16 Mayıs 1936 Tarihli Anadolu Gazetesi Sayfa 3

16 Mayıs 1936 tarihli Anadolu Gazetesi Sayfa 3

- . . . .. ' kE-E AA * AE © Na * - &8 G E Ve * & W : ( e ç » Iş Kanunu Hayat günden güne güçleşi- Yor. - Geçinme derdi. günden Büne büyüyor, —Insanların bir- birlerine — karçı olan cideli de bonun için #ddetleniyor. Herkes kazanmak İstiyor. Fakir doymak, örta halli Zeogin olmak, zengin de daha kuvvetli bulunmek, doymayan hi döyürmak İçin — Şilışıyor, tabalayor, didiniyor. Bu cidalde de -Herşeyda ol düğü gibi. — sayiller eziliyor, Mevkilerini küvvetlilsre — bıra: kıyor. Ve küvvetli zayifi eze bilmek, onun ekmeğini elinden Almak için en adi ve en İğ Tedç üsülleri tatbikte biran tereddüd etmeyor. Zayif biraz "mukavemet gösterir gibi olunca; Vİ, meş'am gayesine varmak İçin, yalan söylemekten, — iftira etmekten, — hileye aktan, tahtekârlık yıp,ıık.l:':_unn Mmeyor ve “Gayeye varmak İçin herşey mübahtır,, zihniyetinden bir türlü ayrılamıyor. Para kuzanmak, doymadan kazanmak, bugünün bir düs- tura olmuştur, bu yolda her Yeyl yapmağa, bhattâ başkaları- Bin iztirap çekmesine bile can Ve gönülden razıyız. Elverir ki kazanalım, elverir ki kasaları- mızı doldüralım, Kazanç âleminde herkes bir. birlala düşmanıdır. Menfaatle- Tin çarpıştığı anda dostluk ke- İlmesinin yeri yoktor. — Tosaf, Mörhamet, İnsaniyet kelimeleri hiçbir mânâ Wade etmez. Yıl larca yidikleri içtikleri ayrı gi den dostlar bile, biranda düş Man olurlar. Yıllarca çalışmış, Putronuna seryet — kazandırmış Mmüstahdimler, emektarlar, kapu dişarı edilirler. Bunların — alle tahipleri oldakları, İşten çık- tıkları andan İtübaren sefalete düçer olacakları, iztırap çeke- tekleri derbal unutulur. İşgizlerin cemiyet için tehli keli birer unsur — olacı l yele, ümltelzlik İle uahlâkın te* reddi edeceği, cürümlerin bu Yüzden çoğaldığı döşyünülmez. * . Bir, demiyeti teşkil eden fertler birbirlerine bu kuvvetli bağlarla bağlı — oldukları İçin tfak bir İmkânsızl.ık vukuunda, bu İntizamsızlığı cemiyet efradı Mmüştereken bieseder, fakat za- yıflar bittabi bu sarsıntıdan daha fazla müteceselr olurlar. Iştizlerle meşgül olmak, on- İsra iş tedarik etmek, onların haklarını korumak bugünkü demokrasinin gayelerinden bi- ridir. Bu zavallılar ile ugraşan bir hükümet; — demokrasinin ftam mândsını anlamış demektir. İşte bunun içindir ki, Tür- kiye Cumoriyet hükümetl de bir (İş kanunu) buzırlamış ve bu kanunun iktısadi — şartlara mogayir olmaması için de bir. çok etüötler yapmış ve — selâhi yettar zevatın, alükadar dalre- lerin fikirlerini istimzaç etmliş tir. Bu sene meclise verilecek Olan bu kanun; Türkiye'de İşçi bayatını dözenine sokucağı Rİbi, İşçi smıfının bazı geddar ve methametsiz patronlar elinde Oyuncak olmalarının da önüne Böçecektir. Nuri $. Erboy Bu akşam Başdurak'ta Sıh hat, Karantina'da Eşref, Ke: Mmer'de Kamer ve Eşrefpaşa'da İlılpıp etzaneleri uçıklır. Inhisarlarda ———0 0: a Yeni kadro tesbit edildi Inhisarlar başmüdürlüğünün yeni sene kadrosu İçin İzahat | vermek üzere İstanbul'a giden ve İnhisarlar umum müdürlü ğü İle temas eden şehrimiz İn- bisurlar başmüdürü Ibrabim, İatanbul'dan dönmüştür. Son kanunla tekaüde — sevkedilmiş olen yaşlı memurların - yerleri ne tamamen geç ve İyl tah di görmüş kimscler ulınacaktır. Yeni Teşkilât Bu sene yapılamıyacak Poste, — Telgraf ve Telefon amum müdürlüğü kadrosunda Hazirandan İtibaren yenl teş kilât kanununa köre maaşlara zam yapılacak ve yendi teşkilât vücuda getirilecekti. Büdçe vaziyeti karşısında, Bu sene İçin yenl teşkilât kadro sanun tatbikine İmkân bulun madığı anlaşılmıştır. Yeni teş kilât, önümüzdeki sene Hazi ranında tatbik edilecektir. Şehir gazinosunda Macar müzisyenleri Şehir gazinosu, Macaristan'dan birinci sınıf bir çiğan orkesirası getiemlştir. Orkestra, Balo Ban di'nin riyasetl altındadır. Ve dokuz kişiliktir. San'atkârların hepsl de konservaluver mezu- nudurlar. Vo şefleri, Londra'nın en yüksek salonlarında çalmış, Londra — telsizinde — mütcaddit konserler vermiş bir gençtir. Örkestra, İstanbul konservatu- varında — İmtihan edilmiş — ve yüksek san'atları takdir edil miştir. Bu ukşam Şehir gazluosunda konserlerine başlıyacaktır. Maliye memurlarının terfi imtihanları. Maliye memurlarının hersene yapılan terfi Tmtihanları Meliye Vekâletinin emrile dün vilâyet salonunda — yapılmıştır. Terfi İmtihanına 12 maliye memuru gizmiştir. Varidat ve hukuk İşleri mü- dürleri imtiban bheyetini teşkil ediyorlardı. Vekâletten — gelen imtihan suallerini ihtiva eden zarf açılmış ve saaller okun duüktan sonra İmtihana — giren memurlara — yazdırılmıştır. Me- murların — verdikleri — cevaplar bir zarfa konularak mühürlen miştir, tetkik edilecektir. İSINEMASI Bu hafta her gün 21.15 seanelarında Bugüu ssat 15—19 s#eanelarında BERİAU — gibi Sant 13 ve L7 sennsmda TAYYARE TELEFON 3151 Bo haftadan İtibaren yaz terifesine başladı. Her gün ve her sennata fiyatlar 15-20-30 Kuruştur Tevfik özcan 30 — 40 — 50 kuruştur TTTO AYŞE — İBRAHİM MOLLA — MEHMET YUSUF — CAMILLA BERT — SIMONE Fiyatlar: Güzeller Resmigeçidi Türk Semalarının Aziz Şehitleri Büyük Tezahüratla Anıldı. Baştarafı 1 inci sahifede - lerl büyük bir kalabalık halinde ibttfale İştirak etmiş bulunu- yorlardı. Şehitlik'te: Şehlilikte meraslıme zaat 11 de İstiklâl — marçile Saygı İle dinlenen bu marştan başlanmıştır, sonra meraşsiım kumandanı hazır şehltlerimizi ve bütün şehlileri selâmlamağa davet etmiştir. Meraslın yerinde bulanan ku'alar, — Dikkat! Kumandaslle selâm vaziyeti ulauşlar ve siviller de şapkala selâm bolunaoları havı rımı duarmuşlardır. Bayraklar Tam bu sırada meraslın. ye rindeki bayrak, yavaş — yavaş yarıya İndirilmiş ve bayrağın folşini bildirmek için kadife kalesladen atılan birinci topla Izmir'de bulunan bötün dalre, mücssese ve — tlcarethanelerle llmanda bulunan gemiler de bayraklarını aynl şekilde yarıya kadar İndirmişlerdir. Düdükler : Gene bu sırada gemiler ve fabrikalar düdük çalmışlar, yü rüyüşte bulunan İnsanlar ve nakil vasıtajarı da bulunduk ları yerlerde bir dakika kal mak svretile şebidlerimizi *e Tamlamışlardır. Bir dakika sonra Kadifeka- leden atılan ikineci topla çehlt Hkteki direkle yarıya kadar İn, dirllen bayrak çekilmiş, vapur ve fabrika düdükleri susmuş ve nakil vasıtalarile İaosanlar tekrar harekete geçmiştir. Söylevler: Ba merasimden sonra bava kuvvetleri namına bavu alayın den a8 teğmen Bedrl bir söylev yermiştir. Söylevde memleket müdafaası oğrunda ölenlerin hatıralarını anarak, semada va zife uğranda uçuş yaparken Basıl düştüklerini anlatmış ve bütün memleket — çocuklarının aynl hedef oğrunda yılmaden çalışmağa devam ve hayatı İs- tihkak ettiklerini, vatam müda- Yan İçin çalıştıklarını — söylemliş ve alkışlanmıştır. Bn #söylevi bava kurumu, Cumhariyet hbalk partlsl ve çıkarmak — süretile belediye namına Parti başkanı Yozgad Saylavı Avni Doğan'ın gür bir sesle İradettiği söylev takip etmiştir. Söylevlerden —sonra askeri muzika hezin bir merş çalmış ve tayyare alâyından bir manga $pirtizm Frunsz ve Arep — artistlerinin tacafından — Manyatizm, Esrarlı çöllerde geçen İhtiranlı Amerika güzellik kraliçelertata ve beşyöz gözel oyuncu kızın İştirakile yapılan fevka- lâde muhteşem ve bir hafta büyük bir muvoffakıyet kuzanan şaheser film devam edecektir. Ayrıca; Miki (Karikatür komik) Dünkü merasimde izcilerimizden bir gurup.. ssker tarafından havaya üç defa ateş edilmiştir. Bundan sonra çehitlikte bu- lonanlar; arka t ao dolaşa- rek merasim yerinden ayrılırken ön tarafta kalan şehitlerimizin mezarlarını selâmlâmışlardır. Çelenk'ler : Hava şehidlerimizin mezarla- ni üzerlerini temameo örtmüştü. Bu suretle millet, hava şehid. lerimize şükran doygularını ız. bar etmiş ve Şebitlikten ayrıl- koştur. Memleketteki tören : Ankara, 15 (özel) — Bugün memleketin her tarafında hava şehidleri* İçin parlak ihtifaller yapılmıştır. konan çelenkler, mezarın Bir Do- landırıcılık —— . .— Çok garib bir hâ- dise olmuştur . İkiçeşmelik'te Dündar soka gında çayanı dikkat ve garib bir. dolandırıcılık — vak'ası ol muüştur. Bu sokaktan geçen De mirbisar'lı Basan oğla Temail'in önüne çıkan uzun boylu, lâcl- verd elbiseli ve gözlüklü, tah minen 25 yaşlarında bir adam: —Mücaaln Efendi, bizlm ke- reste tüccarı Öldü, vasiyeti var. dır, devir yapılıb kırk İlra para dağıtılacak. Diyerek ayni sokakta 18 nu- maralı alle evinl göstermiş ve ölünün bu evde bulunduğunu, fakat kendisinde elli Hra mev- cad olduğundan: — Sen bana on lira ver de ben sonra size elli Ura vereyim. Diyerak on İlrasını ahb sa- vuşmuştur. Zabıtaca yapılan tah kikatta vak'a fallinin sabıkalı lardan Seyid Ahmed oğlu Ni had olduğu anlaşılımş ve yaka- Janması İçin araştırımaya başlan mıştır. Ekmek fiatı Belediyece — yapılan — tetkik- lerde un fletlerinin veziyetl nuzarı dikkate alınarak — ikinci nevi ekmeğin (latine 25 sentim zam yapılmıştır. Bugünden İti. baren ikinci nevi ekmek, 8,25 kuruştan satılacaktır. Fakirizm, ve Telepeti mnumaraları bir aşk macerası büyük — filmleri Gümrükte Busene kadro değişik- liği olmıyacaktır. İzmir gümrük buşmüdürlüğü kadrosunda baziranda ibtiyaca göre bazı İlâveler ” yapılımamı düşünülmekte idi. Büdce vazl yeti karşısında busene için ban dan sarfınazar edilmesi kurar laştı uştr. Yeni kadro, 985 kadrosunun ayal olacaktır. Gümrük başmüdürlüğü, yal- cu salonunda yolcuların güm- rük muayene — vesalir İşlerinin sür'atle yapılması için — tedbir. ler aldırmıştır. Vali Ankara'ya gidiyor Vali Fezli Güleç, pazartesi günü Ankara'ya gidecektir. Bu " hatin sebebi, vilâyetin yenl yıl büdecsi ve mübtelif — işleri dir. Vekâletler nezdinde muh- telif teşebbüslerde bulunacaktır Bu seyahatin bir hafı& süre çeği tabmla ediliyor. Bu seya batte valiye sıhhat müdürü doktor Cevdet Suracoğlunun da vefakut etmesi muhtemeldir. Devetüyü istiyorlar Almanya'dan bir firma, şeh rimiz Tüörkeflsine müracastla Almunya piyasasında fazla mik, tarda devetöyünün aranmakta olduğunu bildirmiş ve minta kamızda ihraç edilebilecek ka- der devetüyü — istihsal — edilip edilmediği ve Fiyşatın neden ibaret olduğanu tormuştur. Bankalarda Yaz tatili - Banka Komerçiyale Italya- no; Banka di Roma, Doyçe Öriyent bank - (Dresder bank şabesi), Osmanlı bankası, Se- lânik bankası, Türkiye — İş bankse, Türkiye Zirmat ban- katı İzmir şubeleri 18 mayıs 1936 tarihinden 31 aeğustos 1936 taribine kadar gişelerini aşağıda yazılı enatlerde açık bolunduracaklardır. 8.30 dan 12.30 a kadar. Cumartesi günleri B.30 dan 12 ye kadar. Parti başkanı- mızın Şehitler bidesindeki hitabesi. —. .. ——— — Başı 1 inci sahifede — Bunlar, Türk ulusu, Türk ülkösü uğranda genç ve temlk kanlarını dökea fedallerdir. Bunlar, milij varlık davası Içla .ferağatle ölmeyi — bilen ülkü kardeşlerimizdir. Banlar, tek kelime ile şehit Türk - tayyarecllerdir. Arkadaşlar, Millj di kaola heslecir, genç ve eril büyür ve ya Size gözel İzmir'in şehitler ! tezimlerini getirdik. Sisl huzu- rünuzda baş eğerek — erlümla mıya geldik... Uğrunda öldüğünüz ölküyü yaşatmak İçle hazırlanan genç Türk yavrolarını birlikte ge- tirdik. Arslanca ölen ağabeylerine lâyık — bir balef olmak — için şimdi mektep sıralarında yeti şen Türk gençleri, Türk kız: ları yürt savğasında boş kalan yerinizi almak için sabırsız: lıkla bekliyorlar Yaralarınızın — kızıl kanın daki alev Türk bayrağı olarak baş ucunuzda — şefkatle dalga Tanmaktadır, &İze ırkımin yör dümün minnetlerlni bir defa daha sunarım. Ne gerip bir tesadöl ! Sizia batırı dığımz gön, tatı güzel İzmir'e yabancıların ayak bastıkları güde rastladı. En bitik ve en yorgun za manımızda yürdümüze - saldı ranlı şurada — yatan şebitlerin azametli mezarları kadar susturucu ve öldürücü bir cevad verilebilir mi ?.. Binlerce yıl Öönce arkımızı bir Istilâdan kurtaran kahra- man atalarımızdan biri Orhun kitabelerinde diyor ki : (Ey Türk ulusa ! Gök çök mez yer — yarılmazsa yasamı, senin yurdunu bozacak kim var ?) O günden bu güne kadar geçen yıllar bu İmanı yıpran- dırmış değildir. Biz, Atatürk çocakları' bin kat fazlalaşan — bir âzım İle göyle diyoruz : (Ey Türk ulusu, gök çökse yer yarılsa yine senin yarduna ve ülküne dokunacak kim vardır ? Çöken gök yarılan yer Atatürk çocuklarının, bü: yük Türk ordusunun bilekle. rile karçılanacak ve vücatlarile doldurulacaktır.) Şehlt Tayyareciler, konatları kırık Şahin arı : Merzarınızda müsterih uyu yon! Möğrunda öldüğünüz dava ve Türk yurdu yaşıyor ve dalma yaşayacaktır. karşı ölüm Gazstemizin spor muhabirle. rinden Baba Konuralp'ın bem: şiresinin kızı 9 yaşında Hikmet, kızil — bastalığından — ölmüş ve cenazesl dün — kuldırılarak paşa mezarlığına — gömülmüştür. Ar: kadaşımıza, allesi halkına ta- ziyetlerimizi bildiririz. Seyyah geliyor Eransız bandıralı - Şamplon vapora yakında İlmanımıza ge- lecek ve bu vapurla — gelecek olan 200 seyyab, Efes ve Ber- zama harabelerini ziyaret ede- ceklerdir. Dün İlmanımıza ge- lev Fransız Teofil Gotye — va: poru İle mühtelif tebeali kırk seyyah şebrimizi gezmişlerdir. Sa