18 Nisan 1936 Tarihli Anadolu Gazetesi Sayfa 2

18 Nisan 1936 tarihli Anadolu Gazetesi Sayfa 2

Sıyh 2 ; Alman Vlıllelıne Fihte'nin 8 Bu filozof İyi bugün de müp hem muakaleler yanında tatan budar. Fihte, nezeriye lerinde müphem İdi. — Fakat tatbikatında tamamen aydındır. (Hitabe) lerin — muvaffakıyeti ve Almanya üzerine derin tesl ahi V < t işte bundandır. TI Ben kafamı doldurmak, tan ziyade karakterimi kuvtretlendirmeği — arıyo- rum, Fihte'nin bir mek- tubundan Moussırlarını seyk ve idare eden adamlar İki — türlüdür: Milletlere »0 fikirleri izhar edenler.. Banları — realize — etti- renler. Fihte, birincilerden idl (Alman milletine — bitabeler) in #lyasi ve terbiyevi rolunü an- lamak içle, Bunların oasıl bir zamanda söylenildiğini hatırla mak lâzımdır. 18 incl sarın sonlarında Bü yük Fredrik'in Proaya'sı, mat- lak bir militarizm altında olap bariçten bakılınca pok küavvetli götünüyordu. Halbuki makinenin içi çü rük idi. Çönkü askeri organi zaşyon, fedakâr ve zekâvetkâ rane İradeli başlar İster. Se zar'dan evvelki Romae buna gahittir. 18 Inct asrın Prusya'sı hiçte öyle değildi. Gerek — mlil let, gerek hükümduür, Fransa nın bafifliği ve daldan dalacı- Dığı kurgasında hayran, onu iki ark arasındaki farkı — göremek sizin. — teklide — çalışıyorlardı. Birinde ancak bir badana gibi sutbanda — kalan çey, — ötekinde hayatın en derin — noktalarına kadar nüfaz ediyordu. 15 inci — Lal serinin oyunları ve eğlen Bi g celeri revulaldeyon sıçramasını getirdi. Fredrik'la hal ve hareketl Praosya'yı tillete sevketi. Hiç bir. yerde yalnız — munarşik militarizm İş görmeğe — kâfi değildir. Almanya'da İse daha szdır. Mirabo, bunu iyi anla mıştı. Korkmak şöyle dürsnn, — “Orada olgunlaktan önce kan — gren olacak,, diyorda. İlk dar bede hepsi tuz büz. oldu; - (Pi- Hpson) un şöylece tasvlr — ettiği bit sosyetede başka türlü ola- | mazdı. “Ordada vetana ve kra la karıı biç fedakârlbık — hisel olmaksızın koyu bir egolzm ve seehalet, #ivil memurlarda, mü- makaşa, kıskançlık, zekâ — ve — büsnü piyet azlığı; Gat tabaka — da haz düşkünlüğü ve İşten ve kritikten korkma.. Yüksek — bir kapasiteden mahrumiyet. İçte önsekizinel asrın Prosyası.,, Fihte, bn birikl — satırlık geyleri ( Ascımızın — vasıfları ) eserinde uzun uzadı açtı. Prueya'yı, Napolyon'an fiye :. fi (ilmar malikâne) yepan ve- ü cek değiliz kaylini biz burada tekrar ede Almanlar — zanne diyorlardı kt Napolyon, Alman ya'yı aldıktan sonta — ooların küçük küçük hükümetlerini bir bayrak altında toplayıvere- cek. Hakikatte Napolyon, Al O manya'ya bir. hemşire — gibi — değli, bir. vesal gözüle bakı — yordu. Bunü anlayınca bütün — Almanya çok müteesmsir oldu. ve kreliçe Lülza'nın çevresinde toplandı. Yirmi yaşında olan "ıııtunn Prosya'yı ayaklan: Odırdi. ve Nıpolyını karşı Av va'yı | l P: N '“ | bir diplomat Hitabeleri Çeviren: lerl yaptırıp; — harplere — girdi. Mağlübiyetten sonra da güzel şeklinde, — sulbu konuşmağa geldi. Şarlutenbarg taki mezarında uyomakta olan bu kadın içle, terihçiler zamanlarda epice yazılar yaz mıştır. (Tasli) f0 çocukları bu. günkü Cermepler, ona peygam ber ve Hohenzollern'in bümi llâbesi nuzarile bakurlar. Fihte de, 1806 senesind. yazdığı (Zamanımızın vaşıf ları) na kadar küvvetli bir. vatan flkri yoktu. Bu fikir onda sncak 1807 senesinde yazdığı “Vatanperverlik üzerine konuş malar,, ında görülür, O zamana kadar o da Göte; Şelling ve önsekizinci aarın diğer f ilezof ları gibi (Vatanım rüay! zemin) diyenlerdendi. — Sonu Var — Iflâs Eden Sigorta Şirketi.. İstanbul, 17 (Özel) — Ge- çenlerde Wfilâe eden Feniks ei görta şirketine Türkiye'de otuz bin kişinin sigortalı bulunduğu anlaşılmıstır. Ekonomi bakan lığı müfettişleri şirket hesaba tını tetkike buşlamışlardır. Bir Alman Tayyaresi Düştü. Reüksel, 17 (Redyo) Yolanu şaşıran üç motörlü bir Alman İtayyaresl düşmüş, iki kişi ölmüş iki kişi kurtarılmıştır. M. Flânden Pazar günü Cenevreye| gidecek, Parls, 17 (Redyo) — M. Fiân- den pazar gönü Lyon'dan Ce- nevre'ye hareket edecek ve pa: zartesl günü konsey İçtimsında hazır balanacaktır. On sekizler komltesinin de içtiman daveti İhtimal dahilin- dedir. Madam Seller M. Rahmi Balaban Günün Telyazı Haberleri Ispanya Gene Karıştı. Dün Gece örfi Idare Ilân Edildi. Bin Kişi Tevkif Edildi. Madrid Sokaklarında Hayat Durmuştur. Kabine Toplantı Hali ei Hükümet, bütün faylet teyek köllerinla feshine kurar vermiş, sekeri kumandanlıklarda deği. giklikler yapımış, aekerlerin nü mayişlere İştirakini menetmiştir. Dabiliye Veklli, harbiye ve- kilif ile arayişin mübafazası Madrid, 17 (Radyo) — Mad rid'de vaziyet çok — vahimdir; umomi grev ilân edilmiştir. Ayaletlerde grev vardır. Şim dilik sosyallat İttihadı greve İştirak etmemişse de grevin şekli omumldir. Austin Chamberlain'in Gezisi Siyasidir.. Avusturya'yı Italya'dan Uzaklaştır- mak, K. Antantla Anlaşmak Istiyor. Londra 17 (ALA) — Auştia Caamberlalnıin — Viyana seyabha- tinden bahseden Neve Chroolele gezetesi, bu seyahata büyük bir siyasi ehemmiyet vermektedir. Bu gazete diyor ki: “Anstin Chamberlaln'in İngiliz siyasetindeki büyük nüfoza berkesce malümdur. Chamberlain Viyana'dan Prag'a giderek küçük antant devlet adamlarının fikirlerini de alacaktır.,, Daily Herald guzetesi de Viyana'dan ço telgrafı neşretmektedir. “İyi malümat alan mehafilde Avstin Cbamberlâln'e Avastar- yayı İtalya lehindeki siyasetini tebdile Ikna İçin — İagiltere'nla .üıdıvdlıl geyrl resmi bir elçi sıfatile bakılmaktadır. —— —— Baladız-Burdur Demiryolunun Ferşiyatına Dünden Itibaren Başlanmıştır.. Burdur 17 (A.A) — Baladız Burdur demiryolunun ray forçi yatına bugün başlanmıştır. Burdur'dan kalabalık bir halk killesi | Akdeniz yolunun İlk kıvrım noktesinda — başlıyan bu ameliyeyi görmek Özere Baladıza gitmitşir. Burdur (lbayı, parti başkanı, şobe mühendisleri ve birçok ba- yanlardan mürekkep kalabalık bir grop balaslar üzerine konulan İk rayı kucaklarında getirmişlerdir. Demiryolanun pek yakında Akdenize olaşması dileğlle sevinçli bir gün yaşamışlardır. Bir Fransız Gurubu Büyük Şelâlelerden Elektirik Te- mini Teklifinde Bulundu. İstanbol, 17 (özel) — Bir Fransız gorubu, hükümete müra- Hükümetimizin misa-| cestla büyük şelâlelerden tstifade ederek elektirik — santralları tiri olacak. - İstanbul, 17 (Özel) — Ceml. yeti akvam nezdindekl Fransz bheyetinden madam Seller, hü- kümetimizin — misafiri — olurak memleketimize gelecektir. Ma- dam Seller, bu ayın 22 şinde Pire'deo İzmir'e gelecek ve oradan Ankara'ya geçecektir. Ram-Pura vapuru kurtarıldı Londra 17 (Redyo) — Ce belüttarıkta keraya otaran Ram Pura vaporu iki İngiliz romo körünün yardımı İle — kurtarıl- mıştır. Karuzo'dan en tatlı sesli İşte dünyanın en - büyük 'MWBEN]AMlNO GIGL' vücuda gelirmeğe telib olduğunu bildirmiştir. Ba sabtrallardan elde edilecek cereyanla birçok büyük şehir. lerimiz ve kazalarla köyler tenvir edilecektir. Fransız grubunun bu teklifi Nafia Vekületince tedkik edilecek ve cevabı. verilecektir. Mussolini, Akdenızdekı lngılız Ge- milerinin Çekilmesini İstememiş.. Roma 17 (Radyo) — İyi alan mahfeller, M. — Musolioi'nin sulh muzakerelerine başlamak için İngiliz fllosunun Akdenizden çekilmesini Istediğinin doğra olmadığını söylemekte ve bu haberl tekzip etmektedirler. Ayal mahfellere — göre, Italya, doğrudan doğruya müzakerata girmekten kat'iyyen vazgeçmiyecektir. Tana gölünün — İşgaline gelince, İogiltere'nin menafii koruoacıktır. Esasen İogiltere hükümeti bu husutta hiçbir. teşebbüste bulun madığı gibi, Tana havzasının İşgalfafa sembolük bir İşgel olda gu bildirilmektedir. İşte en sevimli yıldız | muştur. nde Bulunuyor. İçin müzakerelerde bulunarak mühim tedbirler İttihaz etmiştir. Son bir. habere göre İspan yada örli Idare İlân edilmiştir. Madrid'de — sokuklarda bareket dürmüş, tramvı işlememek todir. Kraliyet taraftarı A. B. C. gazetesi İntişar -dememiştir. Mühim hâdiseler çıkmış ol mamakla beraber, 1000 kişi tevkif edilmiştir. Kebine dalmi sarette — İçtima halinde bulun maktadır. Madrld 17 (Radyo) — M. Azana, kabinesinin proğramını mecliste okuduktan sonra, bu' gün kendisine verilen ray mik: tarı dünküne nlebetle daba andır. Ayni zamanda sağ — cenvah meb'asları da hammane bir vaziyet almıştır. Dün — İtimad reyi veren müstakil sağlar, bugün aleyhte rvey — vermişler. dir. Azana'nın hüdise hakkın daki izahatı sosyalletleri mem nün etmiş bu sayede kabine akalliyette kalmaktan — kurtul. Maamafib kabinenin vaziyetl maziktir. Dünkü bâ. diselerin vaziyete büyük tesiri olmuştur. M. İroga dabiliye vekâletine tayin edilmiştir. Bu zat, M Azana'nın birinci kabinesinde de dabiliye umurunu özerine almıştı. / Avusturya Başvekili. Avusturya müstkil kal- malıdır dedi ve faşizmi terviç ettiğini bildirdi. Viyana 17 (Redyo) — Avus türya başvekili doktor Şuşalug, bogün keatolik gençlik teşkilâ tmo bir. toplantışında müblm bir nutuk İrat etmliş ve: Avustarya müstakil kal malıdır. Biz, ba hedefe vusul için nasyonalizm ve façizmden sononcu yola kabul bttik, Graç'ta — katllamlar — olduğa hakkındaki haberlere — gellace, bu gibi hâdiselerin tekerrürüne meydan vermiyeceğiz. “Askeri mahiyetteki teşkilâ tın ellâhlarından tecridi mes'elesi artık — halledilecektir. Çünkü Avustarya'nın mecburlyeti e- keriyeyi kabul ettiği bir sırada bu gibi teşkilâta lüzüm yaktur.” Demiştir. Bir torpil datladı. Paris, 17 ( Redyo) — BI tersanesinde bir torpll patlamış iki kişi ölmüştür. MAGDA SCHNEİDER ve nihayet beraber yarattıkları güzel filmlerin en güzeli UNUTMA BENİ Aşk, müzik ve dünyanın en büyük tenoromun okuduğu en güzel şerkılar Bugün ELHAMRA Snnemasmda Yunan Adalarında dolaşan harp gemileri hangi devletindir ? —— — İstanbal, 17 (Özel) — Atb- va'dan haber verlliyor: Hangi devlete mensup oldukları an- laşılamıyan on barp gemlel, Yanan adaları arasında do laşmak Spor Kongresi, Cezalar Umumi- yetle Affedildi . İstanbul 17 (özel ) — Spor kongresi bugün üç — celseli bir İçtima yapımıştır. Bütün epor culurın cezalarının af fedilmeleri teklifi Hitifakla kabol - edil mişilr. Tstanbal, 17 (Özel) — Id man cemiyetleri Ittifakı kon- gtesi dün Ankara'da tekrar toplanmıştır. Bu teplantıda Car- miş'te yapılan kıçş öollmplyad: latına İştirakimiz mevzaa baha edilmiş, şiddetli münakaçalar olmuştur. Murahbaslardan bazı- lacı, bizde bevüz yenli olan kış sporlarında ollmpiyadlara İştirak edecek kadar İlerlemediğimizi ve federassyonun kayakçılara mü- eaede etmekle hata işlediğini söylemişlerdir. Leh Baş- bakanı Buda- peşte'ye Gidecek! Varşova, 17 (Radyo) — Leb başbakanı M. Sayedoveki, — be- rabeşinde zirset —müsteşem ol- doğu halde pazartesi gönü Bu- dapeşte'ye gidecek ve general Gömböş'ü resmen ziyaret ede- cektir. Ba ziyaret, Gömböş'ün 0934 te Varşova'ya yaptığı ziya- rete ladedir. Muallim değil, terzi ustası imiş. Ankera, 17 (ALA) — 15 01 san taribli bazı gazetelerde NE şantaşında mualllm Hayri adın: da birinin, talebesi —Rana'yı vurduğu yazılmaktadır. Hayri'nin bir musllim olma: yıp terzi mektebinde — ustalık yaptığı tevzih edilmektedir. Papa ve Siyasi Vaziyel Vatikan, 17 (Radyo) — Pa- panın Roma'da bulunan Bern vekili Bernardı. Habeş İtalyan İbtilâfının balli için Cenevreye gönderdiği haberi tekzip olan- maktadır. Masmalih Bernard! Cenevre'den — Roma'ya — gelmit ve Ihtllâf hakkında Papaya İza hat vermiştir. Şa mahakkaktır ki, Papa da ihtilâfla yakından slâkadar olmakta ve vaziyeti dikkatle takip etmektedir. Japon Donan- masının Ziyareti. Şanghay, 17 (Radyo) — Je pon donanmasına mensup 70 zıthli torpidodan — mürekkep bir) filo, Kartavyo — İlmamıd! ziyarst etmiştir. Çank Çuog vt Het, donanma kumandanını bir- zat kargılamıştır. Çin hükümetl mükellef bir Ietikbal progr sırlamı '