16 Mayıs 1936 Tarihli Anadolu Gazetesi Sayfa 6

16 Mayıs 1936 tarihli Anadolu Gazetesi Sayfa 6

-— .—— SeRA ea SADTT Z SADA ANİ LA ŞA ASAT OŞ ĞŞ A l Sayfa 6 Zecri Tedbirler Artırılırsa., F Ai Avrupa haritası değişirmiş!., : Baştarafı | inci sahifede * başlanmasını Cenevre'yp çeklif etmiştim, Bu tekliflerim red- dedildi, Bu gün İse Habışlstan katiyen ve ebediyen Ttalya". nındır. Mubabir, B. Müaswolini'nin eylâlde ökylemiş olduğu ve wAskeri zecri tedbirler Avrupa harftasının değişmesi tehlikeslni doğurabilir,” — tarzındaki — bir cümlesini hatırlatınca B. Mus- J solinl demiştir. ki : — O zaman sekeri tedbirler | hakkında söylediğlimi bu gön ekonomik tedbirlerin şiddetlen dirilmesi bakkında tekrar ede Tim, Londra, 15 (A.A) — Deyli Telgraf gazetesinin Roma mu babirinin İyi bir kaynaktan aldığını söylediği bir habere göre Müssolini Italya'nın mll. letler cemiyetine karşı takı: cağı vaziyet buakkındaki k rını konseyia toplantısından evel neçretmiyecektir. M. Mumwolini zecri tedbirlerin devamı karşı sinda buna mecbur edilmedikçe Milletler cemiyetinden çıkmak İstememektedir. Roma hükümetli birkaç haf taya kadar Fransız bükümetinin emri vakileri kabul ederek In- glltere'ye de aynli notal nazarı kabul etsirmeye muvalfak ola- cağını Ümld etmektedir. Almanya Ren'de Tahki- mata Mı Başladı? — Başı 1 inci sahifede — müdalaa hatlarını ve sperlerini teftiş etmiştir. Vaziyeti suğlam vo İyl bul. muştur. Valansiyen ile Mobağ- daki tetkikat ta iyl netlceler vermiştir. Âyan meclisinin — murahhas- ları İle birlikte merkezde yeni yapılan kışlaları da tetkik et. miştir. Heyet balinde cephenin her cihetl gözden geçirilmiştir. Ertkânıharbiyel amami relsl ge- meral Gamelen, Bove'den gele rek general Moren İle Armua da birleşmiştir. Rarla, 16 (Radyo) — Hava müdafassı komfitesi murahhas ları, halkı hava — taarrazlarına ve gaz harbina alıştırmak - için general Düken'in riyasetinde toplanarak yoni bir battıhare ket kararlaştırmışlar ve ayni samanda komiteye yeni azalar Hdhakını temin etmişlerdir. ::j KATYA Çar'ın Mavi Şeytanı — Başı | inci sahifede — merkezi binasında ve parti baş kanımız Avnli Doğan'ın riyase- tinde olmuştur. Valimiz Fazlı Güleç'le defterdar, belediye rels Mmüavini, tcaret odam relel, şebrimizin maruf bazı tacirleri, bava kurumu erkânı bazır bu lanmuşlardır. Parti buşkanımız, bu İanenin büyük ve aslil bir memleket müdafan — davasını başarmak üzere alındığını, başbakasımızın geçen senekl nütuklarında bu müdafanya alt endişeyi büyük bir selâhiyet ve İaabetle — teba rüz ettirdiklerini etraflıca an lattıktan sonra, İane nisbetle- rindeki tehalüfün ibhdas ettiği vazlyet ve müşkülâtı anlatmıştır. Avni Doğan bunu müteakip, dibeyet şeklinin wlâhı ve taah- hüt nistbetinin yüzde ikiye çı- karılması hakkındaki fikirleri de mevzubahsederek kaza mu- rtaehbaslarımı ve bazır. bulunan- ları bu mevzu üzerinde konuş- mağa çoğırmıştır. Bu meyanda parti başkanımız bir rakam ver miştir ki, dikkate şayandır. Evvelce Adana'da yüzde ya- rım Özerlnden alınan — Janenin yeküna 28 bin İlra iken bu nisbetin yüzde ikiye çıkarılması ve cibayet şeklinin 1lâhı ile yekün 200 bin lirayı geçmiştir. Azanın hepsi, yüözde yarım nisbetinin yüzde Ikiyo iblâğı özerinde tam bir. mutabakat ve hasasalyet — gösteriyorlardı. Yalnız tatbik edilecek cibayet gekli etrafında —muhtelif nazar moktaları görülüyordu. Bu la menin İstihsal yerinden mi satış esnasında mı alınması noktala- rzından bapgişsinin muvafık ola- cağını ve diğer şekiller üzerin. de ayrı ayrı. fikirler İlerl sü: rüldü. Valimiz, Def terdar, -tüc- carlar ve murahbaslar - söz al- dılar. Parti başkanımız da mev: zuu tekrar hülâsa ott. Netlcede şu kutar verildi: 1 — Tayyare hissesinin top rak mahsüllerinde yüzde yarım dan yüzde İkiyo çıkarılması. 2 — Cibayet şeklinde, Tay: yare Cemliyetinin umumi cibayet #letemini bozmamak Üzere, muh- telif mazarı moktaları — tesbit edecek bir. komlsyonun seçil. mesl.. Bunu —müteakip toplantıya nibayet verilmiştir. Komleyon, derhal — toplantımnı - yapmıştır. fzalar tarafından İanenin top- Tanış ve al şekli üzerinde İlerl sürülen fikirleri tebarüz ettirerek raporuna — hazırlıya- caktır. Bugön aat on birde YARKD ÜTÜ Tayyare lanesi Yüzde Ikiye Çıkarıldı. son ve ikinci bir içtlma yapı- lacak, keyfiyet karara bağla: nacaktır. Marahhasların kendi kazaları balkı namına bava müdafsasına karşı gösterdikleri hassasiyot, büyük takdirlere de- ğer, Türk müstahsili, yurd müdafansındaki yüksek — vazife- sini tam bir şaurla İdrak et mekte ve bunu seve-teve yerine getirmektedir. ı.I Hava kurumu şehrimize gel- miç olan kaza murahhasları şerefine dün akşam Şebir ga zinosunda bir ziyafet ve ba meyanda birçok sevat ta bazır bulunmuştur. * vermiş .. Komleyona seçilen zevat şun- lardır : Avakat Nari Fettah, tcsret odası relsl Hakkı Balcı, borsa rekii Mazber Nurullab, tüccer- dan Alüâlyeli Halim, hava ku- ramu müdürü Şevki Demir, defterdar İhsan, Ödemlş bele: diye relsi Mitat, Urla murah bası Hüseyin, Seferihisar mu- rahhası Mehmed, Çeşme tcaret odası murabhhası Ahmed, Tire belediye relal Ali Okan, kasaba belediye relil Raşid, Ödemliş murabhası Fethi, Kuşadası mu- rahbası Kemal. | Türkiye, Yunanis- tan, Yugoslavya. öraş l e ükae, Bir ÂAkdeniz paktı teklit ettiler. — Başı linci sahifede — doktor Tevfik Rüştü —Aras'ın ve Romen hariciye nazırı Ti- tulesko ile murabhasların yap- tıkları mühim bir mülükatın talallâti varmış. Istanbul, 15 (özel) — Tagil: tere hükümetinin Akdeniz hâ. kimiyetini kendi elinde tutmak şartile bir Akdeniz paktı teklif edeceği haber verilmektedir. Londra, 15 (Radyo) — 22 inci torpido filosu, bugün Ce- belüttarık'tan Malta'ya hareket etmesi İçin emiz ulmıştır. Londra, 15 (A.A) — Son iki gün içinde Cenevre'de Yu göoslavya, Yunanlatan ve Türki- ye'nin teşebbüsü —üzerine bir Akdeniz paktı İmzam mevgan babsedilmiştir. Bundan maksat Fransa ve Togiltere'nin Iştiraki olmaksızın — bir karşılıklı yar: dim paktına varmaktır, Loudra, 15 (Radyo) — In giltere, Akdeniz paktı mevzau bahs olurken, Akdeniz'deki Ta- giliz donanmasını tshdid ede- cek her türlü muahedeleri red. dedeceğini açıkça beyan Müstakbel Fransız başbakanı M, L. Blum dedi ki: “Herkesle, Her Milletle Iyi Münase'! betler Kurmak İstiyoruz!,, Komünistler Fransa'nın Yeni Iktidar Mevkiinde $ dalya Almıyacaklarını Bileirdiler, Teklifi Reddettil. Paris, 16 (Radyo) — Ka mun yıldönümü olmak müna sebetila önümüzdeki pezar gü nü komünletler yapacakları te zabhürata diğer sol —cenah par: tlerini ne — İştirake davet et mişlerdir. — Redikeller bugün kongreleri olduğa — bahaneslle bu daveti kabul etmemişlerdir 7 haziranda balk cepheslioi teşkil eden — partiler tarafından son İntihabat zaferi şerefine bir nümayiş yapılacaktır. Parls, 15 (Radyo) — Komü- nlsat partisi, balkçılar cephesinin kabineye İştirak için yaptığı teklifi reddetmiştir. Komünist partlel genel sek reteri, göndardiği red mektu.- komünlştlerin verdiği kararın, münbasiren İçtimal ve iktisadi vaziyetin düzelmesi ve sülhu temin kaygısından mül hem olduğuna ve eğer kabineye girerse enğ cenah üzerinde fena tesir yapacağını bildirmekte ve kabine haricinde kalarak 206 yallatlere ballsane müzaherette bolunmağı daha faydalı ve İyi gördüklerini Hâve etmektedir. Parla, 15 (Reyo) — M, Blum dün akşam — davetli olduğu “Amerikan kulüb” te İrad et Uğl matukta — şanları — söyle- miştir: — Henüz resmi bir - sıfatı halz değilim, burada sadece kendi kanaat ve fikirlerimi töyliyeceğim. Size diyebilirim ki bir devletin harlci — siyaseti, fırkaların değişmeslle değişemez. Bu değişiklikle sedece dahllı siyasete müessir olur. Berkesle, her milletle İyi münasebet tesls etmek İstiyoruz. Ayni zamanda valhöü, prüz- lerinden kurtarmak İsteyoruz. Sulb, cihbanın bugün en ziyade muhtaç olduğu birşeydir. Dahili siyasetin daha sağlam ve muntazam olması İâzımdır. Çünkü harici alyaset ancak dabili siyasete İstinad eder. 93 veya 48 hâdise ve vak aları tekerrür etmiyecektir. Hükümet şimdiye kadar hiç. bir rejimden intikam almağı düşünmemiştir. Bunun için bu- gün de böyle bir ihtimal mev zuunbaba olamaz. M. Leon Blum bundan sonra Fransız-Amerikan dostluğundan ve tarihteki müşterek mesalden bağgsetmiş ve bi ede. — edeceğini de temin öylemiştir. Borçlar — mes'elesindeki — salte- fehbümden de bahsederek bu- nun da müşterek mesaf ve hüs nüniyetle halledilmesi lâzımgel diğini söylemiş ve nutkunu göyle bitirmlştir. Borçlar ve iktısadi mes'elesinin -umumi cebhe garette Avam kamarasında müzakereler Ingiltere, Habeşistan'ı, Eskisi Gibi Tanıyor |- Necaşi, Askeri İşlere Karışmamaf Şartile Kudüs'e Gitmiştir. Londra, 15 (Radyo) — A vam kamarasında M. Baldvin ve M. Eden namına - dahbhiliye bakanı Sit Con Simon bazı tanllere cevap vermiştir. Fley- çer : — Tagiltere hükümeti Labe- şistan'ın — İstiklâlini müdafaayı vandetmiş midir ? Necaşi'yi de hâlâ Habeşletan İmparatora ta- mımakta mıyız ? Sonalini sormuştur. Sir Coa Simon'ün verdiği cevsp şudar : — Vaziyette basıl olan tek değişiklik Habeşlistan'ın mühim bir Italyan — askeri İşgeli altına düşmeslidir. İşçi partisinden M. Hander: son da Necaşi'nin Ingiltere ve Fransada murahhas ve mümes sil bulandarmak bakkı — olup olmadığımı sormuştur. Con Simon : — Fransa ve Togiltere'nin bu hususta münferid karar ver. mesine — hiçbir sebep — yoktur. Ceovabını vermiştir. — Noecaşi hal'edilmiş midir? — Hayır, hal'edilmemiştir. Bildiğimiz gibi Habeşistan'dan ayrılmıştır. Fakat harici faali- yet bakkımı muhafaza etmek. tedir. Diğer takrir sahipleri Fran: sa'dan Habeş mes'elesinde bir yardım temin edilip edilmedi. gini sormuşlar ve dahiliye ba kını Sir Con Simon da : — Hayır, bu hususta malâ matim yoktür. Yalnız - Necaşi kendi arzasa ile Filistin'e git miştir. Bau da askeri kumunın —66— . Bau 18 Temmouz Pazarında, Katya'nın reşmen nikâhlana- csğı bugün de, mutad program dan değişmiş hemen hiçbir yey yokta. Sabahleyin İmparatorla gezlntisini yapmış, sonra bir- likte kiliseye giderek dus et mişlerdi. Öğle yemeği de mutad za- mabında hazırlandırılmıştı. Yul mız öğle yemeğinde değişen mokta papaz baba Nikoleki'nin ve bassa kumandanı general Rebinder'in huzuru Idi. Katya, her vakitki gibi ço caktu. Surayın geniş koridorundaki #at üçü çaldığı vakit İmpara- tor Katya'yı, sarayda muvak katen kilise bultne İfrağ edilmiş bir dalreye götürdü. Baş papns orada İdi. Suraydakilerin çoğu, bu kü- çük salonda olanlardan tamamile habersizdiler. Şabitlik vazifesini çarın ya- verleri general Baranov'la ge Rilevlcu yaptılar. * Çar, Katerin Mihselovna ile sade Aleksandr. Nikolayeviç'in değli, fakat bütün Rusya'ların #mparatoranun — evlendiğini su- reti mahsnsada tekrarlattı. Baş papaz: <Allah'ın hadimi haşmetlü Amparator Aleksandr, Allah'ın kulu asaletlâ prenses Katerin Mihaelovna'yı kendisine zevce edinmiştir.> Cümletini üç defa tekrur etti. Meraslmin sononda, İptidai ki- Has usülü ve âdetl üzere baş papas, nikâhlılara - birbirlerini kucaklamalarını söyledi. Kucuklaşırlarkeo, Katya alay- h bir oda İle; — Oldu artık, dedi. Şimdi biraz bahçeye çıkalım da, hava alalım. Çünkü... Tütsü kokuları başımı ağrıttı! İmparator hanedanının ve mütlakiyel taraftarlarının o ka- gdar korktukları bu bâdise, nl- hayet vakua gelmiş fakat saray hayatında zerrece bir değişiklik busule getirmemişti. Nikâh gününün akşamı, im parator mültadı veçhile general Potapov'u kabal etil. Katerin de İmparatorun ya- nında İdi, İmparator, sevdiği kadınla biran övel birleşmek için baki katen acele etmişti. Saray wenlü mücibince matem müddeli bit- meden Kalya'ya imparatorlçe Govanını veremezdi. Bü matem müddeti de bir sene iİdi! Her ihtlmsle karşı, general Patapov'a bir ferman dikte et- miş ve Katerin'le çocukları için bu İzdivacın - bahşettiği bütün hukukün temin edildiğini bil. dirmiştir. Patapov'an sandetine nihayet yoktu! İri ve oldukça yontulmamış adam, her geçen gün'le Kuta- rin'e bir derece daha fazla merbütiyet pevda etmişti. Bu: nün içla, merasim hilâlhıma, Katya'yı tebrik cesaretinde bu- lundu. İmparator Aleksandı: — Herşeyden evol Rusya'yı tebrik et; çünkü bu büyük memlekete en ziyade lüyik ol duğu İmparatoriçeyi vermiş olu yorum! Dedi Yeni imparatoriçe Kışlık sarayda yeniden vü: Mayıs 16 halli cihanı müstakbel bir ten kurtaracaktır. Tanhbhölt ve verilen İmzalara kat'i rette rfayet edilmelidir. Önümüzdeki mesal sahasıt' oğrıyacağımız — müşkülütı * yorum. Bu müçkülât, bu/ her devlet kabinesinin bet dadır. re karışmamak şartile olmuş!! — Necaşinin Togillerede 1#| met edip etmiyeceği İ Con Simon : — Bııııııbııhblı'gnıııl»l edebiliriz. Cevabını vermiştir Işçi partisinden Mis Rotibof, — Zecri tedbirler de edecek midir? Sir Con Simon: — Zecri tedbirler devam © mektedin. Tik kararı veren di letler de zecri tedbirlere devtf etmektedirler. Zecri tenbir! kaldırmak hakkı Cenevre'nindi” Liberallerden Mander: — Uluslar sozyetesi Ttalya''? karşı bir abloka tasavvar yor mu?.. Sir Con Simon; — Ne konseyde, ne de of sekizler komitesinde böyle bi mes'ele ve tedbir. düşünülm” miştir. Covabımı vermiştir. Londra, 15 (Radyo ) — V| Baldvin, Imparatorluk komlt” sinla bir bey'etini kabul ed€ cektir. Ba hey'et, manda aluf' | daki arazilerin — istikbâline *" bir rapor tevdi edecektir, Viyana'da Hiçbir hadise Olmamıştır... Viyana, 15 (Radyo)— Kabl nede yapılan — tadilâttan sontf Viyana'da hiçbir hadise olmt mıştır, sükün muhafaza miştir. Graç'dr ise Haymverbie” Bümeyiş yapmak — İstemişle” polle dağıtmıştır. code getirilmiş olan Katerin'? odası, İmparator Aleksandı"” iş ödaslle bitişik ve bir kep' He münasebetli idi. — Aradsf seneler geçmlş ve İki çocük dünyaya gelmiş olmasına ret” men Aleksandr'la Katya, (f günler kadar birbirelrine mef büt İdiler, yeni evlenmiş # genç gibi idiler. 1881 Senesl Martının birtot gübü İmparator — Katya'ya bi haber getirdi. İmparator, kendlel tarafınde” dikte edilmiş ve Katerin'if elile yazılmış ve hüsasi bir kt sada saklaumış, mevcudiyeti?” den kendilerinden başka hiçbi” kimsenin haberi olmyan k# nonu etasiye temas etmişti. Kat ya'ya: — Şonu Var —