25 Nisan 1936 Tarihli Anadolu Gazetesi Sayfa 2

25 Nisan 1936 tarihli Anadolu Gazetesi Sayfa 2

Fihte'nin Hitabeleri Egemenliğini ve bunanla be- raber korkutma ve amut ettir- me araçlarım . resmi — sürette kaybotmiş bir ulas, içine düş töğü —çukurdan) yalnız bir yol — Hle kurtulabilir: Her — insanın kendi ihtiyarlığını alasun bah- — tiyarlığında araması, böyle blr vlas sucak öyle bir duygu İle hayat bulabilir. Şimdi, ne Al labın ne de hiçbir. Insanın aklından — geçirmediği — (Soyanl birlik) ancak böyle elde edile bilir. Sözün kısası, derdimize deva! Yep yeni şahslyetler ya Tatmaktadır. Ba yaratma, bugün belki — bazı mümtaz şahalyetlere aittir; — fakat bnnu bütün ulusa öğret mek gerektir. Ulasan eski can hlığı söndü ve başka yabancı — bir alas onun varlığımı sömür dü. Şimdi ona, yalnız kendine — özel olacak, yep yeni bir hayat — gekli öğtetmek — gerek. Kısa — Bözle, ulusu, bamtbadelmevte — kavaştaracağına inanmakta ol O düğüm eğitim plânlle kökten temelden değiştirmek gerek. p HN — Çocaklara iyli bir eğitim verilmesi gereği, zama- mımızda, çok - tekrar : edildi. Ba lözüm bakkında söz söyle- mek boştur. Yalnız biz eski eğitim plânında noksan olan /— geyin ne olduğunu göstererek — pedagojiyi —düzelttikten sonra — femamen yeni araçlarla nasıl — Yatandaşlar yetiştirmek gerekli olduğuna anlatalım. E, bunu yapmakta gücümüzün üstünde birşey değli. Eaki eğitim: İyi din, Iyi ab lâk, iyi (Adalet) tavsiye etmek ten ve bunları yaşamağa çevk lendirmekten — geri dürmadı. ' Fakat peküz ayra (İsılana) lar bir yana bırakılacak — olursa — Oki bunlar da o eğitimden de — gildir. Yoksa bütün talebenin bu ayarlar gibi olması gerekli İdi- ceki terbiyeyi alanlar, tav elde edilen iyi abldkı İzle ve- recekleri yerde egoizmlerinin tabif eğim — (Temayöl) lerine — uyduler, Ve bu egolzm, o ter biyeye rağmep, onlarda aldı yürüdü, Bu hal, herkese gös- terdi ki, cakl eğitim: Hafızayı — kelime ve formüllerle döşeye bilir soğuk ve donuk bir mu yeleye, cansız vo asılız bir fantom verebilir fakat talebeye tavslf odilen Iyi ahlâkı asla — yaşatamaz. Talebede İyllik İçin Ayiliği renlize etmek yolunda ddetli ve beyecanlı bir aşk : tmaz, Öyle bir aşk ki bu nün önünde egolzm. sonbahar oda birfyaprak gibi yere düşsün, — Bu ispateder ki eeki eğitim talebeyi iyi yoldan götürmek çin, hayatın özüne kadar gir mlş değildi. Eğitim kör ve kudretsiz idi, Çocukların hemen hemen vah ballade gibi, hüdal nabit kendi kendilerine terbiye edi liyorlardı. Çoğu, sadece tabli eğlilm (Temayül) leri İle fena Jaçıyorlar ve yalniz tdanin bazı sevgili kolları Iyi sonuca / varabiliyorlardı. — Eski eğitimi, sonuçlarile, ol duükça anlattık. Eğer — dibinde “gergi gibi yayılmış meyveleri ğacın ne olduğunu gösteriyoran, onan köklerini İnce İnce araş dırmaktan — vakgeçebiliriz — Bondan başka, saki eğlrim, adam — yetiştirmek — san'alı — Çevireni M. Rahmi Balaban derecesine yükselmemiştir. Za- ten o, bunu aslâ bir sav (İddia) halinde öne sörmemişiir. Eği- timde başarı şartı koşmuştur ki © da çocukta tabli deha ve ka site bulanmadır. Binsenaleyh adam yetiştirme san'atı daha sranıp ta bulanamıyan bir şey dir. Bu yeni pedagojinin önemli işidir. Yeni pedegoji, bayatın tâ Öözüne girimek saretlle eeki slal geçmek gereğindedir. Yeni pedagojl: ceklsl gibi İnsanın bir perçası olan ihtizası, - körüliye- cek yerde udamı, her yönünden lam yeliştirmek gereğindedir. Eğitim, çocukta gelip geçlci bir şey değli, onu teşkil öden bir varlık olacaktır. Bundan başka bu dar kültür, “Münevver sımf * denilen ta- bakalara, hitap ediyorda. Dev: letin temelini ve ulasun çoğunu teşkll eden balk tabakası he. men hemen tamamen eğitimeiz, bilgisiz. ve tesadüflere bırakıl- mışti, Yebi eğltim ile biz alu- su, tek bir varlık yapmak ve fertlerden ber birini ayni İlgi ile canlandırıp - birleştirmek ls- tyoruz. Eğer ulusun — göğsünde - biri obhlâk$ İtkelerle hareket eden bir (Monevver sınıf); diğerl de ancak korka ve omut İtkesile hareket eden (Kültürsüz tabaka) teşkti edersek, bu ikinci tabaka, birincisi alehine dönmekte ge- cikmez. Binaenaleyh yeni eği- timi, ayranz berkese — vermek yapmamaık gerekilr, İçinden ge- len dilek İle herkesi iyiliğe doğru götürecek olan bu eğitim, kültür dereceleri başkanlığın: dan — doğacak — anlaşmazlıkları söpürüp atacaktır. Bu, ulusal ve kapsal bir eğitim olacaktır. Benim dilediğim bu eğitim, balünmüş ve yapılmıştır. Bize, bunu olduğa gibi tatbik etmek kelıyor. Banu yapmak te, gü- cümüzün üstünde değildir. Bize hâkim olanların (Fran sa'nın) şimdilik çıkarı, bu eğl- H plânına engel olmayıp yap- tırmakta — oldoğundan — hiçbir. maddi tehlike gelemez. İlk hi tabemde bunu uçıkça söylemek. lğim gerektir. Eski ve yenl elyasa, meğlüp lar östünde daha emnoiyetle hü- küm sürmek içinp; aldatm ve ahlâkan alçaltmı larını, bü- yük başarımla, çoğaltıştır. Ma: haretle uydürülmüş — yalaclar, birçok premsleri ve halkı türlü türlü iftiralara boyuadı. Bunların hepsinin sebebi: “Parçalıyarak daba iyi hüküm sürme,, usulü vün tatbikldir. Zahiri blr adalet Icabı altın: da, mağlüba tehkir etmek ve ezmek için bütün egolzm ve görür hisleri hafi surette İn- kişaf etiizildi. Fakat bize böyle araçların — kullanılması, kaçımı lamaz, bir folâket meydana girecektir. Ceza korkusa ve müküfet umudü bir yana bırakılırsa, şiodi münesebette bulunduğu moz yabancı milet İle olan rabı- tamız, mllli onör duygusu Üs tüne dayanır. Fakat çoktanberidir. Alman yalgörüsü (Feraseti) apaçık gör- dü ki bunlar aldatıcı beyaller olup bir. vetandaşın — yarası ve Ziyaı, ulusun bu çeşit onörlle ödenmiş ve İyi olmuş olmyor. e — Şonu Var — Alman Gazeteleri, Fransa'nın İnadı etrafında Neler Yazıyorlar Italya-Habeş Mes'elesinde Iugiltere Istediğini Kabul Ettiremediyse Buna Sebeb Fransa'dır Berlin 24 (Redyo) — Bütün Alman matbuatı, Avam kamarasında cereyan eden bütçe müza- kerelerini tetkik ederken, logiltere'nin ba derece masraflara düçar olmasmnın yegâne müsebbibi Fransayı saymaktadırlar. Frankfort Çaytung gezetesi diyor ki: “Tagiltere; Ttalya-Habeş mes'elesinde İstediğini kabal ettirememişse, Fransanın gösterdiği İnattan Heri gelmiştir. Deollebilir ki, Franse, bu mes'elede Tagiltere'yi yalaız bırakmıştır. Fakat bütün hata, gene İaglltere'dedir. Zira Fransa'nın fazla kuvvetlenmesine kendisi yardım etmiştir. Avropa nn salâh bülabilmesi için Hitlerin verdiği plânı Iyi tetkik etmek ve plânı hümü niyetle görmek Tözımdır. Muatızlarımız bunu yepatlarsa — ullâhlanma yarışı mes'elesi de kendiliğinden balledilmiş olacaktır.,, Fransa, Boğazlar Hakkındaki Cevabi Notasını Paris Elçimize verdi. . Hükümetimiz, Boğ;zlarda Seyriseferi En Liberal Tarzda Temin Edecek Bir P'roje Tanzim Etmiştir Parla 24 (Radyo) — Franmm hükümetinin Boğazlar mes'elesi hakkındaki cevabi notası Tür kiyenla — Paris vefiri Suad'a verilmiİştir. Parla 24 (Radyo) — Boğazlar meselesi bakkındaki Töürk n0 tosına verilen cevapta, Frunsa' nın, bu meszeleyi alâkadar di ğger devletlerle müzakereye ba: zır olduğa bildirilmektedir. Istanbul 24 ( özel ) — Bo- gezlar mes'elesi yakında Ce- nevrede görüşülecektir. Hükü metimiz notada bildirdiği üzere boğazlarda seyriseferi en İibe ral tarzda temin edecek bir proje tanzim etmiştir. Bu pro je yaekında alâkadar devletlere verilecektir, Leh - Macar konuşmaları ladei Mücrimin ve Tica- ret Muahedesi Imzalandı Naibi Hükümet Amiral Horti Leh Başbakanını Kabul Etti. Peşte, 24 (Radyo) — Bogün sast 11 de M. Gömbüş, Lehlstan başvekili İle müzakereye başlamış ve Macar bariciye bakanı da hazır bulaamuştor. Her iki devletin sefirleri de müzakerelere İştirak etmişlerdir. llk defa olarak hazır bulanrn ladel mücrimin ve ticaret mu- kavelelerini imza etmişlerdir. Bandan sonra, beynelmilel el yasetl tetkik etmişlerdir. Mözakereler akşam üzeri de devam edecektir. Lehlstan başvekilini nalbi hükümet amiral Horti kabul etmiş tir. Yeni haberlere göre general Gömbüş birkeç güne kadar Belçika başvekilioln de ziyaretini kabul edecektir. Peşte 24 (Radyo) — Lehistan başvekili ile Macar başveklli arasındaki mülâkat çok samimi olmaştur. İki devlet arasındaki mes'eler ve bu arada beynelmilel vaziyet görüşülmüştür. General Gömböş, Avrupada salhun tesls - ve temini için beynelmilel si. yasetin adalet esasına İstinat etmes! lüzumunu İleri sürmüştür. Teana havzası mes'elesi tetkik edilmiştir. Macar bir neşriyat yapmakta iki devlet münase batının — eskiden olduğa gibi bali hazırda da dostane mülâkata ait büyük yazmaktadır. matboatı bu olacağını ELHAMRA SINEMASI Bugün Doyduk duymadık demeyiniz Yalnız 25 Kuruşla Şaheserler şaheseri Iki bü yük film birden 1 — Dünyanın en büyük tenoru ve Karuzo'dan sanra en tatlı sesi Benjamino Gigli ve Magda Sechneider UNUTMA BENI 2-KAN LEKESİ Türkce sözlü muazzamı dehşet ve heyecan filmi PARAMUNT JURNALDA Lindberg'in çocuğunun — katili HBAUPTMAN'ın idamı Bu eştiz programdaa berkesin İstifade edebilmesi için sast yediden ltibaren birinci mevki 25 kuruştur SEANSLARA DİKKAT: 3 de ve 7de Kan Lekesi, 5 de ve 9,15 de Ubutma Beni Cumartesi ve pazar saat birde Unutma Beni - ile başlar Balkan konseyinin 4 mayısta Belgrad'da yapacağı toplantıda rüzname harlci olarak boğazlar mes'elesi de görüşülecektir, Parla, 24 (Radyo) — 11 Mayıs konsey içtimamna kadar Ren ve Hebeş mes'elesinden başka ve aynl ehemmiyette bazı mev'eleler üzerine de müzake- reler yapılacaktır. Ba mes'eleler arasında bo gezlar, Lohlstan Macar münase betleri, Lehistan Belçika müua sebetleri, ve Taglltere'nin Al- mabya'ya vereceği sual İÜstesi Histesi vardır. Balkan itilâfının dört devleti olan Türkiye, Yunanisten, Yu goslayya ve Romanya —murah hasları 4 Mayısta — Belgrad'da toplanacaklar ve boğazlar mes'e lesinl görüşeceklerdir. Bu toplantı, M. — Titülesko tarafından kabul edilmiştir. Ro. manya, Bulgar ve Macar'ların da müuahedeleri — yırtmak - lete- melerinden korkmaktadır. Türkiye hükâmetl motasına birer birer cevab almaktadır. Ceovoplaa muvafıktır. Boğazlar bitaraflığının dört kefili olan olan Togiltere, Fransa, İtalya ve Japonya'dan Tagiltere ve Fransa'nın covabı. notaları bir- birlein aynidir. japonya'nın ce vabinin ayal olacağı sanılmak- tadır, İtalya notası - hakkında #imdilik hiçbir şey — söylemedi. Çünkü Italyan siyasi mehaflli bu bususta sıki bir. söüküt mubhafaza etmektedir. Maamafih mes'eleyi ehemmiyetle telâkki ettiği şüphesizdir. ÇocuğB—ayramı Her yerde mera- simle kutlulandı. Ankera, 24 (A.A) — Ulusal Egemenliğin kurulduğu günün 16 mcı yıldönümü bayramı ile bugöne rastlıyan çocuk bayramı memleketin ber tarafında par lak merasimle — kutlalanmıştır. Verllen söylevlerde Türk İstik lâl ve fakılâbının banisi min net ve şükranla anılmış, —Ata türk büyükler ve küçükler ta rafından candan sevgi - tezahü rati ile alkışlanmıştır. Valilerin Toplantısı.. Barlin 26 ( Radyo ) — Po meranyada 800 vall ve İdare amiri konferan balinde toplan Nisan 25 — (NMN Istanbul — e— Gazetelerinin Başmakaleleri İstanbol 24 (AA) — Âsım Us Kuruoda, yeni yıl bürçesini tetkik ederek, devletin geçen yıl birçok vergileri tadirdiğini ve buna rağmen bandan üç beş yıl evvel 160 milyonu geçme: yen bütçenin 213.216 milyona çıkarılabilmesi |devletin — bütçe sistemindeki İyl — müvazeneyli göstermektedir, diyor. Yanus Nadi Cumhuriyette, Togiliz — gazetelerinin başında Taymlit olmak üzere İtalyan gelibiyetini İngiliz bezlmeti ola- rak tavsif etmelerine temas ederek, bütün dünyada yavaş yavaş İlerliyen bu telâkki te zinla çok fena bir alâmet ol duğunu ve bu telâkkiola mil- letler cemiyetinde İogiltere'de, logiliz Fransız münasebetlerinde ve bötün Avrope'da bubranlar doğardoğunu söylüyor. Müstemlekeler Mes'elesi Bir encümen taratın- dan tetkik edilecek Londra, 24 (Radyo) — Müs temlekeler ve mandalar mes'e, lesinin Avam kamarası mahfe: lindeki tesiri çok büyüktür. Mes'eleyi ebemmiyetle — tetkik elmek üzere meb'elardan mü. rekkeb bir encümen teşkli adil. midtir. Bu encömen ilk içtime. ıiı pazartesi günü yepacak ve sabık müstemlekât bakanı Lord Emeri bia ba encümene rels seçileceği sanılmaktadır. Bu encümen, böütün İngiliz müstemlekeleri özerinde İngil. terenla tam hâkimiyetini tesle esasını tetkik edecektir. Filletin mandası da olunacaktır. Atina'da Koşu yerinde balkon çöktü 3 kişi öldü. Hstanbal, 24 (Özel) — At nada atyarışları yapılırken, sa- hadaki seyircilerin - bulandoğu balkon çökmüş ve 3 kişi al. bnde kalarak — ölmüştür. On klişi oğır surette yaralanmıştır. Yalan! Logiliz'ler Habeş'lere dum:dum kurşunu vermiyorlar Londru 24 (Radyo) — Lord Krampan bazı Togiliz silâh fab. rikalarının Habeş'lere dum dum karşunu — verdiği — bakkındaki Addisların doğru — olmadığını söylemlştir. Ingiliz harb gemileri çekiliyor Cebelâttarık 24 (Radyo) — İngiliz harb gemileri Akdentz- den çekilmeğe devam etmekte. dirler. Üç torpito muhribi bu- gün İaglltere'ye bareket etmiş tir. Yarın da İkl mohrib gide cektir. Sudan-Habeş hudu- dunda tahkimat yoktur Londra, 24 (Redyo) — Mı- Bır'daki Togiliz mazamatı; Su dan Habeş hududunda İstihkâm. lar yapıldığı ve Mekamotam'daki kıtantın sevkedildiği hakkındak! haberleri tekzib etmektedirler. totkik