1 Nisan 1936 Tarihli Anadolu Gazetesi Sayfa 5

1 Nisan 1936 tarihli Anadolu Gazetesi Sayfa 5

| | Nisan 1 |Amerika mektupları Nevyork Asansörcüler Grevi Çok Enteresandır. Yarı çıplak bir kadıu_g.elir, size sorar: Size bugün yüzme öğreteyim mi? Nevyork'un görünüşü.. Nevyork'taki asansörcüler grevi arkadaşımızın hakkındaki dikkate şayan ve meraklı öç | Fmektubundan — birinclsini dün neşretmiştik. Bugün de İkinci- sini veriyororz: Nevyork, (Özel) — Dünkü yazımla Asansör İşçiler grevinin nevyork'da ne kadar ehemml- yetli bir dert oldoğunu ve grev yapan 76 bin amelenin İstek- lerini ve mülk sahiblerinin li- razlarını ve grevin diğer me raklı taraflarımı yazmıştım. Ba- gün İse grevin bunlardan daha #z meraklı olmiyan kısımlarını yazıyorum: Grevin devamına tesiri olan ikinci bir “iç yüz, daha var: Nevyork'un büyük bioslarını ekseeriya sabibleri İdare etmez ler. Böyük bir bimayı idare etmek çok karışık, hatta — İhtl- das ve meklek İşldir. Bu yüz- den Amerika'nın büyük şehir: lerinde “Bina İdaresi Şirketleri,, moydana çıkmıştır. Bo şirketler ekseriya birkaç bina İdare eder ler. Bunların Mühendls, İnşaat, mübayaat, maliyo, avukat, me. Mmurin, reklâm ve eaire şubeleri vardır. Memurin kısmı da çok meraklıdır. Aşçı ve hademeden tütonuz beden — terbiyesi ve yüzme moallimleri ve eğlen dirme (müdürlerine telefon ve telgraf kızlarına varıncaya ku. dar çeşit çeşit memurları vardır, Asansörcüler, — kapıcılar, — orta hiztmetkârları, odacılar hep ont. forma giyerler. Nöbet değlşme lerde &ıraya girlp telilşten ge çer ve aaker gibl yürüyerek Yerletine dağılırlar. Bozı binalarda ve — otellerde boru çalmak antıkalığı — dahi gösterilir. (Bu âdet — terkedil. Mmeğe başlanmıştır.) daha tuhaf olanların damlarında memurlar talim ve jimnastik yaparlar. Haftada bir defa bütün memur. lar yağgin talimleri yapmak tecburiyetindedirler. (Bu be. lediye kanubvunda da vardır) İllılyı müfettişleri ara &ıra ba talimleri teftiş ederler. Büyük bir apartman binası tin korldorunda yürür veyahnd Büzel vücudunu üçte bir dere. ftede örtmüş olan güler yüzlü bir bayanın davet edicl ve a Sak bir teklifle: “Size bugün Yüzme öğreteyim mif,, dediğini İltir ve bir İşe gitmek — üzere beniz, tereddüde düşebilirsiniz. tarı asgari 10 bin dolardır. Bu miktar İşin ebemmiyet ve me murların adedlâc göre faztalaş- tırılır. Bonun İçle teşkil edilen buanal bir siğorta girketi çokaz bir ücret mukabilinde — slgorta verir. Sadede gelelim: — Bir tarafin bina idare şirketleri birliği ve diğer taraftan bina İşçiler bir Ugği; İki bokeör gibi Iki bafta danberl — döğüşüöp duruyorlar, Hiçbir taraf aman — dilemeyor. Hslk ve kiracılar İse boku ringi etrafında toplanmış olan seyir eller gibi mücadeleyi seyrediyor, fakat amele birliği taafını ilti zam ediyorlar, ÜUmumi kanaate göre emlâk sahipleri tarafından — işellerin İsteklerini kabul etmek İmkânı vardır. Sokaklar ve binaların önleri göğüslerinde ve sırtlarında grev Tevhaları taşıyan İşcllerle dolu. Gece ve gündüz nöbet ile do laşıyorlar. Polisler ise 2orbalık ve vakuat çılmaması İçin İki misli Tfazla çalışmağa mecbar kalıyorlar. Bu grevde pekâz vukuat ol- du. Grevi bozmak — için kulla: nılan bazı adamlar, burada «Uçucu kollar» İami verilen ve habersiz baskın yaparak da: yak atan çarçabuk kaçan İşel grop'arı taraYlarından dö vüldü. Tevkifat az oldu, 255 kişi kadar tatulda. Kiracılar ve halk grevcilere sıcak kahve ve sandöviç veri yor ve bina İşletme şirketleri ne asansörleri İşletmezlerse kira vermiyeceklerini — söyliyorlar . Bozguncular tarafından işletilen asansörlere binmiyorlar. Nevyork şehremini La Gusr- dia her iki taraf arasında sulh yapmağa çalışıyor ve işl hake me vermek İstiyor. 100 Bla kişiye haftada iki dolar daba vermek ayda 800 bin ve tenede 9,600,000 doler daha yapacak — ve İş sanatloin azaltılması yüzünden şimdiki işel adedine daha binlerce kişi Hlâve edilecek ve ba binaların masraf kısmında — milyoolarca dolarlık bir kabartı daha mey dana getirecektlr. Bina idarcsl — İşlerine aklı erenlerden büyük bir kısmı bu masrafiın yapılması — kabil olduğunu İleriye sürüyorlar, İşin en küvvetli olan üçüncü bir iç yüzü dahbu var. O da ve İki veya duba fazla memur |banka ve elgorta girketleri, yani Ve hizmetçi koullanan — hususi 'e amumi her bina sahibi işçi karşı slgorta çıkarmak Ehdyıdıdodlı. Sigorta mik- kapital mes'elesidir. Banka ve sigorta — şirketleri Amerike'da binalar üzerine bir kaç mlilyar dolar para vermişlerdir. Buna Borsada Üzüm satışları: Ç. Alıcı K.S. K.$. 73 F. Solarl 13 25 4 5L H. Alyott — li 14 48 M. j. Taran. 12 75 12 75 12 Ş. Riza halef. 12 75 12 75 182 Bugünkü satış 600048 Dünkü yekün 501263 Umum “ Zeytinyağı satışları: Kilo Alıcı KS'KS, 25000 kilo M alıcı 43 44 Zahire satışları: Ç. Ciasi KBK & 970 Buğday 635 775 8 Sassım 21 21 18 B. pamuk 42 42 1585 ki. T. ba. içi 50 75 83882 « K. badem 13 25 13 25 627 Acıblçi — 43 61 Ceviz içi — 14 50 hat, Karataşta Santo, Tilkilikte Yenl İzmir ve Güzelyerde AfI. yet eczaneleri açıktır, Yunanistan'da Spor İşleri Bir oyunda altı Kişi yaralandı Geçen Salı günü — Pire'de Padilotodromyon sahasında Ikin ci gümeden Nespolls ve Amina takımları arasında yapılan mu v anlı badiseler olmuş ve Pire fatbol hey'eti bu iki teşkilâtın kapatılmasını federaş yondan İstemiştir. Hadise oyun- Colar arasında geçmiş ve İçle rioden birisi eğır yaralı olmak Özere altı kişi hastaneye kaldı rılmış, beş kişi de müddelamu: minla emrile tevkif edilmiştir. Ağır yaralının hayatı tehlike- İldir. Hadise dolayısile Yonan spor göezeteleri şiddetli neşriyat yap makta ve kulübün kapatılma- sında İsrar — göstermektedirler. Aynl zamanda nizamnemenln de tadilini istiyerek ileride daha acıklı müsademelere — meşden mermemek İçin oyun İdarele- ribln hükümet İnzibatına tev- dilni ileri sürmektedirler. Tire'ye gezinti Demirspor kulübü tarafından yeşli Tire'ye tertip edilen ge zinti, 6 Niasa pazar günü ya- pılacaktır. Tire, mlsafirlerini kargılamak için bazırlanmaktadır. O gün, şehir çarşısı da açık - bulandu- rolacaktır. Tire, şimdiden ilk- bahara girmiş ve her tarafında bol yeşillikler görülmeğe baş- lamıştır. Sürekavı Eşrefpaşa avcılar - birliği pa- zar günü kaptan Naci'nin Ida- resinde Parsa'da bir - sörekavı yapmışlardır. Pursa avcılarının da İştirak ettiği bu sürekte 9 domuz ve bir. çakal — öldürül- MüÜştür. Hlâveten borçlarını yemli lerin mülkleci banka ve sigor: talara geçmiştir. Ba iki kuv: vetli teşekküller mesrafın mil- yonlarca dolar daha artmasını gelirlerine karşı görmektedirler. İşte bu üçüncü kuvvet perde arkasından en kuvvetli yamru- ge sallamaktadır. Bana reğmen gtev Nevyork'tan başka şehirle. di de sarmağa başlamıştır. Asansörcüler — grevinin me: raklı başka sahifeleri vardır. Bana grev bakkındaki son üçüncü mektobamla bitirece: gim. Ahmed Robenson Harar Bombardımanın: da 500 Telefat Var — Başı 1 inci sahifede — haber veren top sesile bombar- dımanın başlaması arasınd. yal Diz yarılm aat geçtiği belde bombardıman — başladığı anda bütün halk kırlara iltlea etmiş bulunuyordu. Royter ajansının İtalyan ce nop orduları nezdindekl mu babiri Gorahi'den bildiriyor: Italyan'lara göre, Harrar bom bardımanının sebebi şehrin süel ö olarak kullanılmış olmamdır. Bombardıman eivil halkın bü yük bir kısmının ve bü me: yanda kilisenin eüel malzemeye sığınak oldoğu haber - verllen Fransız katolik heyetin şehir den çıktığı hakında alınan ma lümat tahkik edildikten #oora yapılmıştır. Bombardımana iİştirak eden bir tayyareci bana dedi ki : — Habeşler hiç şüphesiz bi zim açık ve müdafassız bir gebrl ve sivll abaliyi bombaya tattoğamuzu — söyliyeceklerdir. Fakat ben bunu reddederim, Riz gebrin yalmız kıtaat veya #ücl mealzeme İşgal edildiğini gösteren — fotoğraflar üzerinde evvelden — tesbit edilmiş olan kışımlarını bombardıman etmek için aldığımız talimata tamamen rlayet ettik. Filbakika bombalar — çehir dışına düşmüş ve müstabkem yerlerle benzin ve mühimmat depolarını ve kamyonların bu- londoğa yerl tabrib — etmiştir. Bombardıman müh'm hasaratla birçok kişinle ölmesine ve ge bel paniğe sebep - olmuştur. Gerçi kadın da ölmüştür. — Fa- ket bunun sebebi Habeş aeker lerlala âdetleri — veçbile karıla rını birlikte bulundurmalarıdır. Adie-Ababa'dan dün alınan relgrafa göre, beş İtalyan uçağı Dessle'nin 80 kilametre cenu buonda ve Adls-Ababa'ya 190 kilometre uzaklıkta Uorraballa. ya kadar gelmişlerdir. Uçukların dün sabah şafakla Adis Ababa'dan hareketi mu karrer olan ve fakat son da. kikada seferinden — vazgeçilen Habeş posta tayyaresini aradık ları sannedilmektedir. Harrar'dan dün Adis.Ababa ya gelen bir yolcunun İfadesine göre, bombardıman 200 - ilâ 300 kişinin ölmesine ve yara laamasına sebep - olem Roma, 31 (Radyo) — Istefani ajansı bildiriyor: Şimal cephesinde İlerlemekte olau Italyan kuvvetleri Gondar'a yaklaşmışlardır. Gondar; Tana gölüne yakın mühim bir mer kezdedir. Kuvvetler; Kora'nın yakınında bulunan Sokota ka sebasını da İşgal — etmişlerdir. Bu kasaba muvasala yollarına hâkimdir. Bundan sonra buranı yeni bareketler için bir mebde vazifesi görecektir, Negüs'un İdaresindeki kuvvet. ler 100 bib kişiden fazla tah min edilmektedir. Bu kuavvet ler Asyangl gölü erhillerinde bulunmaktadır. Tİlerlemekte o lan İtalyan kuüvvetserile Ne- Büs'ün kuvvetleri yakında kar şılaşacaklar ve çok mübim olan barb başlıyacaktır. Cecub cep- heti kaumandanı General Graz yani'de cephede tedkikler yap mıştır. Clcige; cenup cephesin de İlk taarraza edilecek yerdir. Roma 31 (Radyo) — Mare- şal Badogliyo'nun 168 numa:- ralı tebliği: Ana vatan kuvvetlerile Ecitre müfrezeleri tekrar —taarruz ha rzekeslerine — başlıyarak Yama yemo geçidini geçmişler ve Debareki İşgal etmişlerdir. Üçüncü kol Sokotaya yak Taşmış bulanmaktadır. Bu ka- sabe; muhtelif yollar üzerinde mühim bir kervan merkezldir Evelki gön 33 tayyare Harerı bombardıman etmiştir. Roma, 31 (Radho) — İtal yan askerleri, ileri baerekâtına devam ederek, 60 — kilemetre dabilinde yeni yerlar alımı dir. Ayni zamanda İtalyan'lar Ansa — goltanlığı — dehilinde de birçok yerler rlmışlar ve saltan Mehmed Yahya tarafından hüs nü süretle karşılanmışlardır. Bu editanlık İtalyan bayrağını her yerde çekerek İtalya bimayesine girmiş bulunmaktadır. Diğer hatlardan ilerliyen Tral yan'ı Debarek — cenubunda Adikua mevkiiol zaptetmişlerdir. Avısa soltanlığı, Habeşletan'ın en zengin yeridir; borada RI kete Imtiyazı verilmiş olan pet. rol membaları vardır. Burada iyi ke yolları da meucuttar, Azsa'nın — İtalyon'lar — eline geçmesi, Harar — istikametinden şimendifer hattını - tehdid et mektedir. Burada bir tayyare kırargâhı vardı, İtalyan'ların — eline düş müştür, Ajana Havas, Azmara'dan al. dığı haberle, son ilerleme ha. reketleri ile İtalyan ordularının Habeş ordularını dört cephe- den tehdid etmekte — olduğana bildirmektedir. Diğer menabiden verilen bir babere göre de Necaçi de - 100 bin sskerle Aşanki gölü mın- takasında birinci ve üçüncü İtalyan kolordalarını beklemek tedir. Burada nibat fakat en büyük bir harbe İntizar edil. mektedir. İtalyan menabli, geçen hezi randan mart ibtidasına kadar, İtalya'nın 7 milyar 120 mil- yon İiret sarfettiğini bildir. mektedir, Roma, 31 (A.A) — Mareşal Bedegliyo; İtalyan — kavvetleri- nin 350 kilometrelik - sür'atli bir yürüyüşten sonra — Anssa bölgeslal0 — kalbi demek - olan Sordo'ya işgal ettiklerini — bil. dirlyorlar. Roma, 31 (A.A) — Mareşel Badoğllo; Italyan kuvvetlerinin tekrar tanrruza geçerek Delce rzeki İşgal — ettiklerini üçüncü kolordunan Sokota'ya ulaştığını bildiriyor. Doktor Levi Doktor Levi'nin bakaret da- vasından Sulhceza mahkemesln- de muhakemesi neticelenmiş ve üç gön habsine, bir lira oğır para cezasına mahküm edilme: sine, beş Jlra da zararı manevi vermesine karar verilmiştir. Tayin Izmir Belediye tabibi Tbsan 170 Ura ücretle Ankara sıtme mücadele tabibliğine tayin edil- miştir. Belediye encümeni Belediye dalmt encümeni dün belediyede toplanmış, biriken İşleri çıkarmıştır. Memurların aylıkları Bügün resmi dalreler me- murlarına Nisan peşin maaşı dağıdılacaktır. Buyla 5 W Komünistlerin Muhakemeleri —a -- e— Selâhiddin yalnız marşı söyledik diyor, Adilye korldorunda hüküme: tin manevi şahsiyotini — tahkir edecek şekilde bağırıp çağıran ve enterdasyoönel marşını söyle yen komünlet Salâhiddin'le I mall, Yusuf, Hayri Tekin ve arkadaşlarının mobakemelerine dün aeliyeceza mahkemesinde başlanmıştır. Maznunlar; böyle ble suç İşlemediklerini — söyle mişler, dinlenen şahlılerden ba, zılarış; öğırcesn — mahkemesinde başka bir suçtan haklarında karar tefbim edildikten sonra koridoruna — çıktıkları önde bulnnan komünlet Selâhiddin'in arkadaşlarıns yap- tığı blr İşaret Özerlve ev elâ — Yohs! Diye bağırdıklarını, tonra marş töylediklerlci, jan darmalara — tecavüzkür vaziyet aldıklarını söylemişlerdir. Bazı şebhitler de ağırceza mahkeme- sinden çıkarıldıktan sonra mah kümlarla berset edenlerden bir kısmının bağırıp çağırdıklarını, marş söylediklerini, fekat bun- ları yapaaların kimler olduk. larını lâyiklle — bilmediklerini söylemişlerdir. Maznunların ba suça İşledik. lerini ve hükümet aleyhinde bağırdıklarını gören ve söyle- yen şahitlere karşı gerek maz. nun Selâhlüdin ve gerek arka: daşları inkârda ısrar etmiçler, — Ba şahitlerin; hepsl öğre- tilmiş. Ayni şeyi tekrar — edi- yorlar. Demlşlerdir. Bilbasaa - Solü, hiddin; göyet yüksek sesle ba- gırarak: — Ben Türkiye Cumurliyeti #leyhinde nasıl bağırırım. Ka münletlik, Comurlyettir. Heea komünistler yuhs! Diye bağır- mez, murş söylerler. Demiştir. Gelmeyen şahitlerin celbi için mahakemenla devamı başka bir güne bırakılmıştır. üzüm Rekoltesi Yunanistan'da havalar kurak gidiyor. Ticaret odasına gelen malü- mala göre; dış ülkelerde yeni yıl kür m rekolteleri - İçin şimdilik aşağıdak! tahmlnler ya- pılmaktadır: Yununstan; hava pek kurak gitmektedir. İleride bereketli yağmarlar yağmazsa rekoltenin yüzde 50 azalması ihtimali var, dır. Girld'de de İkinci kânun ayından çimdiyo kadar — hiç yeğmur yağmamıştır. bağlarda budama ameliyesi İlerlemektedir. Kandiye'de 1, 2, 3, 4 ve b Ikibin ton stok - vardır. mukabil iri taneli 6 numaradan ve Karaböce'nin 21, 24 ve 26 numaralarından mevcad kalma- mıştır. Danimarka; Kandiye'den daha geçen bafta G bin katu sultaniyo üzümü çekmlştir. Lkandinavya — memleketleri ölü mevsimde de Yunan üzü- müne karşı alâka — göstermek- tedirler. Avusturalya; mahsol fenadır. Daha iki ay evveline kadar ba yıl İngiltere'ye 17 bin ton üzüm gönderileceği ümid edil- mekte İdi. Halbuki şimdi ancak 12 bin ton sevkedileceği —anla şılmaktadır. 1985 te 18, 1934 şe 20 ve 1933 te 40 bin ton gönderl!. miştir. Diğer taraftan İagilte- re'de atoklar azalması — flatler için ümid verici bir — vaziyet- tedir. ü