5 Nisan 1936 Tarihli Anadolu Gazetesi Sayfa 2

5 Nisan 1936 tarihli Anadolu Gazetesi Sayfa 2

Uzak şarkta vaziyet Japoı.ya Mançuri'ye Yeni Kuvvetler Sevkediyor. Rusya, Japonya’;:ı Mongolistan'da Yerleşmesini Bırakmıyacaktır. Yeni|Hitler Ordu Ile Beraberdir. Ingilterenin Arzusu, Fran- sa'nın İsrarı - Kurmayların Teması. Bir Müsademe Daha Oldu. Şanghay, 4 (Rsdyo) — Day- ren hımanından Mançuri içle rine doğru büyük japon kıtan tının sevkedildiği baber alın. Muştur. Bundan başka M. Hirota, er kânı harbiye relslerile uzun todkikattan sonra, Mançuri ha düd hâdlselerinin — mes'oliyeti bin Sovyet Rus'larda olduğunu tasdik ve kabul etmiştir. Bu bususta Japonya barlel yesl Rusya'ya şiddetli bir nota verecek ve hududlardaki askerle: ria müatlak sürette - geri çekil mesini İstiyecektir. Diğer haberlere göre bir Ras sekeri beyetl — ve tayyarecileri Mogollstan'da bulunmakta ve Mogül ordüsunu tensik ile uğ- raşmaktadırlar. Gazeteler, Rusya'nın Mogo Hatan'da Japonya'nın yerleşme- #loden — vermiyeceğini yazmak- tadırlar. Nankin'den bildirildiğine gö re Japonya'nın Çin sefiri, Çan- Kay Çek'i komünizme karşı ja- ponya e birlik harekete razı etmeğe çalışmaktadır. Jopon'lar, uzak şarkta Ros nüfuznna meydan bırakmıya- caklardır. Morkova 4 (Redyo) — 265 mattta Mançuko - Mongol hu dudünda vukubulan — çarpışma da ölen jepon askerlerinin ce bazeleri törenle kaldırılmıştır: Tokyo, 4 (Radyo) — Japon generallerinden Grov, Berlin seyahatinden dönmüş ve Al manya'nın süel dorumu bak Istanbul arkadaşları- mız neler yazıyorlar? İstanbal, 4 (AA) — Cum buriyet gezetesinde Yunus Nadi, son ÂAvrapa bubraninın — salh yöolile ballini temenni etmekle beraber orta Avrupa'ya doğru yayılması muhtemel — buhranın neler — doğürabileceği meşkük olduğunu, oDun içla her mille- tin vazifesi kendisine tecavüz edilemiyecek kadar küvvetlen mek bulündüğünü — söyliyerek hükümetimizln en müküddes bir vazife bildiği bu İşt mil letin de severek ve İstiyerek yaptığımı İlâve ediyor. Asım Us, Kurün gezetesinde baftalık siyasi İemalinde, ton Alman teklif lerinden bahsederek Fransa'nın muvafakatı — şartile onların — karanlığı — dağitmeğa hizmet etmesi muhtemel oldu- ğgunu söyliyor. kında bir rapor yaparak hükü- mete vermiştir. Grov aynl za- moanda erkânıharbiyeye ve diğer generellere de bu husta İzahat vermiştir. Kamutayda Ge- çen Müzakereler. Ankara, 3 (ALA) — Kamuta- yın bugün Refet Camtez'in başkanlığında yaptığı — toplentı- sında mülga seyrisefaln Idaresi nin 1932 yılı son besabının mutabakat beyannamesine ald marzbatalarla, srtırma ekelitme ve ihale kanununu ve askeri mektepler talebasile İbtiyat su bayı mamzedlerine — verilecek müsç ve tahelsatı fevkalâdeye dafr kanunlar ve ek lâyihaları ve mütebhasms doktorlarla kim- yagerlere — vesalr sıbbiye me- morlarına verilen vesika, rah- satname ve şabedetnamelerden li k tesell barçlarına ald enoo İâyibası müzakere ve kabal edilmiştir. Kamnteyin gene bogünkü toplantısında kabol — edilen di ger bir kanun lüyihaslle 1935 mali yılı umumi muvazenesine giren bir kısım dalre büdesle: rinde 42,111 Hralık bir mü- nakale yapılmıştır. Kamutay pezartesi gönü top- lapacaktır. Nafıa Teknik Mektebi açılacaktır. Ankara, 4 (rzel) — Nafın vekâleti; Mübhendis. — ihtiyacını karşılamak — ve gidermek- için Nafıa teknik mektebi namı al- tında bir mektep açacaktır. Bunun Iça bir kanun Jâyl. hası hazırlanmıştır. Ba mek. tebla derecesi; yükstek mübea- dis mektebinden aşağı olacaktır, Millt Müdafaa Büdçesine bir milyon Hira daha verildi İstanbal, 4 (Özel) — Bu ve- nekf mlilli müdafaa vekületi büdçesine bir milyon İlra ilâve edilmiştir. Bunun sebebi, bu sene yiyecek ve yakacak mad: delerinin pahalı olmasıdır. Isveç IMtalya'ya karşı kredi ambargosu koydu.. Stokbolm 4 (Radyo) — İsveç bükümetl; zecri tedbirler tatbik edilen İtalya'ya kredi ambar- gosn tatbikine karar vermiştir. Lendra, 4 (AA) — M. Eden'in Avam kamarasındaki beyanatından bahseden Taymle gözetesi, Erkânıharbiyeler ara sinda — müzakereler — yapılması fikainden vazgeçildiği takdirde Togiliz efkârı umumiyesinin bunu alkışlarla — kargılıyacağını ve bununla beraber bu müza kerelerin genel yatışmıya hadim olmadıkça — sükünetle — telâkki edileceğini yazıyor. Deyli Telgraf gazetesi, erkâ pıbarbiyeler müzakerelerinin ma hiyetine müteallik olan bütün endişelerin M. Eden'in İzshatı ve Fronsa ile Belçika'ya verilen mektapların — neşrindi sonra bertaraf olması lüz.mgeleceğini kaydediyor. Berlin 4 (A.A) — Nasyonel Sosyallat —mahfeller; — Eden'in dünkü nutkunu şiddetle tenkid ediyorlar. Parle, & (A.A) — Fransanın Londra, Paris, Rome, Brüksel elçilerile basbakan ve dış ba kanı, dış bakanlığı erkânı dün toplanmışlardır. — Toplaatıdan sonra resmen bildirildiğine gö ze Fransa hükümeti, Lokarno devletlerinin gelecek hafta bir toplantı yapmaları bususundaki tekliflade mrar etmek fikrin dedir. Berlin 4 (A.A) — ajansı bildiriyor: Togiliz bükümetl Almen tek. lif leri bakkındakl müzakerele- xlo Lokarno devletleri mümes sillerinin bir toplantısında tet. kik edilmesinden ziyade dip Komasi yolu İle - totkik edilme sini pok ziyade arza etmekte dir. Ba diplomatik görüşmeler kolayca ilerlediği takdirde M, Bitler'in teklif lerinin kat'i bir cevap verilmesinden önce mil letler cemiyetine tevrdii. müm kün olacaktır. Berlin, 4 (Redyo) — Alman gözeteleri : M. Hitler'in barış plânının — akislerinden — bahset- mektedirler. AlkemanyeÇaytang M. Eden'in Alman teklifleri hakkıoda beklenen sözler söy lemediğini, bunların İnogiliz ef. kârı umumilyesine bir İstikamet verilmesi için söylenmiş oldu- ğunu, Hitler'le, ordularile be- rabet olduğunu kaydediyor ve Fransa'nın; Alınanyu İle uzlaş ma görüşmelerine başlanmasına mâni olmağa çalıştığını, bu su retle gerginliğin artmasına gay- ret ettiğini İlâve ediyor. Parle, 4 ( Radyo ) — Pari suvar: “ Yenl bir Lokarmo vücude Royter Görmediğiniz, bilmediğiniz bir diyarda; beyocanla, merekla, baştanbaşa açk ve kıskançlıkla do- la ve şimdiye kadör duymadığınız yepyeni bir mevzoda vücuda getirilmiş senenin en güzel filmi Sengapur Postası Frantızca sözlü, Metro - Göldvin - Mayer süper filmi. Ba filmla harikulâdeliğini temin Için biçbir fedakârlıktan kaçınılmamış ve şöhretleri dünyaca tanınmış dört büyük yıldız olan Clarc Gable - Jean Harlov - Vallace Beery - Levis Ston Bir asraya getirilerek tam bir fedakârlık rekoru tesle edilmİştir YU Sayfa 2 İRLEYKRLI! , Nisan — SOONANINNZ Günün Telyazı Haberleri Alman Gazeteleri, M. Eden'in Nutku-| Viyana'da nu Pek Iyi Karşılamadılar. ——— — “getirecek bir uzlaşma elde edi lirse, bu uzlaşmanın her havgi bir tecavüz karçısında bütün devletlerin otomatik olarak ha rekete gelmelerini temin etme # Tâzımdır. Akel takdirde yeni Lokarno da bir İşe yerayamıya caktır. , Demektedir. Amerika, Büyük Bir Tay- yare Gemisi Daha Yaptı. Madam Ruzvelt, Ruzvelt, “Geminin Güver- tesinde Şampanya patlattı Nevyork 4 (Radyo) — Amerika'nın yeni loşa etmiş olduğu yeni tayyare gemisi bugün denize İndirilmiştir. Comur M. Ruzvelt'in ref Ikam, geminin güvertesinde patlatmak soretile törenl açmıştır. başkanı İlk — şampanyayı Yeni gemi, 17 bin ton hec- minde olap 19 milyon dolara yapılmışlır. Vaşington 4 (ALA) — Deniz zırhli ve önümüzdeki dört yıl cağımı söylemiştir. Zırblılar 5 - lardır. Bir Rus-Japon Harbi Mu- bakamı, 1937 yılı içinde, iki içinde de 13 kravazör yapıla- 10 mliyon dolara — malolacak- hakkak Goruluyor Monpgol Askerleri, Çıkayda iyda Kasabasını İstirdat Ederek japon Kuvvetlerini Tardettiler Pekin, 4 (Radyo) — Ros- Japon ve Jepon Mongol müna: sebatı, son derecede nezik bir darundadır. Japon — ordüuları, Ros bududlarında gizlice top: lanmaktadır. jeponlar icabında Rus top” zaklarıda girmek için — şiddet Istimal edeceklerdir. Olombator, (Mongollstan'da ) 4 (Radyo) — Moagol sökerleri, Mançurl ve Japoa kuvvetlerinin 7 Ingiliz müdafaa bakanının söylevi Ingiltere'ye Göre Alman- Işgal etmiş oldukları :(Çikaydu) kasabanını İstirdat etmişler ve Japon kıtastımı Mongol toprak- larından tard . etmişlerdir. Tokyo 4 (Radyo) — japon metbuatı, 25 Marttanberi baş hyan ve beran biraz daha İler Hyen tehlikeli vaziyetten bah slle ozun —makaleler yazmukta ve bir Rus Japon harbının mu hakkak olduğunu İleri sürmek: tedirler. ya VeFransanın Vaziyeti. Her Iki Tarafla Da Iyi Geçinmek, Sulhu Kurtarmak İstiyor. Londra, 4 (AA) — Milli müdafaa bakanı Sir Tomas Ens kip Portemave'ta müobalszakâr- ların bir toplantısında söylediği nutakta Almanya'nın geyri ar- keri bölgedeki oraatını tenkit ve musbedelere İnancının tek rar teslal lüzüumunu kaydet tikten tonra demiştir. ki : — Almanya'nın Intikal dev resinde durümün — yatışmasına bâdim olmasını şiddetle arzu ettik, İngiliz ulusu halen Al- manya'ya karşı uzun müddet. ten beri mevecot olmuyan - bir dostluk göstermektedir. Komşu muz ve müttefiklerimiz Fran sızlara karşı olan mühabbetli mizi de kaybetmediğimizi ümld ediyorum. Emniyet arzularında onlarla beraberiz. Faket İngiliz olusu yalnız Fransa İle değli, aynl zamande Almanya İle de dostane müna sebat İdame etmek — arsusunu göstermektedir. Ulusların barış arzu ettiği böyle bir dorumda devlet adamlarının devamlı bir barışa varınaları herhalde Kkânez olmamalıdır. Ve duru mun bir müddet evvel zannet tiğimden çok fazla İmkânları Ybtiva — ottiğini zannediyorum. Bir taraftan İogiltere Alman tekliflerini bunlardan — en İşi neticeler çıkarmak arzasa - ile tetkik ederken diğer taraftan Ren'lo Iki tarafından geri dö nüleceği yörde İlerl bakılarak vesikalardan öteye gitmek —ar zasu bâkim olacağını — ümid ediyorum. Bir Japon Vapuru battı, 14 kişi boğuldu. Tokyo, 4 (Rsdyo) — Naga- zaki civarında Japon bandıralı Çaytamari vapura — şiddetli bir fırtınadan — batımış ve V4 kişi boğulmuştar, Volga Taştı Moskova & (Radyo) — Vol. ge nehri Yaroslav şehri cena- bunda taşımış, birçok — köyleri sa basmıştır, Yaroslay şehrl de büyük tehlike içindedir. Birçok Ce- miy'ellerin Pa- raları Deve Oldu.. Viyana, 4 (Radyo) — Birçok mübim müesseseler tediyatını tetll etmiştir. Bunların arasıtda en eski Avusturya müecssesi olan hastalara yardım cemiyeti de vardır. İşçi ve Esnaf binlerce Öyesl olan bu cemlyette paraları hulunan hasta ve fakirlerin pa: raları kaybolmuştur. Ba mühlm möücssese İle alâkadar bulunan beş cemiyet de Iflâs etmiştir. Romanya Tayyarelerini Fazlalaştırıyor. Bükreş, 4 (Radyo) — Ho manya olusal müdafaa komitesi, barp teyyarelerlala ziyadeleşti- rilmesi için geçen seneki tah- elsattan 250 milyon Romen frangı fazla tabalsat ayırmıştır. Harbiye büdecelne de 107 mil- yon fezla tahsisat konmuştur. Romanya, Bükreş, Prag ve Moskova arasında — &ivll tayya: reler İçin yeni bir hat açmıştır. Bükreş'le Köstence arasında da tayyare İle gece seferleri ihdes edilmiştir. Hökümet, barp tayyareleri için de yeniden beş — İstatyon dabha yapacaktır. Romen Saylavlar Istanbul'a Geliyor İstanbal, 4 (Özel) — Roman- yah 50 saylav yarın (Buğün) İstanbol'a gelecektir. Celâl Bayar Denizyolları idaresin:- de tetkikat yapıyor Istenbal, 4 (Özel) — Burada bulunmakta olan ekonoml ba- kanı Celâl Bayar; buzün (dün) devlet denizyolları işletme Ida- resinde tetkiklerle meşgul ol muştar. Yarın Ankara'ya gide' cektir. Andlaşma Romu 4 (Radyo) — Jurnal D'lişiya gazeteal, Arnavatlukla Italya nrasında 12 andlaşma yapıldığı ve bunların bepsinlt de ekonamik, Tnansel ve e- elmeel olduğada yazıyor. Parlâmentoya sevkedilen bü aadlaşmalarla Arnavutluğun bü: tün sabalarda İtalyanın yardım! ile 1slâbı kabul edilmiştir. Be- ratta üçüncü bir petrol İmti- yazı da İtalya'ya verilmiştir. Macaristan Istimzaç etmiyecek mi? Peşte, 4 (Radyo) — Avut' turya'da mecburi sekerlik usu” lünün İhdası hareketine Macs” ristan'ın da İmtlsal edip etmi yeceği henüz — belli — değildir: Böyle bir barekette bulauurası Macarlstan İstimzaçta bulunm!” yacaktır. Madrid Belediye seçi- mi geri kaldı.. Madrid, 4 (Raâyo) — 1? Nisanda başlıyacek olan belt” diye İntihabatı geri birakıt Mıştır.