25 Nisan 1936 Tarihli Anadolu Gazetesi Sayfa 3

25 Nisan 1936 tarihli Anadolu Gazetesi Sayfa 3

İ ll Nisan 25 V. Umumi Meclisinde Gümeler | Maarit, Nafıa Büdceleri Kabul Edildi.. Başltarafı 1 inci sahifede - Heri gelmekte oldağu zikredi: Hyordu. Busene büdeesinde muallim lerin terfi zamlarının kebul edildiği, fakat kadroyu daha Tazla genişletmeğe İmkân bulu Damadığı - bildirildikten — sonra Hik tedrisat müfettişlerinin maaş zammı olarak 450 lira kebal ediliyordu. Maallim kadrosu 9T71 musllimdi, fakat maretile geçen sene olduğu gibi bnsene de duba fazla muallim Hstihdami mümkün olacağı, bu: nun İçla valiye salâhiyet verll- mesl bunun İçin bütçe nizam Dümesine ble madde konulmusu teklif ediliyordu. — Mektebler Için bir doktor ve 204 bademe için 41,670 lira tahsisat İste niyordu. Mazbata okunduktan sonra Maarif encümeni relsi — olan bayındır. Yusuf Ziya kal karak, Masrif işleri bakkında Ahtiyacı belirten ve oldukça uzun bir mütaleeda bulanmuş tur. Bu müteleada - vilâyetin 679 köyünde 300 mektep bu- Tunduğa deha 20 30 bin çocu gün tahsilsiz kaldığı — bildirili yordu. Yusuf Ziya'nın fikrine göre vekll muallim — İstihdamı doğru değildir, tasarraf — eare tle fazla — muallim — istihdamı, müvazenel umumiye kanununu B dir. Onün için N0 tano Edaha asil muallimden — başka 75 den — fezla mevcatla köy mektepleri için 40 — monallim kabal edilmelidir. Bunlar İçin bütçeye 2700 llralık tabelaat konmalıdır. Mektepler muallim ve köylü muallim beklliyor. Vali Fazlı Güleç, bu mütaleaya karşı uzün İzabatta - bolunmuş ve demiştir ki: — Maddi ihtişaç — başka, mevcad gelir kaynaklarına h- tinad etmek gene başkadır. Vilâyet mecllsl, kamatay gibi teşrif selâbiyeti balz değildir ki vergileri kaldırsın ve ihdas et- sin, Binsevaleyh ayağımızı yor: ğanımıza göre uzatacağız Vali, hükümetin demiryolu #lyasetinden — Pbahsederek, bu möhim İşler bile senelere tak: el edildiğini, bir senede ve bir aoda yapılmınına İmkân görülmediğini, vilâyetin nüfoz nlsbetine göre mekteb — İhtiya tının tesbiti gayet kolay olda ğunu, fakat bunu temin etme bin zor bulunduğunu töyle Mmİştir. — “Bulunmaz meclls,, diye Fransızcada bir söz — vardır. Belki meclle tahsisat vermek İstiyoruz diyecek, fakat ben gelirleri düşünerek bunu bu #ene yepamayız diyoram. — Yu- suf Ziya arkadaşımız — noktal nazarını bürmetle karşılarım. Türkiye'nin e0 mütena bir vilâyeti olan İzmir'de okum- yan çocüuk bulünması doğrü değildir, fakat bu mes'ele, bence devlet işldir. Biz, mütalenmızı, gelir — bulabilirsek — miktarını devlete — bildirelim, fakat zan: ederim ki; gelir bolamayız. Binaecaleyh bie müddet da ha sabretmek — lâzımdır. mütu kbsasındayım. — Vilâyetimizin ma aef işi, hiçbir vilâyetle muka, Yese — edilemiyecek — derecede Yüksek vo mükemmeldir. Yöz: da -80 İhtiyacı karşılıyorüz ki, bu miktar Avrapa'nın — ileri tasarraf bazı memleketlerinde — aocak görülebilir. Bizlm için geye, şüphesla ki, yüzde yüzdür, fa kat flili zararet vardır. Biva- enaleyh ben söz veriyorum, hiçbir. mektep kepalı kalmıya cektır. Bundan emin olunuz, busene — büdoe — eneümeninin muazbatamna göre tahslsat kabal edioiz. Demiştir. Bunun özerine mazbata ka bol edildi, madde voe fasıllar ayrı ayrı reye kandü, müallim lerin maaşı 690,110 Hlra, fuklr talebeye yardım İçin 1000 llra, Içla £000 Hira, ronallimler: harcırabı için 1000 lra, köy yatı mek- tepleri için 1000 İira kabal edilmiş ve Mearif büdoesl ye- küna 5407,615 lira üzerinden teabit olanmuştur. Beş dakika- bk İstirahbattan sonra — Nafıa fevkalâde büdcesinin müzake- resine geçilmiİştir. Üç yıllık yol programına göre yollar, köprüler, barakalar İnşası, tamiri ve malzeme bedeli amelel mükellefe karşılığı olarak 35,000 lira, diğer vilâyetler hudotlarına yak. laşan yollarla köprüler inçe ve Tetikşaf masrafıları için 56,000 Hra, yeniden İnşa edilmekte olan yol ve köprüler için 48 blo 500 llre, emlâk ve akar bedeli için — 127,100 lira, İik mektepler laşantının ikmali ve tamlratı Içla 20,550, köy mek- tepleri Taşaatı İçin 2500, verem paryonu İaşası İçin 10,000 lira kobul edilmiş ve bu bütçenin yekünu 526,631 İira olarak tesbit olanmuştur. Şaşal yola 3000 Hra İle yaptırılecık va asansör kilisesi 3500 ilra sar- file mekteb haline konulacaktır. Daha sonra muhtelile — büd. ceslain müzakeresine — başlan- mıştır. Büdcenin — yekünu 302,818 lira olarak tesbit edil miştir. Büdcede zeytinellik ene- ttüsü ve fidan mücssesesl teş- kili için 15,000 Hira kabal olanmuştur. Dört senede 60,000 lira — sarfile — zeytinciliğimizin relahına çalışılrcak, zeytin ağaç Tarının verlmi artırılacak, bize rakip - memleketlere — rekabet edilecektir. Bundan başka mey- volı moyvasız oğaç fidanlarının da İyi cinsler üzerine ve zirai bostalıklerdan ârl olarak yetlş trilmesi, —hem — meyvacılığın, hem de tescir İşinin - kolaylaş tırılması da düşünülmüştür. Birikli sene sonra zaten bu iş gelir getirmeğe de başlıya caktır. Hayvan basleme ve İh raç kooperali(i teşklil, bu aa retle ihraç edilen bayvanları- miğin İyl beslenmeleri — içla beşbimn Jira kabul — edilmiştir. Tahelide bulunan talebeyo blin Hralık yardımda — bulavulacak, fakat bu para, hayatlarını ka- zanmağa başlayınca bü rimlzden alınacaktır. İstanbalda kız ve erkek Ege talebe yurd larıma 1000 lira, İzmir pana yırına ve Kültürparka 10,000 lira ayrılmış, Merkez cumnriyet bankası hisseal'olarak — 23,160 Hra kabüal edilmiştir. Vilâyetçe meşredilecek gazete için 5000 Hra, maaşlı memuar: ların tekaüd hakları için maaş: larının yüzde 6 &ı nlepetinde olmak üzere 47,850 lira, ge- çen ve eskl seneler - barçları Açin 30,000 lira, spor teşkilâ- mektepler cöz'i temlratı Telgraf Hattı Bitiriliyor. —a .0. a— — Yeni teşkilâtta memurların ma- aşlarına zam var.. İzmir posta, telgraf ve tele fon başmüdürlüğü, ahşap di rekler üzerinde bolonan telgraf hatlarını İhilyaca cevap vere cek bir halde bulanmaşlığından modero tosisat yapmağa karar vermiş ve İşe başlanmıştı. De. mir direkler Gzerinde yaj yeni telgraf hatlarının teal bir haftaya kadar bitmiş ve bn bat üzerinden mübabereye başlanınış olacaktır. Evelce Af yon, Moğis, ÜUrla ve Çe;me velgraf hatları, şehrin ayrı ayrı istikometlerinden yapılmıştı Şimdi Gezi bulvarından, ban mahrne ve Halkapınara kadar ayni hat üzerinde her üç tel graf hattının aba - teslsatı bu Tonacak ayrı ayrı İstikametlere giden bu hatlar, Halkapınardan ftibaren ayrılacaktır, Ba soretle bir. bafta sonra yenli tesisat üzerinden — mubabereye deha muntazam bie şekilde başlanı. caktır. Haziranda tetbike baş lanacık olan yeni pasta telgraf ve telefon — teşki kanunu muciblace İzmir telgraf mü dürlüğü, merkez posta, telgraf ve telefoo merkez müdürlüğü nün musvini olarak telgraf ç- lerinden- başka — diğer - birçok işlezde — görecektir. Hazlranda bütün pasta ve telgraf müdür ve memurlarının — maaşlarına birer doörece zam kabül edil. miştle. Bundan sonra - telgraf hat çavuşları ve müveziler en oşağı ilkmektep mezonu olacaklardır. Posta ve telgraf memurü ola bilmek Için de ortamektep me zana olmak - şarktır. Poste, telgraf ve - telefon merkez binası emvali metru- keden satın alınarak üzerine ble kat daha infasile İzmir'deki bötün posta ve telgraf teşkilâtı bir binada tokelf edileçektir. Vali Fszlı Güleç Birkaç gündenberi rahatsız.- bt yözünden makamına gele miyen vali Fazlı Güleç Iyile- şerek dün makamına — gelmiş, yilâyet işlerini görmeğe başla maştır, düa — vilâyet umumi meclisine de başkanlık etmiştir. Fuvar işleri Favar komltesi dün — şarbay doktor Behçet Uz' başkaclı- ğında — toplanmlş ve — favarın elektrik tevzi taplosunu 3685 Hraya ibale etmiştir. Bu tablo, Almanya'dan — getirtilecek ve ileride favar genişlete bile ih: tiyaca yetecek büyüklükte ola- caktır. Üç ay içinde fuvardaki yerine konmuş bulunacaktır. ——— tna yardım İçin 12,000 lira, tavakçulak kooperatif ine mü- tedavil sermaye İçin 3000 lira ayrılmıştır. Gölcük yarın bir fatirahat yeri halinl aldığından elektrik. teslsatı ve İhata de varları için 3000 Ura muvalık görüldükten sonra Menemen Çukür köyünün hududu me- velesi için de 10 Mayıs Pazar gücü valinin riyasetinde dalmi encömenla köyde tetkikat yap: ması ve umumi meclle salâhi: yetine İstinaden karar vermesi kabul edilmiş, celse tetil olun. Karşıyaka'da Bayram Ve 'Mekteplerde Müsamereler. Sağda Halid bey mektebi ikinci sınıfından Nejad Kımız şiir okuyor, solda ayni mektep talebesi dansta.. Bayram Kargıyaka'da da fev kalâde tezahüratla karşılanmış tr. Karşıyaka'da İik, örtemek- teplerle kiz. müallim mektebi talebesi, Hulk partisi avlusunda toplanmışlar ve örtamektep mü- dürü Tahsla Talât burada bir söylev vermiştir. Tehaln Talâr, çocuklara hitap ederek — onlara terihlol kanla, ateşle yazan ve kurtaran bir neslin yavruları olduklarımı söyledikten sonra, Mondros mütarekesi İle başlı yan kera gönleri, yardun ve milletin karşılaştığı fecl vezi yeti, sultanların ihanetini, düş man İstllâsını ve — Atatürk'ün #nayardda mücadeleye geçişini, düşmanın, padişahın ve kaçışlarını anlatmış, Türk çocuğunun bugünkü bahliyar: bğımı, Camuriyetla ona neler getirdiğini, vazifesinin nelerden fbaret bolandağan hatırlatmış; — Böütün bunları yapacağı- nıze sodiçiyor musunuz? Demiş ve talabe ( andiçiyo rüz) mukabelesinde balanmuş- tor. Tahsin Talât hararetle al- kışlanmıştır. * Bunu mütecakip her mektep- Madam Malaterre dün Istanbul'a gitti.. Hükümetimlğin mlsfiri ola rak şehrimizde İçtimei tetkikler yapan Milletler cemiyeti Fransa müarahhas heyeti ezasınden Ma dam Sellier Malaterre, dün bera- berinde Hariciye vekâleti me murlarından mihmandarı Hay- dar bulundağu halde Afyon tre nlle İstanbul'a gitmiştir. Orada da tetkiklerine devam edecek ve Ankara'ya geçecek, Anka ra'da tetkiklerini bitirdikten sonra — Bursa yollle İstanbul'a geçib Sovyet Rusya'ya hareket edecektir. Madam S. Malaterre bütün Şarkta İçtimsi tetkikler yepacaktır. Basmane letasyonun- da misef irimize vilâyet, — partl ve belediye numma müteaddid baketler verilmiştir. SINEMASI koğalaş | ten bir talebenln verdiği söylev de büyük #lâka uyandırmıştır. Parti, talebeye birer poket üzüm, İncir dağıtmıştır. .. Halldbey mektebinde evelki okşam güzel bir müsamere ve rilmiş, çocak velileri ile birçok bulonmuştur. Müsamereyi bazırlıyanlar - yavrolar, çok al kışlanmışlardır. — Bilhassa, (23 nlsanda çocuk — İlbay, şilrler, milli danslar) büyük bir alâku uyandırmıştır. Müsamere 11 e kadar devam etmiş, büyük ve Dezih bir alle gecesi geçiril tilştir. H. Pınar Suyu Kaynak civarında tet- kikat yapılacak Vilâyet umumi — bıfsistihha meclisi vali Fazlı Güleç'in baş kanlığında toplanarak — Hulka: pınar suyu bimeye — mıntakası, nın tetkikine karar vermiştir. Belediye relsl doktor Behçet Uz Hle, &hat müdürü doktor *Cevded Saracoğla ve bakteri yoloğ Memdab, soyun himaye mıntakasındaki evlerin — vaziye- tini tetkik ederek kaynağın temiz olup olmadığını bakacak. lar ve rapor vereceklerdir. Kuy- nak clvarındakl evlerde lâğım teslsatı yoktur ve bu mesele, şehrla omumi seğliğile alâka- dardır. Bu gibi evler — varsa, soğlığı tehlikeye düşüren âmll- ler bulunursa ortadan — kaldırı lacaktır. — Hifzissihba — mecllesi, şehrin sağlık — İşlerile alâkadar meseleler üzerinde daba — bazı karurlar almıştır. Akhisar gezintisi Camariyet Halk partisi Bur nava nabhiyesli tarafından ya- rınki pazar gönü için Akbisar'a bazırlanımış olan teovelzüh, ha vaların fena gitmesi hasabile tehir edilmiştir. TELEFON 83151 Sovyet Konsolosu | —.. a— Gazetecilere bir zi: yatet verdi Dân akçım şehrimiz Savvet kon: tolosbaneslade Sovyet konsolosn aından İzmir ga zetecileri şeref İne bir ziyafet verilmiştir. Ziyalete bürün Tz: mir matbusti erkânı İştirek et. miş geç vakte kadar eğlenilmiş dost Sövyet Rusya'nın konea: loshaneslode güzel bir gece ge- çirilmiştir, Tayyare Müsabakaları. Trablosgarb, 24 (Radyo) — Gdamee — Trablas — arasındaki tayyare müsabakaları 25—30 Nisanda yapılacaktır. Teyyareler 26 27 Nisan'da Gdemes'e vü- &l olacaktır. Mısır Kralı Hasta Değilmiş.. Kabire, 24 (Radyo) — Ali Mahir paşa, Misir krali Faad'ın — hasta olduğu ve bir nalb tayin edileceği haberini tekzib et miştir. Norveç Bankası Rusya'ya kre- di verecek. Stokbolm, 26 (Radyo) — Bover Haypar gezetesinin yan dığına göre, deniz baokasının Savyet Rusya'ya mühim kredi vermesi kararlaştırılmıştır. D. D. Yolları Taritesinde yeni tenzi- lât imkânları aranıyor )' İstanbal, 24 (Özel) — Dev- let Demiryolları yolen ve eşya nakli tarifesinde yeni - tenzllât Imkânları araştırılmaktadır. Çin'de Zelzele Binlerce kişi açıktadır. ölüler çoktur. Şanghay, 24 (Radyo) — Ka: vantakan cenubi gerbisinde şid- detli zelzele olduğa ve binlerce | — kişinin açıkta kaldığı, ölenlerin de çok olduğu bildiriliyor. Bir meslekdaş kaybettik İstanbal 24 (özel) — De- gerli ve emektar gezetecilerden Sadettin bugün ölmüştür. Fransa'da soğuklar Parls, 24 (Radyo) — Fran: sa'dın her tarahında ve meval min geçmiş olmasına reğmen müstesna soğuklar verdır. Ta- lon'daki bağcılar, dondan çok fazla zarar gördüklerini söyle. mektedirler. Bugündan İtiba- ren 2 Film Herkesla sevdiği, herkesin alkışladığı İki yöüksek, Iki sevgili yıldızın iki gözel filmi 1-Hücum Filosu Jack Holt tarafından büyük bir kudretle temsil edilen hava tehlikesini ve tayyarecilerin kahraman: hıklarını gösteren böüyük film İr Aşk Hikâyesi Güzel” Macar yıldızı Magda Sehneider'in içten gelen bir ilgi ile oynadığı şaheser Ayrıca Türkçe sözlü FOKS dünya haberleri Bu baftanın seana sastleri; Hücum filosm 15—18,15—21,80. Bir aşk hikâyeal 16,45 — 20 Cumartesl ve pezar günleri 13,30 da bir aşk hikâyesile başlar. DİKKAT: Çocuk hitası münasebetile bu bafta her gün ve her scansta çocaklara duhuliye 15 kuruştar general — Ü Â ÖE TÜT ERETETAPAT GT SAT REAE ADT B YAY PT