tahakkuk ettiren hakiki bir tezahür- ür. Almanya, projeyi reddetti anlaşma tekliflerini otuz bir mart salı günü İngiltereye bildirecek Kutruluş, türk milletinin kendi eseridir. Vatandaşlar, kurtuluş, türk milletinin kendi ese- ridir. Türk milletinin kendi bağrından yetiştirdiği en büyük evlâdının etrafında yekpare olarak başar- dığı bir varlık mücadelesidir. Türk milletinin istik- balce uğrıyacağı tehlikeler karşısında nasıl hareket etmesi gerektiğini öğreten bir tecrübe haznesidir. Dünyanın ufukları bulutludur. Dünyanın ufukları yeniden çok bulutlu olmuştur. Bu karanlıklar içinde hiç olmazsa bu nesil hayatı için barış ve iyi geçim ümidi çıkacak mı? Bunu yakın günlerde göreceğiz. Yeni Türkiye, doğduğu günden- beri milletlerin barışı için çalıştı. Dün kahramanca vuruştuğu milletlerle bugün yakın ve samimi dostluk ları kurdu. Bu örnek dünyanın diğer bölgelerinde çok görülmiyor. Bugünkü arsıulusal kaygalar bize hemen yakından temas etmez. Fakat insanlığın düşü- nüş ve geçim tarzına yakın zamanda yeni bir istika- met bulunmazsa, insanlığın talit yaman olacaktır. Şimdi, türk milletinin iradesini bir daha söyle mek için bu toplantıdan istifade etmek isterim. Mil- letler arasında emniyet, her millet için ve umumi sulh için müşterek ve ameli olmalıdır. Mümkün olduğu hadar geniş ölçüde ve mümkün olduğu kadar geniş saha için barış ve güvenlik tedbirleri bulmağa çalı- şalım. Yoksa büyük bir sahayı yangına maruz bıra- kap bir kaç parça evi kurtarmağa çalışmak böş bir hülyadır. Büyük Başbuğun etrafında, Eğer bu insani ideallerimize rağmen bu geniş türk vatanı yeniden bir tehlikeye uğrarsa, türk kur- tuluşunun ilk günlerinde olduğu gibi vatan müdafaa- sını kadın ve çocuk bütün millete aid bir vazife ola- rak kabul edeceğiz. Bütün millet başbuğ Atatürk'ün etrafında yekpare olarak onun emrinde ve onun za- Fer yolunda hareket edeceğiz. Edecek miyiz? Cevab veriniz. Bütün dünya çın- Tasın. Ben de size cevab vereyim. Yeni tehlikelere karşı da muhakkak mazaffer olacağız. Büyük bir milletin kendi kudretinden ve kendi fedakârlığın- dan emin olması onun arsıulusal âlemde faydalı ol- mast için Feyizli bir kaynaktır. Türkler anıtın önün- den türk milletinin müdafaası için bütün varlıklarını feda etmek aşkını yüreklerinde tazeleyerek geçecek- Terdir.,, B. Molotof Mühim beyanatta Pi n B. Molotof Moskova, 24 (A.A.) — Gazeteler, halk komiserleri konseyi reisi Molo - tof'un Lö Tan gazetesi direktörü B. Şostene ile yaplığı görüşmeyi yaz - maktadırlar. Bu ayın 19 undaâ yapılan bu görüş- mede, B. Şostene'nin bazı suallerine cevab veren Molotof, şunları söyle. miştir: Ren'in işgalinin manası * — Ren bölgesinin askerileştiril. mesi hiç şüphesiz, Almanya'nın şar- kında bulunan memleketleri ve - bil - hassa Sövyet Rusya'yı tehdid altında bulundaracaktır. Bunu anlamamak yanlış bir yola sapmak demektir. Alman iotalarının Belçika ve Frams (Sonu 3. üncü sayfada) - — Berlin, 24 (A.A.) — Almanya hükü- metinin resmi tebliğidir: Büyük elçi B. Fon Ribbentrop bu ayın 19 unda kendisine - verilmiş olan Lokarno hükümetlerinin mahtırasına a2- şağıdaki müvakkat ceyabi ba - alışam İngiltere dış bakanı B. Antoni Eden'e vermiştir: 19 mart tarihinde İngiltere diş ba- kanı B. Eden Londrada bulunmakta o. lan büyük elçi B. Fon Ribbentrop'a Lo- karno devletlerinin teklifleri proje muh- teviyatından ilk dafa olarak bahsetmiş. ti. Bu teklifler yapıldıktan sonra Alman- ya hükümeti bunlar hakkındaki görüş- lerini bildirmeğe çağırıl 1. — Almanya hü lr. ti, Lokarno andlaşmasının hukuki ve siyazi şart- ları farnsız - sövyet askeri andinş - masmmım yapılması ile hazırlanmış ol- F İKİ KONSER B. Celâl Esad'ın bu yazısını 5. inci | sayfamızda ohkuyunuz İ ğ İ İ düğuüna kani olarak, kendi tarafın - dan da tam egemenliğini bütün AL manya toprağı Üzerinde yeniden kur- miya karar vermiştir. Alman askwx - lerine alman arazisi içine girmek en- Firi vermel le Almanya hüküneti h susi ve müstakil bir harekette bu'ün- mok istememiş fakat Almanyayı Av rüpa sulhünı :cik va makul bir teş - (Sonu 5. inci sayfada) nI Zigurat'ın başka bakımdan anulizi Zigurat kelimesini tek ve basit bir kelime olarak kabul ettiğimiz takdirde analizi yukardaki - gibi- İtalğa Habeşistana sulhu zorla dikte etmek için vakıl kaz Londra, 24 (_A-A—İ' — Nevs Kronikl gazetesi yazıyor: n bülür za: sı, İtalyanın Habeşistan ile ü : meyi biç olmazsa, üç hafta & birakmak — islediğini pek iy mektedir. ltalya bu müddet içinde Ha- beşistanı boğucu gazlar ve diğer vasıtalarla yoketmek ve ona kendi anmak istiyormuş şartlarını cebren kabul umudundadır. 13 ler reisi B. Madariaga dün telefonla'B. Grandi'ya koraite cel sesi hakkımnda haber vermiştir. B. Madariaga'nın pek yakında B. Mu- golini ile barışcıl bir anlaşma tr- minine çalışmak için Romaya gi- deceği sanılmaktadır. eti Hus,, un Dil Yazıları Güneş -Dil teorisi ile kelime tarihi ve tarihi tetkik ya ıpmak tecrübeleri H. R. TANKUT dir. (1)| Fakat bir de manasına ve en son imlâsına bakarak onu mü- rekkep olarak alırsak o zaman parçalamamız lâzımdır: N () () (8) Ziğggurat -— ziğg 4 gür 4 at (1) zig — kelimesinin anlamını yukarda öğrendik gök demektir. Gök olduğu gibi yüksek - ve sivri manalarına da geliynjr. Yine Sü- mercedet bir “sig” şekli daha var- ki o da tersine olarak çukur ve do- lu manasına gelmektedir. Bununla bir le iki zıt mana kasde- virler bulunduğunu da hatırlatmak isterim, (2) gur kelimesine gelince: o- nun da manası; tesis etmek leştirmek demektir. Y -Sayfayı çı (4) “Ulus” un 242 -14 çıkan sayısına bakınız,